Miksi mies pettää?

Elämää vain...

Tässä joitakin miehen uskottomuuteen johtaneita syitä tai elämäntilanteita, joihin olen törmännyt. Siis pelkkiä tekemiäni huomioita tosielämästä.

Vaihtelunhalu ja jännityksen kaipuu. Mies rakastaa vaimoaan, seksi toimii. Kotona kaikki periaatteessa hyvin, mutta vähän tylsää ja arkista. Taustalla peliriippuvuus josta mies on päässyt eroon. Kotipsykologina veikkaisin että luonteessa on jotain, joka vaatii riskinottoa. Lisäksi mies sanoo pitävänsä naisista kerta kaikkiaan niin paljon että yksi ei riitä.

Vaimon sairaus. Seksielämää tai ylipäänsä minkäänlaista fyysistä läheisyyttä ei ole lainkaan vaimon sairauden takia. Mies rakastaa vaimoaan ja kamppailee moraalinsa ja fyysisten tarpeidensa ristiaallokossa. Lopulta mies kuitenkin päättää etsiä elämäänsä hellyyttä ja läheisyyttä.

Pitkään kestänyt, väljähtänyt parisuhde, tunteet kadonneet. Mies hakee elämäänsä lisäpotkua toisesta naisesta. Vaimo sallii muut suhteet tietyissä rajoissa.

Molemminpuolinen, jalat alta vievä rakastuminen. Taustalla monenlaisia ongelmia ja vaikeita asioita miehen parisuhteessa ja perhe-elämässä.

Avioero. Mies on hautonut eroa jo pitkään, mutta ei ole saanut sitä aikaiseksi. Toinen nainen on se sykäys ja voimanlähde, jonka avulla hän pystyy tekemään eropäätöksen ja eroaa.

PS. Toisen naisen elämän moralisoijat, älkää vaivautuko kommentoimaan.

67

21063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

Jos mies rakastaa vaimoaan niin ei se petä. Eihän kukaan rakkaalleen tekisi niin pahaa asiaa. On tietenkin petetyn helppoa ajatella että kyllä se mies minua vielä rakastaa, mutta halus vain vaihtelua / oli vain hetken hairahdus / toinen nainen tyrkytti itteensä tms. Mutta tosi asia on että jos oikeasti rakastaa, niin ei sitä silloin petä. Minä olen kokenut tällaisen oikean rakkauden joten tiedän mistä puhun. Ne jotka muuta väittää, eivät tosirakkaudesta tiedä mitään!

• ajatuksilla

täällä on ollut paljon keskustelua siitä että kuka on oikeasti syyllinen pettämiseen, kiteytit asian ytimen mielestäni oikein eli jos oikeasti rakastaa toista niin ei silloin ole mitään syytä lähteä pettämään, edes 'vahingossa'.

• Siiri/

ajattelet. Elämän yksi perustosiasia on se, että jotkut ihan oikeasti rakastavat kumppaniaan, mutta silti ovat uskottomia. Vieraissakäynti on toimintamalli ja rakkaus on tunne; kaksi ihan eri asiaa.

Tosirakkautta on niin montaa sorttia kuin meitä ihmisiäkin. Voit puhua omasta tosirakkauden määritelmästä, mutta et muiden.

• humanisti

Olen itsekin funtsinut aika paljon rakkautta, uskollisuutta ja niiden yhteen sopimista. Jos on oikeasti hyvä suhde, voiko pettää. Mitkä ovat sitten itse kullekin hyvän suhteen ja rakkauden kriteerit.

Jokin aika sitten ihastuin suunnattomasti naimisissa olevaan, itseäni 12 vuotta vanhempaan mieheen. Hän halusi kanssani kahville - mikäpäs siinä. Kovasti hän jutteli vaimostansa ja lapsistansa, ja kertoi avioliittonsa olevan hyvä. Eipä mennyt kauaakaan, kun hän kuitenkin kertoi haluavansa tosi asiassa sänkyyn kanssani.

Kaikkensa hän yritti. Kulutimme tunteja sähköpostilla, chatissa, puhelimessa ja kahvilla. Tietysti olin hullun lailla rakastunut, mutta en halunnut olla miehelle vain kertakäyttöesine, jota hän panee pari kertaa, ja jättää sitten kuin nallin kalliolle. Hän oli ilmoittanut, ettei eroa hyvästä avioliitostaan. Seksiä ei siis tippunut. Kun hän oli käyttänyt kaikki keinot, hän kertoi rakastavansa minua. En antautunut siltikään.

No, sanoin viimeinkin selkokielellä, että niin kauan kuin hän on naimisissa, en suostu seksiin hänen kanssaan. Mies sanoi ykskantaan, lopetetaan tämä. Mä pidän susta liikaa, enkä voi ottaa minusta vain puolikasta (=ei pärjää ilman seksiä). Näinhän sitä puhutaan ihmiselle, ketä väittää rakastavansa. Ja noinhan sitä puhutaan vaimon selän takana, jonka kanssa on muka niiin ihana avioliitto, kiva kämppä, paljon seksiä ja suloiset lapset.

Ei ole miehestä kuulunut sen koommin. Mutta minä opin läksyni.

• ...

niin eroaa vaimostaan alle puolen vuoden. Joka muuta väittää ei tiedä tosirakkaudesta mitään.

• tiina*

on oikea rakkaus? Eikö se kärsi ja kestä kaikkea, anna anteeksi? Olekaan kärsivällinen? Muisteleeko kärsimäänsä pahaa?

Minun näkemykseni rakkaudesta on erilainen kuin sinun. Juuri ristiriitatilanteissa rakkauden on mahdollista näyttäytyä entistä vahvempana ja suurempana. "se on kerrasta poikki" - rakkaus on pinnallista kertakäyttörakkautta.

• mummomuori*
        tiina* kirjoitti:

on oikea rakkaus? Eikö se kärsi ja kestä kaikkea, anna anteeksi? Olekaan kärsivällinen? Muisteleeko kärsimäänsä pahaa?

Minun näkemykseni rakkaudesta on erilainen kuin sinun. Juuri ristiriitatilanteissa rakkauden on mahdollista näyttäytyä entistä vahvempana ja suurempana. "se on kerrasta poikki" - rakkaus on pinnallista kertakäyttörakkautta.

komapata - jos voi toisen heittää noin vain elämästään, onko se muka ollutkaan rakkautta?

• miehet on paskoiiii
        Siiri/ kirjoitti:

ajattelet. Elämän yksi perustosiasia on se, että jotkut ihan oikeasti rakastavat kumppaniaan, mutta silti ovat uskottomia. Vieraissakäynti on toimintamalli ja rakkaus on tunne; kaksi ihan eri asiaa.

Tosirakkautta on niin montaa sorttia kuin meitä ihmisiäkin. Voit puhua omasta tosirakkauden määritelmästä, mutta et muiden.

MIten joku voisi pettää raskaana olevaa vaimoaan :( Miehet ovat sikoja!!!!
        Aattelin kääntyä naisten puoleen :D lesbo

• mirjami1
        ... kirjoitti:

niin eroaa vaimostaan alle puolen vuoden. Joka muuta väittää ei tiedä tosirakkaudesta mitään.

Jos rakastaa, niin eroaa. Jos ei voi elää ilman "kakkostaan", toki eroaa tai sitten ei. Puoli vuotta on oikea aikataulu tietää, missä mennään. Kakkosella ei myöskään aikaa odotella sen kauempaa -mahdollisesti turhaan..

• ,.,.,
        mummomuori* kirjoitti:

komapata - jos voi toisen heittää noin vain elämästään, onko se muka ollutkaan rakkautta?

Jos toista voi pettää, niin SE ei ole rakkautta. Jos rakastaa, ei petä, niin yksinkertaista se on.

• näin ompi
        Siiri/ kirjoitti:

me sinkutkin joudutaan monesti olemaan vuosikausia ilman seksiä, jollei uutta parisuhdetta löydy..
        Kaikki kun ei tykkää pelkistä panosuhteista.
        Ei oo mitään perusteltua syytä pettää, jos on ongelmia, silloin on erottava eikä niin että tekohengitetään suhdetta pettämällä.

• toinen ei
        tiina* kirjoitti:

Ehkä petetyn puolelta. Mutta pettävä ei vaan rakasta aidosti. Miksi olla suhteessa jossa rakkaus on yksipuolista? Eikö olisi parempi etsiä aitoa rakkautta, mitä ansaitseekin?

ps. rakkaus pitää sisällään hyväksymistä, arvostusta, avoimuutta, luottamusta, ystävyyttä, halua, ymmärrystä ja kunnioitusta. Pettäjä ei hyväksy, koska hänelle ei riitä pelkkä puoliso, ei arvosta koska kokee että puoliso ei ansaitse tietää totuutta, ei ole avoin, haluaa muutakin, ei ymmärrä eikä ajattele puolison tunteita, ei kunnioita toisen rakkautta ja pettääkö puoliso joka on ystävä luottamuksen?

• KatariinaZetor

Usein mies (tai vaimo) vain uskoo, kuvittelee ja/tai luulee rakastavansa kumppaniaan. Ihminen valehtelee yleisimmin ja useimmin itselleen. Tosiasioiden myöntäminen kun ei ole maailman yksikertaisinta ja helpointa puuhaa. Niiden selvittelykin vie aikaa. Vaatii tiettyä sinnikkyyttä, rehellisyyttä ja ennenkaikkea aikaa myöntää edes itselleen, ettei rakasta puolisoaan.

• :-)
        ajatuksilla kirjoitti:

täällä on ollut paljon keskustelua siitä että kuka on oikeasti syyllinen pettämiseen, kiteytit asian ytimen mielestäni oikein eli jos oikeasti rakastaa toista niin ei silloin ole mitään syytä lähteä pettämään, edes 'vahingossa'.

Mä en olis noin ehdoton. Olishan se kamalaa, jos oma kumppani pettäis, mutta ei siihen maailma loppuisi. Yhdessä tätä polkua tallataan ja yhdessä ne kivikot ja karikotkin selvitetään. Ainakin minä ajattelen asian niin. On mieheni minua pettänyt ja kerran itsekin hairahduin. Meillä oli avioliitossa vähän vaikeampi aika, mutta siitä selvittiin ja nyt ollaan tässä. Kai se rakkauden määrä kuitenkin loppupeleissä on se ratkaiseva. Pitää pystyä ottamaan kolhujakin vastaan ja vääjäämättä olla joskus se, joka kolhii. Asiat voi kuitenkin selvittää ja vanhankin kumppanin kanssa voi lähteä uudestaan puhtaalta pöydältä. Se vaatii vaan vähän enemmän toitä, kun tavallinen parisuhde, mutta joillekin se on sen arvoista. Ei kannata arvostella muiden pettämisiä tai petetyksi tulemisia. Jokainen tapaus on erilainen ja niissä on omat vaikuttimensa.

• *särkynyt*
        :-) kirjoitti:

Mä en olis noin ehdoton. Olishan se kamalaa, jos oma kumppani pettäis, mutta ei siihen maailma loppuisi. Yhdessä tätä polkua tallataan ja yhdessä ne kivikot ja karikotkin selvitetään. Ainakin minä ajattelen asian niin. On mieheni minua pettänyt ja kerran itsekin hairahduin. Meillä oli avioliitossa vähän vaikeampi aika, mutta siitä selvittiin ja nyt ollaan tässä. Kai se rakkauden määrä kuitenkin loppupeleissä on se ratkaiseva. Pitää pystyä ottamaan kolhujakin vastaan ja vääjäämättä olla joskus se, joka kolhii. Asiat voi kuitenkin selvittää ja vanhankin kumppanin kanssa voi lähteä uudestaan puhtaalta pöydältä. Se vaatii vaan vähän enemmän toitä, kun tavallinen parisuhde, mutta joillekin se on sen arvoista. Ei kannata arvostella muiden pettämisiä tai petetyksi tulemisia. Jokainen tapaus on erilainen ja niissä on omat vaikuttimensa.

Tuntuu pahalta myöntää mutta kirjoituksesi kuulostaa todelta, tämän päivän kaunistelemattomalta todellisuudelta miltei kaikissa parisuhteissa. Mutta kerrohan oi viisas ihminen, kuinka saa vihan ja katkeruuden tunteen itsestään pois kun on tullut petetyksi ja vielä suurempi vaikeus: Kuinka ihmeessä saada luottamus takaisin? Itse rakastan miestäni mutta kaiken vuosien takaisen ja tuoreemman pettämisen aiheuttaman tuskan lisäksi on vaikea luottaa yhtään mihinkään mitä mieheni tekee. Epäilen koko ajan ja tuntuu että halkean vihasta ja katkeruudesta ja sanasta MIKSI, johon mieheni vastaa vain ettei osaa sanoa..

• Pjalla

Näinhän asia tietysti on ja pitääkin olla! Seksi parisuhteessa jos toimii säännöllisesti. niin elämä on onnellista.....? Mutta mutta, jos miehellä seksin saanti vähenee vaikka yhteen kertaan/vuosi, niin asia saattaa muuttua. Mies kun tarvitsee seksiä useimmin, kuin nainen. Puutteessa pitäminen on sama asia, kuin pitäisit miestä nälässä ja tämäkin on tutkimuksien tulos! Naisen ikääntyessä hänen halunsa hiipuu vuosi vuodelta, mutta miehellä ei tapahdu näin radikaaleja muutoksia sen suhteen. Puhun kokemuksesta.

• nainen 42

..oikeilla jäljillä, syitä on useampia. Kyllä rakastava mies/nainen voi pettää, edelliset vastaajat sotkevat rakkauden ihastukseen jonka polttopiste kohdistuu kerrallaan vain yhteen ihmiseen. Se ihana tunne ei valitettavasti ole koskaan ikuisesti jatkuva,ei kenenkään kohdalla *huoh*.. Siksipä meitä aviosuhteessa eläviä on kehotettu tukemaan toisiamme myös vastoinkäymissä. Minäkin rakastan miestäni mutta täydellinen en ole ollut koskaan, ei hänkään.

• emma

ei pysty olemaan uskollinen vaikka kuinka haluaisi ja perhettään rakastaa. Rakkaus ilmenee eri muodoissa. Jos ei itse ole lapsena saanut empatiaa,huomiota eikä rakkautta..miten sen pystyy terveesti näyttämään aikuisena jos ei ole ymmärtänyt että jotain on pielessä. Kerta toisensa jälkeen ihminen vannoo rakastavansa puolísoaan ja lapsiaan mutta heikkona hetkenä kun järki sumenee sitä ikuista tyydyttämätöntä rakkauden nälkää sammutetaan myös irto suhteilla,vaikka tiedetään sen olevan väärin,eikä sitä ees oikesati haluais.Se on surullista,mutta ei tarkoita välttämättä sitä että ihminen on läpimätä paska. Hänen lapsuutensa aikuiset ovat olleet lyhytnäköisiä.
        Katkeroitua ei saa,anteeksi on annettava,joskus, jos on petetty,mutta ei silti tarvi palata entiseen.Pitää osata katsoa asiaa joka puolelta koska yksiselitteinen se ei todellakaan ole.

• KatariinaZetor
        emma kirjoitti:

ei pysty olemaan uskollinen vaikka kuinka haluaisi ja perhettään rakastaa. Rakkaus ilmenee eri muodoissa. Jos ei itse ole lapsena saanut empatiaa,huomiota eikä rakkautta..miten sen pystyy terveesti näyttämään aikuisena jos ei ole ymmärtänyt että jotain on pielessä. Kerta toisensa jälkeen ihminen vannoo rakastavansa puolísoaan ja lapsiaan mutta heikkona hetkenä kun järki sumenee sitä ikuista tyydyttämätöntä rakkauden nälkää sammutetaan myös irto suhteilla,vaikka tiedetään sen olevan väärin,eikä sitä ees oikesati haluais.Se on surullista,mutta ei tarkoita välttämättä sitä että ihminen on läpimätä paska. Hänen lapsuutensa aikuiset ovat olleet lyhytnäköisiä.
        Katkeroitua ei saa,anteeksi on annettava,joskus, jos on petetty,mutta ei silti tarvi palata entiseen.Pitää osata katsoa asiaa joka puolelta koska yksiselitteinen se ei todellakaan ole.

Ihminen pystyy lähes kaikkeen realistisella tasolla, jos todella haluaa. Mutta tyypillisesti ihminen vain sanoo haluavansa sitä mitä häneltä odotetaan. Parisuhteessa häneltä odotetaan uskollisuutta, joten sitä hän ilmoittaa haluavansa. Todennäköisesti hän myös itse ajattelee haluavansa olla uskollinen. Aniharva haluaa olla uskoton.

Jos ihminen pettää kerta toisensa jälkeen, lupauksistaan huolimatta, hänen täytyisi tarkastella tilannetta erittäin kriittisesti. Todennäköisesti alinomaan lankeava ihminen yrittää vältellä tosiasioita. Kuvittelee rakastavansa puolisoaan, vaikkei rakasta. Sitä on kovin vaikea myöntää.

Lapsiperheessä tilanne on vieläkin vaikeampi, sillä rakastaessaan lapsiaan, etenkin mies harvoin haluaa erota vaimostaan, vaikkei häntä rakastaisikaan. Koska eron myötä mies todennäköisesti saa nähdä lapsiaan vain jokatoinen viikonloppu.

Todellakaan mikään ei ole yksiselitteistä.

• tosi mies

miehet on aina oikeessa ja se on tosi

• kerran petetty

miten saisin selville pettääkö kumppanini minua,meillä on yhteisiä lapsia ja avioliitto,joskaan se ei ole aina ollut yhtä ruusuilla tanssimista kummankaan osalta..tosin ei ole kennelläkään.puolisollani on kuitenkin ruvennut olemaan kummalisia iltamenoja,päivät istuu tietokoneella ja luulen että keskustelee jonkun kanssa,en ole alkanut kyttämään mutta olen sanonut kumppanilleni että jos ei enää rakasta minua sanokoot sen suoraan niin erotaan siististi ilman eetä kummankaan sydän särkyy pahemmin.kuitenkin mies väittää rakastavansa minua,en tiedä mitä tehdä??olisko kellään neuvoja..en kestä tätä epätietoisuutta.

• meih_

ehkä selvittää asian juurta jaksaen. Luultavasti miehesi pettää sinua, käy treffeillä, chattaa vaikka pitäisi olla perheen kanssa. Luuletko tosiaan, että hän paljastaisi mitään ja vaarantaisi huolenpidon, joka toimii automaattisesti kunnes 'kuolema meidät erottaa'?

Asenna kamera, käy käsiksi tietokoneeseen, tarkista kännykkä, mikä tahansa on sallittua jos todella haluat tietää. Ole kuitenkin varovainen. Fiksuinta lienee pyytää mieheltä lupa tutkia paikat, heti, ei niin että hän ehtii tyhjentää puhelimen ja sivuhistorian jne.

Epäilys on yleensä oikea, jos olette tunteneet vuosia ja yhtäkkiä menot (salaiset) lisääntyy. Miksi siis et kysyisi tai selvittäisi asiaa ja nostaisi kissan pöydälle kun haistat palaneen käryn?

• hunaja*

et just perhettä perustavat miehet eli vaimo raskaana ja/tai pieniä lapsia on yks miehelle niin kova kriisiaika, et silloin on mieli ihan sekaisin ja sit haksahdetaan pettämään.

Ja vaimoilla sama aika on taas se kun muksut on isompii ja alkaa taas olla aikaa ja vapautta itsellekin.

• Parish*

Siis kaikki miehet pettävät tavalla tai toisella.
      Se on vain hyväksyttävät. Kun ei kellekkään riitä
      yksi rakas. Mutta mitä vähemmän mieheen sitoudut,
      sitä helpommalla pääsee...

• raakatotuus___

Kyllä todella iso määrä miehistä pettää jossain vaiheessa suhdetta. Toiset useammin toiset harvemmin. Ja kaikki nekin jotka eivät petä (joita ei ole kuin pieni prosentti) haluavat hekin salaisesti tehdä niin. Mies ei ole luonnostaan yksiavioinen. Ja mies joka rakastaa vaimoaan yli kaiken saattaa silti seksuaalisesti haluta muita naisia joista ei ole muuten kiinnostunut ollenkaan. Jos näin ei olisi ei olisi sellaista ammattikuntaa kuin prostituoidut. Maailman vanhin ammatti, kuten sanotaan, ja todiste siitä että mies on kautta aikojen ollut luonnostaan sellainen että haluaa monia seksikumppaneita. Tunnen satoja miehiä ja heistä olen ehkä noin parin kolmen kymmenen miehen kanssa sillä tasolla ystävä että voin keskustella mistä tahansa heidän kanssaan. Poikkeuksetta kaikki, niin perheelliset kuin avoliitossa asuvatkin, ovat jossain vaiheessa pettäneet puolisoaan. Puolisoista harva siitä saa koskaan tietää.

Siiri tuossa aiemmin tässä ketjussa kiteytti
        "Elämän yksi perustosiasia on se, että jotkut ihan oikeasti rakastavat kumppaniaan, mutta silti ovat uskottomia. Vieraissakäynti on toimintamalli ja rakkaus on tunne; kaksi ihan eri asiaa.

Tosirakkautta on niin montaa sorttia kuin meitä ihmisiäkin. Voit puhua omasta tosirakkauden määritelmästä, mutta et muiden."

• Raputar vm -59
        raakatotuus___ kirjoitti:

Kyllä todella iso määrä miehistä pettää jossain vaiheessa suhdetta. Toiset useammin toiset harvemmin. Ja kaikki nekin jotka eivät petä (joita ei ole kuin pieni prosentti) haluavat hekin salaisesti tehdä niin. Mies ei ole luonnostaan yksiavioinen. Ja mies joka rakastaa vaimoaan yli kaiken saattaa silti seksuaalisesti haluta muita naisia joista ei ole muuten kiinnostunut ollenkaan. Jos näin ei olisi ei olisi sellaista ammattikuntaa kuin prostituoidut. Maailman vanhin ammatti, kuten sanotaan, ja todiste siitä että mies on kautta aikojen ollut luonnostaan sellainen että haluaa monia seksikumppaneita. Tunnen satoja miehiä ja heistä olen ehkä noin parin kolmen kymmenen miehen kanssa sillä tasolla ystävä että voin keskustella mistä tahansa heidän kanssaan. Poikkeuksetta kaikki, niin perheelliset kuin avoliitossa asuvatkin, ovat jossain vaiheessa pettäneet puolisoaan. Puolisoista harva siitä saa koskaan tietää.

Siiri tuossa aiemmin tässä ketjussa kiteytti
        "Elämän yksi perustosiasia on se, että jotkut ihan oikeasti rakastavat kumppaniaan, mutta silti ovat uskottomia. Vieraissakäynti on toimintamalli ja rakkaus on tunne; kaksi ihan eri asiaa.

Tosirakkautta on niin montaa sorttia kuin meitä ihmisiäkin. Voit puhua omasta tosirakkauden määritelmästä, mutta et muiden."

saanko tiedustella, minkä ikäinen olet? Minusta sinä kirjoitit viisaasti asiasta. Tuli heti mieleen, että tulinen skorpionikihlattuni vm-52 väittää, ettei ole koskaan pettänyt ketään, mutta pitääkö se tosiasiassa paikkansa? Pitääkö minun edes ajatella moista, sillä luottamus on luja, mutta kuka voi todella koskaan tietää....

• 18+3
        Raputar vm -59 kirjoitti:

saanko tiedustella, minkä ikäinen olet? Minusta sinä kirjoitit viisaasti asiasta. Tuli heti mieleen, että tulinen skorpionikihlattuni vm-52 väittää, ettei ole koskaan pettänyt ketään, mutta pitääkö se tosiasiassa paikkansa? Pitääkö minun edes ajatella moista, sillä luottamus on luja, mutta kuka voi todella koskaan tietää....

jos pitää kirjoitella ja kysellä uskottomuuspalstalla asioita vaikka "Pitääkö minun edes ajatella moista, sillä luottamus on luja"

• Raakatotuus___
        Raputar vm -59 kirjoitti:

Olen 38-vuotias mies. Väittämäni perustuu omakohtaisiin sekä ystäväpiiristä kuultuihin faktoihin. Ystäväpiiri on kirjava ja kaikista yhteiskuntaluokista. Löytyy perheellisiä lääkäreitä, luokanopettajia, juristeja, sähkömiehiä you name it, jotka ovat puolisoaan pettäneet. Heitä on arviolta noin 90% tuntemistani miehistä. Muutamat mahtailevat pettämisellään, toiset ripittäytyvät ystävilleen omantunnon tuskissaan ja jotkut tunnustavat puolisolleen, mutta useimmat eivät niin tee ja ovat valmiita väittämään viimeiseen asti että eivät ole menneet loppuun asti pettämisessä, eivät muista tapahtuneesta mitään tms. hätävalheita. Miehen ja naisen väliset eroavaisuudet aiheuttavat sen että nainen ei voi koskaan loukkaantumatta ymmärtää miksi mies pettää. Ja koska juuri kukaan voi sitä kumppanilleen myöntää, on syntynyt tilanne jossa suurin osa naisista kuvittelee että oma mies on hänelle uskollinen. Melkein hävettää koko miessukupuolen puolesta, mutta tällaiseksi luonto on miehet kuitenkin luonut - mutta uskokaa mitä haluatte - kunhan olette onnellisia! Hyväksymällä totuus säästyy kuitenkin turhan suurilta järkytyksiltä ja "pohjan putoamisilta".

• de facto
        Raakatotuus___ kirjoitti:

Olen 38-vuotias mies. Väittämäni perustuu omakohtaisiin sekä ystäväpiiristä kuultuihin faktoihin. Ystäväpiiri on kirjava ja kaikista yhteiskuntaluokista. Löytyy perheellisiä lääkäreitä, luokanopettajia, juristeja, sähkömiehiä you name it, jotka ovat puolisoaan pettäneet. Heitä on arviolta noin 90% tuntemistani miehistä. Muutamat mahtailevat pettämisellään, toiset ripittäytyvät ystävilleen omantunnon tuskissaan ja jotkut tunnustavat puolisolleen, mutta useimmat eivät niin tee ja ovat valmiita väittämään viimeiseen asti että eivät ole menneet loppuun asti pettämisessä, eivät muista tapahtuneesta mitään tms. hätävalheita. Miehen ja naisen väliset eroavaisuudet aiheuttavat sen että nainen ei voi koskaan loukkaantumatta ymmärtää miksi mies pettää. Ja koska juuri kukaan voi sitä kumppanilleen myöntää, on syntynyt tilanne jossa suurin osa naisista kuvittelee että oma mies on hänelle uskollinen. Melkein hävettää koko miessukupuolen puolesta, mutta tällaiseksi luonto on miehet kuitenkin luonut - mutta uskokaa mitä haluatte - kunhan olette onnellisia! Hyväksymällä totuus säästyy kuitenkin turhan suurilta järkytyksiltä ja "pohjan putoamisilta".

Oman suht laajan kokemukseni ja elämän opiskelun pohjalta olen vahvasti samaa mieltä. Oletus siitä, että ihminen biologisena olentona olisi jotenkin niin jalo ,että sivistyksen ym instituutioiden kautta olisi oppinut uskolliseksi, on sula mahdottomuus. Joku poikkeus voi olla, mutta sääntö on - me petämme!
        En aikakaan luule, etä oma puolisoni olisi poikkeus. Faktojen kanssa on helpompi elää, eikä kannata sanoa , että olen kyyninen tms. Tärkeintä on, ettei tahallisesti loukkaa läheisiään. Ja jos pettää, paras on pitää tieto itsellään. Pahinta on , että kertomalla siirtää kärsimyksen läheiselleen.

• Lady-60

Hyvä kommentti. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan. Miehen luonto nyt vaan on sellainen, että uskollisuus ei siihen kuulu. Tämän kun kaikki naiset tiedostaisivat. Oma miesystäväni oli hyvin hämmästynyt, kun sanoin, että en pahastu jos käy vieraissa.

• voi ymmärtää

loukkaantumatta jos nainen häntä pettää vaikka mies on kuvitellut hänet uskolliseksi?
        En usko miehen elävän tuollaisen tiedon kanssa onnellisessa parisuhteessa. Petos on petos, eikä muuksi muutu. Mielestäni kyse ei ole siitä kenen kanssa bylsii, vaan kusetuksesta ja epäluotettavasta
        toiminnasta, jolla varastetaan petetyn elämä. Oikein toimittuna (eroamalla) petturi antaisi myös puolisolleen mahdollisuuden elää elämää jota ei vuosikausien kusetuksella ole pilattu.

• Everstiluutnantti
        Lady-60 kirjoitti:

Hyvä kommentti. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan. Miehen luonto nyt vaan on sellainen, että uskollisuus ei siihen kuulu. Tämän kun kaikki naiset tiedostaisivat. Oma miesystäväni oli hyvin hämmästynyt, kun sanoin, että en pahastu jos käy vieraissa.

Arvoisat rouvat! Te jo ennakkoon selitätte, että 'mieheni uskottomuus on biologian tuottamaa eikä hänen vikansa'. Tietysti viisasta. Avioliitto säilyy, ja jostakin on miesten löydettävä panopuunsa eli ilmeisesti teistä. kun aika harva mies käy huorissa.

Paljolti käytätte biologista selitysmallia. Jos sitä keskeisesti käytetään, miehen tehtävä on noin kymmenvuotiaaksi asti kasvavien lasten 'turvallisuuden varmistus'. Sen jälkeen hänen geeninsä ovat biologisesti tarpeettomia.

Uskottomuus on aina erittäin vakava parisuhteen rikkominen. Ja sitä ei kannata selitellä naisten tyyliin "mun mies meni vahingossa huoriin tai se portto tarjosi baarissa persettä". Me miehet olemme ihmisiä, meillä on mieli - aniharva on panokone, joka tunkee mihin tahansa ilman tunnetta,

• ArtoTehtaalla
        voi ymmärtää kirjoitti:

loukkaantumatta jos nainen häntä pettää vaikka mies on kuvitellut hänet uskolliseksi?
        En usko miehen elävän tuollaisen tiedon kanssa onnellisessa parisuhteessa. Petos on petos, eikä muuksi muutu. Mielestäni kyse ei ole siitä kenen kanssa bylsii, vaan kusetuksesta ja epäluotettavasta
        toiminnasta, jolla varastetaan petetyn elämä. Oikein toimittuna (eroamalla) petturi antaisi myös puolisolleen mahdollisuuden elää elämää jota ei vuosikausien kusetuksella ole pilattu.

Aika heiviä kamaa... Joku toinen uusi kumppania sitä petettyä sitten pettäisi ennenpitkää kuitenkin. Ihmiset eivät voisi elää läpi elämän kestävissä pitkissä suhteissa jos olisi heti laitettava pettämisen jälkeen poikki.

• petolliset miehet
        ArtoTehtaalla kirjoitti:

Aika heiviä kamaa... Joku toinen uusi kumppania sitä petettyä sitten pettäisi ennenpitkää kuitenkin. Ihmiset eivät voisi elää läpi elämän kestävissä pitkissä suhteissa jos olisi heti laitettava pettämisen jälkeen poikki.

Pitkä elämänkokemus kertoo, että liha on heikko ja siinä ei ikä esteenä. Siis äiteevainaan toteamukset mm. että kaikki miehet ovat uskottomia eikä miehen sanaan voi luottaa ja muut hänen elämänviisautensa toteutuvat kerta toisensa jälkeen, ikävä kyllä. Mutta onneksi meillä naisilla on myös keinomme.

• nainen.....
        voi ymmärtää kirjoitti:

Voin kokemuksesta kertoa, että mies ei voi ymmärtää lainkaan, jos nainen hänet pettää. Siinä tilanteessa käännetään maat ja mannut ylösalaisin, huoritellaan petturia ja petoskumppani saatetaan uhata tappaa. Sitten kun mies on asiaa aikansa ajatellut, anellaan ja nyyskytetään, että ethän lähden sen toisen miehen matkaan, rakastan sinua, yritetään vielä, lupaan olla sinulle täydellinen puoliso jatkossa. Ja kas kummaa, jos nainen päättää jatkaa kuollutta suhdetta, niin kohta mies itse juoksee housut nilkoissa vieraan naisen perässä. Oikeutettua hänen mielestään, koska nainen petti, hänelläkin on niin lupa tehdä. Ja kierre jatkuu. En tiedä, onko kovinkaan yleistä, että mies antaa naisen pettämisen anteeksi, pari tapausta tiedän. Tosin sitä en tiedä, onko vaan pelkkää puhetta.

• nainen...
        ArtoTehtaalla kirjoitti:

on oikeassa. Tosin pitää muistaa, että joillakin ihmisillä on niin kova moraali, että se on kerrasta poikki. Luulisin niissä suhteissa olevan sovittu puolisoiden kesken, mitä annetaan anteeksi ja mikä tarkoittaa suhteen ehdotonta loppua. Jollakin tapaa aika luonnottoman kova pitää ihmisen olla, jos ei pysty pettämistä mitenkään muuten käsittelemään kuin lopettamaan suhde kerta heitolla. Vai mitenkä on?

• Raakatotuus___
        nainen..... kirjoitti:

Voin kokemuksesta kertoa, että mies ei voi ymmärtää lainkaan, jos nainen hänet pettää. Siinä tilanteessa käännetään maat ja mannut ylösalaisin, huoritellaan petturia ja petoskumppani saatetaan uhata tappaa. Sitten kun mies on asiaa aikansa ajatellut, anellaan ja nyyskytetään, että ethän lähden sen toisen miehen matkaan, rakastan sinua, yritetään vielä, lupaan olla sinulle täydellinen puoliso jatkossa. Ja kas kummaa, jos nainen päättää jatkaa kuollutta suhdetta, niin kohta mies itse juoksee housut nilkoissa vieraan naisen perässä. Oikeutettua hänen mielestään, koska nainen petti, hänelläkin on niin lupa tehdä. Ja kierre jatkuu. En tiedä, onko kovinkaan yleistä, että mies antaa naisen pettämisen anteeksi, pari tapausta tiedän. Tosin sitä en tiedä, onko vaan pelkkää puhetta.

Minä annoin seurustellessani naiselleni pettämisen anteeksi. Ei se nyt niin iso juttu ollut - olinhan itsekin pettänyt ja tiedostin tekeväni sen ehkä vielä uudestaankin - kuten kävikin. Nyt olen kuitenkin sinkku ja voin puhtaalla omallatunnolla sekstailla niin paljon ja niin monen kanssa kuin haluan. Se ei kuitenkaan korvaa rakkautta. Olen rakastunut edelleen lapsuuden ensirakkauteeni joka on tahollaan naimisissa ja perheellinen... Hän haluaisi tavata, mutta en tahdo rikkoa hänen perhettään ja pidättäydyn tapaamisesta, joka mitä luultavammin johtaisi hirmuiseen sekasotkuun. Sinällään on vaikea pidättäytyä tapaamisesta koska satun tietämään että tämän naisen mies pettää häntä minkä kerkeää :O, naisen siitä tietämättä. Elämä on monesti saippuaoopperaakin kimurantimpaa.

Hienoja ja realistisia ajatuksia nimimerkit nainen.... de facto ja Lady-60. Elämä on helpompaa ja sisältää vähemmän ikäviä yllätyksiä kun tiedostaa tosiasioita.
        Everstiluutnantti puolestaan vaikuttaa olevan harvinainen, mutta erittäin hieno mies.

• Raakatotuus___
        Everstiluutnantti kirjoitti:

Arvoisat rouvat! Te jo ennakkoon selitätte, että 'mieheni uskottomuus on biologian tuottamaa eikä hänen vikansa'. Tietysti viisasta. Avioliitto säilyy, ja jostakin on miesten löydettävä panopuunsa eli ilmeisesti teistä. kun aika harva mies käy huorissa.

Paljolti käytätte biologista selitysmallia. Jos sitä keskeisesti käytetään, miehen tehtävä on noin kymmenvuotiaaksi asti kasvavien lasten 'turvallisuuden varmistus'. Sen jälkeen hänen geeninsä ovat biologisesti tarpeettomia.

Uskottomuus on aina erittäin vakava parisuhteen rikkominen. Ja sitä ei kannata selitellä naisten tyyliin "mun mies meni vahingossa huoriin tai se portto tarjosi baarissa persettä". Me miehet olemme ihmisiä, meillä on mieli - aniharva on panokone, joka tunkee mihin tahansa ilman tunnetta,

Arvostan katsantaasi herra everstiluutnantti, mutta väittäisin että aniharva on kaltaisesi ja valtaosa miehistä on nimenomaan niitä panokoneita jotka tunkevat (ei nyt aivan mihin tahansa, mutta kylläkin fyysisesti mieleiseensä) ilman tunnetta, jos vain tarjotaan. Haluaisimpa kuulla kuinka monta prosenttia varatuista miehistä pystyisi kieltäytymään yhdynnästä jos edessä pyllistäisi seksikäs nainen ja olisi riittävä takuu että siitä ei kukaan koskaan saisi tietää. Siis kieltäytyisi ihan vaan siksi että ei pettäisi kumppaniaan, vaikka se ei ikinä saisi tietää. Saa olla melkoinen upseeri ja herrasmies ja viileä viilipytty jos todella siihen pystyisi.

• kololkolokol

Minä annoin seurustellessani naiselleni pettämisen anteeksi. Ei se nyt niin iso juttu ollut - olinhan itsekin pettänyt ja tiedostin tekeväni sen ehkä vielä uudestaankin - kuten kävikin. Nyt olen kuitenkin sinkku ja voin puhtaalla omallatunnolla sekstailla niin paljon ja niin monen kanssa kuin haluan. Se ei kuitenkaan korvaa rakkautta. Olen rakastunut edelleen lapsuuden ensirakkauteeni joka on tahollaan naimisissa ja perheellinen... Hän haluaisi tavata, mutta en tahdo rikkoa hänen perhettään ja pidättäydyn tapaamisesta, joka mitä luultavammin johtaisi hirmuiseen sekasotkuun. Sinällään on vaikea pidättäytyä tapaamisesta koska satun tietämään että tämän naisen mies pettää häntä minkä kerkeää :O, naisen siitä tietämättä. Elämä on monesti saippuaoopperaakin kimurantimpaa.

Hienoja ja realistisia ajatuksia nimimerkit nainen.... de facto ja Lady-60. Elämä on helpompaa ja sisältää vähemmän ikäviä yllätyksiä kun tiedostaa tosiasioita.
        Everstiluutnantti puolestaan vaikuttaa olevan harvinainen, mutta erittäin hieno mies.

selviksi, on sen jälkeen jokaisen omalla vastuulla noudattaako niitä sääntöjä vai ei. Minä olin naimisissa vaimoni kanssa 12 vuotta. Olimme sopineet pelissäännöistä. Siitä, mikä on suhteessamme sallittua ja mikä ei. Missä kulkee pettämisen rajat, mikä on mahdollista antaa anteeksi.

Muutama kuukausi sitten vaimoni "kärähti". Hän oli tietämättäni ylläpitänyt suhdetta toiseen mieheen vuositolkulla. Valehdellut systemaattisesti, pettänyt minut kaikin tavoin. Rikkonut jokaista sopimaamme pelisääntöä vastaan.

Se oli kerrasta poikki. Tai tässä tapauksessa varmaan noin kolmestasadasta kerrasta. Muutamasta tuhannesta valheesta.

Minäkö tässä suhteessa olen se kova osapuoli, kun en pysty tätä anteeksiantamaan? Tai jatkamaan vaimoni kanssa.

• nainen...
        kololkolokol kirjoitti:

selviksi, on sen jälkeen jokaisen omalla vastuulla noudattaako niitä sääntöjä vai ei. Minä olin naimisissa vaimoni kanssa 12 vuotta. Olimme sopineet pelissäännöistä. Siitä, mikä on suhteessamme sallittua ja mikä ei. Missä kulkee pettämisen rajat, mikä on mahdollista antaa anteeksi.

Muutama kuukausi sitten vaimoni "kärähti". Hän oli tietämättäni ylläpitänyt suhdetta toiseen mieheen vuositolkulla. Valehdellut systemaattisesti, pettänyt minut kaikin tavoin. Rikkonut jokaista sopimaamme pelisääntöä vastaan.

Se oli kerrasta poikki. Tai tässä tapauksessa varmaan noin kolmestasadasta kerrasta. Muutamasta tuhannesta valheesta.

Minäkö tässä suhteessa olen se kova osapuoli, kun en pysty tätä anteeksiantamaan? Tai jatkamaan vaimoni kanssa.

jos loukkasin. Et sinä kova ole, ehkä, mutta pakkohan sinun on pettäminen jotenkin anteeksi antaa ja käsitellä. Muuten et pysty jatkamaan elämäsi eteenpäin etkä luottamaan enää kehenkään. Ei kaikki naiset petä. Ja naisena voin kertoa, että nainen pettää yleensä vasta, kun on tilanteessa, jossa ei enää rakasta puolisoaan eikä saa vastarakkautta. On ehkä vuosikaudet yrittänyt saada keskustelua aikaan puolison kanssa siitä, missä mennään, kannattaako jatkaa vai erota. Sitten tulee nalkutusvaihe ja kamalat riidat. Jos mies ei vieläkään reagoi ja nainen tajuaa, ettei mies enää välitä, niin helppoa on antautua jollekin toiselle miehelle. Menikö teillä suunnilleen noin?

• kolkolkolkolkol
        nainen... kirjoitti:

jos loukkasin. Et sinä kova ole, ehkä, mutta pakkohan sinun on pettäminen jotenkin anteeksi antaa ja käsitellä. Muuten et pysty jatkamaan elämäsi eteenpäin etkä luottamaan enää kehenkään. Ei kaikki naiset petä. Ja naisena voin kertoa, että nainen pettää yleensä vasta, kun on tilanteessa, jossa ei enää rakasta puolisoaan eikä saa vastarakkautta. On ehkä vuosikaudet yrittänyt saada keskustelua aikaan puolison kanssa siitä, missä mennään, kannattaako jatkaa vai erota. Sitten tulee nalkutusvaihe ja kamalat riidat. Jos mies ei vieläkään reagoi ja nainen tajuaa, ettei mies enää välitä, niin helppoa on antautua jollekin toiselle miehelle. Menikö teillä suunnilleen noin?

Minä en tiennyt mistään mitään. Ei ollut riitoja, seksikin toimi. Ei keskustelut eroamisesta, ei mitään sen suuntaista. Tehtiin lomareissuja, halattiin ja pussattiin päivittäin. Keskusteltiin, puhuttiin, suunniteltiin tulevaa. Kaikki tuli kuin puun takaa.

Oikeassa olet siinä, että vaimoni puolelta rakkaus oli loppunut. Ei vain osannut lähteä. Petti ennemmin. Halusi sekä säästää että syödä kakun.

Ymmärrän pointtisi. En minä koko naissukupuolta epäile. En suinkaan. Mutta selvääkin selvempää on, että vaimoni kanssa on mahdotonta enää jatkaa.

Ja uskon vieläkin rakkauteen. Jonain päivänä se osuu uudelleen minunkin kohdalle.

• Lady-60

Pieni tarkennus vielä siihen "pettämislupaan". En pahastu, jos miesystäväni harrastaa satunnaista seksiä muiden naisten kanssa. Mutta ns. henkinen pettäminen olisi pahempi juttu - en toivo, että hän jakaisi ajatuksiaan tai tuntemuksiaan jonkun toisen naisen kanssa niin läheisesti kuin minun kanssani. Tai kertoisi intimejä asioita meidän suhteestamme jollekin kolmannelle osapuolelle. Silloin kokisin olevani loukattu ja petetty.
        Tässä ketjussa on ollut hyviä ja monipuolisia kommentteja puolesta ja vastaan, niitä on ollut mukava lukea ja pohdiskella. Kiitos herättämistänne ajatuksista!

• Raakatotuus____
        Lady-60 kirjoitti:

Pieni tarkennus vielä siihen "pettämislupaan". En pahastu, jos miesystäväni harrastaa satunnaista seksiä muiden naisten kanssa. Mutta ns. henkinen pettäminen olisi pahempi juttu - en toivo, että hän jakaisi ajatuksiaan tai tuntemuksiaan jonkun toisen naisen kanssa niin läheisesti kuin minun kanssani. Tai kertoisi intimejä asioita meidän suhteestamme jollekin kolmannelle osapuolelle. Silloin kokisin olevani loukattu ja petetty.
        Tässä ketjussa on ollut hyviä ja monipuolisia kommentteja puolesta ja vastaan, niitä on ollut mukava lukea ja pohdiskella. Kiitos herättämistänne ajatuksista!

Lady-60, sinulla on todella hieno tapa ajatella näitä asioita! Mielestäni tuolla tavoin ajattelevien ihmisten on mahdollista rakentaa läpi elämän kestävä suhde, jossa on anteeksiantaminen mahdollista.

Kun on ymmärtämys siitä mikä on tärkeysjärjestys ja mittakaavaero syvempien tunteiden ja fyysisten mielihalujen välillä niin elämä on kevyempää ja onnellisempaa! Oletko aina ajatellut noin vai onko tuo iän tuomaa elämänviisautta?

• tiina*

sitoudu parisuhteeseen, ei voi rakastaa. Helpommalla pääsee, varmasti, mutta onko elämäntarkoitus olla helppoa? Jos sen tekee mahdollisimman helpoksi, se voi olla jopa tylsää ja pitkästyttävää - ja mikä kamalinta - täysin tarkoituksetonta ja vailla sisältöä.

Eläkää vahvasti. Uskaltakaa rakastaa - sillä rakkaus on elämä itse :).

• tiina*

Arvostan katsantaasi herra everstiluutnantti, mutta väittäisin että aniharva on kaltaisesi ja valtaosa miehistä on nimenomaan niitä panokoneita jotka tunkevat (ei nyt aivan mihin tahansa, mutta kylläkin fyysisesti mieleiseensä) ilman tunnetta, jos vain tarjotaan. Haluaisimpa kuulla kuinka monta prosenttia varatuista miehistä pystyisi kieltäytymään yhdynnästä jos edessä pyllistäisi seksikäs nainen ja olisi riittävä takuu että siitä ei kukaan koskaan saisi tietää. Siis kieltäytyisi ihan vaan siksi että ei pettäisi kumppaniaan, vaikka se ei ikinä saisi tietää. Saa olla melkoinen upseeri ja herrasmies ja viileä viilipytty jos todella siihen pystyisi.

arvelet suurimman osan miehistä olevan panokoneita? Itselläni on täysin päinvastainen käsitys. Suuri osa miehistä - siis aikuisikäisistä - ovat hauraita ja arkoja. He suorastaan pelkäävät naisia. Jos joskus pystyvät naisen kellistämään, niin jännittävät sitä tilannetta aivan mahtavasti.

Kuinka moni nainen kieltäytyisi seksistä - aivan täydellisen tilaisuuden tullen? Ei kukaan. (Sillä kirjoitin "täydellisen"). Kun on oikea tilanne, aika, paikka ja - kohde, niin kukaan ei kieltäydy, ei edes halua. Siinä ei ajatella kiinnijäämistä. Jos jää kiinni, niin voi juku. Sitä selvitellään. Eikä kumppani ymmärrä ellei itse ole koskaan kokenut mitään sellaista - tai edes mitään sinnepäin.

• tiina*
        nainen..... kirjoitti:

antavat kokemukseni mukaan hieman helpommin naisen pettämisen anteeksi kuin nainen miehen pettämisen. Mutta tämä taitaa olla enemmän luonne ja persoonakysymys.

Jos minua huoriteltaisiin ja uhattaisiin tappaa, niin laittaisin moisen miehen matkoihinsa heti. Kertakaikkiaan rakkaudetonta on uhata tappaa.

• jokujokuvaan

Kuvittelin ennen tietäväni että jos rakastaa ja kunnioittaa toista, ei petä. Mutta eräs läheinen alkoi kertoa minulle omasta itsestään, enkä koskaan ollut ajatellut että näinkin voisi olla. Heillä on hyvä avioliitto, kaikki on kunnossa, on seksiä ja läheisyyttä, kävelevät käsi kädessä ja suukottelevat julkisesti (eivätkä ole mitään teinejä enää). Mies ei ole pettänyt eikä halua pettää, mutta joutuu kiusallisiin tilanteisiin. Hän on flirttaileva luonne, hauskan näköinen, fiksu ja menestynyt, joten ottajia olisi. Yhtä lailla vaimo on kaunis, fiksu ja hyväkroppainen joten ottajia hänellekin kyllä löytyisi!! Miehellä vain on jokin tarve hakea uutta, kokea uutta, jota ei oikein osaa selittää eikä tiedä itsekään mikä se on mikä saa sellaisen olon, tai mikä se olo oikeastaan edes on. Hän on jopa miettinyt että pitäisikö olla sinkku jos kerran tuollainen olo on että aina on haettava jotain, mutta kuitenkin on perhekeskeinen ihminen.

Enää en ajattele että tämä on mitenkään yksinkertainen asia ja olin aika hämmentynyt tästä. Sitten tiedän toisen tapauksen jossa vaimo antaa kerran kahdessa kuussa ja miestä haluttaisi päivittäin ja tätä on jatkunut jo kohta kymmenen vuotta, joten mies käy vieraissa. Siinä en tajua miksi hän ei eroa!

• Raakatotuus___

Jokujokuvaan, olet tutustunut kahteen tapaukseen jotka ovat oppikirjaesimerkkejä suhteista joissa mies pettää halusta seksiin, mutta rakastaa vaimoaan kuitenkin ja haluaa olla tämän kanssa eikä kenenkään muun. Seksi ei ole mikään kovin tärkeä tekijä ihmissuhteessa loppujenlopuksi eikä sen tarvitse olla mikään rakkauden ehto. Seksi on monelle miehelle hyvin alkukantainen ja fyysinen tarve, kuten jano tai nälkä ja rakkaus on paljon vahvempi ja syvempi tunnetila. Eli tuo kuvitelma että jos rakastaa ja kunnioittaa toista, ei petä, ei todellakaan aina pidä paikkaansa. Tuoreissa suhteissa jotka ovat kestänneet esim. alle viisi vuotta, tuo voi toimia, mutta pitkissä suhteissa yleensä jossain vaiheessa pettämistä alkaa tapahtumaan. Tulee hetkiä jolloin ihminen ajattelee itsekkäästi ja toimii fyysisten halujensa mukaan ja kokeilee vierasta, vaikka silti rakastaisi ja kunnioittaisi puolisoaan. On tosiaan naivia väittää että näin ei koskaan voisi käydä, ja viisautta ymmärtää että tämä on fakta useimmissa suhteissa, vaikka siitä ei koskaan saisikaan tietää. Kuinkahan paljon prosentuaalisesti löytyy sellaisia puolisoita jota väittävät ja uskovat että heidän oma kumppaninsa ei koskaan voisi pettää, mutta silti kumppani on pettänyt ja osannut pitää sen täysin salassa puolisoltaan? Luulisin että niitä on hyvin paljon, sillä tunnen tällaisia tapauksia niin paljon - enimmäkseen miehiä jotka ovat pettäneet täysin tietämättömiä vaimojaan, mutta myös perheenäitejä jotka ovat pettäneet miehiään. On myöskin huomattavaa että ystäväpiiri tietää yleensä paljon enemmän kuin oma kumppani. Ystäville uskoudutaan asioissa omantunnontuskissa kun omalle kumppanille ei uskalleta tunnustaa.

• hölmömpi

Jokujokuvaan, olet tutustunut kahteen tapaukseen jotka ovat oppikirjaesimerkkejä suhteista joissa mies pettää halusta seksiin, mutta rakastaa vaimoaan kuitenkin ja haluaa olla tämän kanssa eikä kenenkään muun. Seksi ei ole mikään kovin tärkeä tekijä ihmissuhteessa loppujenlopuksi eikä sen tarvitse olla mikään rakkauden ehto. Seksi on monelle miehelle hyvin alkukantainen ja fyysinen tarve, kuten jano tai nälkä ja rakkaus on paljon vahvempi ja syvempi tunnetila. Eli tuo kuvitelma että jos rakastaa ja kunnioittaa toista, ei petä, ei todellakaan aina pidä paikkaansa. Tuoreissa suhteissa jotka ovat kestänneet esim. alle viisi vuotta, tuo voi toimia, mutta pitkissä suhteissa yleensä jossain vaiheessa pettämistä alkaa tapahtumaan. Tulee hetkiä jolloin ihminen ajattelee itsekkäästi ja toimii fyysisten halujensa mukaan ja kokeilee vierasta, vaikka silti rakastaisi ja kunnioittaisi puolisoaan. On tosiaan naivia väittää että näin ei koskaan voisi käydä, ja viisautta ymmärtää että tämä on fakta useimmissa suhteissa, vaikka siitä ei koskaan saisikaan tietää. Kuinkahan paljon prosentuaalisesti löytyy sellaisia puolisoita jota väittävät ja uskovat että heidän oma kumppaninsa ei koskaan voisi pettää, mutta silti kumppani on pettänyt ja osannut pitää sen täysin salassa puolisoltaan? Luulisin että niitä on hyvin paljon, sillä tunnen tällaisia tapauksia niin paljon - enimmäkseen miehiä jotka ovat pettäneet täysin tietämättömiä vaimojaan, mutta myös perheenäitejä jotka ovat pettäneet miehiään. On myöskin huomattavaa että ystäväpiiri tietää yleensä paljon enemmän kuin oma kumppani. Ystäville uskoudutaan asioissa omantunnontuskissa kun omalle kumppanille ei uskalleta tunnustaa.

Lienen vähemmistö mutta minä sanoisin ei kenelle tahansa mieluummin kuin kyllä, varmaan siksi olenkin yhä sinkku ja mahdollisesti elämäni loppuun :)

• ohi on
        hölmömpi kirjoitti:

Lienen vähemmistö mutta minä sanoisin ei kenelle tahansa mieluummin kuin kyllä, varmaan siksi olenkin yhä sinkku ja mahdollisesti elämäni loppuun :)

Nyyh, olen juuri sellainen petetty vaimoke, joka luuli, että pelisäännöt avioliitossamme ovat täysin selvät. Flirtata saa ja ihastumisilta ei voi välttyä, mutta vällyjen väliin ei sukelleta. Kemiamme, fysiikkamme ja anatomiamme ovat olleet kiitettäviä koko suhteemme ajan ja makuuhuone on ollut pääkivutonta aluetta. Kiusauksia ja mahdollisuuksia pettää on ollut myös minulla, mutta pöksyt märkinä olen hetekalla hyppimiset jättänyt väliin kunnioituksesta puolisoani kohtaan, sekä itseäni. En kehtaisi toista silmiin katsoa enkä itseäni peilistä toljotella, jos tilapäinen halu veisi voiton rakkaudesta.
        Ja nyt tilanne on se, että käry kävi! Oon masentunut, vihainen, surullinen ja pettynyt, sillä miehelläni ei ollut munaa! Siis pippeli kyllä sojotteli tuhkapilviin päin, mutta henkistä kanttia ei ollut kertoa, että vierasta tekee mieli. Voi reppanaa, sääliksi käy tuollainen pelkuruus. Täst eespäin ukkosein, seisota vieraissa niin paljon kuin tykkäät. Sitä on vain vaikea uskoa, että löydät ikinä enää ketään, joka sinua näin paljon rakasti kuin minä.

• 00
        ohi on kirjoitti:

Nyyh, olen juuri sellainen petetty vaimoke, joka luuli, että pelisäännöt avioliitossamme ovat täysin selvät. Flirtata saa ja ihastumisilta ei voi välttyä, mutta vällyjen väliin ei sukelleta. Kemiamme, fysiikkamme ja anatomiamme ovat olleet kiitettäviä koko suhteemme ajan ja makuuhuone on ollut pääkivutonta aluetta. Kiusauksia ja mahdollisuuksia pettää on ollut myös minulla, mutta pöksyt märkinä olen hetekalla hyppimiset jättänyt väliin kunnioituksesta puolisoani kohtaan, sekä itseäni. En kehtaisi toista silmiin katsoa enkä itseäni peilistä toljotella, jos tilapäinen halu veisi voiton rakkaudesta.
        Ja nyt tilanne on se, että käry kävi! Oon masentunut, vihainen, surullinen ja pettynyt, sillä miehelläni ei ollut munaa! Siis pippeli kyllä sojotteli tuhkapilviin päin, mutta henkistä kanttia ei ollut kertoa, että vierasta tekee mieli. Voi reppanaa, sääliksi käy tuollainen pelkuruus. Täst eespäin ukkosein, seisota vieraissa niin paljon kuin tykkäät. Sitä on vain vaikea uskoa, että löydät ikinä enää ketään, joka sinua näin paljon rakasti kuin minä.

Miksi mies sitten pystyy/haluaa hypätä toisen kanssa sänkyyn jos omas puoliso hyvä? Omalle kohdalle kävi niin, että mies kärysi jo vuosia jatkuneesta (seksi)suhteesta. Molemmat osapuolet sitä mieltä ettei sellainen riko (mukamas) parisuhdetta. Mies kertoi ettei, ainakaan hänellä tunnetta mukana (?). Vaikea uskoa, kun kohteena sama nainen. Eikä mikään nuori nainen vaan jo kohta viisissäkymmenissä oleva yh. Nuoren naisen ollessa kyseeää sen voisi jopa (?) jotenkin ymmärtää kokeilun haluna, miehisyyden pönkittämisenä, egon pönkittämisenä yms. Mutta kun nainen samanikäinen kuin mies. Ja miksi sitten mies voi, kuten tämä nainen, kertoa pokkana ettei tunteita mukana? Suhdetta kesti kuitenkin useita vuosia?
        Mies kokoajan väittää ettei ole missään vaiheessa halunnut tämän naisen kanssa mitää muuta, ei ole halunnut vaihtaa minua toiseen, eikä vieläkään haluaisi.?
        Vaikea tälläisen jälkeen luottaa mihinkään mitä mies sanoo. Mies kuitenkin kertonut kaikki ne vuodet rakastaneen minua ja kertoo rakastavansa vieläkin. Omista tunteista en todellakaan ole enää varma. Mies oli kuitenkin rakkauteni ja luotin häneen 100 prosenttisesti. Ehkä se juuri oli virheeni?
        Nyt tätä luottamusta ei ole. Miehelle olen antanut täyden vapauden tähdä mitä haluaa. En todellakaan kysele enkä vaadi häneltä mitään. Kovin tuo kuitenkin perään kyselee ja haikailee. Miksi sitten?

• Naapurin Terttu

että useassa tapauksissa MOLEMMAT ovat käyneet vieraissa eikä kumpikaan tiedä myös toisen pettäneen ja hyvä niin. Sen verran olen kaikenlaista nähnyt ja kuullut.

• .-.-.

Varmasti kaikki miehet pettää, mutta silti: jos rakastaa ei petä. Jos pettää, niin silloin ei rakasta. Se on vain niin yksinkertaista.

• puolisko-ukko
        .-.-. kirjoitti:

Varmasti kaikki miehet pettää, mutta silti: jos rakastaa ei petä. Jos pettää, niin silloin ei rakasta. Se on vain niin yksinkertaista.

Olen 100-prosenttisesti samaa mieltä kanssasi. Minä rakastan ihanaa naistani, elämänkumppaniani, niin paljon että en ikinä tekisi elettäkään joka häntä satuttaisi. Kyllä noita tyttöjä on aina pörrännyt ympärillä mutta yhteenkään en ole halunnut kajota, omaa naistani vain ajattelen. Joka hetki on ystäväni rakkainpani mielessä, ei ole tilaa muille typyköille. Kolmekymmentä vuotta ja vieläkin katson häntä innostuen ja viehättyen. Sielunkumppanin olen todella itselleni löytänyt. Kaikin tavoin minulle sopivan. En tekisi mitään sellaista jonka takia voisin tämän onnen menettää. Pelkkää hyvää hänelle haluan.

• Julle Ankanpää
        .-.-. kirjoitti:

koska voit puhua vain omasta puolestasi.

• Eulaalia Kenkkunen

koska on typerys ja ahne. Kaikki mulle heti nyt ja vielä vähän päälle. Viis siitä, että tässä voi käydä huonosti, viis siitä että jotakuta sattuu, viis siitä että omat lapset kärsii. Viis mistään, kunhan minä saan tehdä mitä haluan ja kunhan minun ei vain tarvitse valita eikä AINAKAAN TEHDÄ PÄÄTÖKSIÄ. Tutkimustenkin mukaan älyllisesti vähälahjaiset käyvät eniten vieraissa.

• ainokainen vain

En jaksa näitä juttuja enää. Ois hyvä kun halut ja kokemukset ja salasuhteet olisi liitossa olevilla yhtäaikaa. Olis vaan päivämäärä ja vuosi ja sitten mentäis samaan tahtiin ja taas oltais kohta kun mitään ei olis tapahtunutkaan. Se salailu ja se semmonen toisen jättäminen niiden tunteiden kans on raskasta, kyllä niistä selviää menee 3 vuotta nyt ainaskii. Miks se on näin vaikeeta, miks?

• Maijuli 54

Hei vaan minulla on huolena mieheni petrin uskottomuus.Itse olen olut hänelle uskolliinen,mutta hän reissaa naisen luota naisen,luo sanoen heitä ystävikseen,mutta kun kysyn asiaa,hän suuttuu minulle siitä,eikös suuttumisen , takia ilmenee uskottomuus ,jos suuttuu kun asiallisesti ,kysyy syy on uskottomuus ja pettäminen ,hän on netti yhteydesä tutustunut seksi palstojen kautta,nihin noin sanoittuihin iloluonteisiin vähäpukeisiin naisiin.Itselläni minulla on hyvä moraali ja mukavan näköinen nainen.Tiedän rtilanten olisi parempi jättää koko mies mutta minä rakastan häntä vielä .Olisi parempi jos minäkin tekisin syrjähypyn.Nyky aikana pettäminen on riski altis.Sukupuolitautien takia.öMinä sanoin hänelle hänen lähtiessään että käytä kondomia,minua ei enään kiinnosta petturi.Tiedän jopa naisen nimen se on Juulia varokaa,naiset miesten nieliä juuliaa.tai juulia.

• yks surullinen

Mulla on periatteena väkisin ei saa toista pakoittaa toimimaan kun minä haluasin , Joten mieheni ottaa siitä sitten kaiken mahdollisen ilon irti. On omilla matkoilaan missä milloinkin. Ei kerro oma alotteisesti, missä on ollut ja minun on vaikea tentata aikuista miestä. Vaikeaksi eron tekee sen että meillä yhteinen yritys. kun kysyn mitä hän suhteelta haluaa niin vastaa että näin on hyvä. hän on onnellinen.
      Olen todella onneton, ja olen kertonut sen miehelleni. Itkeskelen monesti illalla itseni uneen kun koen olevani niin hirmuisen yksin. Kaipasin rinnalleni ihmistä joka ottasi syliin ja kuunelisi mitä mulla on sydämellä. jos kerron näitä suruja miehelleni niin hän sanoo etä ylireagoin ja mulla näyttää olevan aikaa pohtia tyhmiä asioita. Olen todella pattitilanteessa. Mieheni on pettänyt minua 15v sitten ja erottiin silloin vähäksi ajaksi. mutta palattii sitten yhteen. En ole ollenkaan pettäjä -luonne vaan minuun voi luottaa 100%. mitä teen???

• surusuu

oltiin oltu kihloissa puoli vuotta ja mies iski silmieni edessä toisen naisen ,suuteli ja hyväili häntä edessäni.Vei tämän naisen seuraavana iltana tanssimaan ja minä itkin kotona.Mies halusikin takaisin ja seurustelua jatkettiin.Halusi naimisiin ja lapsi syntyi.Lapsi oli vuoden ikäinen kun kuvio silmieni edessä toistui.Sen jälkeen yrityksiä oli useita,kelpasi itseään lähes kymmenen vuotta vanhempi viiden lapsen äitikin.Miksi mies näin toimii edessäni.Tein viimeisen tempun jälkeen jätkälle selväksi että pystyn tekemään hänelle saman ja sen tulen myös tekemään jos tarve vaatii.Hän on minusta mustasukkainen ja sanoi syyksi tekoonsa että näin hän näyttää minulle riitojen lopuksi kuka on isäntä.Sanoin hänelle että luuletko sinä saatanan raukka että kukaan tervejärkinen nainen suostuu sinun kynnysmatoksi jos joka yhteenoton jälkeen luulet että oot oikeutettu pettämään.Olen edelleen naimisissa tuon paskakasan kanssa mutta elän itselleni,säästöni pidän itse enkä tule elämän kuuna päivänä tuolle mulkulle asioistani kertomaan.Jätkä on paniikissa koska tietää minulla olevan nätti summa rahaa tilillä ja tietää senkin että täältä pesee kun tappelu tulee.Nyt hän nuolee mun persettä ja pokkuroi ja mielistelee edessäni mutta ihan turhaa,elämäni tuo sika pilasi ja nyt hän saa sitä mitä on tilannut.Kosto ei ole koskaan liian myöhäinen siskot.

• Walbis

Rakastan vaimoani...,mutta seksiä en ole saanut, kuin kerran tänä vuona ja nyt on jo elokuu. Edellinen kertakin jäi kesken. En ole pettänyt vaimoani, mutta nyt tuntuu, että vanhemmat naisetkin näyttävät tosi seksikkäiltä. Jos ja kun petän vaimoani, teen sen pelkästään seksin puutteen takia. Rakkaus on sitten eri asia. En aio mitään sen ihmeellisenpää suhdetta luoda.

• ergergerg

Mies pettää siksi kun sillä on muna, jota pitää käyttää säännöllisesti - pitäisi tuo nyt tietää :)

• hsnmc

Sehän se sitä miestä vie, ei järki, ei tunteet:)

• Anonyymi

Autossa voi pettää. Minulla varattuun mieheen suhde,autossa hommat ja hän antaa rahaa siitä. Vaimo kaupassa sen aikaa. Mies sanoo sille käyvänsä työkaverilla😂😂😂😂 Kolme vuotta jo näin eikä kukaan tiedä.

• Anonyymi

Hah haa, kauan sitten miehellänikin oli vastaavan tasoinen kuvittelija: kukaan ei tiedä. Mutta hei niinhän se oikeastaan onkin, ei kukaan tiennyt, että harrastimme ihan samaa myös keskenämme. Lähdettiin autoajeluille ei- suunnitellusti, mutta vaimona ehdin sen verran suunnitella, että hameen alla ei ollut pikkuhousuja. Väittäisin, että nautin enemmän siitä jossakin muussa kuin autossa, mutta onhan se vaihtelua. Joskus metsässä paksulla sammalmättäällä, mutta ei se sisätiloja voita, jos oksa osuu peffaan. Että voin kertoa sinulle, että on ihan tuttua puuhaa nuo erilaiset paikat. Tosin meidän välillä ei rahaa siinä käsitelty.

• Anonyymi

Silmiä avaava ketju....Varmisti itselleni sen, että olen eri lajia kuin muut, muutama hassu samaa lajia ketjussa näkyi.

Eli: jos toista rakastaa ja kunnioittaa, EI petä. Se on valinta, tietoinen valinta.

Onneksi on tälläisiä paikkoja, joissa ihmiset puhuvat oman totuutensa julki. Toivoisin, että sille kumppanille olisi yhtä suorasanainen arvoistaan heti alussa, ettei johdata toista harhaan.

Olen tullut petetyksi, uskon että suurin osa miehistä pettää. Omaan maailmankäsitykseeni, ihmiskäsitykseeni ja rakkauskäsitykseeni se ei sovi.

Olen välillä tosi yksinäinen ja kaipaan rakkautta ja läheisyyttä. Torjun kuitenkin kaikki lähestymisyritykset tuon totuuden takia:miehet pettää. Ne jotka ei petä,ovat jo poissa markkinoilta. En vaan kestä, mieleni, sydämeni, sieluni ei kestä enää petetyksitulemista.

Fyysiset tarpeet hoidan satunnaisesti yhden illan suhteilla.

Ehkä seuraavassa elämässä saan kokea puhtaan ja aidon rakkauden. Onnea teille harvoille, jotka olette sen löytäneet!

• Anonyymi

Asioiden selvittely psykoterapeutilla ? Nehän perustuu vain perheen yhdessä pysymiseen. Paljon parempi ja tehokkaampi on selvittää faktoja. Vaikka yksityisetsivää käyttämällä.Paljastaa lähdön jälkeen kaikki lähipiirille. Ihminen menettää uskottavuutensa ja kasvonsa. Ehkä vähän panis miettimään ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10984
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5240
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2463
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2153
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1721
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1574
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1260
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1196
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      902
    Aihe