ONKO VÄÄRIN?

Ylioppilas

Onko väärin käyttää sanaa "AMK-oppilas", koska niitähän AMK:ssa opiskelevat ovat erotuksena yliopistossa opiskeleviin ylioppilaisiin?

Onko väärin huomauttaa AMK-opilaiden olevan arvoltaan alempia kuin yliopiston ylioppilaat, vaikka kaikilla toki sama ihmisarvo onkin?

Onko väärin huomauttaa AMK:n olevan alempitasoinen oppilaitos kuin yliopisto?

Onko väärin huomauttaa että AMK ei ole täten verrattavissa/rinnastettavissa yliopistoon ja että AMK-tutkinnot eivät ole verrannollisia/rinnastettavia akateemisiin tutkintoihin?

Onko väärin huomauttaa, että AMK:laiset käyttävät virheellisesti terminologiaa?

Onko väärin huomauttaa, että he pyrkivät terminologian väärinkäytöllä jatkuvasti yliopistojen rinnalle ja siksi käyttävät yliopistoa koskevia termejä kuvatessaan AMK:a?

Miksi ylipäätään täytyy olla korostamassa jotain eri tasoisen oppilaitoksen jatkotutkintoa, että sillä saa hakea jotain samaa virkaa kuin yliopistosta saadulla akateemisella tutkinnolla, kerran kyseessä on kuitenkin eri tutkinto?

Jos vaikkapa tehtaalle haetaan suunittelijaa, ja tehtävään voidaan ottaa joko amk-insinööri tai ylempi amk-insinööri tai tekniikan kandidaatti tai diplomi-insinööri tai tekniikan lisensiaatti tai tekniikan tohtori, niin ei kai se, että samaa tehtävää voi hakea noilla kaikilla tutkinnoilla tarkoita sitä, että kyseessä on sitten SAMA TUTKINTO?

43

3148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iso-Nisse

      tämä harrastamasi massapostaus. Älä siis itke jos keskustelu poistetaan.

      Pyydän käymään vanhat keskustelut loppuun, ennen kuin spämmäät uutta saastaa tilalle.

    • :o)

      Miksi roikut tällä palstalla kaiket illat? Mene vaikka lenkille :) Ulkona on ihana, kirpeä pakkanen :) ainakin täällä Turussa.

    • Erska

      Tiesitkö, että limakalvojen yhteen hinkkaaminen vastakkaisen (tai saman) sukupuolen kanssa voi olla erittäin mukavaa?

      Se on paljon mukavampaa, kuin massapostaus tänne.

    • on.

      on.

    • AMK:ssa

      Olen ylioppilas vm.01, voinko kutsua itseäni AMK-ylioppilaaksi?

      • Ylioppilas

        Siis voit ennemminkin sanoa olevasi ylioppilastutkinnon suorittanut amk:n oppilas.

        Ylioppilas-sana tarkoittaa suomen kielessä kahta asiaa: 1)Ylioppilastutkinnon suorittanut henkilö 2)Yliopiston (tai tiedekorkeakoulun) opiskelija

        Jos puhutaan opiskelijasta ylioppilaana, tarkoittaa se siis yliopisto-opiskelijaa. Vanhahtavampaa ja tyylikkäämpää ja helpompaa käyttää sanaa "ylioppilas" vain on. Toki tässä tulee nykyään sitten sekaannusta, luullaan tarkoitettavan lukion käynyttä.

        Samahan se on usein, jos on kyse Ylioppilaslehdestä (Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan julkaisu), kysyy joku vähän yksinkertaisempi tai tietämättömämpi että "ai mikä lukiolaislehti?"

        Voit olla siis ylioppilas joka ei ole lukion jälkeen mennyt mihinkään oppilaitokseen tai yliopiston ylioppilas tai sitten esim. amk:n oppilas (joka voi olla suorittanut kyllä ylioppilastutkinnon).

        Vai oletko edes kuullut koskaan teistä koululla puhuttavan ylioppilaina tai muutenkaan teistä opintojen yhteydessä käytettävän ylioppilas sanaa? Ette ole siis minkään tieteen ylioppilaita, kuten yliopistossa tekniikkaa lukeva esim. on tekniikan ylioppilas (=teekkari), vaan olette esim. insinööri-oppilaita/opiskelijoita. Eikä teillä varmaan airuilla tai vastaavilla ole ylioppilaslakkeja päässä koulun juhlissa.


      • lähteitä!
        Ylioppilas kirjoitti:

        Siis voit ennemminkin sanoa olevasi ylioppilastutkinnon suorittanut amk:n oppilas.

        Ylioppilas-sana tarkoittaa suomen kielessä kahta asiaa: 1)Ylioppilastutkinnon suorittanut henkilö 2)Yliopiston (tai tiedekorkeakoulun) opiskelija

        Jos puhutaan opiskelijasta ylioppilaana, tarkoittaa se siis yliopisto-opiskelijaa. Vanhahtavampaa ja tyylikkäämpää ja helpompaa käyttää sanaa "ylioppilas" vain on. Toki tässä tulee nykyään sitten sekaannusta, luullaan tarkoitettavan lukion käynyttä.

        Samahan se on usein, jos on kyse Ylioppilaslehdestä (Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan julkaisu), kysyy joku vähän yksinkertaisempi tai tietämättömämpi että "ai mikä lukiolaislehti?"

        Voit olla siis ylioppilas joka ei ole lukion jälkeen mennyt mihinkään oppilaitokseen tai yliopiston ylioppilas tai sitten esim. amk:n oppilas (joka voi olla suorittanut kyllä ylioppilastutkinnon).

        Vai oletko edes kuullut koskaan teistä koululla puhuttavan ylioppilaina tai muutenkaan teistä opintojen yhteydessä käytettävän ylioppilas sanaa? Ette ole siis minkään tieteen ylioppilaita, kuten yliopistossa tekniikkaa lukeva esim. on tekniikan ylioppilas (=teekkari), vaan olette esim. insinööri-oppilaita/opiskelijoita. Eikä teillä varmaan airuilla tai vastaavilla ole ylioppilaslakkeja päässä koulun juhlissa.

        heittäppäs tähän nyt vähän käsitteenmäärittelyä LÄHTEINEEN käsitteestä ylioppilas? Osa noista sinun perusteluistasi nimittäin ontuu ja perustuu vain mielipiteille(si). Ja akateemisina ihmisinähän me tiedämme, että mielipide on aina ilman tieteellistä pohjaa ns. vain arkitietoa ja eikä siten oikeata, näyttöön perustuvaa tietoa.


      • virheitä
        Ylioppilas kirjoitti:

        Siis voit ennemminkin sanoa olevasi ylioppilastutkinnon suorittanut amk:n oppilas.

        Ylioppilas-sana tarkoittaa suomen kielessä kahta asiaa: 1)Ylioppilastutkinnon suorittanut henkilö 2)Yliopiston (tai tiedekorkeakoulun) opiskelija

        Jos puhutaan opiskelijasta ylioppilaana, tarkoittaa se siis yliopisto-opiskelijaa. Vanhahtavampaa ja tyylikkäämpää ja helpompaa käyttää sanaa "ylioppilas" vain on. Toki tässä tulee nykyään sitten sekaannusta, luullaan tarkoitettavan lukion käynyttä.

        Samahan se on usein, jos on kyse Ylioppilaslehdestä (Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan julkaisu), kysyy joku vähän yksinkertaisempi tai tietämättömämpi että "ai mikä lukiolaislehti?"

        Voit olla siis ylioppilas joka ei ole lukion jälkeen mennyt mihinkään oppilaitokseen tai yliopiston ylioppilas tai sitten esim. amk:n oppilas (joka voi olla suorittanut kyllä ylioppilastutkinnon).

        Vai oletko edes kuullut koskaan teistä koululla puhuttavan ylioppilaina tai muutenkaan teistä opintojen yhteydessä käytettävän ylioppilas sanaa? Ette ole siis minkään tieteen ylioppilaita, kuten yliopistossa tekniikkaa lukeva esim. on tekniikan ylioppilas (=teekkari), vaan olette esim. insinööri-oppilaita/opiskelijoita. Eikä teillä varmaan airuilla tai vastaavilla ole ylioppilaslakkeja päässä koulun juhlissa.

        Moitit toisia huonosta terminologian käytöstä ja sorrut itse samaan. Säälittävää.

        "Vanhahtavampaa ja tyylikkäämpää ja helpompaa käyttää sanaa "ylioppilas" vain on. Toki tässä tulee nykyään sitten sekaannusta, luullaan tarkoitettavan lukion käynyttä."

        "Lukion käynyt" ei tarkoita näet välttämättä ylioppilasta, vaikka sen virheellisesti siihen rinnastatkin. Lukion oppimääränhän voi vallan mainiosti suorittaa myös kirjoittamatta koskaan.

        Tsot-tsot, poju.


      • Ylioppilas
        lähteitä! kirjoitti:

        heittäppäs tähän nyt vähän käsitteenmäärittelyä LÄHTEINEEN käsitteestä ylioppilas? Osa noista sinun perusteluistasi nimittäin ontuu ja perustuu vain mielipiteille(si). Ja akateemisina ihmisinähän me tiedämme, että mielipide on aina ilman tieteellistä pohjaa ns. vain arkitietoa ja eikä siten oikeata, näyttöön perustuvaa tietoa.

        No, yleensäkin, eihän nyt ihan kaikkeen yleisesti käytettyyn kieleen ja tietoon aina lähdettä laiteta. Siis esimerkiksi jos joku väittää, että Helsingissä on yliopisto, niin ei siihen yleensä lähdettä liitetä. Samaten, jos väittää, että lukion lopuksi on ylioppilaskirjoitukset, se on yleisesti kaikkien tiedossa olevaa tietoa, että ei siihen lähdettä laiteta. Samaten, jos väittää, että koira kävelee tavallisesti kaikilla neljällä jalalla jos on terve, niin ei siihen laiteta lähdettä.

        Suomen kielen sanakirjasta tai sivistyssanakirjasta tai tietosanakirjasta voi katsoa kuka haluaa mitä sanalla "ylioppilas" tarkoitetaan Suomen kielessä:

        1)Yliopiston opiskelija

        2)Ylioppilastutkinnon suorittanut henkilö

        Joissain vanhoissa sanakirjoissa ajalta ennen amk:ta oli mainittu myös alakäsitteenä (ei nimenomaan yläkäsitteenä, koska silloin korkaekoulusana oli olemassa vain alakäsitteenä) ylioppilaan olevan korkeakoulun opiskelija, esim. Kauppakorkeakoulun tai Teknillisen korkeakoulun. Nykyään Korkeakoulut jaetaan ammattikorkeakouluihin ja korkeakouluihin, näistä ainoastaan korkeakouluissa (joihin yliopistot kuuluvat) on ylioppilaita, amk:ssa on oppilaita. Amk:ssahan on oppilaskunta (nykyään sanotaan sitä kai opiskelijakunnaksi, vaikka tuollaista sanaa ei taida suomen kielessä edes olla jos sanakirjoista katsoo), yliopistossa on ylioppilaskunta.


      • Ylioppilas
        virheitä kirjoitti:

        Moitit toisia huonosta terminologian käytöstä ja sorrut itse samaan. Säälittävää.

        "Vanhahtavampaa ja tyylikkäämpää ja helpompaa käyttää sanaa "ylioppilas" vain on. Toki tässä tulee nykyään sitten sekaannusta, luullaan tarkoitettavan lukion käynyttä."

        "Lukion käynyt" ei tarkoita näet välttämättä ylioppilasta, vaikka sen virheellisesti siihen rinnastatkin. Lukion oppimääränhän voi vallan mainiosti suorittaa myös kirjoittamatta koskaan.

        Tsot-tsot, poju.

        Joo, tiedän, että ammattikorkeakouluun pääsee vaikkei olisi päässyt kirjoituksista läpi ja olisi käynyt lukion tai vaikka ei edes kirjoittaisi reputtamatta. Tässä mielessä yo-kirjoitukset ovatkin turhat amiskorkeaan pyrkiville, kun ei kuitenkaan pääse ylioppilaaksi oppilaitokseensa ja lakillakaan ei tee mitään lakkiaisillan jälkeen...


      • viilausta
        Ylioppilas kirjoitti:

        Joo, tiedän, että ammattikorkeakouluun pääsee vaikkei olisi päässyt kirjoituksista läpi ja olisi käynyt lukion tai vaikka ei edes kirjoittaisi reputtamatta. Tässä mielessä yo-kirjoitukset ovatkin turhat amiskorkeaan pyrkiville, kun ei kuitenkaan pääse ylioppilaaksi oppilaitokseensa ja lakillakaan ei tee mitään lakkiaisillan jälkeen...

        Ja taitaapa sinne yliopistoonkin päästä, vaikka ei olisi kirjoittanut.


      • hikeenny
        Ylioppilas kirjoitti:

        No, yleensäkin, eihän nyt ihan kaikkeen yleisesti käytettyyn kieleen ja tietoon aina lähdettä laiteta. Siis esimerkiksi jos joku väittää, että Helsingissä on yliopisto, niin ei siihen yleensä lähdettä liitetä. Samaten, jos väittää, että lukion lopuksi on ylioppilaskirjoitukset, se on yleisesti kaikkien tiedossa olevaa tietoa, että ei siihen lähdettä laiteta. Samaten, jos väittää, että koira kävelee tavallisesti kaikilla neljällä jalalla jos on terve, niin ei siihen laiteta lähdettä.

        Suomen kielen sanakirjasta tai sivistyssanakirjasta tai tietosanakirjasta voi katsoa kuka haluaa mitä sanalla "ylioppilas" tarkoitetaan Suomen kielessä:

        1)Yliopiston opiskelija

        2)Ylioppilastutkinnon suorittanut henkilö

        Joissain vanhoissa sanakirjoissa ajalta ennen amk:ta oli mainittu myös alakäsitteenä (ei nimenomaan yläkäsitteenä, koska silloin korkaekoulusana oli olemassa vain alakäsitteenä) ylioppilaan olevan korkeakoulun opiskelija, esim. Kauppakorkeakoulun tai Teknillisen korkeakoulun. Nykyään Korkeakoulut jaetaan ammattikorkeakouluihin ja korkeakouluihin, näistä ainoastaan korkeakouluissa (joihin yliopistot kuuluvat) on ylioppilaita, amk:ssa on oppilaita. Amk:ssahan on oppilaskunta (nykyään sanotaan sitä kai opiskelijakunnaksi, vaikka tuollaista sanaa ei taida suomen kielessä edes olla jos sanakirjoista katsoo), yliopistossa on ylioppilaskunta.

        kun kyseessä on abstrakti käsite, jota sinä viljelet toistuvasti ja tunnut käsittävän sen huomattavasti eritavalla kuin muut, niin silloin se kuuluu määritellä. Kyllä sinun nyt tuon verran pitäisi tietää.


      • AMK-opiskelija
        Ylioppilas kirjoitti:

        No, yleensäkin, eihän nyt ihan kaikkeen yleisesti käytettyyn kieleen ja tietoon aina lähdettä laiteta. Siis esimerkiksi jos joku väittää, että Helsingissä on yliopisto, niin ei siihen yleensä lähdettä liitetä. Samaten, jos väittää, että lukion lopuksi on ylioppilaskirjoitukset, se on yleisesti kaikkien tiedossa olevaa tietoa, että ei siihen lähdettä laiteta. Samaten, jos väittää, että koira kävelee tavallisesti kaikilla neljällä jalalla jos on terve, niin ei siihen laiteta lähdettä.

        Suomen kielen sanakirjasta tai sivistyssanakirjasta tai tietosanakirjasta voi katsoa kuka haluaa mitä sanalla "ylioppilas" tarkoitetaan Suomen kielessä:

        1)Yliopiston opiskelija

        2)Ylioppilastutkinnon suorittanut henkilö

        Joissain vanhoissa sanakirjoissa ajalta ennen amk:ta oli mainittu myös alakäsitteenä (ei nimenomaan yläkäsitteenä, koska silloin korkaekoulusana oli olemassa vain alakäsitteenä) ylioppilaan olevan korkeakoulun opiskelija, esim. Kauppakorkeakoulun tai Teknillisen korkeakoulun. Nykyään Korkeakoulut jaetaan ammattikorkeakouluihin ja korkeakouluihin, näistä ainoastaan korkeakouluissa (joihin yliopistot kuuluvat) on ylioppilaita, amk:ssa on oppilaita. Amk:ssahan on oppilaskunta (nykyään sanotaan sitä kai opiskelijakunnaksi, vaikka tuollaista sanaa ei taida suomen kielessä edes olla jos sanakirjoista katsoo), yliopistossa on ylioppilaskunta.

        -Ylioppolas-
        "amk:ssa on oppilaita. Amk:ssahan on oppilaskunta (nykyään sanotaan sitä kai opiskelijakunnaksi, vaikka tuollaista sanaa ei taida suomen kielessä edes olla jos sanakirjoista katsoo)"

        AMK:ssa on opiskelijoita ja opiskelijakunta:

        -Ammattikorkeakoululaki 9.5.2003/351-*
        "Ammattikorkeakoulussa on opiskelijakunta, johon voivat kuulua ammattikorkeakoulun päätoimiset opiskelijat. Opiskelijakunta voi hyväksyä jäsenikseen myös muita ammattikorkeakoulun opiskelijoita."

        -Ylioppolas-
        "Nykyään Korkeakoulut jaetaan ammattikorkeakouluihin ja korkeakouluihin, näistä ainoastaan korkeakouluissa (joihin yliopistot kuuluvat)"

        -Ammattikorkeakoululaki 9.5.2003/351-*
        "Ammattikorkeakoulujen asema koulutusjärjestelmässä
        Ammattikorkeakoulut ovat osa korkeakoulujärjestelmää. Ammattikorkeakoulut ja yliopistot muodostavat yhdessä korkeakoululaitoksen."

        Siis, ammattikorkeakoulut ovat osa korkeakolujärjestelmää ja muodostavat korkeakoulujärjestelmän yliopistojen kanssa, mutta ne eivät ole korkeakouluja?

        Kieli on muuten ihmisen palvelija ja työkalu (ei päinvastoin) ja ne muutokset tulevat ensin ihmisten suusta ja päätyvät vasta sitten sanakirjoihin. Siinä mielessä ymmärrän kyllä huolesi sen suhteen, että AMK-opiskelijat ovat omineet yliopiston teermistöä, sillä jos näin jatkuu vielä pari vuotta, niin niistähän tulee vielä virallisia AMK-termejä.

        *Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030351?search[type]=pika&search[pika]=opiskelijakunta)luvussa


      • Ylioppilas
        AMK-opiskelija kirjoitti:

        -Ylioppolas-
        "amk:ssa on oppilaita. Amk:ssahan on oppilaskunta (nykyään sanotaan sitä kai opiskelijakunnaksi, vaikka tuollaista sanaa ei taida suomen kielessä edes olla jos sanakirjoista katsoo)"

        AMK:ssa on opiskelijoita ja opiskelijakunta:

        -Ammattikorkeakoululaki 9.5.2003/351-*
        "Ammattikorkeakoulussa on opiskelijakunta, johon voivat kuulua ammattikorkeakoulun päätoimiset opiskelijat. Opiskelijakunta voi hyväksyä jäsenikseen myös muita ammattikorkeakoulun opiskelijoita."

        -Ylioppolas-
        "Nykyään Korkeakoulut jaetaan ammattikorkeakouluihin ja korkeakouluihin, näistä ainoastaan korkeakouluissa (joihin yliopistot kuuluvat)"

        -Ammattikorkeakoululaki 9.5.2003/351-*
        "Ammattikorkeakoulujen asema koulutusjärjestelmässä
        Ammattikorkeakoulut ovat osa korkeakoulujärjestelmää. Ammattikorkeakoulut ja yliopistot muodostavat yhdessä korkeakoululaitoksen."

        Siis, ammattikorkeakoulut ovat osa korkeakolujärjestelmää ja muodostavat korkeakoulujärjestelmän yliopistojen kanssa, mutta ne eivät ole korkeakouluja?

        Kieli on muuten ihmisen palvelija ja työkalu (ei päinvastoin) ja ne muutokset tulevat ensin ihmisten suusta ja päätyvät vasta sitten sanakirjoihin. Siinä mielessä ymmärrän kyllä huolesi sen suhteen, että AMK-opiskelijat ovat omineet yliopiston teermistöä, sillä jos näin jatkuu vielä pari vuotta, niin niistähän tulee vielä virallisia AMK-termejä.

        *Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030351?search[type]=pika&search[pika]=opiskelijakunta)luvussa

        Ammattikorkeakoulut ovat korkeakouluja, mutta eivät korkeakouluja vaan ammattikorkeakouluja. Korkeakoulu-sana kun voi olla yläkäsite tai alakäsite:
        korkeakoulut jaetaan ammattikorkeakouluihin ja korkeakouluihin(=tiedekorkeakoulu)

        ammattikorkeakoulu on ammattikorkeakoulu ei korkeakoulu

        siis tiedekorkeakoulu alakäsitteenä=korkeakoulu alakäsitteenä: ote SUOMEN LAISTA

        Annettu Naantalissa 18 päivänä kesäkuuta 1998

        Asetus
        korkeakoulututkintojen järjestelmästä
        Helsingin yliopiston konsistorin annettua Helsingin yliopiston osalta lausuntonsa opetusministerin esittelystä säädetään:

        1 §
        «Korkeakoulututkinnot»
        Korkeakoulututkintoja ovat:

        1) jäljempänä 2 §:ssä tarkoitetuissa yliopistoissa suoritettavat alemmat ja ylemmät «korkeakoulututkinnot», jatkotutkintoina suoritettavat lisensiaatin tutkinnot, tohtorin tutkinnot ja muut 7 §:n mukaiset jatkotutkinnot;

        2) Maanpuolustuskorkeakoulussa suoritettavat tutkinnot ja muut jäljempänä 8 §:ssä tarkoitetut tutkinnot; sekä

        3) ammattikorkeakouluissa ja väliaikaisissa ammattikorkeakouluissa suoritettavat ammattikorkeakoulututkinnot.

        2 §
        Yliopistot
        Tässä asetuksessa tarkoitettuja yliopistoja ovat:

        Helsingin yliopisto, mukaan luettuna siihen kuuluva Svenska social- och kommunalhögskolan

        Joensuun yliopisto, aikaisemmin Joensuun korkeakoulu

        Jyväskylän yliopisto, aikaisemmin Jyväskylän kasvatusopillinen korkeakoulu

        Kuopion yliopisto, aikaisemmin Kuopion korkeakoulu

        Lapin yliopisto, aikaisemmin Lapin korkeakoulu

        Oulun yliopisto

        Tampereen yliopisto, aikaisemmin Yhteiskunnallinen Korkeakoulu

        Turun yliopisto

        Vaasan yliopisto, aikaisemmin Vaasan korkeakoulu ja Vaasan kauppakorkeakoulu

        Åbo Akademi

        Helsingin kauppakorkeakoulu, aikaisemmin Kauppakorkeakoulu

        Svenska handelshögskolan

        Turun kauppakorkeakoulu

        Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu

        Tampereen teknillinen korkeakoulu

        Teknillinen korkeakoulu

        Kuvataideakatemia

        Sibelius-Akatemia

        Taideteollinen korkeakoulu

        Teatterikorkeakoulu.

        3 §
        Korkeakoulut
        Tässä asetuksessa tarkoitettuja korkeakouluja ovat:

        1) puolustusvoimiin kuuluva Maanpuolustuskorkeakoulu, aikaisemmin sotakorkeakoulu, kadettikoulu, merisotakoulu ja ilmasotakoulu;

        2) ammattikorkeakoulut, joita ovat

        Arcada ― Nylands svenska yrkeshögskola

        Espoon-Vantaan teknillinen ammattikorkeakoulu

        Haaga Instituutin ammattikorkeakoulu

        Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulu ― Helsingfors yrkeshögskola för företagsekonomi

        Hämeen ammattikorkeakoulu

        Jyväskylän ammattikorkeakoulu

        Kajaanin ammattikorkeakoulu

        Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu

        Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu ― Mellersta Österbottens yrkeshögskola

        Lahden ammattikorkeakoulu

        Mikkelin ammattikorkeakoulu

        Oulun seudun ammattikorkeakoulu

        Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu

        Pohjois-Savon ammattikorkeakoulu

        Rovaniemen ammattikorkeakoulu

        Satakunnan ammattikorkeakoulu

        Seinäjoen ammattikorkeakoulu

        Svenska yrkeshögskolan

        Tampereen ammattikorkeakoulu

        Turun ammattikorkeakoulu ― Åbo yrkeshögskola; sekä

        3) väliaikaiset ammattikorkeakoulut, joita ovat

        Espoon-Vantaan väliaikainen ammattikorkeakoulu, aikaisemmin Vantaan väliaikainen ammattikorkeakoulu

        Etelä-Karjalan väliaikainen ammattikorkeakoulu

        Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulun Itä-Uudenmaan väliaikainen ammattikorkeakoulu ― Östra Nylands temporära yrkeshögskola vid Helsingfors yrkeshögskola för företagsekonomi

        Helsingin väliaikainen ammattikorkeakoulu

        Kymenlaakson väliaikainen ammattikorkeakoulu, aikaisemmin Kotkan väliaikainen ammattikorkeakoulu

        Pirkanmaan väliaikainen ammattikorkeakoulu

        Temporära yrkeshögskolan Sydväst

        Vaasan väliaikainen ammattikorkeakoulu ― Vasa temporära yrkeshögskola

        Varsinais-Suomen väliaikainen ammattikorkeakoulu

        Väliaikainen Diakonia-ammattikorkeakoulu ― Temporära Diakoniyrkeshögskolan

        Väliaikainen humanistinen ammattikorkeakoulu

        Yrittäjien väliaikainen ammattikorkeakoulu.

        Ammattikorkeakouluihin luetaan 1 momentin 2 kohdassa mainittujen lisäksi sisäasiainministeriön alainen Poliisiammattikorkeakoulu.

        4 §
        Aikaisemmat korkeakoulut
        Edellä 2 §:ssä lueteltuihin yliopistoihin rinnastettavia korkeakouluja ovat aikaisemmin olleet Eläinlääketieteellinen korkeakoulu, Handelshögskolan vid Åbo Akademi sekä Svenska social- och kommunalhögskolan, aiemmalta nimeltään Svenska Medborgarhögskolan.

        Edellä 3 §:n 1 momentin 2 kohdassa mainitut ammattikorkeakoulut ovat aikaisemmin olleet väliaikaisia ammattikorkeakouluja. Arcada ― Nylands svenska yrkeshögskola on ollut nimeltään myös Nylands temporära svenska yrkeshögskola. Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulu ― Helsingfors yrkeshögskola för företagsekonomi on ollut nimeltään myös Helsingin väliaikainen liiketalouden ja hallinnon ammattikorkeakoulu. Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu ― Mellersta Österbottens yrkeshögskola on ollut nimeltään myös Kokkolan väliaikainen ammattikorkeakoulu. Svenska yrkeshögskolan on ollut nimeltään myös Vasa temporära tekniska yrkeshögskola.

        5 §
        Alemmat «korkeakoulututkinnot»
        Alempia korkeakoulututkintoja ovat:

        1) humanististen tieteiden ja luonnontieteiden kandidaatin tutkinnot, oikeusnotaarin tutkinto, sosionomin tutkinto ja farmasian tutkinnoista annetun asetuksen (246/1994) mukaan suoritettu farmaseutin tutkinto;

        2) 1 päivän tammikuuta 1994 jälkeen annettujen asetusten mukaan suoritettavat elintarviketieteiden, hallintotieteiden, kasvatustieteen, kauppatieteiden, kuvataiteen, liikuntatieteiden, maatalous- ja metsätieteiden, musiikin, psykologian, taiteen, tanssitaiteen, teatteritaiteen, teologian, terveystieteiden, valtiotieteiden ja yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinnot; sekä

        3) aikaisemmin voimassa olleiden säännösten ja määräysten mukaan suoritettu

        akateemisen sihteerin tutkinto

        alempi oikeustutkinto

        ammattinäyttelijäkurssin tutkinto

        diplomiekonomin tutkinto

        diplomikirjeenvaihtajan tutkinto

        ekonomin tutkinto, joka on kauppatieteellisistä tutkinnoista annettua asetusta (402/1977) edeltäneiden säännösten tai määräysten mukainen

        eläinlääketieteen kandidaatin tutkinto

        hallintovirkamiestutkinto

        hammaslääketieteen kandidaatin tutkinto

        kirjastotutkinto

        kirjeenvaihtajan tutkinto

        kunnallistutkinto

        kuvataiteen tutkinto

        lainopillinen diplomitutkinto

        liikuntakasvatuksen kandidaatin tutkinto

        lääketieteen kandidaatin tutkinto

        nuorisonohjaajan tutkinto

        nuorisotyön tutkinto

        näyttelijäkurssin tutkinto

        odontologian kandidaatin tutkinto

        oopperalaulajan tutkinto

        opettajakandidaatin tutkinto

        ortodoksisen kirkkokunnan kanttorin tutkinto

        sosiaalihuoltajatutkinto

        sosiaalivakuutustutkinto

        taloudellis-hallinnollinen tutkinto

        teatteritutkinto

        toimittajatutkinto

        vankeinhoitotutkinto

        varanotaarin tutkinto

        verovirkamiestutkinto

        voimistelunopettajan tutkinto

        yhteiskunnallinen tutkinto

        yleinen vakuutustutkinto.

        6 §
        Ylemmät «korkeakoulututkinnot»
        Ylempiä korkeakoulututkintoja ovat:

        1) filosofian, elintarviketieteiden, hallintotieteiden, kasvatustieteen, kauppatieteiden, kuvataiteen, liikuntatieteiden, maatalous- ja metsätieteiden, musiikin, psykologian, taiteen, tanssitaiteen, teatteritaiteen, teologian, terveystieteiden, valtiotieteiden ja yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinnot;

        2) farmasian, filosofian, hallinto-opin, kasvatustieteiden, lainopin, oikeustieteen, Sacri ministerii, taloustieteiden, terveydenhuollon ja valtiotieteen kandidaatin tutkinnot sekä arkkitehdin, diplomi-insinöörin, maisema-arkkitehdin ja proviisorin tutkinnot;

        3) ennen 1 päivää tammikuuta 1994 annettujen säännösten ja määräysten mukaan suoritetut elintarviketieteiden, hallintotieteiden, kauppatieteiden, liikuntatieteiden, maatalousja metsätieteiden, musiikin, psykologian, taiteen, tanssitaiteen, teatteritaiteen, teologian ja yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinnot;

        4) eläinlääketieteen, hammaslääketieteen, lääketieteen ja odontologian lisensiaatin tutkinnot; sekä

        5) aikaisemmin voimassa olleiden säännösten ja määräysten mukaan suoritettu

        agronomin tutkinto

        ekonomin tutkinto, joka on kauppatieteellisistä tutkinnoista annetun asetuksen (402/1977) mukainen,

        kuvataideakatemian loppututkinto

        metsätutkinto

        metsänhoitotutkinto

        puutarha-agronomin tutkinto

        Sibelius-Akatemian diplomitutkinto

        taideteollisen korkeakoulun loppututkinto

        teologinen erotutkinto

        valtiotieteellinen virkatutkinto

        ylempi oikeustutkinto.

        7 §
        Yliopistojen jatkotutkinnot
        Yliopistojen jatkotutkintoja ovat tohtorin tutkinnot ja lisensiaatin tutkinnot lukuun ottamatta eläinlääketieteen, hammaslääketieteen, lääketieteen ja odontologian lisensiaatin tutkintoja. Jatkotutkintoja ovat myös erikoislääkärin, erikoishammaslääkärin ja erikoiseläinlääkärin tutkinnot.

        Aikaisemmin voimassa olleiden säännösten mukaiset tohtorin arvoon oikeuttavat opinnäytteet vastaavat tohtorin tutkintoa.

        8 §
        Maanpuolustuskorkeakoulun tutkinnot ja eräät upseerin tutkinnot
        Maanpuolustuskorkeakoulusta annetun asetuksen (668/1992) mukainen upseerin tutkinto sekä upseerin tutkinto, joka on suoritettu sotilasopetuslaitoksista ja niissä suoritettavista tutkinnoista annetun asetuksen 16 ja 18 §:n mukaan, sellaisina kuin ne ovat asetuksessa 908/1991, ovat ylempiä korkeakoulututkintoja.

        Kadettikoulussa, merisotakoulussa ja ilmasotakoulussa ennen 1 momentissa mainittujen säännösten voimaantuloa voimassa olleiden säännösten mukaan suoritettu upseerin tutkinto vastaa tasoltaan alempaa korkeakoulututkintoa.

        Maanpuolustuskorkeakoulun jatkotutkintoja ovat yleisesikuntaupseerin tutkinto, joka vastaa tasoltaan vähintään ylempää korkeakoulututkintoa, ja sotatieteiden tohtorin tutkinto.

        9 §
        Ammattikorkeakoulututkinnot
        Ammattikorkeakoulututkintoja ovat:

        diakonian ammattikorkeakoulututkinto

        kauneudenhoitoalan ammattikorkeakoulututkinto

        konservointialan ammattikorkeakoulututkinto

        kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

        käsi- ja taideteollisuuden ammattikorkeakoulututkinto

        laboratorioalan ammattikorkeakoulututkinto

        liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto

        liikunnan ammattikorkeakoulututkinto

        maa- ja metsätalouden ammattikorkeakoulututkinto

        matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto

        merenkulun ammattikorkeakoulututkinto

        musiikin ammattikorkeakoulututkinto

        nuorisotyön ja vapaa-aikatoiminnan ammattikorkeakoulututkinto

        sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto

        sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

        teatteri- ja tanssialan ammattikorkeakoulututkinto

        tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

        tekstiili- ja vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinto

        terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

        viestintä- ja kuvataidealan ammattikorkeakoulututkinto.

        Poliisiammattikorkeakoulussa suoritettava poliisipäällystön tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto.

        Ammattikorkeakoulututkintoja ovat myös aikaisempien opetusministeriön päätösten mukaisesti suoritetut:

        1) insinöörin, miljöörakentajan, miljöörakentamisen, rakennusarkkitehdin, turvallisuusalan sekä vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinnot;

        2) datanomin, kansainvälisen yrittäjän, merkonomin sekä yritystoiminnan ammattikorkeakoulututkinnot;

        3) artenomin, konservaattorin, kuvataiteen, kuvataiteilijan, kuvataiteen ja viestinnän, käsi- ja taideteollisuusalan sekä viestintäkulttuurin ja kuvataiteen ammattikorkeakoulututkinnot;

        4) liikunnanohjaajan sekä vapaa-aikatoiminnan ammattikorkeakoulututkinnot;

        5) matkailun sekä ravitsemis- ja talousalan ammattikorkeakoulututkinnot;

        6) diakonian ja kasvatuksen, kuntoutusalan, sosiaali- ja kulttuurialan sekä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattikorkeakoulututkinnot;

        7) agrologin, hortonomin sekä metsätalousinsinöörin ammattikorkeakoulututkinnot.


    • merkitystä

      Ei se varmaankaan ole väärin, mutta eipä kovin järkevääkään. Ihmisen sivistys ilmenee useimmilla akateemisilla siten, etteivät he koe tehtäväkseen tai tarpeekseen valistaa muita, ajattelevia ihmisiä ja kertoa miten heidän pitäisi ymmärtää ja kokea asioita. Mitä sivistyneempi, sitä vähemmän kyseinen toiminta herättää ambitioita. Sinulla lienee vielä matkaa sinne, oletan.

    • opiskelija isolla o:lla

      "Onko väärin huomauttaa, että he pyrkivät terminologian väärinkäytöllä jatkuvasti yliopistojen rinnalle ja siksi käyttävät yliopistoa koskevia termejä kuvatessaan AMK:a?"

      En minä ainakaan puhu luennoista ja tenteistä sen takia, että se kuulostaisi sen hienommalta kuin jotkut toiset nimitykset. Anteeksi nyt vaan, mutta meidän AMK:ssamme käytetään ihan yleisesti esim. noita edellä mainittuja sanoja ihan arkikielessä. En minä yritä sillä hivuttautua lähemmäs "teitä".

      Koita nyt jo vihdoin hyväksyä se, että kaikki ei ole samanlaista kuin 50 vuotta sitten. Ihan se ja sama, mitä varten jotkut sanat on keksitty. Sillä on väliä, mitä ne ovat nykypäivänä.

      Aikamoisen inflaation on teidänkin laitoksenne kärsinyt, kun jo ihan amiksenkin penkiltä pääsee lääkäriksi lukemaan. Sitä paitsi, AMK:ssa opettajilla sentään täytyy olla ylempi korkeakoulututkinto sekä kolmen vuoden työkokemus ollakseen pätevä, yliopistoon pääsee lähes kuka tahansa pätemään.

      • Ylioppilas

        Jos te puhutte väärillä sanoilla, niin ei kai se tarkoita, että se olisi oikeaa ja hyväksyttyä kieltä? Sama kuin minä tankkaisin dieselautooni polttoöljyä ja sanoisin kiinni jäädessäni, että laissa kyllä sanotaan, että täytyy tankata dieseliä, mutta minä tarkoitan dieselillä näitä molempia ja puhun aina polttoöljystyä dieselöljynä ja siksi tankkasin sitä kun se on nyt sitten sama asia kun minä puhun siitä väärin.

        tai vastaavasti vaikka veroilmoituksessa käyttäisin asioista omia sanoja ja tekisin ilmoituksen väärin, mutta sanoisin, että ei sen nyt niin väliä mitä sanoja käytetään. Tai sanoisin olevani virkaa hakiessani lääkäri, mutta jättäisin mainitsematta, että olen kandidaatti vielä, lääkäri kuin lääkäri kandi tai tohtori. tai väittäisin olevanmi erikoislääkäri, koska olen itsekseni erikoistunut tekemään vaikkapa kynsivallin kiilaekskisioita siten että terveyskeskuksessa minä teen ne pääosin, onko oikein käyttää sanaa erikoislääkäri sitten itsestäni puhuessani jos itse annan itselleni sellaisen nimityksen? Eikö ole väärin ja harhaanjohtavaa?


      • opiskelija ISOLLA O:lla
        Ylioppilas kirjoitti:

        Jos te puhutte väärillä sanoilla, niin ei kai se tarkoita, että se olisi oikeaa ja hyväksyttyä kieltä? Sama kuin minä tankkaisin dieselautooni polttoöljyä ja sanoisin kiinni jäädessäni, että laissa kyllä sanotaan, että täytyy tankata dieseliä, mutta minä tarkoitan dieselillä näitä molempia ja puhun aina polttoöljystyä dieselöljynä ja siksi tankkasin sitä kun se on nyt sitten sama asia kun minä puhun siitä väärin.

        tai vastaavasti vaikka veroilmoituksessa käyttäisin asioista omia sanoja ja tekisin ilmoituksen väärin, mutta sanoisin, että ei sen nyt niin väliä mitä sanoja käytetään. Tai sanoisin olevani virkaa hakiessani lääkäri, mutta jättäisin mainitsematta, että olen kandidaatti vielä, lääkäri kuin lääkäri kandi tai tohtori. tai väittäisin olevanmi erikoislääkäri, koska olen itsekseni erikoistunut tekemään vaikkapa kynsivallin kiilaekskisioita siten että terveyskeskuksessa minä teen ne pääosin, onko oikein käyttää sanaa erikoislääkäri sitten itsestäni puhuessani jos itse annan itselleni sellaisen nimityksen? Eikö ole väärin ja harhaanjohtavaa?

        Diesel ja polttoöljy ovat kaksi eri asiaa. Luennolla taas joku luennoi, tentissä testataan osaamista ja oppimista, istuttiin sitten AMK:n penkissä tai yliopiston tuoleilla. Onko tämä sinulta pois? Edelleen, tässä ei ole kyse mistään statuksen nostamisesta, vaan ihan yleisesti käytettävistä sanoista. Eli mitä harhaanjohtamista tässä on, kun kaikki kerran tietävät mistä puhuvat ja puhuvat ennen kaikkea samoista asioista?

        Miten muuten ylipäänsä hengailet täällä AMK-palstalla? Meillä ainakin on kielto päällä tuonne Yliopisto-saitille. Hus, omiin nurkkiin siitä!


      • ylioppilas
        opiskelija ISOLLA O:lla kirjoitti:

        Diesel ja polttoöljy ovat kaksi eri asiaa. Luennolla taas joku luennoi, tentissä testataan osaamista ja oppimista, istuttiin sitten AMK:n penkissä tai yliopiston tuoleilla. Onko tämä sinulta pois? Edelleen, tässä ei ole kyse mistään statuksen nostamisesta, vaan ihan yleisesti käytettävistä sanoista. Eli mitä harhaanjohtamista tässä on, kun kaikki kerran tietävät mistä puhuvat ja puhuvat ennen kaikkea samoista asioista?

        Miten muuten ylipäänsä hengailet täällä AMK-palstalla? Meillä ainakin on kielto päällä tuonne Yliopisto-saitille. Hus, omiin nurkkiin siitä!

        diesel ja pö ovat samaa tavaraa, pö.ssä vain on väriaine mukana ja se on verotonta


      • UHGPUI
        Ylioppilas kirjoitti:

        Jos te puhutte väärillä sanoilla, niin ei kai se tarkoita, että se olisi oikeaa ja hyväksyttyä kieltä? Sama kuin minä tankkaisin dieselautooni polttoöljyä ja sanoisin kiinni jäädessäni, että laissa kyllä sanotaan, että täytyy tankata dieseliä, mutta minä tarkoitan dieselillä näitä molempia ja puhun aina polttoöljystyä dieselöljynä ja siksi tankkasin sitä kun se on nyt sitten sama asia kun minä puhun siitä väärin.

        tai vastaavasti vaikka veroilmoituksessa käyttäisin asioista omia sanoja ja tekisin ilmoituksen väärin, mutta sanoisin, että ei sen nyt niin väliä mitä sanoja käytetään. Tai sanoisin olevani virkaa hakiessani lääkäri, mutta jättäisin mainitsematta, että olen kandidaatti vielä, lääkäri kuin lääkäri kandi tai tohtori. tai väittäisin olevanmi erikoislääkäri, koska olen itsekseni erikoistunut tekemään vaikkapa kynsivallin kiilaekskisioita siten että terveyskeskuksessa minä teen ne pääosin, onko oikein käyttää sanaa erikoislääkäri sitten itsestäni puhuessani jos itse annan itselleni sellaisen nimityksen? Eikö ole väärin ja harhaanjohtavaa?

        Siis, onko jossain laissa sanottu esimerkiksi, että yliopistossa on fukseja ja AMK:ssa ei? Ja että olisi rangaistava teko käyttää ekan vuoden AMK-opiskelijasta termiä "fuksi?"

        Totta kai voit sanoa torimummoille olevasi lääkäri, vaikka omaisitkin vain kandinpaperit. Se on puhekieltä. Jos taas työhaastattelussa jätät mainitsematta olevasi vasta kandi, katsotaan se lain puitteissa tahalliseksi harhaan johtamiseksi.


    • Kenzu

      Hei ylioppilas,

      Ootkos sä oikeesti ees olemassa. Huhu kertoo että tässä ois nyt kyseessä vähän niin kuin sellainen roolihuijaus-systeemi.
      Että sä oisitkin oikeesti joku teekkari.

      Mä haluaisin siis tietää että ootko sä tosissas aina noiden sun juttes kanssa? Vai onko niin että sä vain keksit niitä vähän niinku liukuhihnalta muiden kiusaksi, niin että kaikki sitten tykättäis huonoa lääkäri-opiskelijoista??

    • Työmies

      Päästit sanallisesta arkustasi kerrassaan tyhjentävästi tämän amk-yo -homman laidan. Korjaisin vain kaksi kohtaa:

      "Onko väärin huomauttaa AMK-opilaiden olevan arvoltaan alempia kuin yliopiston ylioppilaat, vaikka kaikilla toki sama ihmisarvo onkin? " Vielä kun muistat, että kyse on Oppiarvosta(?) / sen "alemmuudesta" jonka merkitys on (koulumaailman ulkopuolisessa) elämässä kuitenkin kiisteltävä asia. Poikkeuksena tietysti muutamat "erikoisalat".

      Sekä tietysti, Ketä Oikeasti jaksaa kiinnostaa tästä kinastelu? Itse vetäisin amk:n läpi merkonomipohjalta, eli en ole edes teoriassa ylioppilas. Tämä ei ole kuitenkaan vaikuttanut mehevähköön liksaani ja mielestäni erittäin kiinnostavaan työtehtävääni.

      Asiasta kinastelu osoittaa mielestäni järjen vähyyttä puolin jos toisinkin. Tämä tosin asettaa minut erikoiseen valoon, sillä Ylioppilaan kirjoitukset luovat suunnattoman motivaation lukea näitä kerrassaan koomisia väittelyitä.

      Hyvää työpäivää kaikille.

      • kaikille?

        Eihän suurella osalla tänne kirjoittavista tunnu olevan takanaan ainuttakaan työpäivää koko elämässään.


      • Työmies
        kaikille? kirjoitti:

        Eihän suurella osalla tänne kirjoittavista tunnu olevan takanaan ainuttakaan työpäivää koko elämässään.

        Täsmälleen


    • ja nyt

      Tuota minusta tuntuu, että sinulla itselläsi on nyt tämä sana "ylioppilas" vähän väärin käytössä.

      Ylioppilas tarkoittaa NYKYÄÄN (kieli elää ja sen merkitystä voidaan arvioida vain siinä ajassa jossa sitä käytetään) vain lukion suorittanutta ja vasta liitettynä esimerkiksi johonkin tieteenalaan, siitä tulee yliopisto-opiskelijaa tarkoittava, eli filosofian ylioppilas, kauppatieteiden ylioppilas jne.

      Sinun nimimerkkisi siis kertoo vain, että olet lukion suorittanut, ei muuta.

      • Ylioppilas

        Ylioppilas voi tarkoittaa ihan nykypäivänä elävän ja puhuvan ihmisen sanomana yliopiston opiskelijaa. Etenkin monikossahan muuten jouduttaisiin hankaluuksiin jos olisi pakko aina laittaa eteen minkä tieteen ylioppials on kyseessä: esimerkkilause

        "Siellä oli paljon ylioppilaita mielenosoituksessa opintotuen korottamisen puolesta."

        =

        "Siellä oli paljon yliopisto-opiskelijoita mielenosoituksessa..."

        Miten tuon laittaisit siten, että tiede on myös laitettu eteen siihen?

        Siis

        "Siellä oli paljon lääketieteen, tekniikan, filosofian, hammaslääketieteen, eläinlääketieteen, kauppatieteen.... ylioppilaita mielenosoituksessa..."

        eihän sitä voi alkaa luetella kaikkia tieteitä vaan on sanottava oli paljon ylioppilaita itsenäisyyspäivän soihtukulkueessa (esim.)

        NIMIMERKKINI TARKOITTAA SAMAA KUIN YLIOPISTO-OPISKELIJA, OLEN KANDIDAATTI JA YLIOPISTON YLIOPPILAS ELI OLEN KANDIDAATTI JA YLIOPPILAS ELI YLIOPPILAANA YLIOPISTOSSA.


      • örvellystä
        Ylioppilas kirjoitti:

        Ylioppilas voi tarkoittaa ihan nykypäivänä elävän ja puhuvan ihmisen sanomana yliopiston opiskelijaa. Etenkin monikossahan muuten jouduttaisiin hankaluuksiin jos olisi pakko aina laittaa eteen minkä tieteen ylioppials on kyseessä: esimerkkilause

        "Siellä oli paljon ylioppilaita mielenosoituksessa opintotuen korottamisen puolesta."

        =

        "Siellä oli paljon yliopisto-opiskelijoita mielenosoituksessa..."

        Miten tuon laittaisit siten, että tiede on myös laitettu eteen siihen?

        Siis

        "Siellä oli paljon lääketieteen, tekniikan, filosofian, hammaslääketieteen, eläinlääketieteen, kauppatieteen.... ylioppilaita mielenosoituksessa..."

        eihän sitä voi alkaa luetella kaikkia tieteitä vaan on sanottava oli paljon ylioppilaita itsenäisyyspäivän soihtukulkueessa (esim.)

        NIMIMERKKINI TARKOITTAA SAMAA KUIN YLIOPISTO-OPISKELIJA, OLEN KANDIDAATTI JA YLIOPISTON YLIOPPILAS ELI OLEN KANDIDAATTI JA YLIOPPILAS ELI YLIOPPILAANA YLIOPISTOSSA.

        no, nykykielellä kirjoitettaisiin yksinkertaisesti "siellä oli paljon yliopisto-opiskelijoita...." En käyttäisi sanaa ylioppilas lainkaan.

        JA ÄLÄ HUUDA SENKIN MOUKKA!


      • Ylioppilas
        örvellystä kirjoitti:

        no, nykykielellä kirjoitettaisiin yksinkertaisesti "siellä oli paljon yliopisto-opiskelijoita...." En käyttäisi sanaa ylioppilas lainkaan.

        JA ÄLÄ HUUDA SENKIN MOUKKA!

        Hankalan näköistä ja hankalaa puhuakin "yliopisto-opiskelijoista", sivistyneempää sanoa "ylioppilaita" ja parempaa kieltä.


      • valtiotieteen ylioppilas
        Ylioppilas kirjoitti:

        Hankalan näköistä ja hankalaa puhuakin "yliopisto-opiskelijoista", sivistyneempää sanoa "ylioppilaita" ja parempaa kieltä.

        No mikä pirun missio sinulla oikein on meneillään? Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää.

        Omien opiskelujeni alussa olin ihan samanlainen kuin sinä, koin jopa suorastaan loukkaavana AMK-opiskelijoiden ajatuksen oman tutkintonsa verrattavuudesta yliopisto tutkintoon, mutta nyt vuosien saatossa olen huomannut ettei sillä ole paskankaan väliä miten muut kokevat omat juttunsa ja minä en jaksa tuhlata aikaani muiden sivistämiseen. Kun ei mene jakeluun niin ei mene.


      • saamarin yo.t
        valtiotieteen ylioppilas kirjoitti:

        No mikä pirun missio sinulla oikein on meneillään? Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää.

        Omien opiskelujeni alussa olin ihan samanlainen kuin sinä, koin jopa suorastaan loukkaavana AMK-opiskelijoiden ajatuksen oman tutkintonsa verrattavuudesta yliopisto tutkintoon, mutta nyt vuosien saatossa olen huomannut ettei sillä ole paskankaan väliä miten muut kokevat omat juttunsa ja minä en jaksa tuhlata aikaani muiden sivistämiseen. Kun ei mene jakeluun niin ei mene.

        kattokaas ne lisääntyy itsestään. Nyt näitä ääliöitä on jo kaksi. Hommatkaa elämä!


    • jkl yo

      Amk on akateeminen. Sen sanoo laki. On se kumma kun ei mene jakeluun. Kaikki tuttavani yliopistolla tajuavat tämän, mikset sinäkin?

      • Ylioppilas

        Suomen laissa ei ole määritelty akateemisuutta. Akateeminen-käsite on kyllä määritelty sanakirjoissa ja tietosanakirjoissa. Ehkäpä sinun ja ylioppilastoveriesi pitäisi katsoa mitä se tarkoittaa, ellette kerran tiedä.

        Vai esim. sairaanhoitajan tutkinto on akateeminen loppututkinto, johan minä tikahdun!


      • joopa joo
        Ylioppilas kirjoitti:

        Suomen laissa ei ole määritelty akateemisuutta. Akateeminen-käsite on kyllä määritelty sanakirjoissa ja tietosanakirjoissa. Ehkäpä sinun ja ylioppilastoveriesi pitäisi katsoa mitä se tarkoittaa, ellette kerran tiedä.

        Vai esim. sairaanhoitajan tutkinto on akateeminen loppututkinto, johan minä tikahdun!

        Kun kerran käsitteet ei ole kaikilla selvillä, niin ottakaa selvää, älkää turhaan kinatko asioista (tieteellinen lähestymistapa). http://www.hyy.helsinki.fi/suomi/3/ tästä ilmenee sanan ylioppilas merkitys.

        Akateeminen, on mielestäni selkeästi ilmaistu tässä linkissä. http://www.uku.fi/opk/hops/Akathopsohjaam20042005/Verkkojakso1yhteenvedot/HOPSkasite.doc


      • Ylioppilas
        joopa joo kirjoitti:

        Kun kerran käsitteet ei ole kaikilla selvillä, niin ottakaa selvää, älkää turhaan kinatko asioista (tieteellinen lähestymistapa). http://www.hyy.helsinki.fi/suomi/3/ tästä ilmenee sanan ylioppilas merkitys.

        Akateeminen, on mielestäni selkeästi ilmaistu tässä linkissä. http://www.uku.fi/opk/hops/Akathopsohjaam20042005/Verkkojakso1yhteenvedot/HOPSkasite.doc

        Suora lainaus HYY:n sivuilta kohdasta "Historia":


        "Vuonna 1868 keisari Aleksanteri II antoi asetuksen, jolla virallistettiin ylioppilaiden yleiset kokoukset, ja Helsingin yliopiston ylioppilaskunta sai näin alkunsa. Tuolloin Helsingin yliopistossa opiskeli alle tuhat ylioppilasta; tällä hetkellä HYYllä on jo yli 31 000 jäsentä.

        Ylioppilaat mukana historian käännekohdissa
        Ajankohtaiset aatteet ovat aina innostaneet nuoria ylioppilaita. Itsenäistyminen, ajatukset Suur-Suomesta sekä ruotsin kielen ja Venäjän vastaisuus vetivät ylioppilaat mukaan yhteiskunnalliseen toimintaan 1900-luvun alkupuolella.

        1950-luvulla ylioppilasliikettä leimasi kansallisten perinteiden ylläpitäminen ja osallistuminen maan jälleenrakentamiseen. 1960-luvulla ylioppilaskunta politisoitui ja radikalisoitui. Samoihin aikoihin ylioppilaat menettivät eliittiasemansa, kun yliopisto-opiskelu alkoi yleistyä ja valtio tiukensi korkeakoululaitoksen ohjausta. Opiskelijaradikalismi kääntyi 1970-luvulla tiukaksi puolueohjautuneeksi vasemmistolaisuudeksi.

        1980-luvulla sitoutumattomat ryhmät nousivat ylioppilaskunnassa jälleen esiin, minkä jälkeen toimintaa on ohjattu puoluepoliittisesti sitoutuneiden ja sitoutumattomien ryhmien yhteistyöllä."


      • Ylioppilas
        joopa joo kirjoitti:

        Kun kerran käsitteet ei ole kaikilla selvillä, niin ottakaa selvää, älkää turhaan kinatko asioista (tieteellinen lähestymistapa). http://www.hyy.helsinki.fi/suomi/3/ tästä ilmenee sanan ylioppilas merkitys.

        Akateeminen, on mielestäni selkeästi ilmaistu tässä linkissä. http://www.uku.fi/opk/hops/Akathopsohjaam20042005/Verkkojakso1yhteenvedot/HOPSkasite.doc

        Akateeminen ja HOPS - käsitteiden määrittelyä
        Maarit Ansela, Tommi Haapaniemi ja Marko Rissanen 2004
        Kuopion yliopisto
        Oppimiskeskus/W5W

        Akateeminen tarkoittaa neutraalissa sanakirjamerkityksessään 'yliopistollista'. Eräs tietosanakirja antaa käsitteelle myös seuraavat määritelmät: 'tieteellinen', 'juhlallinen', 'vanhoillinen' ja 'teoreettinen'. Näiden lisäksi käsitteeseen, kuten HOPSiinkin, latautuu monenlaisia yksilökohtaisia merkityksiä ja painotuksia. Eipä siis ihme, että valintamme käyttää akateeminen-käsitettä HOPSien yhteydessä on herättänyt keskustelua ja jopa kummastelua verkkotyöpajassa. Olemme edelleen sitä mieltä, että akateeminen ja HOPS muodostavat toimivan käsiteparin, jota on kuitenkin avattava kummankin käsitteen osalta. Koostamme seuraavassa verkossa käytyä keskustelua ja jaettua määrittelyprosessia, johon lisäämme muutamia näkökohtia.

        Ensiksi ajatuksia akateemisuudesta (ks. myös Satu Eerolan kirjoitus Ohjaaminen-keskusteluosiossa). On syytä heti kättelyssä irtisanoutua akateeminen-käsitteen merkityksistä 'vanhoillinen', 'teoreettinen' ja 'juhlallinen'. HOPS ei ainakaan edusta vanhoillisia akateemisia käytäntöjä, sillä niitä ollaan vasta nyt ottamassa laajamittaisesti käyttöön yliopistoissa. Kyseessä on uudistus, jolla pyritään muuttamaan joitakin vanhentuneita käsityksiä yliopisto-opiskelusta. Uudistus on niin ikään enemmänkin käytännönläheinen opiskeluun, oppimiseen, opetukseen ja opintoihin liittyvä asia. Sen ei tulekaan jäädä puhtaasti teoreettiselle tai juhlallisten juhlapuheiden tasolle. Kuten verkkokeskustelussa mainittiin, olemme "uuden edessä, joten syyttä emme näitä asioita nyt pohdi".

        Akateeminen liittyy mitä suurimmassa määrin 'yliopistollinen' merkitykseen - HOPShan tehdään akateemisessa kontekstissa. Akateeminen HOPS on erilainen kuin HOPS lukioissa tai ammattikorkeakouluissa, sillä opetussuunnitelman sisällöt, opiskeltavat aiheet ja opiskelun tavoitteet ovat yliopistoissa erilaisia kuin muissa oppilaitoksissa. Akateeminen opetussuunnitelma ja tutkintorakenteet muodostavat HOPS-työlle tärkeän lähtökohdan ja kehyksen (vrt. Kuvio1., s. 4). Jos siis voimme puhua akateemisesta opetussuunnitelmasta ja tutkintorakenteesta, meidän tulee myös voida samaan hengen-vetoon puhua akateemisesta HOPSistakin.

        Akateeminen tutkintorakenne ja opetussuunnitelma elävät tutkintorakenneuudistuksen myötä murros- ja muutosvaihettaan. Eräs verkkokeskustelija kirjoitti: "mitä merkitsee akateeminen silloin, kun ajatellaan yliopiston muutosta ja joustavuutta suhteessa yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin, moniarvoista yhteiskuntaa, opiskelijoiden erilaisia taustoja". Tutkintorakenneuudistustyössä pyritään luomaan uusia kaksiportaisia tutkintoja, joissa tieteellisyys ja työelämäkytkennät ovat tasapainossa. Opetus-suunnitelman ydinaines- ja kompetenssianalyysiä tehdään, ja tavoitteena on kehittää opiskelijoista akateemisen oppiaineensa ja alansa asiantuntijoita. Akateemisella asiantuntijalla on sekä teoreettista että käytännön työelämässä tarvittavaa osaamista. HOPS on opintoneuvonnan ja uraohjauksen väline, jota hyödyntämällä yliopisto-opiskelijalle tulisi syntyä realistinen kuva tietyn toiveammatin vaatimista opinnoista. Kaikki opiskelijat eivät varmaankaan kykene tällaiseen puntarointiin pelkästään akateemisia opinto-oppaita lukemalla.

        Verkkokeskustelussa viitattiin lisäksi akateeminen-käsitteeseen sen 'tieteellisyys' merkityksessä. Todettiin, että yliopistojen tärkeimpiä perustehtäviä on tieteen tekeminen. HOPS koetaan välineeksi, jolla voidaan helpottaa opiskelijan kasvamista tiedeyhteisön jäseneksi. Tämä pitää sisällään mm. sen, että opiskelija saa riittävästi tietoa laitoksen tutkimusprofiilista, tutkielman tekemisestä, tieteen etiikasta ja muista tieteen tekemisen säännöistä. Tiedeyhteisö on kuitenkin ymmärrettävä omaa laitosta tai yliopistoa laajemminkin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Akateemisuutta ei voi HOPS-työssä tässä(kään) merkityksessä unohtaa, vaikka "suurin osa opiskelijoista ei uneksi toimivansa aikuisena varsinaisessa tiedeyhteisössä". Itse asiassa Oulun alkuseminaarissa esiteltiin HOPSia alalle sosiaalistumisen välineenä, ja Joensuussa mainittiin eräällä laitoksella käytettävän HOPSia akateemisen yhteisöllisyyden tukijana. Olennaista HOPS-työssä onkin mm. se, kuinka tätä akateemista prosessia saadaan opintojen eri vaiheissa jäsentymään ja vahvistumaan.

        Akateemisten HOPSien tieteellisyyteen kytkettiin tieteellisen ajattelun ylläpitäminen ja kehittäminen, jota myös pidettiin yliopiston perustehtävänä. Yliopisto-opiskelun merkittävänä tavoitteena on opiskelijan oman ajattelun analysoinnin harjaannuttaminen sekä itsenäisen kriittisen ajattelun kehittyminen. Miten HOPS voi siis tukea tätä akateemista prosessia? Erilaisia avoimemman HOPSin muotoja on ainakin mahdollista soveltaa opiskelijan kasvuprosessin tueksi, sillä mm. portfolioihin kuuluu usein itsearviointia ja oman ajattelun kehittämistä reflektoimalla.


      • Jokumuu...
        Ylioppilas kirjoitti:

        Akateeminen ja HOPS - käsitteiden määrittelyä
        Maarit Ansela, Tommi Haapaniemi ja Marko Rissanen 2004
        Kuopion yliopisto
        Oppimiskeskus/W5W

        Akateeminen tarkoittaa neutraalissa sanakirjamerkityksessään 'yliopistollista'. Eräs tietosanakirja antaa käsitteelle myös seuraavat määritelmät: 'tieteellinen', 'juhlallinen', 'vanhoillinen' ja 'teoreettinen'. Näiden lisäksi käsitteeseen, kuten HOPSiinkin, latautuu monenlaisia yksilökohtaisia merkityksiä ja painotuksia. Eipä siis ihme, että valintamme käyttää akateeminen-käsitettä HOPSien yhteydessä on herättänyt keskustelua ja jopa kummastelua verkkotyöpajassa. Olemme edelleen sitä mieltä, että akateeminen ja HOPS muodostavat toimivan käsiteparin, jota on kuitenkin avattava kummankin käsitteen osalta. Koostamme seuraavassa verkossa käytyä keskustelua ja jaettua määrittelyprosessia, johon lisäämme muutamia näkökohtia.

        Ensiksi ajatuksia akateemisuudesta (ks. myös Satu Eerolan kirjoitus Ohjaaminen-keskusteluosiossa). On syytä heti kättelyssä irtisanoutua akateeminen-käsitteen merkityksistä 'vanhoillinen', 'teoreettinen' ja 'juhlallinen'. HOPS ei ainakaan edusta vanhoillisia akateemisia käytäntöjä, sillä niitä ollaan vasta nyt ottamassa laajamittaisesti käyttöön yliopistoissa. Kyseessä on uudistus, jolla pyritään muuttamaan joitakin vanhentuneita käsityksiä yliopisto-opiskelusta. Uudistus on niin ikään enemmänkin käytännönläheinen opiskeluun, oppimiseen, opetukseen ja opintoihin liittyvä asia. Sen ei tulekaan jäädä puhtaasti teoreettiselle tai juhlallisten juhlapuheiden tasolle. Kuten verkkokeskustelussa mainittiin, olemme "uuden edessä, joten syyttä emme näitä asioita nyt pohdi".

        Akateeminen liittyy mitä suurimmassa määrin 'yliopistollinen' merkitykseen - HOPShan tehdään akateemisessa kontekstissa. Akateeminen HOPS on erilainen kuin HOPS lukioissa tai ammattikorkeakouluissa, sillä opetussuunnitelman sisällöt, opiskeltavat aiheet ja opiskelun tavoitteet ovat yliopistoissa erilaisia kuin muissa oppilaitoksissa. Akateeminen opetussuunnitelma ja tutkintorakenteet muodostavat HOPS-työlle tärkeän lähtökohdan ja kehyksen (vrt. Kuvio1., s. 4). Jos siis voimme puhua akateemisesta opetussuunnitelmasta ja tutkintorakenteesta, meidän tulee myös voida samaan hengen-vetoon puhua akateemisesta HOPSistakin.

        Akateeminen tutkintorakenne ja opetussuunnitelma elävät tutkintorakenneuudistuksen myötä murros- ja muutosvaihettaan. Eräs verkkokeskustelija kirjoitti: "mitä merkitsee akateeminen silloin, kun ajatellaan yliopiston muutosta ja joustavuutta suhteessa yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin, moniarvoista yhteiskuntaa, opiskelijoiden erilaisia taustoja". Tutkintorakenneuudistustyössä pyritään luomaan uusia kaksiportaisia tutkintoja, joissa tieteellisyys ja työelämäkytkennät ovat tasapainossa. Opetus-suunnitelman ydinaines- ja kompetenssianalyysiä tehdään, ja tavoitteena on kehittää opiskelijoista akateemisen oppiaineensa ja alansa asiantuntijoita. Akateemisella asiantuntijalla on sekä teoreettista että käytännön työelämässä tarvittavaa osaamista. HOPS on opintoneuvonnan ja uraohjauksen väline, jota hyödyntämällä yliopisto-opiskelijalle tulisi syntyä realistinen kuva tietyn toiveammatin vaatimista opinnoista. Kaikki opiskelijat eivät varmaankaan kykene tällaiseen puntarointiin pelkästään akateemisia opinto-oppaita lukemalla.

        Verkkokeskustelussa viitattiin lisäksi akateeminen-käsitteeseen sen 'tieteellisyys' merkityksessä. Todettiin, että yliopistojen tärkeimpiä perustehtäviä on tieteen tekeminen. HOPS koetaan välineeksi, jolla voidaan helpottaa opiskelijan kasvamista tiedeyhteisön jäseneksi. Tämä pitää sisällään mm. sen, että opiskelija saa riittävästi tietoa laitoksen tutkimusprofiilista, tutkielman tekemisestä, tieteen etiikasta ja muista tieteen tekemisen säännöistä. Tiedeyhteisö on kuitenkin ymmärrettävä omaa laitosta tai yliopistoa laajemminkin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Akateemisuutta ei voi HOPS-työssä tässä(kään) merkityksessä unohtaa, vaikka "suurin osa opiskelijoista ei uneksi toimivansa aikuisena varsinaisessa tiedeyhteisössä". Itse asiassa Oulun alkuseminaarissa esiteltiin HOPSia alalle sosiaalistumisen välineenä, ja Joensuussa mainittiin eräällä laitoksella käytettävän HOPSia akateemisen yhteisöllisyyden tukijana. Olennaista HOPS-työssä onkin mm. se, kuinka tätä akateemista prosessia saadaan opintojen eri vaiheissa jäsentymään ja vahvistumaan.

        Akateemisten HOPSien tieteellisyyteen kytkettiin tieteellisen ajattelun ylläpitäminen ja kehittäminen, jota myös pidettiin yliopiston perustehtävänä. Yliopisto-opiskelun merkittävänä tavoitteena on opiskelijan oman ajattelun analysoinnin harjaannuttaminen sekä itsenäisen kriittisen ajattelun kehittyminen. Miten HOPS voi siis tukea tätä akateemista prosessia? Erilaisia avoimemman HOPSin muotoja on ainakin mahdollista soveltaa opiskelijan kasvuprosessin tueksi, sillä mm. portfolioihin kuuluu usein itsearviointia ja oman ajattelun kehittämistä reflektoimalla.

        Voisit vähän rajoittaa tuota copy-pastettamista. Linkki sivuille riittää oikein hyvin.


      • Ylioppilas
        Jokumuu... kirjoitti:

        Voisit vähän rajoittaa tuota copy-pastettamista. Linkki sivuille riittää oikein hyvin.

        Kaikki aisasta kiinnostuneet eivät osaa/jaksa/viitsi/ymmärrä pelkästä linkistä asiaa.


      • tapahtunut
        Ylioppilas kirjoitti:

        Suomen laissa ei ole määritelty akateemisuutta. Akateeminen-käsite on kyllä määritelty sanakirjoissa ja tietosanakirjoissa. Ehkäpä sinun ja ylioppilastoveriesi pitäisi katsoa mitä se tarkoittaa, ellette kerran tiedä.

        Vai esim. sairaanhoitajan tutkinto on akateeminen loppututkinto, johan minä tikahdun!

        Ihmeiden aika ei ole ohi! Kerrankin olen ylioppilaan kanssa samaa mieltä! Amk-tutkinto ei ole akateeminen, mutta toisaalta akateeminen ei tarkoita että se on parempi... Korkeakoulututkinto ja akateeminen tutkinto eivät ole synonyymejä.


      • Ylioppilas
        tapahtunut kirjoitti:

        Ihmeiden aika ei ole ohi! Kerrankin olen ylioppilaan kanssa samaa mieltä! Amk-tutkinto ei ole akateeminen, mutta toisaalta akateeminen ei tarkoita että se on parempi... Korkeakoulututkinto ja akateeminen tutkinto eivät ole synonyymejä.

        akateeminen=tiedekorkeakoulutukinto=korkeakoulututkinto alakäsitteenä

        yläkäsite korkeakoulu ei ole sama kuin akateeminen

        korkeakouluihin siis kuuluvat alakategoriat ammattikorkeakoulut ja (oikeat) korkeakoulut, duaalimallin mukaisesti


    • Joku vain

      Että suomessa asuu sun kaltaisia pilkunnussijoita, joila ei ole mitään muuta tekemistä, kuin ylistää omaa koulutustaan ja haukkua muut suohon?

      Voin vastata tähän itse: ON!

    • Ylempiarvoinen

      Eräs järkevä merkonomi kirjoitti tähän tapaan:

      "Minä en sitten ymmärrä miksi kaikki täällä tuntuvat suhtautuvan niin voimakkaan tunteellisesti tämän "Ylioppilaan" kirjoitteluun.
      Hänen kirjoittelunsa on toki räikeän provosoivaa, mutta sehän tavallaan pitää tämänkin foorumin eläväisenä. Antaa virikkeitä.

      Kukaan ei tunnu käsittävän sitä tosiasiaa että kirjoittaja tuon nimimerkin takana on joku aika tavallinen perus-jannu joka on vain huomannut että tämä AMK vs. yliopisto keskustelu on aika tulenarka aihe. Aihe on varmasti omalla tavallaan monia kiinnostava ja ainakin siitä saa helposti vaikka millaisen väittelyn aikaiseksi.

      Onko teistä kukaan tullut ajatelleeksi sitä tosi asiaa että kirjoittaja (siis tämä "ylioppilas") EI oikeasti ole tuota mieltä näistä AMK-asioista kuin väittää olevansa. Luultavasti todellisuudessa hänelle koko juttu on aika samantekevä. Hänestä vain on hauska aloittaa tällaisia keskusteluja jotka saavat toiset melkein raivon partaalle. Se juuri on tarkoitus.

      Keskustelu paisuu paisumistaan ja herättää huomiota. Lopulta se on ikään kuin taideteos. On hauska huomata osaavansa taitavasti ärsyttää muita ihmisiä.

      Nerokkainta tässä on se että kirjoittaja on luonut itselleen tällaisen ns. roolihahmon. Ajatelkaapa! Ylimielinen suomenruotsalaista sukuperää oleva lääkäri joka on lisäksi reservin upseeri, äärioikeistolaisilla mielipiteillä varustettu, hienosteleva snobi. Vähän liian herkullista ollakseen totta. Selvä karikatyyri.
      Tämä hahmo on osattu luoda niin hyvin että monet jopa oikeasti uskovat tällaisen ihmisen olemassa oloon. Todellisuudessa ketään lääkäriä tuskin vähempää kiinnostaisi pohtia tällaisia
      amk-asioita.

      Hahmosta on tahallaan tehty vähän ylikorostettu monilta osin. Moni asia on tahallisesti vähän epäuskottava. Näin ihmiset saavat arvailla onko joku tuollainen "hirvitys" tosiaan olemassa.
      Uskaltaisin vastata että ei ole. Hahmo on vain eräänlainen "sivistyneen hienohelman irvikuva". Tosin se on myös muistutus siitä millainen nykypäivän ihminen saattaa pahimmillaan olla.

      Jos siis hahmo on keksitty ovat myös nuo mielipiteet keksittyjä. Niin yksinkertaista se on rakkaat ystävät. Jos mielipiteitä tarkastelee huomaa heti mistä kenkä puristaa. Niillä halutaan vain vähän ärsyttää. AMK-asioiden lisäksi keskusteluun vedetään tahallaan mukaan myös kaikenlaisia muita sosioekonomiseen asemaan liittyviä aiheita.

      On suorastaan liikuttava havaita näitä monia "tunteenpurkauksia" mitä tämän kirjoittajan mielipiteet ovat saaneet osakseen.
      Jotkut ovat olleet valmiita jo nimeämään kirjoittajan hulluksi. Tämä nyt on liioittelua.
      Kirjoittaja voisi mahdollisesti olla ehkä hieman häiriintynyt jos nuo mielipiteet edes jossain määrin olisivat totta. Mutta eivät ne ole.
      Ne ovat täyttä bluffia.

      Ei tätä kirjoittajaa pidä vihata, vaan pikemmin vähän ihailla kun on saanut niin monet osallistumaan tällaiseen sirkukseen. En usko että tuon nimimerkin takana oleva ihminen on mitenkään pahantahtoinen tai että hänellä olisi mitään amk-opiskelijoita tai itse järjestelmää vastaan. Hän vain tahtoo pitää vähän hauskaa muiden kustannuksella."

      • Yliopp.fani

        Tässä teille epäuskoisille todiste Ylioppilaan koulutuksesta. Hän on lääkäri-opiskelija!!! Ja tuntuu olevan vielä pirun pätevä sellainen, joten lopettakaa tuo henkilöön menevä panettelu!

        "Siis väitätkö ihan tosissasi tuon perusteella, että keikkalääkärit olisivat jotenkin huonompitaitoisia lääkäreitä???

        Ei se kuule vaikuta osaamiseen mitään, mistä palkkansa saa ja kuinka paljon, se on ihan muista asioista kiinni. Keikkafirmat eivät edes ota liian kokemattomia hommiin ja jotta sen kautta kehtaa duunia tehdä, niin pitää olla melko kokenut osaaja, että pärjää hyvin.

        Toiseksi: jos CRP ja PVK näyttävät ettei bakteeritulehduksen viitteitä ole eli ovat täysin normaalit, niin silloin antibiootin laittaminen seurantalinjan sijaan on jo pieni taitovirhe, se otiitti ja sinuiitti ei ollut joko vielä kehittynyt bakteeri-infektioksi tai sitten kyseessä oli virusinfektio, johon antibiootilla ei ole vaikutusta. Otiiteista suuri osa on virusinfektioita ja sinuiititkin paranevat suurin osa ilman antibioottia jos kyseessä on vain flunssaan liittyvää limakalvoturvotusta ilman varsinaista märkää (bakteerin aiheuttamana) poskiontelossa. Senhän voi taas punktoimallakin todeta tai ultraäänellä tai jos on saatavilla päiväsaikaan, niin rtg:lläkin. Tässä CRP ja PVK on hyvänä apuna, varmistamassa, jos ne ovat ok, niin ei sitten antibioottia ole syytä laittaa, vaan tulehduskipulääke ja limakalvoturvotusta vähentävä lääke.

        Siraslomaa kirjoitetaan aina sen mukaan kuinka kauan arvioidaan työkyvyttömyyden kestävän. Yleensä flunssassa riittää 2-3 vrk, sitä voidaan jatkaa tarvittaessa. "

        Kopsattu yliopistot ja korkeakoulut palstalta, jossa käydään keskustelua lääkäreiden nössöydestä ja siellä ylioppilaamme esiintyy nicillä Lääk.kandi.


      • pitäkää huvinne
        Yliopp.fani kirjoitti:

        Tässä teille epäuskoisille todiste Ylioppilaan koulutuksesta. Hän on lääkäri-opiskelija!!! Ja tuntuu olevan vielä pirun pätevä sellainen, joten lopettakaa tuo henkilöön menevä panettelu!

        "Siis väitätkö ihan tosissasi tuon perusteella, että keikkalääkärit olisivat jotenkin huonompitaitoisia lääkäreitä???

        Ei se kuule vaikuta osaamiseen mitään, mistä palkkansa saa ja kuinka paljon, se on ihan muista asioista kiinni. Keikkafirmat eivät edes ota liian kokemattomia hommiin ja jotta sen kautta kehtaa duunia tehdä, niin pitää olla melko kokenut osaaja, että pärjää hyvin.

        Toiseksi: jos CRP ja PVK näyttävät ettei bakteeritulehduksen viitteitä ole eli ovat täysin normaalit, niin silloin antibiootin laittaminen seurantalinjan sijaan on jo pieni taitovirhe, se otiitti ja sinuiitti ei ollut joko vielä kehittynyt bakteeri-infektioksi tai sitten kyseessä oli virusinfektio, johon antibiootilla ei ole vaikutusta. Otiiteista suuri osa on virusinfektioita ja sinuiititkin paranevat suurin osa ilman antibioottia jos kyseessä on vain flunssaan liittyvää limakalvoturvotusta ilman varsinaista märkää (bakteerin aiheuttamana) poskiontelossa. Senhän voi taas punktoimallakin todeta tai ultraäänellä tai jos on saatavilla päiväsaikaan, niin rtg:lläkin. Tässä CRP ja PVK on hyvänä apuna, varmistamassa, jos ne ovat ok, niin ei sitten antibioottia ole syytä laittaa, vaan tulehduskipulääke ja limakalvoturvotusta vähentävä lääke.

        Siraslomaa kirjoitetaan aina sen mukaan kuinka kauan arvioidaan työkyvyttömyyden kestävän. Yleensä flunssassa riittää 2-3 vrk, sitä voidaan jatkaa tarvittaessa. "

        Kopsattu yliopistot ja korkeakoulut palstalta, jossa käydään keskustelua lääkäreiden nössöydestä ja siellä ylioppilaamme esiintyy nicillä Lääk.kandi.

        Mitä tuo muka OIKEASTI todistaa, ei yhtään mitään. Eikä tuossa tekstissä mitään niin ihmeellistä ollut, mitä ei tavis ymmärtäisi yhdestä flunssasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe