Olen nykyinen viulisti ja harkitsen soittimen vaihtamista selloon. Mitä "fyysisiä" vaikeuksia on sellon soitossa (esim. viulunsoiton niska- ja selkäongelmat)?
Kuinka helposti sellon soiton perusteet olisivat itseopittavissa (takana 15 vuoden viulun soiton kokemus)?
Kertokaa vapaasti sellon soiton haitoista ja hyödyistä! Kiitos!!!
Sellon soitto
5
6067
Vastaukset
- sellisti
sellon soittaminen on harvinaisen toimivaa noin ergonomisesti ajatellen. ei ole pahoja kipuja oikein missään, kunhan alusta asti oppii oikeat asennot jne.
viulun soittokokemus on iso apu, mutta sello on eri soitin, enkä suosittele yksin aloittamista.jousen ote on erilainen jne.kipuja tulee sellonkin kanssa, jos on väärät asennot
kiinnostaa miksi juuri sello? entä huilu, klarinetti tms. joku ihan erilainen ja uusi kokemus? - taiteilijatar
Ei se soitin määrää sitä, tuleeko rasituskipuja vai ei. Varmasti saat paikat kipeäksi millä tahansa tavalla toistamalla liikaa fysiikallesi sopimattomia liikkeitä. Niska- ja selkäongelmat ovat varmaan yhtä yleisiä sellisteille kuin viulisteillekin. Minun kokemukseni perusteella myöskään jännetuppitulehdus ei ole sellisteillä kovin harvinainen.
Luulen, että opit sellonsoiton perusteet nopeasti, jos saat siihen hyvää ohjausta. Vaikeinta on varmaankin opettaa lihasmuisti uusiin liikeratoihin.
Isoista käsistä on yleensä hyötyä, koska välit ovat sellossa isommat kuin viulussa. Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä.- osta jämä
Ei kaikki sellot ole suuria. Pieniäkin löytyy ja normaalia pienemmän voi tilata soitinrakentajilta. Ne tekevät soittimen tilaajan mittojen mukaan. Niin on ollut aina ja on edelleen. Sentti mensuurissa merkitsee todella paljon, helpottaa/vaikeuttaa soittamista. Mutta ääneen mensuurilla on vähemmän merkitystä kuten yleisesti luullaan. Hyvä rakentaja saa myös pienempään loistavan äänen.
- Tyttö
Vaihdoin itse selloon viulusta, kun olin 12-vuotias. olin silloin soittanut viulua 7 vuotta. Pidin heti paljon sellon soittamisesta ja äänestä, mutta ongelmia oli jousikäden kanssa. Eniten hankaluuksia tuotti sormien pitäminen tarpeeksi alhaalla. Käsi kipeytyi, kun soitti ja koko ajan piti yrittää kiinnittää huomiota jousen pitämiseen.
Onneksi opettajani soitatti joka tunnin alussa jousiharjoituksia ja homma alkoi vähitellen sujua. Soitin viulua 2 vuotta rinnalla ja lopetettuani viulun soittamisen oli helpompi keskittyä selloon. Tämä näkyi parhaiten juuri jousenkäytön paranemisena, myös edistyminen sellossa alkoi mennä harppauksin.
Olen tyytyväinen soittimen vaihdokseeni, sillä saahan selloa soittaessa aina istua. (toisin kuin viulunsoitto)
Suosittelen selloa- sello-ope
Jousikäden ongelma on yleinen viulusta selloon
vaihtavilla. Sormet eivät meinaa ylettää niin
syvään otteeseen mitä sellon jousella soittavalla
pitäisi olla. Minulla on pari viulusta vaihtanutta
oppilasta ja jousikäden asento on myös heille vaikea asia. Joka tapauksessa viulusta vaihtavat oppivat nopeammin sellonsoiton kuin ihan alusta sellonsoiton aloittavat.Eli jonkinlaista transfer-ilmiötä oppimisessa on havaittavissa.
Itse en näe hirveästi järkeä vaihtaa selloon noin
pitkän viulu-uran jälkeen. Jos haluaa vaihtelua,
niin esim. alttoviulu voisi olla hyvä valinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803