mitä maksaa purentakisko?

urkki

Kertokaapa, kokmusta omaavat, paljonko maksaa sellainen purentakisko jolla estetään hampaiden narskuttelua? Saakohan siitä kela-korvausta mikäli kyseessä todellinen terveyshaitta?

23

26274

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiskon käyttö liki unohtunut

      Itse kisko ei kauheasti maksa mutta samalla joutuu juoksemaan useamman kertaa siellä hammaslääkärissä ennenkuin kisko on valmis. Noin 200-400 euroa palaa jo kunnallisessakin hoidossa ja yksityisellä enemmän. Ei taida KELA korvata mitään.

      • Tinttuli

        ..mulla kiskot maksoi 85e, eikä montaa kertaa ole tarvinnut kiskojen takia hammaslääkärissä käydä.


      • Anonyymi
        Tinttuli kirjoitti:

        ..mulla kiskot maksoi 85e, eikä montaa kertaa ole tarvinnut kiskojen takia hammaslääkärissä käydä.

        Missä?


    • teettämässä

      Moi,

      Itse aion käydä Tallinnassa teettämässä kyseisen kiskon lähiaikoina :)

      Kela ei Suomessa korvaa mitään tälläisistä erikoisuuksista.

      • maksoi

        noin 150 euroa ja kela ei korvaa.


      • Anonyymi

        Missä kävit??


    • maksoi

      kesällä itse kisko 123 euroa. Muottien otolle tuli hintaa 29 euroa, samoin 29 euroa kerta kaikki ne käynnit joita joutuu kiskon saamisen jälkeen käymään. Eli hintaa tulee lopulta ihan reippaasti =(

    • hoitona

      En ymmärrä, mistä edelliset hinnat on nyhtäisty.
      Yksityishammaslääkärillä purentakiskon valmistus maksaa n. 250 e (josta kela korvaus muistaakseni n. 45 e). Hammastekniset kulut tulevat lisäksi ja se on about 118 e (tästä kela ei korvaa).
      Purentakiskohoito on kokonaisuus, siihen sisältyy myös jälkitarkastus. Mikäli tarvitaan erikseen laajempia purennan hiomisia tai ylimääräisiä katsastuksia vaivan monimutkaisuuden vuoksi, ne ovat sitten erikseen. Usein purentaa "ärsyttävät" kontaktit voidaan hioa pois vasta sen jälkeen, kun purentakiskolla on saatu lihakset ja leukanivel rennoiksi - silloin purenta periaatteessa asettuu oikeaa asentoonsa.

      • Tietoa

        Eilen kuultu tieto:
        Kisko maksaa 240€, Kela korvaa siitä 70€.


      • tuoreempaa
        Tietoa kirjoitti:

        Eilen kuultu tieto:
        Kisko maksaa 240€, Kela korvaa siitä 70€.

        Keravalla (yksityinen) hammaslääkäri sanoi , että tasan 250e. Ei kylläkään muistanut mainita KELA korvauksesta mitään...


      • en mistään

        Kai itse tiedän kuitenkin mitä olen maksanut kiskostani?!? Terkkarissa ei ole mitään purentakiskopakettia, vaan joka käynti maksaa erikseen. Itselläni ainakin kiskoa tarkasteltiin ja hiottiin ensin viikon päästä kiskon saamisesta, sitten kahden viikon päästä, sitten kuukauden ja vielä menen loppukuusta, jolloin tulee kaksi kuukautta kiskon saamisesta. Tosiaan erikseen maksan 29 euroa joka käynnistä!


      • tietoa
        en mistään kirjoitti:

        Kai itse tiedän kuitenkin mitä olen maksanut kiskostani?!? Terkkarissa ei ole mitään purentakiskopakettia, vaan joka käynti maksaa erikseen. Itselläni ainakin kiskoa tarkasteltiin ja hiottiin ensin viikon päästä kiskon saamisesta, sitten kahden viikon päästä, sitten kuukauden ja vielä menen loppukuusta, jolloin tulee kaksi kuukautta kiskon saamisesta. Tosiaan erikseen maksan 29 euroa joka käynnistä!

        Kai tuokin vaihtelee kaupungeittain ja ehkä lääkärinkin mukaan... Tuo 240 oli siis yksityisellä lahdessa.

        En kauheasti innostunut ajatuksesta, joten en tarkemmin kysellyt, mutta olettaisin että se on se kisko itsessään mikä on tuon 240/250€ ja siihen tulee päälle niitä muita käyntejä sovitusta ym. varten.
        Meneeköhän niistä sitten tuntitaksan mukaan tai sen, mitä tehdään... Väännetään, käännetäään, hiotaan ja hiplataan.
        Kaikestahan maksu otetaan mistä vain voidaan. Luonnollisesti ja ikävä kyllä, näin köyhän asiakkaan kannalta.


      • Harkinnassa
        tietoa kirjoitti:

        Kai tuokin vaihtelee kaupungeittain ja ehkä lääkärinkin mukaan... Tuo 240 oli siis yksityisellä lahdessa.

        En kauheasti innostunut ajatuksesta, joten en tarkemmin kysellyt, mutta olettaisin että se on se kisko itsessään mikä on tuon 240/250€ ja siihen tulee päälle niitä muita käyntejä sovitusta ym. varten.
        Meneeköhän niistä sitten tuntitaksan mukaan tai sen, mitä tehdään... Väännetään, käännetäään, hiotaan ja hiplataan.
        Kaikestahan maksu otetaan mistä vain voidaan. Luonnollisesti ja ikävä kyllä, näin köyhän asiakkaan kannalta.

        Viime viikolla Tuusulan hammashoitolassa ilmoitettiin kiskon hinnan olevan n. 150 €. Siis pelkkä kisko.


      • puruhammas
        Harkinnassa kirjoitti:

        Viime viikolla Tuusulan hammashoitolassa ilmoitettiin kiskon hinnan olevan n. 150 €. Siis pelkkä kisko.

        Hei, purentakisko valmistetaan hammaslaboratoriossa hammaslääkärin ottaman jäljennöksen mukaan. Sen valmistaa hammasteknikko tai hänen alaisenaan toimiva hammaslaborantti tai hammastyöntekijä. Hammaslääkäri tilaa kiskon käyttämältään laboratoriolta, jotka ovat 90 prosenttisesti yksityisiä firmoja. Meillä kiskon hinta on 109 euroa, lääkäri ottaa omat kulut päälle.


      • epätoivoinen hammas
        Harkinnassa kirjoitti:

        Viime viikolla Tuusulan hammashoitolassa ilmoitettiin kiskon hinnan olevan n. 150 €. Siis pelkkä kisko.

        Minulle ilmoitti juuri hammaslääkäri, että kiskon hinnaksi tulee 250€ josta on jo Kelan korvaukset vähennetty. En innostunut asiasta. Olen jo keski-iässä ja hampaisiini on mennyt juuri yksityisellä törkeät summat rahaa milloin minkäkin vaivan vuoksi(täällä ei pääse kunnalliseen palveluun) ja nyt keksittiin, että se kisko olisi hyvä ratkaisu...


      • sir72
        puruhammas kirjoitti:

        Hei, purentakisko valmistetaan hammaslaboratoriossa hammaslääkärin ottaman jäljennöksen mukaan. Sen valmistaa hammasteknikko tai hänen alaisenaan toimiva hammaslaborantti tai hammastyöntekijä. Hammaslääkäri tilaa kiskon käyttämältään laboratoriolta, jotka ovat 90 prosenttisesti yksityisiä firmoja. Meillä kiskon hinta on 109 euroa, lääkäri ottaa omat kulut päälle.

        Onko teillä määrätty sitä purentalihaksen "rentoutukseen"? Itselläni hirveät kivut, kun kuulemma purentalihas on ihan jumissa ja löytyi joku pattikin.


      • Nichya
        epätoivoinen hammas kirjoitti:

        Minulle ilmoitti juuri hammaslääkäri, että kiskon hinnaksi tulee 250€ josta on jo Kelan korvaukset vähennetty. En innostunut asiasta. Olen jo keski-iässä ja hampaisiini on mennyt juuri yksityisellä törkeät summat rahaa milloin minkäkin vaivan vuoksi(täällä ei pääse kunnalliseen palveluun) ja nyt keksittiin, että se kisko olisi hyvä ratkaisu...

        Onko yksityisiltä kiskoja saanut? Siis että pitääkö sitoutua johonkin hoitokokoaisuuteen vai onko mahdollista ostaa pelkkä kisko? Kenelläkään tietoa?


      • Anonyymi

        Voitko kertoa mikä hammaslääkäri , ja missä. Olen lappeenrannassa, olisko plus lääkäri?


    • pahkis5

      Yksityisellä hammaslääkärillä kisko maksoi yhteensä 370€

      Tutkimus 72€
      Hampaiden kuvaus 70€
      Purentakiskon valmistus ja suuhun sovitus 338€

      Ja kela korvaus koko lystistä -112€

      Mutta toivottavasti siitä apua olisi.

    • hampaat kunnossa

      En tosiaan joutunut maksamaan muuta kuin 27e käyntimaksun, kun kisko määrättiin oikomisen yhteydessä keskussairaalan suupolilla. Käyntejä olisi tullut muutenkin, joten en laske tuon purentakiskon hinnaksi kuin yhden käynnin. Ekalla käynnillä korjattiin kulumia(hiottiin ja korjattiin muovilla) ja otettiin muotit, toisella kerralla sovitus ja kiskon hionta sopivaksi, ja kolmannella purennan tarkastuksen yhteydessä kiskon tarkastus. Näin jossain päin Suomea, tiedän että tasa-arvoa tässä ei ole vertaillessa eri kaupunkeja. Mutta aika paljon saa kunhan vaan osaa vaatia perustellusti :)

    • maanvaivat

      yksityisellä kisko tulee ilmoitettuakin kalliimmaksi. pitää korjata pieniä reikiä, joita löytyy, sovittaa monta kertaa. Toimistokuluja jne. Likemmäs tonnia mennään. Lisäksi hammaslääkäriaseman puhelinmyyjistä tulee todellinen riesa, kun yrittävät kaupitella uusia aikoja, vaikka miten kieltäisi.

    • Leukavamma

      Mulla makso tasan 250€ kunnallisella. Sisälsi kaiken eli 2 käyntiä (muottien otto sekä sovitus), itse kiskon ja kiskon valmistuksen. Eikä mennyt kuin 1,5 viikkoa, nopeaa oli! Harmi ettei auttanut mun leukavaivoihin. Onneksi sosiaalitoimi maksoi (olen työtön).

    • Anonyymi

      Yksityisellä noin 600 euroa, kunnallisista en tiedä.

      Purentakisko on hyvä apu yölliseen narskutteluun, joten suosittelen. Pitää kuitenkin muistaa, että purentakiskoa pitää aina muokata, kun olet käynyt hammaslääkärissä. Tämä johtuu siitä, että purentasi on muuttunut, kun sinulle tehty esim. hampaan paikkaus taikka mitä muuta tahansa. Tämän vuoksi purentakisko tulee ajan myötä todella kalliiksi.

      Tietysti on myös Apteekista saatavia itsekäyttöisiä kiskoja, jotka ovat halvempia, kuin hammaslääkärin asentamat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe