selluliittia e-pillereistä?

Katriina 24

Heips, olen syönyt tässä kolmatta kuukautta e-pillereitä (Diane Nova). Olen 24-vuotias, naisellisen hoikassa kunnossa, tosin vähän urheileva :), herkutkin ovat aina maistuneet hyvin.
Eläessäni minulla ei kuitenkaan ole ollut selluliittia, ei sitten ikinä!
Tosi nyt, syötyäni pari kk e-pillereitä olen huomannut, että ihan kuin takareisiini olisi tullut yhtäkkiä selluliittipahkuroita!
Muistin samalla, että hyvä ystäväni (erittäin laihassa kunnossa ja aktiivisesti urheileva) alkoi valitella selluliitin kertymistä pakaroihin vuoden jatkuneen e-pillereiden käytön jälkeen.
Hänellä olivat myöskin Diane Nova-pillerit käytössä.

Voisiko e-pillereillä ja selluliitilla siis olla jokin yhteys? Aaks, en haluaisi että selluliitittomaan vartalooni alkaisi yhtäkkiä kertyä ikävää selluliittia, toisaalta pillereistäkään en nyt voi luopua...:/

18

7858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saara

      Selluliitin syyt ovat hormonaaliset, joten ei olisi mikään ihme, jos hormonivalmiste vaikuttaisi selluliittiin vähentävästi tai lisäävästi. Mutta niinhän se vaan, että kaikkea ei voi saada. Diane Novalla saa naaman finnittömäksi, mutta hinta on kovien hormoniannosten myötä sivuvaikutukset (esim. rintojen arkuus). Diane Novan hormonipitoisuus on korkea verrattuna muihin merkkeihin (mikä myös tekee tuon finnejä vähentävän vaikutuksen), joten merkin vaihtaminen ei ole simppeli ratkaisu. Mutta jos ne tosiaan lisäävät selluliittia ja se on suurempi paha kuin finnit, niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa merkkiä. Itse kyllä ehdottomasti sietäisin selluliittia, jos vaihtoehtona olisi finninen naama.

      Että sitten vaan punnitsemaan vaihtoehtoja, mikä on tärkeintä... Hyvää syksyä!

      • selluliittia..

        Vaikka se on tod.näk. miedoin e-pillerivalmiste markkinoilla, niin ainaski mulle se on aiheuttanut sellun kertymistä pakaroihin noin vuoden käytön jälkeen..:(
        Eipä mullakaan aiemmin ollut pahkuroita ja olen vieläkin hoikassa kunnossa,vaikken liikuntaa juur harrasta, mut empä voi pillereistäkään luopua..
        Kaikennäköistä olen kokeillut,mut ravinto ja liikunta taitaa olla parhaat keinot kuhmuroiden kukistamiseksi.


      • kkk
        selluliittia.. kirjoitti:

        Vaikka se on tod.näk. miedoin e-pillerivalmiste markkinoilla, niin ainaski mulle se on aiheuttanut sellun kertymistä pakaroihin noin vuoden käytön jälkeen..:(
        Eipä mullakaan aiemmin ollut pahkuroita ja olen vieläkin hoikassa kunnossa,vaikken liikuntaa juur harrasta, mut empä voi pillereistäkään luopua..
        Kaikennäköistä olen kokeillut,mut ravinto ja liikunta taitaa olla parhaat keinot kuhmuroiden kukistamiseksi.

        Itsekin käytän Diane Novaa. Vuoden tauon jälkeen aloitin pillerien käytön uudestaan ja huomasin selluliitin olevan lisääntynyt muutaman kk:n jälkeen.. Aluksi sitä oli vain pakaroissa, nyt myös takareisissä.. Eikä se jo tullut selluliitti kyllä vähentynyt sen vuoden tauon aikana.


      • Marjo
        kkk kirjoitti:

        Itsekin käytän Diane Novaa. Vuoden tauon jälkeen aloitin pillerien käytön uudestaan ja huomasin selluliitin olevan lisääntynyt muutaman kk:n jälkeen.. Aluksi sitä oli vain pakaroissa, nyt myös takareisissä.. Eikä se jo tullut selluliitti kyllä vähentynyt sen vuoden tauon aikana.

        Niin, taidan yhtyä kaikkiin edellisiin. Edellinen mainitsi myös, ettei se lähde pois vaikka taukoa pitäisi. Eli onko kukaan huomannut lähtiskö sellu pois jos jättää pillerit tai vaihtaa ehkäisy-/hormonivalmistetta, ihan muotoa esim. laastariin?


      • winstar
        selluliittia.. kirjoitti:

        Vaikka se on tod.näk. miedoin e-pillerivalmiste markkinoilla, niin ainaski mulle se on aiheuttanut sellun kertymistä pakaroihin noin vuoden käytön jälkeen..:(
        Eipä mullakaan aiemmin ollut pahkuroita ja olen vieläkin hoikassa kunnossa,vaikken liikuntaa juur harrasta, mut empä voi pillereistäkään luopua..
        Kaikennäköistä olen kokeillut,mut ravinto ja liikunta taitaa olla parhaat keinot kuhmuroiden kukistamiseksi.

        Itse käytän tätä ja eipä ole selluliittiä siitä tullut.


    • Niisku

      Olen tullut aivan samaan tulokseen: e-pillereiden käytön kun aloittaa, alkaa myös sellua kertymään, halusi tai ei. Itse olen 29 vuotias, vartaloltani hoikka (172cm 56 kg) ja liikuntaa olen harrastanut koko ikäni - ja paljon. Herkkuja syön hyvin hyvin harvoin ja ruokavaliooni ei koskaan ole ns. pikaruoat kuuluneet.

      Ennen e-pillereiden syömistä ei ollut sellua missään, vaikka kuinka olisi ihoa rutistellut. Mutta nyt, neljä vuotta myöhemmin, sellua on niin takamuksessa kuin reisien etu-ja takapuolellakin. Ja surullisen paljon onkin. Mitään muuta elämäntapa muutoksia ei ole ollut, kuin tuo pillereiden aloittaminen.

      Jos olisin tämän tiennyt silloin neljä vuotta sitten, olisin miettinyt pillereiden hankintaa kahdesti..

      • Miina

        Tämä nyt ei pidä paikkansa.

        Minä olen syönyt Meliane-pillereitä 8 vuotta, 17-vuotiaasta asti, eikä minulla ole selluliitin selluliittia. Vaikka miten rutistelee. En ole erityisen hoikka, vaan normaalipainoinen, harrastan liikuntaa 2-3 kertaa viikossa ja syön monipuolisesti ja terveellisesti. Välissä sipsejä ja muita herkkuja.

        Ei ole selluliittia silti näkynyt. Kyseessä taitaa olla hyvät geenit, sillä äidillä ja siskolla ei ole selluliittia.

        Joten älä levitä valheita. Kiitos.


      • niinpä niin
        Miina kirjoitti:

        Tämä nyt ei pidä paikkansa.

        Minä olen syönyt Meliane-pillereitä 8 vuotta, 17-vuotiaasta asti, eikä minulla ole selluliitin selluliittia. Vaikka miten rutistelee. En ole erityisen hoikka, vaan normaalipainoinen, harrastan liikuntaa 2-3 kertaa viikossa ja syön monipuolisesti ja terveellisesti. Välissä sipsejä ja muita herkkuja.

        Ei ole selluliittia silti näkynyt. Kyseessä taitaa olla hyvät geenit, sillä äidillä ja siskolla ei ole selluliittia.

        Joten älä levitä valheita. Kiitos.

        Jos sadalla naisella on tullut selluliittia pillereiden aloittamisen jälkeen ja yhdellä ei, niin eiköhän se yksi ole harvinainen poikkeus. Ja niitähän tässä maailmassa riittää. eihän kaikille tule keuhkösyöpääkään vaikka polttaisi koko elämänsä, mutta ei keuhkosyövän ja tupakan yhteys silti ole "valetta"!


      • Miina
        niinpä niin kirjoitti:

        Jos sadalla naisella on tullut selluliittia pillereiden aloittamisen jälkeen ja yhdellä ei, niin eiköhän se yksi ole harvinainen poikkeus. Ja niitähän tässä maailmassa riittää. eihän kaikille tule keuhkösyöpääkään vaikka polttaisi koko elämänsä, mutta ei keuhkosyövän ja tupakan yhteys silti ole "valetta"!

        ...että kaikille e-pillereitä syöville tulee heti ja samantien selluliittia. Paras ystävänikin syö pillereitä, ei hänen reisissä näy selluliittia, siskonikaan ei kärsi selluliitista, eikä muutama muu ystävä.

        "Aikakauslehtien kirjoituksissa selluliitti-sanaa käytetään usein täysin väärin kuvaamaan rasvakertymiä. Selluliitti on kuitenkin määritelmän mukaan ihon sidekudoskerroksen tulehdus, joka usein on infektioperäinen. Rasva on rasva, eikä sillä ole todellisen selluliitin kanssa mitään tekemistä."

        Näin sanoo ihotautien erikoislääkäri Granlund. Meinaatko, että e-pillereiden sisältämät synteettiset naishormonit todellakin aiheuttavat tuloksen ihon sidekudoskerroksessa?

        "Selluliitin tärkeimmät aiheuttajat ovat A-ryhmän beetahemolyyttinen streptokokki ja S. aureus tai molemmat yhdessä"

        Näin kertoo Suomen Ihotautilääkäriyhdistys ry.

        "Selluliitti ei ole sairaus, eikä aiheudu esim. vahingoittuneista verisuonista. Selluliitti johtuu verinahan alla olevien rasvasolukammioiden rakenteesta. Jotkut tahot ovat väittäneet, että selluliitti on imukudossairaus tai epänormaali hormonaalinen tila (esim. liiasta estrogenista johtuva), ja vaikkei näitä väitteitä ole voitu tietellisesti todistaa, The American Journal of Dermatopathology -lehden mukaan puutteet nestekierrossa ja nesteiden poistumisessa saattavat pahentaa selluliittia."

        Lue vaikka tulta lisää:
        http://www.kutri.net/selluliitti.html
        http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=H13020


    • silakka

      minulla sama juttu kolmenkuukauden käytön jälekeen.
      lääkäri kyllä varoitti minua selluliitistä!

      • likka

        itse olen myös "urheilu hullu" ja ruokavalioni ja liikuntani on kohdallaan. e-pillerietä aloitin syömään 3v sitten ja silloin ei todellakaan ollut sellua missään!! mutta vuosi pari sitten on alkanut tulemaan jalkoihin. lääkärini ei maininnut mitenkään sellun tulemisesta. jos sen olisin tiennyt niin en olisi alkanut ees syömään pllereitä!! äiti on myös todella hoikka urheileva, syönyt kohta 20v pilleitä ja sellua on.. tätini taas ei kinä ole syönyt e-pillereitä ja eikä myöskään ole sellua pahemmin vaikka ikääkin on... uksilöllistä tietysti, mutta taitaa e-pillereillä olla vaikutusta asiaan.. :o((


      • kkk
        likka kirjoitti:

        itse olen myös "urheilu hullu" ja ruokavalioni ja liikuntani on kohdallaan. e-pillerietä aloitin syömään 3v sitten ja silloin ei todellakaan ollut sellua missään!! mutta vuosi pari sitten on alkanut tulemaan jalkoihin. lääkärini ei maininnut mitenkään sellun tulemisesta. jos sen olisin tiennyt niin en olisi alkanut ees syömään pllereitä!! äiti on myös todella hoikka urheileva, syönyt kohta 20v pilleitä ja sellua on.. tätini taas ei kinä ole syönyt e-pillereitä ja eikä myöskään ole sellua pahemmin vaikka ikääkin on... uksilöllistä tietysti, mutta taitaa e-pillereillä olla vaikutusta asiaan.. :o((

        Kai meidän sellunaisten täytyy sitten vain tyytyä kohtaloon?! Tuskin se loppujen lopuksi ketään muita haittaa kuin itseään vain eniten. Vai oletteko joskus saaneet kommenttia keltään miespuoleiselta kyseisestä asiasta? Itse en ainakaan. Vaikka mukavahan se olisi kesällä mennä rannalle ilman muhkuroita..


    • pakarakakara

      Mulla myös diane nova pillerit. En ollutkaan koskaan ajatellut että e-pillereillä ois selluliittia lisäävä vaikutus. Mutta kun aloin asiaa puntaroimaan, saattaa se hyvinkin olla mahdollista. Itse olen hoikka ja silti selluliittia tuli suuret muhkurat pakaroihin ja takareisiin lyhyessä ajassa.

    • Voivoivoi1

      En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, juurikin myös tämän sellujutun takia >:/ osanotot kaikille, jotka ovat menettäneet osan viehätysvoimastaan pilsujen takia.

      Ikää mulla 22 v, ja tiesin aina, että pillerit aiheuttavat sellua. Hormonit näes.

    • NO27

      Ohhoh, enpäs ole tätä koskaan tullut ajatelleeksi! Mutta sellua alkoi tosiaan ilmestymään ahteriin ja reisiin pian hormonien käytön aloituksen jälkeen. Silloin luulin että se johtui vaan iästä, kun teinivuodet oli jäänyt pikkuhiljaa taakse.
      Mokoma ei lähde pois liikunnalla eikä millään, ja paino ollut koko ajan normaali. Uimaan ei ole kehdannut mennä enää vuosiin. Tiedä sitten olisinko voinut valita silloin 5 vuotta sitten toisin vaikka olisinkin tästä kuullut ja olisiko mikään toisin...

    • Nainen 46v

      Kyllä minä sain ekan kerran selluliittiä, vaikka en ollut koskaan popsinut ehkäisypillereitä ja olin suunnilleen 23v. Itse en sitä huomannut, vaan kaveri kertoi kun harrastettiin sexiä.

      Riippuu varmasti geeneistäkin kelle tulee enemmän tai vähemmän tai jopa ei yhtään sellua.

      70% naisista kärsii selluliitistä.

    • ikäkin

      Ikäkin tuo tullessaan selluliitiä joskus 25 vuodesta alkaen. Ja kun samaan aikaan käytetään e-pillereitä, on vaikea sanoa, onko syynä pillerit vai pelkästään aikuistuminen. Kaikilla aikuisilla naisilla on selluliittia ainakin jonkin verran - myös laihoilla. Toki naishormonit vaikuttavat selluliitin syntyyn, mutta hormoneita on luonnostaan kaikilla naisilla, muuten ei olla naisia. Paras on hyväksyä se että selluliittia on, eikä se kohtuumäärässä näytä edes pahalta. liiallista selluliittia voi yrittää ehkäistä terveillä elämäntavoilla.

    • Raskaus=e-pillerit

      Jos mietitään että hormonipillerit ikäänkuin toimivat raskauden tavoin, että naisen elimistö luulee olevansa raskaana ja siksi munasolu ei irtoa, niin olisiko kovin ihme jos selluliittiakin varastoituu naisen elimistöön eri tavoin kuin normaalisti? Kroppahan alkaa haalia rasvaa ja muuttaa sokereita rasvaksi jotta vauva saa ravintoa.

      Johan se on tutkimuksissakin testattu että lantion ja alavartalon rasva naisella on terveellisempää kuin muualla. Lienekö nämä rasvaa kerryttävät naiset myös lisääntymiskykyisempiä kuin ei-selluttomat tai langanlaihat, ainakin olleet menneinä aikoina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      130
      1295
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1175
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      24
      804
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      146
      783
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      726
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      713
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      149
      705
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      688
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      578
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      36
      541
    Aihe