Rikkoiko hän naapurin auton vai oman kodin ikkunan? Annoittoko raipasta, risusta vai remmistä vai jopa nyrkistä...?
Vai onko täällä heitäkin jotka eivät antaneet mitään näistä edellisistä. Olivat heitä joita toivoisin kaikkien olevat.. "KILTTEJÄ VANHEMPIA"
Mikä sai teidät lyömään lasta?
39
4530
Vastaukset
rangaistuksena arestia ja annan kunnon puhuttelun,olen huomannut,että keskustelemalla lapsen kanssa rauhallisesti,saa kaikkein parhaimman tuloksen.
omatkaan vanhempani eivät ikinä lyöneet,vaikka isäpuoli olikin kiivas ihminen...tai onhan se vieläki :)- lap-pu
niin teen mäkin..
- pahka
Tää asia on kyllä sellanen asia että kantsii puhua kun niin moni vielä piiskaa lapsiaan. He kyllä jaksavat piiskailla ja satutella kullanmurujaan mieluummin kuin keskustella heidän kanssaan. He ivät jaksa keskustella vaan he jaksavat huutaa vihasia sanoja ja ruoskia...
- .kokemuksen syvä rintaääni
että riippuu hyvin paljon lapsen luonteesta,kuinka hänen kanssaan toimii.Olen elämäni varrella tullut siihen tulokseen,että kaikille ei pelkkä puhuminen riitä ainakaan alkuvaiheessa.Kun rajoja etsitään on aivan turha luulla että pelkkä puhuminen riittää.Mun mielestäni pelkkää hurskastelua.Kyllä järeämmät toimenpiteet siinä vaiheessa ovat paikallaan.
puhuminen yksistään auttaa...siinä puhumisessakin on vain ymmärrettävä millä lailla puhuu...jos vihaisesti huudat tai muuten solvaat,on turha luulla että puhe menee perille..
- Angi *
mieltä kanssasi, että eri luonteet ovat olleet koetus kiviä meille jo olleille vanhemmille ja tuleville vanhemmille tässä olis hyvää luettavaa... Joku voi mennä juoruamaan tuonne nuorten palstoille tästä jutusta että saadaan tulevia äitejä ja Isiä lukemaan meidän vanhempien keskustelut..
Tästä mistä sanoin olevani sinun kanssasi samaa mieltä tarkoitin nimen omaan tätä luonteiden erillaisuutta. Olen seuraavan lapsemme kanssa joutunut monet monituiset kerrat seinää vasten. Siitä huolimatta en koskaan lyönyt en tukistanut. Tukistaminen olisi sattunut myös. (Minulla kerran lähti tukko päästä ja pysyi poissa siitä kohdasta hiukset aina) Miten olisin voinut tukistaa edes? Meillä oli todella erikoinen kasvatus tyyli. Vieläkin naurattaa eräs ystävä perheemme kommentti. Kun en suuttunut pojalle vaikka teki tosi ärsyttävästi tullessaan olkkariin ja vaihtoi TV:een toiselle kanavalle, siinä meidän kaikkien silmien edessä. Nousin ylös rauhallisesti otin poikaa kiinni kädestä ja vedin huoneensa ovesta sisään ja sanoin, tiukasti suu viivalla nyt pysyt täällä viisi minuuttia ja et tule ulos ennen kuin haen sinut. onko selvä? Jos poika tuli kuitenkin niin vein hänet takaisin ja tein sen niin usein kunnes uskoi että joutuu nyt vaan olemaan siellä.. Eräs tästä vieraasta perheestä sanoi minulle. Kuules nyt älä nyt vaan suutu? Mutta minä olen sitä mieltä että olet liian lepsu lapsilles...Et tule tuolla konstilla saamaan heistä koskaan kunnon kansalisia..? Toisin kävi, vaikkei hänenkään lapsissaan mitään vikaa ole. Minusta on kamalaa, miten monella tavoin väkivaltaa puolustellaan.
Selkäänsä saaneet ovat usein sitä mieltä, että väkivalta on ainoa oikea tapa kasvattaa lasta tai puolustaa oikeuksiaan. Kun nyrkitkään eivät enää riitä tartutaanko muihin aseisiin?
- ketju
oli joku aika sitten, kattele alempaa.
- Angi *
En löytänyt?
- mikä teatteri
Angi * kirjoitti:
En löytänyt?
Siis tuo kysyjä tarkoitti sitä sinun aiempaa alustusta siit auton rikkomisesta. Etkö muka tajua. Mitä jos olet noin hajamielinen niin mitenhän sinä kasvatatkaan oikein niitä lapsiasi.
Taidat täällä ollakin oikein etsimässä vitsa-ohjeita. - Angi *
mikä teatteri kirjoitti:
Siis tuo kysyjä tarkoitti sitä sinun aiempaa alustusta siit auton rikkomisesta. Etkö muka tajua. Mitä jos olet noin hajamielinen niin mitenhän sinä kasvatatkaan oikein niitä lapsiasi.
Taidat täällä ollakin oikein etsimässä vitsa-ohjeita."Sorry! Se oli aivan hassu mistaaki. Tämä on paljon helpompaa kun on heti näkösällä, kuin että haeskelet asioita ympäriinsä. Te voitte unohtaa sen vanhan ja jatkaa tässä..
- sen itse
aloitti,siis Angi-täti ;DDD
- mitäs tykkäät
Angi * kirjoitti:
En löytänyt?
jos teidät lapset; kirjoittanut angi 20.11.2005, elikkä noin viikko sitten. Tsekkaa.
- vitsaa pyllylle
No niin, Angi tekee kait jotain tutkimusta - lopputyötä. Älä nyt vain herkistyvä angi perusta lopputyötäsi tähän ja edelliseen ketjuun.
Tuossa joku vihjaisikin jo että samanlainen ketju oli tuossa elempana, taisi olla joku uusi.
Uusia tähän kaivataankin ja myös niitä jotka ovat vitsan kannalla.
Kaikkein voimakkaammin on minua häirinnyt edellisessä ja jo tässäkin ketjussa tämä käsitys Teiltä hysteerisiltä pehmo ÄIDEILTÄ kauhukuva ja syyttely siitä että jos joku on vitsan käytön puolesta niin annatte ymmärtää että he ovat keskustelukyvyttömiä ihmisiä. Se on niin väärin kun olla ja voi. Teillä on vain tuo keskustelu ja häijymmän lapsen kanssa keskustelun lisäksi kamala tuska kun ei keskustelu auta. Sitten aletaan soittaa sosiali-psykologeille ja alkaa kaamea lässytys ja siitä se lapsi vasta sekaisin menee kun sille jää hullunleima. "Minä jouduin psykiatrille kun vanhemmat- yksinhuoltaja - loppututkinnon tehnyt kettytyttöäiti ei voinut minulle mitään". Ette tuossa hyysäämis-hysteriassa näe sitä että villi/tuhmakin lapsi tarvii ankaramman otteen kun ns kiltti joka ei koskaan tee mitään pahaa eikä kokeile rajoja, sellaisia lapsia tuskin edes on.
Siis väitän että ne jotka joskus on "turvautuneet" vitsaan eivät "HAKKAA" lastaan nautinnosta ja siksi että se on vain ja ainoa oikea lääke rajojen asettamisessa.
Vitsaa käytetään vielä joissain huusholleissa mutta hyvin hillitysti ja sillä on lähinnä symbolinen vaikutus. Angi puhuu hermopäätteistä ja että aikuisen pylly kestäisi vitsaa kun on otettu aurinkoakin...Menee jo sexi fantasioiden puolelle.
Se on selvä että vitsa sattuu se on tarkoituskin.
Mutta sillä ei missään nimessä hakata eikä ruoskita. Jos otetaan lapsi polvelle pylly paljaana ja annetaan vitsalla pyllylle esim 10-15 napakkaa ripautusta niin on varma että se sattuu.
Mutta se teko minkä takia sitä annetaan, se on varma että se ei toistu, ja vitsarangaistuksen jälkeen sitä vasta puhutaankin. Ennen ja jälkeen.
Puhuminen on kaiken lähtökohta eli nyt jo pikkuhiljaa ne syytökset siitä että ne jotka "RUOSKII JA HAKKAA" lapisaan tekisivät sitä melkein päivittäin ja he ovat mykkiä sadisteja.
Angi, sinä olet todella fiksu ihminen - luultavasti, mutta ole varovainen kun kasvattelet lastasi. Älä anna hänen ottaa yliotetta sinusta, kaveri voi olla mutta loppupeleissä aina aikunen.- Angi *
Joita kunnioitan ja uskon että sinä kuulut näihin fiksuihin ihmisiin. Jossain mainitsinkin etten ollenakaan halua tuomita heitä jotka ovat käyttäneet vitsaa.."NIMENOMAAN VITSAA" He kuuluvat minun kunnioitukseni piiriin. Olen näissä keskusteluissa ainoastaan heitä vastaan jotka menettävät malttinsa. Olen myös elämässäni nähnyt paljon itse, olen myös kuullut keskusteluja, luentoja ja uusaikuisten sanomisia vanhemmistaan. Tiedän että paljon voi olla sellaisia joukossamme, jotka katuvat selkään antamisiaan... Monet jotka ovat tälläisiä ollut lapsilleen, niin nyt heidän lapset eivät halua olla vanhempiensa kanssa missään yhteydessä eikä halua antaa lasten tulla mummolaan jossa ovat nämä entis ajan kovakurittajat. Koska he pelkäävät että rääkkäävät heidän lapsiaan?
Toivon että ymmärtäisitte mitä meinaan? En ollenkaan osoita ketään sormellani että hän ja tuo ovat pahoja. Enkä tuomitse sinua joka tämän johon vastaan kirjoitti. Yrittäkää ymmärtää että haluan vain keskustella heidän kanssaan jotka sitä itsekkin haluaa.. - Kasvattajan syy
jos lapsi riehuu!!!
- Angi *
Kasvattajan syy kirjoitti:
jos lapsi riehuu!!!
Olen jossain kait tuolla ensimmäisessä aloituksessa sanonut, että ainakin isommat jotka ovat yksin ulkona iltaisin voivat ruveta riehumaan porukan mukana.. Ei se ole kasvattajan syy lainkaan.. jos sinun lapset pelkäävät sinua niin he eivät uskalla riehua eivätkä muutakaan tehdä, heistä usein tulee pelokkaita altakulmien katsojia jotka näkevät kaikissa aikuisissa jonkinlaisen uhkan..Mutta se ei meinaa sitä ettei vanhemmat voisi antaa rankaistusta tälläisestä teosta,kuin riehumisesta ja paikkojen rikkomisesta, kun rankaistus kulkee sivistynyttä tietä. Usein onkin niin että sellainen lapsi tulee kotiin kertomaan mitä hänen on tullut tehtyä joka ei pelkää vanhempiaan.. Ne jotka pelkäävät vanhempiaan eivät varmasti kerro mitä on tullut tehtyä..
Vai mitä olet sinä mieltä asiasta? - ihan järkeväkin
kannanotto!!!
ja sitten odottelet jottas milloin poliisi on selvittänyt ip:numbasi ja alkaa kiikaroimaan kotiisi :DDDDDDDDD
toisekseen nämät "tutkintoa " tekevät voi jättää omaan arvoonsa. Kyseessä on useimmiten jokin perus tutkinto. Siis ennen oli vaikkapa apuhoitaja.... Ei mitään tietellisenpää asiassa voi olla jos ei muita lähteitä keksi käyttää kuin jotain netin keskustelupalstoja joihin kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa :DDDDDDDDDDDDDDD
"joka vitsaa säästää se lastaan vihaa"
ja taas tulee turpiin.. olen kai lauantain kunniaksi päästänyt masokismini vapaalle......:DDDDD
=DW= - lapset maailmalla
ihan järkeväkin kirjoitti:
kannanotto!!!
ja sitten odottelet jottas milloin poliisi on selvittänyt ip:numbasi ja alkaa kiikaroimaan kotiisi :DDDDDDDDD
toisekseen nämät "tutkintoa " tekevät voi jättää omaan arvoonsa. Kyseessä on useimmiten jokin perus tutkinto. Siis ennen oli vaikkapa apuhoitaja.... Ei mitään tietellisenpää asiassa voi olla jos ei muita lähteitä keksi käyttää kuin jotain netin keskustelupalstoja joihin kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa :DDDDDDDDDDDDDDD
"joka vitsaa säästää se lastaan vihaa"
ja taas tulee turpiin.. olen kai lauantain kunniaksi päästänyt masokismini vapaalle......:DDDDD
=DW=minun kodissani ei ole lapsia.
- Angi *
lapset maailmalla kirjoitti:
minun kodissani ei ole lapsia.
kohta maailmalla.. kaikki..
- -nainen-
Risua annoin kerran, kun oli kielloista huolimatta lapsi mennyt parkkipaikalle ja kiivennyt naapurin auton konepellille kaverinsa kanssa, vaikka oli kielletty sata kertaa.
Risun hän joutui itse hakemaan metsästä ja "risutuksen" jälkeen kysyin häneltä, että tiesikö hän varmasti mistä hyvästä risua oli hänelle annettu. Kertoi tietävänsä ja poikia ei näkynyt sen koomin parkkipaikalla. Ja minä en usko, että tästä on hänelle minkäänlaisia traumoja tullut.- Angi *
varma:) Nyt tuli se asian haara esiin joka on oikein hyvä. Jos yhdistämme kaksi asiaa (( Ihmislapsen ja koiran)) Hän joka rakastaa lastaan tai koiraansa /tai kumpaanasakkin ... Ei lyö koiraansa sen enempää lastaan. Mutta jos käy kuten tässä on käynyt johon vastaan, että lapsi ei usko vaikka kuinka kielletään, niin silloin on vitsa oikein sopiva rankaistus. Samoin jos koira ei usko vaikka kuinka opetetaan niin silloin on hyvä ottaa joku pitkä esimerkisi käärölle rullattu sanomalehti ja sillä lyödä koiraa silloin kun on tekemässä pahojaan. Kummassakin tapauksessa uskovat varmasti ettei sitä voi tehdä.. Oli hyvä että kirjoitit tämän tänne.. Sanon nyt tähän varmuuden vuoksi etten siltikään hyväksy lyömistä, mutta asialla on monta osatekijää. ettei pidä unohtaa että kaikki olisi niin yksiselitteistä.
- -nainen-
Angi * kirjoitti:
varma:) Nyt tuli se asian haara esiin joka on oikein hyvä. Jos yhdistämme kaksi asiaa (( Ihmislapsen ja koiran)) Hän joka rakastaa lastaan tai koiraansa /tai kumpaanasakkin ... Ei lyö koiraansa sen enempää lastaan. Mutta jos käy kuten tässä on käynyt johon vastaan, että lapsi ei usko vaikka kuinka kielletään, niin silloin on vitsa oikein sopiva rankaistus. Samoin jos koira ei usko vaikka kuinka opetetaan niin silloin on hyvä ottaa joku pitkä esimerkisi käärölle rullattu sanomalehti ja sillä lyödä koiraa silloin kun on tekemässä pahojaan. Kummassakin tapauksessa uskovat varmasti ettei sitä voi tehdä.. Oli hyvä että kirjoitit tämän tänne.. Sanon nyt tähän varmuuden vuoksi etten siltikään hyväksy lyömistä, mutta asialla on monta osatekijää. ettei pidä unohtaa että kaikki olisi niin yksiselitteistä.
No, kyllähän siinä itki poika, sekä äiti. Mutta jotenkin oli rajat vedettävä ja puhuminen ei ollut tuottanut toivottua tulosta. Tuosta tapahtumasta on jo aikaa kulunut yli 20 -vuotta.
Säänöissä on se juju, että on valvottava ne säännöt. Ja se, että sovittuja "sääntöjä" noudatetaan molemmin puolin.
- sant-tu
Mejjän mutsi oli selanen akka et jos me ei uskottu niin se kanto maijjät korvista tuppaan.. loput sitte arvaatte.. Tuli musta sitte tällänen laiha luikku ja töitä hylkivä hulttioo jok ei oikein mihinkähän pysty.
- Angi *
Seuraavan kerran kun kirjoitat olisitko kiltti ja tarkistaisit miten kirjoitat? En tarkoita mitään pahaa, toivoisin vain että käyttäisit oikeita sanoja. Oletko huomannut että tässä sivussa on paikka joka sanoo Esikatsele? silloin voit ensin tarkistaa ja sitten vasta lähettää kun itse hyväksyt kirjoituksesi. En minä meinaa että itse olisin perfekti. Tulee minullekkin virheitä vaikka tarkistan kirjoittamani. Mutta sinä olit kirjoittanut aivan oudosti.."Suo anteeksi jos loukkasin sinua..? "
- Pirre*
ole oppinut ymmärtämään kuinka äiti voi lyödä ja pahoinpidellä lastaan, se menee kertakaikkiaan yli minun..no..järkeni.
Olin kerran tulossa Helsingistä ja odottelin asemahallissa junaa.. jonkun ajan päästä siihen tuli pariskunta joilla oli mukanaan, ilmeisesti sen naisen lapsi, poika - sellainen olisiko ollut n.7 - 10 vuotias, ja tämä miespuolinen käsitteli sitä poikaa kuin koiraa, huusi ja räkytti, se lapsi ei osannut istua ei astua sen miehen mieliksi,.....ja se äiti ei puolustanut eleelläkään poikaansa; se lapsi oli hirvittävän onnettoman näköinen - minulle tulee vieläkin itku kun minä ajattelenkin sitä poloista; teki mieleni sanoa sille äidille, jotta antakaa minulle tuo lapsi, kun ette kerran välitä hänestä... - Angi *
Pirre* kirjoitti:
ole oppinut ymmärtämään kuinka äiti voi lyödä ja pahoinpidellä lastaan, se menee kertakaikkiaan yli minun..no..järkeni.
Olin kerran tulossa Helsingistä ja odottelin asemahallissa junaa.. jonkun ajan päästä siihen tuli pariskunta joilla oli mukanaan, ilmeisesti sen naisen lapsi, poika - sellainen olisiko ollut n.7 - 10 vuotias, ja tämä miespuolinen käsitteli sitä poikaa kuin koiraa, huusi ja räkytti, se lapsi ei osannut istua ei astua sen miehen mieliksi,.....ja se äiti ei puolustanut eleelläkään poikaansa; se lapsi oli hirvittävän onnettoman näköinen - minulle tulee vieläkin itku kun minä ajattelenkin sitä poloista; teki mieleni sanoa sille äidille, jotta antakaa minulle tuo lapsi, kun ette kerran välitä hänestä...Onneksi minä en ollut paikalla jos sitä voi onnella puolustella? Olisin varmaan mennyt sanomaan heille ettei tuollai saa lapselle puhua.
- Vaikuittaisiko siltä
etä sinulla itselläsi on lastenkasvatusongelmia koska jatkuvasti aloitat tämäntyylisiä aiheitä??
- Angi *
myös aikuiset lapset, joten minä olen vain keskustelemassa. Aloitin siksi uuden täällä ettei kenenkään tarvi haeskella paikkaa mihin vastailla kun, se näkyy heti sivun auettua.
Anteeksi en tarkoittanut hyökätä sanoin vain kuten olen tämän meinannut..
- enemmän
Sitä mikä ihme estää aikuisen ihmisen puuttumisen nykyisten pilalle lellittyjen penikoitten käyttäytymiseen???
Tossa jokin vuosi oli penikoita kivittämässä aidan takaa naapurin ikkunaa. Silloin puutuin senverran asiaan että raahasin penikan kotiinsa korvasta kiinni pitämällä ja samalla kauheasti paapattamalla. Oikeastikin olen edelleen kummastunut että vanhenpansa eivät haastaneet minua oikeuteen.....
jotenkin mielessä on ollut että jos vanhemmat eivät osaa itse kasvattaa lapsiaan niin miksi niitä ei saa kukaan muukaan opettaa?
No tän jälkeen tulee takuuvarmasti turpiin.
=DW=- Angi *
Onhan kaikilla asioilla omat sivunsa. Ja kaikki me olemme erillaisia ajatuksin ja teoin.. Ei me olla kukaan täydellisiä missään, en minäkään vaikka olenkin täällä julistanut ettei lasta saa lyödä mitenkään.. Mutta en kyllä hyväksy omaan lapseeni vieraan kiinni käyntiä koskaan. En myöskkään hyväksy lastenlapsiini kiinnikäyntiä vieraasta tahosta.. Jos tämän pojan vanhemmilla oli hyvä tieto poikansa pahoista teoista niin ei he uskaltaneet tehdä kantelua...
- mikä poika????
Angi * kirjoitti:
Onhan kaikilla asioilla omat sivunsa. Ja kaikki me olemme erillaisia ajatuksin ja teoin.. Ei me olla kukaan täydellisiä missään, en minäkään vaikka olenkin täällä julistanut ettei lasta saa lyödä mitenkään.. Mutta en kyllä hyväksy omaan lapseeni vieraan kiinni käyntiä koskaan. En myöskkään hyväksy lastenlapsiini kiinnikäyntiä vieraasta tahosta.. Jos tämän pojan vanhemmilla oli hyvä tieto poikansa pahoista teoista niin ei he uskaltaneet tehdä kantelua...
..en viitsinyt kylläkään lukea kaikkia ketjun paapatuksia mutta mistä ihmeen pojasta nyt horiset????
=DW= - Angi *
mikä poika???? kirjoitti:
..en viitsinyt kylläkään lukea kaikkia ketjun paapatuksia mutta mistä ihmeen pojasta nyt horiset????
=DW=tarkoittaneesi poikaa.. Siis tarkoititkin koiranpenikkaa.. No sattuuhan sitä vahinkoja minullekkin..höh
- SILLI..KILLI
Angi * kirjoitti:
tarkoittaneesi poikaa.. Siis tarkoititkin koiranpenikkaa.. No sattuuhan sitä vahinkoja minullekkin..höh
Eihän penikat kiviä osaa heittää??
- Annelie* * *
Olin menos kotiin kun kuulin naapurist
oventakaa rappukäuytävään kun pentu huusi aivan hysteerisenä apua!!! Jäin kuunteleen koputin oveen niin se huuto loppui leikaten. Siellä ei pitänyt kenenkään olla kotosalla..? Ihmettelin oven takana että miten voi tuollainen ääni kuulua ja sitten loppua pieneen koputukseen niin äkkiä? En osannut koko yönä nukkua pelkäsin jotain..haamuja kai, kun en uskaltanut sammuttaa valoja.
Seuraavana päivänä tuli perhe kotiin heillä oli sellainen noin 9 vuotias poika jonka hyvin tunsin. Olin tullut rappukäytävään justparahiks kun tulivat. Katsoin poikaa pitkään niin sen äiskä sanoi minulle et meidän vesku putos eilen mummolassa kaivoon.. On nyt aivan poissa tolalataan.. Huh sanoin minä olipa hirvee kokemus. Olin siis kuullut heidän oven läpi pojan avun huudon vaikka olivat kotoonsa kaukana pois. Voine sanoo et on mullakin baradoksisia kykyjä.. vaikken osaa ennustaa.... - suna45
kerran meinannut lyödä mun vanhenmpaa tytärtä ,joka on nyt 25vee, mutta silloin oli jotaikin 12vee,mutta en kuitenkaa kun näin itseni peilistä minkä näköinen olin kun vihainen ja sillä päällä .sattui vaan peili oleman siinä sattumoisin eteisen seinällä.mun tytär tosiaan oli raapinut naapurin autoo koko sivun ja meinas palaa käämit.mull on toinekin tytär joka on nyt 16vee ja hän oli jotain 10 vee .kun annoin muutaman tillikan kun oli polttanut tupakka,mut en jälkeeen en ole yrittänytkään lyödä,
huudan ja korotan kyllä ääneni vieläkin kun on tarvis ,ja joskus on enemmän ,taas joskus menee aikoja ettei tarvi ees huutaa.nyt vaan 16 tyttö on kotona vielä: tulemme suht koht hyvin toimeen;) En lyö ketään. Yhden ainoan kerran olen kiivastuneena antanut korvapuustin murrosikäiselle lapselleni, kun en saanut hänta muuten hiljennettyä. Kauhistuin itsekin ja pyysin heti anteeksi. Muut keinot olivat tehokkaampia ja johtivat parempiin tuloksiin.
Olen edelleen samaa mieltä kuin toukokuussa kirjoittamassani vastauksessa ruumiillisen kurituksen tarvetta perustelevalle äidille kasvatus-palstalla. (Tulin kaivaneeksi tekstin äskettäin esille, kun joku oli lähettänyt lokerooni siihen liittyvän positiivisen kommentin.) Jos asia kiinnostaa, olkaa hyvä:
Rajoja voi asettaa monella tavoin: jos lasta lyödään, hän oppii lyömään!
Minusta on käsittämätöntä, ettei aikuinen pärjää lapsensa kanssa ilman ruumiillista kuritusta.
Voihan lapsen vaikka ottaa tiukasti syliin, katsoa silmiin ja puhua tiukan jämäkällä äänellä.
Tai asettua kyykkyyn lapsen kanssa silmätysten, pitää kiinni lapsesta ja puhua hänelle vakavasti, kertoa mikä on kiellettyä ja miksi se on kiellettyä.
Suuren aikuisen suuttumus on varsin pysähdyttävä ja hieman pelottavakin lapsen mielestä.
Ei pidä tuomita lasta, vaan hänen käyttäytymisensä. Ei lapsen tarvitse olla jästipää, vaikka hänelle pitää selvittää asioita useampaan kertaan kuin rauhallisemmalle sisarelleen. Lapsi tarvitsee myös kannustamista, kiittämistä ja positiivista huomiota silloin kun hän toimii vanhempien mielestä hyvin. - Ettei käy niin että lapsen täytyy tehdä jotain kiellettyä saadakseen herätettyä vanhempiensa huomion.
Sopimattomilla tai suorastaan hengenvaarallisilla teoilla pitäisi olla luonnollisia seuraamuksia, jotka lapsikin voi ymmärtää ja hyväksyä. Lapsi voidaan pysähdyttää vaikka istumaan tietyssä paikassa tai olemaan hetki tietyssä virikeköyhässä tilassa pohtimassa tekoaan. Tai lapsen pitää kulkea käsi-kädessä vanhempansa kanssa, koska hänen ei voi antaa kulkea vapaasti jalkakäytävällä, tms.
Lyhyellä aikavälillä tietysti asioiden selittäminen vie enemmän aikaa kuin vaikka tukistaminen. Pitemmän päälle lapsi oppii noudattamaan yhdessä sovittuja rajoja. Vanhempien asia on tietysti muistuttaa niistä, kun pieni ihminen ei aina jaksa muistaa kaikkea.
Ruumiillinen kuritus kasvattaa uhmaa ja vihamielisyyttä. Vanhempien pitäisi muistaa omia lapsuuden kokemuksiaan ja rankaisemisen herättämiä tunteita ja ajatuksia, niin luultavasti olisi helpompaa yrittää löytää uusia keinoja. Olisi hyvä pysähtyä miettimään, purkaako vanhempi rankaistessaan lapseen omaa turhautumistaan ja kiukkuaan vai onko hän sitä mieltä, että rankaiseminen on harkittua kasvatusta. Kiellot, joita ei pystytä valvomaan, herättävät usein kiinnostuksen juuri niihin kiellettyihin asioihin. Joskus lapsi voi kokea saavansa tyydytystä tehdessään juuri niitä kiellettyjä asioita salaa. Olla vahingoniloinen, kun onnistuu huijaamaan tyhmiä ja ymmärtämättömiä vanhempiaan.
Jos kasvatus pohjautuu palkitsemiseen ja rankaisemiseen, mistä ne palkkiot ja rankaisukeinot löytyvät murrosikäisille ja vanhemmille lapsille?
Minusta olisi hyvä harjoitella pienen lapsen kanssa toisenlaisia malleja, etteivät vanhemmat joutuisi neuvottomina alakynteen, kun lapsista kasvaa heitä isompia ja voimakkaampia.
Iloitsen aina nähdessäni vanhempien hallitsevan rauhallisella puheella kiukutteleviakin lapsiansa. Niitä lapsia on varmaan kuunneltu ja myös he ovat oppineet kuuntelemaan, vaikkei ihan joka hetki siltä tuntuisikaan. Aikuiselle on varsin kasvattavaa yrittää hallita omia tunteitaan ja opetella toimimaan malttiaan menettämättä lasten kanssa. - Niinhän se on, että lapset kasvattavat vanhempiaan. ;))
Televisiosta tuli muuten äskettäin mielenkiintoinen englantilainen "super-nanny" ohjelma, joka käsitteli lapsiperheiden käyttäytymisongelmia. Supernanny opetti vanhempia kädestä pitäen uusien toimintamallien löytämisessä, jotta kaikki perheenjäsenet voisivat paremmin. Toivoisin kaikkien vanhempien ja isovanhempien näkevän sen tai vaikka useampiakin osia, jos kyseessä oli sarja. Valitettavasti en muista ohjelman nimeä enkä kanavaa.
Lapset ovat niin kovin lyhyen ajan pieniä, toivottavasti siitä ajasta jää mahdollisimman paljon hyviä muistoja niin lapsille kuin vanhemmillekin.- angi
tämän keskustelun minun osaltani. Tämä kaikki mitä hän kirjoitti on aivan 100% minun kantani aloittamastani ketjusta. Kiitän kaikkia osanottajia kauniista ja rakentavista sanoistanne ja toivon teille jatkossakin mukavia hetkiä täällä toistenne kanssa. Muistakaa nämä Orvokin sanat ne ovat kaikki aivan oikein ajateltuja..kiitän seurastanne...
- uhreja
Lasten satuttaminen on laissa kielletty asia ei ees huutaa saa,vaan keskustelemalla voi asiat hoitaa.
Älkää lyökö,ettei teitä lyötäisi,sillä lapsella on pitkä muisti jos elää saa.
On se kauheaa että pieniä lapsia pitaa oikein vitsalla sivallella,mitkä jäljet se jättää kehoon ja sydämeen.
Aikuinen ihminen lapsen kimpussa,hyi olkoon,hakekoon jo apua itselleen muualta.
Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1711111
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä295533Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37531Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489- 49477
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45472