"proput" mistä ja

miten eroon?

hei!
mistä nämä pahanhajuiset proput tulevat suuhun. minulla niitä tulee talvisin. kesällä ei ole mitään ongelmaa. MIten ne tulevat, miten niistä pääsee eroon? Kurkussa tuntuu "painauma", ja sitten ku röhin vähän niin semmonen proppu tulee ulos. Joskus semmonen klöntti voi olla jopa 5mm halkaisijaltaan.

auttakaa minua. Tämä on todella epämielyttävä asia.

30

44131

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiallinen_tuntija

Hei!

Proput ovat sinänsä vaarattomia, ne ovat kuolleita solupalloja jotka lähtevät liikkeille kitarisoistasi. Talvella usein on risoissa koko ajan päällä joku pieni infektio (ne ovat immuunijärjestelmän osa), eli siellä soluja kehittyy ja kuolee aikamoista tahtia.

Risojen poisto voi auttaa mutta pelkkien proppujen takia välttämättä eivät sitä suostu tekemään.

• mites se

voiko ainainen nuha liittyä myös noihin kitarisoihin. ja liman tuleminen kurkkuun?

pääseeköhän yksityiselle helpommin leikattavaksi, ja jos menen yksityiselle niin millaiselle lääkärille täytyisi varata aika? jollekkin nielu jutulle vai mille?

• tatti
        mites se kirjoitti:

voiko ainainen nuha liittyä myös noihin kitarisoihin. ja liman tuleminen kurkkuun?

pääseeköhän yksityiselle helpommin leikattavaksi, ja jos menen yksityiselle niin millaiselle lääkärille täytyisi varata aika? jollekkin nielu jutulle vai mille?

korva-ja kurkkutautien lääkärille aikaa varaamaan.Yksityiselle pääsee nopeammin.Minulta aikanaan leikattiin proppujen ja infektioiden takia, hyötyä siitä on ollut minulle.

• klöntti

Hei!

Mulla on myös noita proppuja, mut mul esiintyy kesäisin ja talvisin eli ei oo vuoden ajasta kii. Silloin, kun niitä palleroita irtoaa niin tulee paha maku suuhun ja tuntuu, että suu maistuu muulloinkin pahalle. Myös mulla on melko usein nenä tukossa ja kurkku kipee vaikka ei olis flunssaakaan. Kerran työmatkalla mul irtos oikein iso proppu ja tuntu, että ois kuume noussu heti sen irtoamisen jälkeen. Mul on kyl vaan toisella puolen näitä proppuja ja toinen on ihan puhdas.

• Apua kaipaava

Osaisiko joku sanoa, että mistä nuo "proput" oikein johtuu ? Eli jostain infektiosta vai esim. ruokavaliosta. Ja tietääkö kukaan niihin muuta ratkaisua kuin leikkauksen ? Alkaa olla jo niin kyllästynyt noihin ja pahanhajuiseen hengitykseen, että olisin valmis menemään leikkaukseen.

• Anne_lkv

Onko kukaan päässyt propuista eroon laserleikkauksella tai jäädytyshoidolla? Missä tehtiin ja paljon maksoi?

• Olga
        Anne_lkv kirjoitti:

Onko kukaan päässyt propuista eroon laserleikkauksella tai jäädytyshoidolla? Missä tehtiin ja paljon maksoi?

Herve.

Samaa proppuongelmaa tässä pohdiskelen?!? Voikohan noita proppuja tulla silleen syvemmälle nieluun, eikä pelkästään nielurisoihin?

Mulla on niitä ollut nyt paljon vasemmassa nielurisassa sekä tuntuu, että sellainen/sellaisia olisi myös kurkussa vai onkohan kurkku nyt vain muuten kipeä noiden "risaproppujen" takia...

Kokemuksia tälläisistä asioista?!?

• risakas
        Olga kirjoitti:

Herve.

Samaa proppuongelmaa tässä pohdiskelen?!? Voikohan noita proppuja tulla silleen syvemmälle nieluun, eikä pelkästään nielurisoihin?

Mulla on niitä ollut nyt paljon vasemmassa nielurisassa sekä tuntuu, että sellainen/sellaisia olisi myös kurkussa vai onkohan kurkku nyt vain muuten kipeä noiden "risaproppujen" takia...

Jostain luin että ne voisivat valua kurkkuunkin. Eilen lääkärikäynnillä kurkun takia sanoi tohtori että ei kuulemma voi, ne menisivät joko mahaan tai tulisivat suun kautta ulos. Mutta itsellä on usein "proppuolo" kurkussa, siis muuta selitystäkään en keksi ko. ololle. Suussa maistuu oudolle ja kurkussa on jokin. Eniten vaivaa se olo, kun ei tiedä mikä siellä on!

• pöpipää
        risakas kirjoitti:

Jostain luin että ne voisivat valua kurkkuunkin. Eilen lääkärikäynnillä kurkun takia sanoi tohtori että ei kuulemma voi, ne menisivät joko mahaan tai tulisivat suun kautta ulos. Mutta itsellä on usein "proppuolo" kurkussa, siis muuta selitystäkään en keksi ko. ololle. Suussa maistuu oudolle ja kurkussa on jokin. Eniten vaivaa se olo, kun ei tiedä mikä siellä on!

mullakin oli viimeyönä iha samanlainen proppuolo kurkussa ja oli oikein paha olo kun muutenkin oon vähän herkkäkurkkuinen.

• kärsinkans
        pöpipää kirjoitti:

mullakin oli viimeyönä iha samanlainen proppuolo kurkussa ja oli oikein paha olo kun muutenkin oon vähän herkkäkurkkuinen.

itseäni pelottaa se leikkaus enemmän totta puhuen huomasin äskön vessassa että alan tökkiä nielua ja proppuja irttos vaikka kuinka osa valuis kyllä kurkkuun ja nyt vähän painaan... pitäis varmaa käydä leikkaukses.

• antimu

Minulta itseltä on proput loppuneet kun risat leikattiin. Ne olivat todella sosiaalinen haitta vaikka joka ilta risat painelin tyhjäksi lusikalla ja käytin puhdistavia suuvesiä kurlaukseen niitä vain kehittyi. Nyt tyttärelläni 8v. on sama vaiva. Oli muuten omalla äidillänikin. Yleislääkäri hoidatti tytärtäni ensin antidioottikuurilla ja seuraavaksi käytiin tänään kurkku-ja nenätautilääkärillä näyttämässä nielua. Yllätykseksi hän sanoi että perheemme kissa voi aiheuttaa proppujen syntymisen. Niin että luopuisinko kissastamme juuri kun olemme hankkimassa sille kaveriksi toista venäjänsinistä.Oletteko kuulleet että kissaperheissä olis enemmän proppuja? Tai muutoin kissan osallisuudesta proppuihin, olisi mukava löytää tietoa enemmän kun olin niin pöllämystynyt siellä lääkärissä etten älynnyt kysyä enempää.

• huh huh
        antimu kirjoitti:

Minulta itseltä on proput loppuneet kun risat leikattiin. Ne olivat todella sosiaalinen haitta vaikka joka ilta risat painelin tyhjäksi lusikalla ja käytin puhdistavia suuvesiä kurlaukseen niitä vain kehittyi. Nyt tyttärelläni 8v. on sama vaiva. Oli muuten omalla äidillänikin. Yleislääkäri hoidatti tytärtäni ensin antidioottikuurilla ja seuraavaksi käytiin tänään kurkku-ja nenätautilääkärillä näyttämässä nielua. Yllätykseksi hän sanoi että perheemme kissa voi aiheuttaa proppujen syntymisen. Niin että luopuisinko kissastamme juuri kun olemme hankkimassa sille kaveriksi toista venäjänsinistä.Oletteko kuulleet että kissaperheissä olis enemmän proppuja? Tai muutoin kissan osallisuudesta proppuihin, olisi mukava löytää tietoa enemmän kun olin niin pöllämystynyt siellä lääkärissä etten älynnyt kysyä enempää.

En oo moista ikinä kuullut, että kissoista johtuisivat. En oo kyllä lääkäri, mutta jotenkin vaikea uskoa... Ite en ainakaan luopuis lemmikistäni yhden lääkärin väittämän takia. Mulla siis on itelläni proppuja, mutta ei mitään lemmikkieläimiä.

• kattiuskatti
        antimu kirjoitti:

onko proppu sama kuin afta ?

• antimu
        kattiuskatti kirjoitti:

onko proppu sama kuin afta ?

Proppu ei ole sama kuin afta. Proput on nielurisoihin kertyvää solukkoa, Afta taas haavauma limakalvolla.

• vierailija 1989
        Olga kirjoitti:

Herve.

Kurkku voi olla kipeä proppujen takia, mulla ainakin oli ja lääkärini sanoi että johtuu siitä että ne nielun "solut" on hieman tulehtunu ja se valkoinen aine on ihmisen elimistön "puolustuskeino"... Tupakointi vaikuttaa paljon ja on yksi syy nielun hygieniaan eikä auta vaikka kuinka hampaita ym suuta puhdistaa.. Mutta mulla lähti kipu ja suussa olevat proput ihan Betadinella... Joskus vielä välillä nielusta tulee proppu sillontällön ehkä kerran pariin kuuhun..

• mulla on

Mulla on kai proppuja tai ainakin yxi,kaksi viikkoa sitten torstaina tuli nielun päähän pienen pieni valkoinen nypykkä mikä kasvoi ja kasvoi ja oli suurimmilaan melkein sentin halkasijaltaan,tosi inhottavan tuntunen,koitin yskii sitä posi mutta ei se mihkää lähteny,sinne asti en ite pysty mennä millään tökkimään:/
      ja tänään aamulla siitä tippui iso pala pois ja hetken kuluttua loput..outoo...

• proppu.

joo, mullaki oli tos vasemman nielurisan päässä valkonen pallukka. varmaan noin 5mm halkaisijaltaan. vanupuikolla ikäänkuin "kimposin" sen pois. helposti lähti ja haisi ihan helv* pahalle.

• muumi mummo
        proppu. kirjoitti:

joo, mullaki oli tos vasemman nielurisan päässä valkonen pallukka. varmaan noin 5mm halkaisijaltaan. vanupuikolla ikäänkuin "kimposin" sen pois. helposti lähti ja haisi ihan helv* pahalle.

mulla on limakalvojen alla noita proppuja nielurisat on kyllä poistettu mutta niitä on taas mutta ei irtoa kun siellä alla ovat. Lääkärille aika on laittoivat lähetteen tonne suu korva mikä lie klinikalle. Mutta siihen on vielä pari kuukautta.

• jj
        muumi mummo kirjoitti:

mulla on limakalvojen alla noita proppuja nielurisat on kyllä poistettu mutta niitä on taas mutta ei irtoa kun siellä alla ovat. Lääkärille aika on laittoivat lähetteen tonne suu korva mikä lie klinikalle. Mutta siihen on vielä pari kuukautta.

Hei, haluaisin tietää voivatko proput aiheuttaa kuivan yskän oireita, sillä itselläni oli kuiva yskä ja pientä limaisuutta jonkin aikaa kunnes löysin valkoisen proppumöykyn kurkustani ja yskän oireet loppuivat siihen... Jos ei niin voisiko virus/bakteeri infektio aiheuttaa proppujen syntyä? Minunkin nielurisani leikattiin kun olin pieni ja löysin vasta nyt 17vuotiaana 1 ensimmäisen propun.. Kiitos etukäteen vastauksista!

• jj
        jj kirjoitti:

Hei, haluaisin tietää voivatko proput aiheuttaa kuivan yskän oireita, sillä itselläni oli kuiva yskä ja pientä limaisuutta jonkin aikaa kunnes löysin valkoisen proppumöykyn kurkustani ja yskän oireet loppuivat siihen... Jos ei niin voisiko virus/bakteeri infektio aiheuttaa proppujen syntyä? Minunkin nielurisani leikattiin kun olin pieni ja löysin vasta nyt 17vuotiaana 1 ensimmäisen propun.. Kiitos etukäteen vastauksista!

kitarisani siis leikattii eikä nielurisoja...

• tonsils

Tuntuu mukavalta, kun proppu irtoaa. No joo, itselläni ei ole kuin silloin tällöin ja varmasti ne ovat ärsyttäviä niiden mielestä, joilla niitä on aina, mutta minusta proput on ainoastaan kivoja.

• Sisko-Bertta

Lieneekö noista SB2-purkasta oikeasti apua vai sattuukohan vain olemaan "se aika vuodesta" , mutta sen jälkeen kun olen alkanut toisinaan tuota purukumia syömään, seuraavana aamuna aina irtoaa proppu.

Purkka itsessään ei ole sen kummemman makuinen kuin normaali purkka, mutta lieneekö siinä jotain "liukuvoidetta" propuille :D

• pooopoopoo

Munkin mielestä niitä on tosi hauskaa onkia pois! Toki ne tuntuvat kieltä vasten inhottavilta ja vaivaavat, kunnes ne saa irtoamaan, mutta muuten niiden kanssa on hauska tapella. Aina kun eivät nimittäin suostu helpolla lähtemään. >:)

• -J-
        pooopoopoo kirjoitti:

Munkin mielestä niitä on tosi hauskaa onkia pois! Toki ne tuntuvat kieltä vasten inhottavilta ja vaivaavat, kunnes ne saa irtoamaan, mutta muuten niiden kanssa on hauska tapella. Aina kun eivät nimittäin suostu helpolla lähtemään. >:)

tommosii nimeltään :) Mää oon jo vähä aikaa miettiny et mitä ne valkoset "palaset" oikee on, ku ei niist ny semmost haittaa oo, tuntuu vaa ilkeet ku sellanen tunne et joku muru ois siellä >:( Mut ajan saa kyl hyvin kulumaa välil ku koittaa pois saada x) Ja itellä on kyllä noi risat poistettu, mut kummaste niit silti tulee sillon tällön... :O

• Kurlaaja

Itselläni proppuvaivaa monta vuotta, ennenkuin netin kautta sain selville, mistä on kyse. nielurisojen alla oleviin kuoppiin kertyy ruoan tähteitä, jotka alkavat käydä ja kun proppu tulee "valmiiksi", se lähtee valumaan nielua kohti ,tai irtoaa itsestään.Niitä voi itse poistaa apteekista saatavilla pitkillä puikoilla.Mutta hyvä suuhygienia on kaiken A ja O. suuta pitää kurlata ja purskutella yksi- kaksi kertaa päivässä desinfioivalla suuvedellä. Itse käytän Listerine Mint suuvettä ja on tosi hyvä olo kun proppuja ei enää pääse muodostumaan. Voi jopa laulaa ,mitä en pystynyt,kun ääni madaltui ja pätki.Siis mieluummin ensin hyvästä suuhygieniasta huolehtiminen ,kuin nielurisaleikkaus. Tsemppiä kaikille "kanssakärsijöille."

• ((()))€€€€€

Itse sain helpotusta proppuvaivaan kun jätin ruokavaliosta pois sokerit, tärkkelyksen ja viljatuotteet. Kokeilkaapa tekin!

• sympatiat multa!!

Mullakin vaivannut nyt n. vuoden (olen 21v) äidilläni ja hänen siskollaan nuorena ollut paljon, muttei enää. Ei ole ikinä ollut mitään lemmikkiä. Itselläni niitä on vain toisella puolella, siellä on tosi paljon sellasia "onkaloita" joihin proppuja tulee, ja tuntuu että onkaloita tulee vaan koko ajan lisää ja lisää ja ne menevät syvemmälle.... täytyy kokeilla tuota suuvesijuttua. Itse tökin ne aina ulos pitkällä tikulla, aluksi meinasi tulla oksennus aina mutta nyt olen jo ihan immuuni:D huoh oksettavaa!! menen kyllä joskus leikkaukseen jos vaiva jatkuu pitkään tai pahenee. Huomaan proput pahan hajuisesta hengityksestä joka katoaa kun proput tökkii pois. onneksi en ole ainoa oireen kanssa, se helpottaa ! :)

• Yök

Ihan hirveitä nuo proput..!! Hengitys haisee ihan viemäriltä. Sitä ei itse välttämättä huomaa, että oma hengitys haisee, mutta yhdellä tutullani niitä on myös, ja pahimmillaan koko huone haisee, kun siellä on hengittänyt.. Ja kuulema omanikin haisee järkyttävälle, etenkin aamuisin... Eikö noihin tunnu auttavan oikeen mikään.. Suuvettä käytän päivittäin, kurlaan sillä kurkkuani ja pesen hampaat 2x päivässä.. Monta kertaa viikossa kaivelen proppuja kurkusta irti... Leikkaukseen meneminen ei oikein houkuttele, ja tuskin lääkärit tosissaan tämmöstä ottavatkaan. Ja jos leikkauskaan ei välttämättä auta.. Itselläni tämä vaiva n. vuoden ajan ollut. Onko jollain kokemuksia, että olisi mennyt ajan myötä itsestään ohi?

• 2fast4ubro

Itsellännikin on proppuja ja tänä iltana kun tökin nielurisojani niin tuli todella iso. Em tiedä pitäisikö mennä leikkaukseen

• Alisa12

Moi muullakin on propuja oon nyt kaksitoista ja niitä alkoi ilmestyä jo kymmenen vuotiaana ne ei ole kivoja olen itsekin miettinyt mistä ne johtuvat minulla niitä on melkein koko ajan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe