Viikkoa ennen ajokortin saamista (2003) iskä osti mulle punasen Honda Civicin 1.4 tuplakaasareilla, sedan ja vm.1990. Auto on tosi hyvä ja vähäruokainen, ei syö öljyä eikä bensaa eikä oo ees ruosteessa.
Semmonen juttu on mietityttänyt auton saamisesta lähtien, että mikä ihme tärinä alkaa joskus n.90 km/h vauhdissa?
Kun vauhti lähenee tuota 90km/h alkaa ensin ratti täriseen/vapiseen, joskus ravistaa ihan kunnolla, joskus ei ollenkaan. Tärinä saattaa siirtyä joskus etupenkin kohdalle ja siitä taaksepäin, sitten se saattaa hävitä. Huomaa tuo 'saattaa', sillä tuo tärinä joskus tulee ja joskus ei, kesärenkailla ja talvirenkailla ihan sama juttu, vaikka ne on hiukka erikorkuset renkaat ja niissä on omat vanteensa. Iskä on autokorjaaja, eikä hänkään oo keksinyt mikä ravistaa. Ripustukset on kuin uudet, missään ei oo väljää, iskarit on hyvät jne.
Etujarrulevyt on hiukan pattiset ja kuluneet, kengät on vaihdettu viime kesänä. Tärinään jarrupalojen vaihto ei vaikuttanut. Voisko tärinä johtua jarrulevyjen kuluneisuudesta? Muuta syytä en millään keksi.
Tärinä ei varsinaisesti haittaa kun se ei näiden vuosien aikana ole pahentunut eikä kyllä hävinnytkään. Joskus sitä ei tunnu laisinkaan.
(Vastauksiin -ei kiitos- mollausviestejä mun auton merkkiä kohtaan!!! Hyvä auto ja sillä sipuli!)
Mikä ihme täryyttää?
16
1761
Vastaukset
- Kukkahattutäti2
Onko renkaat myös tasapainoitettu?
- Lightforce
Tietty renkaat on tasapainoitettu, isällä on korjaamossaan tasapainokone. Jäi vaan mainitsematta tuo ekassa viestissä.
- Rode67
Tere!
Käys kattoon toisaalla tässä palstalla omaa ongelmaani otsikolla "Astran ajomukavuuden palautus" ... vähän kokemusta (noin 8000 km ja kolme kuukautta) eikä lopussa vieläkään. - Automiekkonen
Taitaa olla uudesta asti autossa ollut ominaisuus.
- löytyy tästä
sitroen kirjoitti:
missään voimansiirtolaitteissa ole väljyyttä? Eli joku laakerointi kulahtanut?
Kardaanista se vika löytyy,vaihda niin ei täristä enää.
- Jamppa1
mahdollisuus on kierot jarrulevyt ja ajoittain makaavat satulat. Tai sitten voimansiirron juttuja. Riippuu vähän että tuntuuko kiihdyttäessä, jarruttaessa vai sekä että.
Niin ja lakkaa nyt ihmeessä kehumasta sitä vanhaa vessaa. Itse ajan vielä vanhemmalla ja olen ihan tyytyväinen mutta tosimies ei rehvastele autoilla.- Jamppa1
nyt lipsahti. Älä ota sitä tosimiesjuttua vakavasti, en tajunnut yhtä asiaa ennenkuin eksyin profiiliisi. Ei siis pahalla, tosin vaatimattomuus kaunistaa silti...
- Lightforce
Jamppa1 kirjoitti:
nyt lipsahti. Älä ota sitä tosimiesjuttua vakavasti, en tajunnut yhtä asiaa ennenkuin eksyin profiiliisi. Ei siis pahalla, tosin vaatimattomuus kaunistaa silti...
Eipä tuo lipsahdus pahemmin haitannut, tajusinkin että olit kuvitellut väärin. :)
Sori jos tulee sellanen mielikuva, että rehvastelen, mutta ei ollut tarkoitus.
Täristys voi hyvinkin johtua niistä kuluneista jarrulevyistä ja joskus etujarrut saattaa jäädä laahaamaan, oonkin tässä miettinyt josko jostain löytäisi käytetyt paremmat jarrulevyt. Vissiin ne on aika kalliita, kun ne on sellaset jäähdytetyt joissa on keskellä ura.
Se piti vielä lisätä, että kun kääntyy n. 40 km/h vauhdissa jyrkästi niin jyristää etusissa, taitaa olla just niistä jarrulevyistä/jarruista kiinni.
Jep, kyllä Civicissä on niitä malliominaisuuksia kuten kiljuvat etujarrut. Kerran olin naapurikaupungissa ja parkkipaikalta lähti täsmälleen samanlainen Civic, ja jarrut huusi just samalla nuotilla...:)
Nää jututhan vaan lisää auton persoonallisuutta!
(Heh heh, pakko myöntää, olen hiukka autohullu, vaan minkäs teet kun on pienestä asti 'asunut' autokorjaamolla.) Lightforce kirjoitti:
Eipä tuo lipsahdus pahemmin haitannut, tajusinkin että olit kuvitellut väärin. :)
Sori jos tulee sellanen mielikuva, että rehvastelen, mutta ei ollut tarkoitus.
Täristys voi hyvinkin johtua niistä kuluneista jarrulevyistä ja joskus etujarrut saattaa jäädä laahaamaan, oonkin tässä miettinyt josko jostain löytäisi käytetyt paremmat jarrulevyt. Vissiin ne on aika kalliita, kun ne on sellaset jäähdytetyt joissa on keskellä ura.
Se piti vielä lisätä, että kun kääntyy n. 40 km/h vauhdissa jyrkästi niin jyristää etusissa, taitaa olla just niistä jarrulevyistä/jarruista kiinni.
Jep, kyllä Civicissä on niitä malliominaisuuksia kuten kiljuvat etujarrut. Kerran olin naapurikaupungissa ja parkkipaikalta lähti täsmälleen samanlainen Civic, ja jarrut huusi just samalla nuotilla...:)
Nää jututhan vaan lisää auton persoonallisuutta!
(Heh heh, pakko myöntää, olen hiukka autohullu, vaan minkäs teet kun on pienestä asti 'asunut' autokorjaamolla.)pitäisi viallisten jarrulevyjen täristää muulloin kuin jarrutettaessa! Jos kurvissa kerran täristää, hakisin vikaa vetoakselien nivelistä (onhan se etuvetoauto?). Vika kyllä pitäisi löytyä, helpostikin. Kokeile, löytyykö vetoakselien seutuvilta mistään klappia; sellaista säteensuuntaista välystä. Ei saisi tuntua mitään välyksiä mihinkään suuntaan, ei myöskään pyörimissuunnassa.
- Lightforce
sitroen kirjoitti:
pitäisi viallisten jarrulevyjen täristää muulloin kuin jarrutettaessa! Jos kurvissa kerran täristää, hakisin vikaa vetoakselien nivelistä (onhan se etuvetoauto?). Vika kyllä pitäisi löytyä, helpostikin. Kokeile, löytyykö vetoakselien seutuvilta mistään klappia; sellaista säteensuuntaista välystä. Ei saisi tuntua mitään välyksiä mihinkään suuntaan, ei myöskään pyörimissuunnassa.
Mutta katsastuksessa ei ole viimesen 4 vuoden aikana huomattu yhtään mitään, oon ollu itte kattomassa 3 kertaa kun ne on repiny ja väännelly renkaita & ripustuksia, mikään ei oo heilunu suuntaan eikä toiseen. Sekin on outoo, että ilmiö ei ole pahentunut yhtään näiden vuosien aikana, vaikka autolla on suht. aktiivisesti ajettu, myös kuoppaisilla hiekkateillä.
- Minä etsin myös
Lightforce kirjoitti:
Mutta katsastuksessa ei ole viimesen 4 vuoden aikana huomattu yhtään mitään, oon ollu itte kattomassa 3 kertaa kun ne on repiny ja väännelly renkaita & ripustuksia, mikään ei oo heilunu suuntaan eikä toiseen. Sekin on outoo, että ilmiö ei ole pahentunut yhtään näiden vuosien aikana, vaikka autolla on suht. aktiivisesti ajettu, myös kuoppaisilla hiekkateillä.
kyllä , voi täristäminen v....taa .Etsin kanssa vikaa tasapainotin renkaat katoin jarrulevyt mutta vika löytyi katkenneesta takajousesta,ihme homma täristi ratissa just 90-100 sessa niinku olis renkaat epätasapainossa. Eli tarkista jouset huolella mulla jousi poikki ja molemmat palat paikoillaan pirun vaikea huomata ennen kun pala irtoo tai putoo pois. !!!!!
- Shelli
kun ei syö bensaa?
- Lightforce
Bensakone se on, tarkotin ettei kuluta ylenmäärin polttoainetta. :)
- airstream
nimittäin kuulostaa siltä, että jarruissa tosiaan on vikaa. mutta eipä välttämättä levyissä vaan jarrusylintereissä. joku niistä onpi jumissa kuin puolalainen tomaattikauppias tullissa. jos ei vika löydy muualta niin satulat ja jarrusylinterit irti.
mä melkein voin lyödä tästä vetoa, että sulla on jarrusylinteri jumissa.- Lightforce
Viime kesänä vaihdettiin jarrupalat eteen. Jarrusylinterit toimii ihan hyvin, jarrut on herkät ja jarruttaa tehokkaasti. Mun pitää kyllä kattoa ne jouset, kun joku ehdotti että saattais olla poikki (epäilen kyllä kun eivät katsastuksessa ole huomanneet). Joko ne jouset tai pattiset jarrulevyt, muuta en keksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501799
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121661Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va301242Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931161- 911123
- 741021
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta351961- 62839
- 49811
- 50806