Hei,
ihmiset ei taida enää osata kuin muutaman virren: nuorten ja lasten virsiä ja pari joulun virttä. Ja niitä sitten pyritään ottamaan kaikenlaisissa yhteyksissä käyttöön, että "ihmiset osais edes jonkun virren". Kyllästyminen uhkaa.
Itse haluaisin laulaa myös vähemmän tunnettuja ja osattuja virsiä. Sellaisiakin, joita en itse entuudestaan osaa.
Mietin, että mitä tämä turvallisuushakuisuus kertoo nykyajan ihmisestä: pitää aina saada vain tuttua ja turvallista ja helppoa. Muuten on oikeutettua sanoa jumalanpalveluksen tai muun tilaisuuden jälkeen että "ei koskettanut, oli niin vierasta kaikki".. Ikään kuin uskon sisältö pitäisi aina ilmaista samoin sanoin, että se olisi luotettava.
Mulle kyllä alkaa nämä jumalankämmenet ja jumalaloit riittää. Herrakädelläsi saa jo ällötysreaktion aikaan.
Onko teillä, palstalaiset, muita ällökkejä?
aina samat virret
4
684
Vastaukset
- M-LS
kun 1960-luvulla oppikoulun aamuhartauksisissa veisattiin aina samat virret Totuuden henki johda sinä meitä ja On meillä aarre verraton.
En ole 35:een vuoteen enää kuulunut luterilaiseen kirkkoon, joten en osaa nykyistä virsikirjaa ollenkaan, enkä tunne nykyisiä inhokkeja. Radion aamu- ja iltahartauksissa kyllä soitetaan liian usein samoja virsiä esim Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan (vai mitn se taas alkoikaan) -virsi on nyt vaarassa kulua. - Bruno von Altzheimer
Joo, todellakin.. Liian usein veivataan samoja virsiä esim. juhlapyhinä. Häävirsissäkin on tiettyjä vakiovalintoja . Kts. esim. www.orkesterit.net hääohjeet, taas se kohta avioliitto, vaikka muutakin voisi keksiä ja ehkä persoonallisempaakin häihin..
- AnBelFel
top-5 inhokit
1. Jumalan kämmenellä
2. Kuule Isä taivaan pyyntö tää
3. Ei valtaa, kultaa loistoa (tyhmät sanat)
4. Nyt sytytämme kynttilän
5. Jeesus sinä itsekin olet ollut pieni
top-10 suosikit (ei järjestyksessä)
1. Oi kuningasten kuningas, sä maan ja... (580)
2. Sun kätes Herra voimakkaan (577)
3. Herraa hyvää kiittäkää (332)
4. Oi Herra luoksein jää (555)
5. Leipää pelloilta maan (59)
6. Sinuhun turvaan Jumala "Paavon virsi" (382)
7. Aurinkomme ylösnousi (105)
8. Sun haltuus rakas Isäni (377)
9. Soi kunniaksi Luojan (462)
10. Mua siipeis suojaan kätke (552) - Hengellinen apu
Onko jotain erityistä mikä kirkossa käynnissä kiinnostaa.? Mitä jos kävisit HELLUNTAIS TAI VAPAA:SRK: SAATAISI olla erilaiset virret.Herätys ei etene jos rajaaitoja on HERRAN siskoilla ja veljillä.Vaihteluvirkistää jos naapuriin tirkistää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1175472Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744361711- 2001203
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111173Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk201169Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861063Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47951- 64951
- 64906
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64846