Karkki epäterveellistä?

onko?

Siis jos syön muuten todella terveellisesti mutta ainoa paheeni on karkki jota voin syödä pitkin viikkoa noin 500g joskus jopa kilon viikon aikana niin kuinka vaarallista se voi olla pitemmän päälle terveydelleni? Olen normaalipainoinen eikä tuo karkinsyönti ole vaikuttanut painooni koska muuten syön kevyttä vähärasvaista ruokaa, paljon kasviksia, hedelmiä, ruisleipää, lisäksi kalaa, lihaa ym. Voiko karkki aiheuttaa jonkin terveysriskin? Syömäni karkit on yleensä irtokarkkeja eli kaikenlaista, suklaata, hedelmää, salmiakkia ym.

11

2884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pässikö olet?

      Tietenkin se on epäterveellistä! Jos nyt unohdetaan, mitä karkit tekevät hampaillesi, niin ne sisältävät valkoista sokeria, joka on pitemmän päälle melkoinen myrkky. Sitä suurempi myrkky ovat väri-ja lisäaineet, joita karkeissa on hirveästi, ja jotka kerääntyvät elimistöösi, siis sisäelimiisi.

      Tuollainen määrä karkkia viikossa on todellinen terveysriski, vaikka olisit kuinka hoikka.

      • alkuperäinen kirj.

        No minkä verran karkkia olisi sopiva määrä? Mikä karkki olisi terveellisintä? Tai miten karkista pääsisi edes hiukan eroon?En kyllä usko että koskaan voisin täysin lopettaa karkin syöntiä, se tuntuu nimittäin olevan minulle todella vaikeaa, viikon karkkilakko on tuskaa. Mitä sairauksia tarkalleen tästä voi seurata? Ymmärrän ehkä lisäaineet, mutta toisaalta niitähän on kaikkialla, mutta miten valkoinen sokeri on muka myrkyllistä?


      • epäterveellistä
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

        No minkä verran karkkia olisi sopiva määrä? Mikä karkki olisi terveellisintä? Tai miten karkista pääsisi edes hiukan eroon?En kyllä usko että koskaan voisin täysin lopettaa karkin syöntiä, se tuntuu nimittäin olevan minulle todella vaikeaa, viikon karkkilakko on tuskaa. Mitä sairauksia tarkalleen tästä voi seurata? Ymmärrän ehkä lisäaineet, mutta toisaalta niitähän on kaikkialla, mutta miten valkoinen sokeri on muka myrkyllistä?

        Pidemmän päälle sokeri on epäterveellistä. Se voi jopa aiheuttaa sepelvaltimotautia. Naisilla lisäksi jos sattuu olemaan pco (n. joka viidennellä suomalaisnaisella on vaikka ei sitä itse tietäisi)estää munasolun irtoamista, eli aiheuttaa lapsettomuutta.

        Ymmärrän kyllä, että on vaikea päästä eroon karkin mussuttamisesta. Koita vaikka vähentää pikkuhiljaa. Tai sitten et osta kaupasta. Jos karkkia on kotona niin houkutus on liian suuri. Mulla on onneksi lähimpään kauppaan niin pitkä matka(7km), ettei kovin helposti tule lähdettyä ylimääräiseen karkin haku reissuun.


      • Syksy
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

        No minkä verran karkkia olisi sopiva määrä? Mikä karkki olisi terveellisintä? Tai miten karkista pääsisi edes hiukan eroon?En kyllä usko että koskaan voisin täysin lopettaa karkin syöntiä, se tuntuu nimittäin olevan minulle todella vaikeaa, viikon karkkilakko on tuskaa. Mitä sairauksia tarkalleen tästä voi seurata? Ymmärrän ehkä lisäaineet, mutta toisaalta niitähän on kaikkialla, mutta miten valkoinen sokeri on muka myrkyllistä?

        Kerralla irti vaan. Alku voi olla tuskaa, mutta se johtuu vain vieroitusoireista - sokeri kun aiheuttaa riippuvuutta. Jos on vaikea lopettaa karkinsyönti, mieti haluatko olla lopun ikääsi riippuvainen jostain. Mutta helpointa on tosiaan lopettaa kerralla, niin kuin monen muunkin riippuvaisuutta aiheuttavan aineen kanssa, pienenkin annoksen nauttiminen kun ylläpitää elimistön "tarvetta" aineeseen.


    • kyllä

      siis todellakin tunteen! Mä oon ihan samanlainen. Oon ihan ok painonen ja ainoa paheeni on irtokarkit. Nyt olen kuitenkin päättänyt, että kaupassa olessani ostan vaan, jonkun pienen karkkiaskin tai tikkarin. Tikkarit on hyviä, kun kestää niin pitkään. Karkkipusseista on nykyään tehty niin hervottoman isoja, että silloin tulee syötyä karkkeja ihan älyttömästi. Pienikin määrä siis kyllä riittää. Kuria vaan tarvitaan!

    • Aino

      Makean himo voi olla läheisyyden kaipuuta.
      Onko elämässäsi tarpeeksi sosiaalisia kontakteja muihin ihmisiin? Minkä laatuisia nämä kontaktit ovat? Pintapuolisuutta vai syvällisyyttä ja todellista hellyyttä ja rakkautta?
      Tässä sinulle hieman vihjettä siihen mitä henkisellä puolella asiassa tapahtuu...
      Korvaatko makealla jotakin? Uskallatko elää omana itsenäsi vai pelkäätkö ja kärsit siitä?
      Minä itse syön ehkä liikaakin hedelmiä(makeaa).
      Olen silti vähentänyt niiden syöntiä, eikä verensokeri ole enää "pilvissä".

      • alkuperäinen kirj.

        Itse olen ajatellut että makean syöminen on keino rentoutua tai sitä se minulle usein tuntuu olevan, ihan kuin useille nuorille juominen, itse en juo ollenkaan.
        Sosiaalisia kontakteja ihmisiin elämässäni on paljon mutta elän kyllä ilman hellyyttä ja rakkautta. Olen kyllä aina syönyt karkkia mutta viimeisen vuoden aikana se on lisääntynyt ja mielummin laittaisin itse syyksi kyllä stressin ja sen että on tarve rentoutua nopeasti useammin. Tämä varmaan vaikeuttaa karkista eroon pääsemistä?


    • Joku tyyppi

      Karkkihan on tosi terveellistä. Ei siitä mitään terveyshaittoja tuu. Syö vaan paljon karkkii!!

    • lite överviktig

      Fazerin sivuilta löytyi pussimakeisten anoossuositus. Se on 25 g. eli kahdeksasosa normipussia (200g) ja n. kuudestoistaosa jättipussia (400g). Itse syön karkkia vain ja ainoastaan ahmimalla paljon kerralla ja luultavasti se on myös ainut syy lievään paino-ongelmaani ja jojoiluun painon kanssa. 25 g tuntuu ihan vitsiltä mutta uskottavahan se on.

      Tsemppiä kaikille saman ongelman kanssa painoville painaville tai kevyille!

    • Anonyymi

      Laihat ihmiset jotka syövät eoäterveellisesti niillä on sisäelinrasvaa joka on TOSI VAARALLISTA

    • Anonyymi

      Kaikkia nam nam herkkuva on :)) masukille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      83
      3597
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      569
      3363
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3179
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2122
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2011
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1565
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1321
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1312
    Aihe