Onko kenelläkään kokemusta Tullin verotarkastajan tehtävistä? Esim. valmisteveroryhmän tarkastustehtävistä? Työ on lähinnä yritysten kirjanpidon tarkastusta, mutta sen enempää en tiedä. Minkälaista on työskennellä vaikkapa eteläisessä tullipiirissä?
Verotarkastajana
15
6513
Vastaukset
- reviisori
Joskus n 5 v sitten olin siellä vähäsen aikaa.
Ihan mukava porukka, eikä siellä nyt varsinaisesti työllä tapeta ketään.
Palkka ei aiheuta hurraahuutoja jos ajattelee sitä akateemisten lähtökohdista - hhh
Pääset liikkumaan, käymään eri yrityksissä. Eli vaihtelevaa työtä kun tarkastuskohteet koko ajan muuttuu. Työ on myös hyvin itsenäistä eli kukaan ei hengitä koko ajan niskaan.
Sanoisin että olisi hyvä olla kiinnostusta lakipykälöitä kohtaan, sillä niitä tavataan valmisteverotuksessa koko ajan.
Itse olin jonkin aikaa töissä Eteläisessä, ja ihan hyvät muistot jäi.
Kuten aiempi vastaaja totesi, niin valtion palkat ei päätä huimaa mutta verotarkastajan työ on kyllä ihan mielenkiintoista eikä päällä tosiaan ole karmea tappotahti koko ajan. Jos sulla on pieniä lapsia niin töistä voi huoleta lähteä klo 15.15 virka-ajan päättyessä ja suunnata kohti päiväkotia.
Mutta toisaalta, aikansa kun jaksaa yhdessä hommassa niin Tulli isona talona tarjoaa sitten kyllä muitakin mahdollisuuksia, vaihtaa tehtävästä töiseen, myös paremmin palkattuun.- Riku
Millaisissa summissa aloittelevan (akateemisen) verotarkastajan palkka liikkuu? Onko alle 3000 e/kk?
- hhh
Riku kirjoitti:
Millaisissa summissa aloittelevan (akateemisen) verotarkastajan palkka liikkuu? Onko alle 3000 e/kk?
Alkaa tullissa tasolta 14, elikkä mitähän se voisi tällä hetkellä olla? Ehkä n. 2200 e/kk. Sitten tietysti on henkilökohtainen palkanlisä eli henkipisteet, mutta ne on kyllä niin tiukassa ettei niiden varaan kannata laskea mitään. Ainoa tapa nostaa palkkaa on siirtyä ylemmälle tasolle, verotarkastaja pääsee tasolle 15 oltuaan homissa n 2 v, sitten on vielä pari tasoa, mutta niille on vaikeampi niissä hommissa päästä.
Paras tapa hankkia isompi palkkapussi on sitten vaihtaa tehtävää ja vaihtaa parempi tasoiseen hommaan.
Sinänsä kyllä kannattaa aloittaa hieman pienemmällä palkalla ja vaihtaa sitten parempiin hommiin ajan myötä. Tullin hommat on sellaisia ettei niitä muualla opi (paitsi ehkä huolintaliikkeessä tai sitten verohallinnossa tarkastajana) eli rekrytoinnissa sisäiset hakijat jotka jo tuntee talon on useinmiten etulyöntiasemassa. - yksi kysymys
hhh kirjoitti:
Alkaa tullissa tasolta 14, elikkä mitähän se voisi tällä hetkellä olla? Ehkä n. 2200 e/kk. Sitten tietysti on henkilökohtainen palkanlisä eli henkipisteet, mutta ne on kyllä niin tiukassa ettei niiden varaan kannata laskea mitään. Ainoa tapa nostaa palkkaa on siirtyä ylemmälle tasolle, verotarkastaja pääsee tasolle 15 oltuaan homissa n 2 v, sitten on vielä pari tasoa, mutta niille on vaikeampi niissä hommissa päästä.
Paras tapa hankkia isompi palkkapussi on sitten vaihtaa tehtävää ja vaihtaa parempi tasoiseen hommaan.
Sinänsä kyllä kannattaa aloittaa hieman pienemmällä palkalla ja vaihtaa sitten parempiin hommiin ajan myötä. Tullin hommat on sellaisia ettei niitä muualla opi (paitsi ehkä huolintaliikkeessä tai sitten verohallinnossa tarkastajana) eli rekrytoinnissa sisäiset hakijat jotka jo tuntee talon on useinmiten etulyöntiasemassa.Työhallinnon sivulla näytti olevan yksi tarkastajan paikka tullissa avoinna. Palkasta oli näin:
Palkkaus määräytyy tullilaitoksen palkkausjärjestelmän vaativuustason 14 (alkaen 2053,86 euroa/kk) mukaan pätevyyden ja kokemuksen perusteella.
Tarkoittaako tuo että aloittelevalla on tuo kyseinen palkka vai tuleeko siihen vielä edellisen kirjoittajan mainitsemia henkilökohtaisia lisiä päälle?
Itse olen eräässä toisessa virastossa ja sain heti kättelyssä 22 prosenttia henkilökohtaista palkanosaa peruspalkan päälle. - hhh
yksi kysymys kirjoitti:
Työhallinnon sivulla näytti olevan yksi tarkastajan paikka tullissa avoinna. Palkasta oli näin:
Palkkaus määräytyy tullilaitoksen palkkausjärjestelmän vaativuustason 14 (alkaen 2053,86 euroa/kk) mukaan pätevyyden ja kokemuksen perusteella.
Tarkoittaako tuo että aloittelevalla on tuo kyseinen palkka vai tuleeko siihen vielä edellisen kirjoittajan mainitsemia henkilökohtaisia lisiä päälle?
Itse olen eräässä toisessa virastossa ja sain heti kättelyssä 22 prosenttia henkilökohtaista palkanosaa peruspalkan päälle.Taso 14 alkaa 2058,86 e/kk. Käytäntönä on ollut että uudet saavat automaattisesti 8 henkipistettä (jollei tämä sitten ole muuttunut parin viime vuoden aikana) jolloin palkaksi muodostuu 2218,17. Koeaika on 6kk ja sen loppuessa on eka kehityskeskustelu jolloin tulee luultavasti pari pistettä lisää, tasolla 14 yksi piste vastaa n 20 euroa.
Periaatteessa kaikki uudet tarkastajat aloittavat kyllä tuosta kahdeksasta pisteestä, mutta jos sulla on relavanttia kokemusta esim juuri valmisteverojen tarkastamisen kannalta niin saat ehkä nyhdetyksi muutaman pisteen lisää (aina kannattaa yrittää). Mutta kuten totesin aiemmin pisteet on tällä hetkellä todella tiukassa eli yksinkertaisesti niitä ei ole kovasti jaossa kun ei ole rahaa mistä niitä maksetaan.. - totta...
Pääsin haastatteluun Tulliin ja kyse oli juuri valmisteveron tarkastustehtävästä. Kuten kirjoitit,kiinnostusta lakipykäliin tarvitaan tarkastajan työssä ja sitä minulla kyllä on, mutta haastattelussa painotettiin kirjanpidon ja laskentatoimen osaamista.Pitäisi osata atk-avusteinen tarkastus jne..itselleni jäi, tunne että laskentaekonomin koulutus olisi pätevin.
- hhh
totta... kirjoitti:
Pääsin haastatteluun Tulliin ja kyse oli juuri valmisteveron tarkastustehtävästä. Kuten kirjoitit,kiinnostusta lakipykäliin tarvitaan tarkastajan työssä ja sitä minulla kyllä on, mutta haastattelussa painotettiin kirjanpidon ja laskentatoimen osaamista.Pitäisi osata atk-avusteinen tarkastus jne..itselleni jäi, tunne että laskentaekonomin koulutus olisi pätevin.
No joo, sanoisin että henkilökunnasta suurin osa on kyllä muita kuin laskentaekonomeja (varmuudella tiedän siellä vain yhden laskentaekonomin). Kysehän ei ole tilintarkastuksesta kuitenkaan vaan lähinnä tavara- ja tuotantokirjanpidon tarkastuksesta (tullia kun kiinnostaa tavara eikä raha), tietysti on hyvä olla jotain tuntumaa kirjanpitoon ja numeroihin, mutta kyllä siinä hommassa muutkin pärjää vallan loistavasti.
Vai pitäisi osata atk-avusteinen tarkastus, on vaatimukset vähän muuttuneet? Kyllä ne kouluttaa siihen paikan päällä, eikä suinkaan edes kaikkia kouluteta, tällä hetkellä lähinnä muutama vanhempi työntekijä on erikoistunut. Mutta tietysti jos löytävät jonkun joka osaa jo ennestään niin ovat tietysti iloisia..
Mutta, haastattelut nyt aina on mitä on, ainahan sitä haetaan jotain yli-ihmistä jota ei ole olemassakaan, jostakin työnantajan sitten vaan on alettava joustamaan.
Mä pidän peukkuja sulle! - reviisori
hhh kirjoitti:
No joo, sanoisin että henkilökunnasta suurin osa on kyllä muita kuin laskentaekonomeja (varmuudella tiedän siellä vain yhden laskentaekonomin). Kysehän ei ole tilintarkastuksesta kuitenkaan vaan lähinnä tavara- ja tuotantokirjanpidon tarkastuksesta (tullia kun kiinnostaa tavara eikä raha), tietysti on hyvä olla jotain tuntumaa kirjanpitoon ja numeroihin, mutta kyllä siinä hommassa muutkin pärjää vallan loistavasti.
Vai pitäisi osata atk-avusteinen tarkastus, on vaatimukset vähän muuttuneet? Kyllä ne kouluttaa siihen paikan päällä, eikä suinkaan edes kaikkia kouluteta, tällä hetkellä lähinnä muutama vanhempi työntekijä on erikoistunut. Mutta tietysti jos löytävät jonkun joka osaa jo ennestään niin ovat tietysti iloisia..
Mutta, haastattelut nyt aina on mitä on, ainahan sitä haetaan jotain yli-ihmistä jota ei ole olemassakaan, jostakin työnantajan sitten vaan on alettava joustamaan.
Mä pidän peukkuja sulle!Kovatpa on vaatimukset - ei noita atk-tarkastusjuttuja ainakaan viitisen vuotta sitten painotettu paljoakaan.
Joteskin tuntuu että tuolla tullissa ja verohallinnossakin olis juristin paperit monesti sitä kaikkein kovinta valuuttaa. Tuntuu että se näkyy jo lähtöpalkoissakin ja tietysti siinä etenemisessäkin. - Riku
totta... kirjoitti:
ATK-avusteinen tarkastustaito, jos se tarkoittaa ACL-ohjelman välttävää hallintaa, ei pitäisi olla suurikaan ongelma akateemiselle. Ohjelma on melko yksinkertainen ja esim. kauppiksessa järjestetään kurssi, jossa opiskellaan lähes pelkästään tuon ohjelman käyttämistä.
- hhh
Riku kirjoitti:
ATK-avusteinen tarkastustaito, jos se tarkoittaa ACL-ohjelman välttävää hallintaa, ei pitäisi olla suurikaan ongelma akateemiselle. Ohjelma on melko yksinkertainen ja esim. kauppiksessa järjestetään kurssi, jossa opiskellaan lähes pelkästään tuon ohjelman käyttämistä.
tullissakin käytössä
- kommentistasi!
hhh kirjoitti:
Mä pidän peukkuja sulle!Hmmm..minulle sanottiin, että juuri valmisteveroryhmässä on runsaasti ekonomeja ja juristeja, mutta myös muiden akateemisten alojen henkilöitä. No,tiedä sitten minkä alan koulutuksen saaneita siellä loppujen lopuksi on!
Itselleni jäi tunne, että "yli-ihmistä" ne juuri hakee... Kiitos kuitenkin sinulle kivasta ja kannustavasta kommentista!! :-) - hhh
totta... kirjoitti:
hmmm,
mielenkiintoista.Itse kävin myös kyseisessä haastattelussa ja kyllä täytyy sanoa, että ihmeellisiä kyselivät. Itsellenikin jäi mieleen, että juristia etsivät, mutta eivät noilla palkoilla kyllä saa. - haastattelussa
hhh kirjoitti:
hmmm,
mielenkiintoista.Itse kävin myös kyseisessä haastattelussa ja kyllä täytyy sanoa, että ihmeellisiä kyselivät. Itsellenikin jäi mieleen, että juristia etsivät, mutta eivät noilla palkoilla kyllä saa.Hyvä että joku toinen on samaa mieltä haastattelusta.Huh mitä tenttaamista, kysymyksiä sivukaupalla.. samaa mietin itse, että yli-ihmistä saavat hakemalla hakea, mutta tuskin noilla palkoilla sellaisia löytävät. Mieleen jäi vain haastattelijan tyly tokaisu: "tämä on asiantuntijatyötä."
- marjo
hhh kirjoitti:
Sinänsä kyllä kannattaa aloittaa hieman pienemmällä palkalla ja vaihtaa sitten parempiin hommiin ajan myötä. Tullin hommat on sellaisia ettei niitä muualla opi (paitsi ehkä huolintaliikkeessä tai sitten verohallinnossa tarkastajana) eli rekrytoinnissa sisäiset hakijat jotka jo tuntee talon on useinmiten etulyöntiasemassa.Paljonkohan tulliylitrkastaja saa palkkaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713