moottorijarrutus

jarrumoottori

Kuluttaako jatkuva moottorijarrutus moottoria tai kytkintä erityisen paljon? Kannattaisiko siis mieluummin polttaa hieman enemmän bensaa ja olla moottorijarruttelematta?

13

1911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      näin. Autoissa joissa ei ole polttoaineen syötön katkaisua moottorijarrulla, ei kannata paljon moottorijarrutella. Jos katkaisu on niin hiljentäessä ei tarvitse vaihtaa vapaalle. Vaihteiden alaspäin kelaaminen on sitä millä saa auton kuin auton rikki.

      • vähän, en ymmärtänyt: "Vaihteiden alaspäin kelaaminen on sitä millä saa auton kuin auton rikki."


      • fjfjj
        sitroen kirjoitti:

        vähän, en ymmärtänyt: "Vaihteiden alaspäin kelaaminen on sitä millä saa auton kuin auton rikki."

        kun tulee valoihin niin käyttää monen pykälän kautta.. tajuax


      • huristelija

        Minkähän vuosikymmenen autoissa pitää vapaalle vaihtaa jos hiljentää.. tietysti jos aikoo pysähtyä kokonaan mutta siitä ei liene kyse :)

        Kyllä pitäisi järjen sanoa millaista moottorijarrutusta voi käyttää. Jos pitää alkaa vaihteita vaihtamaan alas päin niin tietää että olisi varmaan pitänyt siihen jarrupolkimeenkin koskea. Yhdistelmä moottorijarrua rengasjarrua toimii parhaiten.


      • Pörje

        >> näin. Autoissa joissa ei ole polttoaineen syötön katkaisua moottorijarrulla, ei kannata paljon moottorijarrutella. Jos katkaisu on niin hiljentäessä ei tarvitse vaihtaa vapaalle.


      • rullaatiraa
        Pörje kirjoitti:

        >> näin. Autoissa joissa ei ole polttoaineen syötön katkaisua moottorijarrulla, ei kannata paljon moottorijarrutella. Jos katkaisu on niin hiljentäessä ei tarvitse vaihtaa vapaalle.

        kyllä se vaan kaasarikone tyhjäkäynnillä kuluttaa VÄHITEN. Nimittäin sitä bensaa se imee sieltä kaasarista enemmän jos on kovemmat kierrokset. Todistettu juttu!
        Ruskukoneilla ei rullata, kaasarikoneilla rullataan tyhjäkäynnillä.


      • Pörje
        rullaatiraa kirjoitti:

        kyllä se vaan kaasarikone tyhjäkäynnillä kuluttaa VÄHITEN. Nimittäin sitä bensaa se imee sieltä kaasarista enemmän jos on kovemmat kierrokset. Todistettu juttu!
        Ruskukoneilla ei rullata, kaasarikoneilla rullataan tyhjäkäynnillä.

        >> " Nimittäin sitä bensaa se imee sieltä kaasarista enemmän jos on kovemmat kierrokset. Todistettu juttu! "


      • Mazco
        Pörje kirjoitti:

        >> " Nimittäin sitä bensaa se imee sieltä kaasarista enemmän jos on kovemmat kierrokset. Todistettu juttu! "

        Tällaisen tavallisen maalaisen järjellä ajatellen kaasaripeli kyllä kuluttaa kierroksilla enemmän vaikka kaasuläppä on kiinni. Mietipä nyt jos moottori esim. pyörisi 800 kierrosta minuutissa tai 6000 kierrosta minuutissa. Kyllä aivan varmasti imusarjan alipaine on 6000rpm aivan eri luokkaa, jolloin sitä kakkuakin luulisi imeytyvän kammiosta enemmän. Tosin en osaa ajatella paljonko se ero on, koska ilman virtausmäärä on pelkän tyhjäkäyntipiirin varassa...


      • Jamppa1
        sitroen kirjoitti:

        vähän, en ymmärtänyt: "Vaihteiden alaspäin kelaaminen on sitä millä saa auton kuin auton rikki."

        eli sitä meinaan kun tullaan vaikka punaisiin ja vaihdetaan pykälä pykälältä pienemmälle välttämällä jarruttamista.


      • Jamppa1
        Pörje kirjoitti:

        >> näin. Autoissa joissa ei ole polttoaineen syötön katkaisua moottorijarrulla, ei kannata paljon moottorijarrutella. Jos katkaisu on niin hiljentäessä ei tarvitse vaihtaa vapaalle.

        mikään ajatusvirhe.

        "hiljentäessä ei tarvitse vaihtaa vapaalle vaikka katkaisua ei olisikaan"

        - Ei tietenkään tarvitse, sillä vaan säästää konetta ja voimansiirtoa.

        "myös mekaanisissa on jonkinasteinen syötön katkaisu moottorijarrutuksessa."

        -Ei pidä paikkaansa. On ruiskuja joissa kulutus on ihan sama rullaatko vapaalla vai moottorijarrutatko. Dieselit mekaanisella pumpulla ovat juuri tälläisiä. Elektronisesti ohjatut katkaisevat usein syötön moottorijarrutuksessa.

        -Systeemeitä on joka lähtöön, esim. itsellä on kaasari joka katkaisee bensantulon moottorijarrulla.


      • setä
        Pörje kirjoitti:

        >> näin. Autoissa joissa ei ole polttoaineen syötön katkaisua moottorijarrulla, ei kannata paljon moottorijarrutella. Jos katkaisu on niin hiljentäessä ei tarvitse vaihtaa vapaalle.

        Hei, pällit jos teet MOOTTORIJARRUTUKSEN heität normaalista ns.matkavaihteesta yhden alemmas!!!! voihan sitä neljäskympis femmanki lyyä sisää mutta aikas kauan saat ootella et vauhti tössää ku jos just valoihi tulos. ja ruiskuillaha tää jarruttelu kandeis mut eips tietenkää ykkösee asti niit kelata. kaasaril parempi laittaa vaa kytkin pohjaa ni kuluu vähempi löpö. ja mitenköhä se auto menee rikki jos heittää pientä moottorijarrua????


    • takaisin kysymukseen

      Kytkintä se ei ainakaan kuluta. Mutta moottorissa se ei aina mielestäni tunnu hyvältä. Esim. kovalla pakkasella kun polttoaineen syöttö katkeaa pitkässä moottorijarrutuksessa, niin tuntuu pientä nikottelua kun taas painaa kaasua. Ei pala bensaa eikä tule lämpöä. Toki uusissa autoissa asialla ei niin merkitystä kun n 10 vuotiaassa japanilaisessa pikkuautossa. Esim. Sunny.

    • lannenhunttari

      10-nien km.mittaisia ,mekaanikon kanta oli tuota kysyttaessa-- jarrut on paljon helpommat,ja halvemmat korjata kun moottori...
      diisselit ovat asia erikseen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      85
      3408
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2837
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2356
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2308
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2251
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2226
    7. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2103
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2057
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1954
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      112
      1914
    Aihe