haaveena olisi ostaa matkailuauto. matkailuvaunu oli n. 10 vuotta sitten.
tällä hetkellä perheessämme on käyttöä kahdelle autolle, mutta miten toisena autona toimisi matkailuauto?
lähinnä ky. olisi minun työmatkat (n. 5km yhteensuuntaan) sekä satunnaiset muut ajot kaupungissa.
onnistuuko/toimiiko matkailuauto kakkosautona?
olen ajanut kyllä matkailuautolla sekä kakkosautona on ollut paku, joten kokoon ehkä tottuisi.
onko kelläänm kokemuksia millainen matkailuauto olisi paras kun sillä on tarkitus ajaa myös arkiajoja?
perheen koko = 2 aikuista, 1 lapsi koira
matkailuauto jokapäiväiseen ajoon?
34
27366
Vastaukset
- meillämyöshaaveena
Meillä on myöskin haaveena hankkia kakkosautoksi matkailuauto. Vielä meitäon liian monta, mutta kunhan nuo lapset kasvavat, ja viidestä jää kotiin kohta enää kolme lasta, niin hankimme ykkösautoksi tavallisen henkilöauton ja kakkosautoksi matkailuauton. Ykkösellä siis ajaisimme jokapäiväiset ajot ja kakkonen otettaisiin ajoon vain kun ykkönen on jo ajossa ja tietysti matkilla oltaisiin matkailuautolla. Olemme ajatelleet että sen pitäisi olla riittävän pieni ja näpsä kakkosautoksi, mutta toisaalta riittävän suuri, ettei lomalla pinna kiristy tilanpuutteen vuoksi. Onnea teillekin autonhankintaan. Meillä se on ajankohtaista kolmen vuoden kuluttua!
- matkailuautoilija
Sopiihan se matkailuauto kakkosautoksi. Sanoisin kuitenkin että matkailuauton hankinta on melko kallis investointi ja sillä ajetut kilometrit ovat aikas kalliita kilsoja. Meinnan että hankintahinta on kuitenkin aika kova ja arvonalennus ajettujen kilometrien mukaan hurjaa. Itse olen ratkaissut asian niin että matkailuautolla matkaillaan ja perheen kakkosauto on halpa muutaman tonnin kulkuneuvo. Homma toimii mainiosti näin eikä tarvitse 70.000 euron hintaista autoa kuluttaa kauppareissuilla.
Mutta jos on paljon rahaa niin matkailuautolla vaan... - jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj...
matkailuautoilija kirjoitti:
Sopiihan se matkailuauto kakkosautoksi. Sanoisin kuitenkin että matkailuauton hankinta on melko kallis investointi ja sillä ajetut kilometrit ovat aikas kalliita kilsoja. Meinnan että hankintahinta on kuitenkin aika kova ja arvonalennus ajettujen kilometrien mukaan hurjaa. Itse olen ratkaissut asian niin että matkailuautolla matkaillaan ja perheen kakkosauto on halpa muutaman tonnin kulkuneuvo. Homma toimii mainiosti näin eikä tarvitse 70.000 euron hintaista autoa kuluttaa kauppareissuilla.
Mutta jos on paljon rahaa niin matkailuautolla vaan...No mulla oli kyllä tarkoitus hankkia max. 15000 ekun matkailuauto ja ns. ykkösauto on v. 87 mese...
eikös matkailuautossa ole samankokoinen dieselvero kuin pakussa?
mulla oli paku ja sillä ajelu se vasta halvaksi tulikin. paku oli -96 vuosimallia eli ei uusinta uutta. - Jesse Jeesiö
matkailuautoilija kirjoitti:
Sopiihan se matkailuauto kakkosautoksi. Sanoisin kuitenkin että matkailuauton hankinta on melko kallis investointi ja sillä ajetut kilometrit ovat aikas kalliita kilsoja. Meinnan että hankintahinta on kuitenkin aika kova ja arvonalennus ajettujen kilometrien mukaan hurjaa. Itse olen ratkaissut asian niin että matkailuautolla matkaillaan ja perheen kakkosauto on halpa muutaman tonnin kulkuneuvo. Homma toimii mainiosti näin eikä tarvitse 70.000 euron hintaista autoa kuluttaa kauppareissuilla.
Mutta jos on paljon rahaa niin matkailuautolla vaan...Matkailuauto on edullinen, jos sillä korvataan kulkuvälineet ja vapaa-ajanasunto. Tuo kaupunkiasunto on kallis ylläpitää, verrattuna siellä oleskeltavaan aikaan ja kustannuksiin.
- eikö enempää
matkailuautoilija kirjoitti:
Sopiihan se matkailuauto kakkosautoksi. Sanoisin kuitenkin että matkailuauton hankinta on melko kallis investointi ja sillä ajetut kilometrit ovat aikas kalliita kilsoja. Meinnan että hankintahinta on kuitenkin aika kova ja arvonalennus ajettujen kilometrien mukaan hurjaa. Itse olen ratkaissut asian niin että matkailuautolla matkaillaan ja perheen kakkosauto on halpa muutaman tonnin kulkuneuvo. Homma toimii mainiosti näin eikä tarvitse 70.000 euron hintaista autoa kuluttaa kauppareissuilla.
Mutta jos on paljon rahaa niin matkailuautolla vaan...Jos asuntoautosi maksaa vaan 70000 niin se on halpa auto.
Ei voi olla kallista ajoa.
Kyllä silloin kannattaa ajaa matkailuautolla jos ei maksa enempää kuin 70 000 euroa. matkailuautoilija kirjoitti:
Sopiihan se matkailuauto kakkosautoksi. Sanoisin kuitenkin että matkailuauton hankinta on melko kallis investointi ja sillä ajetut kilometrit ovat aikas kalliita kilsoja. Meinnan että hankintahinta on kuitenkin aika kova ja arvonalennus ajettujen kilometrien mukaan hurjaa. Itse olen ratkaissut asian niin että matkailuautolla matkaillaan ja perheen kakkosauto on halpa muutaman tonnin kulkuneuvo. Homma toimii mainiosti näin eikä tarvitse 70.000 euron hintaista autoa kuluttaa kauppareissuilla.
Mutta jos on paljon rahaa niin matkailuautolla vaan...Törmäsin aikoinaan vanhaan työkaveriin joka oli jäänyt eläkkeelle ja hankkinut matkailuauton, yli 7m alkovimallin. Se oli juuri silloin kun olin noin vuoden ollut matkailuauton omistajana ja ajanut sillä noin 30'000 km innoissani. Hän oli samassa ajassa suurin piirtein ajanut alle 5000 km. Ne ne vasta kalliita kilometrejä olivat jos sen arvonalennuksesta laskee. Itselle on tuon ekan vuoden jälkeen kertynyt 20'000 - 30'000 km/vuosi, eikä aika ja kilometrit ole olleet hukkaan heitettyjä. Suuri osa Eurooppaa on nähty Roomasta Nord Cappiin ja Ilomantsin Möhköstä Portugalin rannikolle, vanhaa länttä ja osin uudempaa itää. Ei ennakko varauksia vaan vapaata kulkemista minne nenä näyttää.
- on joka
päivä ajossa, kun on niin köyhä ettei ole varaa ylläpitää pikkubussia dieselveroineen ja niin monta muksua ettei henkilöautoon sovi
- Impi Kanerva
Meillä on ollut matkailuauto jo monta vuotta kakkosautona jos kakkoseksi määritellään se auto millä perheen heikompi osapuoli (nainen) ajaa. Ajan sillä päivittäisen työmatkan, kauppa- ja kyläreissut samoin kuin se on käytössä perheen lomamatkoilla. Meillä isäntä ajaa vanhalla hiacella joka on täynnä kaikenmaailman työkaluja ja lisäksi vielä niin likainen ettei kyytiin voi mennä ilman haalareita.
Kokemuksesta voin todeta, että ympärivuotisessa käytössä auton oppii tuntemaan ja ajotaito on ihan erilainen kuin jos käyttävät autoa vain lomareissuilla. Vaikka alkovimallinen matkailuauto on korkea, niin leveydessä se ei paljon poikkea pakettiautoista kunhan pituutta ei ole liikaa (yli 6,5m). Päivittäisessä käytössä parkkeeraukset ja peruutukset hoituvat ilman miettimistä ihan eritavalla kuin vaunun kanssa aikoinaan jolloin sitä käytettiin vain lomareissuilla.
Meillä päädyttiin aikoinaan matkailuauton ostoon silloin kun olisi pitänyt ostaa yhtä aikaa sekä uusi auto, että vaunu. Laskimme että samalla rahalla ostaa jo uuden matkailuauton ja siinä säästää vielä dieselverossa kun matkailuautossa se lasketaan pakettiauton mukaan. Käyttökustannukset ovat samaa luokkaa kuin vastaavalla pakettiautolla ja arvonalennus on huomattavasti pienempi kuin henkilöautoissa jos vaihtaa uuteen 4 - 5 vuoden välein.- Mrx53
Niinpä.....vaan laitappa parkkiruutuun yli 7m. pitkä auto! Ei meinaan mahdu ihan joka marketin ruutuun...kun vaatii kahden h-auton tlan!!
- Hönö
Teille olisi tavallinen matkailuauto paras ratkaisu. Vielä ehkä alkovimallinen. Peltikuoriauto käy jo tiloiltaan liian pieneksi asustella. Kyllä matkailuauto sopii jokapäiväiseenkin käyttöön. Riippuu vain vähän minkälaisissa paikoissa sillä ajetaan. Kaupungeissa pysäköintiruudut ovat mitoitettu usein liian pieniksi matkailuautoille (auto ei mahdu leveydeltään ja pituudeltaan yhteen ruutuun). Samoin katuvalotolppien mainostaulut ovat usein sijoitettu kadulle päin ja liian alas, jolloin ne voivat raapia auton kylkeen katonrajaan pahoja jälkiä.
Jos matkailuauton on ostanut niin kannataahan sitä käyttää ajamiseen muulloinkin kuin lomilla. Autokin pysyy paremmin toimintakuntoisena, kuin vain seisottamalla ulkosalla. - Vaanari
Suurin ja oikeastaan ainut ongelma m-auton käyttämisessä jokapäiväisessä ajossa on pysäköinti isoissa kaupungeissa, joissa ei meinaa edes henkilöautoa saada parkkiin.
M-auton ajaminen itsessään on hyvin helppoa suurkaupungissakin kunhan muistaa vaan auton suuremman leveyden ja korkeuden ahtaissa paikoissa.
Alkoviauto tarjoaa tietysti parhaat tilat, mutta kuitenkin suosittelisin teidän kokoiselle porukalle puoli-integroitua, joka sekin tarjoaa ihan kelpo sisätilat ja ennenkaikkea se on melkoisesti alkoviautoa matalampi ja siten helpompi käsitellä jokapäiväisessä ajossa.
Meilläkin on m-auto kakkos-/tila-autona, eli kauppareissut ajetaan henkilöautolla ja kaikki pidemmät matkat aina m-autolla. - MB-320s
ns. retkeilyautoa .Sen ulkomitat eivät poikkea pakettiautoista käytännössä muissa kuin korkeudessa.
- Vaanari
Retkeilyauto on mielestäni turhan ahdas tuon kokoiselle porukalle (3 ihmistä & koira), vaikka ajettavuudeltaan onkin aivan ylivoimainen. Jos autossa halutaan myös asua väljästi, oikea matkailuauto lienee ainut vaihtoehto.
- jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
itsekin olin katsellut ns. retkeilyautoja, mutta onko niissä kaikkia varusteita mitä on matkailuautoissa?
ainakaan wc/suihkua ei näyttänyt useimmissa olevan
auton koko ei haittaa pihassa, koska asumme omakotitalossa ja tilaa on, mutta se liikkuminen kaupungilla?
ainakaan ihan joka paikan viereen ei pääse, mutta kuten joku tuolla alempana jo sanoi tartteeko sitä joka kaupan oven eteen päästä.
Miten noilla onnistuu talvella ajelu. Aikaisempi paku oli takaveto ja ainakin sen kanssa sai olla tarkkana talvella. Meinas jäädä kiinni melkein tasamaallakin.
- Käyttänyt jo monta vuotta
Kokemusta:
- omistan h-auton
- halusin kokeilla matkailuautoa - ensin saimme vuokrattua - nyt omistan sellaisen
- kokemus; ajan m-autolla vuodessa 12 000 km, h-autolla n. 3000 km
- kaikkein mieluimmin ajan m-autolla; syyt ovat ilmeiset; tilat, näkyvyys, lämpimyys, aina "koti" mukana,
- huono puoli on sen koko ( p-paikat , sillan aluset, hultoasemien lipat jne);
- talvella pidän sitä katoksen alla ( lumi ei saa seisoa katolla )
- mielestäni vaatii omakotitalo -miljöön jossa autoa voi parkkeerata - (saa suojaan ja varkaat antavat olla rauhassa); ei ole halpa pitää - ottaen huomioon kaikki vakuutukset jne.
- täyskasko saattaa uudelle autolle ilman bonuksia kohota nopeasti hintaan 1000 € / vuosi ajoneuvovero diesevero katsastus (sekin on jo yli 60 €)
- tuulilasi kannattaa aina peittää varsinkin pakkasilla, jottei tarvitse sitä ravata auki; ei yllä sinneasti ja lasi on suuri
- auto kannattaa lämmittää ennen ajamaan lähtöä, jottei turhaan rasita moottoria: matkustamopuoli kannattaa eristää asunto-osasta pakkasella
- pimeällä hankala peruuttaa jne kun on niin pitkä eikä "valoja ole taakse saati sivuille" - korjasin asian asentamalla kattokaiteisiin joka puolelle halogeenit "työvaloiksi"
Huolimatta ylläolevista "vaivoista" ajan mieluimmin m-autolla
Jos on ihan mahdoton paikka ja tosi kiire niin lähden h-autolla: se taipuu paremmin, mahtuu paremmin, helpompi lähteä liikkeelle bensa-autolla
MUTTA rahaa pitää olla - ja aika paljon -oli m-auto vanha tai uusi- jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj...
moi,
kiitos hyvistä vinkeistä.
tarkoitus on kylläkin ostaa "halpa" asuntoauto ja pitää kaskoa vaan jos auto ostetaan velaksi.
pari vuotta sitten meillä oli kakkosautona paku
jolla myös käytiin reissussa;)
onko noiden asuntoautojen kaskot minkä hintaisia?
onko ne suurempia kuin henkilöautojen?
koska meillä kumminkin on tarvetta kahdelle autolle niin ei kai ne asuntoauton kulut niin paljon isommat ole kuin henkilöautonkaan? - maksaa
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj... kirjoitti:
moi,
kiitos hyvistä vinkeistä.
tarkoitus on kylläkin ostaa "halpa" asuntoauto ja pitää kaskoa vaan jos auto ostetaan velaksi.
pari vuotta sitten meillä oli kakkosautona paku
jolla myös käytiin reissussa;)
onko noiden asuntoautojen kaskot minkä hintaisia?
onko ne suurempia kuin henkilöautojen?
koska meillä kumminkin on tarvetta kahdelle autolle niin ei kai ne asuntoauton kulut niin paljon isommat ole kuin henkilöautonkaan?60% bonuksella meillä alle 200€/vuosi, ei siis kallis
- ... tuo kasko
maksaa kirjoitti:
60% bonuksella meillä alle 200€/vuosi, ei siis kallis
Kaskon hinta riippuu m-auton hankintahinnasta.
Minulla on noin 75.000,- hankintahintainen 1 v. vanha puoli-integroitu, johon vakuutukset 1. vuonna olivat yhteensä:
kasko (60%) 608,-
liik.vak (0%) 380,-
Kaskon bonuksista saa neuvoteltua, mutta liik.vakuutus alkaa 0%:sta jos lisää aikaisempiin autoihin.
Kysyin 6 yhtiöstä tarjousta, ja täytyy todeta, että hinta ei niinkään paljon poikkea kuin ehdot.
Ehdoissa on todella paljon vaihtelua (esim. mitä korvataan ja mitä ei). - lisäys edelliseen
... tuo kasko kirjoitti:
Kaskon hinta riippuu m-auton hankintahinnasta.
Minulla on noin 75.000,- hankintahintainen 1 v. vanha puoli-integroitu, johon vakuutukset 1. vuonna olivat yhteensä:
kasko (60%) 608,-
liik.vak (0%) 380,-
Kaskon bonuksista saa neuvoteltua, mutta liik.vakuutus alkaa 0%:sta jos lisää aikaisempiin autoihin.
Kysyin 6 yhtiöstä tarjousta, ja täytyy todeta, että hinta ei niinkään paljon poikkea kuin ehdot.
Ehdoissa on todella paljon vaihtelua (esim. mitä korvataan ja mitä ei).Omavastuu totta kai vaikuttaa erittäin paljon (minulla se on 150 euroa).
- 70% bonus
maksaa kirjoitti:
60% bonuksella meillä alle 200€/vuosi, ei siis kallis
ja ymmärsin että kysymykseen ei tule mikään uusi auto vaan samanikäinen kun meidänkin eli max.25.000€
- ollut jo vuosikausia
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj... kirjoitti:
moi,
kiitos hyvistä vinkeistä.
tarkoitus on kylläkin ostaa "halpa" asuntoauto ja pitää kaskoa vaan jos auto ostetaan velaksi.
pari vuotta sitten meillä oli kakkosautona paku
jolla myös käytiin reissussa;)
onko noiden asuntoautojen kaskot minkä hintaisia?
onko ne suurempia kuin henkilöautojen?
koska meillä kumminkin on tarvetta kahdelle autolle niin ei kai ne asuntoauton kulut niin paljon isommat ole kuin henkilöautonkaan?Matkailuauton ( vaikka kuinka vanha peli ) kaskon hinta katsotaan AINA AUTON UUDESTA HANKINTAHINNASTA.
Eli jos sinulla on jokin 1990 -luvun auto, jonka ostoarvo on 15000€, niin sen uusi hinta oli 1990 -luvulla markkarahassa ehkä n. 200 000mk, ( siis 35 000€ ), ja sen mukaan määräytyy kaskon hinta. Vähennyksiä on ns. ikäalennus, mahdollinen bonus( jos siirrät vakuutuksen jostakin toisesta autoista ), muut mahdolliset alennukset ( hälytys, kertamaksut jne, "hyvän asiakkaan alennukset") mutta KYLLÄ SE VAKUUTUS VOI TOSIAAN OLLA JOPA 1000 € JOS EI OLE MITÄÄN ASIAA HYVITTÄVÄÄ ESITTÄÄ.
Sama homma on jos vakuutat esim. traktorin. Aina uuden hinnasta otetaan Kasko -oli peli kuinka romu hyvänsä. Siten on syytä miettiä kannattaako kokonaiskaskoa edes ottaa -mutta JOS OTAT AUTON VELAKSI NIIN PIRULAISET MYYJÄLIIKKEET - VAATIVAT TÄYDEN KASKON - JA SINÄ MAKSAT.
Kannattaa kilpailuttaa.
Itse voitin kädenväännössä vuositasolla sievoisen summan, koska uhkasin ottaa kaikki vakuutukseni yhtiöstä pois jos ei ala vak. maksu tippumaan pyydetystä.
Hesan ympäristö oli ihan hullu hinnoittelussaan - siellähän ne pääkonttorit ovat näillä isoilla ýhtiöillä ( puhelimessa vak. virkailija hesassa sanoi että vakuuta autos missä haluat; heidän hintansa on hänen ilmoittamansa ).
Menin täällä pohjois-suomessa samaisen yhtiön konttoriin ja "sanelin ehtoni" ja ne menivät läpi. Olisivat muutoin menettäneet minut muulle yhtiölle. Eli se ei pelaa joka pelkää - ja on tyhmyyttä maksaa mitä pyydetään. - itsellä on
ollut jo vuosikausia kirjoitti:
Matkailuauton ( vaikka kuinka vanha peli ) kaskon hinta katsotaan AINA AUTON UUDESTA HANKINTAHINNASTA.
Eli jos sinulla on jokin 1990 -luvun auto, jonka ostoarvo on 15000€, niin sen uusi hinta oli 1990 -luvulla markkarahassa ehkä n. 200 000mk, ( siis 35 000€ ), ja sen mukaan määräytyy kaskon hinta. Vähennyksiä on ns. ikäalennus, mahdollinen bonus( jos siirrät vakuutuksen jostakin toisesta autoista ), muut mahdolliset alennukset ( hälytys, kertamaksut jne, "hyvän asiakkaan alennukset") mutta KYLLÄ SE VAKUUTUS VOI TOSIAAN OLLA JOPA 1000 € JOS EI OLE MITÄÄN ASIAA HYVITTÄVÄÄ ESITTÄÄ.
Sama homma on jos vakuutat esim. traktorin. Aina uuden hinnasta otetaan Kasko -oli peli kuinka romu hyvänsä. Siten on syytä miettiä kannattaako kokonaiskaskoa edes ottaa -mutta JOS OTAT AUTON VELAKSI NIIN PIRULAISET MYYJÄLIIKKEET - VAATIVAT TÄYDEN KASKON - JA SINÄ MAKSAT.
Kannattaa kilpailuttaa.
Itse voitin kädenväännössä vuositasolla sievoisen summan, koska uhkasin ottaa kaikki vakuutukseni yhtiöstä pois jos ei ala vak. maksu tippumaan pyydetystä.
Hesan ympäristö oli ihan hullu hinnoittelussaan - siellähän ne pääkonttorit ovat näillä isoilla ýhtiöillä ( puhelimessa vak. virkailija hesassa sanoi että vakuuta autos missä haluat; heidän hintansa on hänen ilmoittamansa ).
Menin täällä pohjois-suomessa samaisen yhtiön konttoriin ja "sanelin ehtoni" ja ne menivät läpi. Olisivat muutoin menettäneet minut muulle yhtiölle. Eli se ei pelaa joka pelkää - ja on tyhmyyttä maksaa mitä pyydetään.Alle 6 metrinen as.auto on kelpo ratkaisu päivittäiseen ajoon. Parkkiruutu on suomessa määritelty 6 metriseksi, joten pitäisi mahtua valtaosassa pihoista.
Meillä on 5,85 pitkä, se levein malli. Hyvin tilaa, kun kyse kerrossänkymallista ja turvavyö sekä makuupaikkoja alkoviautossamme 6:lle.
Kunnon kilpailuttamisella voi saada uuden auton lähes vähän käytetyn hinnalla. Me saatiin uusi käytännössä käytetyn hinnalla, kun riittävän pitkään sopivaa kauppaa etsittiin.
Vaan vaimonkin piti opetella as.autolla kaupaan ajelemaan, kun se ainut automme (vain yksi parkkipaikka rivaripihassamme). Van eipä ole hän siihen rohjennut ja sen takia jo mietitään palaamista hlö.autoon, jotta vmo. pääsee itsenäisesti kauppaan autolla. - Matias
itsellä on kirjoitti:
Alle 6 metrinen as.auto on kelpo ratkaisu päivittäiseen ajoon. Parkkiruutu on suomessa määritelty 6 metriseksi, joten pitäisi mahtua valtaosassa pihoista.
Meillä on 5,85 pitkä, se levein malli. Hyvin tilaa, kun kyse kerrossänkymallista ja turvavyö sekä makuupaikkoja alkoviautossamme 6:lle.
Kunnon kilpailuttamisella voi saada uuden auton lähes vähän käytetyn hinnalla. Me saatiin uusi käytännössä käytetyn hinnalla, kun riittävän pitkään sopivaa kauppaa etsittiin.
Vaan vaimonkin piti opetella as.autolla kaupaan ajelemaan, kun se ainut automme (vain yksi parkkipaikka rivaripihassamme). Van eipä ole hän siihen rohjennut ja sen takia jo mietitään palaamista hlö.autoon, jotta vmo. pääsee itsenäisesti kauppaan autolla.Onkos se auto aina saatava sen keskustan kaupan ovelle ? Asumme Oulussa ja jos meillä on asiaa kaupungille jätämme auton Raksilaan markettien parkkipaikalle, josta on 10 min. kävelymätka keskustaan. Ei kävely varmaan kellekkään ole pahasta ja äkkiä sen auton hakee jos ostoksia kertyy enempi.
- viikonloppu turisti
Matias kirjoitti:
Onkos se auto aina saatava sen keskustan kaupan ovelle ? Asumme Oulussa ja jos meillä on asiaa kaupungille jätämme auton Raksilaan markettien parkkipaikalle, josta on 10 min. kävelymätka keskustaan. Ei kävely varmaan kellekkään ole pahasta ja äkkiä sen auton hakee jos ostoksia kertyy enempi.
Oulu on matkailijan kannalta tosi hyvä kaupunki, siellä on otettu huomioon niin pyörällä liikkujat kuin kävelijät. Nallikarin leirintäalue on melkein kaupungissa ja sieltä pääsee pyörätietä nopeammin kaupunkiin kuin autolla ajaen.
Kun me lähdemme isommille ostoksille matkailuautolla, niin parkkeeraamme sen Raatinsaareen. Siitä ei keskustan kauppoihin ole pitkä matka kävellä, tori on melkein vieressä ja mikä parasta siinä parkkipaikalla on aina tilaa. - suamalainen
ollut jo vuosikausia kirjoitti:
Matkailuauton ( vaikka kuinka vanha peli ) kaskon hinta katsotaan AINA AUTON UUDESTA HANKINTAHINNASTA.
Eli jos sinulla on jokin 1990 -luvun auto, jonka ostoarvo on 15000€, niin sen uusi hinta oli 1990 -luvulla markkarahassa ehkä n. 200 000mk, ( siis 35 000€ ), ja sen mukaan määräytyy kaskon hinta. Vähennyksiä on ns. ikäalennus, mahdollinen bonus( jos siirrät vakuutuksen jostakin toisesta autoista ), muut mahdolliset alennukset ( hälytys, kertamaksut jne, "hyvän asiakkaan alennukset") mutta KYLLÄ SE VAKUUTUS VOI TOSIAAN OLLA JOPA 1000 € JOS EI OLE MITÄÄN ASIAA HYVITTÄVÄÄ ESITTÄÄ.
Sama homma on jos vakuutat esim. traktorin. Aina uuden hinnasta otetaan Kasko -oli peli kuinka romu hyvänsä. Siten on syytä miettiä kannattaako kokonaiskaskoa edes ottaa -mutta JOS OTAT AUTON VELAKSI NIIN PIRULAISET MYYJÄLIIKKEET - VAATIVAT TÄYDEN KASKON - JA SINÄ MAKSAT.
Kannattaa kilpailuttaa.
Itse voitin kädenväännössä vuositasolla sievoisen summan, koska uhkasin ottaa kaikki vakuutukseni yhtiöstä pois jos ei ala vak. maksu tippumaan pyydetystä.
Hesan ympäristö oli ihan hullu hinnoittelussaan - siellähän ne pääkonttorit ovat näillä isoilla ýhtiöillä ( puhelimessa vak. virkailija hesassa sanoi että vakuuta autos missä haluat; heidän hintansa on hänen ilmoittamansa ).
Menin täällä pohjois-suomessa samaisen yhtiön konttoriin ja "sanelin ehtoni" ja ne menivät läpi. Olisivat muutoin menettäneet minut muulle yhtiölle. Eli se ei pelaa joka pelkää - ja on tyhmyyttä maksaa mitä pyydetään.Niin, paljoko sait sitten alennusta sieltä pohjoosesta?
Jos sais jotain hintahaitaria? - kuitenkin vastaan ...
suamalainen kirjoitti:
Niin, paljoko sait sitten alennusta sieltä pohjoosesta?
Jos sais jotain hintahaitaria?Kysyt asiaa vuosien takaisesta jutusta. Toivottavasti et ole vakuutuslaitoksen "urkkija" vaan tosiasiallisesti asiaa kysyvä kuluttaja:
Pitäisi kaivaa vuoden 2005 ajan papereita (käväsen hakemassa kirjahyllystä) - Väänsin kättä Pohjolan kanssa.
Kaskon lopulliseksi hinnaksi muodostui 196,35 €.
Alkuperäinen hinta ilman vähennyksiä olisi ollut 940 €. Poistoja on ikäale, bonus, joustoalennus, keskittämisalennus, hälytin /ajonestoalennus, maksutapa-alennus ja keskittämisalennus. Omavastuu oli 151 €.
Se Hki:n hintatarjous taisi olla pitkälti yli 250 €, ettei vain olisi lähennellyt 300:taa €. En nyt muista kun siitä on niin kauan aikaa.
Lopetin puhelun Hki:n konttoriin sen sileän tien kun kuulin että "heille on sama missä vakuutan - "purkanmäiskyttävä ääni" ei ollut tottunut siihen että asiakkaat esittävät oman arvionsa vakuutuksen hinnasta. Vaan kun nuo puhelut näyttävät yhdistyvän ihan hullusti muulle Suomeen vaikka ei sinne ole mitään asiaa. Minua ei alunperin kiinnostanut yhtään jonkin Hki:n konttorissa olevan palvelijan kommentti "visuudestani" tai siitä että eipä ole asiakas ennen valittanut heidän tuotteidensa hinnoista.
Niimpä seuraavana päivänä painuin h-kohtaisesti "pohjoisen konttoriin" ja esitin suht koht kohteliaasti asiani; kuitenkin niillä eväillä, jotta tulee selväksi, etten ole lämpimikseni liikkeellä; MINUN EI ole pakko ottaa vakuutusta heidän konsernistaan, MUTTA minä voin ottaa kaikki vakuutukset pois ja siirtää ne muualle ellei heitä kiinnosta neuvottelu.
Turha siinä on sapelia kalistella mutta asiakas se päättää ottaako vakuutuksen - ja se päätös tehdään siinä pöydässä. Jos kävelen salista ulos, kävelee ulos myös muuta.
Kerroin myös "paskanmakuisesta puhelinpalvelusta" johonka en ole tottunut, eikä arvattavasti tarvitse edes tottua.
Käytännössä kiristin 3:n auton, talon, jne vakuutusten irtisanomisella joiden perusteella odotan saavani hyvän tarjouksen.
Ennen Pohjolaan menemistä kiersin parit vak. yhtiöt ja sain niiltä tarjoukset ja sitten:
Minulla oli kirjallinen seuraavaksi halvin hinta Tapiolasta, ja sen olisin ottanut, ellei tuo joustoalennnus olisi tullut. Se oli liki 50 € - ja se ratkaisi. Eli minulta suoraan kysyttiin millä hinnalla otan matkailuauton vakuutuksen P:sta. Annoin hintahaarukan - ja muutaman paperiin kirjoitetun esityksen jälkeen hyväksyin tarjouksen.
Minua palvellut hlö ymmärsi asian hyvin eikä palvelussa ollut siinä mielessä moittimista. Hän teki palvelutyötä.
Tätä nykyään olen sanonut täyskaskon irti, koska kysyessäni mitä maksavat jos auto menee metsään - niin hinta oli niin alhainen että turha maksaa koko vakuutusta.
Enää on jäljellä pieni kasko, eli jos sattuu hirvi kopasemaan, auto varastetaan tai palaa auto. Vakuutuksen hinta on noin 100 €/vuosi - .
Pitää taas kilpailuttaa kun ovat nousseet nuo vakuutushinnat. Siinä palkan saa. - suamalainen
kuitenkin vastaan ... kirjoitti:
Kysyt asiaa vuosien takaisesta jutusta. Toivottavasti et ole vakuutuslaitoksen "urkkija" vaan tosiasiallisesti asiaa kysyvä kuluttaja:
Pitäisi kaivaa vuoden 2005 ajan papereita (käväsen hakemassa kirjahyllystä) - Väänsin kättä Pohjolan kanssa.
Kaskon lopulliseksi hinnaksi muodostui 196,35 €.
Alkuperäinen hinta ilman vähennyksiä olisi ollut 940 €. Poistoja on ikäale, bonus, joustoalennus, keskittämisalennus, hälytin /ajonestoalennus, maksutapa-alennus ja keskittämisalennus. Omavastuu oli 151 €.
Se Hki:n hintatarjous taisi olla pitkälti yli 250 €, ettei vain olisi lähennellyt 300:taa €. En nyt muista kun siitä on niin kauan aikaa.
Lopetin puhelun Hki:n konttoriin sen sileän tien kun kuulin että "heille on sama missä vakuutan - "purkanmäiskyttävä ääni" ei ollut tottunut siihen että asiakkaat esittävät oman arvionsa vakuutuksen hinnasta. Vaan kun nuo puhelut näyttävät yhdistyvän ihan hullusti muulle Suomeen vaikka ei sinne ole mitään asiaa. Minua ei alunperin kiinnostanut yhtään jonkin Hki:n konttorissa olevan palvelijan kommentti "visuudestani" tai siitä että eipä ole asiakas ennen valittanut heidän tuotteidensa hinnoista.
Niimpä seuraavana päivänä painuin h-kohtaisesti "pohjoisen konttoriin" ja esitin suht koht kohteliaasti asiani; kuitenkin niillä eväillä, jotta tulee selväksi, etten ole lämpimikseni liikkeellä; MINUN EI ole pakko ottaa vakuutusta heidän konsernistaan, MUTTA minä voin ottaa kaikki vakuutukset pois ja siirtää ne muualle ellei heitä kiinnosta neuvottelu.
Turha siinä on sapelia kalistella mutta asiakas se päättää ottaako vakuutuksen - ja se päätös tehdään siinä pöydässä. Jos kävelen salista ulos, kävelee ulos myös muuta.
Kerroin myös "paskanmakuisesta puhelinpalvelusta" johonka en ole tottunut, eikä arvattavasti tarvitse edes tottua.
Käytännössä kiristin 3:n auton, talon, jne vakuutusten irtisanomisella joiden perusteella odotan saavani hyvän tarjouksen.
Ennen Pohjolaan menemistä kiersin parit vak. yhtiöt ja sain niiltä tarjoukset ja sitten:
Minulla oli kirjallinen seuraavaksi halvin hinta Tapiolasta, ja sen olisin ottanut, ellei tuo joustoalennnus olisi tullut. Se oli liki 50 € - ja se ratkaisi. Eli minulta suoraan kysyttiin millä hinnalla otan matkailuauton vakuutuksen P:sta. Annoin hintahaarukan - ja muutaman paperiin kirjoitetun esityksen jälkeen hyväksyin tarjouksen.
Minua palvellut hlö ymmärsi asian hyvin eikä palvelussa ollut siinä mielessä moittimista. Hän teki palvelutyötä.
Tätä nykyään olen sanonut täyskaskon irti, koska kysyessäni mitä maksavat jos auto menee metsään - niin hinta oli niin alhainen että turha maksaa koko vakuutusta.
Enää on jäljellä pieni kasko, eli jos sattuu hirvi kopasemaan, auto varastetaan tai palaa auto. Vakuutuksen hinta on noin 100 €/vuosi - .
Pitää taas kilpailuttaa kun ovat nousseet nuo vakuutushinnat. Siinä palkan saa.Jep kiitos hyvästä vastauksesta.
no siks kysyin vasta nyt koska juuri 2 päivää sitten vasta hankin asuntoauton vanhahkon 89vm
mut ei vaan ollu missää vak. yhtiöiden saiteilla laskuria as.autolle.
vaunu meillä oli kyllä tos pari vuotta, mut ne on aka eri kastissa.
jepjep eipä täs mitiä hätiä. hyvää syksyä - esko
kuitenkin vastaan ... kirjoitti:
Kysyt asiaa vuosien takaisesta jutusta. Toivottavasti et ole vakuutuslaitoksen "urkkija" vaan tosiasiallisesti asiaa kysyvä kuluttaja:
Pitäisi kaivaa vuoden 2005 ajan papereita (käväsen hakemassa kirjahyllystä) - Väänsin kättä Pohjolan kanssa.
Kaskon lopulliseksi hinnaksi muodostui 196,35 €.
Alkuperäinen hinta ilman vähennyksiä olisi ollut 940 €. Poistoja on ikäale, bonus, joustoalennus, keskittämisalennus, hälytin /ajonestoalennus, maksutapa-alennus ja keskittämisalennus. Omavastuu oli 151 €.
Se Hki:n hintatarjous taisi olla pitkälti yli 250 €, ettei vain olisi lähennellyt 300:taa €. En nyt muista kun siitä on niin kauan aikaa.
Lopetin puhelun Hki:n konttoriin sen sileän tien kun kuulin että "heille on sama missä vakuutan - "purkanmäiskyttävä ääni" ei ollut tottunut siihen että asiakkaat esittävät oman arvionsa vakuutuksen hinnasta. Vaan kun nuo puhelut näyttävät yhdistyvän ihan hullusti muulle Suomeen vaikka ei sinne ole mitään asiaa. Minua ei alunperin kiinnostanut yhtään jonkin Hki:n konttorissa olevan palvelijan kommentti "visuudestani" tai siitä että eipä ole asiakas ennen valittanut heidän tuotteidensa hinnoista.
Niimpä seuraavana päivänä painuin h-kohtaisesti "pohjoisen konttoriin" ja esitin suht koht kohteliaasti asiani; kuitenkin niillä eväillä, jotta tulee selväksi, etten ole lämpimikseni liikkeellä; MINUN EI ole pakko ottaa vakuutusta heidän konsernistaan, MUTTA minä voin ottaa kaikki vakuutukset pois ja siirtää ne muualle ellei heitä kiinnosta neuvottelu.
Turha siinä on sapelia kalistella mutta asiakas se päättää ottaako vakuutuksen - ja se päätös tehdään siinä pöydässä. Jos kävelen salista ulos, kävelee ulos myös muuta.
Kerroin myös "paskanmakuisesta puhelinpalvelusta" johonka en ole tottunut, eikä arvattavasti tarvitse edes tottua.
Käytännössä kiristin 3:n auton, talon, jne vakuutusten irtisanomisella joiden perusteella odotan saavani hyvän tarjouksen.
Ennen Pohjolaan menemistä kiersin parit vak. yhtiöt ja sain niiltä tarjoukset ja sitten:
Minulla oli kirjallinen seuraavaksi halvin hinta Tapiolasta, ja sen olisin ottanut, ellei tuo joustoalennnus olisi tullut. Se oli liki 50 € - ja se ratkaisi. Eli minulta suoraan kysyttiin millä hinnalla otan matkailuauton vakuutuksen P:sta. Annoin hintahaarukan - ja muutaman paperiin kirjoitetun esityksen jälkeen hyväksyin tarjouksen.
Minua palvellut hlö ymmärsi asian hyvin eikä palvelussa ollut siinä mielessä moittimista. Hän teki palvelutyötä.
Tätä nykyään olen sanonut täyskaskon irti, koska kysyessäni mitä maksavat jos auto menee metsään - niin hinta oli niin alhainen että turha maksaa koko vakuutusta.
Enää on jäljellä pieni kasko, eli jos sattuu hirvi kopasemaan, auto varastetaan tai palaa auto. Vakuutuksen hinta on noin 100 €/vuosi - .
Pitää taas kilpailuttaa kun ovat nousseet nuo vakuutushinnat. Siinä palkan saa."Vakuutuksen hinta on noin 100 €/vuosi"
"Pitää taas kilpailuttaa kun ovat nousseet nuo vakuutushinnat. Siinä palkan saa."
...just. Ei taida jäädä aikaa itse elämisellä kun kilpailuttelet 100e vakuutuksiasi. Oletko tyytyväinen kun saat jostain 98e vakuutuksen? - MattiusT2
itsellä on kirjoitti:
Alle 6 metrinen as.auto on kelpo ratkaisu päivittäiseen ajoon. Parkkiruutu on suomessa määritelty 6 metriseksi, joten pitäisi mahtua valtaosassa pihoista.
Meillä on 5,85 pitkä, se levein malli. Hyvin tilaa, kun kyse kerrossänkymallista ja turvavyö sekä makuupaikkoja alkoviautossamme 6:lle.
Kunnon kilpailuttamisella voi saada uuden auton lähes vähän käytetyn hinnalla. Me saatiin uusi käytännössä käytetyn hinnalla, kun riittävän pitkään sopivaa kauppaa etsittiin.
Vaan vaimonkin piti opetella as.autolla kaupaan ajelemaan, kun se ainut automme (vain yksi parkkipaikka rivaripihassamme). Van eipä ole hän siihen rohjennut ja sen takia jo mietitään palaamista hlö.autoon, jotta vmo. pääsee itsenäisesti kauppaan autolla.Vaimolle rohkeutta rattiin, taitoa näppiin ja rakkautta rintaan!
Auto on auto, vuokratkaa viikonlopuksi farmariauto, jolla vaimon kauppakäynnit ym. tarveajo hoituisi ja menkää pariksi yöksi leirintäpaikoille nauttimaan - vähintäänkin läheisistä väleistä farmin kuljetustilaan.
Tai ostakaa matkaendurot ja talveksi nastarenkaat, sekä vaellusteltta kesäksi, niin ainakin on urheilullista ja hauskaa.
Hyvää kevättä!
- khg
töissä huomauttelivat, ettei matkailuautoa lain hengen mukaan saisi käyttää päivittäisessä työmatkaliikenteessä!!!...miten lie????
- srt29
niin matkailuauto on hyvä valinta kakkosautoksi.
- MattiusT2
Lomansa kullakin,
joku lomailee työmatkalla, joku kulkee bussilla, että pääsee Taimaaseen säästörahoillaan kerran vuodessa - päästöt ovat tunnetusti samat, mutta eipähän tarvitse liikennepäästöveroja itse maksella.
Taisi muuten puhua lain hengen sijasta lakihenkisyydestään käsin, tuo kateellinen panettelija.
Siunattua kevättä!
jäämisestä asti. Pieni henkilöauto ja matkailuauto. Minulla oli aiemmin parikin yli 7m alkovia mutta nyt on integroitu noin 6,5m värkki ja sillä kierrellään ja hoidellaan asioita. Hieman enemmän tulee yleensä jalkatyötä koska parkkipaikan monesti joutuu kaupungissa hakemaan kauempaa mutta kävely ei ole vaarallista jos ei jää auton alle.
Paras on aika vaikeaa päättää toisen puolesta mutta nyt kokeilleena integroitukaan ei ole huono ratkaisu. Toinen tuplapunkka on aina valmiina takana ja toisen voi laskea katosta ohjaamoon iltaisin ja päivätorkuillekin.- MattiusW1
Terve,
ajelin vanhalla vuokra-autolla Kanadan Fracer-kanjonissa, niin vastaa tuli vahdilla ylämäkeä matkailuauto - tangon päässä hinattava tyhjä pikkumaasturi perässään.
Mikäpä siinä, mutta Suomessa asiat ovat perinteisesti olleet toisinpäin: käsivaihteisella pikkumaasturilla vedetään 8 metristä asuntovaunua.
Onko vasikka laillinen suomessa? Siitä olen joskus lukenut, että jarruvikaista autoa pitää hinata hinaustangon välitylsellä. Tulisi pitkillä matkoilla kieltämättä työläs olo jos joutuisi istumaan hinattavassa autossa?
Hyvää kevättä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833970
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992243Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301930- 311770
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231762Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell571699Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271537Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91497- 281491