Keski-iän kriisi?

Danny Boy

Katsoin televisiosta elokuvaa. Siinä humalainen mies soitti sängystään entiselle vaimolleen. Oli myöhäistä, puolenyön jälkeen. Nainen löi luurin kiinni. Työpaikallaan mies sanoi jollekin: "Never mind, kärsin keski-iän kriisistä."

Missä iässä keski-iän kriisi on? Olen 51-vuotias ja en muuta kriisiä huomaan kuin että lähes kaikki ystävät ovat kadonneet omiin perheisiinsä tai "baariin". Olen edelleen sinkku. Miten minun tulisi kärsiä tästä keski-iän kriisistä?

21

1568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ansku

mulla oli kolmenkympin tienoilla.
      Silloin tutkin kaikki maailman uskonnot ja sielutieteet, joogasin, luin kaikki Paul Bruntonin kirjat, yritin löytää yliminäni ja päästä jonkin korkeamman kanssa ykseyteen.
      Onneksi kersat veti maan pinnalle ja tajusin että elämä on tässä ja minä oon minä.
      Saa nähdä mikä kriisi tulee eteen kun viimeinen lapsi lähtee pois kotoa ja eläkepaperit lyödään käteen.

• Danny Boy

Uskonnot ja sielutieteet?

Minä olen viisikymppisenä alkanut kiinnostumaan uskonnoista. Politiikkakin on niin tylsää nykyään.

Tänään ajattelin jälleen kuunnella Radio Deistä kuinka Leo Meller saarnaa maailman loppua. Tähänkö on tultu? 5-kymppinen sinkkumies korva matkaradiossa kiinni kuuntelemassa karismaattista saarnamiestä samaan aikaan kun muut ikäiset pubeissa pitämässä hauskaa?

• kärsiä?

ei kai siihen mitään ohjekirjaa ole
      jos kärsit niin alat selvittämään että mistä kenkä puristaa ja toimit siten että pärjäät itsesi kanssa

kärsimään ei voi tietoisesti alkaa...
      kyllä se tulee jos on tullakseen

kriisi liittyy aina jotenkin muutokseen...

• Danny Boy

Hyvä! Tuo "muutos" sana taitaa osua asian ytimeen. Napakka oivallus!

• kärsimisen huippu?

oOko sekärsimisen huippu, kun siat suuteleee?

• ollut koko
        Danny Boy kirjoitti:

Hyvä! Tuo "muutos" sana taitaa osua asian ytimeen. Napakka oivallus!

elämä, mutta kriisit ovat jääneet aika ohimeneviksi. Se on vissiin vähän miten sen muutoksen ottaa, kriiseilijät ottanevat sen uhkana.

• sitä kriisiä tule viiskymppisenäki,ku mulla otti koville toi nelikymppisen kriisi...:)

• Danny Boy

Minulla nelikymppinen vilahti ohi huihai! Kolmekymppisenä vähän kriiseilin. Nyt vanheninkin sitten kerralla 20 vuotta ja tässä istun "kriiseilen " 50-vuoden kriisiä.

• Danny Boy kirjoitti:

Minulla nelikymppinen vilahti ohi huihai! Kolmekymppisenä vähän kriiseilin. Nyt vanheninkin sitten kerralla 20 vuotta ja tässä istun "kriiseilen " 50-vuoden kriisiä.

mulle ei sit enää tule viidenkympin iässä ku oli jo nelikymppisenä...;)) herttine ku meinasin pistää koko homman uusiks..:)

• m-54

Rakas ystäväni sinulle mitään kriisiä tulee!minä en ainakaan usko moista sinulle tapahtuvan,
        kehrätään vaan yhdessä molli soinussa.
        Eikös juu..........

• m-54 kirjoitti:

Rakas ystäväni sinulle mitään kriisiä tulee!minä en ainakaan usko moista sinulle tapahtuvan,
        kehrätään vaan yhdessä molli soinussa.
        Eikös juu..........

kehrätään myö vaan..;))..vaikka sit siinä mollissa...:)

• ikäsyrjitty

Työkkärissä virkailija sanoi jokaiseen avoimeen toimistotyöpaikkaan tulevan montasataa hakemusta: tradenomeja, merkonomeja, ATK -alan ammattilaisia jne. Ovat nuoria, taidot on hanskassa ja myös ovat tulevaisuutemme veronmaksajia, kuluttajia, että heidän se työpaikka on saatavakin. Mutta noin ylipäätänsä, kun duunit katoavat Kiinaan, etätöiksi Intiaan ja ties minne se tässä kauhistuttaa. Omalla kohdallani on fyysisiä rajoitteita, että en pysty ihan mitä työtä vain vastaanottamaan, vaikka mieli tekisikin.

Uusi viikko alkoi. Leivon, haudutan kalaa parinpäivän ateriaksi, teen kaalikeiton, lähden lenkille, kauppaan. Olen tottunut olemiseeni ja mihinkään vapaaehtoistöihin minua ei saa (niissäkin ovat väärät edunsaajat = toimitsijat itse ja sieltä pomosuunnasta). Pitää vaan osata repiä tylsästäkin olemisesta, yksinäisyydestä irti se mitä pystyy ja onhan niitä vieläkin kehnompia vaihtoehtoja.

• riisiläinen

Samansuuntainen kohtalo. Silloin se 50-kriisin pukkasi. Lopetin kokonaan hakupapereiden kopioinnin kun viimeiseen paikkaan hakiessani hakijoita oli 365. Kyllä siinä piti painia oman itsearvostuksensa kanssa kun huomasi ettei kelpaa enää muualle töihin kun kolmannen sektorin "vapaaehtois-pakolliseen-työmarkkinatuella". Hain eläkettä. Toisaalta, tohtorit väittivät että näin työvoimapulan kynnyksellä, ei voida ketään jolla ei ole dementiaa, päästää eläkkeelle.
        "Luuvikojeni" vuoksi, minut karsinoitiin osatyökyvyttömyyseläkeläiseksi ja toista puolta sitten olen työtön. Tämä jos mikä on 50-kriisiä jota sitten työmarkkina-työeläkeellä "hallitaan".

• On tosi pirullista ja turhauttavaa, että viisikymppiset ovat menettäneet työmarkkina-arvonsa. Samaan aikaan puhutaan siitä, että ihmisten pitäisi tehdä töitä entistä pitempään. Miten teet ja kartutat "suuria eläketuloja", jos jo nelikymppisen työttömän on vaikea löytää uutta työpaikkaa. Ei ole ihme, että ihmiset masentuvat ja turhautuvat.

Sinä mietit vapaaehtoistyötä vaihtoehtona yksinäisyydelle ja sanoit: "Olen tottunut olemiseeni ja mihinkään vapaaehtoistöihin minua ei saa (niissäkin ovat väärät edunsaajat = toimitsijat itse ja sieltä pomosuunnasta). Pitää vaan osata repiä tylsästäkin olemisesta, yksinäisyydestä irti se mitä pystyy ja onhan niitä vieläkin kehnompia vaihtoehtoja."

Tottakai asia voidaan nähdä niin, että ainakin suurten vapaaehtoisjärjestöjen varoista osa kuluu järjestön pyörittämiseen ja vakituisen henkilökunnan palkkojen maksuun. Miksi se on niin kamalaa?

Ainakin jos potisin yksinäisyyttä, lähtisin mielelläni mukaan jonkin vapaaehtoisjärjestön toimintaan. Useimmiten niissä tapaa todella mukavia ihmisiä. Tosin taidan olla hieman jäävi asiassa, koska olen ehtinyt olla mukana monenlaisissa hankkeissa. Eihän kaiken vapaaehtoistyön edes tarvitse tapahtua virallisten järjestöjen puitteissa. - Siitä asiasta taidankin tehdä oman aloituksen.

Luitko muuten Uniceffin varaston 94-vuotiaasta esimiehestä, joka tekee vielä säännöllisesti viitenä päivänä viikossa töitä?

Usein ihmiset huomaavat, että antaessaan saavat myös itselleen enemmän.;)

• syyllistetty
        optimisti-orvokki kirjoitti:

On tosi pirullista ja turhauttavaa, että viisikymppiset ovat menettäneet työmarkkina-arvonsa. Samaan aikaan puhutaan siitä, että ihmisten pitäisi tehdä töitä entistä pitempään. Miten teet ja kartutat "suuria eläketuloja", jos jo nelikymppisen työttömän on vaikea löytää uutta työpaikkaa. Ei ole ihme, että ihmiset masentuvat ja turhautuvat.

Sinä mietit vapaaehtoistyötä vaihtoehtona yksinäisyydelle ja sanoit: "Olen tottunut olemiseeni ja mihinkään vapaaehtoistöihin minua ei saa (niissäkin ovat väärät edunsaajat = toimitsijat itse ja sieltä pomosuunnasta). Pitää vaan osata repiä tylsästäkin olemisesta, yksinäisyydestä irti se mitä pystyy ja onhan niitä vieläkin kehnompia vaihtoehtoja."

Tottakai asia voidaan nähdä niin, että ainakin suurten vapaaehtoisjärjestöjen varoista osa kuluu järjestön pyörittämiseen ja vakituisen henkilökunnan palkkojen maksuun. Miksi se on niin kamalaa?

Ainakin jos potisin yksinäisyyttä, lähtisin mielelläni mukaan jonkin vapaaehtoisjärjestön toimintaan. Useimmiten niissä tapaa todella mukavia ihmisiä. Tosin taidan olla hieman jäävi asiassa, koska olen ehtinyt olla mukana monenlaisissa hankkeissa. Eihän kaiken vapaaehtoistyön edes tarvitse tapahtua virallisten järjestöjen puitteissa. - Siitä asiasta taidankin tehdä oman aloituksen.

Luitko muuten Uniceffin varaston 94-vuotiaasta esimiehestä, joka tekee vielä säännöllisesti viitenä päivänä viikossa töitä?

jos ei jaksa niin ei jaksa ja liian kiltti´kun on voi palaa loppuun.

• syyllistetty kirjoitti:

Luultavasti loppuunpalamista voi jouduttaa, jos heittäytyy yksinäisyyteen säästämään vähiä voimiaan. - Tarkoitin tervettä ihmistä, jolla on ylimääräistä aikaa, joka ei käy töissä eikä ole perheellinen ja terveesti tuntee ehkä itsensä joskus yksinäiseksi. Tietenkin pitää antaa itselleen lupa levätä itsekseen ja kerätä uusia voimia yms. Ensin pitää huolehtia itsestään, että voisi auttaa muita - jos haluaa.

Joskus saa yllättävän paljon voimia, jos niitä on tallella sen verran että saa itsensä ensin liikkeelle. Ainakin minä olen kokenut olevani välillä työpäivän jälkeen niin väsynyt, etten ole jaksanut lähteä ulos tai kuntoilemaan. Silloin kun olen kuitenkin saanut lähdetyksi, huomaan jälkikäteen saaneeni siitä suuren positiivisen energialatauksen.

Samalla tavoin minusta saa hyvää mieltä ja positiivista energiaa, kun voi auttaa toisia ihmisiä tai tehdä jotain "maailman parantamiseksi". Itsekkyydestäkään ei ole haittaa niissä kuvioissa: Voi tehdä sellaista, mikä tuottaa itselle iloa ja tuntuu mukavalta. Sitä tarkoitin sanomalla: antamalla saa itsekin enemmän.

En tarkoita kirjoituksiani ohjeeksi, olenpahan vaan kertonut omista ajatuksistani omasta näkökulmastani katsottuna.

• kuuntele itseä ensin

Luultavasti loppuunpalamista voi jouduttaa, jos heittäytyy yksinäisyyteen säästämään vähiä voimiaan. - Tarkoitin tervettä ihmistä, jolla on ylimääräistä aikaa, joka ei käy töissä eikä ole perheellinen ja terveesti tuntee ehkä itsensä joskus yksinäiseksi. Tietenkin pitää antaa itselleen lupa levätä itsekseen ja kerätä uusia voimia yms. Ensin pitää huolehtia itsestään, että voisi auttaa muita - jos haluaa.

Joskus saa yllättävän paljon voimia, jos niitä on tallella sen verran että saa itsensä ensin liikkeelle. Ainakin minä olen kokenut olevani välillä työpäivän jälkeen niin väsynyt, etten ole jaksanut lähteä ulos tai kuntoilemaan. Silloin kun olen kuitenkin saanut lähdetyksi, huomaan jälkikäteen saaneeni siitä suuren positiivisen energialatauksen.

Samalla tavoin minusta saa hyvää mieltä ja positiivista energiaa, kun voi auttaa toisia ihmisiä tai tehdä jotain "maailman parantamiseksi". Itsekkyydestäkään ei ole haittaa niissä kuvioissa: Voi tehdä sellaista, mikä tuottaa itselle iloa ja tuntuu mukavalta. Sitä tarkoitin sanomalla: antamalla saa itsekin enemmän.

En tarkoita kirjoituksiani ohjeeksi, olenpahan vaan kertonut omista ajatuksistani omasta näkökulmastani katsottuna.

käytetään usein hyväksi eli kun alkaa liikaa antamaan muille!Näitä esimerkkejä löytyy ja jos alkaa puolustautumaan epäillään että kaikki ei ole nyt kohdallaan.Annetaan todella kaikkien itse elää niin kun haluaa niin sieltä voi tulla myös voimaa muille.

• omaa eläkettäsi

On tosi pirullista ja turhauttavaa, että viisikymppiset ovat menettäneet työmarkkina-arvonsa. Samaan aikaan puhutaan siitä, että ihmisten pitäisi tehdä töitä entistä pitempään. Miten teet ja kartutat "suuria eläketuloja", jos jo nelikymppisen työttömän on vaikea löytää uutta työpaikkaa. Ei ole ihme, että ihmiset masentuvat ja turhautuvat.

maksa vaan muiden jo eläkkeellä olevien. Siksi taitaa tulla kohta aika että vanhemmankin työ kelpaa. Tosin on hyväksi näyttää siinä vaiheessa että on pystynyt vaihtamaan työpaikkaa useamminkin kuin kolmenkymmenen vuoden välein, niitä perehdyttämiseen meneviä paukkuja pelkäävät rekrytoijat eniten.

• Milla
        syyllistetty kirjoitti:

sekin johtuu että pienten lasten äideille löytyy sijaisuuksissakin aina pitkiä pestejä josta ajasta vähintään viidesosa kuluu omiin ja lasten sairauslomiin muihin vapaisiin. Viiskymppiselle löytyy vain kesälomitusta eli silloin kun muut pitää hauskaa ja lomailee, rentoutuu niin viiskymppinen saa hikoilla. Ja tätä kun jatkuu 15:kin kesää peräkkäin niin alkaa jo v-tuttaa!!!

• toisenlaisia

tapauksia.
        Sain vuosi sitten uuden työpaikan 56-vuotiaana ja
        tästä eteenpäin vielä kaksi vuotta.
        Olen erittäin kiitollinen työnantajalleni, joka antoi minulle tämän uuden mahdollisuuden oltuani
        työttömänä aika ajoin pitkäänkin.

• omaa eläkettäsi kirjoitti:

maksa vaan muiden jo eläkkeellä olevien. Siksi taitaa tulla kohta aika että vanhemmankin työ kelpaa. Tosin on hyväksi näyttää siinä vaiheessa että on pystynyt vaihtamaan työpaikkaa useamminkin kuin kolmenkymmenen vuoden välein, niitä perehdyttämiseen meneviä paukkuja pelkäävät rekrytoijat eniten.

Pitkä työsuhde on jäänyt monen ihmisen kohdalla vain unelmaksi. Pisin työsuhteeni on kestänyt 11 vuotta, muut puolestatoista seitsemään vuoteen. Aina on työpaikalla alkanut mennä huonosti ja on ollut pakko hakea uutta työpaikkaa. Jotkut joutuvat tyytymään lyhytaikaisiinkin määräaikaisiin työsuhteisiin.

Me suuret ikäluokat voimme hyvällä omalla tunnolla todeta, että olemme maksaneet enemmän eläkkeitä, kuin ketkään muut Suomessa. Sitten kun tulisi saamisen aika, saamme rippusia. Eihän se ole mitään uutta, me olemme se itse maksava sukupolvi. Onneksi osaamme tulla vähällä toimeen. Sen opimme viiden vuoden asuntolainoja maksellessamme - onneksi inflaatio hieman auttoi.

Kuinkahan moni meistä eli nykyisin määriteltävän köyhyysrajan alapuolella ja kuitenkin vastasi itse kaikista perheen menoista ja eli kuitenkin henkisesti rikasta elämää?

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe