Haluaisin tietää onko kukaan päässyt aikuisena kunnalliseen hampaiden oikaisuun? Jos on niin mitä vaativat perusteiksi? Itselläni on todella vinot hampaat ja kaikki mahdolliset virhe purennat. Vaivoja hampaista ei ole aikaisemmin ollut, mutta nyt olen purrut leukaniveleni kipeäksi ja jossain vaiheessa väärä purenta voi saada myös yläetuhampaani irtoamaan. Olen 37-vuotias.
Aikuisena kunnalliseen oiontaan?
15
3542
Vastaukset
- Aikuinen 42v.
Sain lähetteen pyynnöstäni suu-ja hammassairauksien klinikalle.
Siellä arvioivat tilanteen, kenet sitten ottavat.
Itsellä oli lievä purentavaiva, vain yhden etuhampaan vinous, ottivat sinne hoitoon. Yksityisellä kävin ensin konsultaatiossa, jossa hinta-arvio oli 4000 euroa.
Konsultaatiosta en lähetettä saanut, vaan menin omalle yksityiselle hammaslääkärille konsultaation jälkeen ja hän kirjoitti lähetteen ja niin vain olen nyt hoidossa klinikalla ja todella EDULLISESTI.
Voit pyytää lähetteen myös terveyskeskushammaslääkäriltä. - Ei..
Helsingissä, Espossa, Vantaalla..ei ainakaan aikuiset saa kunnallisesti oikomishoitoa.
- Olen sisällä
Helsingin hammassuusairauksien klinikalla kyllä saa oikomishoitoa. Lähete tarvitaan, arvioivat siellä tilanteen, ottavatko sisään vai ei.
- Hmm..
Olen sisällä kirjoitti:
Helsingin hammassuusairauksien klinikalla kyllä saa oikomishoitoa. Lähete tarvitaan, arvioivat siellä tilanteen, ottavatko sisään vai ei.
Millainen lähete?mitkä olivat kriteerit,että pääsit hoitoon?
- Marja58
Käy ihmeessä terveyskeskuksessa ja pyydä lähete oman alueesi sairaalan hammaspolille konsultaatiokäynnille. Siellä tsekkaavat tilanteesi ja mahdollisuus päästä kuntasektorin potilaaksi. Omat kustannukseni ovat olleet 1/10 osa yksityisen puolen kustannusarviosta.
- 41v.
Aloitin suunnilleen oikomishoidon 37-vuotiaana. Minulla oli raudat noin 3 vuotta suussani, niin ylhäällä ja alhaalla. Lopuksi minulta irroitettiin yläleuka maaliskuussa 2003, jota siirrettiin 3-4 milliä eteenpäin, jotta purentani olisi normaali. Mielestäni koko prosessi oli onnistunut. Saat lähetteen omasta hammashoitolasta, joka taas lähettää Sinut kunnallisella oikojalle, joka arvioi Sinun tilanteesi. Rohkeasti vain oikojalle. Vastailen mielelläsi kysymyksiisi, jos haluat. Ari
- mesi*
Oliko sulla kiinteät raudat tuon 3 vuotta, vai oliko irrotettavia kojeita myös. Mulle on tulossa alas irroitettava koje kiinteiden jälkeen, mutta en tiedä yhtään millainen kun ei tullut kysyttyä sen enempää. Retentiolanka tai kaarilanka se ei ole, joku irroitettava vempain ja nimenomaan ALAS, ylös jää vielä kiinteät, jotka ovat olleet jo kaksi vuotta. Olisiko sulla jotain tietoa?
- 41v.
mesi* kirjoitti:
Oliko sulla kiinteät raudat tuon 3 vuotta, vai oliko irrotettavia kojeita myös. Mulle on tulossa alas irroitettava koje kiinteiden jälkeen, mutta en tiedä yhtään millainen kun ei tullut kysyttyä sen enempää. Retentiolanka tai kaarilanka se ei ole, joku irroitettava vempain ja nimenomaan ALAS, ylös jää vielä kiinteät, jotka ovat olleet jo kaksi vuotta. Olisiko sulla jotain tietoa?
Eli kun minulta otettiin raudat pois ylhäältä ja alhaalta, niin ylhäälle minua kehottettiin pitämään ns. retentiolevyä, joka on irroitettava ruokailun ajaksi ja jota pestään aamuin illoin. Alhaalla etuhampaiden takana minulla on kiinteä retentiolanka.
- mesi*
41v. kirjoitti:
Eli kun minulta otettiin raudat pois ylhäältä ja alhaalta, niin ylhäälle minua kehottettiin pitämään ns. retentiolevyä, joka on irroitettava ruokailun ajaksi ja jota pestään aamuin illoin. Alhaalla etuhampaiden takana minulla on kiinteä retentiolanka.
Kiitti vastauksestasi. Mulle tosiaan jää vielä nuo yläkiinteät raudat eli alas tulossa tuo irroitettava koje joko näiden kiinteiden alarautojen kanssa tai sitten ne poistetaan ja laitetaan tuo irrotettava, eikä siis ole se perinteinen kiinteä retentiolanka.
Kyllähän tässä alkaa jo paniikissa olla, millainen koje se sitten mahtaa olla, kun ei tullut kysyttyä sen tarkemmin asiaa viime kerralla. Ajattelin, että joku simppelijuttu, mutta taitaa käydä toisin :o - oionnan tarpeessa
Hei, tuo leukojen siirto kiinnostaisi, itsellänikin se tulisi varmaan kysymykseen. Millainen homma käytännössä? Tuo oikominen vielä menettelisi mutta tuo leuan katkaisu pelottaa kovasti, kuullostaa hurjalta. Siksi ehkä olen vetkutellut tuota oikomishoitoa.
- 41v.
oionnan tarpeessa kirjoitti:
Hei, tuo leukojen siirto kiinnostaisi, itsellänikin se tulisi varmaan kysymykseen. Millainen homma käytännössä? Tuo oikominen vielä menettelisi mutta tuo leuan katkaisu pelottaa kovasti, kuullostaa hurjalta. Siksi ehkä olen vetkutellut tuota oikomishoitoa.
Ennen leikkausta on oikomishoito 2-3 vuotta. Ja jatkuvasti otetaan kipsivaluja koko purennasta. Sitten ennen leikkausta tehdään koeleikkaus kipsivaluista. Sitten leikkaus tehdään siten, että raudat ovat suussa koko leikkauksen ajan. Sitten taas oijotaan noin vuosi ja sitten onkin ihananin hetki, eli rautojen purku. Sen jälkeen vielä 2 vuotta retentiolevy (minulla ylhäällä) ja kiinteä retentiolanka alaetuahampaiden takana. Leikkaus oli varsin easy..viilto ja sahaus ja yläleuan kiinnittäminen titaanilevyillä (4kpl). Herättyäsi voi tulla turvotusta. Kotiin pääset 2-3 päivän päästä. Sairasloma noin 1kk. Leuka luutuu noin puolessa vuodessa. Tunnottomuutta ja kipuja voi esiintyä vuoden jälkeen leikkauksesta, jotka ovat lieviä.
Ari Ps. minulta irroitettiin vain yläleuka, mutta irroittavat kummatkin jos on tarvetta, - Eräs äiti
41v. kirjoitti:
Ennen leikkausta on oikomishoito 2-3 vuotta. Ja jatkuvasti otetaan kipsivaluja koko purennasta. Sitten ennen leikkausta tehdään koeleikkaus kipsivaluista. Sitten leikkaus tehdään siten, että raudat ovat suussa koko leikkauksen ajan. Sitten taas oijotaan noin vuosi ja sitten onkin ihananin hetki, eli rautojen purku. Sen jälkeen vielä 2 vuotta retentiolevy (minulla ylhäällä) ja kiinteä retentiolanka alaetuahampaiden takana. Leikkaus oli varsin easy..viilto ja sahaus ja yläleuan kiinnittäminen titaanilevyillä (4kpl). Herättyäsi voi tulla turvotusta. Kotiin pääset 2-3 päivän päästä. Sairasloma noin 1kk. Leuka luutuu noin puolessa vuodessa. Tunnottomuutta ja kipuja voi esiintyä vuoden jälkeen leikkauksesta, jotka ovat lieviä.
Ari Ps. minulta irroitettiin vain yläleuka, mutta irroittavat kummatkin jos on tarvetta,Poikani 17v. on menossa tammikuussa leukaleikkaukseen. Viisurit poistetaan nyt ensin, 2 puhjennutta ja toiset 2 leikkauksella.
Rautoja hän ei saa vasta kuin leikkauksen jälkeen ja ei tarvitse kauaa pitää, arvioitu aika 6-8 kk. Sanottiin, että hermo voi vaurioitua leikkauksessa, mutta riski minimaalinen,ja poika itse haluaa mennä leikkaukseen, riskistä huolimatta.
Tietysti ovat kovin tapauskohtaisia rautojen pito ja niiden laitto ennen tai jälkeen leikkausta. Eli jokainen leukaleikkaus on yksilöllinen juttu ja suunnitelmat erilaisia. - 39v.
41v. kirjoitti:
Ari, jääkö sulle tuo kiinteä retentiolanka loppuelämäksi? MInä aloitin kunnallisessa oionnassa vajaa kuukausi sitten, enkä kuullut mitään moisesta. Nyt on raudat ylhäällä ja edessä häämöttää alaleuan pidennysleikkaus, tai kahden ylähampaan poisto ja ylähammasrivin siirtäminen taemmaksi. Kumpikaan vaihtoehto ei nyt varsin kaueasti houkuttele... :) Voin myös jänistää ja tyytyä pelkkään oiontaan, mutta sekin saattaa sitten myöhemmin kaduttaa, kun sillä ei purentavirhe kokonaan korjaannu.
- 41v.
39v. kirjoitti:
Ari, jääkö sulle tuo kiinteä retentiolanka loppuelämäksi? MInä aloitin kunnallisessa oionnassa vajaa kuukausi sitten, enkä kuullut mitään moisesta. Nyt on raudat ylhäällä ja edessä häämöttää alaleuan pidennysleikkaus, tai kahden ylähampaan poisto ja ylähammasrivin siirtäminen taemmaksi. Kumpikaan vaihtoehto ei nyt varsin kaueasti houkuttele... :) Voin myös jänistää ja tyytyä pelkkään oiontaan, mutta sekin saattaa sitten myöhemmin kaduttaa, kun sillä ei purentavirhe kokonaan korjaannu.
retentiolankaa pidän noin vuoden vielä, jotta hampaat asettuvat oikeille paikoilleen ja eivät lähde se johdosta vääntymään takaisin. Minut leikattiin Kirugisessa sairaalassa.
- jissu
Olen juuri saanut tilaisuuden valita, tahdonko aloittaa pitkän hoitoprosessin avopurentani takia. Lääkäri meinaa, että kiinteät raudat (n. 2-3 vuotta) leukaleikkaus ovat minun kohdallani välttämättömät. Olen siis kunnallisen hoidon piirissä. Kriteerit ovat kuulema tiukat, pitää siis olla muitakin kuin esteettisiä haittoja. Minulla kovat päänsäryt ja leukanivelen kipuilu syödessä sekä ilmeisesti välilevyn dislokaatio ovat riittävät perusteet. Hoito voi muuttaa radikaalisti kuulema ulkonäköä, joten kannattaa miettiä tarkkaan haluaako sen käydä läpi. Itselläni hampaat muuten tasaiset, eli en ole tyytymätön tämän hetken ulkonäkööni, vaan ainoastaan kipuihin. Leikkauksessa alaleukani asento muutettaisiin, joten nyt on kova paikka miettiä, haluanko muutoksia kasvoihini...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006524
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313900törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303315Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3811792- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471053Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889