moottoriremontti+työtakuu

Maren

Onko kenelläkään tietoa mikä on moottoriremontin työtakuu? Kesäkuussa wv 1,9 sdi vm.00 tehtiin autollemme moottoriremontti ´ja tämän kuun alussa auto levisi taas? Kiinnoistaisi tietää voiko sanoa rumasti autokorjaamolle...?

18

7359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työlle on

1vuosi tai 15000km! Eli jos se on korjaamolla tehty ja se on hajonnut juuri remontoidusta paikasta niin kyllä se kuuluu mennä takuuseen!

Rumasti ei välttämättä kannata sanoa, kun menee sitten helposti riitelyksi, mutta toki jos olet asiasta perillä mikä virhe on sattunut toki siitä kannattaa mainita.

• takuusta

että varaosilla on myöskin takuu ja nykyään monesti se on 2vuotta, jos vaikka jonkun osan vuoksi nyt rikki se autosi

• Maren
        takuusta kirjoitti:

että varaosilla on myöskin takuu ja nykyään monesti se on 2vuotta, jos vaikka jonkun osan vuoksi nyt rikki se autosi

kesäkuussa korjattiin mm. männät ja nyt ne taas menee vaihtoon. Kilometrejä laskujeni mukaan tullut 14000 moottoriremontista. Menisköhän ne männät työtakuuseen? mistä löytäisin mustaa valkoisella niistä työtakuu-jutuista?

• tuolta
        Maren kirjoitti:

kesäkuussa korjattiin mm. männät ja nyt ne taas menee vaihtoon. Kilometrejä laskujeni mukaan tullut 14000 moottoriremontista. Menisköhän ne männät työtakuuseen? mistä löytäisin mustaa valkoisella niistä työtakuu-jutuista?

kuningaskuluttajaa googlettamalla sieltä löytyy muistaakseni jotain linkkiä siihen!

Pakko ne on mennä takuuseen, koska eihän se ole lähelläkään normaalin kulumisen rajaa tms. noilla kilometreillä!

Muistin muuten väärin tuon aika homman tuossa työtakuussa se on 6kk, mutta kilometrimäärä on se 15000km ja siitä olen varma, koska taistelin itselle uudenkoneen autoon viime talvena

• edellinen
        tuolta kirjoitti:

kuningaskuluttajaa googlettamalla sieltä löytyy muistaakseni jotain linkkiä siihen!

Pakko ne on mennä takuuseen, koska eihän se ole lähelläkään normaalin kulumisen rajaa tms. noilla kilometreillä!

Muistin muuten väärin tuon aika homman tuossa työtakuussa se on 6kk, mutta kilometrimäärä on se 15000km ja siitä olen varma, koska taistelin itselle uudenkoneen autoon viime talvena

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?lmf=6541&tmf=6476

• edellinen kirjoitti:

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?lmf=6541&tmf=6476

uteliaalle, miten männät hajosivat tai miten moottori hajosi. Eli miten vika ilmeni ja jos koneen olet purkanut, mitä löytyi. Saattaa auttaa selvittämään, mitä ja miten on tapahtunut. On sitten helpompi neuvotella takuuasioistakin, kun mahdollisimman paljon faktoja on tiedossa.

• Maren
        sitroen kirjoitti:

uteliaalle, miten männät hajosivat tai miten moottori hajosi. Eli miten vika ilmeni ja jos koneen olet purkanut, mitä löytyi. Saattaa auttaa selvittämään, mitä ja miten on tapahtunut. On sitten helpompi neuvotella takuuasioistakin, kun mahdollisimman paljon faktoja on tiedossa.

Auto rupesi vain "puksuttamaan", vein sen samalle korjaamolle kuin kesälläkin, tähän mennessäkään en ole saanut korjaamolta listaa mitä autolle nyt tehdään, enkä kustannusarviotakaan. Puhuu vain omasta piittamattomuudesta koska mm.joku suodatin oli tukossa sen takia koska olen ajanut sorateillä. (joka kuulemma on kiellettyä...) Sen se korjaamo ukko sanoi että männät menee uusiksi, muuta tietoa ei juuri ole tihkunut.
        Sitten öljynvaihdosta rupesi naputtamaan koska en ole vaihtanut öljyä 5000km:n jälkeen. No, nainenkun olen, niin en tiennyt että jo 5000 km:n jälkeen tulee öljyt vaihtaa, käsittääkseni kilometri määrä on korkeanpi. Tänään pitäs vihdoin kustannusarvio saada, ainakin lupausten mukaan. Ja auto ollut korjaamolla jo 3 viikkoa. Sen takia kyselenkin hiukan neuvoa kun olen niin urpo näissä auto-asioissa.

• Maren
        sitroen kirjoitti:

kun saan sen listan tehtävistä töistä tai kustannusarvion.

• Maren kirjoitti:

kun saan sen listan tehtävistä töistä tai kustannusarvion.

vaatia vanhat osat itsellesi JOS ei kaikki mene takuuseen. Saat mahdollisesti tarvittavaa todistusaineistoa.
        Osien omistussuhteeseenhan ei vaikuta mitään se, että ne siirretään paikasta A (esim. moottorista) paikkaan B (esim. työpöydälle).

Ei soratiellä ajo mitään riko eikä sekään riko autoa, että samalla moottoriöljyllä ajetaan 5000 km olkoonkin se vaikka ensimmäinen öljy remontin jälkeen.

Jos jokin suodin on tukkeutunut yms, tulee mieleen että moottoriöljyyn on päässyt pakkasnestettä. Se muuttuu pieksi joka tukkii öljynsuodattimen, sen ohitusventtiilin ja paljon muutakin. Menee laakerit ja menee männät, ainakin.
        Ellet ole itse pakkasnestettä öljytilaan kaatanut, näyttäisi siltä että korjaaja on töpännyt jotain pahemman kerran ja siksi nestettä pääsi öljyyn tuhoisin seurauksin.

Vanhemmissa autoissa piti sylinterin kansi jälkikiristää heti ensimmäisen lämpimäksikäytön jälkeen ja sitten noin 500 - 2000 km:n jälkeen. Mitkä lienevät Sinun autossasi ohjeet?
        Eli mikä auto ja kiristetäänkö sylinterinkannen pultit momenttiin vai astelukemaan?
        Jos olisi pitänyt jälkikiristää ja on jäänyt kiristämättä, tuho on hyvinkin kuvatunlainen. Samoin jos ei ole kiristetty moottorin valmistajan ohjeen mukaan.
        Ellei korjaaja ole antanut tarvittavia ohjeita mahdollisesta jälkikiristyksestä (ja ylimääräisestä öljynvaihdosta), vastuu on yksin hänen.

Jos (ja kun) korjaus kestää yli viikon, on asiassa jotain mätää. Osia valtakunnasta saa ja korjaamolla itse työ ei kestä kauaa, pari päivää maksimissaan. Vaadi toinen auto korvauksetta käyttöösi, koska korjaus kestää kohtuuttoman kauan.

Oliko minkälainen korjaamo (merkki-, yleiskorjaamo)? Vai tekikö tuttu finninaama?

• Maren
        sitroen kirjoitti:

vaatia vanhat osat itsellesi JOS ei kaikki mene takuuseen. Saat mahdollisesti tarvittavaa todistusaineistoa.
        Osien omistussuhteeseenhan ei vaikuta mitään se, että ne siirretään paikasta A (esim. moottorista) paikkaan B (esim. työpöydälle).

Ei soratiellä ajo mitään riko eikä sekään riko autoa, että samalla moottoriöljyllä ajetaan 5000 km olkoonkin se vaikka ensimmäinen öljy remontin jälkeen.

Jos jokin suodin on tukkeutunut yms, tulee mieleen että moottoriöljyyn on päässyt pakkasnestettä. Se muuttuu pieksi joka tukkii öljynsuodattimen, sen ohitusventtiilin ja paljon muutakin. Menee laakerit ja menee männät, ainakin.
        Ellet ole itse pakkasnestettä öljytilaan kaatanut, näyttäisi siltä että korjaaja on töpännyt jotain pahemman kerran ja siksi nestettä pääsi öljyyn tuhoisin seurauksin.

Vanhemmissa autoissa piti sylinterin kansi jälkikiristää heti ensimmäisen lämpimäksikäytön jälkeen ja sitten noin 500 - 2000 km:n jälkeen. Mitkä lienevät Sinun autossasi ohjeet?
        Eli mikä auto ja kiristetäänkö sylinterinkannen pultit momenttiin vai astelukemaan?
        Jos olisi pitänyt jälkikiristää ja on jäänyt kiristämättä, tuho on hyvinkin kuvatunlainen. Samoin jos ei ole kiristetty moottorin valmistajan ohjeen mukaan.
        Ellei korjaaja ole antanut tarvittavia ohjeita mahdollisesta jälkikiristyksestä (ja ylimääräisestä öljynvaihdosta), vastuu on yksin hänen.

Jos (ja kun) korjaus kestää yli viikon, on asiassa jotain mätää. Osia valtakunnasta saa ja korjaamolla itse työ ei kestä kauaa, pari päivää maksimissaan. Vaadi toinen auto korvauksetta käyttöösi, koska korjaus kestää kohtuuttoman kauan.

Oliko minkälainen korjaamo (merkki-, yleiskorjaamo)? Vai tekikö tuttu finninaama?

Ei ole ihan oikean korjaamon ukko toimittanut minulle mitään papereita vieläkään. Pyysin vara-autoakin, mutta sanoi jos minulla olisi uudempi ja takuuseen mennyt auto niin sitten onnistuisi. Ei vastaa enää edes puheluihini. Matkaa korjaamolle melkoisesti ja hermot alkaa todellakin kiristymään... Kaikki autoon liittyvät paperit ovat autossa, en tiedä noista kiristysasioista.

• Maren kirjoitti:

Ei ole ihan oikean korjaamon ukko toimittanut minulle mitään papereita vieläkään. Pyysin vara-autoakin, mutta sanoi jos minulla olisi uudempi ja takuuseen mennyt auto niin sitten onnistuisi. Ei vastaa enää edes puheluihini. Matkaa korjaamolle melkoisesti ja hermot alkaa todellakin kiristymään... Kaikki autoon liittyvät paperit ovat autossa, en tiedä noista kiristysasioista.

ottaa jo yhteyttä paikalliseen kuluttajaneuvojaan, alkaa haiskahtaa oudolta. Saat noita minun arvailujani ihan vapaasti esittää ja lisääkin kysellä sitten kun jotakin alkaa selviämään. Galleriasta löytyy sähköpostiosoitteeni jos haluat mieluummin sitä kautta keskustella.

• kyllä
        Maren kirjoitti:

todella ottaa yhteyttä sinne kuluttajaneuvojaan ja sitä kautta myös jo harkita puolueetonta tavarantarkastajaa, jos kerran auto on ollut jo noin kauan korjaamolla ja ei edes puhelimeen vastaa, eikä muutenkaan näytä lupauksiaan pitävän, jos oikein ymmärsin!

Kyllä korjaamolla pitää puhelimeen vastata, jos asiakas kyselee autosta ja myös luvattu kustannusarvio pitää saada, mutta tuon mukaan mitä aikaisemmin kerroit niin ei kyllä kuulu sinun maksettavaksi toista kertaa vastaava remontti!

Tavarantarkastaja on puolueeton ammatti-ihminen ja hän kyllä selvittä ne valmistajan ohjeet noista kiristysmomenteista ja mahdolisesti muista huomioista mitä siihen autoosi tulee ja sen vuoksi hän kyllä on varmaan avuksi sinulle siinä!

• Maren
        kyllä kirjoitti:

todella ottaa yhteyttä sinne kuluttajaneuvojaan ja sitä kautta myös jo harkita puolueetonta tavarantarkastajaa, jos kerran auto on ollut jo noin kauan korjaamolla ja ei edes puhelimeen vastaa, eikä muutenkaan näytä lupauksiaan pitävän, jos oikein ymmärsin!

Kyllä korjaamolla pitää puhelimeen vastata, jos asiakas kyselee autosta ja myös luvattu kustannusarvio pitää saada, mutta tuon mukaan mitä aikaisemmin kerroit niin ei kyllä kuulu sinun maksettavaksi toista kertaa vastaava remontti!

Tavarantarkastaja on puolueeton ammatti-ihminen ja hän kyllä selvittä ne valmistajan ohjeet noista kiristysmomenteista ja mahdolisesti muista huomioista mitä siihen autoosi tulee ja sen vuoksi hän kyllä on varmaan avuksi sinulle siinä!

Sääli vain ettei siitä oikein selvää saa. (johtunee faxistakin varmaan) työt maksaa yli 500 e, ja remontti kokonaisuudessaan 750e. 2 mäntää vaihdetaan, niistä paljon parnatuista ilmansuodattimista ei mainita sitten ollenkaan. Aion yrittää tänään soittaa kunnan kuluttaja-asiamiehelle ja selvittää asiaa jos vain ehdin.

• Maren kirjoitti:

Sääli vain ettei siitä oikein selvää saa. (johtunee faxistakin varmaan) työt maksaa yli 500 e, ja remontti kokonaisuudessaan 750e. 2 mäntää vaihdetaan, niistä paljon parnatuista ilmansuodattimista ei mainita sitten ollenkaan. Aion yrittää tänään soittaa kunnan kuluttaja-asiamiehelle ja selvittää asiaa jos vain ehdin.

muuta yhteys kuluttaja-asiamieheen.
        Yritä saada hänen kauttaan selvitys, mitä on rikkoutunut ja miksi. Samoin vanhat osat kuuluvat Sinulle kansitiivistettä myöten. Lähetä faksi, etteivät hävitä mitään vanhoja osia: kansitiivistettä, mäntiä, öljynsuodinta ym. Jos asia menee tavarantarkastajalle, on tärkeätä ettei todistusaineistoa hävitetä. Ehkä pitäisi jonkun (t.tark.?) käydä jo tässä vaiheessa katsomassa vauriot? Tästäkin kuluttajaneuvoja voisi tietää paremmin.
        Joku tässä nyt mättää pahemman kerran. Ei moottori noin vain hajoa ilman syytä, vasta korjattu etenkään, eikä remontti kestä puoltakaan tuosta ajasta. Ja mitä korjaaja salailee, kun ei asiallisesti hoida asioita?
        Korjaamoilla on vakuutukset korjausvirheitten varalle, joten???

• edellinen
        Maren kirjoitti:

aikaisemman remonttilaskun perusteella, onko siellä minkä merkiset männät, koska niillä on varmasti kahden vuoden takuu ja voisit sen varmistaa helposti tarvikeliikkeen kautta kysäisemällä, koska ne niitä samoja osia myy

• edellinen kirjoitti:

aikaisemman remonttilaskun perusteella, onko siellä minkä merkiset männät, koska niillä on varmasti kahden vuoden takuu ja voisit sen varmistaa helposti tarvikeliikkeen kautta kysäisemällä, koska ne niitä samoja osia myy

siinä mäntien takuusta on kysymys. Minä kyllä vahvasti epäilen edellisessä remontissa tapahtunutta virhettä. Melko varmasti selviää nyt vaihdetuista osista, siksi kehoitan vaatimaan ne itselle ja säästämään tarkastusta varten. Ei ne mitkään männät noin vain hajoile, ei huonotkaan. Edellisessä remontissa tehdyt virheet kyllä hajottaa moottorin kuin moottorin.
        Ei pitäisi jos ei osaa...

• hajoaa
        sitroen kirjoitti:

siinä mäntien takuusta on kysymys. Minä kyllä vahvasti epäilen edellisessä remontissa tapahtunutta virhettä. Melko varmasti selviää nyt vaihdetuista osista, siksi kehoitan vaatimaan ne itselle ja säästämään tarkastusta varten. Ei ne mitkään männät noin vain hajoile, ei huonotkaan. Edellisessä remontissa tehdyt virheet kyllä hajottaa moottorin kuin moottorin.
        Ei pitäisi jos ei osaa...

niitä kuin nykyään tehdäänkin missä vaan kuten opelin mahlet puolassa, joissa meni jo uutena niitä, kun valuvikoja! Virhe remontissa kyllä paljastuu paljon aikaisemmin kuin 14000km jälkeen toki se on mahdollista, että sen vasta omistaja huomannut vasta kun auto ei kulje

• Asiantuntija
        hajoaa kirjoitti:

niitä kuin nykyään tehdäänkin missä vaan kuten opelin mahlet puolassa, joissa meni jo uutena niitä, kun valuvikoja! Virhe remontissa kyllä paljastuu paljon aikaisemmin kuin 14000km jälkeen toki se on mahdollista, että sen vasta omistaja huomannut vasta kun auto ei kulje

sitten, miten kävi. Jos epäilet, että Sinua on vähänkään huijattu, ammattilaisen apua saat minulta korvauksetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      165
      2056
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1962
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      119
      1375
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1362
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      448
      1223
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      67
      957
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      866
    8. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      861
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      222
      757
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      339
      734
    Aihe