Kysyin papilta, että mitä vauvakasteessa sanotaan. Jeesus Kristus-nimeä ei mainita, vaan kaste suoritetaan pelkästään Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen.
Helluntailaiset kastavat näin: Minä kastan sinut Jeesukseen kristukseen Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimessä.
Vauvakaste ei ole uskovien kaste
107
2438
Vastaukset
- Matteus.
Kastamalla ja opettamalla tehdään Jeesukselle opetuslapsia.
Matt.28
16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."- hansutuulia
tarkoitetaan ensin opetuslapseuttaminen ja kaste järjestyshän se on aivan oikein tuossa, ei voi ymmärätää kastettakaan jos ei ole uskossa, sillä kaste kuuluus uskovalle, parannuksen tehneelle.
- Apt.2
hansutuulia kirjoitti:
tarkoitetaan ensin opetuslapseuttaminen ja kaste järjestyshän se on aivan oikein tuossa, ei voi ymmärätää kastettakaan jos ei ole uskossa, sillä kaste kuuluus uskovalle, parannuksen tehneelle.
kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi" (apt.2)
anna kastaa itsesi ja "pestä pois syntisi" sanottiin paaavalille, joka meni synneissään kasteelle
kaste kuuluu lapsille
Ps. 51:5
(51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt. - Lahja
hansutuulia kirjoitti:
Parannus on Jumalan teko ihmiselle Kristuksessa.
Usko on Jeesuksen alkama ja täyttämä. Kun käännyit katsomaan Jumalan Karitsaa, se oli Jumala itse Pyhän Henkensä kanssa, mikä sinun pääsi käänsi, eikö vain?
Mitä SINULLA on, mitä et olisi LAHJAKSI saanut?
Et kai sinäkään luota OMAAN parannukseesi, vaan sittenkin Parantajan tekoon edestäsi?
Totta, pienet lapset eivät voi TEHDÄ parannusta siinä mielessä, kuin ilmeisesti ymmärrät parannuksen teon. Että se olisi siis ihmisen omavoimainen ja inhimillistä harkintaa vaatinut toimenpide.
Kuitenkin raamatun mukaan ihmisen pelastus on ALUSTA LOPPUUN Jumalan lahjaa.
Sitä paitsi nimenomaan RAAMATTU on sulkenut KAIKKI (erottelematta eri ikäisiä) synnin alle, että pelastus tulisi USKOSTA Kristukseen.
Huomaa, tuo tosiaan lukee raamatussa! (Lue Gal.3:22)
Pienten lasten parannus ja kääntymys on puhtain parannus ja kääntymys, sillä siitä teosta puuttuu ihmisen vajavaisuus kokonaan, se on puhdas Jumalan teko Kristuksessa.
Ja sellainen parannus ja kääntymys vain Jumalalle kelpaakin.
OIKEA parannus on kääntyminen Parantajan puoleen. Eikä kukaan tee sitä omin voimin. Se on lahja. Parannuksen ARMO.
Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, mutta joka ei usko, tuomitaan kadotukseen.
Moni luopuu uskostaan. Mutta niin kauan, kuin elää tässä ajassa, Isä kutsuu tuhlaajapoikia palaamaan: Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne! - .miettijä.
Apt.2 kirjoitti:
kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi" (apt.2)
anna kastaa itsesi ja "pestä pois syntisi" sanottiin paaavalille, joka meni synneissään kasteelle
kaste kuuluu lapsille
Ps. 51:5
(51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
----
15. Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
16. Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.
17. Mutta iankaikkiselle kuninkaalle, katoamattomalle, näkymättömälle, ainoalle Jumalalle, kunnia ja kirkkaus aina ja iankaikkisesti! Amen.
6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Lapsi on Jeesuksen sanojenkin osoituksella uskossa alusta asti.
Sellainen joka on luopunut lapsen uskosta on sen uskon menettänyt juuri "viettelyn kautta".
Vanhemmilla on siis suuri vastuu lapsen säilyttämisessä alkuperäisenä Jumalan lapsena.
Luopumus on siis viettelyn tulosta eikä uskomattomuus luonnollinen ihmisen olotila.
Jokainen lapsena kastettu on juuri siinä alkuperäisessä viattomassa lapsenuskossa joka on Herralle otollisinta mitä maan päältä löytyy.
Autuaita ovat lapsen kaltaiset sillä heidät pitää
Jumalan lapsiksi kutsuttaman.Aamen.
Sanoohan Paavalikin;"14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Ovatko siis lapset tehneet syntiä tämänkään mukaan???
Edelleen Paavali ;"Pitääkö meidän syntiä tehdä että armo tulisi ylenpalttiseksi; pois se ....."
Mitä te uudelleenkastajat katsotte olevan hyötyä, jos lapsi hankkii tunnolleen syntiä ennenkuin on kelvollinen kastettavaksi.Mitä ihmettä hän siitä hyötyisi??? - hansutuulia
.miettijä. kirjoitti:
18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
----
15. Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
16. Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.
17. Mutta iankaikkiselle kuninkaalle, katoamattomalle, näkymättömälle, ainoalle Jumalalle, kunnia ja kirkkaus aina ja iankaikkisesti! Amen.
6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Lapsi on Jeesuksen sanojenkin osoituksella uskossa alusta asti.
Sellainen joka on luopunut lapsen uskosta on sen uskon menettänyt juuri "viettelyn kautta".
Vanhemmilla on siis suuri vastuu lapsen säilyttämisessä alkuperäisenä Jumalan lapsena.
Luopumus on siis viettelyn tulosta eikä uskomattomuus luonnollinen ihmisen olotila.
Jokainen lapsena kastettu on juuri siinä alkuperäisessä viattomassa lapsenuskossa joka on Herralle otollisinta mitä maan päältä löytyy.
Autuaita ovat lapsen kaltaiset sillä heidät pitää
Jumalan lapsiksi kutsuttaman.Aamen.
Sanoohan Paavalikin;"14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Ovatko siis lapset tehneet syntiä tämänkään mukaan???
Edelleen Paavali ;"Pitääkö meidän syntiä tehdä että armo tulisi ylenpalttiseksi; pois se ....."
Mitä te uudelleenkastajat katsotte olevan hyötyä, jos lapsi hankkii tunnolleen syntiä ennenkuin on kelvollinen kastettavaksi.Mitä ihmettä hän siitä hyötyisi???ei pelasta ketään. Usko Jeesukseen. Vauva ei tarvitse vesivaleluita ja nimen antoja samassa tilanteessa, koska Raamattu ei tätä tunnista.
Pelastus tulee taivaasta, itseltään Jumalalta.
Epäjumalat ja jumalankuvat ovat voimattomia.
Jumala käyttää pelastustyöhön apuna ihmisiä.
Uusi testamentti ei tunne kastamattomia kristittyjä, mutta ei myöskään kastetta ilman uskoa.
Apostolisena aikana oli järjestys selvä; julistus, ukso, kaste. Näin on laita myös lähetystilanteessa.
Tätä pidetään ainoana oikeana järjestyksenä ja ollaan sitä mieltä, että ainoa oikea on tapa kastaa sellaisia, jotka ovat tulleen henkilökohtaiseen uskon. Kaste vahvistaa uskoa, mutta ei koskaan korvaa sitä. Usko on aina kasteen edellytys.
Myös sen tosiasian, että UT:ssa ei esiinny käskyä lapsikasteesta, katsotaan ilmaisevan, että on raamatullisesti oikein kastaa vain henkilökohtaiseen uskoon tulleet.
Jeesus sanoo järjestyksen kasteesta ja kenelle se kuuluu, Mark, 16:16 Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.
Kaikki ovat Jumalan lapsia jotka uskovat Hänen nimeensä, ovat Jumalasta syntyneitä.
Raamatussa ei myöskään sanota missään että pelastus ja vanhurskautus voivat tapahtua ainoastaan kasteen hetkellä.
On myös selvää, että ne jotka saivat vastaanottaa Pyhän Hengen Korneliuksen talossa, olivat pelastettuja, uudestisyntyneitä, ennen kuin heidät kastettiin. Apt. 10:47
Jumalan Sana on puhdasta niille jotka puhtaudessa elävät ja ojentautuvat sen mukaan. Sana puhuu puolestaan. Ihmisjärki vastustelee eli liha joka niin herkästi haluaa tehdä oman mielensä mukaan.
Mutta oppi on monelle hullutus, niin Raamattu sanoo. - Mökö
hansutuulia kirjoitti:
ei pelasta ketään. Usko Jeesukseen. Vauva ei tarvitse vesivaleluita ja nimen antoja samassa tilanteessa, koska Raamattu ei tätä tunnista.
Uusi testamentti ei tunne kastamattomia kristittyjä, mutta ei myöskään kastetta ilman uskoa.
Apostolisena aikana oli järjestys selvä; julistus, ukso, kaste. Näin on laita myös lähetystilanteessa.
Tätä pidetään ainoana oikeana järjestyksenä ja ollaan sitä mieltä, että ainoa oikea on tapa kastaa sellaisia, jotka ovat tulleen henkilökohtaiseen uskon. Kaste vahvistaa uskoa, mutta ei koskaan korvaa sitä. Usko on aina kasteen edellytys.
Myös sen tosiasian, että UT:ssa ei esiinny käskyä lapsikasteesta, katsotaan ilmaisevan, että on raamatullisesti oikein kastaa vain henkilökohtaiseen uskoon tulleet.
Jeesus sanoo järjestyksen kasteesta ja kenelle se kuuluu, Mark, 16:16 Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.
Kaikki ovat Jumalan lapsia jotka uskovat Hänen nimeensä, ovat Jumalasta syntyneitä.
Raamatussa ei myöskään sanota missään että pelastus ja vanhurskautus voivat tapahtua ainoastaan kasteen hetkellä.
On myös selvää, että ne jotka saivat vastaanottaa Pyhän Hengen Korneliuksen talossa, olivat pelastettuja, uudestisyntyneitä, ennen kuin heidät kastettiin. Apt. 10:47
Jumalan Sana on puhdasta niille jotka puhtaudessa elävät ja ojentautuvat sen mukaan. Sana puhuu puolestaan. Ihmisjärki vastustelee eli liha joka niin herkästi haluaa tehdä oman mielensä mukaan.
Mutta oppi on monelle hullutus, niin Raamattu sanoo.Suomessahan on uskonnonvapaus. Yhtä suuri vapaus lapsikasteeseen uskovilla on kastattaa lapsensa.
Käytännön kokkemuksesta tiedän, että lapset on helpompi kasvattaa kristittyinä kuin pakanoina. Kaste on ovi kirkkoon, jos lasta ei ole kastettu, ei hän pääse kirkon jäseneksi, vaan jää ulkopuoliseksi.
Raamatussa ei kerrota läheskään kaikkea alkukirkon elämästä, vaan osa asioista on säilynyt perimätietona niin kuin se että apostoleilla oli tapana kastaa pikkulapsetkin. Jos sinulla ei ole tietoa kirkon traditiosta, et ymmärrä oikein Apostolien tekoja tai kirjeitä. Turha sinun on kopioida tänne Raamatun jakeita, kun kuitenkin ymmärrät kaikki väärin. - alkup.raimo
hansutuulia kirjoitti:
ei pelasta ketään. Usko Jeesukseen. Vauva ei tarvitse vesivaleluita ja nimen antoja samassa tilanteessa, koska Raamattu ei tätä tunnista.
Mutta oppi on monelle hullutus, niin Raamattu sanoo.useat helluntailaiset opettavat, että helluntaina kastetut aloittivat uskonelämän kastehetkellä...jos vain uskoontulleita tulisi kastaa!
Korneliuksen perhekunnan kastetilaisuus lienee ainoa selvä kohta Raamatussa, jossa Pyhä Henki oli tullut ihmisiin ennen kastetta!
Siis uskoontulleet kastettiin, mutta esimerkiksi
samarilaiset kastettiin vain siksi, että he "uskoivat Filippusta"...samoin Lydian sydämen Herra avasi ymmärtämään ja ottamaan vaarin kehotuksesta...myös helluntaina kastetut ottivat sanan vastaan, mutta sekään ei merkitse uudestisyntymistä ennen kastetta! - Mökö
alkup.raimo kirjoitti:
useat helluntailaiset opettavat, että helluntaina kastetut aloittivat uskonelämän kastehetkellä...jos vain uskoontulleita tulisi kastaa!
Korneliuksen perhekunnan kastetilaisuus lienee ainoa selvä kohta Raamatussa, jossa Pyhä Henki oli tullut ihmisiin ennen kastetta!
Siis uskoontulleet kastettiin, mutta esimerkiksi
samarilaiset kastettiin vain siksi, että he "uskoivat Filippusta"...samoin Lydian sydämen Herra avasi ymmärtämään ja ottamaan vaarin kehotuksesta...myös helluntaina kastetut ottivat sanan vastaan, mutta sekään ei merkitse uudestisyntymistä ennen kastetta!Se on sama asia kuin kristitty. Sen takia uskovien kastaminen on absurdia puhetta. Eihän kukaan voi nimittää itseään uskovaiseksi ennen kastettaan. Kastetaan katekumeeneja, joista tulee kasteessa uskovia, kun he liityvät Kristukseen ja pukeutuvat hänen vanhurskauteensa. Usko on lahja, jota me pyydämme Jumalalta, ei meidän omaa viisauttamme.
- an out side watcher,
Mökö kirjoitti:
Se on sama asia kuin kristitty. Sen takia uskovien kastaminen on absurdia puhetta. Eihän kukaan voi nimittää itseään uskovaiseksi ennen kastettaan. Kastetaan katekumeeneja, joista tulee kasteessa uskovia, kun he liityvät Kristukseen ja pukeutuvat hänen vanhurskauteensa. Usko on lahja, jota me pyydämme Jumalalta, ei meidän omaa viisauttamme.
Lasten jättäminen kastamatta on ulkopuolisten pohdinnan varassa?
Ollaanko oikeaoppisia vai vääräoppisia ?
Onko siis kysymys lopultakin kastajan uskon laadusta?
1. Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Missähän lapset olivat ?? - M-LS
an out side watcher, kirjoitti:
Lasten jättäminen kastamatta on ulkopuolisten pohdinnan varassa?
Ollaanko oikeaoppisia vai vääräoppisia ?
Onko siis kysymys lopultakin kastajan uskon laadusta?
1. Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Missähän lapset olivat ??Kannatatko lapsikastetta vai et? Minä kuulun Kirkkoon, joka on Kristuksen perustama alkukirkko. Kirkko on vanhastaan kastanut kristittyihin perheisiin syntyvät lapset.
Se on myös aina nimittänyt uskoviksi vain jo kastettuja ihmisiä, niitä jotka on jo liitetty Kirkkoon. Kastamattomia on nimitetty opetettaviksi eli katekumeeneiksi tai pakanoiksi tilanteesta ja heidän statuksestaan riippuen. Kirjoitukseni perustuu historiallisiin tietoihin eikä omaan spekulaatiooni. - M-LS
M-LS kirjoitti:
Kannatatko lapsikastetta vai et? Minä kuulun Kirkkoon, joka on Kristuksen perustama alkukirkko. Kirkko on vanhastaan kastanut kristittyihin perheisiin syntyvät lapset.
Se on myös aina nimittänyt uskoviksi vain jo kastettuja ihmisiä, niitä jotka on jo liitetty Kirkkoon. Kastamattomia on nimitetty opetettaviksi eli katekumeeneiksi tai pakanoiksi tilanteesta ja heidän statuksestaan riippuen. Kirjoitukseni perustuu historiallisiin tietoihin eikä omaan spekulaatiooni.nimimerkillä, jota käytän toisella palstalla, mutta ei kai se mitään!
- an outside watcher
M-LS kirjoitti:
nimimerkillä, jota käytän toisella palstalla, mutta ei kai se mitään!
1. Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
7. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!
8. Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.
9. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.
10. Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
Tässä Jeesus sanoo lasten uskovan Häneen.
Miksi heidän pitäisi ennen kastettaan luopua jotta voisivat tehdä parannuksen?ja olisivat vasta sitten kelvollisia kasteelle?
Luopuneita aikuiskastettuja on maailmassa määrättömästi.
Jumalan sanan olemassaolo on kulkenut meille asti juuri sen vuoksi, että näin meitä on johdettu ylhäältäkäsin tekemään ne välttämättömimmät asiat oikein, jotka me teemme lastemme puolesta kastamalla heidät pieninä.
Ne oppisuunnat, jotka vastustavat lapsikastetta, ovat suurimmaksi osaksi myöskin harhaantuneita opeissaan.Näin eivät heidänkään kastajat täytä edes välttävää arvosanaa opetuksessaan.
Kastekäskyhän on annettu kasteen suorittajille, eikä kastettaville.Näin on myös heitä velvoittava Jeesuksen maininta "tehkää heistä minun opetuslapsini".
Useimmat tekevät ihmisistä itselleen opetuslapsia ja se onkin aivan eri asia kuin kastekäskyn ohje.
Joten; mihin uudelleenkastajat oikeastaan opetuslapsensa todellisuudessa kastavat?
Eri suuntien jäsenyyteen, eikö niin?
Ja siihen tarkoitukseen ei ole käskyä edes annettu! - hansutuulia
an outside watcher kirjoitti:
1. Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
7. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!
8. Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.
9. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.
10. Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
Tässä Jeesus sanoo lasten uskovan Häneen.
Miksi heidän pitäisi ennen kastettaan luopua jotta voisivat tehdä parannuksen?ja olisivat vasta sitten kelvollisia kasteelle?
Luopuneita aikuiskastettuja on maailmassa määrättömästi.
Jumalan sanan olemassaolo on kulkenut meille asti juuri sen vuoksi, että näin meitä on johdettu ylhäältäkäsin tekemään ne välttämättömimmät asiat oikein, jotka me teemme lastemme puolesta kastamalla heidät pieninä.
Ne oppisuunnat, jotka vastustavat lapsikastetta, ovat suurimmaksi osaksi myöskin harhaantuneita opeissaan.Näin eivät heidänkään kastajat täytä edes välttävää arvosanaa opetuksessaan.
Kastekäskyhän on annettu kasteen suorittajille, eikä kastettaville.Näin on myös heitä velvoittava Jeesuksen maininta "tehkää heistä minun opetuslapsini".
Useimmat tekevät ihmisistä itselleen opetuslapsia ja se onkin aivan eri asia kuin kastekäskyn ohje.
Joten; mihin uudelleenkastajat oikeastaan opetuslapsensa todellisuudessa kastavat?
Eri suuntien jäsenyyteen, eikö niin?
Ja siihen tarkoitukseen ei ole käskyä edes annettu!tarkoittaa puhtautta. Jeesus sinasi lapsia ja sanoi niille jotka ymmärsivät Jeesuksen puheen, nöyrtykään lasten kaltaisiksi, tuossa on selvä osoitus että nämä ihmiset eivät olleet enää vauvoja.
Seurakunnissa meillä ainakin siunataan uusi pienokainen kätten päälle panon kautta, mutta ei suinkaan kastetan. Juuri niinkuin Jeesus opetti, sillä sen kaltainen on taivasten valtakunta, eli puhdas ja synnitön. Me tuomme lapsemme siunattavaksi Jeesuksen eteen. Jeesus ei osoittanut että viekää vauvanne kasteelle.
Jos löydät niin kerro misssä kohtaan vauvat vietiin kasteelle. - höpiset
hansutuulia kirjoitti:
tarkoittaa puhtautta. Jeesus sinasi lapsia ja sanoi niille jotka ymmärsivät Jeesuksen puheen, nöyrtykään lasten kaltaisiksi, tuossa on selvä osoitus että nämä ihmiset eivät olleet enää vauvoja.
Seurakunnissa meillä ainakin siunataan uusi pienokainen kätten päälle panon kautta, mutta ei suinkaan kastetan. Juuri niinkuin Jeesus opetti, sillä sen kaltainen on taivasten valtakunta, eli puhdas ja synnitön. Me tuomme lapsemme siunattavaksi Jeesuksen eteen. Jeesus ei osoittanut että viekää vauvanne kasteelle.
Jos löydät niin kerro misssä kohtaan vauvat vietiin kasteelle.Mikset myönnä, että Jeesus asetti Kristillisen kasteen vasta kuolemansa jälkeen?
Ovatko lapset puhtaita? Ehkä sinun mielestäsi, mutta Raamattu on eri mieltä asiasta.
Job 25:4
Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?
5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4] - an outsider watcher
hansutuulia kirjoitti:
tarkoittaa puhtautta. Jeesus sinasi lapsia ja sanoi niille jotka ymmärsivät Jeesuksen puheen, nöyrtykään lasten kaltaisiksi, tuossa on selvä osoitus että nämä ihmiset eivät olleet enää vauvoja.
Jos löydät niin kerro misssä kohtaan vauvat vietiin kasteelle.19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
En tuossa kastekäskyssä näe asetetuksi mitään erityisiä ehtoja, joissa viitattaisiin kelpoisuusvatimuksiin.
Jeesushan ymmärtääkseni on se joka on Mestari itse.
Se mitä meillä taas pitäisi olla ,jotka luemme sanaa, sellainen usko joka on riittävän kyvykäs luottamaan sanottuihin ohjeisiin ilman Paratiisin käärmeen lausetta; "onko Jumala todella sanonut niin".
Kumpaa pitää uskoa, suoraa ilmoitusta, vai eri kertomuksista tehtyjä erilaisia tulkintoja.
Kaste on siirtynyt meille siinä muodossa kuin katson olevan aihetta perinnettä jatkaakin.
Jokainen sanottu kehoitus on painavampi ohje kuin päättely kerrotuista tilanteista.
Nämä kaikki ovat puoltamassa ehdottomasti käytäntöä, joka on jo perinne.
Jeesushan on kaikkien ihmisten yhteinen vapahtaja.
25. Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
26. Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
Se että kaikki ihmiset eivät ole vielä tulleet Evankeliumille kuuliaisiksi, johtuu meistä, jotka itseämme pidämme uskovaisina enemmän kuin niistä jotka ovatvielä evankeliumin sanoman ulkopuolella.
Miksi siis syyllistää niitä, joiden opettamisen olemme näköjään tyystin jättäneet tekemättä.
Se että kastettavia kääntyy näin vähän on meidän virheemme. Jeesuskin kehoitti meitä johonkin, jos saan muistuttaa;1. Ja hän puhui myös opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltija, ja hänelle kanneltiin, että tämä hävitti hänen omaisuuttansa.
2. Ja hän kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi; sillä sinä et saa enää minun huonettani hallita.'
3. Niin huoneenhaltija sanoi mielessään: 'Mitä minä teen, kun isäntäni ottaa minulta pois huoneenhallituksen? Kaivaa minä en jaksa, kerjuuta häpeän.
4. Minä tiedän, mitä teen, että ottaisivat minut taloihinsa, kun minut pannaan pois huoneenhallituksesta.'
5. Ja hän kutsui luoksensa jokaisen herransa velallisista ja sanoi ensimmäiselle: 'Paljonko sinä olet velkaa minun herralleni?'
6. Tämä sanoi: 'Sata astiaa öljyä'. Niin hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja kirjoita pian viisikymmentä'.
7. Sitten hän sanoi toiselle: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä sanoi: 'Sata tynnyriä nisuja'. Hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, kirjoita kahdeksankymmentä'.
8. Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti. Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset.
9. Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.
10. Joka vähimmässä on uskollinen, on paljossakin uskollinen, ja joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä.
11. Jos siis ette ole olleet uskolliset väärässä mammonassa, kuka teille uskoo sitä, mikä oikeata on?
12. Ja jos ette ole olleet uskolliset siinä, mikä on toisen omaa, kuka teille antaa sitä, mikä teidän omaanne on?
Onhan meille uskoville parempi, että me olemme sellaisen toiminnan kannalla, missä tulee mahdollisimman paljon kansaa kastetuksi, kuin jos meidät tavataan pihistelemästä kasteoikeuksia ihmisiltä vahingossa väärin perustein.
Minä ainakin häpeäisin Herran edessä ollessani kastettuna itse ja minua paremman olisin minä hyljännyt siitä syystä ettei hän olisi mielestäni täyttänyt kastetavalle minun vaatimiani ehtoja. - hansutuulia
an outsider watcher kirjoitti:
En tuossa kastekäskyssä näe asetetuksi mitään erityisiä ehtoja, joissa viitattaisiin kelpoisuusvatimuksiin.
Jeesushan ymmärtääkseni on se joka on Mestari itse.
Se mitä meillä taas pitäisi olla ,jotka luemme sanaa, sellainen usko joka on riittävän kyvykäs luottamaan sanottuihin ohjeisiin ilman Paratiisin käärmeen lausetta; "onko Jumala todella sanonut niin".
Kumpaa pitää uskoa, suoraa ilmoitusta, vai eri kertomuksista tehtyjä erilaisia tulkintoja.
Kaste on siirtynyt meille siinä muodossa kuin katson olevan aihetta perinnettä jatkaakin.
Jokainen sanottu kehoitus on painavampi ohje kuin päättely kerrotuista tilanteista.
Nämä kaikki ovat puoltamassa ehdottomasti käytäntöä, joka on jo perinne.
Jeesushan on kaikkien ihmisten yhteinen vapahtaja.
25. Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
26. Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
Se että kaikki ihmiset eivät ole vielä tulleet Evankeliumille kuuliaisiksi, johtuu meistä, jotka itseämme pidämme uskovaisina enemmän kuin niistä jotka ovatvielä evankeliumin sanoman ulkopuolella.
Miksi siis syyllistää niitä, joiden opettamisen olemme näköjään tyystin jättäneet tekemättä.
Se että kastettavia kääntyy näin vähän on meidän virheemme. Jeesuskin kehoitti meitä johonkin, jos saan muistuttaa;1. Ja hän puhui myös opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltija, ja hänelle kanneltiin, että tämä hävitti hänen omaisuuttansa.
2. Ja hän kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi; sillä sinä et saa enää minun huonettani hallita.'
3. Niin huoneenhaltija sanoi mielessään: 'Mitä minä teen, kun isäntäni ottaa minulta pois huoneenhallituksen? Kaivaa minä en jaksa, kerjuuta häpeän.
4. Minä tiedän, mitä teen, että ottaisivat minut taloihinsa, kun minut pannaan pois huoneenhallituksesta.'
5. Ja hän kutsui luoksensa jokaisen herransa velallisista ja sanoi ensimmäiselle: 'Paljonko sinä olet velkaa minun herralleni?'
6. Tämä sanoi: 'Sata astiaa öljyä'. Niin hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja kirjoita pian viisikymmentä'.
7. Sitten hän sanoi toiselle: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä sanoi: 'Sata tynnyriä nisuja'. Hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, kirjoita kahdeksankymmentä'.
8. Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti. Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset.
9. Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.
10. Joka vähimmässä on uskollinen, on paljossakin uskollinen, ja joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä.
11. Jos siis ette ole olleet uskolliset väärässä mammonassa, kuka teille uskoo sitä, mikä oikeata on?
12. Ja jos ette ole olleet uskolliset siinä, mikä on toisen omaa, kuka teille antaa sitä, mikä teidän omaanne on?
Onhan meille uskoville parempi, että me olemme sellaisen toiminnan kannalla, missä tulee mahdollisimman paljon kansaa kastetuksi, kuin jos meidät tavataan pihistelemästä kasteoikeuksia ihmisiltä vahingossa väärin perustein.
Minä ainakin häpeäisin Herran edessä ollessani kastettuna itse ja minua paremman olisin minä hyljännyt siitä syystä ettei hän olisi mielestäni täyttänyt kastetavalle minun vaatimiani ehtoja.nyt vain niinden vauvojen rauhassa kasvaa, jotka ovat ilman syntiä ja taivaskelpoisia, jotka eivät tiedä mikä on oikea ja vasen.
Ajatuksenne on siis että varmuuden vuoksi kastetaan, tuollamenolla murhamieskin siisä saa autuuden ja Pyhän Hengen. Mikä teidät saa sokeiksi, Raamattu on niin yksinkertainen.
Opetuslapseus ja kaste siinä järjestyksessä.
Tehkäää kaikista kansoista minun opetuslapsiani, siis pitää tulla uskoon jotta käsittää myös kasteenkin.
Minä en ensimmäistä muista kun päätäni kasteltiin. Jeesus sanoi että näin tulee täyttää vanhurskaus ja otti itse kasteen. Oikean kasteen sain vasta uskoontulon jälkeen ja sen muistan.
Ei kukaan voi uskoa toisen puolesta eikä voi kastaa toisen puolesta. Jotkut kastattivat kuolleittensakin puolesta, kuolleita ovat kaikki jotka eivät ole Jumalan lapsia, mutta ne jotka ovat tullee uskoon, ensimmäinen kuolema ei heitä pidätä. Amen. - an outside watcher
hansutuulia kirjoitti:
nyt vain niinden vauvojen rauhassa kasvaa, jotka ovat ilman syntiä ja taivaskelpoisia, jotka eivät tiedä mikä on oikea ja vasen.
Ajatuksenne on siis että varmuuden vuoksi kastetaan, tuollamenolla murhamieskin siisä saa autuuden ja Pyhän Hengen. Mikä teidät saa sokeiksi, Raamattu on niin yksinkertainen.
Opetuslapseus ja kaste siinä järjestyksessä.
Tehkäää kaikista kansoista minun opetuslapsiani, siis pitää tulla uskoon jotta käsittää myös kasteenkin.
Minä en ensimmäistä muista kun päätäni kasteltiin. Jeesus sanoi että näin tulee täyttää vanhurskaus ja otti itse kasteen. Oikean kasteen sain vasta uskoontulon jälkeen ja sen muistan.
Ei kukaan voi uskoa toisen puolesta eikä voi kastaa toisen puolesta. Jotkut kastattivat kuolleittensakin puolesta, kuolleita ovat kaikki jotka eivät ole Jumalan lapsia, mutta ne jotka ovat tullee uskoon, ensimmäinen kuolema ei heitä pidätä. Amen.Kastekäsky on aivan selkokieltä "kastamalla ja opettamalla" ja itse Jeesuksen sanomana on käsky jota noudatetaan.Tehtäköön se niinkuin Jeesus itse sen sanoi.
Joka toisin tekee ja opettaa, tekee sen oman viisautensa mukaan ja josta sanotaan Raamatussa melko tylysti.
Itsepähän asianne hoidatte.
Minä en usko muuta kuin mitä on luettavana.
Varsinkin sanat "kaikki kansat" tarkoittaa pakanakansoja erotukseksi juutalaisista.
Juutalaisten kohdalla oma valinta on kahdesta vaihtoehdosta; Mooseksen liitosta ja Uudesta liitosta ja voi olla eri hieman asia.
- Huom.!
Matt.24
4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.
23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.- hansutuulia
tuosta eksytyksestä on päässyt vapauteen, uskoontulemisen jälkeen erosin kirkosta. Siellä tehdään käännynnäisiä väkisin ja sanotaan vielä vauvakastelussa, että nyt olet sitten saanut Pyhän Hengen jne. aika moista pilkkaa sanon minä. Ei kukaan voi luvata toisen puolesta Pyhää Henkeä, se saadaan vain ja ainoastaan kun tullaan Jumlan omaksi parannuksen kautta.
Jumala on antanut meille Sanasa, lukekaa ja syökää sitä! - lahkoeksytys
hansutuulia kirjoitti:
tuosta eksytyksestä on päässyt vapauteen, uskoontulemisen jälkeen erosin kirkosta. Siellä tehdään käännynnäisiä väkisin ja sanotaan vielä vauvakastelussa, että nyt olet sitten saanut Pyhän Hengen jne. aika moista pilkkaa sanon minä. Ei kukaan voi luvata toisen puolesta Pyhää Henkeä, se saadaan vain ja ainoastaan kun tullaan Jumlan omaksi parannuksen kautta.
Jumala on antanut meille Sanasa, lukekaa ja syökää sitä!Matt.7
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
- moponen_
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Luterilaiset tekevät Jeesuksen lähetyskäskyn mukaisesti, joten aloittajan väite ei ollut Raamatun mukainen.- joku vaan
Apostolien teoista löytyy paljon kohtia joissa kastetaan ihmisiä Jeesukseen Kristukseen ja Jeesuksen Kristuksen nimessä. Toki myös Isä, Poika ja Pyhä henki pitää mainita.
- M-LS
saati sitten "vauvakastelua". Kaste ei ole mikään nimenantoriitti. Vaan se on uudestisyntymisen peso syntien anteeksisaamiseksi.
Meillä ortodoksisessa kirkossa on erikseen nimenantotoimitus, joka toimitetaan kahdeksantena päivänä lapsen syntymästä.
Kastetoimitus on sen sijaan samanlainen kaikille kastettavan iästä riippumatta. Lapsen ja aikuisen kasteessa on vain se ero, että jos kastettava on pikkulapsi, niin kummi vastaa hänen puolestaan kastekysymyksiin: "Luovutko Saatanasta?", johon kummi vastaa "Luovun". "Uskotko Kristukseen?" "Uskon". "Yhdistytkö Häneen?". "Yhdistyn".
Lopettakaa hömpötykset "uskovien kasteesta" ja "vauvakastelusta" ja perehtykää varhaiskirkon kastekäytäntöön, niin ei tarvitse rakentaa uskoaan pelkkien luulojen ja propagandan varaan! Kirkkohistoria todistaa, että kirkko on apostoleilta perinyt tavan kastaa uskovien vanhempien pikkulapset.- Minäuskon
Älä kehtaa. Onko tuo totta vai huono provo että kummit vastaa lapsen puolesta tuollaisiin asioihin?
- vastuu
Minäuskon kirjoitti:
Älä kehtaa. Onko tuo totta vai huono provo että kummit vastaa lapsen puolesta tuollaisiin asioihin?
Kristityt eivät jätä lapsiaan kastamattomiksi pakanoiksi.
Eivätkä mene aikuisena antikristuksen uusintakasteile? - ???
vastuu kirjoitti:
Kristityt eivät jätä lapsiaan kastamattomiksi pakanoiksi.
Eivätkä mene aikuisena antikristuksen uusintakasteile?kuuluu. Taitaa olla k-miehestä kyse...
- 08/15
Minäuskon kirjoitti:
Tuollainenhan kristittyjen tapa, pientä lasta kastettaessa, on ollut kai koko kristillisen kirkon olemassaolon ajan.
- M-LS
Minäuskon kirjoitti:
Kastekaava on sama kaikille oli kastettava minkä ikäinen vain. Kysymykset olivat luterilaisessakin kastekaavassa vielä 1800-luvulla, kunnes luterilainen kirkko alkoi hempeilemään ja laati erityisen lapsille sopivan kastekaavan, jossa ei enää puhuta sielunvihollisesta luopumisesta. Kysymykset ovat alkukristillisiä. Ne on tietysti alunperin tarkoitettu pakanuudesta kääntyville.
Kummiksi pitää valita ihminen, joka uskoo Kristukseen ja voi siten tehdä nämä lupaukset lapsen puolesta. - Minäuskon
M-LS kirjoitti:
Kastekaava on sama kaikille oli kastettava minkä ikäinen vain. Kysymykset olivat luterilaisessakin kastekaavassa vielä 1800-luvulla, kunnes luterilainen kirkko alkoi hempeilemään ja laati erityisen lapsille sopivan kastekaavan, jossa ei enää puhuta sielunvihollisesta luopumisesta. Kysymykset ovat alkukristillisiä. Ne on tietysti alunperin tarkoitettu pakanuudesta kääntyville.
Kummiksi pitää valita ihminen, joka uskoo Kristukseen ja voi siten tehdä nämä lupaukset lapsen puolesta.Lainattua:
Raamatussa lukee YKSI KASTE ja yksilöltä ei saa ihminen riistää Jumalan antamaa oikeutta valita. Valinnanvapauden on Jumala antanut ihmisille, jo Aatami ja Eevakin saivat sen.
Näinollen voimme olla varmoja että lapsikaste on Jumalan antaman oikeuden riistoa/varastamista puolustuskyvyttömältä lapselta. Tosi häpeällistä.
Kirkoissa usein saarnataan raamatun osoittamista esimerkeistä mutta eivät huomaa kuinka tärkeän ja selvän esimerkin Jeesus meille antoi kun hän siunasi lapset kunnioittaen siten Isänsä tahtoa!
Raamatussa apostolien kirjassa annetaan selvä järjestys kasteelle. Jumalan sanan kuuleminen ja parannus.
Usko on henkilökohtainen päätös joten toinen ihminen ei voi tehdä sitä päätöstä. Jumala kutsuu jokaista ihmistä henkilökohtaisesti loppupeleissä.
Tutuissa perheissä lapset kasvavat eroon kirkosta uskovista vanhemmista ja uskon asioiden opetuksesta huolimatta. Samalla tavalla asia toimii varmasti ortodoksisissa perheissä. Ei lapset aina kuuntele vaan kutsu käy myöhempää. Ihminen kastetaan, kasvaa eroon kirkosta ja kun sitten joskus Jumala kutsuu ihmistä ihminen tulee aidosti uskoon, synnintuntoon ja sitten olisi kaste paikallaan. Mutta ihminen on silloin jo kastettu.
Olen elänyt uskossa pienestä pitäen mutta tajusin asiat laajemmin vasta 20 ja nyt parannuksen tehneenä olisin valmis kasteelle. Nyt kun menisin kasteelle kaikki olisi tapahtunut raamatun kaavan mukaan. Kunhan tässä selvittän pari asiaa niin käyn kasteelle josta raamattu puhuu. Haluan seurata kristusta ja kaste sen mukaan miten Jeesus meitä opetti. - hansutuulia
08/15 kirjoitti:
Tuollainenhan kristittyjen tapa, pientä lasta kastettaessa, on ollut kai koko kristillisen kirkon olemassaolon ajan.
1300 luvulla historian kirjat kertovat että alettiin kastamaan vauvoja.
- hansutuulia
Minäuskon kirjoitti:
Lainattua:
Raamatussa lukee YKSI KASTE ja yksilöltä ei saa ihminen riistää Jumalan antamaa oikeutta valita. Valinnanvapauden on Jumala antanut ihmisille, jo Aatami ja Eevakin saivat sen.
Näinollen voimme olla varmoja että lapsikaste on Jumalan antaman oikeuden riistoa/varastamista puolustuskyvyttömältä lapselta. Tosi häpeällistä.
Kirkoissa usein saarnataan raamatun osoittamista esimerkeistä mutta eivät huomaa kuinka tärkeän ja selvän esimerkin Jeesus meille antoi kun hän siunasi lapset kunnioittaen siten Isänsä tahtoa!
Raamatussa apostolien kirjassa annetaan selvä järjestys kasteelle. Jumalan sanan kuuleminen ja parannus.
Usko on henkilökohtainen päätös joten toinen ihminen ei voi tehdä sitä päätöstä. Jumala kutsuu jokaista ihmistä henkilökohtaisesti loppupeleissä.
Tutuissa perheissä lapset kasvavat eroon kirkosta uskovista vanhemmista ja uskon asioiden opetuksesta huolimatta. Samalla tavalla asia toimii varmasti ortodoksisissa perheissä. Ei lapset aina kuuntele vaan kutsu käy myöhempää. Ihminen kastetaan, kasvaa eroon kirkosta ja kun sitten joskus Jumala kutsuu ihmistä ihminen tulee aidosti uskoon, synnintuntoon ja sitten olisi kaste paikallaan. Mutta ihminen on silloin jo kastettu.
Olen elänyt uskossa pienestä pitäen mutta tajusin asiat laajemmin vasta 20 ja nyt parannuksen tehneenä olisin valmis kasteelle. Nyt kun menisin kasteelle kaikki olisi tapahtunut raamatun kaavan mukaan. Kunhan tässä selvittän pari asiaa niin käyn kasteelle josta raamattu puhuu. Haluan seurata kristusta ja kaste sen mukaan miten Jeesus meitä opetti.entinen elämä on nollattu ja uusi sijaan tullut, kaste on vain uskoville. Minulle Jumala alkoi puhumaan suoraan Sanasta ja niin tein ja menin kasteelle. Sen jälkeen ei ole tarvinnut näitä asioita pohtia. Sain myös henkikasteen pian sen jälkeen. Kaikki parannuksen tehneet menivät kasteelle ja noin 3000 sielua tuli yhteen ja mursivat leipää. Kertoo minusta jo täydellisesti koko sisällön. Entisenä luterilaisena onneksi tajusin etttä kaikki tuo kirkon juttu on täyttä hapastusta. vauvakasteella ei peritä Jumalan lapsioikeutta.
- M-LS
Minäuskon kirjoitti:
Lainattua:
Olen elänyt uskossa pienestä pitäen mutta tajusin asiat laajemmin vasta 20 ja nyt parannuksen tehneenä olisin valmis kasteelle. Nyt kun menisin kasteelle kaikki olisi tapahtunut raamatun kaavan mukaan. Kunhan tässä selvittän pari asiaa niin käyn kasteelle josta raamattu puhuu. Haluan seurata kristusta ja kaste sen mukaan miten Jeesus meitä opetti.Käy vain synnintunnustuksella, mikäli kirkossasi sellaista tunnetaan tai pyydä muuten Jumalalta anteeksi, ja usko syntisi anteeksiannetuiksi. Et tarvitse uutta kastetta, kun olet nyt tullut katumukseen, vaan tarvitset paluuta kasteeseesi. Jumala antaa anteeksi ja ottaa jokaisen katuvan syntisen vastaan kuin hyvä isä tuhlaajapojan.
- M-LS
hansutuulia kirjoitti:
1300 luvulla historian kirjat kertovat että alettiin kastamaan vauvoja.
Toisen vuosisadan puolivälissä marttyyrikuoleman kärsinyt Pyhä Polykarpos Smyrnan piispa oli kastettu pikkulapsena jo apostolien aikana, sillä hän oli palvellut Kristusta ja 86 vuotta ennen kuolemansa kohtaamista. Kirkko on aina kastanut kristittyjen perheitten lapset. Sen tavan se on perinyt apostoleilta. Et ole lukenut pätkääkään historiaa tai kirkkohistoriaa, jos väität tuollaisia höpöjä.
Minäuskon kirjoitti:
Lainattua:
Olen elänyt uskossa pienestä pitäen mutta tajusin asiat laajemmin vasta 20 ja nyt parannuksen tehneenä olisin valmis kasteelle. Nyt kun menisin kasteelle kaikki olisi tapahtunut raamatun kaavan mukaan. Kunhan tässä selvittän pari asiaa niin käyn kasteelle josta raamattu puhuu. Haluan seurata kristusta ja kaste sen mukaan miten Jeesus meitä opetti.Minäuskon: ”Kirkoissa usein saarnataan raamatun osoittamista esimerkeistä mutta eivät huomaa kuinka tärkeän ja selvän esimerkin Jeesus meille antoi kun hän siunasi lapset kunnioittaen siten Isänsä tahtoa”!
----
Helluntalaisen oppirakennelman mukaan lapsi on pelastettu ja autuas (ilman uskoa, uudestisyntymistä ja Pyhää Henkeä) "tietoiseen ikään asti" ja hän tarvii vain siunausta.
Kun hän sitten lankeaa "tietoiseen syntiin", hänen täytyy tehdä "tietoinen" uskonratkaisu, (tarkoittaa uudestisyntymistä).
Raamattu ei opeta näin.
Kysyttiinkö mielipidettä niiltä lapsilta , joita vanhemmat toivat Jeesuksen siunattavaksi (Lk. 18:15-17)?
Ja miten "tietoisessa" ja kypsässä iässä he olivat?
Tai kysytäänkö lapsen mielipidettä, kun häntä siunataan tänä päivänä?
Jos lapsi kykeni ottamaan tämän Jeesuksen välittämän siunauksen (Jumalan valtakunnan) vastaan lahjana, ilman mitään omia ansioita ja suorituksia, niin miksi hän ei ottaisi vastaan sitä siunausta, minkä kaste välittää (Apt. 2:38,39)?
Vai liittyykö mielestäsi kasteeseen mitään siunausta (armoa), jonka lapsikin voi ottaa vastaan, vai onko se pelkkää muotomenoa (vettä ja oma suoritus) tai symboliikkaa, vartauskuvallisuutta?
Lapsetkin saivat "kasteen Moosekseen" (=Kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva),1. Kor. 10:1-4.
Punaisen meren yli kulki kansa, jossa arvioitiin olleen 600.000 asekuntoista miestä. Israel oli nopeasti lisääntyvää kansaa (2. Moos. 1).
Punaisen meren ylittäjissä täytyi siis olla monia pieniä lapsia. Hekin pelastuivat Egyptistä. Tuskimpa heiltäkään kysyttiin, haluavatko he pelastua.
Heitä ei jätetty kuolemaan.
Mitä tästä opimme?- hansutuulia
M-LS kirjoitti:
Käy vain synnintunnustuksella, mikäli kirkossasi sellaista tunnetaan tai pyydä muuten Jumalalta anteeksi, ja usko syntisi anteeksiannetuiksi. Et tarvitse uutta kastetta, kun olet nyt tullut katumukseen, vaan tarvitset paluuta kasteeseesi. Jumala antaa anteeksi ja ottaa jokaisen katuvan syntisen vastaan kuin hyvä isä tuhlaajapojan.
mikään kaste, kun samassa yhteydessä annetaan nimi.
Usko ja kaste, Jumala on järjestyksen Jumala, minun pään valeluni ei ole kaste. Uskomattomat vanhemmat tekevät minun puolestani päätöksiä. Huh huh. Harhaoppi tuo on. tehdään käännynnäisiä väkisin, ettekö näe missä harhassa te kuljette.
Tehkää parannus ja otakaa kaste. 3000 sielua tuli Raamatussa yhtenä päivänä ja he olivat yhtä, mursivat leipää ja ihmeet ja merkit seurasivat heitä. Kasteen jälkeen sain henkikasteen, en vauvana vaikka kuinka uskottelisivat. Amen - hansutuulia
paikka missä uskovat kastavat lapsiaan???
Olen minäkin Raamattua lukenut enkä ole moista vielä tavannut. Usko ja kaste, se on Raamatun opetus. - Minäuskon
Tapio522 kirjoitti:
Minäuskon: ”Kirkoissa usein saarnataan raamatun osoittamista esimerkeistä mutta eivät huomaa kuinka tärkeän ja selvän esimerkin Jeesus meille antoi kun hän siunasi lapset kunnioittaen siten Isänsä tahtoa”!
----
Helluntalaisen oppirakennelman mukaan lapsi on pelastettu ja autuas (ilman uskoa, uudestisyntymistä ja Pyhää Henkeä) "tietoiseen ikään asti" ja hän tarvii vain siunausta.
Kun hän sitten lankeaa "tietoiseen syntiin", hänen täytyy tehdä "tietoinen" uskonratkaisu, (tarkoittaa uudestisyntymistä).
Raamattu ei opeta näin.
Kysyttiinkö mielipidettä niiltä lapsilta , joita vanhemmat toivat Jeesuksen siunattavaksi (Lk. 18:15-17)?
Ja miten "tietoisessa" ja kypsässä iässä he olivat?
Tai kysytäänkö lapsen mielipidettä, kun häntä siunataan tänä päivänä?
Jos lapsi kykeni ottamaan tämän Jeesuksen välittämän siunauksen (Jumalan valtakunnan) vastaan lahjana, ilman mitään omia ansioita ja suorituksia, niin miksi hän ei ottaisi vastaan sitä siunausta, minkä kaste välittää (Apt. 2:38,39)?
Vai liittyykö mielestäsi kasteeseen mitään siunausta (armoa), jonka lapsikin voi ottaa vastaan, vai onko se pelkkää muotomenoa (vettä ja oma suoritus) tai symboliikkaa, vartauskuvallisuutta?
Lapsetkin saivat "kasteen Moosekseen" (=Kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva),1. Kor. 10:1-4.
Punaisen meren yli kulki kansa, jossa arvioitiin olleen 600.000 asekuntoista miestä. Israel oli nopeasti lisääntyvää kansaa (2. Moos. 1).
Punaisen meren ylittäjissä täytyi siis olla monia pieniä lapsia. Hekin pelastuivat Egyptistä. Tuskimpa heiltäkään kysyttiin, haluavatko he pelastua.
Heitä ei jätetty kuolemaan.
Mitä tästä opimme?oli lainattua. Ei oma kirjoitukseni. Mutta siinä perusteita.
En tiedä helluntalaisista mutta raamattu ei anna selvää ohjetta lapsista. Ne ovat oikeuden mukaisen Jumalan käsissä. Siunaus on eri juttu kun kaste. Kasteeseen liittyy paljon isompia asioita.
Nykyään kasteesta on tehty jotain outoa en tiedä mikä olisi oikea nimi. Merkitys on paikka paikoin unohtunut. Ihmiset jotka eivät ajattele uskon asioita kastavat lapsensa mutta eivät opeta lapsille kumminkaan Jumalan sanaa. Kaste on muodostunut pelastavaksi tekijäksi ei usko.
----------Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan.
Raamattu korostaa uskoa. Tuntuu että nykyään tuo edellinen raamatun pätkä sanotaan näin:
----------Sitä, joka on kastettu, ei tuomita
vaikka ei usko mutta se jota ei ole kastettu on tuomittu vaikka uskookin.
Kirkosta eroavien määrä lisääntyy koko ajan ja väkisiin tulee mieleen raamatussa puhuttu lopunajan luopumus. Synti on muutenkin saanut niin isot mittasuhteet nykyään.
Kasteen yhteydessä tarkoitettu usko ei ole ainoastaan sitä että uskot että Jumala on olemassa. Kasteen yhteyteen kuuluu usko evankeliumin sanaan.
Raamatusta napsitaan kohtia joissa kerrotaan kuinka jokainen joka ei ota taivasten valtakuntaa vastaan kuin lapsi ei pääse sinne. Lapset uskovat mutta eiväthän he voi uskoa siihen mistä eivät ole kuulluut. Lapset uskovat kun vanhemmat kertovat heille Jumalasta. Lapset ottavat vastaan tiedon taivaan isästä vilpittömästi ilman ennakkoluuloja ja kirkkain silmin. Aivan niin kuin meidänkin pitäsi ottaa. Tuossa on pätkä raamatusta. Kysymyksia. Haluatko vastata?
Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? 15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan
kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!" 16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?" 17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
Raamattu sanoo että asia ei saisi olla niin kuin nykyään kun lapsikastetut Jumalan hylänneet ja uskovaisia halveksivat kuuluvat kirkkoon ja eivätkä noudata Jumalan meille antamia ohjeita.
Asia voidaan ilmaista näin kuten joku kirjoitti jossain:
Jumalan seurakunta on "totuuden pylväs ja perustus." (1 Tim 3:15) Seurakunta ei siksi saisi olla pyhittymättömien julkisyntisten jäsenluettelo ja harrastuspiiri. - M-LS
hansutuulia kirjoitti:
paikka missä uskovat kastavat lapsiaan???
Olen minäkin Raamattua lukenut enkä ole moista vielä tavannut. Usko ja kaste, se on Raamatun opetus.kasteista, ja toisen vuosisadan kirkkoisät mm Ireneos todistivat, että kirkko on perinyt tavan kastaa kristittyjen lapset itseltään apostoleilta. Enempiä todisteita ei mielestäni tarvita, koska tapa on jatkunut jo yli kaksi vuosituhatta.
Ortodoksinen kirkko on alkuperäinen Kristuksen perustama kirkko, jolla on alkuperäinen traditio, kun taas baptismi on syntynyt vasta 1600-luvulla ja helluntailaisuus 1800-luvulla. - TaistoRa.
M-LS kirjoitti:
kasteista, ja toisen vuosisadan kirkkoisät mm Ireneos todistivat, että kirkko on perinyt tavan kastaa kristittyjen lapset itseltään apostoleilta. Enempiä todisteita ei mielestäni tarvita, koska tapa on jatkunut jo yli kaksi vuosituhatta.
Ortodoksinen kirkko on alkuperäinen Kristuksen perustama kirkko, jolla on alkuperäinen traditio, kun taas baptismi on syntynyt vasta 1600-luvulla ja helluntailaisuus 1800-luvulla.Näytäpä minulle Raamatusta ne perheet joissa vauvat kastettiin! Jatketaan sitten siitä lisää!
Ei ole mitään merkitystä sillä miten kirkko on vuosituhansia toiminut, vaan sillä miten se Raamatussa opetetaan, sillä on merkitys!
Siunausta! ;) - M-LS
TaistoRa. kirjoitti:
Näytäpä minulle Raamatusta ne perheet joissa vauvat kastettiin! Jatketaan sitten siitä lisää!
Ei ole mitään merkitystä sillä miten kirkko on vuosituhansia toiminut, vaan sillä miten se Raamatussa opetetaan, sillä on merkitys!
Siunausta! ;)saattoi olla pikkulapsia. Olennaista on, että perheen päämiehen tai joissain tapauksessa päänaisen usko ratkaisi kasteen ottamisen. Siinä ei perheenjäsenten uskoa kyselty. Kristinusko on kollektiivinen uskonto. Individualismi on alkuperäiselle kristinuskolle vierasta.
Minulle nimenomaan sillä on merkitystä, miten Kirkko on aina toiminut, koska Kirkko on vanhempi asia kuin Uusi Testamentti. Lisäksi Kirkko on itse määritellyt, mitkä Raamatun kirjat ovat kanonisia ja mitkä eivät. Hyväksyt vain osan pakettia, jos hyväksyt Raamatun, mutta et Kirkkoa. - TaistoRa.
M-LS kirjoitti:
saattoi olla pikkulapsia. Olennaista on, että perheen päämiehen tai joissain tapauksessa päänaisen usko ratkaisi kasteen ottamisen. Siinä ei perheenjäsenten uskoa kyselty. Kristinusko on kollektiivinen uskonto. Individualismi on alkuperäiselle kristinuskolle vierasta.
Minulle nimenomaan sillä on merkitystä, miten Kirkko on aina toiminut, koska Kirkko on vanhempi asia kuin Uusi Testamentti. Lisäksi Kirkko on itse määritellyt, mitkä Raamatun kirjat ovat kanonisia ja mitkä eivät. Hyväksyt vain osan pakettia, jos hyväksyt Raamatun, mutta et Kirkkoa.>>Kirjoitat-
>>Missä perheissä vain saattoi olla pikkulapsia.>Apt. 18:8
"Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin". - hansutuulia
TaistoRa. kirjoitti:
Näytäpä minulle Raamatusta ne perheet joissa vauvat kastettiin! Jatketaan sitten siitä lisää!
Siunausta! ;)ja sille amen. Kirkkohistoria ei tarkoita samaa kuin Raamatun Sana.
- Lahja
Tarkoitatko, että kun vauvoja kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, se ei ole kastamista Kristukseen?
Jopas nyt jotakin!
Siis puhutaanko esim. ev.luterilaisessa vauvojen kastetilaisuudessa vain jostakin iskästä, jostakin naapurin pojasta, eikä Jumalasta ja Hänen Pojastaan ollenkaan. Vaikka siinä toimitaan tasan tarkkaan kuten Jeesus itse neuvoi (Matt. 28):
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Otsikoit, että vauvakaste ei ole uskovien kaste. Tarkoitat ilmeisesti sitä, että vauvat eivät usko?
Eivätkö siis uskovia ole ne, joiden on taivasten valtakunta?
Puhuiko Jeesus pötyä, kun mainitsi pienten uskovan Häneen?
Tarvitaanko Vapahtajan uskoon tietty kehittyneen älyn määrä, mikä vielä pienokaisilta puuttuu?
Voivatko vain aikuiset ja terveet uskoa, eli eivätkö vauvat tai esim. vaikeasti kehitysvammaiset kykene sellaiseen suoritukseen, joka usko on? Eikö usko siis olekaan Jeesuksen alkama ja täyttämä, kuten raamattu sanoo, ja eikö Hänelle olekaan annettu kaikkea valtaa taivaassa ja maan päällä?
Minä luulen, että aikuisten usko nimenomaan ei kelpaa Jeesukselle. Vain lapsenusko kelpaa. Se, mikä on Jumalan lahja, eikä kysy lahjan saajan luonnollista ikää. Sellainen lapsenusko vaaditaan aikuisiltaKIN. Ihmiselle sellaisen aikaansaaminen on mahdotonta kuin kamelin meno neulansilmästä, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista. Usko on Jumalan teko ihmiselle. Niin on myös Kasteen laita. Se on Jumalan teko. Varmasti lapsen usko kelpaa Jeesukselle, onhan se Hänen alkamansa ja täyttämänsä.- hansutuulia
tarvitsee kastetta?
Kun he ovat muutenkin kelvollisia. Kaste ei siis pelasta ketään. Jeesus sanoi lapsista. Senkaltainen on taivasten valtakunta, pieni vauva on puhdas ja synnitön.Kaste on käsitetty kirkoissa väärin, annetaan ymmärtää etttä kaste pelastaa ja saa Pyhän Hengen. Lapsi on kelvollinen ilman näitä rituaaleja ja nimenanto juttuja, joita Raamattu ei tunnista.
Parannuksen tehneet ihmiset menivät kasteelle. Lukekaa hyvät ihmiset Raamattua, älkääkä niin kiinnittäkö katsettanne sellaiseen mikä ei liity pelastukseen. Apostolien teot ovat JUAMALAN SANAA
lukekaa siitä ja katsokaa ketkä kävivät kasteella.
Ne eivät ole tietyn oppisuunnan juttuja vaan Raamattu näin kehoittaa tekemään. Minäkin sain Jumalan Sanasta, kehoituksen mennä kasteelle, ja siihen ei mitkään lohkot, laiset, loiset vaikuttaneet, mutta Jumalan Sana kylläkin, olin kuuliainen ja menin, ei ole tarvinnut tämän kanssa enää pohtia. Jumala täytty pian henkikasteella ja san kielilläpuhumisen lahjan. Olen rukoillut monesti sairaiden puolesta ja monet ovat saaneet avun. Herra antakoon teille silmät joilla voitte ymmärtää Jumalan Sanaa, tutkikaa onko tämä oppi Jumalasta. Älkää väheksykö Hänen Sanaansa. - M-LS
hansutuulia kirjoitti:
tarvitsee kastetta?
Kun he ovat muutenkin kelvollisia. Kaste ei siis pelasta ketään. Jeesus sanoi lapsista. Senkaltainen on taivasten valtakunta, pieni vauva on puhdas ja synnitön.Kaste on käsitetty kirkoissa väärin, annetaan ymmärtää etttä kaste pelastaa ja saa Pyhän Hengen. Lapsi on kelvollinen ilman näitä rituaaleja ja nimenanto juttuja, joita Raamattu ei tunnista.
Parannuksen tehneet ihmiset menivät kasteelle. Lukekaa hyvät ihmiset Raamattua, älkääkä niin kiinnittäkö katsettanne sellaiseen mikä ei liity pelastukseen. Apostolien teot ovat JUAMALAN SANAA
Ne eivät ole tietyn oppisuunnan juttuja vaan Raamattu näin kehoittaa tekemään. Minäkin sain Jumalan Sanasta, kehoituksen mennä kasteelle, ja siihen ei mitkään lohkot, laiset, loiset vaikuttaneet, mutta Jumalan Sana kylläkin, olin kuuliainen ja menin, ei ole tarvinnut tämän kanssa enää pohtia. Jumala täytty pian henkikasteella ja san kielilläpuhumisen lahjan. Olen rukoillut monesti sairaiden puolesta ja monet ovat saaneet avun. Herra antakoon teille silmät joilla voitte ymmärtää Jumalan Sanaa, tutkikaa onko tämä oppi Jumalasta. Älkää väheksykö Hänen Sanaansa.koska hän on osa syntiinlangennutta ihmiskuntaa. Vaikka jokainen ihminen syntyy tänne viattomana ja hyvänä, niin pian hän ympäristön vaikutuksesta turmeltuu. Tätä huonoa vaikutusta, joka on väistämätön kutsutaan perisynniksi.
Perisynti on siis perittyä taipumusta synnintekoihin, perittyä vajavaisuutta ja perittyä kuolevaisuutta.
Kristus syntyi korottamaan jälleen arvoonsa syntiinlankeemuksessa turmeltuneen ihmissuvun. Kasteessa pukeudumme Kristukseen ja mitä nuorempana sen teemme sen parempi. Kaste on ovi kirkkoon, Kristuksen ruumiin jäsennyyteen. Emmehän halua jättää lapsiamme tästä osattomiksi ja antaa heidät alttiiksi pahan hyökkäyksille? - Minäuskon
M-LS kirjoitti:
koska hän on osa syntiinlangennutta ihmiskuntaa. Vaikka jokainen ihminen syntyy tänne viattomana ja hyvänä, niin pian hän ympäristön vaikutuksesta turmeltuu. Tätä huonoa vaikutusta, joka on väistämätön kutsutaan perisynniksi.
Perisynti on siis perittyä taipumusta synnintekoihin, perittyä vajavaisuutta ja perittyä kuolevaisuutta.
Kristus syntyi korottamaan jälleen arvoonsa syntiinlankeemuksessa turmeltuneen ihmissuvun. Kasteessa pukeudumme Kristukseen ja mitä nuorempana sen teemme sen parempi. Kaste on ovi kirkkoon, Kristuksen ruumiin jäsennyyteen. Emmehän halua jättää lapsiamme tästä osattomiksi ja antaa heidät alttiiksi pahan hyökkäyksille?Jos ihminen kastetaan vauvana järjestys muuttuu josta apostolit puhuivat. He olivat saaneet opin suoraan Jeesukselta. Ensin usko sitten kaste.
Mites jos vauva kasteessa puetaan kristukseen ja lapsi kasvaa aikuisena ateistiksi? - M-LS
Minäuskon kirjoitti:
Jos ihminen kastetaan vauvana järjestys muuttuu josta apostolit puhuivat. He olivat saaneet opin suoraan Jeesukselta. Ensin usko sitten kaste.
Mites jos vauva kasteessa puetaan kristukseen ja lapsi kasvaa aikuisena ateistiksi?yleensä lapsi omaksuu vanhempiensa uskon. Aina on myös katumus mahdollinen. Jumala ottaa kaikki tuhlaajapojat ja -tyttäret vastaan, kun he katuvat syntejään ja haluavat palata Isän luo.
Matteuksen evankeliumin viimeisen luvussa luemme kuinka Jeesus antaa kastekäskynsä: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heidät pitämään kaikki, minkä minä olen käskenyt teidän pitää..." Oikea järjestys on siis ensin kaste ja sitten opetus ja sitten usko ja sehän parhaiten toteutuu juuri kristityssä perheessä kirkon jäsenenä eläen. - kristitty.
Minäuskon kirjoitti:
Jos ihminen kastetaan vauvana järjestys muuttuu josta apostolit puhuivat. He olivat saaneet opin suoraan Jeesukselta. Ensin usko sitten kaste.
Mites jos vauva kasteessa puetaan kristukseen ja lapsi kasvaa aikuisena ateistiksi?siltähän puuttuu verensuojakin ja Pyhän Hengen sinetti
hansutuulia kirjoitti:
tarvitsee kastetta?
Ne eivät ole tietyn oppisuunnan juttuja vaan Raamattu näin kehoittaa tekemään. Minäkin sain Jumalan Sanasta, kehoituksen mennä kasteelle, ja siihen ei mitkään lohkot, laiset, loiset vaikuttaneet, mutta Jumalan Sana kylläkin, olin kuuliainen ja menin, ei ole tarvinnut tämän kanssa enää pohtia. Jumala täytty pian henkikasteella ja san kielilläpuhumisen lahjan. Olen rukoillut monesti sairaiden puolesta ja monet ovat saaneet avun. Herra antakoon teille silmät joilla voitte ymmärtää Jumalan Sanaa, tutkikaa onko tämä oppi Jumalasta. Älkää väheksykö Hänen Sanaansa.Hansatuulia sanoi: "Pieni vauva on puhdas ja synnitön."
Mitähän Raamattu asiasta sanoo:
"..KAIKKI..ovat synnin alla,
niinkuin on kirjoitettu; Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomoksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään". (Room. 3:10-12).
Kun Adamille syntyi poika, niin sanotaan, että tämä oli hänen Adamin kaltainen, hänen kuvansa, ei enää Jumalan kuva, kuten Adam ennen syntiinlankeemusta (1Ms 5:3).
Eli syntiinlankeemuksesta alkaen kaikki syntyneet ihmiset ovat syntiin langenneen Adamin kuvan kaltaisia, ei enää Jumalan kuvan kaltaisia.
Ihminen syntyy siis maailmaan jo valmiiksi syntisenä kuten Raamattu lukuisasti ilmoittaa.
Ps 51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Ps 58:4 Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
Jes 48:8 sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta.
1Ms 8:21 ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.
Rm 5:19 Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki KAIKISTA syntisiä
Ef 2:3 ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
Ef 2:3 olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
1.Kr 15:22 22. Sillä niinkuin KAIKKI KUOLEVAT Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
Selvin osoitus perisynnin olemassaolosta on KUOLEMA. Jos ihminen syntyisi maailmaan synnittömänä, niin kukaan pikkuvauva ei voisi kuolla.
Synti tuli maailmaan Adamin kautta ja sen mukana kuolema.
Rm 5:12 12. ”Sentähden, niinkuin YHDEN IHMISEN KAUTTA SYNTI TULI MAAILMAAN, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, KOSKA KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET –
---
Oikein siis Katekismuksemme opettaa:
"Syntiinlankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui.
Ihminen mieltyi pahaan. Hänellä ei enää ole halua eikä voimaa hyvään. Hän ei rakasta Jumalaa, vaan itseään ja maailmaa.
Tämä jumalanvastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa, ja sitä sanotaan perisynniksi.
Tästä sisäisestä turmeluksesta johtuvat pahat ajatukset, puheet ja teot, joita sanotaan tekosynneiksi" (KATEKISMUS).- room.
Tapio522 kirjoitti:
Hansatuulia sanoi: "Pieni vauva on puhdas ja synnitön."
Mitähän Raamattu asiasta sanoo:
"..KAIKKI..ovat synnin alla,
niinkuin on kirjoitettu; Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomoksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään". (Room. 3:10-12).
Kun Adamille syntyi poika, niin sanotaan, että tämä oli hänen Adamin kaltainen, hänen kuvansa, ei enää Jumalan kuva, kuten Adam ennen syntiinlankeemusta (1Ms 5:3).
Eli syntiinlankeemuksesta alkaen kaikki syntyneet ihmiset ovat syntiin langenneen Adamin kuvan kaltaisia, ei enää Jumalan kuvan kaltaisia.
Ihminen syntyy siis maailmaan jo valmiiksi syntisenä kuten Raamattu lukuisasti ilmoittaa.
Ps 51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Ps 58:4 Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
Jes 48:8 sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta.
1Ms 8:21 ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.
Rm 5:19 Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki KAIKISTA syntisiä
Ef 2:3 ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
Ef 2:3 olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
1.Kr 15:22 22. Sillä niinkuin KAIKKI KUOLEVAT Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
Selvin osoitus perisynnin olemassaolosta on KUOLEMA. Jos ihminen syntyisi maailmaan synnittömänä, niin kukaan pikkuvauva ei voisi kuolla.
Synti tuli maailmaan Adamin kautta ja sen mukana kuolema.
Rm 5:12 12. ”Sentähden, niinkuin YHDEN IHMISEN KAUTTA SYNTI TULI MAAILMAAN, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, KOSKA KAIKKI OVAT SYNTIÄ TEHNEET –
---
Oikein siis Katekismuksemme opettaa:
"Syntiinlankeemuksessa Jumalan kuva ihmisessä turmeltui.
Ihminen mieltyi pahaan. Hänellä ei enää ole halua eikä voimaa hyvään. Hän ei rakasta Jumalaa, vaan itseään ja maailmaa.
Tämä jumalanvastainen taipumus kulkee perintönä koko ihmissuvussa, ja sitä sanotaan perisynniksi.
Tästä sisäisestä turmeluksesta johtuvat pahat ajatukset, puheet ja teot, joita sanotaan tekosynneiksi" (KATEKISMUS).Kannattaa vielä panna merkille, että Paavali sanoi tuon Jeesuksen kuoleman jälkeen, että lapsetkaan eivät ole vanhurskaita ja synnittömiä
Jos Jeesuksen kuolema olisi automaattisesti vanhurskauttanut lapset, niin eihän Paavalisi silloin olisi Uudessa Testamentissa Uuden Liiton aikana tuollatavalla sanonut.
Vain Jeesus oli synnitön, koska hän sikisi Pyhästä Hengestä. Kaikki ihmiset sen sijaan ovat synnin alla jo sikiämisesään alkaen, kuten David sanoo. - Minäuskon
M-LS kirjoitti:
yleensä lapsi omaksuu vanhempiensa uskon. Aina on myös katumus mahdollinen. Jumala ottaa kaikki tuhlaajapojat ja -tyttäret vastaan, kun he katuvat syntejään ja haluavat palata Isän luo.
Matteuksen evankeliumin viimeisen luvussa luemme kuinka Jeesus antaa kastekäskynsä: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heidät pitämään kaikki, minkä minä olen käskenyt teidän pitää..." Oikea järjestys on siis ensin kaste ja sitten opetus ja sitten usko ja sehän parhaiten toteutuu juuri kristityssä perheessä kirkon jäsenenä eläen.perheessäni on 4 lasta ja kaikki ovat luopuneet uskonasioista jossain määrin. Kannattaa käydä tuossa osoitteessa lukemassa kasteesta juttu. Kannattaa lukea kokonaan ja ajatuksen kanssa.
http://koti.phnet.fi/elohim/kaste
Apostolit hoitivat opetuksen ja kasteen juuri päin vastaisessa järjestyksessä joka kerta kun kastoivat. Tuosta jutusta selviää se.
Omasta kokemuksesta ajatellen mitä tapahtui kasteessa? Ei mitään. Makasin reporankana papin sylissä enkä tiennyt mitään. Mistä luovuin? En mistään.
Nyt kun tajuan koko asian olen itse päättänyt seurata Jeesusta, olen tehnyt parannuksen ja nyt kaste apostilien opetuksen mukaan. Kasteessa ihminen hautaa syntielämän ja nousee uuteen elämään kristuksen armossa. Tapahtuiko kasteessa niin? Ei koska en tajunnut mitään. Eli en mene uudelleen kasteelle vaan menen kasteelle.
Ohimennen mitä muuten ortodoksit opettaa kadotuksesta. Samaa mitä luterilaiset että se on ikuinen rääkkäys vai jotain muuta? - Lahja
hansutuulia kirjoitti:
tarvitsee kastetta?
Ne eivät ole tietyn oppisuunnan juttuja vaan Raamattu näin kehoittaa tekemään. Minäkin sain Jumalan Sanasta, kehoituksen mennä kasteelle, ja siihen ei mitkään lohkot, laiset, loiset vaikuttaneet, mutta Jumalan Sana kylläkin, olin kuuliainen ja menin, ei ole tarvinnut tämän kanssa enää pohtia. Jumala täytty pian henkikasteella ja san kielilläpuhumisen lahjan. Olen rukoillut monesti sairaiden puolesta ja monet ovat saaneet avun. Herra antakoon teille silmät joilla voitte ymmärtää Jumalan Sanaa, tutkikaa onko tämä oppi Jumalasta. Älkää väheksykö Hänen Sanaansa.Ensin usko, sitten kaste.
Mistä päättelet, ettei pienillä lapsilla olisi uskoa?
Raamatun mukaan pienet uskovat Häneen. Raamatun mukaan heidän ja heidän kaltaisten on taivasten valtakunta.
Kysyt, mihin lapset tarvitsevat Vapahtajaa, jos kysyt mihin he tarvitsevat Kastetta! Sillä vain siten, verisen kasteensa kautta, Vapahtaja tuli Ylösnousemukseksi ja Elämäksi jokaiselle joka uskoo Häneen, että Hän kärsi ja kuoli ihmiskunnan syntien tähden. EI HÄN MUULLA TAVOIN LIHAAN TULLUT YHDELLEKÄÄN IHMISELLE ELÄMÄKSI! Mikä on lihasta syntynyt on ja pysyy lihana, ellei Hengestä syntynyt ja ristillä uhrattu Jumalan Poika tule Hänelle Vapahtajaksi. Siksi kaikki kansat tulisi kastaa Hänen nimeensä (ja opettaa kristillisesti). Ja joka uskoo, pelastuu.
Raamatun mukaan myös KAIKKI ON SULJETTU SYNNIN ALLE, synnin vankilaan. Kaikki, siis jokainen Aadamin jälkeläinen. Mistä sait päähäsi, etteivät kuitenkaan pikkulapset? Raamattu sanoo, että kaikki, eikö se merkitse sinulle sentään jotain. Raamatun mukaan pelastus tulee Jumalan tahdon mukaan ainoastaan USKOSTA VAPAHTAJAAN. Ihminen vanhurskautetaan siis vain USKON kautta, eikä siinä ihmisen fyysinen ikä merkitse mitään. Ikärajoitusten laittaminen on ihmisen järkeilyä, jolla ei yleensäkään ole juuri mitään tekemistä Raamatun totuuksien kanssa.
Kaste kuuluu kaikille! Jeesus kehotti kastamaan KAIKKI! Ja joka uskoo, se pelastuu. Muut tuomitaan. - TaistoRa.
M-LS kirjoitti:
yleensä lapsi omaksuu vanhempiensa uskon. Aina on myös katumus mahdollinen. Jumala ottaa kaikki tuhlaajapojat ja -tyttäret vastaan, kun he katuvat syntejään ja haluavat palata Isän luo.
Matteuksen evankeliumin viimeisen luvussa luemme kuinka Jeesus antaa kastekäskynsä: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heidät pitämään kaikki, minkä minä olen käskenyt teidän pitää..." Oikea järjestys on siis ensin kaste ja sitten opetus ja sitten usko ja sehän parhaiten toteutuu juuri kristityssä perheessä kirkon jäsenenä eläen....tuota laittamaasi tekstiä!->
>>Matteuksen evankeliumin viimeisen luvussa luemme kuinka Jeesus antaa kastekäskynsä: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heidät......>"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
>>"Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen"
>>Poreuomai oun matheteuo
**Menkää siis opettamaan
>>pas ho ethnos
**kaikkia kansoja
>>Babtizo autos eis ho onoma...
**Kastakaa heitä nimeen.....jne...
Siis Raamatullinen opetus on, että ensin pitää julistaa evankeliumin sanomaa kaikille kansoille ja opettaa mitä se merkitsee ja sitten kun on sana vastaanotettu uskomalla, niin vasta sitten heidät voidaan uskovina kastaa!
Ei tämä asia ole tämän vaikeampaa! On vain kyse siitä, että haluammeko itsellemme myöntää olleemme aiemmin virheellisen opetuksen alla!?
Raamattu on se joka opetuksen uskosta ja kasteestakin meille antaa! Ei mikään muu!
Markus joka on vanhempi evankeliumi kuin Matteus kertoo tuon lähetyskäskyn aivan oikein! Ja uskon ja kasteen järjestys selviää helposti ja on lähes samankaltainen kuin tuo vanhempi Matteuksen käännös!
>>Mark 16:15 "Ja hän sanoi heille:
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"; "mutta joka ei usko", se tuomitaan kadotukseen! - hansutuulia
Minäuskon kirjoitti:
perheessäni on 4 lasta ja kaikki ovat luopuneet uskonasioista jossain määrin. Kannattaa käydä tuossa osoitteessa lukemassa kasteesta juttu. Kannattaa lukea kokonaan ja ajatuksen kanssa.
http://koti.phnet.fi/elohim/kaste
Apostolit hoitivat opetuksen ja kasteen juuri päin vastaisessa järjestyksessä joka kerta kun kastoivat. Tuosta jutusta selviää se.
Omasta kokemuksesta ajatellen mitä tapahtui kasteessa? Ei mitään. Makasin reporankana papin sylissä enkä tiennyt mitään. Mistä luovuin? En mistään.
Nyt kun tajuan koko asian olen itse päättänyt seurata Jeesusta, olen tehnyt parannuksen ja nyt kaste apostilien opetuksen mukaan. Kasteessa ihminen hautaa syntielämän ja nousee uuteen elämään kristuksen armossa. Tapahtuiko kasteessa niin? Ei koska en tajunnut mitään. Eli en mene uudelleen kasteelle vaan menen kasteelle.
Ohimennen mitä muuten ortodoksit opettaa kadotuksesta. Samaa mitä luterilaiset että se on ikuinen rääkkäys vai jotain muuta?Näin on, vauva ei suullansa pysty tunnustamaan.
Mutta uskovaksi väkisin kuitenkin tehdään, mikä kauhea eksytys. Usko tulee kuulemisesta ja jollei Sanaa julisteta ei voi uskoonkana tulla. Olkaa nyt vain maltillisia, kaikkihan me ollaan pakanoita senhän sanookin Raamattu, mutta kun tullaan uskoon, olemme armahdettuja pakanoita.
Jeesuksella oli selkeä näny pakanoiden pelastumisesta. Matt 8:5-13, 15: 22-28 Mark. 7:31-37, Luukas 17:11-18, Joh. 4:7. Mutta hänen maallinen toimintansa kohdistui kuitenkin pääasiassa juutalaisin. Matt 10:5-6, 15:24, joskin kaikki loppujenlopuksi tähtäsi myös pakanoiden pelastumiseen, Hänen täytyi ensin laskea oman seurakuntansa perustus Israeliin, koska nimenomaan Israel oli Jumalan pelastussunnitelmassa valittu viemään pelastusta pakanoille.
Kuinka Jumala suhtautuu pakanoihin UT:naikana
Jumala on lähettänyt pelastuksen pakanoille, hän otta heidät vastaan ja antaa heille parannuksen elämäski. Hän ottaa heistä kansan, Hän vanhurskauttaa heidät ja lahjoittaa heille Pyhän Hengen, Hän ilmoittaa heille salaisuutensa, Room 16:26
Lähteitä Apt 28:28, 14:27, 10:34,35
Vanhurskautta heidät Gal 3:8 Pyhän Hengen lahjoittaa Apt 10:45, 15:8
Jokainen luterilainen olisi tämän mukaan uskossa jos kaste pelastaisi. Mutta näin ei ole.
Sanan opetus, usko, kaste. Ei voi mennä kasteelle jos ei usko Jeesukseenkaan. Älkää eksykö, jokaisen pitää tehdä parannus, sillä jokainen on syntiä tehnyt ja on Jumalan kirkkautta vaille.
Apostolien teot ovat vahvaa ruokaa sen kaikilta osilta. Miksi Jeesus sana on luterilaisille vieras käsite, jos alat heille siitä juttelemaan, johan puheenaihetta vaihdetaan, miksi?
Siksi koska he eivät tunne Häntä. Emme voi puhua samoista asioista ellemme ole siinä sisällä. - hansutuulia
M-LS kirjoitti:
koska hän on osa syntiinlangennutta ihmiskuntaa. Vaikka jokainen ihminen syntyy tänne viattomana ja hyvänä, niin pian hän ympäristön vaikutuksesta turmeltuu. Tätä huonoa vaikutusta, joka on väistämätön kutsutaan perisynniksi.
Kristus syntyi korottamaan jälleen arvoonsa syntiinlankeemuksessa turmeltuneen ihmissuvun. Kasteessa pukeudumme Kristukseen ja mitä nuorempana sen teemme sen parempi. Kaste on ovi kirkkoon, Kristuksen ruumiin jäsennyyteen. Emmehän halua jättää lapsiamme tästä osattomiksi ja antaa heidät alttiiksi pahan hyökkäyksille?lukemaan Raamattua. Jeesus itse sanoi, siunasi lapsia ja sanoi, sen kaltainen on taivasten valtakunta, joka suomeksi tarkoittaa, että heidän puhtautensa on taivaskelpoinen.
- hansutuulia
kristitty. kirjoitti:
siltähän puuttuu verensuojakin ja Pyhän Hengen sinetti
miksi on niin paljon luterilaisuudessa, huorintekijöitä, tappajia, moneenkertaan avioituneita, vaikka sana sanoo että kuolema eroittaa ja sitten vasta saa mennä uusiin naimisiin.
Vauvanako sitten kaste auttaa iankaikkiseen pelastukseen kun aikuiseksi tullaan.
Oletko sitä mieltä että vauvana kastettu tai pedofiili pääsee taivaaseen kun on saanut pyhän hengen sinetin? voi mitä pimeyttä!
Kehoittaisin sinua ystävä kallis lukemaan Jumalan Sanaa ettet eksyisi, lue vaikka apostolien teot läpi, johanneksen kasteesta aina siihen kun Jeesus itse otti kasteen ja sanoi *näin meidän tulee täyttää koko vanhurskaus* Luterilaisuus ei pelasta vaan usko Jeesukseen, kun tuon käsitin tajusin mikä hapatus on kirkossa. Jumalan Sana on elävää ja voimallista ja varteenotettavaa.
Jumala puhuu sydämelle Sanastaan joka vain haluaa puhtaasti hänen edessään vaeltaa.
Rippikoulu on yksi esimerkki.
Ilmeisesti ollaan kuitenkin epävarmoja ollaanko sitä uskossa ja taas luvataan seurata Jeesusta, aivan käsittämätöntä, itse pääsin ripille ja siellä piti jokaisen sanoa papin sanojen jälkeen että tahdon seurata Jeesusta, että silleen. Pitikö minun valehdella että sain ehtoollisen, kun niin käskettiin? piti. Pelko ettei saakkaan ehtoollista, tämä vain osoittaa kuinka pimeää on kirkon opetus. Nyt kun olen aikuinen tajusin täydellisesti tuon hapatuksen, väkisin vääntämistä uskoon, mutta uskoon tulinkin vasta 35, silloin vasta sain Pyhän Hengen kun tunnustin syntini, sain täyttyä Jumalan Hengellä voimallisesti ja puhua uusin kielin. Missään vaiheessa ennen tuollaista ei tapahtunut! Joten on turha tulla syöttämään tuollaista hapatusta. Jumalan Sana on niin ja aamen. - hansutuulia
TaistoRa. kirjoitti:
...tuota laittamaasi tekstiä!->
>>Matteuksen evankeliumin viimeisen luvussa luemme kuinka Jeesus antaa kastekäskynsä: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heidät......>"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
>>"Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen"
**Menkää siis opettamaan
>>pas ho ethnos
**kaikkia kansoja
Siis Raamatullinen opetus on, että ensin pitää julistaa evankeliumin sanomaa kaikille kansoille ja opettaa mitä se merkitsee ja sitten kun on sana vastaanotettu uskomalla, niin vasta sitten heidät voidaan uskovina kastaa!
Ei tämä asia ole tämän vaikeampaa! On vain kyse siitä, että haluammeko itsellemme myöntää olleemme aiemmin virheellisen opetuksen alla!?
Raamattu on se joka opetuksen uskosta ja kasteestakin meille antaa! Ei mikään muu!
Markus joka on vanhempi evankeliumi kuin Matteus kertoo tuon lähetyskäskyn aivan oikein! Ja uskon ja kasteen järjestys selviää helposti ja on lähes samankaltainen kuin tuo vanhempi Matteuksen käännös!
16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"; "mutta joka ei usko", se tuomitaan kadotukseen!ja aaameeen. Näin on, lukemisen ymmärtäminen näkyy vain olevan kovin heikko. Mutta kyllä se siitä. Sana on voimallinen ja se tekee meistä Hänen seuraajiaan ja noudattamaan Hänen esimerkkiään.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta! - hansutuulia
Lahja kirjoitti:
Ensin usko, sitten kaste.
Mistä päättelet, ettei pienillä lapsilla olisi uskoa?
Raamatun mukaan pienet uskovat Häneen. Raamatun mukaan heidän ja heidän kaltaisten on taivasten valtakunta.
Kysyt, mihin lapset tarvitsevat Vapahtajaa, jos kysyt mihin he tarvitsevat Kastetta! Sillä vain siten, verisen kasteensa kautta, Vapahtaja tuli Ylösnousemukseksi ja Elämäksi jokaiselle joka uskoo Häneen, että Hän kärsi ja kuoli ihmiskunnan syntien tähden. EI HÄN MUULLA TAVOIN LIHAAN TULLUT YHDELLEKÄÄN IHMISELLE ELÄMÄKSI! Mikä on lihasta syntynyt on ja pysyy lihana, ellei Hengestä syntynyt ja ristillä uhrattu Jumalan Poika tule Hänelle Vapahtajaksi. Siksi kaikki kansat tulisi kastaa Hänen nimeensä (ja opettaa kristillisesti). Ja joka uskoo, pelastuu.
Raamatun mukaan myös KAIKKI ON SULJETTU SYNNIN ALLE, synnin vankilaan. Kaikki, siis jokainen Aadamin jälkeläinen. Mistä sait päähäsi, etteivät kuitenkaan pikkulapset? Raamattu sanoo, että kaikki, eikö se merkitse sinulle sentään jotain. Raamatun mukaan pelastus tulee Jumalan tahdon mukaan ainoastaan USKOSTA VAPAHTAJAAN. Ihminen vanhurskautetaan siis vain USKON kautta, eikä siinä ihmisen fyysinen ikä merkitse mitään. Ikärajoitusten laittaminen on ihmisen järkeilyä, jolla ei yleensäkään ole juuri mitään tekemistä Raamatun totuuksien kanssa.
Kaste kuuluu kaikille! Jeesus kehotti kastamaan KAIKKI! Ja joka uskoo, se pelastuu. Muut tuomitaan.kuuluu kaikille jotka ovat tulleet uskoon!
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.
Vauvat ovat aina taivaskelpoisia, eikä kaste pelasta ketään vaan usko ensin ja sitten kaste. Usko Jeesukseen, eikä uskota kasteen pelastukseen ilman Jeesusta. siinä on ero. - kauheaa
hansutuulia kirjoitti:
miksi on niin paljon luterilaisuudessa, huorintekijöitä, tappajia, moneenkertaan avioituneita, vaikka sana sanoo että kuolema eroittaa ja sitten vasta saa mennä uusiin naimisiin.
Vauvanako sitten kaste auttaa iankaikkiseen pelastukseen kun aikuiseksi tullaan.
Oletko sitä mieltä että vauvana kastettu tai pedofiili pääsee taivaaseen kun on saanut pyhän hengen sinetin? voi mitä pimeyttä!
Kehoittaisin sinua ystävä kallis lukemaan Jumalan Sanaa ettet eksyisi, lue vaikka apostolien teot läpi, johanneksen kasteesta aina siihen kun Jeesus itse otti kasteen ja sanoi *näin meidän tulee täyttää koko vanhurskaus* Luterilaisuus ei pelasta vaan usko Jeesukseen, kun tuon käsitin tajusin mikä hapatus on kirkossa. Jumalan Sana on elävää ja voimallista ja varteenotettavaa.
Jumala puhuu sydämelle Sanastaan joka vain haluaa puhtaasti hänen edessään vaeltaa.
Ilmeisesti ollaan kuitenkin epävarmoja ollaanko sitä uskossa ja taas luvataan seurata Jeesusta, aivan käsittämätöntä, itse pääsin ripille ja siellä piti jokaisen sanoa papin sanojen jälkeen että tahdon seurata Jeesusta, että silleen. Pitikö minun valehdella että sain ehtoollisen, kun niin käskettiin? piti. Pelko ettei saakkaan ehtoollista, tämä vain osoittaa kuinka pimeää on kirkon opetus. Nyt kun olen aikuinen tajusin täydellisesti tuon hapatuksen, väkisin vääntämistä uskoon, mutta uskoon tulinkin vasta 35, silloin vasta sain Pyhän Hengen kun tunnustin syntini, sain täyttyä Jumalan Hengellä voimallisesti ja puhua uusin kielin. Missään vaiheessa ennen tuollaista ei tapahtunut! Joten on turha tulla syöttämään tuollaista hapatusta. Jumalan Sana on niin ja aamen.kristityt ei jätä lapsiaan kastamattomiksi pakanoiksi, missä on vastuuntunto?
- Lahja
hansutuulia kirjoitti:
kuuluu kaikille jotka ovat tulleet uskoon!
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.
Vauvat ovat aina taivaskelpoisia, eikä kaste pelasta ketään vaan usko ensin ja sitten kaste. Usko Jeesukseen, eikä uskota kasteen pelastukseen ilman Jeesusta. siinä on ero.Hyvä HansuTuulia, eihän kukaan OPETETTU ja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettu voi niin ajatella kasteesta, että se kaste olisi ilman Jeesusta!
Nimenomaan kasteen sisältö tarkoittaa Jeesuksen veristä kastetta Getsemanessa ja Golgatalla. Se kaste kuuluu KOKO ihmiskunnalle (sillä niin paljon on Jumala maailmaa rakastanut, ettei YKSIKÄÄN, joka jne...), ja se kaste on Ylösnousemus ja Elämä jokaiselle joka uskoo Vapahtajaan.
Ei todellakaan kukaan oikeaa kristillistä opetusta saanut ja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettu voi ajatella kasteesta, että se kaste olisi ilman Jeesusta! Ei kukaan oikeaa kristillistä opetusta saanut voi ajatella, että siinä kasteessa oli vain vettä ja käden liikettä, tai jotain vastaavaa. Se kaste on uskoville todellinen ilon ja riemun aihe, kuolleista herättävä Valkeuksien kaste (vrt. Jes. 26:19). Siihen kasteeseen on palattava yhä uudelleen ja uudelleen, aikojen loppuun saakka. Onhan siinä Kasteessa itse Sana läsnä ja voimallisena, Hän, jolla on vereen kastunut viitta, meidän jokaisen syntien sovittamisessa punertunut (vrt. Ilm.19:13). Vapahtaja yksin polki Jumalan vihan viinikuurnan, eli sovitti vihollisuudet langenneen ihmiskunnan ja Jumalan välillä. Hänet Jumala valitsi sovintouhriksi, eikä mikään muu uhri kelpaa. Kenenkään muuhun ei Isä mielistynyt kuin Poikaansa, Jumalasta ja Hengestä syntyneeseen, ja me tulemme valituiksi vain kuulemalla tuota Poikaa, joka sanoi muun muassa: kastakaa KAIKKI kansat Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja opettakaa heitä pitämään se kaikki mitä minä olen käskenyt pitää.
Eivätkä Hänen käskynsä ole raskaat: usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut. Niin myös sinun perhekuntasi.
1. Joh. 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
1. Joh. 5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän USKOMME.
Turvatkaa yksin Hänen tekoonsa edestänne! Joka uskoo ja kastetaan (sovintoveren kasteella), PELASTUU.
Jumala on RAAMATUN MUKAAN valinnut Jumalan lapseuteen, luettaviksi pyhiksi ja nuhteettomiksi Hänen silmissään edessään, JEESUKSEN KAUTTA. (Vrt. Ef.1)
Jumalan SANAN kautta (=Jeesuksen) tulee pelastus. Jumalan Sana on kokonainen, ja siihen sisältyy se, ettei Jeesus tullut tähän maailmaan Vapahtajaksi muutoin kuin sovintouhrina. Se tarkoitti Hänen kohdallaan ristinkuolemaa, ja viitan kastumista vereen. Hän kuoli KAIKKIEN edestä. Myös lasten. Ei lapsia erotella tässä! Jokainen ihmissukuun syntynyt, joka pelastuu, pelastuu yksin Vapahtajan kautta. Yksin armosta. Yksi kaste, yksi usko. Kaikki Kristuksessa. ILMAN Hänen, Hengestä syntyneen pelastustyötä olemme jokainen lihasta syntyneitä vauvasta lukien. - TaistoRa.
TaistoRa. kirjoitti:
...tuota laittamaasi tekstiä!->
**Menkää siis opettamaan
>>pas ho ethnos
**kaikkia kansoja
16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu"; "mutta joka ei usko", se tuomitaan kadotukseen!...kirjoitukseni osioon!
Vuosiluku jäi pois edellisestä kirjoitukseni osiosta!
Näin sen siis piti olla! ;)
>>Markus joka on vanhempi evankeliumi kuin Matteus kertoo tuon lähetyskäskyn aivan oikein! Ja uskon ja kasteen järjestys selviää helposti ja on lähes samankaltainen kuin tuo - 1776 Matteuksen käännös! - hansutuulia
Lahja kirjoitti:
Hyvä HansuTuulia, eihän kukaan OPETETTU ja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettu voi niin ajatella kasteesta, että se kaste olisi ilman Jeesusta!
Nimenomaan kasteen sisältö tarkoittaa Jeesuksen veristä kastetta Getsemanessa ja Golgatalla. Se kaste kuuluu KOKO ihmiskunnalle (sillä niin paljon on Jumala maailmaa rakastanut, ettei YKSIKÄÄN, joka jne...), ja se kaste on Ylösnousemus ja Elämä jokaiselle joka uskoo Vapahtajaan.
Ei todellakaan kukaan oikeaa kristillistä opetusta saanut ja Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettu voi ajatella kasteesta, että se kaste olisi ilman Jeesusta! Ei kukaan oikeaa kristillistä opetusta saanut voi ajatella, että siinä kasteessa oli vain vettä ja käden liikettä, tai jotain vastaavaa. Se kaste on uskoville todellinen ilon ja riemun aihe, kuolleista herättävä Valkeuksien kaste (vrt. Jes. 26:19). Siihen kasteeseen on palattava yhä uudelleen ja uudelleen, aikojen loppuun saakka. Onhan siinä Kasteessa itse Sana läsnä ja voimallisena, Hän, jolla on vereen kastunut viitta, meidän jokaisen syntien sovittamisessa punertunut (vrt. Ilm.19:13). Vapahtaja yksin polki Jumalan vihan viinikuurnan, eli sovitti vihollisuudet langenneen ihmiskunnan ja Jumalan välillä. Hänet Jumala valitsi sovintouhriksi, eikä mikään muu uhri kelpaa. Kenenkään muuhun ei Isä mielistynyt kuin Poikaansa, Jumalasta ja Hengestä syntyneeseen, ja me tulemme valituiksi vain kuulemalla tuota Poikaa, joka sanoi muun muassa: kastakaa KAIKKI kansat Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja opettakaa heitä pitämään se kaikki mitä minä olen käskenyt pitää.
Eivätkä Hänen käskynsä ole raskaat: usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut. Niin myös sinun perhekuntasi.
1. Joh. 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
1. Joh. 5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän USKOMME.
Turvatkaa yksin Hänen tekoonsa edestänne! Joka uskoo ja kastetaan (sovintoveren kasteella), PELASTUU.
Jumala on RAAMATUN MUKAAN valinnut Jumalan lapseuteen, luettaviksi pyhiksi ja nuhteettomiksi Hänen silmissään edessään, JEESUKSEN KAUTTA. (Vrt. Ef.1)
Jumalan SANAN kautta (=Jeesuksen) tulee pelastus. Jumalan Sana on kokonainen, ja siihen sisältyy se, ettei Jeesus tullut tähän maailmaan Vapahtajaksi muutoin kuin sovintouhrina. Se tarkoitti Hänen kohdallaan ristinkuolemaa, ja viitan kastumista vereen. Hän kuoli KAIKKIEN edestä. Myös lasten. Ei lapsia erotella tässä! Jokainen ihmissukuun syntynyt, joka pelastuu, pelastuu yksin Vapahtajan kautta. Yksin armosta. Yksi kaste, yksi usko. Kaikki Kristuksessa. ILMAN Hänen, Hengestä syntyneen pelastustyötä olemme jokainen lihasta syntyneitä vauvasta lukien.miksi ei uskovat vanhemmat antaa lapsensa kastaa..pelkääkö he ettei vauva pääse taivaaseen?
Järjestys Raamatussa on aina USKO JEESUKSEEN,SITTEN VASTA VOI YMMRÄTÄÄ KANSTEENKIN. Uskomaton ei sitä voikaan ymmärtäää. Minusta on aivan järkyttävää, kun aikuinen tyttökaverini kasteltiin päästä kun ei vanhemmat kuuluneet kirkkoon, hänen kun oli pakko saada kirkkohäät!! eikö ole jo hiukan rienauspuolella koko kaste asia, no uskossa kyseinen rouva ei ole vielä tänä päivänäkään.
Joka uskoo ja kastetaan, eikä joka kastetaan saa kirkkohäät, nämä ovat niin vakavia asioita etten lähde tällaieen juttuun myötäilemään.
Uudestisyntyneet ihmiset ottivat kasteen, ei ne jotka eivät uskoneet. Parannuksen tehneitä apostolien teossa oli 3000 sielua jotka ottivat kasteen ja yhdessä mursivat leipää, uskovat olivat yhtä. eikä siihen yhteysöön kuulunut koko kaupungin väestö, luterilaisia on suomessa suurin osa eivätkkä suinkaan ole uskossa! kuitenkin heidät on kastettu Kristukseen. Älkää vääntäkö suoria teitä mutkaisiksi. Vauva ei tarvitse mitään hätä ym kasteita, sillä hän on taivaskelpoinen ilman sitäkin. Sellainen joka ei tiedä mikä on oikea ja mikä vasen, on aina Jumalan silmissä puhdasta. Ja kaikki pelastuu yksin Jeesuksen kautta uskoon tultaessa. Näin se vain on, synti ei peri taivasten valtakuntaa.
Jeesuksen veri pesee pois kaiken synnin, kun vain annat itsesi Hänelle.
Minunkin lapseni tuli hyvin nuorena uskoon, täyttyi Jumalan Hengestä ja kävi kasteella. Mutta ensin piti tapahtua myös synnin tunto, tietous ettei ole kelvollinen ilman Jeesusta ja hänen verensä puhdistusta. Parannuksen teko Raamtussa on sanottu, jos ihinen luulee pääsevänsä kirkon kautta pelastukseen hän erehtyy, henkilökohtainen uskoontulo täytyy tapahtua, Raamattu sanoo, teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä. Vauvakaste ei ole tuo mikä vie iankaikkisuuteen, monet ovat tämän pettäminä kuoleet, ilaman synnintuntoa tai parannuksen tekoa. - M-LS
TaistoRa. kirjoitti:
...kirjoitukseni osioon!
Vuosiluku jäi pois edellisestä kirjoitukseni osiosta!
Näin sen siis piti olla! ;)
>>Markus joka on vanhempi evankeliumi kuin Matteus kertoo tuon lähetyskäskyn aivan oikein! Ja uskon ja kasteen järjestys selviää helposti ja on lähes samankaltainen kuin tuo - 1776 Matteuksen käännös!että Markuksen evankeliumi muka olisi Matteusta vanhempi, niin kuin nykytutkimus väittää.
Kirkko on aina pitänyt Matteusta evankeliumeista vanhimpana ja se on Uudessa Testamentissa ensimmäisenä, koska evankelista Matteus oli yksi Herran 12 alkuperäisestä opetuslapsesta. (Johanneksen evankeliumilla on monta kirjoittajaa niin kuin lopussa mainitaan Joh 21:24 ja se on huomattavasti nuorempi.) Matteuksen tiedetään kirjoittaneen kaikki Herran sanat muistiin, joten varmasti lähetyskäskykin on Matteuksella kirjattu oikein.
Helluntailaisten paljon siteeraamaa Markuksen viimeisen luvun loppua "Joka uskoo ja kastetaan" ei taas ole ollenkaan vanhimmissa käsikirjoituksissa, joten se lienee myöhempi lisäys. Nykyisessä Raamatun suomennoksessa se onkin pantu hakasulkuihin osoitukseksi siitä, että se ei kuulu alkuperäiseen tekstiin. - M-LS
hansutuulia kirjoitti:
Ilmeisesti ollaan kuitenkin epävarmoja ollaanko sitä uskossa ja taas luvataan seurata Jeesusta, aivan käsittämätöntä, itse pääsin ripille ja siellä piti jokaisen sanoa papin sanojen jälkeen että tahdon seurata Jeesusta, että silleen. Pitikö minun valehdella että sain ehtoollisen, kun niin käskettiin? piti. Pelko ettei saakkaan ehtoollista, tämä vain osoittaa kuinka pimeää on kirkon opetus. Nyt kun olen aikuinen tajusin täydellisesti tuon hapatuksen, väkisin vääntämistä uskoon, mutta uskoon tulinkin vasta 35, silloin vasta sain Pyhän Hengen kun tunnustin syntini, sain täyttyä Jumalan Hengellä voimallisesti ja puhua uusin kielin. Missään vaiheessa ennen tuollaista ei tapahtunut! Joten on turha tulla syöttämään tuollaista hapatusta. Jumalan Sana on niin ja aamen.Varmaan kirkot ovat täynnä synnintekijöitä, mutta yhtään pakanaa ei kuulu kirkkoihin, vaan kaikki niiden jäsenet ovat kastettuja kristittyjä.
Aikuiskastetta kannattavien lahkojen jäsenten lapset sen sijaan ovat pakanoita, koska heitä ei ole kastettu kristityiksi. - M-LS
hansutuulia kirjoitti:
lukemaan Raamattua. Jeesus itse sanoi, siunasi lapsia ja sanoi, sen kaltainen on taivasten valtakunta, joka suomeksi tarkoittaa, että heidän puhtautensa on taivaskelpoinen.
vaan hän kasvaa. Seitsemän vuotiaana lapsi tietää jo hyvän ja pahan välisen eron ja voi silloin tietoisesti tehdä syntiä. Silloin kirkossamme ohjataan lapsi synnintunnustukselle.
Mutta helluntailaiset eivät voi ohjata lastaan synnintunnustukselle, koska nämä ovat kastamattomia pakanoita eivätkä kuulu seurakuntaan ja vanhemmat kauhulla odottavat heidän aikuistumistaan. Tuleeko lapsi uskoon vai ei? Vasta aikuisenahan hän voi ottaa kasteen, ettei lapsen uskonnonvapautta loukattaisi. Murrosikäisenä maailma sitten tavallisesti vie pikku piltin ja hän jää loppuiäkseen kastamattomaksi pakanaksi. - TaistoRa.
M-LS kirjoitti:
Varmaan kirkot ovat täynnä synnintekijöitä, mutta yhtään pakanaa ei kuulu kirkkoihin, vaan kaikki niiden jäsenet ovat kastettuja kristittyjä.
Aikuiskastetta kannattavien lahkojen jäsenten lapset sen sijaan ovat pakanoita, koska heitä ei ole kastettu kristityiksi.>>Kirjoitit-
>>Pakana on ihminen, joka ei ole kristitty>Luuk. 2:32
"valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".
Hullutus tuli meille pakanoillekin pelastukseksi joka oli juutalaisille pahennus->
>>1 Kor. 1:23
"me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus", - Lahja
hansutuulia kirjoitti:
miksi ei uskovat vanhemmat antaa lapsensa kastaa..pelkääkö he ettei vauva pääse taivaaseen?
Järjestys Raamatussa on aina USKO JEESUKSEEN,SITTEN VASTA VOI YMMRÄTÄÄ KANSTEENKIN. Uskomaton ei sitä voikaan ymmärtäää. Minusta on aivan järkyttävää, kun aikuinen tyttökaverini kasteltiin päästä kun ei vanhemmat kuuluneet kirkkoon, hänen kun oli pakko saada kirkkohäät!! eikö ole jo hiukan rienauspuolella koko kaste asia, no uskossa kyseinen rouva ei ole vielä tänä päivänäkään.
Joka uskoo ja kastetaan, eikä joka kastetaan saa kirkkohäät, nämä ovat niin vakavia asioita etten lähde tällaieen juttuun myötäilemään.
Uudestisyntyneet ihmiset ottivat kasteen, ei ne jotka eivät uskoneet. Parannuksen tehneitä apostolien teossa oli 3000 sielua jotka ottivat kasteen ja yhdessä mursivat leipää, uskovat olivat yhtä. eikä siihen yhteysöön kuulunut koko kaupungin väestö, luterilaisia on suomessa suurin osa eivätkkä suinkaan ole uskossa! kuitenkin heidät on kastettu Kristukseen. Älkää vääntäkö suoria teitä mutkaisiksi. Vauva ei tarvitse mitään hätä ym kasteita, sillä hän on taivaskelpoinen ilman sitäkin. Sellainen joka ei tiedä mikä on oikea ja mikä vasen, on aina Jumalan silmissä puhdasta. Ja kaikki pelastuu yksin Jeesuksen kautta uskoon tultaessa. Näin se vain on, synti ei peri taivasten valtakuntaa.
Jeesuksen veri pesee pois kaiken synnin, kun vain annat itsesi Hänelle.
Minunkin lapseni tuli hyvin nuorena uskoon, täyttyi Jumalan Hengestä ja kävi kasteella. Mutta ensin piti tapahtua myös synnin tunto, tietous ettei ole kelvollinen ilman Jeesusta ja hänen verensä puhdistusta. Parannuksen teko Raamtussa on sanottu, jos ihinen luulee pääsevänsä kirkon kautta pelastukseen hän erehtyy, henkilökohtainen uskoontulo täytyy tapahtua, Raamattu sanoo, teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä. Vauvakaste ei ole tuo mikä vie iankaikkisuuteen, monet ovat tämän pettäminä kuoleet, ilaman synnintuntoa tai parannuksen tekoa.Kuka ihan oikeasti uskoo sellaiseen kasteeseen tai kirkon kautta pelastumiseen, josta sinä haastelet.
Se Kaste, josta olen puhunut, on jotain muuta. Se on kaste ISÄN, POJAN ja PYHÄN HENGEN NIMEEN. Sillä nimellä on mahtava voima. Sellaiseen kasteeseen on neuvonut Hän, jolle on annettu KAIKKI valta taivaassa ja maan päällä.
On mielestäni aikamoinen periaatteellinen erehdys ajatella, että kaste olisi mahdollinen ja pätevä vasta sitten kun sen YMMÄRTÄÄ. Sellainen ajattelu sulkee kasteen ulkopuolelle pienokaiset ja vaikeasti kehitysvammaiset ymv., jotka eivät kykene kertomaan hengellisestä ymmärtämisestään mitään.
Ja viisaalle aikuisellehan ei merkitse mitään Vapahtajan sanat, joiden mukaan pienet uskovat Häneen. Hän myös neuvoo olemaan halveksumatta yhtäkään näistä pienistä, sillä heidän enkeleillään on suora näköyhteys Taivaan Isän armokasvoihin.
Ja HEILLEKÖ ei kuuluisi Vapahtajan kaste, se yksi ja ainoa Kaste, jossa täytetään kaikki vanhurskaus? Aikamoinen väite, ainakin raamatun valossa, että juuri heille se ei olisi tarpeen. No, Herodes tuumasi, että alle kaksivuotiaat lapset eivät tarvitse Elämää. Inhimillisen viisauden (=tietäjät) hänkin lähetti Vapahtajaa etsimään. Mutta Sana itse, toisin sanoen Vapahtaja yksin on Elämä jokaiselle, joka uskoo, oli kyseessä vauva tai ”viisas” aikuinen. Onhan vain yksi ja yhdenlainen Tie Taivaaseen.
Ja sillä Sanalla on raamatun mukaan punainen, vereen kastunut viitta (Ilm.19). Hänen seuraajillaan sen sijaan on valkeat vaatteet.
- - -
Ja toinen iso erehdys on luulla, ettei vauva voi uskoa sillä ainoalla oikealla uskomisella, jossa pelastus ylipäänsä kenellekään ihmiselle tulee.
On eri asia saada kaste uskoen Kasteen Herraan, jolloin Kaste tarkoittaakin Ylösnousemuksen ja Elämän todellisuutta, kuin mennä kasteelle saadakseen kirkkohäät. Se, että jotkut noin toimivat, ei suinkaan tee valheeksi sitä, että Kasteessa on jokaiselle USKOVALLE Ylösnousemus eli uusisyntymä!
----
Ajatteletko, että kaikki ihmiset eivät olekaan lihasta syntyneitä? Ajatteletko todella, että osa ihmisistä pääsisi taivaaseen ILMAN uudestisyntymistä ylhäältä? Esim. vauvana kuolevat? Eihän näin raamatun mukaan ole, vaan jokaisen, joka pelastuu, on uudestisynnyttävä ylhäältä. Ja se on Jumalan teko ihmiselle, eikä millään tavoin riipu ihmisen iästä tai inhimillisen ymmärryksen tasosta. Mitä rikkaampi, eli (oman luulonsa mukaan) hengellisessä mielessä ansioituneempi, sen ahtaampi on ihmisen uudestisyntyä. Täytyy tulla (hengellisessä mielessä) lapseksi jälleen, ja se on aina Jumalan teko, ihmiselle mahdoton. Ja siten lapseksi tulleena voi mennä kasteelle, ELLEI ole jo vauvana kastettu (siinä SAMASSA yhdenlaisessa uskossa, joka Jumalalle kelpaa, joka on Kristuksen alkama ja täyttämä, kokonaan, riippumatta ihmisen luonnollisesta iästä).
Raamatun mukaan (ja näethän tämän todeksi itsekin) KAIKKIEN osaksi on tullut kuolema (myös vauvat kuolevat) YHDEN ihmisen lankeemuksen takia (Room. 5:18). Ja niinpä KAIKKI ihmiset tarvitsevat tätä ”uutta Aadamia”, josta Paavali kirjoittaa. Kaikkien osaksi tulee kuolema kadotukseksi ilman kastetta, joka on Kristuksen sovintoveren kaste.
Jos joku ei omasta syystään riippumatta ehdi/pääse kasteelle, ei se kastetoimituksen puuttuminen sinällään häntä kadota. Mutta Vapahtajan Kasteen todellisuuden kieltäminen kyllä kadottaa.
Sitä (kaikessa karmeudessaan ja kauneudessaan) tarkoittaa lihaan tullut Jumalan Poika, mitä Hänestä on kirjoitettu esim. Jesajan 53. luvussa.
On vain yksi (1) Kaste! Kun ihminen kastetaan vedellä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, se tarkoittaa sitä samaa Yhtä Kastetta, josta koko raamattu pohjimmiltaan taitaakin vain puhua! Uskon niin, että Kristuksen sovintokuolema tarkoittaa sitä Kastetta, josta Hän mainitsee Sepedeuksen pojille Markuksen evankeliumin 10. luvussa. Meidän osallisuutemme - sillä mekin tosiaan saamme osamme siitä samasta kasteesta - on se osuus, mikä oli sillä maan tomulla, joka kostui Getsemanessa ja Golgatalla, USKOVILLE se on Elämäksi! MEIDÄN osallisuudestamme voit lukea vaikkapa raamatunkohdista Matt. 26:40 ja Matt. 26:43, tai Jesajan 53. luvusta. Kasteessa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on uusisyntymä (=Ylösnousemus ja Elämä) jokaiselle, joka uskoo Vapahtajaan. Siksi kaikki kansat tulee kastaa Hänen nimeensä. - M-LS
TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitit-
>>Pakana on ihminen, joka ei ole kristitty>Luuk. 2:32
"valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".
Hullutus tuli meille pakanoillekin pelastukseksi joka oli juutalaisille pahennus->
>>1 Kor. 1:23
"me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus",Pakana =ei kristitty. Tosin kristityt eivät kyllä pidä juutalaisiakaan pakanoina eivätkä myöskään muslimeja, joita pidettiin alussa harhaoppisina kristityinä.
Sen sijaan kirkon ja uskontokuntien ulkopuolelle jäänyt on pakana. Sana paganus, josta tulee suomen sana pakana tarkoitti alunperin maalaista, syrjäkyläläistä, koska kristinusko levisi ensin kaupunkilaisten keskuuteen. - TaistoRa.
M-LS kirjoitti:
että Markuksen evankeliumi muka olisi Matteusta vanhempi, niin kuin nykytutkimus väittää.
Kirkko on aina pitänyt Matteusta evankeliumeista vanhimpana ja se on Uudessa Testamentissa ensimmäisenä, koska evankelista Matteus oli yksi Herran 12 alkuperäisestä opetuslapsesta. (Johanneksen evankeliumilla on monta kirjoittajaa niin kuin lopussa mainitaan Joh 21:24 ja se on huomattavasti nuorempi.) Matteuksen tiedetään kirjoittaneen kaikki Herran sanat muistiin, joten varmasti lähetyskäskykin on Matteuksella kirjattu oikein.
Helluntailaisten paljon siteeraamaa Markuksen viimeisen luvun loppua "Joka uskoo ja kastetaan" ei taas ole ollenkaan vanhimmissa käsikirjoituksissa, joten se lienee myöhempi lisäys. Nykyisessä Raamatun suomennoksessa se onkin pantu hakasulkuihin osoitukseksi siitä, että se ei kuulu alkuperäiseen tekstiin.Älkäämme kiistelkö tuosta mikä on vanhempi evankeliumi, joka nyt vaan sattuu olemaan tuo Markus, vaan siitä miten tuo kasteasia olisi ymmärrettävä ja Kreikan alkuteksti yhdessä tuon suomalaisen 1776 luvun Matteuksen tekstin kanssa pitää yhtä juuri siinä, että ensin on mentävä opettamaan kaikkea kansaa ja kehoittaa pitämään se minkä on oppinut ja vasta sitten kastaa heitä senjälkeen! Eli senjälkeen kun ovat sanan vaikutuksesta uskoon tulleet!
Jos kasteessa voisi tulla uskoon ja pelastua, niin Jeesustahan silloin ei tarvitsisi lainkaan! Kaste riittäisi! Ethän vaan nyt niin höppänä ole että uskoisit tuon pelastuskysymyksen olevan kirkollisessa vauvakasteessa!? Ethän???
Nojaa vain Raamatun tekstiin, ja omaan kokemukseen evankeliumin sanan vaikutuksesta omaan itseesi, äläkä olettamuksiin, äläkä ainakaan erillisiin tunnustuskirjoihin, sillä nehän tottakai tunnustavat vain sitä mitä ovat satoja vuosia itselleen omaanpussiin kirjoitaneetkin!
Raamattu julistaa->
>>Apt. 8:12
"Mutta -KUN HE NYT USKOIVAT- Filippusta, joka julisti EVANKELIUMIA Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä"!, "NIIN HE OTTIVAT KASTEEN, sekä miehet että naiset".>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen "sanan kautta"!>Apt. 2:41
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin", ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. - Lahja
M-LS kirjoitti:
Pakana =ei kristitty. Tosin kristityt eivät kyllä pidä juutalaisiakaan pakanoina eivätkä myöskään muslimeja, joita pidettiin alussa harhaoppisina kristityinä.
Sen sijaan kirkon ja uskontokuntien ulkopuolelle jäänyt on pakana. Sana paganus, josta tulee suomen sana pakana tarkoitti alunperin maalaista, syrjäkyläläistä, koska kristinusko levisi ensin kaupunkilaisten keskuuteen.Meikäläinen ainakin on pakanakristitty.
- Raamatun mukaan
M-LS kirjoitti:
Varmaan kirkot ovat täynnä synnintekijöitä, mutta yhtään pakanaa ei kuulu kirkkoihin, vaan kaikki niiden jäsenet ovat kastettuja kristittyjä.
Aikuiskastetta kannattavien lahkojen jäsenten lapset sen sijaan ovat pakanoita, koska heitä ei ole kastettu kristityiksi.on tämän maailman ruhtinas.
melkoista vastuuttomuutta jättää lapset kastamattomiski pakanoiksi morsiusseurakunnan ulkopuolelle - M-LS
TaistoRa. kirjoitti:
Älkäämme kiistelkö tuosta mikä on vanhempi evankeliumi, joka nyt vaan sattuu olemaan tuo Markus, vaan siitä miten tuo kasteasia olisi ymmärrettävä ja Kreikan alkuteksti yhdessä tuon suomalaisen 1776 luvun Matteuksen tekstin kanssa pitää yhtä juuri siinä, että ensin on mentävä opettamaan kaikkea kansaa ja kehoittaa pitämään se minkä on oppinut ja vasta sitten kastaa heitä senjälkeen! Eli senjälkeen kun ovat sanan vaikutuksesta uskoon tulleet!
Jos kasteessa voisi tulla uskoon ja pelastua, niin Jeesustahan silloin ei tarvitsisi lainkaan! Kaste riittäisi! Ethän vaan nyt niin höppänä ole että uskoisit tuon pelastuskysymyksen olevan kirkollisessa vauvakasteessa!? Ethän???
Nojaa vain Raamatun tekstiin, ja omaan kokemukseen evankeliumin sanan vaikutuksesta omaan itseesi, äläkä olettamuksiin, äläkä ainakaan erillisiin tunnustuskirjoihin, sillä nehän tottakai tunnustavat vain sitä mitä ovat satoja vuosia itselleen omaanpussiin kirjoitaneetkin!
Raamattu julistaa->
>>Apt. 8:12
"Mutta -KUN HE NYT USKOIVAT- Filippusta, joka julisti EVANKELIUMIA Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä"!, "NIIN HE OTTIVAT KASTEEN, sekä miehet että naiset".>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen "sanan kautta"!>Apt. 2:41
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin", ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.Se on näinkin kiistanalaisessa kohdassa varmasti tarkempi kuin edeltäjänsä, koska sitä kääntämässä oli paljon UT:n kreikan asiantuntijoita. Kastaminen mainitaan nykyisessäkin käännöksessä ennen opettamista. Itse käytän kyllä mieluummin vuoden 1938 käännöstä, joka on monissa kohdissa sananmukaisempi.
Markuksen evankeliumin vanhemmuudelle ei ole sen sijaan ole perusteita. Se on nykyisten eksegeettien keksintöä.
Tietysti, jos aikuisia täysivaltaisia ihmisiä kastetaan, heiltä kysytään tahtovatko he kasteen, mutta tämä ei muuta sitä tosiasiaa, että jo apostolien aikana lapset kastettiin vanhempiensa uskon perusteella.
Kuinka uskottavaa on, että koko perhe samanaikaisesti "tulisi uskoon" siinä mielessä kuin te nykyiset herätyskristityt asian käsitätte? Ei pidä olla henkisesti epärehellinen. - hansutuulia
Lahja kirjoitti:
Kuka ihan oikeasti uskoo sellaiseen kasteeseen tai kirkon kautta pelastumiseen, josta sinä haastelet.
Se Kaste, josta olen puhunut, on jotain muuta. Se on kaste ISÄN, POJAN ja PYHÄN HENGEN NIMEEN. Sillä nimellä on mahtava voima. Sellaiseen kasteeseen on neuvonut Hän, jolle on annettu KAIKKI valta taivaassa ja maan päällä.
On mielestäni aikamoinen periaatteellinen erehdys ajatella, että kaste olisi mahdollinen ja pätevä vasta sitten kun sen YMMÄRTÄÄ. Sellainen ajattelu sulkee kasteen ulkopuolelle pienokaiset ja vaikeasti kehitysvammaiset ymv., jotka eivät kykene kertomaan hengellisestä ymmärtämisestään mitään.
Ja viisaalle aikuisellehan ei merkitse mitään Vapahtajan sanat, joiden mukaan pienet uskovat Häneen. Hän myös neuvoo olemaan halveksumatta yhtäkään näistä pienistä, sillä heidän enkeleillään on suora näköyhteys Taivaan Isän armokasvoihin.
Ja HEILLEKÖ ei kuuluisi Vapahtajan kaste, se yksi ja ainoa Kaste, jossa täytetään kaikki vanhurskaus? Aikamoinen väite, ainakin raamatun valossa, että juuri heille se ei olisi tarpeen. No, Herodes tuumasi, että alle kaksivuotiaat lapset eivät tarvitse Elämää. Inhimillisen viisauden (=tietäjät) hänkin lähetti Vapahtajaa etsimään. Mutta Sana itse, toisin sanoen Vapahtaja yksin on Elämä jokaiselle, joka uskoo, oli kyseessä vauva tai ”viisas” aikuinen. Onhan vain yksi ja yhdenlainen Tie Taivaaseen.
Ja sillä Sanalla on raamatun mukaan punainen, vereen kastunut viitta (Ilm.19). Hänen seuraajillaan sen sijaan on valkeat vaatteet.
- - -
Ja toinen iso erehdys on luulla, ettei vauva voi uskoa sillä ainoalla oikealla uskomisella, jossa pelastus ylipäänsä kenellekään ihmiselle tulee.
On eri asia saada kaste uskoen Kasteen Herraan, jolloin Kaste tarkoittaakin Ylösnousemuksen ja Elämän todellisuutta, kuin mennä kasteelle saadakseen kirkkohäät. Se, että jotkut noin toimivat, ei suinkaan tee valheeksi sitä, että Kasteessa on jokaiselle USKOVALLE Ylösnousemus eli uusisyntymä!
----
Ajatteletko, että kaikki ihmiset eivät olekaan lihasta syntyneitä? Ajatteletko todella, että osa ihmisistä pääsisi taivaaseen ILMAN uudestisyntymistä ylhäältä? Esim. vauvana kuolevat? Eihän näin raamatun mukaan ole, vaan jokaisen, joka pelastuu, on uudestisynnyttävä ylhäältä. Ja se on Jumalan teko ihmiselle, eikä millään tavoin riipu ihmisen iästä tai inhimillisen ymmärryksen tasosta. Mitä rikkaampi, eli (oman luulonsa mukaan) hengellisessä mielessä ansioituneempi, sen ahtaampi on ihmisen uudestisyntyä. Täytyy tulla (hengellisessä mielessä) lapseksi jälleen, ja se on aina Jumalan teko, ihmiselle mahdoton. Ja siten lapseksi tulleena voi mennä kasteelle, ELLEI ole jo vauvana kastettu (siinä SAMASSA yhdenlaisessa uskossa, joka Jumalalle kelpaa, joka on Kristuksen alkama ja täyttämä, kokonaan, riippumatta ihmisen luonnollisesta iästä).
Raamatun mukaan (ja näethän tämän todeksi itsekin) KAIKKIEN osaksi on tullut kuolema (myös vauvat kuolevat) YHDEN ihmisen lankeemuksen takia (Room. 5:18). Ja niinpä KAIKKI ihmiset tarvitsevat tätä ”uutta Aadamia”, josta Paavali kirjoittaa. Kaikkien osaksi tulee kuolema kadotukseksi ilman kastetta, joka on Kristuksen sovintoveren kaste.
Jos joku ei omasta syystään riippumatta ehdi/pääse kasteelle, ei se kastetoimituksen puuttuminen sinällään häntä kadota. Mutta Vapahtajan Kasteen todellisuuden kieltäminen kyllä kadottaa.
Sitä (kaikessa karmeudessaan ja kauneudessaan) tarkoittaa lihaan tullut Jumalan Poika, mitä Hänestä on kirjoitettu esim. Jesajan 53. luvussa.
On vain yksi (1) Kaste! Kun ihminen kastetaan vedellä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, se tarkoittaa sitä samaa Yhtä Kastetta, josta koko raamattu pohjimmiltaan taitaakin vain puhua! Uskon niin, että Kristuksen sovintokuolema tarkoittaa sitä Kastetta, josta Hän mainitsee Sepedeuksen pojille Markuksen evankeliumin 10. luvussa. Meidän osallisuutemme - sillä mekin tosiaan saamme osamme siitä samasta kasteesta - on se osuus, mikä oli sillä maan tomulla, joka kostui Getsemanessa ja Golgatalla, USKOVILLE se on Elämäksi! MEIDÄN osallisuudestamme voit lukea vaikkapa raamatunkohdista Matt. 26:40 ja Matt. 26:43, tai Jesajan 53. luvusta. Kasteessa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on uusisyntymä (=Ylösnousemus ja Elämä) jokaiselle, joka uskoo Vapahtajaan. Siksi kaikki kansat tulee kastaa Hänen nimeensä.SElkeästi ettet tunne kasteen merkitystä.
Uskomaton aikuinen ihminen ottaa kasteen. Mitä merkitsee kaste tämän ihmisen kohdalla, ei mitään. Jos parannusta ei tehdä, ei voikaan ymmärtää kastetta, siksi kaste ei pelasta tätä henkilöä, mutta usko kylläkin.
Koska usko on ennen kstetta, kaste on sen sinetti, vahvistus ja vakuus, mitä Jumala jo Sanansa julistuksen kautta on uskovalle ilmoittanut.
Kaste on lapseuden ulkonainen sinetti; vastaavasti Henki lahjoittaa sisäisen sinetin.
Kaste siin käistetään ainoastaan julistetun sanan yhteydssä; sen vahvistava vaikutus on siinä, että se on nykyhetkessä näkyvä henkilökohtain en teko, joka seuraa iäti voimsassa olevaa yleismaailmallista sanaa Kristuksen rististä, Kaste sanoo samaa kuin julistus, mutta se ilmaiseee sen toisella tavoin, ei monin sanoin, vaan helposti tajuttavana tekona; ja se sanoo sen yksilölle. Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi että kastettava ON HÄNEN OMAISUUTTAAN. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin.
Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon.
Kaste merkitsee uskovalle ratkaisevaa eroa synnistä, omasta minästä ja maailmasta.
Kaikesta siitä, minkä tähden Kristus kuoli, on kristitty kuollut pois. Room 6:2, Gal 5:24, 6:14.
Koska uskova on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja kuollut Hänen kanssaan, on hänet myös haudattava Kristuksen kanssa kasteessa.
Room 6:4, Samoin kuin hautaus on näkyvä ja julkinen toimitus, joka osoittaa kuoleman tapahtuneen, niin näyttää myös kaste uskovan kuolleen pois synnistä. Hautauksessa katkeavat ihmisen ja maallisen elämän viimeisetkin siteet. Kasteen kautta toteutuu uskovan ero vanhasta elämästä. Herran nimessä ja uskossa Jumalan voimaan hänet herätetään Kristuksen kanssa vaeltamaan *uudessa elämässä* Room 6:4 vrt. Kol 2:12,20. Samalla kasteesta tulee myös apu ja voima pyhitykseen. Kasteen vertauskuvallisuudessa korostuu sekä hautaus että ylösnousemus, kun kastettava upotetaan veteen ja nostetaan jälleen ylös.
Kaste on se näkyvä raja, jonka JUmala asettaa seurakuntansa ympärille. Se on ulkonainen merkki tai tunnusmerkki,joka erottaa uskovat kaikista muista mutta joka samalla yhdistää Jumalan kansan, Ef 4:3-6. Kastetta on aina pidetty tekona, jonka kautta uskova otetaan Kristilliseen seurakuntaan. - TaistoRa.
M-LS kirjoitti:
Se on näinkin kiistanalaisessa kohdassa varmasti tarkempi kuin edeltäjänsä, koska sitä kääntämässä oli paljon UT:n kreikan asiantuntijoita. Kastaminen mainitaan nykyisessäkin käännöksessä ennen opettamista. Itse käytän kyllä mieluummin vuoden 1938 käännöstä, joka on monissa kohdissa sananmukaisempi.
Markuksen evankeliumin vanhemmuudelle ei ole sen sijaan ole perusteita. Se on nykyisten eksegeettien keksintöä.
Tietysti, jos aikuisia täysivaltaisia ihmisiä kastetaan, heiltä kysytään tahtovatko he kasteen, mutta tämä ei muuta sitä tosiasiaa, että jo apostolien aikana lapset kastettiin vanhempiensa uskon perusteella.
Kuinka uskottavaa on, että koko perhe samanaikaisesti "tulisi uskoon" siinä mielessä kuin te nykyiset herätyskristityt asian käsitätte? Ei pidä olla henkisesti epärehellinen.Tuo -92 raamatunkäännös on "ajatuksellisesti" käännetty, eli ei sanasta sanaan niin kuin vanhemmat käännökset! Toisinsanoen sanatarkkuus katoaa ja paikoin muuttuu kokonaan ajatukseltaan aivan toiseksi! Vuoden 33/38 Matteus 28:19 on myös hieman virheellisesti käännetty, kuitenkin sopivasti kirkolle otolliseksi lapsikastetta pönkittämään jota myös -92 käännös myötäilee!
Kuten jo olen maininnut, niin tuo vanha biblia, suomalainen 1776 käännös on aivan sama kuin alkuperäinen kreikan käännös julistetun sanan opettamisesta ja kasteesta sanasta sanaan!
>>Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa ja kastaa heitä....."jne...
Jotta en puhuisi aivat itse niin laitan tähän erään pastorin kirjoituksen tuosta uudesta -92 raamatun käännöksestä!
-------------------
Haluan varoittaa kaikkia suomalaisia kirkkomme uudesta raamatunkäännöksestä, joka otettiin virallisesti käyttöön adventtina 1992. Älkää käyttäkö sitä koskaan. Se on valtaosin täysin harhaoppisten ihmisten tekemä ja uskon, että Jumalan Pyhä Henki ei ole ollut mukana tässä kääntämistyössä. Hänen ei ole annettu vaikuttaa lopputulokseen.
Perusteluni näinkin vahvaan väitteeseen on se, että olen itse, henkilökohtaisesti, kuunnellut kääntämistyössä mukana olleita kreikan ja heprean asiantuntijoita useita kymmeniä tunteja ollessani opiskelemassa Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa 80-luvun loppupuolella. Ihmettelin silloin heidän kommenttejaan meneillään olevasta käännöstyöstä ja siitä miten mikäkin Raamatun paikka pitäisi kääntää ja mitä se muka tarkoittaa heidän mukaansa, so. nykyisen liberaalisen teologisen näkemyksen mukaan. Heidän puheissaan oli usein myös mukana selvää pilkkaa ja ivaa sekä ylimielisyyttä asenteella: "Kyllä me nykyään ymmärrämme nämä asiat paljon paremmin kuin kukaan koskaan aikaisemmin!"
Raamatusta löytyy mainio kuvaus näistä kääntäjistä jo Jeremian kirjasta. - Jer. 8: 8-9
"Kuinka saatatte sanoa: Me olemme viisaita, meillä on Herran laki? Totisesti! Katso, valheen työtä on tehnyt kirjanoppineiden valhekynä. Viisaat saavat häpeän, kauhistuvat ja joutuvat kiinni. Katso, he ovat hylänneet Herran Sanan - mitä heillä on viisautta"?
Koko opiskeluaikana (-86 - 88) tunsin, että näissä ihmisissä on eri henki kuin minussa ja itse uskon, että minussa on Pyhä Henki. Saatanalla ei nimittäin varmasti ole mitään mielenkiintoa raitistaa surkeaa juoppoa kertaheitolla ja vieläpä niin, ettei hän sitten lakkaa puhumasta Jeesuksesta Kristuksesta ja siitä valtavasta armosta ja uskon lahjasta, minkä hän on saanut.
Koska vakuutuin tuosta "erihenkisyydestä", niin minun oli helppo tehdä mm. sellainen ratkaisu, että heidän myötävaikuttamaansa Raamatunkäännöstä en aio käyttää. En koskaan, en missään tilanteessa, vaan pitäydyn tässä vanhassa kolmekymmentäluvulla hyväksytyssä käännöksessä ja samaa suosittelen kaikille muillekin.
Minulle nimittäin Raamattu on kokonaan Jumalan Sanaa eikä vain osa sieltä toinen täältä. Katson, että minun ymmärrykseni ei riitä moiseen jaoitteluun, eikä riitä kenenkään muunkaan ihmisen, vaikka hän itse niin luulisi. Uusi käännös on täynnä harhaoppisia tulkintoja ja siksi sitä on syytä välttää, etteivät vain nuo harhat tarttuisi meihin ja meidän ajatteluumme.
Tuo "väännös" on tehty suomen kielen ehdoilla ja liberaaliteologien "asiantuntemuksella", joten varokaamme ja välttäkäämme sitä viimeiseen hengenvetoon asti. Se on juuri sitä "uutta evankeliumia", mistä Paavali varoittaa galatalaisia. - Gal 1:8-9.
"Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkn olemme sanoneet, niin sanon nytkn taas, jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu".
Siinä Paavali asettaa jopa oman julistuksensa sellaiseksi, jota ei mikään myöhemmin tullut voi muuttaa eikä saa muuttaa. Vaikka ihmiset muuttaisivat mielipiteitään, niin Jumalan Sana on muuttumaton. Jokaisen olisi hyvä itse verrata esim. käännöskomitean puheenjohtajan Aimo T. Nikolaisen kirjoituksia 50- ja 60-luvuilta tämän päivän (1992) Nikolaisen puheisiin ja teksteihin. Aivan eri mies ja erilaiset puheet.
"Viisaskin" voi kasvaa eroon puhtaasta evankeliumista, mutta eihän se itse evankeliumia miksikään muuta. Kun ihmisen oma järki asetetaan epäjumalaksi, kun ns. tiede "tietää" paremmin kuin Jumalan Sana, niin silloin me elämme todella väkevän eksytyksen aikaa.
Siis valvo ja rukoile, että olisit siinä viisaiden neitseiden joukossa kun Ylkä saapuu omiaan kohta noutamaan.
Amen, tule, Herra Jeesus!
Markku Tiilikainen
Pastori - hansutuulia
TaistoRa. kirjoitti:
Tuo -92 raamatunkäännös on "ajatuksellisesti" käännetty, eli ei sanasta sanaan niin kuin vanhemmat käännökset! Toisinsanoen sanatarkkuus katoaa ja paikoin muuttuu kokonaan ajatukseltaan aivan toiseksi! Vuoden 33/38 Matteus 28:19 on myös hieman virheellisesti käännetty, kuitenkin sopivasti kirkolle otolliseksi lapsikastetta pönkittämään jota myös -92 käännös myötäilee!
Kuten jo olen maininnut, niin tuo vanha biblia, suomalainen 1776 käännös on aivan sama kuin alkuperäinen kreikan käännös julistetun sanan opettamisesta ja kasteesta sanasta sanaan!
Jotta en puhuisi aivat itse niin laitan tähän erään pastorin kirjoituksen tuosta uudesta -92 raamatun käännöksestä!
-------------------
Haluan varoittaa kaikkia suomalaisia kirkkomme uudesta raamatunkäännöksestä, joka otettiin virallisesti käyttöön adventtina 1992. Älkää käyttäkö sitä koskaan. Se on valtaosin täysin harhaoppisten ihmisten tekemä ja uskon, että Jumalan Pyhä Henki ei ole ollut mukana tässä kääntämistyössä. Hänen ei ole annettu vaikuttaa lopputulokseen.
Perusteluni näinkin vahvaan väitteeseen on se, että olen itse, henkilökohtaisesti, kuunnellut kääntämistyössä mukana olleita kreikan ja heprean asiantuntijoita useita kymmeniä tunteja ollessani opiskelemassa Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa 80-luvun loppupuolella. Ihmettelin silloin heidän kommenttejaan meneillään olevasta käännöstyöstä ja siitä miten mikäkin Raamatun paikka pitäisi kääntää ja mitä se muka tarkoittaa heidän mukaansa, so. nykyisen liberaalisen teologisen näkemyksen mukaan. Heidän puheissaan oli usein myös mukana selvää pilkkaa ja ivaa sekä ylimielisyyttä asenteella: "Kyllä me nykyään ymmärrämme nämä asiat paljon paremmin kuin kukaan koskaan aikaisemmin!"
Raamatusta löytyy mainio kuvaus näistä kääntäjistä jo Jeremian kirjasta. - Jer. 8: 8-9
"Kuinka saatatte sanoa: Me olemme viisaita, meillä on Herran laki? Totisesti! Katso, valheen työtä on tehnyt kirjanoppineiden valhekynä. Viisaat saavat häpeän, kauhistuvat ja joutuvat kiinni. Katso, he ovat hylänneet Herran Sanan - mitä heillä on viisautta"?
Koko opiskeluaikana (-86 - 88) tunsin, että näissä ihmisissä on eri henki kuin minussa ja itse uskon, että minussa on Pyhä Henki. Saatanalla ei nimittäin varmasti ole mitään mielenkiintoa raitistaa surkeaa juoppoa kertaheitolla ja vieläpä niin, ettei hän sitten lakkaa puhumasta Jeesuksesta Kristuksesta ja siitä valtavasta armosta ja uskon lahjasta, minkä hän on saanut.
Koska vakuutuin tuosta "erihenkisyydestä", niin minun oli helppo tehdä mm. sellainen ratkaisu, että heidän myötävaikuttamaansa Raamatunkäännöstä en aio käyttää. En koskaan, en missään tilanteessa, vaan pitäydyn tässä vanhassa kolmekymmentäluvulla hyväksytyssä käännöksessä ja samaa suosittelen kaikille muillekin.
Minulle nimittäin Raamattu on kokonaan Jumalan Sanaa eikä vain osa sieltä toinen täältä. Katson, että minun ymmärrykseni ei riitä moiseen jaoitteluun, eikä riitä kenenkään muunkaan ihmisen, vaikka hän itse niin luulisi. Uusi käännös on täynnä harhaoppisia tulkintoja ja siksi sitä on syytä välttää, etteivät vain nuo harhat tarttuisi meihin ja meidän ajatteluumme.
Tuo "väännös" on tehty suomen kielen ehdoilla ja liberaaliteologien "asiantuntemuksella", joten varokaamme ja välttäkäämme sitä viimeiseen hengenvetoon asti. Se on juuri sitä "uutta evankeliumia", mistä Paavali varoittaa galatalaisia. - Gal 1:8-9.
"Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkn olemme sanoneet, niin sanon nytkn taas, jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu".
Siinä Paavali asettaa jopa oman julistuksensa sellaiseksi, jota ei mikään myöhemmin tullut voi muuttaa eikä saa muuttaa. Vaikka ihmiset muuttaisivat mielipiteitään, niin Jumalan Sana on muuttumaton. Jokaisen olisi hyvä itse verrata esim. käännöskomitean puheenjohtajan Aimo T. Nikolaisen kirjoituksia 50- ja 60-luvuilta tämän päivän (1992) Nikolaisen puheisiin ja teksteihin. Aivan eri mies ja erilaiset puheet.
"Viisaskin" voi kasvaa eroon puhtaasta evankeliumista, mutta eihän se itse evankeliumia miksikään muuta. Kun ihmisen oma järki asetetaan epäjumalaksi, kun ns. tiede "tietää" paremmin kuin Jumalan Sana, niin silloin me elämme todella väkevän eksytyksen aikaa.
Siis valvo ja rukoile, että olisit siinä viisaiden neitseiden joukossa kun Ylkä saapuu omiaan kohta noutamaan.
Markku Tiilikainen
PastoriAmen, olen kanssasi samaa mieltä. Kuinka paljon 0li jäetety Pyhä Henki sanaa pois ja monta muuta.
Jopa 38 vuoden käännöksestäkin oli yksi kaste kohta jätetty pois. Raamattu kansalle käännös on tehty myös alkuperäisen kielen pohjalta ja kyllä siellä kaste asia tulee kirkkaasti esiin.
Kenenkään ei tarvitse tuputtaa kääntymättömille kastetta ei edes aikuisena. Tyttökaverini kävi pään kastelussa aikuisena jotta pääsi kirkko häitään viettämään. Se oli ehtona kirkolle, mutta uskosta ei ollut niinkään väliä, voe voe.
Käännynnäisiä näkyy luterilaisuus olevan täynnänsä. Murhaajat, raiskaajat ym. ovat kastettu lapsena ja jos näitä puolustajia kuuntelee nekin sinne pääsevät.
Kyllä se vain on niin että eksyvät kun eivät tunne kirjoituksia.
Jeesuksen vastaanottaminen elämäänsä on ainut tie taivaaseen. Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne saa armon Jeesuksessa.
3000 sielua kastettiin yhtenä päivänä, oli siellä mahtavat kastajaiset, kaikki olivat kuitenkin parannuksen tehneitä henkilöitä jotka ymmärsivät ottaa sanan vastean ne kastetiin. Kukaan ei heistä ollut vauva ikäisiä eikä heistä siis puhuttu, heitä kannettiin kastettavaksi, vaan he ottiva kukin kasteen Herran Jeesuksen nimessä.
Jumalan Sana on pysyvää ja kaikiruokaisaa, lukekaa ettette eksy, sillä monet ovat menneet kasteen armossa hautaan tuntematta Jeesusta. Julistettu Sana synnyttää synnintunnon ja sitä kautta he ymmärtävät myöskin että parannus pitää tehdä.
Minä haluan tukea myös Markku Tiilikaista ja sanon että 92 vuoden Raamattu on todella väännös. - TaistoRa.
M-LS kirjoitti:
vaan hän kasvaa. Seitsemän vuotiaana lapsi tietää jo hyvän ja pahan välisen eron ja voi silloin tietoisesti tehdä syntiä. Silloin kirkossamme ohjataan lapsi synnintunnustukselle.
Mutta helluntailaiset eivät voi ohjata lastaan synnintunnustukselle, koska nämä ovat kastamattomia pakanoita eivätkä kuulu seurakuntaan ja vanhemmat kauhulla odottavat heidän aikuistumistaan. Tuleeko lapsi uskoon vai ei? Vasta aikuisenahan hän voi ottaa kasteen, ettei lapsen uskonnonvapautta loukattaisi. Murrosikäisenä maailma sitten tavallisesti vie pikku piltin ja hän jää loppuiäkseen kastamattomaksi pakanaksi.>>Kirjoitat-
>>Ei lapsi koko ikäänsä ole pienokainen, vaan hän kasvaa.>Apt. 2:39
""Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." .>Hepr. 11:6
"Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät". - M-LS
TaistoRa. kirjoitti:
Tuo -92 raamatunkäännös on "ajatuksellisesti" käännetty, eli ei sanasta sanaan niin kuin vanhemmat käännökset! Toisinsanoen sanatarkkuus katoaa ja paikoin muuttuu kokonaan ajatukseltaan aivan toiseksi! Vuoden 33/38 Matteus 28:19 on myös hieman virheellisesti käännetty, kuitenkin sopivasti kirkolle otolliseksi lapsikastetta pönkittämään jota myös -92 käännös myötäilee!
-------------------
Markku Tiilikainen
Pastoriminkä kirkon pastori olet? Itselläni on takana 250 ov teologisia opintoja Helsingin ja Joensuun yliopistoista.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että nykyinen raamatunkäännös ei ole hyvä. Kirkossamme (siis ortodoksisessa) on esiintynyt napinaa sen käyttöönoton johdosta ja vaatimuksia uudesta omasta raamatunkäännöksestä. Itse käytän vuoden 1938 raamatunkäännöstä, johon olen tottunut - M-LS
TaistoRa. kirjoitti:
>>Kirjoitat-
>>Ei lapsi koko ikäänsä ole pienokainen, vaan hän kasvaa.>Apt. 2:39
""Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." .>Hepr. 11:6
"Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät".lapsen kastaminen on lapsen uskonnonvapauden loukkaamista? Lapsi ei ole kypsä itse tekemään päätöstä kasteestaan tai kirkkoon liittymisestään ennen kuin aikuisena. Lapsi joutuu teillä siis odottamaan täysi-ikäiseksi kastamattomana pakanana eikä pääse kirkon/seurakunnan jäseneksi "uskon vapauden" takia ennen kuin 18-vuotiaana. Siihen menessä maailma on jo vienyt hänet. Kannattaako siitä uskon vapaudesta maksaa tuollaista hintaa?
Rumaa on myös, että aikuiskasteen kannattajat parjaavat täällä toisenlaisen uskonkäsityksen omaavia ja käyttävät halventavaa kieltä heidän pyhistä sakramenteistaan, varsinkaan kun eivät pysty Raamatun ja kirkon tradition valossa perustelemaan kantaansa. - Tavallisen huono ev-lut
M-LS kirjoitti:
lapsen kastaminen on lapsen uskonnonvapauden loukkaamista? Lapsi ei ole kypsä itse tekemään päätöstä kasteestaan tai kirkkoon liittymisestään ennen kuin aikuisena. Lapsi joutuu teillä siis odottamaan täysi-ikäiseksi kastamattomana pakanana eikä pääse kirkon/seurakunnan jäseneksi "uskon vapauden" takia ennen kuin 18-vuotiaana. Siihen menessä maailma on jo vienyt hänet. Kannattaako siitä uskon vapaudesta maksaa tuollaista hintaa?
Rumaa on myös, että aikuiskasteen kannattajat parjaavat täällä toisenlaisen uskonkäsityksen omaavia ja käyttävät halventavaa kieltä heidän pyhistä sakramenteistaan, varsinkaan kun eivät pysty Raamatun ja kirkon tradition valossa perustelemaan kantaansa.Sellainen kuva helluntailaisten jumalanpalveluksia radiosta kuunnellessa ja ilmaisjakelulehtiä lukiessa on tullut, että helluntailaisten pitää päästäkin lapsuuden jälkeen erkaantumaan mahdollisimman etäälle Jumalasta, jotta voisi sitten varhaisessa keski-iässä kehuskella toisille, kuinka "alas maailma vei, mutta sitten tulin uskoon, ja katsokaa kuinka hyvä ihminen olen nyt".
Helluntailaisten "todistajathan" suorastaan kilpailevat keskenään, kuka on syntisintä elämää päässyt viettämään, jotta oma myöhempi "henkilökohtainen uskonratkaisu" näyttäisi kuulijoiden mielissä mahdollisimman loistokkaalta teolta. Mitä syntisempi menneisyys, sitä parempi ihminen tänään.
Ja sitten oltiin mukamas aivan täydellisiksi tultu, kun käytiin siellä kasteella oikein omasta tahdosta. Kukaan helluntailainen ei aseta kyseenalaiseksi sitä, tekeekö hän syntiä yhä edelleen ja tulevaisuudessa.
Ainakin evankelilaisluterilaisessa kirkossa ja ehkä muissakin lapsikastetta käyttävissä kirkoissa lähdetään siitä, että sellaista päivää ei ihmisen elämässä tulekaan, että hän olisi tarpeeksi hyvä kasteelle. Helluntailaisten perusteluilla kasteella pitäisi käydä joka päivä.
Mutta kaste onkin yksin Jumalan teko. Siksi tämä Jumalan lahja voidaan ja nimenomaan on syytäkin tarjota jo pienelle vauvalle. - M-LS
Tavallisen huono ev-lut kirjoitti:
Sellainen kuva helluntailaisten jumalanpalveluksia radiosta kuunnellessa ja ilmaisjakelulehtiä lukiessa on tullut, että helluntailaisten pitää päästäkin lapsuuden jälkeen erkaantumaan mahdollisimman etäälle Jumalasta, jotta voisi sitten varhaisessa keski-iässä kehuskella toisille, kuinka "alas maailma vei, mutta sitten tulin uskoon, ja katsokaa kuinka hyvä ihminen olen nyt".
Helluntailaisten "todistajathan" suorastaan kilpailevat keskenään, kuka on syntisintä elämää päässyt viettämään, jotta oma myöhempi "henkilökohtainen uskonratkaisu" näyttäisi kuulijoiden mielissä mahdollisimman loistokkaalta teolta. Mitä syntisempi menneisyys, sitä parempi ihminen tänään.
Ja sitten oltiin mukamas aivan täydellisiksi tultu, kun käytiin siellä kasteella oikein omasta tahdosta. Kukaan helluntailainen ei aseta kyseenalaiseksi sitä, tekeekö hän syntiä yhä edelleen ja tulevaisuudessa.
Ainakin evankelilaisluterilaisessa kirkossa ja ehkä muissakin lapsikastetta käyttävissä kirkoissa lähdetään siitä, että sellaista päivää ei ihmisen elämässä tulekaan, että hän olisi tarpeeksi hyvä kasteelle. Helluntailaisten perusteluilla kasteella pitäisi käydä joka päivä.
Mutta kaste onkin yksin Jumalan teko. Siksi tämä Jumalan lahja voidaan ja nimenomaan on syytäkin tarjota jo pienelle vauvalle.ihmisen mahdollisuudet rajoittuvat vain siihen, että hän voi panna vastaan tai olla panematta. Helluntailaiset toisaalta ihannoivat lapsen viattomuutta, toisaalta väheksyvät lapsen uskoa. Kristityn kodin lapsethan ovat uskovia pienestä pitäen, heti kun oppivat puhumaan.
- Lahja
hansutuulia kirjoitti:
SElkeästi ettet tunne kasteen merkitystä.
Uskomaton aikuinen ihminen ottaa kasteen. Mitä merkitsee kaste tämän ihmisen kohdalla, ei mitään. Jos parannusta ei tehdä, ei voikaan ymmärtää kastetta, siksi kaste ei pelasta tätä henkilöä, mutta usko kylläkin.
Koska usko on ennen kstetta, kaste on sen sinetti, vahvistus ja vakuus, mitä Jumala jo Sanansa julistuksen kautta on uskovalle ilmoittanut.
Kaste on lapseuden ulkonainen sinetti; vastaavasti Henki lahjoittaa sisäisen sinetin.
Kaste siin käistetään ainoastaan julistetun sanan yhteydssä; sen vahvistava vaikutus on siinä, että se on nykyhetkessä näkyvä henkilökohtain en teko, joka seuraa iäti voimsassa olevaa yleismaailmallista sanaa Kristuksen rististä, Kaste sanoo samaa kuin julistus, mutta se ilmaiseee sen toisella tavoin, ei monin sanoin, vaan helposti tajuttavana tekona; ja se sanoo sen yksilölle. Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi että kastettava ON HÄNEN OMAISUUTTAAN. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin.
Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon.
Kaste merkitsee uskovalle ratkaisevaa eroa synnistä, omasta minästä ja maailmasta.
Kaikesta siitä, minkä tähden Kristus kuoli, on kristitty kuollut pois. Room 6:2, Gal 5:24, 6:14.
Koska uskova on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja kuollut Hänen kanssaan, on hänet myös haudattava Kristuksen kanssa kasteessa.
Room 6:4, Samoin kuin hautaus on näkyvä ja julkinen toimitus, joka osoittaa kuoleman tapahtuneen, niin näyttää myös kaste uskovan kuolleen pois synnistä. Hautauksessa katkeavat ihmisen ja maallisen elämän viimeisetkin siteet. Kasteen kautta toteutuu uskovan ero vanhasta elämästä. Herran nimessä ja uskossa Jumalan voimaan hänet herätetään Kristuksen kanssa vaeltamaan *uudessa elämässä* Room 6:4 vrt. Kol 2:12,20. Samalla kasteesta tulee myös apu ja voima pyhitykseen. Kasteen vertauskuvallisuudessa korostuu sekä hautaus että ylösnousemus, kun kastettava upotetaan veteen ja nostetaan jälleen ylös.
Kaste on se näkyvä raja, jonka JUmala asettaa seurakuntansa ympärille. Se on ulkonainen merkki tai tunnusmerkki,joka erottaa uskovat kaikista muista mutta joka samalla yhdistää Jumalan kansan, Ef 4:3-6. Kastetta on aina pidetty tekona, jonka kautta uskova otetaan Kristilliseen seurakuntaan.Kirjoitit (mm.): "Uskomaton aikuinen ihminen ottaa kasteen. Mitä merkitsee kaste tämän ihmisen kohdalla, ei mitään."
Jos uskomaton aikuinen ottaa kasteen, se merkitsee juuri sitä, mistä Jesaja 53 kertoo: Jeesus on haavoitettu meidän syntiemme tähden. Hänen verensä kostutti juuri meidän syntiemme tähden maan tomun Getsemanessa ja Golgatalla. Ja joka EI USKO, sille tämä kaste EI merkitse Ylösnousemusta ja Elämää, vaan hänet tuomitaan siitä syystä, että hän on ollut osallisena naulitsemassa synneillään Kristusta ristille. Ellei käänny (Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamana), ja näe kenet on ristiinnaulinnut.
Kaste on aina kaste, riippumatta kastettavan uskosta. Juuri kuten joku minua paljon viisaampi onkin todennut:
"Usko vanhurskauttaa ja täyttää sen, mitä kaste merkitsee."
Ei ilman uskoa kaste tosiaan vanhurskauta, mutta kasteen merkitys on Jeesuksen sovintoteko. - Lahja
hansutuulia kirjoitti:
SElkeästi ettet tunne kasteen merkitystä.
Kaste on se näkyvä raja, jonka JUmala asettaa seurakuntansa ympärille. Se on ulkonainen merkki tai tunnusmerkki,joka erottaa uskovat kaikista muista mutta joka samalla yhdistää Jumalan kansan, Ef 4:3-6. Kastetta on aina pidetty tekona, jonka kautta uskova otetaan Kristilliseen seurakuntaan."Kaste on se näkyvä raja, jonka Jumala asettaa seurakuntansa ympärille. Se on ulkonainen merkki tai tunnusmerkki,joka erottaa uskovat kaikista muista mutta joka samalla yhdistää Jumalan kansan, Ef 4:3-6. Kastetta on aina pidetty tekona, jonka kautta uskova otetaan Kristilliseen seurakuntaan." (Hansutuulia)
Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi että kastettava ON HÄNEN OMAISUUTTAAN. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin.
Eivätkö muka sitten PIENOKAISET ole Hänen omaisuuttaan? Alkukristillisyydestä lähtien uskovat kastoivat lapsensakin, mikä on aivan päivänselvää raamatun valossa, vaikka lapsia ei erikseen luetellakaan. Perhekunnat. Ja sitten opettivat, jne.
Olet sulkemassa PIENOKAISET tuon mainitsemasi "näkyvän seurakuntarajan" ULKOPUOLELLE!
Melkoinen ristiriita opillasi on raamatun Sanan kanssa. - Lahja
Lahja kirjoitti:
"Kaste on se näkyvä raja, jonka Jumala asettaa seurakuntansa ympärille. Se on ulkonainen merkki tai tunnusmerkki,joka erottaa uskovat kaikista muista mutta joka samalla yhdistää Jumalan kansan, Ef 4:3-6. Kastetta on aina pidetty tekona, jonka kautta uskova otetaan Kristilliseen seurakuntaan." (Hansutuulia)
Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi että kastettava ON HÄNEN OMAISUUTTAAN. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin.
Eivätkö muka sitten PIENOKAISET ole Hänen omaisuuttaan? Alkukristillisyydestä lähtien uskovat kastoivat lapsensakin, mikä on aivan päivänselvää raamatun valossa, vaikka lapsia ei erikseen luetellakaan. Perhekunnat. Ja sitten opettivat, jne.
Olet sulkemassa PIENOKAISET tuon mainitsemasi "näkyvän seurakuntarajan" ULKOPUOLELLE!
Melkoinen ristiriita opillasi on raamatun Sanan kanssa.Niin, ed. viestissäni tämäkin oli lainaus Hansutuulialta: "Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi että kastettava ON HÄNEN OMAISUUTTAAN. Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin."
Minkä hän kyllä huonosti perustelee vastustamalla lapsikastetta. - hansutuulia
Lahja kirjoitti:
"Kaste on se näkyvä raja, jonka Jumala asettaa seurakuntansa ympärille. Se on ulkonainen merkki tai tunnusmerkki,joka erottaa uskovat kaikista muista mutta joka samalla yhdistää Jumalan kansan, Ef 4:3-6. Kastetta on aina pidetty tekona, jonka kautta uskova otetaan Kristilliseen seurakuntaan." (Hansutuulia)
Melkoinen ristiriita opillasi on raamatun Sanan kanssa.olennhan jo monta kertaa sanonut että lapset ovat taivasten valatakuun kaltaisia ja ovat vauvana kelpoisia Jumalalle!!!! eikä siihen tarvita pään valeuita.
Jeesus Kristus opettaa, tehkää parannus, kenelle hän silloin puhuu, ne jotka ymmärtävät Sanan, ja tekevät sen mukaan, käyvät kasteella ja ovat yhtä, murtavat leipää ja ovat opetuksessa.
Jeesus siunasi lapset. Se oli hänen toimintatapansa.
Lapset tuotiin temppeliin joa vanhan testamentin aikaan.
Minusta sinä ymmärrät nyt kirjoitukseni väärin, en ole sulkemassa heitä mistään pois. Mutta se joka tekee vääryyttä sen pitää tehdä myös parannuskin.
Vauvat ovat tästä vapaita. He ovat synnittömiä, kunnes tietävät mikä on oikea ja vasen. Piste. - hansutuulia
Lahja kirjoitti:
Kirjoitit (mm.): "Uskomaton aikuinen ihminen ottaa kasteen. Mitä merkitsee kaste tämän ihmisen kohdalla, ei mitään."
Jos uskomaton aikuinen ottaa kasteen, se merkitsee juuri sitä, mistä Jesaja 53 kertoo: Jeesus on haavoitettu meidän syntiemme tähden. Hänen verensä kostutti juuri meidän syntiemme tähden maan tomun Getsemanessa ja Golgatalla. Ja joka EI USKO, sille tämä kaste EI merkitse Ylösnousemusta ja Elämää, vaan hänet tuomitaan siitä syystä, että hän on ollut osallisena naulitsemassa synneillään Kristusta ristille. Ellei käänny (Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamana), ja näe kenet on ristiinnaulinnut.
Kaste on aina kaste, riippumatta kastettavan uskosta. Juuri kuten joku minua paljon viisaampi onkin todennut:
"Usko vanhurskauttaa ja täyttää sen, mitä kaste merkitsee."
Ei ilman uskoa kaste tosiaan vanhurskauta, mutta kasteen merkitys on Jeesuksen sovintoteko.Kaste on aina kaste, riippumatta kastettavan uskosta. sanoit.
Kyllä on ihmeellinen käsite kasteesta ja todella alarvoista puhetta! Jeesukseen uskovat ottivat kasteen, nousivat ylös kasteen haudasta uusina luomuksina. Vanha jäi ja uusi nousi, se ei ole mikä tahansa kaste. Tuo on jo suoranaista pilkaa.
Onneksi en moisessa hapatuksessa enää ole.
Herra sinua lähteille johdattakoon Sanasa kautta.
Muista Jeesukseen usko ensin ja sitten kaste. - Lahja
hansutuulia kirjoitti:
olennhan jo monta kertaa sanonut että lapset ovat taivasten valatakuun kaltaisia ja ovat vauvana kelpoisia Jumalalle!!!! eikä siihen tarvita pään valeuita.
Jeesus Kristus opettaa, tehkää parannus, kenelle hän silloin puhuu, ne jotka ymmärtävät Sanan, ja tekevät sen mukaan, käyvät kasteella ja ovat yhtä, murtavat leipää ja ovat opetuksessa.
Jeesus siunasi lapset. Se oli hänen toimintatapansa.
Lapset tuotiin temppeliin joa vanhan testamentin aikaan.
Minusta sinä ymmärrät nyt kirjoitukseni väärin, en ole sulkemassa heitä mistään pois. Mutta se joka tekee vääryyttä sen pitää tehdä myös parannuskin.
Vauvat ovat tästä vapaita. He ovat synnittömiä, kunnes tietävät mikä on oikea ja vasen. Piste.Se kyllä tekee vääryyttä, joka kieltää raamatun totuuksia. Sitä voi tehdä tieten, mutta useimmat tekevät tietämättään.
Totuus on, että RAAMATTU on sulkenut KAIKKI synnin vankilaan, että se, mikä luvattu oli, saataisiinkin vain yksistään USKOSTA.
LUE hyvä Hansutuulia Gal. 3:22. Ei ikärajoituksia. Jostain syystä Jumala on niin päättänyt.
Pelastus tulee USKOSTA. Riippumatta siitä, minkä ikäinen ihminen on kyseessä. On vain yksi Tie, kaikenikäisille! TÄHÄN voisi pannakin sen se Pisteen.
Yritän vielä selittää käsitystäni, jonka olen löytänyt nimenomaan raamatusta.
RAAMATUN mukaan se, joka on lihasta syntynyt (=Aadamin jälkeläinen), jos on ilman uskoa ja Hengestä syntymistä, hän on ja pysyy vain lihasta syntyneenä.
Ja Hengestä syntyminen tulee vain Sanan kuulemisesta uskossa.
Henki saadaan KUULEMALLA JA USKOMALLA EVANKELIUMI. (Lue esim. Gal.3:2)
Nyt sinun ja monen, monen muunkin lapsikasteen vastustajan ongelma lienee näissä:
1. Uskotko lasten pelastuvan VIATTOMUUTENSA nojalla. Raamatun mukaan kaikki kuitenkin pelastuvat vain uskosta Vapahtajaan. Vanhurskas elää USKOSTA.
2. Etkö voi uskoa lapsella olevan syntiä, vaan käsität synnin vain näkyvinä ja kuuluvina ja toistenkin ihmisten havaitsemina tekoina. Raamatun mukaan kuitenkin synniksi luetaan se taipumuskin pahaan, mikä jokaisella Aadamin jälkeläisellä on.
3. Etkö voi uskoa lapsella olevan Vapahtajan USKOA, koska käsität uskon olevan jotain järkeiltyä tunnetta ja tietoa, joka seuraa omavoimaista katumusta.
4. Etkö voi uskoa lapsen kykenevän tekemään parannustakaan, koska et näe parannuksen olevan PARANTAJAN teko ihmiselle, vaan päinvastoin jotain otaksut sen olevan jotain, minkä ihminen tekee Jumalalle.
5. Etkö voi uskoa vauvan pystyvän kuulemaan sillä kuulemisella ja uskomaan sillä uskolla, mikä on Jumalan teko ihmiselle! Luulet kaiketi siihen tarvittavan enemmän ymmärrystä. Kuitenkin tässä kuulemisessa on kyse hengellisestä tapahtumasta, mikä on ALUSTA LOPPUUN Jumalan teko ihmiselle.
Se on ihana tieto ihmiselle, joka ei kykene itseään loihtimaan uskon tuntemuksiin ja pysyttelemään ihanissa fiiliksissä. Sellainenkin ihminen saa laulaa/ajatella lohdutettuna:
SUN on Jeesus alkamasi
uskoni ja kilvoitus.
SUN on myöskin hallussasi
matkan päässä vapahdus.
Silloin minut, nääntyneen,
noudat luokses taivaaseen.
Esim. Psalmi 139: 8-18 on suloista evankeliumia ihmiselle, joka ei kykene itse itseään pitämään oikealla tiellä.
Ja vauvat tulee kastaa, ja opettaa kristilliseen elämään:
Jes. 49:22 Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään.
Tämä seikka on sinulle näköjään mahdoton uskoa: on vain yksi usko, ja yksi kaste, ja yksi Herra, ja yksi Henki. Sinulla on erilainen tie vauvoille ja erilainen tie aikuisille. Aikuisille OMAN parannuksen tie, vauvat pääsevät Vapahtajan sylissä. Mutta totuus on, ettei yksikään lammas pääse täältä korvesta perille muutoinkuin Vapahtajan kantamana.
Niin paljon Hän on edestämme tehnyt. Sen saamme uskoa. Vain se, joka ei usko, se tuomitaan.
(Ja siitä USKOSTA mikä jo on (=Vapahtajan teosta edestämme), SIITÄ vain kumpuavat myös kaikki tarvittavat TEOT). Omaan yrittämiseensä väsynyt vaeltaja löytää raamatusta Jesajan lohdutuksen: "Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt." (Jes.26:12) - Lahja
Lahja kirjoitti:
Se kyllä tekee vääryyttä, joka kieltää raamatun totuuksia. Sitä voi tehdä tieten, mutta useimmat tekevät tietämättään.
Totuus on, että RAAMATTU on sulkenut KAIKKI synnin vankilaan, että se, mikä luvattu oli, saataisiinkin vain yksistään USKOSTA.
LUE hyvä Hansutuulia Gal. 3:22. Ei ikärajoituksia. Jostain syystä Jumala on niin päättänyt.
Pelastus tulee USKOSTA. Riippumatta siitä, minkä ikäinen ihminen on kyseessä. On vain yksi Tie, kaikenikäisille! TÄHÄN voisi pannakin sen se Pisteen.
RAAMATUN mukaan se, joka on lihasta syntynyt (=Aadamin jälkeläinen), jos on ilman uskoa ja Hengestä syntymistä, hän on ja pysyy vain lihasta syntyneenä.
Nyt sinun ja monen, monen muunkin lapsikasteen vastustajan ongelma lienee näissä:
1. Uskotko lasten pelastuvan VIATTOMUUTENSA nojalla. Raamatun mukaan kaikki kuitenkin pelastuvat vain uskosta Vapahtajaan. Vanhurskas elää USKOSTA.
2. Etkö voi uskoa lapsella olevan syntiä, vaan käsität synnin vain näkyvinä ja kuuluvina ja toistenkin ihmisten havaitsemina tekoina. Raamatun mukaan kuitenkin synniksi luetaan se taipumuskin pahaan, mikä jokaisella Aadamin jälkeläisellä on.
3. Etkö voi uskoa lapsella olevan Vapahtajan USKOA, koska käsität uskon olevan jotain järkeiltyä tunnetta ja tietoa, joka seuraa omavoimaista katumusta.
4. Etkö voi uskoa lapsen kykenevän tekemään parannustakaan, koska et näe parannuksen olevan PARANTAJAN teko ihmiselle, vaan päinvastoin jotain otaksut sen olevan jotain, minkä ihminen tekee Jumalalle.
5. Etkö voi uskoa vauvan pystyvän kuulemaan sillä kuulemisella ja uskomaan sillä uskolla, mikä on Jumalan teko ihmiselle! Luulet kaiketi siihen tarvittavan enemmän ymmärrystä. Kuitenkin tässä kuulemisessa on kyse hengellisestä tapahtumasta, mikä on ALUSTA LOPPUUN Jumalan teko ihmiselle.
Se on ihana tieto ihmiselle, joka ei kykene itseään loihtimaan uskon tuntemuksiin ja pysyttelemään ihanissa fiiliksissä. Sellainenkin ihminen saa laulaa/ajatella lohdutettuna:
SUN on Jeesus alkamasi
uskoni ja kilvoitus.
matkan päässä vapahdus.
Esim. Psalmi 139: 8-18 on suloista evankeliumia ihmiselle, joka ei kykene itse itseään pitämään oikealla tiellä.
Jes. 49:22 Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään.
Tämä seikka on sinulle näköjään mahdoton uskoa: on vain yksi usko, ja yksi kaste, ja yksi Herra, ja yksi Henki. Sinulla on erilainen tie vauvoille ja erilainen tie aikuisille. Aikuisille OMAN parannuksen tie, vauvat pääsevät Vapahtajan sylissä. Mutta totuus on, ettei yksikään lammas pääse täältä korvesta perille muutoinkuin Vapahtajan kantamana.
Niin paljon Hän on edestämme tehnyt. Sen saamme uskoa. Vain se, joka ei usko, se tuomitaan.
(Ja siitä USKOSTA mikä jo on (=Vapahtajan teosta edestämme), SIITÄ vain kumpuavat myös kaikki tarvittavat TEOT). Omaan yrittämiseensä väsynyt vaeltaja löytää raamatusta Jesajan lohdutuksen: "Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt." (Jes.26:12)Tuossa ed. viestissäni viittasin psalmiin 139. Jakeet, joihin tarkoitin viitata, olivat tietysti 1-18, eikä vain 8-18.
- hansutuulia
Lahja kirjoitti:
Se kyllä tekee vääryyttä, joka kieltää raamatun totuuksia. Sitä voi tehdä tieten, mutta useimmat tekevät tietämättään.
SUN on Jeesus alkamasi
uskoni ja kilvoitus.
matkan päässä vapahdus.
(Ja siitä USKOSTA mikä jo on (=Vapahtajan teosta edestämme), SIITÄ vain kumpuavat myös kaikki tarvittavat TEOT). Omaan yrittämiseensä väsynyt vaeltaja löytää raamatusta Jesajan lohdutuksen: "Herra, sinä saatat meille rauhan, sillä myös kaikki meidän tekomme olet sinä tehnyt." (Jes.26:12)mitä syntiä sinun mielestäsi vauva on tehnyt?
voin vastata suoraan, ei mitään.
En voi sille mitään ettemme ymmärrä toisiamme.
Parannuksesta on saarnattava kakille luoduille.
Parannuksen tehneet menivät itse henkilökohtaisesti kasteelle, kasteen hautaan, nousivat ylös uutena luomukena. Vauvakastelussa ei edes näin tpahdu. On sääli että kaste sinulle pelastus. Vauva pelastuu todellakin viattomuutensa takia, siihen ei pään kastelu auta, koska he ovat synnistä vapaita.
Ja kaste ei ole pelastuksen ehto. Lue Jumalan Sanasta. PARANNUKSEN TEHNEET OTTIVAT KASTEEN, OLIVAT siis ymmärtävässä iässä, koska uskoivat Jumalan Sanan. En voi jatkaa jos et halua nähdä totuutta. Rukoilen sitä ettet ole toivottamassa vauvoja helvettiin ilman nimen ja valelukasteen puuttumista. Herra sinulle antakoon ymmärrystä.
Lue Apostolien teot, näet mikä on Jumalan Sanan totuus. En jatka tästä enenpää. - hansutuulia
hansutuulia kirjoitti:
mitä syntiä sinun mielestäsi vauva on tehnyt?
Parannuksen tehneet menivät itse henkilökohtaisesti kasteelle, kasteen hautaan, nousivat ylös uutena luomukena. Vauvakastelussa ei edes näin tpahdu. On sääli että kaste sinulle pelastus. Vauva pelastuu todellakin viattomuutensa takia, siihen ei pään kastelu auta, koska he ovat synnistä vapaita.
Ja kaste ei ole pelastuksen ehto. Lue Jumalan Sanasta. PARANNUKSEN TEHNEET OTTIVAT KASTEEN, OLIVAT siis ymmärtävässä iässä, koska uskoivat Jumalan Sanan. En voi jatkaa jos et halua nähdä totuutta. Rukoilen sitä ettet ole toivottamassa vauvoja helvettiin ilman nimen ja valelukasteen puuttumista. Herra sinulle antakoon ymmärrystä.
Lue Apostolien teot, näet mikä on Jumalan Sanan totuus. En jatka tästä enenpää.joka käsittelee kirkkohistoriaa ja mistä on kyse.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000011638017 - silloin
hansutuulia kirjoitti:
Lue Apostolien teot, näet mikä on Jumalan Sanan totuus. En jatka tästä enenpää.Mitäs syntiä ne lapset olivat tehneet Sodoman ja Gomoran kaupungeissa?
Eikös ne olleet ihan samanlaisia lapsia, kuin lapset tänäkin päivänä?
Miksei enkeli hakenut niitä turvaan?
Jeesus sanoo, että ne ei ole taivaassa (Joh.3:13) - Alpo Ahola
Minäuskon kirjoitti:
Mites jos vauva kasteessa puetaan kristukseen ja lapsi kasvaa aikuisena ateistiksi?Mihin perustat käsityksen, joka määrää järjestyksen usko/kaste?
Etkö ole nähnyt ja kuullut vielä lainkaan sellaisia uutisia, että aikusenakin kastettuja on tullut ateistiksi? - Alpo Ahola
silloin kirjoitti:
Mitäs syntiä ne lapset olivat tehneet Sodoman ja Gomoran kaupungeissa?
Eikös ne olleet ihan samanlaisia lapsia, kuin lapset tänäkin päivänä?
Miksei enkeli hakenut niitä turvaan?
Jeesus sanoo, että ne ei ole taivaassa (Joh.3:13)Minulle on sanonut jotkut helluntalaiset, ettei perhekuntiin ja kansoihin aina kuulunut lapsia. En ole uskonut sitä Raamatun vastaista väitettä jo silläkään perusteella, että helluntalaisillakin perheillä on aika monella lapsia.
1 Moos.1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".
Eikö jae 28 todista, että jo ensimmäiselle parille annettiin tehtäväksi myös lisääntyä. Kyllä se on todiste siitä, että kansat ja perheet sisältävät myös lapsia, eikä pelkästään aikuisia. Sitten erikseen osoitetaan myös Raamatussa, että ihminen syntyy pienenä lapsena.
Joku voi ajatella, että miksi tällaista pitää sanoa. Yksinkertaisesti siitä syystä, kun on harhakäsityksessä olevat tahtoneet selvätkin asiat tehdä epäselviksi. - Lahja
hansutuulia kirjoitti:
Lue Apostolien teot, näet mikä on Jumalan Sanan totuus. En jatka tästä enenpää.Huomasin, ettet lainkaan lukenut tekstiäni! Päähäsi näyttää fiksaantuneen (liimaantuneen jostain) jokin harhainen mielikuva lapsikasteesta, jolla ei taida olla mitään tekemistä kristillisen lapsien kastamisen kanssa.
Enhän minäkään suinkaan puhunut mitään vauvojen helvettiin joutumisesta, vaan yritin selittää, että vauvatkin pelastuvat vain USKOSTA Jeesukseen, eivätkä suinkaan viattomuutensa nojalla. Viatonta Aadamin jälkeläistä ei ole, paitsi Kristuksessa, ts. ei oman luonnollisen syntymänsä kautta, vaan Hengestä syntymisen kautta, ts. Sanan kautta eli Kristuksen tähden, joka syntyi Hengestä.
Et ehkä pidä mahdollisena, että vauvoilla voisi olla sellainen usko, minkä vaikuttaa Kristuksen Sana?
Itse uskon, että heillä on se usko. Uskon kyllä, että he pääsevät taivaaseen. Mutta vain sen vuoksi, että he tuntevat Hyvän Paimenen äänen (koska heidän on taivasten valtakunta) eli he uskovat Sanan kun sen kuulevat - sillä kuulemisella, mikä on Jumalan teko ihmiselle, eikä edellytä inhimillistä järkeä. "Siltä tieltä ei eksy hullutkaan", saati sitten vauveliinit. Myöhemmin kylläkin pieninten pahentaja kumminkin tulee. Ei tarvitse odottaa sinne asti, ennenkuin lapsen voi kastaa, koska Jeesus kehotti kastamaan kaikki kansat, (ja erityisesti pienokaisia kehotti luokseen tuomaan), ja opettamaan heitä pitämään hänen käskynsä.
Ei kukaan ihminen (iästä riippumatta) pelastu muutoin kuin uudestisyntymisen kautta, mikä tapahtuu Kristuksen eli Sanan uskomisessa Pyhän Hengen voimasta. Se on aina Jumalan teko ihmiselle, ja näin ollen on meidän vastoin järkeämme syytä uskoa, että Jumala pystyy sen teon tekemään vauvoillekin, vaikaa ne eivät normaalia inhimillistä puhetta ymmärräkään.
Ei kyse ole lainkaan siitä, mitä MINÄ ajattelen vauvojen viattomuudesta tai synneistä. "Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA HERRAAN JEESUKSEEN." Tämä lukee ihan näillä sanoin raamatussa (vuoden 1938 painos). Pakkohan silloin on uskoa, että se koskee vauvojakin, koska sanassa noin selvästi sanotaan kaiken olevan suljettu synnin vankilaan, ilman uskoa Vapahtajaan.
Ja miksi vastustaisimme tuollaista sanaa? Lupaahan se armon jokaiselle, joka uskoo. Ja todistaahan Jeesus itse raamatussa, että pienet uskovat häneen. Siis empimättä viekäämme heidät Hänen luokseen, kastakaamme Isän, Hänen, ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaamme pitämään kaikki mitä Hän on käskenyt.
Edelleen toistan: jos joku ei omasta syystään riippumatta pääse kasteelle, ei se kastetoimituksen puuttuminen sinällään ketään kadota, jos kuitenkin uskoo. Tämä on luterilainen näkemys.
Vain usko Kasteen Herraan pelastaa, riippumatta kastettavan iästä. Kasteen merkitys on se Vapahtajan kaste, joka vihmoi maahan Getsemanessa ja Golgatalla. - Lahja
Lahja kirjoitti:
Huomasin, ettet lainkaan lukenut tekstiäni! Päähäsi näyttää fiksaantuneen (liimaantuneen jostain) jokin harhainen mielikuva lapsikasteesta, jolla ei taida olla mitään tekemistä kristillisen lapsien kastamisen kanssa.
Enhän minäkään suinkaan puhunut mitään vauvojen helvettiin joutumisesta, vaan yritin selittää, että vauvatkin pelastuvat vain USKOSTA Jeesukseen, eivätkä suinkaan viattomuutensa nojalla. Viatonta Aadamin jälkeläistä ei ole, paitsi Kristuksessa, ts. ei oman luonnollisen syntymänsä kautta, vaan Hengestä syntymisen kautta, ts. Sanan kautta eli Kristuksen tähden, joka syntyi Hengestä.
Et ehkä pidä mahdollisena, että vauvoilla voisi olla sellainen usko, minkä vaikuttaa Kristuksen Sana?
Itse uskon, että heillä on se usko. Uskon kyllä, että he pääsevät taivaaseen. Mutta vain sen vuoksi, että he tuntevat Hyvän Paimenen äänen (koska heidän on taivasten valtakunta) eli he uskovat Sanan kun sen kuulevat - sillä kuulemisella, mikä on Jumalan teko ihmiselle, eikä edellytä inhimillistä järkeä. "Siltä tieltä ei eksy hullutkaan", saati sitten vauveliinit. Myöhemmin kylläkin pieninten pahentaja kumminkin tulee. Ei tarvitse odottaa sinne asti, ennenkuin lapsen voi kastaa, koska Jeesus kehotti kastamaan kaikki kansat, (ja erityisesti pienokaisia kehotti luokseen tuomaan), ja opettamaan heitä pitämään hänen käskynsä.
Ei kukaan ihminen (iästä riippumatta) pelastu muutoin kuin uudestisyntymisen kautta, mikä tapahtuu Kristuksen eli Sanan uskomisessa Pyhän Hengen voimasta. Se on aina Jumalan teko ihmiselle, ja näin ollen on meidän vastoin järkeämme syytä uskoa, että Jumala pystyy sen teon tekemään vauvoillekin, vaikaa ne eivät normaalia inhimillistä puhetta ymmärräkään.
Ei kyse ole lainkaan siitä, mitä MINÄ ajattelen vauvojen viattomuudesta tai synneistä. "Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA HERRAAN JEESUKSEEN." Tämä lukee ihan näillä sanoin raamatussa (vuoden 1938 painos). Pakkohan silloin on uskoa, että se koskee vauvojakin, koska sanassa noin selvästi sanotaan kaiken olevan suljettu synnin vankilaan, ilman uskoa Vapahtajaan.
Ja miksi vastustaisimme tuollaista sanaa? Lupaahan se armon jokaiselle, joka uskoo. Ja todistaahan Jeesus itse raamatussa, että pienet uskovat häneen. Siis empimättä viekäämme heidät Hänen luokseen, kastakaamme Isän, Hänen, ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaamme pitämään kaikki mitä Hän on käskenyt.
Edelleen toistan: jos joku ei omasta syystään riippumatta pääse kasteelle, ei se kastetoimituksen puuttuminen sinällään ketään kadota, jos kuitenkin uskoo. Tämä on luterilainen näkemys.
Vain usko Kasteen Herraan pelastaa, riippumatta kastettavan iästä. Kasteen merkitys on se Vapahtajan kaste, joka vihmoi maahan Getsemanessa ja Golgatalla.Kasteen merkitys tosiaan on se Vapahtajan veren kaste, mikä vihmoi maan Getsemanessa ja Golgatalla. Ja me, koko ihmiskunta (kaikenikäikset) olemme se maan tomu. Ja tuo kaste on jokaiselle, JOKA USKOO, Ylösnousemus ja Elämä. Toisin sanoen: uudestisyntymä.
Kaste on Kristuksessa joka päivä. Hänen tekonsa turviin meidän on palattava päivästä toiseen synteinemme. Muuta tietä pelastukseen ei ole. - hansutuulia
Lahja kirjoitti:
Kasteen merkitys tosiaan on se Vapahtajan veren kaste, mikä vihmoi maan Getsemanessa ja Golgatalla. Ja me, koko ihmiskunta (kaikenikäikset) olemme se maan tomu. Ja tuo kaste on jokaiselle, JOKA USKOO, Ylösnousemus ja Elämä. Toisin sanoen: uudestisyntymä.
Kaste on Kristuksessa joka päivä. Hänen tekonsa turviin meidän on palattava päivästä toiseen synteinemme. Muuta tietä pelastukseen ei ole.Kaste kuuluu uskoon tulleelle! Ei vauva tarvitse koska hän on puhdas. Parannuksen tehneet ja suun tunnustaneet saavat armon Jeesuksessa Kristuksessa. Siunataan vain lapsemme Jeesuksen nimessä vauvana, niinkuin Jeesuksin teki, sillä sen kaltainen on taivasten valtakunta. He ovat aina taivaskelpoisia puhtaita synnittömiä, koska kaste ei pelasta ketään vaan usko Jeesukseen.
Pieni vauva ei tarvitse kastetta. Upotuskasteessa noussee uusi luomus. Jeesuksen veri on syntien sovitusveri. HÄneen uskomalla pelastutaan. Amen. - hansutuulia
Lahja kirjoitti:
Kasteen merkitys tosiaan on se Vapahtajan veren kaste, mikä vihmoi maan Getsemanessa ja Golgatalla. Ja me, koko ihmiskunta (kaikenikäikset) olemme se maan tomu. Ja tuo kaste on jokaiselle, JOKA USKOO, Ylösnousemus ja Elämä. Toisin sanoen: uudestisyntymä.
Kaste on Kristuksessa joka päivä. Hänen tekonsa turviin meidän on palattava päivästä toiseen synteinemme. Muuta tietä pelastukseen ei ole.usko tulee ensiksi eli parannuksen tekeminen. Kaste vasta sitten. Tämä on Raamatun järjestys.
Kaste ei tee uskovia, vaan usko ja kaste tämä on järjestys. Ei voi olla otollinen Jumalalle jos ei ole uskoa. Kaste ei synnytä uskoa. - Lahja
hansutuulia kirjoitti:
usko tulee ensiksi eli parannuksen tekeminen. Kaste vasta sitten. Tämä on Raamatun järjestys.
Kaste ei tee uskovia, vaan usko ja kaste tämä on järjestys. Ei voi olla otollinen Jumalalle jos ei ole uskoa. Kaste ei synnytä uskoa.Ei niin, ei kaste synnytä uskoa, vaan Sana (Kristus), jonka Kaste on. Hän on aina läsnä silloin, kun kastetaan Hänen nimeensä. Joka USKOO ja kastetaan, pelastuu.
Jos itsestä riippumattomista syistä ei pääse kasteelle, ei kastetoimituksen puuttuminen kadota. - hansutuulia
Lahja kirjoitti:
Ei niin, ei kaste synnytä uskoa, vaan Sana (Kristus), jonka Kaste on. Hän on aina läsnä silloin, kun kastetaan Hänen nimeensä. Joka USKOO ja kastetaan, pelastuu.
Jos itsestä riippumattomista syistä ei pääse kasteelle, ei kastetoimituksen puuttuminen kadota.samalla aaltopituudella, Usko tulee Sanan kuulemisesta, ja kaste sitten. Ja jos jostain syystä ei kasteelle pääse, mikä on epätodennäköistä, mutta onhan niitä. Isänikin tuli uskoon sairasvuoteella, mutta emme kukaan häntä sitten kastaneet,olisiko edes siinä sitä edes ehtinyt pohtimaankaan, kuoli kuukauden päästä uskoontulostaan. Silti luotan perillepääsystä. Jokainen uskoontulonsa jälkeen on tietoinen Kasteestakin jos vain lukee Sanaa ja on myös Sanaa kuulemasa. Siis siellä míssä ovat uudestisyntyneet koolla. SEurakunta koostuu uskoontulleista veljistä ja sisarista. Ne ovat yhtä.
Kirjassa DIDAKHE (kahdentoista apostolin oppi) n. 100-luvulta, sanotaan:
”Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä (tai:virtaavassa vedessä)..
Mutta, jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”- Luterilainen uskonnollinen
kun se joutuu helvettiin kumminkin, parempi heti kuin myöhään.
- hansutuulia
on hyödytön ilman uskoa. Vauva ei tarvi sellaista, jos hän kuolee hän pääsee taivaaseen.
Kaste ei pelasta, usko Jeesukseen pelastaa. - Lahja
Olethan feikki, olethan. Sillä tuollaiset kommentit tuskin tulevat aitojen luterilaisten suusta, koska ovat kaikkea muuta kuin rakentavia. Yksinkertaiset lukijat ottavat sinut vielä todesta, säikähtävät ja luikkivat pakoon, jolloin asiallisetkin jutut menevät sivu suun.
- viisaat neitsyet
Kiireesti lapset kasteelle!
Ylkä tulee!
Öljyä lamppuihin?- M-LS
!!!
- viisaat neitsyet
M-LS kirjoitti:
!!!
kaikenikäiset; "kaikki kansat"
- eiza
ei oo ollu edes mun mieheni täällä keskustelemassa, ja silti näin paljon puhetta... ;)
hyvä, hyvä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665994Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per533011- 312193
- 131807
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181750
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131512- 481486
- 91453