Muutto Ruotsiin

Ulkomaille muuttaminen

Hei!

Keskustelin vakavasti miesystäväni kanssa, ja tuloksena oli, että muuttaisimme yhteen kesäksi ja miksei sitten pitemmäksi aikaa, jos kaikki sujuu mukavasti. Mieheni on ruotsalainen ja minä suomalainen ja aloinkin miettiä, että minkälainen byrokratia odottaa minua, ja kuinka aikaisin sitä täytyy alkaa järjestää jos esim. kesän alussa tahtoo muuttaa? Ja myös olisin kiinnostunut siitä, että minkälaisina näette työmahdollisuudet meren toisella puolella? Itse olen kielitaitoinen nuori nainen, jolla ei ole vielä valmista tutkintoa.
Olisin kiinnostunut kuulemaan, että miten olette ratkaisseet mahdolliset ongelmat ja miten olette löytäneet töitä. Voisin kuitenkin kuvitella, että Ruotsiin miehen perässä muuttaneita naisia kuitenkin riittää.. :)
Muutenkin olen kiinnostunut kuulemaan, että miten olette saaneet sovitettua suvut, kielet ja kulttuurit yhteen? Sitä voisi ajatella että suomalainen ja ruotsalainen kulttuuri ovat samanlaisia, mutta kuitenkin eroja löytyy..

12

11158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akak

Aika harvassa ovat vastaukset sinulle olleet. Se johtunee ehkä siitä, että ruotsalaisen miehen kanssa yhdessä eleleviä suomalaisnaisia ei niin runsaasti ole, jos jätetään Lampeniukset ja muut erikoisuudet pois laskuista.

Ruotsissa elävillä suomalaisilla on hiukan erikoinen maine: miehiä pidetään puukkojunkkareina ja naisia "ulkomaalaisten" kanssa hengaavina. Jos ruotsalainen mies heilastelee suomalaisen kanssa hän on kavereiden silmissä valinnut vähän alempiarvoisen ja on sitä kautta itsekin vähän huonompi kun ei ruotsalaisille naisille kelpaa. Siksi suomalais-ruotsalaispareja näkee harvoin.

Jos muutat Ruotsiin sinun kannattaa ehdottomasti mennä siellä kouluun ja hommata ammatti. Ruotsalaiset ovat rasisteja siinä kuin muutkin ja kouluttamaton ulkomaalainen saa tyytyä jätehommiin ja joutuu asuntojonoissa hännille. Koulun käynyt ja kohtalaisen kielitaidon omaava suomalainen sen sijaan on hyvän työntekijän maineessa. Se ei ole ollenkaan ihmeellistä koska varsinkin nuoret ja naiset ovat patalaiskoja. Ja siis tarkoitan todella laiskoja, jokainen ruotsalainen on sairaslomalla keskimäärin kuukauden vuodessa, ja ne sairaslomat tiedetään.

• Ulkomaille muuttaminen

Mielenkiintoisesti otit kantaa. Onko sinulla mahdollisesti kokemuksia Ruotsissa asumisesta ja ruotsalaisista yleensä? Itsellä ei ole ihan samaa käsitystä...

• mii

Itse myös seurustelen ruotsalaisen kanssa ja heti kun saan tutkintoni suoritetuksi, muutan samantien.

Itsellä on helpompi, kun olen itse syntynyt Ruotsissa. Olemme ottaneet selvää, että minulla on helppo saaha Ruotsin kansalaisuus. Juuri tämän takia, kun olen syntynyt Ruotsissa.

Kyllä äitini ja isäni helposti sai kansalaisuuden. Johtuen varmaan siitä, kun isälläni oli työpaikka siellä.

Onnea teille!

• tjej79

Hei!
      Syystä, että et juuri ole saanut vastauksia, ajattelin sulle vastata. Tulipa vihdoin jopa rekistöröityä oma nimimerkki:). Itselläni on paljonkin kokemusta Ruotsista, joten ajattelin, että ehkä minusta on hieman apua sulle. Olen suomalaistyttö, joka asuu tällä hetkellä Rotsissa Luulajassa. Itse en ole muuttanut tänne miehen perässä, mutta voin silti sinun kysymyksiin vastata, jos sulla niitä on. Ensinnäkin Suomessa teet muutosilmoituksen maistraattiin samalla tavalla kuin Suomessa muutettaessakin. Täällä Ruotsin puolella haet verotoimistosta ruotsalaisen henkilötunnuksen,jota tarvitset kaikissa asioden hoidossa. Ilman henkilötunnusta et voi avata edes pankkitiliä. Itse olen tullut tänne töihin, mutta uskon, että saat henkilötunnuksen, jos sulla on osoite Ruotsissa ja selvitys, miksi olet muuttanut Ruotsiin. Uskon, että sulla ei ole mitään vaikeutta muuttaa tänne, koska onhan sulla poikakaveri auttamassa sinua asioden hoidoissa. Jos et löydä heti töitä, niin työvoimatoimisto auttaa kyllä sinut löytämään esim. harjoittelupaikan. Kulttuurierot eivät ole suuret..ainoastaan vaalealeipä joskus kyllästyttää;). Kielen opit myös varmasti...itse juuri läpäisin ruotsin kurssit lukiossa ja nyt puhun sujuvaa ruotsia. Kaverini mukaan ruotsalaisiin vaikea luoda syvempiä kontakteja, mutta itselläni on kaikki hyvät ystävät ruotsalaisia ja en ole ollut vuottakaan täällä. Uskon, että omalla asenteella on merkitystä. Ai niin vielä yks juttu, ei sinun tarvitse ruotsin kansalaisuutta anoa, sillä täällä voi asua ja saada samat edut kuin ruotsalaiset ilman ruotsin kansalaisuutta. Nyt lopuksi ei muuta kuin...lycka till och välkommen till Sverige!

• ninni

Hej!
        Kuule osaisitko kertoa mistä ja miten vuokraan ruotsista asunnon? Göteborgin läheltä? kiitos jo etukäteen!!

• tjej79
        ninni kirjoitti:

Hej!
        Kuule osaisitko kertoa mistä ja miten vuokraan ruotsista asunnon? Göteborgin läheltä? kiitos jo etukäteen!!

http://www.blocket.se/search?q=&caller=gbl_s&l=0&city=0&category=56&where=0

Uskon, että parhaiten löydät asunnon yksityistä kautta. Ainakin täällä Luulajassa täytyy olla kaupungin jonossa vuosia, ennen kuin asunnon saa ja uskon, että suuremmissa kaupungeissa tilanne on vielä pahempi. Itse löysin asunnon www.blocket.se sivuilta, joten toivottavasti sivusta on sullekin apua=). Ylhäällä on suora linkki Göteborgin asuntoihin! Ilmoittelehan, että miten asunnon haku edistyy! Lycka till!

• helmikuussa

Kiva kuulla, että muitakin on muuttamassa Ruotsiin. Itse muutan Pohjois-Ruotsiin ja uskon että uusi vaihe elämässä alkaa Ruotsalaisen mieheni kanssa hyvin. Olen myös ymmärtänyt, että Suomalaisia naisia arvostetaan enemmän kuin ruotsin omia tyttöjä. No, nämäkin jutut tietty menee erillälailla eri paikoissa eri porukoissa. En usko että sinulla on mitään ongelmia työn löytämisessä. Itse jään äitiyslomalle, joten harjoittelen sitten vauvanhoitoa ja kieltä siinä sivussa. Pidetään Suomenlippua korkealla !

• Emilia

Ruotsiin muutaminen on ollut minun haaveeni jo jonkin aikaa. tavoitteena tukholma. olen ihastunut kaupungin kauneuteen, vaikka en ole vielä ehtinyt siihen kunnolla tutustua. mutta ensin on valmistuttava ja opittava kieltä paremmin, että olisi edes toiveita paremmasta duunista. :)
      en ole pohtinut muuttohalukkuuttani mitenkään syvällisesti. tuli vain sellainen olo, että tuolla minä haluan asua. se on minun kaupunkini. fiilispohjalta tässä ollaan sinne sitten tulevaisuudessa menossa. :)

• jarppak

Kattelin just äsken Suomen telkkarista luonto-ohjelman Härjedalenista,ihastuin ja tutustuin kunnan sivuihin ja päätin, että tuonne muutan joskus aivan varmasti. Vilkaiskaapa sivuja:)

• emilia
        jarppak kirjoitti:

Kattelin just äsken Suomen telkkarista luonto-ohjelman Härjedalenista,ihastuin ja tutustuin kunnan sivuihin ja päätin, että tuonne muutan joskus aivan varmasti. Vilkaiskaapa sivuja:)

kyllä oli hienot maisemat, oliko se se dokkari siitä mukavasta erakkomiehestä, oli rakennellut tosi hienoja juttuja?!

• Nadja_Rubin

Heihei!
      Olen 19 vuotias tyttö, olin 2v yhdessä ja nyt kun olen vapaa niin kuin lintu tuntuu siltä että haluan kokeilla kaikenlaista uutta, joten ajattelin että voisi muuttaa Ruotsiin vuodeksi tai pariksi.
      Minun mummi& ukki asuvat Uplands Väsbyyssä ja serkutkin ovat koko elämänsä asuneet Ruotsissa, joten saisin varmasti asua heidän luona aluksi kunnes löydän oman asunnon.
      Olen suomenruotsalainen joten osaan kielen, ja olen aina ihaillut Ruotsia.
      Miten aloitan muuttoprosessin, kun asun tällä hetkellä äitini luona siis ei ole omia huonekaluja tai mitään sellaista mitä pitäisi saada sinne meren toiselle puolelle..?

• mukido

olemme muuttamassa ruotsiin perheeni kanssa meillä on talo örnsköldsvikissä. on hieno paikka vaimoni saisi töitä heti mut minnun kannattaan käydä kurssejä sielä meillä kolme lasta6 8 ja11 vuotiaat mites heidän koulutus ruotsissa.jag talar lite svenska nu.det är bätre framtiden jag tror.vaimoni syntynyt ruotsissa ja hänen sukulaiset asuu siellä.vaimoni sairaan hoitaja vanhuksiin erikoistunut.puhuu ruotsia täydellisesti.minä hoitanut vanhuksia myös kodin avustajana20 vuotta på finska saako töitä on kuorma auto kortti ja kurssit käyty.ystävällisiä vastauksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3708
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2920
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      270
      2721
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1915
    5. 219
      1428
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1241
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1057
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      997
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      974
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      93
      938
    Aihe