Olen kuullut, että ns. torontolaisissa tilaisuuksissa saattaa kuulua karjahtelua, ulinaa ja kaikenlaisia omituisia ääniä. Kuinka moni tällä palstalla käyvä uskoo noiden ilmiöiden olevan Pyhästä Hengestä? Ja jos uskot niin kertoisitko, että miksi se Pyhä Henki laittaa ihmiset käyttäytymään tavalla joka saa koko karismaattisuuden näyttämään hullulta?
torontolaisuudesta
33
1039
Vastaukset
- Kauko
en tiedä torontolaisuudesta sen enempää, mutta olen lukenut eräästä kirkollisesta lehdestä yhden luterilaisen kokemuksesta.
Hänen mielestään kyseinen ilmiö on tarpeellinen vapauttamaan ratinaaliseen, älylliseen uskoon kangistunutta ahdistunutta kristittyä.
Kyseisessä ilmiössä siis tapahtuu itseasiassa sielunhoitoa, jossa ahdistus puretaan ulos.
Tarvitaanko pinttyneeseen muodolliseen ja tunneköyhään kristillisyyteemme sitä, saa jokainen itse tykönänsä päättää.
Meikäläinen kunnon kristitty ei juuri saa tilaisuutta "repäistä" missään, on aina oltava niin arvokas ettei loukkaisi ketään ja olisi esimerkillinen kristitty. Edes humalapäissään ei voi tunteitansa purkaa. Toisaalat kyllä ymmärrän että tällaiselle torontolaisilmiölle on tilausta. - mietintämyssykkä
Raamatussa on jokin maininta missä sanotaan että uskovan käytös on hullutusta muiden silmissä mutta kyllä tuollainen käytös on jo minunkin mielestä liiallisuuksiin menemistä. En usko että se hyödyttää ketään, mutta kai siellä on aidosti uskovaisia ihmisiäkin. On vain outoa että on tuollaista
millaisia karjahduksia, millaista ulinaa ja millaisia omituisia ääniä?
Tuli vain mieleen sellainen vapaa assosiaatio, että shamanismissa shamaanin henkimatkalla apuhenkinä on usein eläimiä. Eläimethän voivat ulista ja karjahdella.
Sanottakoon tässä vielä etukäteen, ettei tätä ole tarkoitettu P.H:n pilkaksi- påhdiskelija
En ole henk. koht. koskaan ollut tilaisuudessa jota voisi sanoa torontolaiseksi siinä merkityksessä kun asian ymmärrän. Käsitykseni pohjautuu luettuun ja kuultuun, sekä asian vastustajien että puoltajien sanaan. Pikkuisen olen netin kautta katsellut videopätkiä semmoisista hurmostapahtumista. Kuului ainakin kiljumista ja jotain epämääräistä ulinaa. Karjuminen, jota en itse ole kuullut, on kuitenkin ilmeisestikin totta, ja sitä saatetaan joskus kutsua termillä "Juudan jalopeuran karjahdus" tai jotain sinne päin.
"Tuli vain mieleen sellainen vapaa assosiaatio, että shamanismissa shamaanin henkimatkalla apuhenkinä on usein eläimiä. Eläimethän voivat ulista ja karjahdella."
Niin. Jotkut torontolaisuutta kritisoivat kristityt tosiaan väittävät sen olevan samaa kuin shamnismi, new age ym. jutut. Minusta koko touhu vaikuttaa pelkältä sekoilulta. - mutta monet niistä..
påhdiskelija kirjoitti:
En ole henk. koht. koskaan ollut tilaisuudessa jota voisi sanoa torontolaiseksi siinä merkityksessä kun asian ymmärrän. Käsitykseni pohjautuu luettuun ja kuultuun, sekä asian vastustajien että puoltajien sanaan. Pikkuisen olen netin kautta katsellut videopätkiä semmoisista hurmostapahtumista. Kuului ainakin kiljumista ja jotain epämääräistä ulinaa. Karjuminen, jota en itse ole kuullut, on kuitenkin ilmeisestikin totta, ja sitä saatetaan joskus kutsua termillä "Juudan jalopeuran karjahdus" tai jotain sinne päin.
"Tuli vain mieleen sellainen vapaa assosiaatio, että shamanismissa shamaanin henkimatkalla apuhenkinä on usein eläimiä. Eläimethän voivat ulista ja karjahdella."
Niin. Jotkut torontolaisuutta kritisoivat kristityt tosiaan väittävät sen olevan samaa kuin shamnismi, new age ym. jutut. Minusta koko touhu vaikuttaa pelkältä sekoilulta.>Niin. Jotkut torontolaisuutta kritisoivat kristityt tosiaan väittävät sen olevan samaa kuin shamnismi, new age ym. jutut. Minusta koko touhu vaikuttaa pelkältä sekoilulta.>
eräs entinen new ageisti kävi kyseisen tyyppisessä kokouksessa ja hän tunsi siellä olevan saman hengen että ilmapiirin kuin new age sessioissa. - tode'
mutta monet niistä.. kirjoitti:
>Niin. Jotkut torontolaisuutta kritisoivat kristityt tosiaan väittävät sen olevan samaa kuin shamnismi, new age ym. jutut. Minusta koko touhu vaikuttaa pelkältä sekoilulta.>
eräs entinen new ageisti kävi kyseisen tyyppisessä kokouksessa ja hän tunsi siellä olevan saman hengen että ilmapiirin kuin new age sessioissa.tuota samaa kertoi eräs ystäväni, joka oli monta vuotta pahemman kerran sidoksissa parapsykologian kiemuroihin.
muuten "entisessä elämässään" ystäväni luuli olevansa aito kristitty. lauloi kirkkokuorossa ja muuta mukavaa. pitkällisen prosessin ja muutamien melko hurjien kokemusten jälkeen hän pystyi irtautumaan niistä jutuista ja tuli ymmärtämään, mitä kristillisyys oikeasti on ja mitä se EI VOI OLLA.
kyseessä ei siis ole "pelkkä sekoili".
Minulla ei ole vahvaa kantaa puolesta eikä vastaan, pitäisi itse käydä katsomassa millaista se todella on. En haluaisi kuitenkaan tuomita koko torontolaisuutta, sillä varmasti jotkut kyseiset seurakunnat ovat ihan terveellä pohjalla, ja eivät ole menneet kaikkeen sielullisuuteen mukaan. Näenkin, että suuri osa noista ilmiöistä ovat sieluperäisiä. En sitten osaa sanoa onko se hyvä vai huono asia. Sen kyllä tiedän, että Jumala voi vaikuttaa myös sielunelämään, sillä Hän haluaa vaikuttaa meissä kokonaisuudessaan, sekä sielua, henkeä että ruumista. Itse en näe tarvetta eläinmäisille äännähtelyille, mutta toisaalta kukaan ei täysin tunne Pyhän Hengen toimintaa. Onhan Hänkin riippumaton persoona.
- Herrasta
srk:nnassamme oli toronton ilmentymiä,mutta onneksi ne tyrehtyivät, pastorin muuttaessa ja jättäessä srk.nnan sekalaiseen tilaan.
- Sim-son
Se mitä minä olen nähnyt torontolaisuudesta ei ole Jumalasta, kaukana siitä. Luulin tuonkin hölyn-pölyn olevan jo menneen talven lumia. Vaikuttaako tuo enää missään?
Ihan Pohjois-Suomessa tuo ilmiö repi muutaman hengen rukouspiirin kahtia. Toiset ovat 'tavallisesti uskossa' ja toiset kuulemma ulvovat susien kanssa.
Sielun piilevä voima. Herrasta kirjoitti:
srk:nnassamme oli toronton ilmentymiä,mutta onneksi ne tyrehtyivät, pastorin muuttaessa ja jättäessä srk.nnan sekalaiseen tilaan.
En halua puolustella torontolaisuutta, mutta en voi sivuuttaa sitä, että olen kuullut myös hyviäkin mielipiteitä siitä.
Joskus vain käy mielessä, että jos Jumala laskee herätykseen johonkin seurakuntaa, on aivan varma, että on ihmisiä, jotka sitä vastustavat. On luonnollista, että todellisenkin herätyksen aikana tapahtuu ihmeellisiä asioita, sillä Jumala on ihmeiden Jumala. He jotka ovat tästä tietoisia, väittävät sitten vastustajien vastustavan itse Pyhän Hengen toimintaa. Asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen, että voisi suoraan sanoa, mikä on oikea, ja mikä "valeherätys".
Tärkeää on lukea sanaa, ja kasvaa siinä. Silloin on oikea tieto Pyhän Hengen toiminnasta, ja myös edellytykset koetella se sanalla. On myös tärkeää valvoa omaa hengellistä tilaa, jotta ei ole heti horjumassa kaiken laisten ilmiöiden perään. Terve usko perustuu aina Kristuskalliolle, Jumalan sanaan. Siitä tunnistaa oikean herätyksen. Herätys ei myöskään koskaan tapahdu tietyn henkilön/ryhmän ympärillä (kuten amerikasta kantautuvissa esimerkeissä), vaan se on rajojarikkovaa Jumalan ilmestymistä kansansa keskuuteen.
Vaikka on tärkeää valvoa ja pitää opetus raittiina, kehoitan kuitenkin olemaan avoin Pyhälle Hengelle, sillä Hänen kauttaan tapahtuu suuria ja ihmeellisiä asioita, joita emme voi järjellä ymmärtää. Siksi ei pidä heti hätiköiden tuomita kaikkea harhaoppiseksi.
Siunausta.
P.S. Toivon, että seurakuntanne on jo paremmassa tilanteessa. Olen pahoillani, että niin pääsi käymään.Sim-son kirjoitti:
Se mitä minä olen nähnyt torontolaisuudesta ei ole Jumalasta, kaukana siitä. Luulin tuonkin hölyn-pölyn olevan jo menneen talven lumia. Vaikuttaako tuo enää missään?
Ihan Pohjois-Suomessa tuo ilmiö repi muutaman hengen rukouspiirin kahtia. Toiset ovat 'tavallisesti uskossa' ja toiset kuulemma ulvovat susien kanssa.
Sielun piilevä voima.Torontolaisuudessa on kyllä paljon pimeitä, ja sekavia piirteitä. Kiinnostaisi tietää, ovatko kaikki seurakunnat samanlaisia, vai onko niissä eroja. Voisi kuvitella, että joissain tapauksissa liioitellaan ja korostetaan juuri näitä eläimellisiä ilmentymiä, vaikka seurakuntalaiset eivät välttämättä itse pidä niitä kovinkaan merkityksellisinä, ja ehkä jopa myöntävät niiden olevan sielullisia, ja että tilanne on jossain vaiheessa karannut käsistä.
Tämä on vain omaa pohdintaa, en haluaisi tuomita sitä kokonaisuudessaan suoralta kädeltä. Ilmentymät asetan kyllä todellakin kiistanalaisiksi, enkä pidä niitä hyödyllisinä, eikä Raamatun mukaisina. Tärkeämpää on kuitenkin herätyksen tuottamat hedelmät. Jos ihmisiä on tullut joukoittain terveeseen uskoon, joka on johdattanut heidät tukeutumaan Jumalaan ja Hänen sanaansa, niin en voi sitä tuomita. Jos torontolaisuus todellakin pyörii vain ilmiöiden ja rahan ympärillä, niin silloin voin myöntää sen olevan harhaoppista. En kuitenkaan tiedä koko totuutta, sillä en ole sitä lähemmin tutkinut. En haluaisi tehdä mitään lopullisia johtopäätöksiä useiden ristiriitaisten lähteiden pohjalta.
Siunausta Sim-son.- rukoillaan Jumalan tahdon t...
Laurentius kirjoitti:
En halua puolustella torontolaisuutta, mutta en voi sivuuttaa sitä, että olen kuullut myös hyviäkin mielipiteitä siitä.
Joskus vain käy mielessä, että jos Jumala laskee herätykseen johonkin seurakuntaa, on aivan varma, että on ihmisiä, jotka sitä vastustavat. On luonnollista, että todellisenkin herätyksen aikana tapahtuu ihmeellisiä asioita, sillä Jumala on ihmeiden Jumala. He jotka ovat tästä tietoisia, väittävät sitten vastustajien vastustavan itse Pyhän Hengen toimintaa. Asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen, että voisi suoraan sanoa, mikä on oikea, ja mikä "valeherätys".
Tärkeää on lukea sanaa, ja kasvaa siinä. Silloin on oikea tieto Pyhän Hengen toiminnasta, ja myös edellytykset koetella se sanalla. On myös tärkeää valvoa omaa hengellistä tilaa, jotta ei ole heti horjumassa kaiken laisten ilmiöiden perään. Terve usko perustuu aina Kristuskalliolle, Jumalan sanaan. Siitä tunnistaa oikean herätyksen. Herätys ei myöskään koskaan tapahdu tietyn henkilön/ryhmän ympärillä (kuten amerikasta kantautuvissa esimerkeissä), vaan se on rajojarikkovaa Jumalan ilmestymistä kansansa keskuuteen.
Vaikka on tärkeää valvoa ja pitää opetus raittiina, kehoitan kuitenkin olemaan avoin Pyhälle Hengelle, sillä Hänen kauttaan tapahtuu suuria ja ihmeellisiä asioita, joita emme voi järjellä ymmärtää. Siksi ei pidä heti hätiköiden tuomita kaikkea harhaoppiseksi.
Siunausta.
P.S. Toivon, että seurakuntanne on jo paremmassa tilanteessa. Olen pahoillani, että niin pääsi käymään...kyllä parempaan ollaan menossa ja oikeata pyhän hengen herätystä odotellaan.Jumalan Henki ei hajota vaan yhdistää,näin minä olen käsittänyt.
- tode'
rukoillaan Jumalan tahdon t... kirjoitti:
..kyllä parempaan ollaan menossa ja oikeata pyhän hengen herätystä odotellaan.Jumalan Henki ei hajota vaan yhdistää,näin minä olen käsittänyt.
Pyhä Henki yhdistää!
minullakin on kotikaupungistani kokemuksia siitä, kuin ao. ilmiö repii seurakuntia ja nimenomaan yksilöuskovia hajalle.
seurasin hyvin tiiviisti maakuntaamme 10 vuotta sitten hiipivää torontolaisuutta. tänään tuossa silloin perustetussa kirkossa saarnataan "kun annat tarpeeksi varoistasi Jumalalle, et sairastu koskaan" -evankeliumia. hyvin surullista kuultavaa ja nähtävää. - Sim-son
Laurentius kirjoitti:
Torontolaisuudessa on kyllä paljon pimeitä, ja sekavia piirteitä. Kiinnostaisi tietää, ovatko kaikki seurakunnat samanlaisia, vai onko niissä eroja. Voisi kuvitella, että joissain tapauksissa liioitellaan ja korostetaan juuri näitä eläimellisiä ilmentymiä, vaikka seurakuntalaiset eivät välttämättä itse pidä niitä kovinkaan merkityksellisinä, ja ehkä jopa myöntävät niiden olevan sielullisia, ja että tilanne on jossain vaiheessa karannut käsistä.
Tämä on vain omaa pohdintaa, en haluaisi tuomita sitä kokonaisuudessaan suoralta kädeltä. Ilmentymät asetan kyllä todellakin kiistanalaisiksi, enkä pidä niitä hyödyllisinä, eikä Raamatun mukaisina. Tärkeämpää on kuitenkin herätyksen tuottamat hedelmät. Jos ihmisiä on tullut joukoittain terveeseen uskoon, joka on johdattanut heidät tukeutumaan Jumalaan ja Hänen sanaansa, niin en voi sitä tuomita. Jos torontolaisuus todellakin pyörii vain ilmiöiden ja rahan ympärillä, niin silloin voin myöntää sen olevan harhaoppista. En kuitenkaan tiedä koko totuutta, sillä en ole sitä lähemmin tutkinut. En haluaisi tehdä mitään lopullisia johtopäätöksiä useiden ristiriitaisten lähteiden pohjalta.
Siunausta Sim-son.Ainakin se torontolaisuus jonka minä olen nähnyt pyörii ihmeiden ja henkilöpalvonnan ympärillä. Meitä oli kerran viisi miestä eräässä seurkunnassa ja emme tienneet, että siellä alkavat torontolaisten pippalot. Kun sätkiminen alkoi yksi romanimies lähti heti pois ja meni parkkipaikalle autoon. Me neljä jäätiin vähäksi aikaa. Sitten yksi tyttö alkoi huutaa kuin pistetty sika ja toinen lähti juoksemaan kuin hurrikaani meitä kohti kädet harottaen. Kyllä säikähdimme, aikuiset miehet. Hyppäsimme sivuun ja tyttö juoksi ulos lauma perässä.
Tuo huuto oli kuulunut autoon parkkipaikalle asti. Lähdimme kesken pois.
Toisen kerran hieman hillitympi tapaus. Yhden puolesta edessä rukoiltiin niin hän röhki kuin olisi tehty vatsatähystystä. Tuo röhkiminen oli kuulemma kuulunut ulos asti. Yksi meni alttarille ja sanoi alkavansa tuosta noin vaan soittamaan trumpettia. Vaimoni huusi hiljaa. No, tuo soitto-oppilas sai itkukohtauksen ja joukon lohduttajia. Täytyy näköjään naisten puuttua kun miehet ei uskalla varovaisuuden vuoksi.
Sinulla on veljeni hyvä ja oikea mielenlaatu. Ole siunattua ja kun emäntää otat rukoile, että hänellä on sama näky kuin sinullakin. Noin varmasti teetkin. :D Sim-son kirjoitti:
Ainakin se torontolaisuus jonka minä olen nähnyt pyörii ihmeiden ja henkilöpalvonnan ympärillä. Meitä oli kerran viisi miestä eräässä seurkunnassa ja emme tienneet, että siellä alkavat torontolaisten pippalot. Kun sätkiminen alkoi yksi romanimies lähti heti pois ja meni parkkipaikalle autoon. Me neljä jäätiin vähäksi aikaa. Sitten yksi tyttö alkoi huutaa kuin pistetty sika ja toinen lähti juoksemaan kuin hurrikaani meitä kohti kädet harottaen. Kyllä säikähdimme, aikuiset miehet. Hyppäsimme sivuun ja tyttö juoksi ulos lauma perässä.
Tuo huuto oli kuulunut autoon parkkipaikalle asti. Lähdimme kesken pois.
Toisen kerran hieman hillitympi tapaus. Yhden puolesta edessä rukoiltiin niin hän röhki kuin olisi tehty vatsatähystystä. Tuo röhkiminen oli kuulemma kuulunut ulos asti. Yksi meni alttarille ja sanoi alkavansa tuosta noin vaan soittamaan trumpettia. Vaimoni huusi hiljaa. No, tuo soitto-oppilas sai itkukohtauksen ja joukon lohduttajia. Täytyy näköjään naisten puuttua kun miehet ei uskalla varovaisuuden vuoksi.
Sinulla on veljeni hyvä ja oikea mielenlaatu. Ole siunattua ja kun emäntää otat rukoile, että hänellä on sama näky kuin sinullakin. Noin varmasti teetkin. :DKuulostaa kieltämättä hirveältä. Olisi varmaan tärkeää rukoilla, että mahdollisimman moni eksytyksen uhri löytäisi takaisin Jeesuksen ristin juureen, ja saisivat aloittaa uudelleen raittiin elämän Kristuksessa.
Olen huomannut, että jotkut ihmiset (et sinä) puhuvat torontolaisista vihamieliseen sävyyn. Minusta olisi tärkeämpää ajatella heitä uskosta osattomina, joille meidän pitäisi uudestaan julistaa evankeliumia ja tervettä Sanan opetusta. Ehkä silloin voisimme pelastaa osan noista eksyneistä lampaista. Herää kyllä huoli heikoista uskovaisista, jotka eivät osaa erottaa eksytystä oikeasta evankeliumista... Varmasti se ei ole aina helppoa kokeneillekaan. Onneksi meillä on kuitenkin Jeesuksen veren suoja, ja Hän kyllä pitää meistä huolen sanansa mukaan.
Kiitos mukavista, "profeetallisista", loppusanoista ;)
Siunausta
- Uskossa
Itse olen tullut siihen tulokseen, että se on väkevä lopun ajan eksytys annettu niille, joilla ei ole rakkautta totuuteen. Olen kyllä ollut parissa kokouksessa itsekin. Jumalan Sana jätetään niissä toissijaiseksi.
Torontolaisuudesta on kyllä tietoa ja videonäytteitäkin netissä.
Toivon, että uskovat säilyisivät Pyhän Hengen johdossa raittiilla Sanan linjalla. - soltanto
Eräässä kokouksessa oli sitä "pyhän hengen" naurua.Se oli hirvittävää kuunnella ja ihmettelin silloin mistä on kysymys.
Nyt kun yli kymmenen vuotta on kulunut, ymmärrän sen olevan eksytystä.
Ei Jumalan Pyhän Hengen tiliin voi mitä tahansa laittaa.
Olen myös ollut eräässä toisessa kokouksessa Helsingin Pasilassa joku suuri urheiluhalli.
Puhujana oli irlantilaisyntyinen mies ja en ymmärtänyt mitä hän tahtoi sanoa.
Väänsi Raamatun sana niin kummaan malliin, että siitäkin tuli paha olo.
Sitten alkoi ne kaatumiset.
Ja koko sali kaikui eläinäänistä.
Luulin ensin että siellä oli suuri joukko psyykkisesti sairaita ihmisiä, joille tämä tilaisuus oli etupäässä tarkoitettu.
Helsingin Saalem seurakunnasta kolme uskovaa ystävääni olivat kutsuneet minut mukaan tuohon tilaisuuteen.
Nyt kun hekin näkivät tämän kaiken, heitä hävetti ja sanoivat, etteivät hekään tienneet keitä kokouksen järjestäjät olivat.
Kyllä minä uskallan Jumalan edessä sanoa, että tällainen on Kristuksen evankeliumin häpäisyä ja pilkkaamista.- Mona-Henrika
kotipaikkakunnan silloiset Helari nuoret kävivät. Silloin siellä tapahtui, että eräs silloisista nuorista rupesi ääntelemään kuin eläin. Ja jos oikein muistan, niin hän haukkui kuin koira yms. Ja sitä ei saatu loppumaan, ei sitten millään. Tämä ihminenkin oli paniikissa, kun se vain jatkui ja jatkui.
Kokemus oli aika järkyttävä tälle henkilölle ja muille nuorille. Siitä ihmisestä tuntui tosi pahalta pitkään sen kokemuksen jälkeen. Silloin ainakin kotipaikkani Helluntaiseurakunta otti kielteisen kannan koko asiaan.
Jos se eläimellinen ääntely oli Pyhästä Hengestä, niin olisiko tuosta ihmisestä tuntunut silloin se asia väärältä ja pahalta ? Veikkaan että ei. En voi mitenkään ajatella, että tuollainen käyttäytyminen olisi Pyhästä Hengestä. Muista torontolaisuuden ilmiöistä, en oikein osaa sanoa. Mielestäni sekin on mahdollista, että sekä Pyhä Henki, että saatana ovat samassa tilassa vaikuttamassa. Toisin sanoen saatana sabotoimassa Jumalan työtä. - soltanto
Mona-Henrika kirjoitti:
kotipaikkakunnan silloiset Helari nuoret kävivät. Silloin siellä tapahtui, että eräs silloisista nuorista rupesi ääntelemään kuin eläin. Ja jos oikein muistan, niin hän haukkui kuin koira yms. Ja sitä ei saatu loppumaan, ei sitten millään. Tämä ihminenkin oli paniikissa, kun se vain jatkui ja jatkui.
Kokemus oli aika järkyttävä tälle henkilölle ja muille nuorille. Siitä ihmisestä tuntui tosi pahalta pitkään sen kokemuksen jälkeen. Silloin ainakin kotipaikkani Helluntaiseurakunta otti kielteisen kannan koko asiaan.
Jos se eläimellinen ääntely oli Pyhästä Hengestä, niin olisiko tuosta ihmisestä tuntunut silloin se asia väärältä ja pahalta ? Veikkaan että ei. En voi mitenkään ajatella, että tuollainen käyttäytyminen olisi Pyhästä Hengestä. Muista torontolaisuuden ilmiöistä, en oikein osaa sanoa. Mielestäni sekin on mahdollista, että sekä Pyhä Henki, että saatana ovat samassa tilassa vaikuttamassa. Toisin sanoen saatana sabotoimassa Jumalan työtä.Siteeraan omia sanojani:
Eräässä kokouksessa oli sitä "pyhän hengen" naurua.Se oli hirvittävää kuunnella ja ihmettelin silloin mistä on kysymys.
Ei Jumalan Pyhän Hengen tiliin voi mitä tahansa laittaa. >>
Tämä tapahtui jo 80-luvun puolella, soitin nimittäin sille uskovalle jonka kanssa siellä olin ja hän muisti tarkkaan.
Se oli myös Helsingissä ja silloin kun torontolaisuus oli juuri saanut valtaa Suomessa. - soltanto
Mona-Henrika kirjoitti:
Jos se eläimellinen ääntely oli Pyhästä Hengestä, niin olisiko tuosta ihmisestä tuntunut silloin se asia väärältä ja pahalta ? Veikkaan että ei. En voi mitenkään ajatella, että tuollainen käyttäytyminen olisi Pyhästä Hengestä. Muista torontolaisuuden ilmiöistä, en oikein osaa sanoa. Mielestäni sekin on mahdollista, että sekä Pyhä Henki, että saatana ovat samassa tilassa vaikuttamassa. Toisin sanoen saatana sabotoimassa Jumalan työtä.Oli vuonna -99 tai 2000, en ole varma mutta jompikumpi.
- Mona-Henrika
soltanto kirjoitti:
Siteeraan omia sanojani:
Ei Jumalan Pyhän Hengen tiliin voi mitä tahansa laittaa. >>
Tämä tapahtui jo 80-luvun puolella, soitin nimittäin sille uskovalle jonka kanssa siellä olin ja hän muisti tarkkaan.
Se oli myös Helsingissä ja silloin kun torontolaisuus oli juuri saanut valtaa Suomessa.vaan 90 luvun puolella.
En todellakaan muista vuotta. Ja kun juuri kysyin vuotta siellä mukana olleelta, niin hänkään ei muistanut sitä. - soltanto
Mona-Henrika kirjoitti:
vaan 90 luvun puolella.
En todellakaan muista vuotta. Ja kun juuri kysyin vuotta siellä mukana olleelta, niin hänkään ei muistanut sitä.katsoin viestiäni ja olen kirjoittanut väärin.
Vuosi oli tarkalleen 1998 ja paikka Leppävaara, suur-Helsingin seurakunta.
Sitä ei kai ole olemassakaan enää ainakaan siellä! - http://www.suhe.net/
soltanto kirjoitti:
katsoin viestiäni ja olen kirjoittanut väärin.
Vuosi oli tarkalleen 1998 ja paikka Leppävaara, suur-Helsingin seurakunta.
Sitä ei kai ole olemassakaan enää ainakaan siellä!
- http://www.tacf.org/
- soltanto
Jumalaa, laittamalla noita linkkejäsi enää!
- PARI TERVETTÄ LINKKIÄ
- tode'
vaihtunut menestysteologiaan, johon myös suomen helluntaiherätys on ottanut kielteisen kannan, muutamia harhailijoita lukuunottamatta.
tiesit jo varmaan kysyessäsikin, että kyseinen kukko kiekuu -hengellisyys on epätervettä kristillisyyttä.
kuten jo mainitsinkin, ne kirkot, jotka harrastivat innolla torontolaisuutta, saarnaavat nyt kylmän viileästi menetysteologiaa.
olen tosi iloinen, että suurin osa suomen kristillisistä kirkkokunnista on säästynyt tuolta karmeudelta saarnata niin taloudellista, kuin terveydellistäkin menestystä suhteessa uskon vahvuuteen.- kristitty* havaintoni tila...
Jeesuksen opetuksen tosissaan ja haluavat elää sen todeksi. Uskonnolliset "kristityt" vastustavat omalla kuolleella ristiriidassa olevalla uskollaan eläviä kristittyjä.
- tode'
kristitty* havaintoni tila... kirjoitti:
Jeesuksen opetuksen tosissaan ja haluavat elää sen todeksi. Uskonnolliset "kristityt" vastustavat omalla kuolleella ristiriidassa olevalla uskollaan eläviä kristittyjä.
tässä jokunen aika sitten eräs menestysteologin tapainen nimesi helluntai- ja luterilaisen kirkon kokonaisuudessaan uskonnollisiksi! oletan oikeasti syynä olevan sen, etteivät ne ole lähteneet samaan menestys -veneeseen. tosin siinä paatissa ei ole vapaakirkkoakaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
- kristitty*
tode' kirjoitti:
tässä jokunen aika sitten eräs menestysteologin tapainen nimesi helluntai- ja luterilaisen kirkon kokonaisuudessaan uskonnollisiksi! oletan oikeasti syynä olevan sen, etteivät ne ole lähteneet samaan menestys -veneeseen. tosin siinä paatissa ei ole vapaakirkkoakaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
liikkeissä vähemmän, koska uusi vini kaadetaan uusiin leileihin.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1132083305983&search=uusiin &rng=1&submit1=Hae&ref=&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=
Löytyi 3 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä. Matt. 9:17
Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät."
Mark. 2:22
Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin."
Luuk. 5:38
Vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin. - påhdiskelija
kristitty* kirjoitti:
liikkeissä vähemmän, koska uusi vini kaadetaan uusiin leileihin.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1132083305983&search=uusiin &rng=1&submit1=Hae&ref=&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=
Löytyi 3 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä. Matt. 9:17
Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät."
Mark. 2:22
Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin."
Luuk. 5:38
Vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin.Ei millään pahalla, mutta alkaa jo vähän väsyttää tämä termin "uskonnollinen" käyttö toisinajattelijoista puhuttaessa.
- kristitty*
påhdiskelija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta alkaa jo vähän väsyttää tämä termin "uskonnollinen" käyttö toisinajattelijoista puhuttaessa.
Löytyi 9 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä. Matt. 23:26
Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!
Luuk. 7:39
Mutta kun fariseus, joka oli hänet kutsunut, sen näki, ajatteli hän mielessään näin: "Jos tämä olisi profeetta, tietäisi hän, mikä ja millainen tuo nainen on, joka häneen koskee: että hän on syntinen."
Luuk. 11:37
Hänen näin puhuessaan pyysi eräs fariseus häntä luoksensa aterioimaan; niin hän meni sinne ja asettui aterialle.
Luuk. 11:38
Mutta kun fariseus näki, ettei hän peseytynyt ennen ateriaa, ihmetteli hän.
Luuk. 18:10
"Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
Luuk. 18:11
Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
Ap. t. 5:34
Mutta neuvostossa nousi eräs fariseus, nimeltä Gamaliel, lainopettaja, jota koko kansa piti arvossa, ja hän käski viedä miehet vähäksi aikaa ulos.
Ap. t. 23:6
Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana".
Fil. 3:5
joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
- TERVETTÄ LINKKIÄ
TERVETTÄ LINKKIÄ
http://www.kaantopiiri.org/
http://www.tacf.org/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 28111153
- 1336990
- 955663
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa385048- 524241
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303889- 613504
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323452Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru222975- 782894