Läheisriippuvainen vai rakastunut elämänkumppani?

Minä?

Mieheni on ollut matkatöissä muutamia viikkoja.Välimatka on tehnyt suhteellemme hyvää. Olen oppinut mitä kaipaan miehessäni. Hän silmiin nähden tunsi mielihyvää, kun riensin hänen kaulaansa ja hän näki kyyneleen silmäkulmassani. Jälleennäkemisen riemua. Mutta en voi sietää mieheni tapaa, kun hän viikonlopun tullen, joka on ainoa aika, kun saamme olla yhdessä, nollaa akut juomalla. Sitten kärsitään krapulasta koko viikonlopun. Ja kotitöistä ei tule yhtään mitään. Käytännössä siis hoidan kodin yksin. Odotan miestäni viikolla hoitamaan ns. miestentöitä, mutta niistä ei sitten tulekkaan mitään viikonloppuna tästä krapulasta johtuen. (Minä itse siis pysyn selvänä, juon harvoin).

Olen kysynyt mieheltäni miksi hän juo. Se on kuulema akkujen nollaamista ja lataamista. Sitten hän sopertaa työasioista. Ja toivoo minulta enemmän tukea. Selvinpäin tällainen juttelu ja asioiden selvittely ei onnistu. Mutta humalassa hän kyllä avautuu, jotenkin.

Eilen illalla kun hän tuli kotiin matkatöistään, niin edessä oli taas viinan lipitys ja kaljapullojen kilistely. Pyysin häntä lopettamaan, ennen kuin menee överiksi. Ei. Hän halusi ravintolaan. Pyysin, että ei menisi. Annoin sitten periksi ja vein mieheni kaupunkiin ravintolaan. Yöllä hän sitten palasi retkiltään ja kävin maksamassa taksin, koska mieheni oli niin sekaisin, ettei löytänyt edes lompakkoa.
Tämä on siis lähes joka viikonloppuista.

Määrään aina humalaisen mieheni sohvalle nukkumaan. En halua viinalle haisevaa, kuorsaavaa ja kuolaavaa miestä viereeni. Nyt sitten olen ollut hissukseen, etten vaan herätä miestäni. Olen keittänyt kahvia, siivoillut ja hiiviskellyt. Ja mikään ei tunnu onnistuvan yksin, siis haluaisin kumppanin ulkotöihin ja muihinkin kodinhommiin. Mutta annan hänen vain kuorsata ja murjotan loppupäivän, kun ja jos hän sattuu heräämään.

Olisi niin mukavaa tehdä kaikenlaista yhdessä, mutta minusta tuntuu, että tämä juova mies pilaa kaiken juomisellaan ja krapulallaan, joka saattaa siis kestää koko viikonlopun. Tunnen oloni toisaalta niin yksinäiseksi, eikä mikään huvita yksin. Kaikenlaista harrastusta olen hankkinut ja niihin välineitä. Mutta surkuttelen vain tilannettamme.

En todellakaan tiedä miten saada mies lopettamaan juominen. Hänelle pitäisi saada näytettyä joku muu rentoutumismuoto. Mutta hän tuntuu olevan todella laiska. Jo ulkomuodosta sen näkee. Äitinsäkin kantaa hänelle Tallinnan kaljakoppia, eikä usko jos sanon vastaan. Hänkin tekee kaiken mahdollisen ainoan poikansa eteen. Antaa rahaa, ostaa sitä ja tätä. Tekee ruokaa hänelle ja hankkii vaatteita. Tuntuu ettei poika opi ikinä tulemaan toimeen omillaan. Isänsä on kuollut.

Tiedän, että minun pitäisi repäistä itseni liikkeelle, ja mennä vain yksin harrastuksiin ja tekemään niitä kotihommia. Tässä on sellainenkin pointti vielä, että suurinosa ystävistäni on lapsiperheellisiä, joten heillä ei ole aikaa harrastaa kanssani. Teehetkiin kyllä löytyy aikaa kiljuvan lapsilauman keskellä, mutta siinä metelissä on mahdoton keskittyä kuuntelemaan ystävänsä ruikutusta.

Kieriskelen siis itsesäälissä. Tällaistako tämän elämän piti olla? Potkikaa nyt joku minua perseelle.. Lohduttavia sanoja kaipaan. Pitäisikö kenties mennä kohta psykologille vai mikä auttaisi. Uudet ystävät kai.

9

5588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä?

      Mitä oikeasti teen miehelläni, jos hänestä ei ole muuta, kuin ikävän potemista ja ketutusta?

      • tissutelijan exä

        Siinähän se tuli: et tee miehelläsi yhtään mitään.
        Luovuta ajoissa, ettet tuli läheisriippuvaiseksi. Usko pois, se on kamalaa, ahdistavaa ja lamaannuttavaa. Jos ei mies muuta tapojaan, hanki oma elämä ja unohda mies. Pahalta se ehkä tuntuu, mutta on parempi luultavasti teille molemmille.
        .. ettei sinun tarvitsi katua sitten joskus myöhemmin, kun tajuat, että eihän se mies muuttunutkaan ..


    • moll

      juomiseen on aina syy.. se voi olla syvälläkin.. ikivanhoja arpia tai tämän hetken haavoja.. Leiki psykologia ja mieti mikä mättää.. :) minä en heti suosittele heivaamaan miestäsi.. ei saa luovuttaa.. ja vaikka sinun on paha olla, muista, että myös miehelläsi on paha olla! ei hän muuten joisi. kuuntele ja koita ymmärtää mutta muista myös itseäs.
      Ikuista rakkautta Tahdottiin.

      • hmmm

        Minä olen huolehtinut ja välittänyt, yrittänyt leikkiä psykologia, tehnyt kaikkeni. Jos ihminen on alkoholismiin taipuvainen, häntä voi ymmärtää, mutta itsestään on pidettävä huolta, sillä muuten siinä käy huonosti, siis sille välittäjälle, läheiselle, joka elää sen kaiken rinnalla. Läheisriippuvuus on todellisuutta, jos toisesta tulee alkoholisti, itse asiassa se alkaa jo aiemmin kuin tilanne näyttää ryöstäytyvän täysin.
        Ei pidä väheksyä alkoholismin aiheuttamia kärsimyksiä. Alkoholisti on ainoa, joka voi parantaa itsensä, muut eivät siihen kykene. No auttaa voi, mutta se onkin sitten eri juttu kenen rahkeet kestävät kanssaelämisen ilman, että tulee ns läheisriippuvaiseksi.

        Kannattaa todella miettiä, millaista elämää haluaa. Joskus on parempi jättää toinen, kumpikin saa tilaisuuden kasvaa. Muussa tapauksessa hyvin herkästi mennään molemmat suohon.

        Rajansa myötäelämisellä, se on hyvä muistaa..


    • ShunaFey

      Nonniin naiset. Miestä ei voi muuttaa. Kieritelkää vaikka voissa, paistakaa ja kääntäkää.
      Mutta helposti ei saa luovuttaa. Olethan jo näemmä kaikkea yrittänytkin.
      Oletko kertonut miehellesi suoraan että miten hänen juomisensa vaikuttaa sinuun ja suhteeseenne? Ei kannata pelätä tai spekuloida vastausta etukäteen, sillä läheisriippuvuus on yhtä helvettiä. Ja helvetillisemmäksi se siitä vain muuttuu. Sä kuoletat itsesi henkisesti, elämättä omaa elämääsi..
      Tämä oli vain mun näkemys asiasta, toivottavasti et loukkaantunut suorista ilmauksistani.
      Hyvää Joulun odotusta:) ja tsemppiä.

    • Etsijä

      Saitkin jo joitakin vastauksia, mutta yhtä asiaa ei kukaan vielä tainnut sanoa.

      Et voi mitenkään muuttaa toista ihmistä, etkä hirveällä tavalla itseäsi ja toista satuttamatta edes pakottaa toista muuttumaan. Myöskään toisen jättäminen heti kättelyssä ei ole oikea vaihtoehto.

      Suosittelen sinulle erittäin lämpimästi, että etsiytyisit lähimpään Al-anon -ryhmään, joko omalla tai lähipaikkakunnallasi. Nämä ryhmät kokoontuvat viikottain ja ajatuksena on saada keskustelu- ja vertaistukea samasta asiasta kärsiviltä lähimmäisiltä.

      http://www.al-anon.fi

      Sinusta välitetään.

    • vesku

      Moi olen 38v raitis ja savuton mies outokummusta.
      Luin tekstisi ja täytyy todeta ettei helppoa ole sulla todellakaan.

      En tiedä mitä pitäisi tehdä yksi tietysti olisi nostaa kytkintä ja lähteä, mutta tiedän ettei se niin helppoa ole kun on tunteet pelissä.

      siinä vaan on sellainen et nainen ei saa sitä tarvitsemaansa rakkautta ja koe olevansa nainen silloin kun mies käy vaan vaihtamansa sukat ja nukkuu kännissä vkl:n. molemmat osapuolet tarvitsevat läheisyyttä, ystävyyttä, rakkautta ja etenkin nautittavaa seksiä jaksaakseen tässä oravan pyörässä.

      Itse olen eronnut n 7v sitten kun ex- vaimo petti mun yhden kaverin kanssa ja aikas kova paikka oli sekin.
      Meillä oli silloin vielä aika pienet lapset (2) joten lähteminen ei ole niin itsestään selvyys kuin sinkuilla.

      jos haluat kirjoitella ja vaihaa tuntoja ja ajatuksia niin lähetä postia tulemaan.

      Terv vesku

      • arvostus

        Hei!
        Haluan ilmaista arvostusta kommenttiasi kohtaan .Siinä ilmeni arvostus ja kunnioitus ihmisen elämäntilannetta kohtaan.


    • aulikki

      Puolivuotta ja risat on mennyt.
      Onko tilanne muuttunut?? Olitko al-anorissa??

      Minulla on samanlainen puoliso. Nyt jäi virkavapaalle ja sehän tarkoittaa, että voi juoda viikollakin.
      Käyn al-anorissa, se on hyvä juttu, suosittelen.
      Voimia sinulle joka tapauksessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe