ystävän läheisen kuolema

een

joitain hetkiä sitten ystävältäni kuoli yllättäen lähipiiristä ihminen ja en oikeen tiedä, että miten suhtautua ystävään. tai mitä sanoa, mistä puhua. tuntuu rivolta kysyä joka kerta kommunikoidessa "mitä kuuluu?, miten menee?" koska melko ilmeistä on että ei kovin hyvin mene. hankalaksi tämän tekee vielä, että ei ole juuri nyt mahdollisuutta nähdä ystävää välimatkan takia. vaihtoehdot on netti ja puhelin ja siinä pitäis pelkillä sanoilla pelata.
aika avuton olo!

5

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***

      Itseltäni kun kuoli lapsi, niin minulle ainakin oli tärkeää, että joku vaan soitti...

      Itse en olisi kauheasti jaksanut nähdä ketään ja puhelin tuntui siinä tilanteessa turvallisemmalta(aina tarvittaessa pystyi sanoa jos ei ollut voimia puhua).

      Kyllä sitä voi ihan kysyä, et kuinka toinen on jaksellut ja puhua ihan tavallisista asioista.

      Itse sain myös voimia ihan sellaisista asioistakin, että ystäväni kertoi "kommelluksistaan" (niin kuin ennnenkin) ja joskus sitä vaan huomasi hymyilevänsä..

      Se mikä minua sattui ja loukkasi oli, et jotku ihmiset jotka aina aikaisemmin olivat tulleet juttelemaan niin alkoivat välttelemään, koska eivät tieneet mitä sanoa...mut ei siinä tilanteessa tarvitse aina sanoa mitään, kunhan kohtelee ja on lähellä niin kuin ennenkin...

      Kyllä mä uskon, et sä löydät ne oikeat sanat..onhan hän ystäväsi ja kyllä hän ymärtää jos et aina oikeita sanoja löydäkään...

      • een

        tuota itsekkin pelkään, etten uskalla olla yhdeydessä, koska pelkään sanojani.


    • hymy

      Se että kysyy kuinka voit tai mitä kuuluu, on juuri niitä kysymyksiä mitä se ihminen tarvitsee, ihan oikeasti. Ajattelehan sitä jos kaikki muutkin ajattelevat et ei uskalla soittaa tai käydä kylässä, hän jää aika yksin. Itsellä on juuri siitä kokemusta kun poikaystäväni kuoli, läheiset painu kaakkoon. Rankkaa surutyötä ilman tukea, tekee siitä vieläkin rankempaa. Uskalla kysyä, ihan mitä vaan!!

    • nörq

      kun kaverini läheinen kuoli, hän ilmoitti siitä minulle ensimmäisellä tekstiviestillä ja minä tietty heti otin osaa niin, että itseltänikin silmät vetistyi. Kannattaako minun lähettää hänelle positiivista viestiä kummiskin? Lähetin vahingossa omista huolistani viestiä minkä tajusin olevan pikku virhe ja pyysin anteeksi heti perään.

      • jk

        niinkö


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe