mitä tarkoittaa

uskottomuus?

Avomiehelläni on jo 10 vuotta kestänyt ystävyyssuhde työkaverinsa, ikäisensä naisen kanssa. Ystävyyttä hän itse kuvaa syväksi ja luottamukselliseksi, tämän naisen kanssa hän on selvinnyt elämänsä kriiseistä ja vaikeista tilanteista vuosikausia. Edellisessä liitossaan mieheni joutui salaamaan suhteen vaimonsa mustasukkaisuuden takia. Minulle hän on kertonut tapaamisistaan ja keskusteluistaan ystävänsä kanssa, koska luottaa minun ymmärtävän. Fyysistä suhdetta heillä ei ole koskaan ollut, joten pettämisenä mieheni ei tätä näe.

Aluksi ymmärsinkin, oli hyvä kun avomiehelläni on joku tärkeä ihminen, jolle purkaa mieltään ja asioitaan. Onhan itsellänikin hyviä ystäviä. Pikku hiljaa kuitenkin mieltäni on alkanut kaihertaa se tärkeysjärjestys, jonka hän asioille asettaa: tämän naisen tunteet ja mielipiteet tulevat ensin, minut hän "on tuntenut vasta niin vähän aikaa, etten voi odottaa yhtä tärkeää sijaa hänen ajatuksissaan" - olen siis vain mustasukkainen ja minun pitäisi hyväksyä oma paikkani. En myöskään saa tavata tätä ihmistä, koska hän ei halua tavata minua.

Mitä minun tulisi ajatella? Onko pettäminen vain fyysistä, vasta kun mennään sänkyyn? Vai onko tällainen (liian?) läheinen ystävyys - joka pysyy salassa ja ns. minun ulottumattomissani - myös uskottomuutta?

En haluaisi vaimonakaan olla loppuelämäni se toinen nainen.

12

2882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos miehelläsi on ystävyyssuhde noinkin kauan aikaa ollut ja hän sanoo että se ei ole fyysistä ja että nainen ei halua sua nähdä niin mietippä ovatko he rehellisiä.

• miraho

kuulostaa tosi tutulle. meillä ei ole työkaveri vaan yhden hyvän ystäväni vaimo.epäilykset on viime aikoina vahvistuneet kun tämä vaimo ei oikein edes tervehdi mua. varsinaisia todisteita en ole löytänyt mutta pientä vihjailua asiasta tulee. mielestäni tämäkin on eräänlaista pettämistä.ainakin kun otan asian puheeksi raivarit on kauheet......

• pitäisi saada

näkyville normaaliin elämään. Jos on todellakin ystävä, haluaisi tutustua miehen perheeseen jne.

• nainen-

nimenomaan tosiystävän haluaa pitää vain itsellään. Ei se niin mene, että minun ystäväni automaattisesti olisivat miehenikin ystäviä, ei ollenkaan.

Minulla on sekä mies- että naispuolisia ystäviä, joita mieheni (eikä lapseni) ei ole koskaan tavannut. Häntä ei kiinnosta. Minäkin tuntisin itseni vain kiusaantuneeksi. On helpottavaa olla kahdestaan jonkun toisen kanssa. Kommunikointi on täydellistä, kun saa keskenään puhua ihan mistä vaan. Mikäli kolmas on mukana niin puheenaiheita pitää supistaa vähintään puoleen eikä kukaan oikein "uskalla" tuoda mielipiteitään julki.

• Mies.

"on tuntenut vasta niin vähän aikaa, etten voi odottaa yhtä tärkeää sijaa hänen ajatuksissaan"

Tuon rivien välissä paistaa, että hän ei ole täysillä mukana, koska ykkös-kakkos asetelma on taatusti selkeä, jos suhteessa on vakavasti ja sydämellä mukana.

Minusta tuo lausahdus kuulostaa suomeksi käännettynä "olet kakkonen, vaikka eletäänkin avoliitossa". Miehesi arvojärjestys on täysin väärin päin, eikä tuollaisella asetelmalla ole kovin hyvä ennuste tulevaisuudesta.

Herää ensimmäisenä kysymys, että kun arjessa törmää vaikeampiin asioihin ja elämän solmuihin, niin oletko silloin vielä enemmän "kakkonen", koska se ystävätär on niin ymmärtäväinen ja sopeutuvainen kaikkeen.

Todellinen miehesi ystävä haluaa tutustua ja ystävystyä perheen, eli myös sinun kanssa, eikä toispuolesti kulissien suojassa.

Teillä on vakavan keskustelun paikka ja arvojen määrittäminen suhteessanne.

• Zeus

Henkinen pettäminen on ihan yhtä vakava uskottomuuden muoto kuin fyysinenkin ja siitä on olematon matka seksisuhteeseen. Positiivista kuitenkin on, että miehesi on avoimesti kertonut (nais-)ystävästään. Kerro miehellesi, miltä tällainen asetelma sinusta tuntuu ja mitä haluaisit hänen asialle tekevän. Koettakaa löytää molempia osapuolia tyydyttävä kompromissi.

• sanon minä

Käännä asia toisinpäin, menisikö jonkun hyvänkin ystävän mielipiteet sun muut teidän suhteen edelle.
      Mikähän oli syy eroon, oliko ex todella turhasta mustasukkainen?
      Luultavasti mies on kertonut tästä ystävyydestä sinulle, koska silloin varmistaa taustansa, fiksua. Mikähän on naisen tilanne "kulissit" tai joku muu, minä ainakin haluaisin tavata ystäväni puolison, omituista.
      Uskottomuus ei mielestäni ole sitä, että missä kalu on ollut vaan myös hylkäämistä tunnetasolla.

• Anni

Yritä keskustella miehesi kanssa asiasta. Käännä tilanne toisin päin:

Miltä hänestä tuntuisi, jos sinulla olisi miespuolinen ystävä, jonka tarpeet menevät avomiehesi tarpeiden edelle?

Miltä hänestä tuntuisi, jos sinulla olisi ystävämies, jota hän ei saisi tavata, koska ystävä ei halua tavata häntä?

Jos miestä ei lainkaan vaivaisi ainakaan ajatuksen tasolla, on ihan ymmärrettävää että hän ei näe asiaa sinun näkökulmastasi. Voit sitten miettiä, että haluatko vielä yrittää jotenkin saada asian menemään perille, esimerkiksi syventämällä ystävyyttäsi jonkun vanhan miespuolisen tuttavasi kanssa ja toimimalla hänen kanssaan kuin avomiehesi toimii sinun kanssasi. Jos mitään mustasukkaisuutta ei ole, olet ihan tasa-arvoisessa suhteessa miehesi kanssa, ja sinun pitää vaan joko hyväksyä tilanne tai poistua kuviosta.

Jos miehesi mielestä hänellä saa olla ystävä, mutta sinulla ei, tilanne on epäreilu.

Miten mies suhtautuu muihin ystäviinsä? Onko hän tyyppiä jolle kaverit ovat muutenkin tärkeämpiä kuin kumppani, tyyliin naisia tulee ja menee, mutta ystävyys on ikuista?

• ystävän

Turhaa huolestut. Minä olen nainen ja minulla on pari miespuolista ystävää, jotka ovat molemmat naimisissa ja perheellisiä. Voin jutella heille sydänsuruni, silloin kun niitä on ja kysyä miesten näkökulmaa asioista ja he vastaavasti kysyvät minulta naisen näkökulmaa asioista. Monesti miehellä on huolia, pelkoja jne joista ei vaan voi puolisonsa kanssa puhua ja silloin he puhuvat niistä minulle, naiselle joka kuitenkin on puolueeton. Ikinä en ole heidän kanssa seksiä ymv. harrastanut, vaikka tilaisuuksia on ollut. Olemme sopineet, että ystävyyttä ei pilata sillä. heidän puolisot tietää minusta ja ovat siitä mustasukkaisia ja olenkin sanonut miehille, etteivät puhu minusta mitään kun turha tehdä ystävyytemme takia kriisejä parisuhteisiinsa ja he eivät todella ymmärrä mistä on kyse. Luultavasti en minäkään vastaavassa tilanteessa.
      Mutta ystävinä pysymme kuitenkin.

• teille

Kiitos kun pohditte kanssani asiaa.. Tuntuu vaan koko aihe niin hankalalle, kun en halua kuitenkaan mieheni ystävyyssuhteita mustasukkaisuudellani katkaista, enkä olla väkisin vaatimassa itselleni ykköspaikkaa jos se ei kerran luonnostaan sellaiseksi muodostu.

Olen kysynyt avomieheltäni, miksei hän ole muuttanut ko. naisen kanssa yhteen, jos kokee hänet niin tärkeäksi elämässään. Mies vastaa pelkäävänsä että puheyhteys -ehkä ns. henkinen yhteys- naisen kanssa katkeaisi silloin, ystävyys ei olisi enää sama asia - tulkitsen sen niin että suhde "arkipäiväistyisi". Hmm. Haluaako hän siis säilyttää jonkinlaisen taianomaisen "sala"suhteen tunnelman ystävänsä kanssa vai mistä on kyse. En minäkään haluaisi olla se ihminen jonka kanssa hän sitten tulee tylsistymään arjessa, niinkuin meillä ei olisi mitään minkä menettämistä tulisi varjella.

Ehkä valitan turhasta. Tuntuu vain että henkinen luottamus ja tunteen tasolla vahvemmat siteet toiseen naiseen menee jonkun rajan lähelle tai ehkä yli omissa ajatuksissani.

• nainen-
        teille kirjoitti:

Kiitos kun pohditte kanssani asiaa.. Tuntuu vaan koko aihe niin hankalalle, kun en halua kuitenkaan mieheni ystävyyssuhteita mustasukkaisuudellani katkaista, enkä olla väkisin vaatimassa itselleni ykköspaikkaa jos se ei kerran luonnostaan sellaiseksi muodostu.

Olen kysynyt avomieheltäni, miksei hän ole muuttanut ko. naisen kanssa yhteen, jos kokee hänet niin tärkeäksi elämässään. Mies vastaa pelkäävänsä että puheyhteys -ehkä ns. henkinen yhteys- naisen kanssa katkeaisi silloin, ystävyys ei olisi enää sama asia - tulkitsen sen niin että suhde "arkipäiväistyisi". Hmm. Haluaako hän siis säilyttää jonkinlaisen taianomaisen "sala"suhteen tunnelman ystävänsä kanssa vai mistä on kyse. En minäkään haluaisi olla se ihminen jonka kanssa hän sitten tulee tylsistymään arjessa, niinkuin meillä ei olisi mitään minkä menettämistä tulisi varjella.

Ehkä valitan turhasta. Tuntuu vain että henkinen luottamus ja tunteen tasolla vahvemmat siteet toiseen naiseen menee jonkun rajan lähelle tai ehkä yli omissa ajatuksissani.

Se vaan on niin, ettei ystävän kanssa halua muuttaa yhteen; eihän suhde enää olisikaan ystävyys- vaan parisuhde.

"Seurustelen" vielä exäni kanssa, jonka olen tuntenut 27 vuotta. Nuorin "poikaystäväni" on 20-vuotias. Lisäksi minulla on yksi miespuolinen hyvä ystävä. Puhun miehelleni ja näille kolmelle toiselle miehelle täysin eri asioita. Tunnen itseni onnelliseksi, kun saan jauhaa jonkun kanssa asioita, joista he todella haluavat keskustella.

Jos mieheni yhtäkkiä vaatisi lopettamaan kaikki ystävyyssuhteeni toisiin miehiin, niin siitä ei tulisi kyllä yhtään mitään... En voisi kunnioittaa ja arvostaa miestäni, joka estäisi minua elämästä haluamallani tavalla.

• sen nimittäisin

jos vaikka vaan on henkisellä tasolla,mitä en oikein tahdo uskoa.Ei entinen vaimo turhaan mustasukkainen ollut,ihan aiheesta ja varmaan nauttii jopa tilanteesta, että nyt sinä joudut kärsimään, mies vaan uskoi,että olet lojaalisempi näissä asioissa ja tietysti jatkaa samaa ystävyyttä,mielenkiintoista kuulla onkohan miehesi ystävä aviossa,jos on niin sehän selittää kaiken,että on ollut saavuttamattomissa lähtemään vakavanpaan suhteeseen..sinä olet nyt sanoakseni jäämässä sivuun ainakin siltä vähän vaikuttaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4776
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2179
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      1823
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      190
      1792
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      168
      1560
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      283
      1431
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      206
      1260
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1179
    9. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1162
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1124
    Aihe