aina samat virret

kyllästyttää

Hei,

ihmiset ei taida enää osata kuin muutaman virren: nuorten ja lasten virsiä ja pari joulun virttä. Ja niitä sitten pyritään ottamaan kaikenlaisissa yhteyksissä käyttöön, että "ihmiset osais edes jonkun virren". Kyllästyminen uhkaa.

Itse haluaisin laulaa myös vähemmän tunnettuja ja osattuja virsiä. Sellaisiakin, joita en itse entuudestaan osaa.

Mietin, että mitä tämä turvallisuushakuisuus kertoo nykyajan ihmisestä: pitää aina saada vain tuttua ja turvallista ja helppoa. Muuten on oikeutettua sanoa jumalanpalveluksen tai muun tilaisuuden jälkeen että "ei koskettanut, oli niin vierasta kaikki".. Ikään kuin uskon sisältö pitäisi aina ilmaista samoin sanoin, että se olisi luotettava.

Mulle kyllä alkaa nämä jumalankämmenet ja jumalaloit riittää. Herrakädelläsi saa jo ällötysreaktion aikaan.

Onko teillä, palstalaiset, muita ällökkejä?

4

688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M-LS

kun 1960-luvulla oppikoulun aamuhartauksisissa veisattiin aina samat virret Totuuden henki johda sinä meitä ja On meillä aarre verraton.

En ole 35:een vuoteen enää kuulunut luterilaiseen kirkkoon, joten en osaa nykyistä virsikirjaa ollenkaan, enkä tunne nykyisiä inhokkeja. Radion aamu- ja iltahartauksissa kyllä soitetaan liian usein samoja virsiä esim Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan (vai mitn se taas alkoikaan) -virsi on nyt vaarassa kulua.

• Bruno von Altzheimer

Joo, todellakin.. Liian usein veivataan samoja virsiä esim. juhlapyhinä. Häävirsissäkin on tiettyjä vakiovalintoja . Kts. esim. www.orkesterit.net hääohjeet, taas se kohta avioliitto, vaikka muutakin voisi keksiä ja ehkä persoonallisempaakin häihin..

• AnBelFel

top-5 inhokit

1. Jumalan kämmenellä
      2. Kuule Isä taivaan pyyntö tää
      3. Ei valtaa, kultaa loistoa (tyhmät sanat)
      4. Nyt sytytämme kynttilän
      5. Jeesus sinä itsekin olet ollut pieni

top-10 suosikit (ei järjestyksessä)

1. Oi kuningasten kuningas, sä maan ja... (580)
      2. Sun kätes Herra voimakkaan (577)
      3. Herraa hyvää kiittäkää (332)
      4. Oi Herra luoksein jää (555)
      5. Leipää pelloilta maan (59)
      6. Sinuhun turvaan Jumala "Paavon virsi" (382)
      7. Aurinkomme ylösnousi (105)
      8. Sun haltuus rakas Isäni (377)
      9. Soi kunniaksi Luojan (462)
      10. Mua siipeis suojaan kätke (552)

• Hengellinen apu

Onko jotain erityistä mikä kirkossa käynnissä kiinnostaa.? Mitä jos kävisit HELLUNTAIS TAI VAPAA:SRK: SAATAISI olla erilaiset virret.Herätys ei etene jos rajaaitoja on HERRAN siskoilla ja veljillä.Vaihteluvirkistää jos naapuriin tirkistää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4612
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1867
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1570
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      123
      1100
    5. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1026
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1021
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      923
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      866
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      852
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      818
    Aihe