Luuydinnäyte

ja labratutkimukset

Olen menossa korkeahkojen trombosyyttiarvojen takia luuydinnäytteeseen, punasolut ja myös muut arvot poikkeavia. Alunperin pidettiin raudanpuuteanemiana, mitä ennenkin ollut myoman seurauksena. Tietääkö kukaan, mitä näistä labratutkimuksista voi saada selville: S-TFR, P-LD, E-RETIK, S-TTGAB, S-HAPTOG ja E-COOMBP ??? Leukosyytit olivat normaalit, joten en ainakaan osaa pelätä syöpää.

8

37770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahikaisella

      Minulla oli noin vuosi sitten sama tilanne. Korkeita trombosyyttiarvoja seurattiin aikansa ja sitten otettiin luuydinnäyte. Diagnoosi hyvinkin yksinkertainen: trombosytoosi, jonka syytä ei saatu selville ja lisäksi rauta-varastot olemattomat.

      En tiedä noista labra-arvoista, mitä tarkoittavat, mutta kyllä tohtori ne sitten selittää - ainakin, jos kysyt.

      • alkup.

        Itselläni ei hemoglobiini- ja punasoluarvot nouse rautakuurista huolimatta. Jospa ne rautavarastot on minullakin sitten niin olemattomat, että nostaa tuota trombosyyttiarvoa.


    • HPH

      S-TFR = Transferriinireseptori-ferritiini-indeksi. Todetaan tai poissuljetaan raudanpuute, eli anemia.

      Seerumin transferriinireseptoripitoisuudet kuvastavat elimistön toiminnallisen rautamäärän lisäksi myös hematopoieettisen solukon määrää.

      Sen pitoisuus nousee jo ennen kuin hemoglobiinitasossa tai MCV:ssä on nähtävissä muutoksia. S-TfR:n pitoisuuksiin eivät infektiot tai muut tulehdukselliset tilat vaikuta.

      Erityisen käyttökelpoisia S-TfR-, S-Ferrit- ja S-TfRInd-määritykset ovat anemian ja tulehduksiin sekä infektioihin liittyvän ns. sekundaarianemian diagnostiikassa. Käytetään myös raskaudenaikaisen raudanpuutteen toteamisessa, jossa hemodiluution aiheuttama näennäinen anemia ja rautavarastojen tyhjeneminen sikiön raudansaannin turvaamiseksi on fysiologista ja vaikeuttaa täsmällistä diagnoosia.
      S-TfR- ja S-Ferrit-määritykset ja niiden suhde ovat käyttökelpoisia myös arvioitaessa erytropoietiinihoidolla saavutettavaa vastetta vaikeaan munuaisen vajaatoimintaan liittyvissä anemioissa.

      Arvo nousee raudanpuutteen lisäksi myös tiloissa, joissa erytropoieettisen kudoksen määrä on lisääntynyt. Alentuneita reseptoripitoisuuksia todetaan erilaisissa luuytimen hypoplasioissa kovin hyvin näiden tilojen diagnostiikkaan reseptorimääritykset eivät kuitenkaan sovi.

      Viitearvot: naiset 0.5-1.8, miehet 0.5-1.2

      ***

      P-LD = Laktaattidehydrogenaasi.

      Laktaattidehydrogenaasi (LD) on solun sytosolifraktiossa esiintyvä entsyymi, jota on runsaasti useissa eri kudoksissa (maksa, sydän, luurankolihakset, munuaiset, punasolut, keuhkot, haima). LD nousee herkästi usean elimen jo pienenkin vaurion johdosta, mutta nousu on kudoslähteen suhteen epäspesifinen. Tutkimusta käytetään elinvaurioita epäiltäessä mm. seuraavilla indikaatioilla: sydän- tai keuhkoinfarkti, keuhkoembolia, akuutti hepatiitti ja muut maksavauriot, lihasvauriot, hoitamaton anemia perniciosa, hemolyyttiset tilat, leukemiat ja muut malignit taudit.

      viitearvot: aikuiset 18-69v. 105 - 205U/l, aikuiset 70 -> 115 - 255 U/l.

      ***

      E-RETIK = retikulosytit (punasoluista). Anemiadiagnostiikka ja anemioiden hoidon seuranta. Tutkimusta voidaan käyttää myös luuytimen toipumisen seurannassa.

      Retikulosyyttien osuuden lisääntyminen viittaa kiihtyneeseen erytropoieesiin. Korkeita arvoja esiintyy hemolyyttisessä anemiassa ja vuodossa. Retikulosytoosia havaitaan myös anemian hoitovasteen (rautalääkitys, B12-vitamiini) seurauksena sekä luuytimen toipuessa sytostaattihoidosta. Retikulosyyttien määrä on alentunut aplastisessa anemiassa.

      viitearvot: 0,6 - 2,0%

      ***

      S-TTGAB en ole koskaan kuullutkaan. Mieleeni tulee vain S -tTGAbA.

      ***

      S-HAPTOG = Haptoglobiini.

      S -Haptog-määritys on eräs herkimpiä menetelmiä hemolyysin toteamiseksi. Sen pitoisuus voi olla mittaamattoman alhainen hemolyyttisissä tiloissa. Vahvasti alentuneeseen S -Haptog- pitoisuuteen voi olla syynä intravaskulaarinen tai ekstravaskulaarinen hemolyysi, inefektiivinen erytropoieesi, malaria tai muu hemolyyttinen tila. Haptoglobiini voi myös olla alentunut läppäproteesipotilaalla, aortastenoosissa, hepato- tai splenomegaliassa, hepatiiteissa, maligniteeteissa, joihin liittyy maksa- tai luuydinmetastointi, kirroosissa, leukemiassa ja polysytemiassa.

      viitearvot: 0,29 - 2 g/l

      ***

      E-COOMBP, Coombs. Autoimmuunin hemolyyttisen anemian ja systeemisten autoimmuunitautien diagnostiikka.

      viitearvoja ei ole, mutta tulos on normaalisti negatiivinen eli punasolujen pinnalla ei ole immunoglobuliineja tai komplementtikomponentteja.

      Syöpää on turha pelätä ennenkuin on aihetta siihen. Vaikka kokeista saa selville leukemian niin ei se silti ole pelkäämisen aihe.

      Saanko kysyä, kuinka korkeat trobosyyttisi olivat?

      Minkä takia, lääkärit eivät enää usko pelkkään anemiaan?

      • alkup.

        Kiitos tiedoista! Viimeksi otetuissa kokeissa oli seuraavia poikkeavia lukemia: punasolut 2.9, verihiutaleet 411. Mitä seuraavat osoittavat??? B-HKR 0.30, E-MCV 102, E-MCH 34.

        Hemoglobiini oli 97 2kk kestäneestä rautakuurista huolimatta. Ehkä siinäkin syy, miksi lääkäri lähetti tutkimuksissa eteenpäin.

        Systeemistä autoimmuunisairautta, tai minkälaisena sarkoidoosi nyt käsitetäänkin on minulla epäilty noin vuoden ajan. Kontrollia ei ole ollut vähään aikaan ja lääkärien mielipide onkin sarkoidoosin paraneminen, keuhkokuvan perusteella. Muitakin tautiin kuuluvia oireita minulla on, joten diagnoosin varmistaminen olisi välttämätöntä.

        Olin myös aivo-selkäydinnäytteessä. LI-ALB oli 438, S-ALB 51.8. Sanottiin, että näytteessä on sallittua enemmän proteiinia. Epäiltiin neurosarkoidoosia ja mielestäni osa oireistani viittaisivat siihenkin.

        Veren hyytyminen P-TT-INR ollut kaksi vuotta noin
        1.03-0.95

        Toivottavasti ei mennyt liian sekavaksi, itse en ainakaan enää ymmärrä, mistä tässä kaiken kaikkiaan on kyse.


      • HPH
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos tiedoista! Viimeksi otetuissa kokeissa oli seuraavia poikkeavia lukemia: punasolut 2.9, verihiutaleet 411. Mitä seuraavat osoittavat??? B-HKR 0.30, E-MCV 102, E-MCH 34.

        Hemoglobiini oli 97 2kk kestäneestä rautakuurista huolimatta. Ehkä siinäkin syy, miksi lääkäri lähetti tutkimuksissa eteenpäin.

        Systeemistä autoimmuunisairautta, tai minkälaisena sarkoidoosi nyt käsitetäänkin on minulla epäilty noin vuoden ajan. Kontrollia ei ole ollut vähään aikaan ja lääkärien mielipide onkin sarkoidoosin paraneminen, keuhkokuvan perusteella. Muitakin tautiin kuuluvia oireita minulla on, joten diagnoosin varmistaminen olisi välttämätöntä.

        Olin myös aivo-selkäydinnäytteessä. LI-ALB oli 438, S-ALB 51.8. Sanottiin, että näytteessä on sallittua enemmän proteiinia. Epäiltiin neurosarkoidoosia ja mielestäni osa oireistani viittaisivat siihenkin.

        Veren hyytyminen P-TT-INR ollut kaksi vuotta noin
        1.03-0.95

        Toivottavasti ei mennyt liian sekavaksi, itse en ainakaan enää ymmärrä, mistä tässä kaiken kaikkiaan on kyse.

        ***B-HKR 0.30, E-MCV 102, E-MCH 34 ovat kaikki tutkittavaia arvoja, kun otetaan perusverenkuva, leukosyyttien erittelylaskenta. Sinulta on siis todennäköisesti otettu perusverenkuva? Luulen, että muut arvot ovat kohdallan, koska et kysynnyt muista lyhenteistä mitään.

        ***B-HKR viitearvot ovat naisilla 35(alaraja)-46(yläraja)% ja miehillä 39-50%, mainitsit tulokseksesi 0.30, eli en osaa sanoa, että onko lääkäri sillä tarkoittanut 0.30% vai 30%. Tämä 0.30 kyllä viittaisi siihen, että se olisi 0.30%. Mikä taas kyllä kuulostaa aivan liian, epäuskottavan, alhaiselta. Tiedätkö itse, onko kyseessä 30% vai 0.30%?

        B-HKR:n, fysiologinen ja patologinen, vaihtelut ovat hyvin samankaltaisia kuin B-Hb:n vaihtelu. Erytrosyyttien tilavuusosuus on korkea kuivumistiloissa ja polysytemioissa. Se on matala anemioissa ja hydremiassa.

        ***E-MCV (punasolujen keskitilavuus) viitearvot ovat 82-98fl. Sinulla 102fl.

        Punasolujen koko on pieni anemioissa, ja suuri esim. B-12 vitamiinin puutteessa.

        E-MCV tutkitaan anemioiden yhteydessä

        ***E-MCH (punasolujen keskihemoglobiini) viitearvot ovat 27-33pg/solu. Sinulla 34pg/solu.

        E-MCH tutkitaan myös anemioiden yhteydessä.

        Koeteltu ja hyväksi havaittu menettely onkin jaotella anemiat punasolujen koon perusteella joko mikrosyyttianemioiksi (E-MCH ja E-MCV matalat), makrosyyttianemioiksi (E-MCV ja E-MCH korkeat) tai normosyyttianemioiksi (E-MCH ja E-MCV viitealueella).

        ***Mainitsit aivo- selkäydinnäytteestä. Aivo -selkäydinneste eli likvori on aivoja ympäröivä, aivokammioissa jatkuvasti syntyvä ja lukinkalvonontelosta aivojen veriviemäreihin poistuva neste. Li-Alb, albumiini on eräs arvo, joka tutkitaan tässä. Tämä arvo tutkitaan, kun yritetään diagnosoida erilaisia keskushermostosairauksia. Viitearvot ovat alle 300mg/l.

        Ennenkö voi sanoa enempää pitäisi tietää muista likvorissa näkyvien arvojen tuloksesta, esim. Li-IgG? Oletan että sinulla pitäisi olla seuraavat arvot tiedossa: Li-Prot, Li-IgG, Li-Alb, Li-IgG-Ind ja Li-Prot-Fr, koska kyseiset arvot tutkitaan, kun selvitetään likvorin proteiinia.

        ***S-ALB, albumiini myöskin, viitearvot ovat 35-55 g/l. Joten sinun arvosi on aivan rajojen mukainen.

        ***Näytteessä todellakin on sallittua enemmän proteiinia, koska Li-Alb arvo on koholla.

        ***Neurosarkoidoosin diagnoosiin tarvittaan kudosnäyte. Vaurioiden sijainnin takia sitä ei kuitenkaan välttämättä voida ottaa. Magneettikuva kertoo paljon keskushermoston muutoksista, mutta normaali löydös ei sulje pois neurosarkoidoosin mahdollisuutta. Magneettikuvan löydökset eivät myöskään ole spesifisiä, eli vastaavia muutoksia tavataan muissakin sairauksissa. Veri- ja selkäydinnnestenäytteiden poikkeavuudetkaan eivät ole yksinomaan neurosarkoidoosille ominaisia, mutta ne voivat tukea diagnoosia.

        ***Noh, hieman sekvaahan tuo on, mutta vain siksi ettei tiedä kaikkia arvoja.


      • rahikainen
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos tiedoista! Viimeksi otetuissa kokeissa oli seuraavia poikkeavia lukemia: punasolut 2.9, verihiutaleet 411. Mitä seuraavat osoittavat??? B-HKR 0.30, E-MCV 102, E-MCH 34.

        Hemoglobiini oli 97 2kk kestäneestä rautakuurista huolimatta. Ehkä siinäkin syy, miksi lääkäri lähetti tutkimuksissa eteenpäin.

        Systeemistä autoimmuunisairautta, tai minkälaisena sarkoidoosi nyt käsitetäänkin on minulla epäilty noin vuoden ajan. Kontrollia ei ole ollut vähään aikaan ja lääkärien mielipide onkin sarkoidoosin paraneminen, keuhkokuvan perusteella. Muitakin tautiin kuuluvia oireita minulla on, joten diagnoosin varmistaminen olisi välttämätöntä.

        Olin myös aivo-selkäydinnäytteessä. LI-ALB oli 438, S-ALB 51.8. Sanottiin, että näytteessä on sallittua enemmän proteiinia. Epäiltiin neurosarkoidoosia ja mielestäni osa oireistani viittaisivat siihenkin.

        Veren hyytyminen P-TT-INR ollut kaksi vuotta noin
        1.03-0.95

        Toivottavasti ei mennyt liian sekavaksi, itse en ainakaan enää ymmärrä, mistä tässä kaiken kaikkiaan on kyse.

        Minulla todettiin sarkoidoosi muutama vuosi sitten. Viime aikoina arvot ovat olleet normaalit sen suhteen, joten tulkitsen, että tauti on parantunut itsestään.

        Hemoglobiini on useimmiten ihan normaali, mutta veren rautavarastot olemattomat, mikä kävi ilmi luuydinnäytteen yhteydessä kokeista.

        Jälkikäteen luin, että sarkoidoosi voi aiheuttaa trombosytoosia. Toinen selittävä tekijä kohdallani olisi ollut käyttämäni lääkitys, mutta sekin vaihtoehto poissuljettiin, jättämällä mahdollisesti trombosytoosia aiheuttavat lääke pois useiksi kuukausiksi. Tilanne ei muuttunut. Trombosyyttiarvot pyörivät edelleen 600 kieppeillä. Niitä kontrolloidaan harvakseltaan, mutta mitään niille ei tehdä, kun selitystä ei saatu selville.

        Paitsi luuydinnäytteen kertoma seikka, että jo verisolujen tuotannossa on sama ilmiö. Trombosyyttejä kehittyy tavanomaista enemmän.

        Ultraäänellä tutkittiin myös sisäelimet ja kaikki kunnossa silläkin osastolla.

        Kuulin puskaradiosta erään tuttavani "kärsineen" kohonneista trombosyyttiarvoista ja selitys oli ollut kortisoliarvojen nousu. Stressistä johtuva ilmiö. Tätä puolta ei minulla ole koskaan tutkittu.

        Mutta eipä tästä trombosytoosista tunnu suurempaa haittaa olevan. Se kieltämättä harmittaa, että en enää kelpaa verenluovuttajaksi, mitä aiemmin harrastin säännöllisesti. Rauta-arvoja tsekkaillaan silloin tällöin ja tarvittaessa niitä yritetään korjata lääkekuurilla.

        Kieltämättä ennen luuydinnäytettä pelkäsin ties mitä leukemian mahdollisuuksia ja muita. Kun sitten todettiin, että syytä ei saada selville, oli pettymys suuri. Varsinkin, kun todettiin, että mitään asialle ei edes tehdä. Nyt kun tuosta tutkimusrumbasta on jo melkein vuosi kulunut, olen lähes unohtanut koko asian enkä enää vaivaa mieltäni veriarvojen omituisuudella. Kaikkeen tottuu huomaan.


      • alkup.
        HPH kirjoitti:

        ***B-HKR 0.30, E-MCV 102, E-MCH 34 ovat kaikki tutkittavaia arvoja, kun otetaan perusverenkuva, leukosyyttien erittelylaskenta. Sinulta on siis todennäköisesti otettu perusverenkuva? Luulen, että muut arvot ovat kohdallan, koska et kysynnyt muista lyhenteistä mitään.

        ***B-HKR viitearvot ovat naisilla 35(alaraja)-46(yläraja)% ja miehillä 39-50%, mainitsit tulokseksesi 0.30, eli en osaa sanoa, että onko lääkäri sillä tarkoittanut 0.30% vai 30%. Tämä 0.30 kyllä viittaisi siihen, että se olisi 0.30%. Mikä taas kyllä kuulostaa aivan liian, epäuskottavan, alhaiselta. Tiedätkö itse, onko kyseessä 30% vai 0.30%?

        B-HKR:n, fysiologinen ja patologinen, vaihtelut ovat hyvin samankaltaisia kuin B-Hb:n vaihtelu. Erytrosyyttien tilavuusosuus on korkea kuivumistiloissa ja polysytemioissa. Se on matala anemioissa ja hydremiassa.

        ***E-MCV (punasolujen keskitilavuus) viitearvot ovat 82-98fl. Sinulla 102fl.

        Punasolujen koko on pieni anemioissa, ja suuri esim. B-12 vitamiinin puutteessa.

        E-MCV tutkitaan anemioiden yhteydessä

        ***E-MCH (punasolujen keskihemoglobiini) viitearvot ovat 27-33pg/solu. Sinulla 34pg/solu.

        E-MCH tutkitaan myös anemioiden yhteydessä.

        Koeteltu ja hyväksi havaittu menettely onkin jaotella anemiat punasolujen koon perusteella joko mikrosyyttianemioiksi (E-MCH ja E-MCV matalat), makrosyyttianemioiksi (E-MCV ja E-MCH korkeat) tai normosyyttianemioiksi (E-MCH ja E-MCV viitealueella).

        ***Mainitsit aivo- selkäydinnäytteestä. Aivo -selkäydinneste eli likvori on aivoja ympäröivä, aivokammioissa jatkuvasti syntyvä ja lukinkalvonontelosta aivojen veriviemäreihin poistuva neste. Li-Alb, albumiini on eräs arvo, joka tutkitaan tässä. Tämä arvo tutkitaan, kun yritetään diagnosoida erilaisia keskushermostosairauksia. Viitearvot ovat alle 300mg/l.

        Ennenkö voi sanoa enempää pitäisi tietää muista likvorissa näkyvien arvojen tuloksesta, esim. Li-IgG? Oletan että sinulla pitäisi olla seuraavat arvot tiedossa: Li-Prot, Li-IgG, Li-Alb, Li-IgG-Ind ja Li-Prot-Fr, koska kyseiset arvot tutkitaan, kun selvitetään likvorin proteiinia.

        ***S-ALB, albumiini myöskin, viitearvot ovat 35-55 g/l. Joten sinun arvosi on aivan rajojen mukainen.

        ***Näytteessä todellakin on sallittua enemmän proteiinia, koska Li-Alb arvo on koholla.

        ***Neurosarkoidoosin diagnoosiin tarvittaan kudosnäyte. Vaurioiden sijainnin takia sitä ei kuitenkaan välttämättä voida ottaa. Magneettikuva kertoo paljon keskushermoston muutoksista, mutta normaali löydös ei sulje pois neurosarkoidoosin mahdollisuutta. Magneettikuvan löydökset eivät myöskään ole spesifisiä, eli vastaavia muutoksia tavataan muissakin sairauksissa. Veri- ja selkäydinnnestenäytteiden poikkeavuudetkaan eivät ole yksinomaan neurosarkoidoosille ominaisia, mutta ne voivat tukea diagnoosia.

        ***Noh, hieman sekvaahan tuo on, mutta vain siksi ettei tiedä kaikkia arvoja.

        On perusverenkuva otettu, mainitsin tässä vain nämä poikkeavat arvot. Mahdottoman pitkäksi tulee lista, jos kaiken mainitsee.

        B-HKR oli 0.30, siis ei 30 (ainakin tuloskertymässä näin lukee...)

        Se likvorin proteiini oli minulla 588.0 ja LI-ERYT oli 2. Muut arvot olivat normaaleja, joitain ei oltu suoritettu. Tietokonetomografiassa kuvattiin pää, ei löytynyt mitään poikkeavaa. Magneettikuvaukseen kyllä toivoin pääseväni.

        Antamistasi tiedoista oli paljon hyötyä, jospa ne lääkäritkin johonkin diagnoosiin päätyisivät.


      • alkup.
        rahikainen kirjoitti:

        Minulla todettiin sarkoidoosi muutama vuosi sitten. Viime aikoina arvot ovat olleet normaalit sen suhteen, joten tulkitsen, että tauti on parantunut itsestään.

        Hemoglobiini on useimmiten ihan normaali, mutta veren rautavarastot olemattomat, mikä kävi ilmi luuydinnäytteen yhteydessä kokeista.

        Jälkikäteen luin, että sarkoidoosi voi aiheuttaa trombosytoosia. Toinen selittävä tekijä kohdallani olisi ollut käyttämäni lääkitys, mutta sekin vaihtoehto poissuljettiin, jättämällä mahdollisesti trombosytoosia aiheuttavat lääke pois useiksi kuukausiksi. Tilanne ei muuttunut. Trombosyyttiarvot pyörivät edelleen 600 kieppeillä. Niitä kontrolloidaan harvakseltaan, mutta mitään niille ei tehdä, kun selitystä ei saatu selville.

        Paitsi luuydinnäytteen kertoma seikka, että jo verisolujen tuotannossa on sama ilmiö. Trombosyyttejä kehittyy tavanomaista enemmän.

        Ultraäänellä tutkittiin myös sisäelimet ja kaikki kunnossa silläkin osastolla.

        Kuulin puskaradiosta erään tuttavani "kärsineen" kohonneista trombosyyttiarvoista ja selitys oli ollut kortisoliarvojen nousu. Stressistä johtuva ilmiö. Tätä puolta ei minulla ole koskaan tutkittu.

        Mutta eipä tästä trombosytoosista tunnu suurempaa haittaa olevan. Se kieltämättä harmittaa, että en enää kelpaa verenluovuttajaksi, mitä aiemmin harrastin säännöllisesti. Rauta-arvoja tsekkaillaan silloin tällöin ja tarvittaessa niitä yritetään korjata lääkekuurilla.

        Kieltämättä ennen luuydinnäytettä pelkäsin ties mitä leukemian mahdollisuuksia ja muita. Kun sitten todettiin, että syytä ei saada selville, oli pettymys suuri. Varsinkin, kun todettiin, että mitään asialle ei edes tehdä. Nyt kun tuosta tutkimusrumbasta on jo melkein vuosi kulunut, olen lähes unohtanut koko asian enkä enää vaivaa mieltäni veriarvojen omituisuudella. Kaikkeen tottuu huomaan.

        Tilanne minulla taas on se, että sarkoidoosia on epäilty jo yli vuoden ajan. Koepalaa eikä esim. bronkoskopiaa ole tehty tähän mennessä.

        Erikoislääkäreillä olen joutunut "juoksemaan" omin kustannuksin migreenin, poskionteloiden, sydänvaivojen, silmäoireiden ym. takia.

        Kortisoli, "stressihormoni" tosiaan aiheuttaa verihiutaleiden lisääntymistä. Mikähän on sitten sarkoidoosin osuus tässä...Suurelta vaikuttaa tuo sinun trombosyyttiarvosi, toisaalta olen kuullut, että 1000 paikkeilla olisi vasta "vaarallinen".

        Epätietoisuus on pahinta, toivoisin saavani vihdoin selvyyden näihin oireisiin. Tyhjän päällä oleminen - heittopussina - ei pitemmän päälle stressitasonkaan kannalta voi olla hyväksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe