Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi v-lest. oikeaa lestadiolaisuutta?

Yksi usko

Raamatussa sanotaan: "Yksi usko, yksi kaste"
Eikä missään että yksi JOUKKO.
Ja sitä paitsi, tietävätkö kaikki vanhoillislestadiolaiset, että lestadiolaisia on kymmenissä eri pienemmissä ja suuremmissa ryhmissä, jotka jokainen uskovat olevansa siinä ainoassa oikeassa lestadiolaisjoukossa ja suurin osa uskoo olevansa myös se ainoa oikea koko maailmassa. Olin itse monta vuotta eräässä eri joukossa kuin vanhoillislestadiolaiset. He puhuivat myös että on enää tämä "piskuinen lauma" joka on pysynyt oikeassa uskossa ja kaikki muut ovat menneet harhateille. Myös vanhoillislestadiolaiset. Eiväthän he edes enää lue Laestadiuksen saarnoja. Ja heidän vaatetuksensakin on täysin maailmallista ja huorahtavaa nykyään. Mitäs tähän sanotte? Olisi kiinnostavaa tietää, millä perusteella vanhoillislestadiolainen ryhmä perustelee olevansa se ainoa oikea lestadiolaisryhmittymä??
Kukaan ei ole tähän vastannut.

40

1410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenny

      me uskomme, että meidän uskomme on oikea.
      me vanhoillislestadiolaiset emme katso telkkaria,
      emme käytä ehkäisyä ja emme ota avioeroa..Jumalan edessä
      on naimisissa ensimmäisen kanssa niin kauan kunnes kuolema erottaa!!
      esim. esikoislestadiolaiset hyväksyvät nämä ylläolevat esi
      merkit. mutta ovat sitten jossain toisessa asiassa, kuten
      klassisen muusiikin tai virsimusiikin kuuntelussa sitä
      mieltä, ettei niitä saa kuunnella. he eivät
      kuuntele minkäänlaista musiikkia..heidän seuroissaan
      ei laulun aikanakaan ole urkumusiikkia tai mitään muunlaista
      musiikkia!!ja meitä vanhoillislestadiolaisia on Suomessa
      eniten kaikista herätysliikkeistä ja lestadiolaisryhmistä.
      Me kuulluimme ennen kaikki samaan joukkoon, kunnes
      osa= nk. esim. esikoislestadiolaiset alkoivat erota joukostamme
      ja elkoivat pitää omia seuroja..he halusivat tulkita
      raamattua erilailla..

      • Ei ihan noin

        ettei asiasta tietämättömät saisi väärää tietoa:

        esikoislestadiolaisuudessa on ryhmä joka ei hyväksy avioeroa, ei katso telkkaria, ei radiotakaan kuuntele, ym. mitä mainitsit tossa alussa.
        Ja he tutkivat Laestadiuksen alkuperäisiä saarnoja joiden mukaan ovat varmoja että he ovat alkuperäisiä ja aitoja lestadiolaisia. Esikoislestadiolais-nimi on tullut siitä, että he katsovat pysyneensä alkuperäisessä lestadiolaisopissa ja mm. vanhoilliset ovat poikenneet pois. Kannattaisi tutkia historiaa. Itse en niin kauhean tarkkaan tiedä miten kaikki meni, mutta siitä olen varma, ettei vanhoillislestadiolaiset ole sitä alkuperäistä lestadiolaisuutta. Tutkithan asiaa, ettet joudu helvettiin?


      • el kirahwi

        No olettepas te sitten hyviä ja erinomaisia... ;)


      • Kellari
        el kirahwi kirjoitti:

        No olettepas te sitten hyviä ja erinomaisia... ;)

        "oikeauskoiset" tappelee keskenään!


      • Nimimerkki
        Kellari kirjoitti:

        "oikeauskoiset" tappelee keskenään!

        Kellari kirjotti: "Mukava seurata sivusta kun oikeauskoiset tappelee keskenään."

        Kannattaisiko Kellarin tutustua siihen mitä sanotaan Pyhän hengen ihmisissä aiheuttamista hyvistä hedelmistä. Rakkaus, laupeus, pitkämielisyys, anteeksianto jne.

        Kellari, sun jutuissas ei ole näitä esiintynyt. Sen sijaan pilkallista, luokkaavaa ja riitaa haastavaa henkeä koko ajan. Kerrotko vielä mitä hegellisyyttä olet niin tiedämme missä hegellisyydessä ei ainakaan ole Pyhä henki läsnä.


      • el kirahwi
        Kellari kirjoitti:

        "oikeauskoiset" tappelee keskenään!

        Niin sinäkö sitten olet mielestäsi vääräuskoinen? Tuolla aikaisemmissa keskusteluissa on tuntunut vähän siltä, että juuri sinä, eikä kukaan muu, on mielestäsi oikeaoppinen kun olet vanhoillislestadiolaisia "kurittanut" heidän seurakuntaopistaan kirjoittamalla sanan 'harhaoppi' oikein isoilla kirjaimilla.


      • EL:lta VL:lle

        Kuules jenny ja muutkin

        Jospa jätettäisiin tämä lestadiolaisryhmien välinen kissanhännänveto, ihan vaikka Kellarin kiusaksi. Sata vuotta on tapeltu siitä, kuka jätti ja kenet. Molemmilla ryhmillä on siitä oma, vankkumaton mielipiteensä. Ole sinä vahva uskossasi, mutta jätetään noista vanhoista keskinäisistä kinoista riiteleminen johonkin parempaan paikkaan, ja yritetään puhua siitä, mikä yhdistää.

        Totta on, että seuroissamme ei käytetä minkäänlaisia soittimia, ja ihan hyvin olemme pärjänneet niinkin. Sen enempää soittimien kanssa kuin ilman niitäkään ei taivaaseen mennä.

        Onhan teitä VL:ia määrällisesti eniten. So what? Jos määrä todistaa jotain, kai sitten körtit on oikeammassa kuin te.


      • Kellari
        el kirahwi kirjoitti:

        Niin sinäkö sitten olet mielestäsi vääräuskoinen? Tuolla aikaisemmissa keskusteluissa on tuntunut vähän siltä, että juuri sinä, eikä kukaan muu, on mielestäsi oikeaoppinen kun olet vanhoillislestadiolaisia "kurittanut" heidän seurakuntaopistaan kirjoittamalla sanan 'harhaoppi' oikein isoilla kirjaimilla.

        "Niin sinäkö sitten olet mielestäsi vääräuskoinen?"

        Olen uudestisyntynyt kristitty.

        Mutta en MISSÄÄN NIMESSÄ rupea väittämään sellaisia VALHEITA, että se kirkkokunta tai herätysliike, johon minä kuulun on ainoa oikean uskon ja Pyhän Hengen omistava sakki.

        Juuri näitä valheita lestadiolaiset päästelevät solkenaan suustaan.

        Tässä on vissi ero lestadiolaisten ja minun välillä.


      • Kellari
        Nimimerkki kirjoitti:

        Kellari kirjotti: "Mukava seurata sivusta kun oikeauskoiset tappelee keskenään."

        Kannattaisiko Kellarin tutustua siihen mitä sanotaan Pyhän hengen ihmisissä aiheuttamista hyvistä hedelmistä. Rakkaus, laupeus, pitkämielisyys, anteeksianto jne.

        Kellari, sun jutuissas ei ole näitä esiintynyt. Sen sijaan pilkallista, luokkaavaa ja riitaa haastavaa henkeä koko ajan. Kerrotko vielä mitä hegellisyyttä olet niin tiedämme missä hegellisyydessä ei ainakaan ole Pyhä henki läsnä.

        "Kannattaisiko Kellarin tutustua siihen mitä sanotaan Pyhän hengen ihmisissä aiheuttamista hyvistä hedelmistä. Rakkaus, laupeus, pitkämielisyys, anteeksianto jne."

        Olen tutustunut.

        "Kellari, sun jutuissas ei ole näitä esiintynyt. Sen sijaan pilkallista, luokkaavaa ja riitaa haastavaa henkeä koko ajan."

        Kukin kirjoittaa oman persoonansa, tyylinsä yms. mukaisesti.

        Minä olen tietoisesti kirjoittanut melko räväkkään tyyliin, koska mielestäni lestadiolaiset syyllistyvät niin RANKKAAN RIENAUKSEEN JA JUMALANPILKKAAN omimalla itselleen taivaan avaimet ja Pyhän Hengen vastoin Raamatun opetusta, että siitä asiasta vastakommentoimisessa ei pidä hyssytellä.

        "Kerrotko vielä mitä hegellisyyttä olet niin tiedämme missä hegellisyydessä ei ainakaan ole Pyhä henki läsnä."

        Tuo sinun pilkallinen heittosi ja kysymyksesi ei liity lainkaan nyt esillä olevaan asiaan.

        Nyt olemme puhuneet siitä lestadiolaisten HARHAOPISTA, että muka vain heillä olisi Pyhä Henki ja oikeus päästä aikanaan taivaaseen.

        Minä pyrin omalla perin vajavaisella tavallani esittämään asioita niinkuin minä ymmärrän Raamatun opettavan niistä.


      • jenny
        EL:lta VL:lle kirjoitti:

        Kuules jenny ja muutkin

        Jospa jätettäisiin tämä lestadiolaisryhmien välinen kissanhännänveto, ihan vaikka Kellarin kiusaksi. Sata vuotta on tapeltu siitä, kuka jätti ja kenet. Molemmilla ryhmillä on siitä oma, vankkumaton mielipiteensä. Ole sinä vahva uskossasi, mutta jätetään noista vanhoista keskinäisistä kinoista riiteleminen johonkin parempaan paikkaan, ja yritetään puhua siitä, mikä yhdistää.

        Totta on, että seuroissamme ei käytetä minkäänlaisia soittimia, ja ihan hyvin olemme pärjänneet niinkin. Sen enempää soittimien kanssa kuin ilman niitäkään ei taivaaseen mennä.

        Onhan teitä VL:ia määrällisesti eniten. So what? Jos määrä todistaa jotain, kai sitten körtit on oikeammassa kuin te.

        meitä on paljon..mut en nyt tiiä todistaaks se mitään..mut haluisin tietää paljon on körttiläisiä?? jos sä oot esikoislestadiolainen nii kai sä tiät katottekste telkkarii, käytättekste ehkäisyä? hyväksyttekö avioeroa..ym..ku olen saanu sellasen käsityksen..mitä mä es.lest. tunnen..


      • el kirahwi
        jenny kirjoitti:

        meitä on paljon..mut en nyt tiiä todistaaks se mitään..mut haluisin tietää paljon on körttiläisiä?? jos sä oot esikoislestadiolainen nii kai sä tiät katottekste telkkarii, käytättekste ehkäisyä? hyväksyttekö avioeroa..ym..ku olen saanu sellasen käsityksen..mitä mä es.lest. tunnen..

        Huomasitko muuten, että vastasin näihin kysymyksiisis keskustelun "Lestadiolaiset sylkykuppina" alla otsikolla "Vastakysymyksiä v-lestadiolaisille". Jos et halua lukea näitä ns. vastakysymyksiäni, niin voit hypätä niiden yli, ja vastauksia sinun kysymyksiisi löytyy sitten sieltä loppupuolelta.

        Vastakysymyksis, jotka ovat siinä alussa voisi sanoa sen verran, että ne ovat lähinnä tarkoitettu vain muistuttamaan vanhoillislestadiolaisisa siitä, että vanhoillislestadiolaisuuskin on muuttunut siitä, mitä lestadiolaisuus oli alussa.

        Mutta tietysti saat kysyä myös muilta, ja ehkä eslest2nenkin haluaa vastata. Ajattelin nyt kuitenkin saattaa tiedoksi, että näihin kysymyksiin oli jo vastattu, jos et vaikka ollut sattunut huomaamaan.


      • Eslest2nen
        jenny kirjoitti:

        meitä on paljon..mut en nyt tiiä todistaaks se mitään..mut haluisin tietää paljon on körttiläisiä?? jos sä oot esikoislestadiolainen nii kai sä tiät katottekste telkkarii, käytättekste ehkäisyä? hyväksyttekö avioeroa..ym..ku olen saanu sellasen käsityksen..mitä mä es.lest. tunnen..

        Kyllä körttiläisyys on epäilemättä laajin herätysliike Suomessa. Yoisaalta, kun on kyse liikkeestä, jonka seinät ovat laajalla ja katto korkealla (jokaiselle jotakin), on tarkkojen määrällisten arvioiden esittäminen vaikeaa. Körttiliikkeen (herännäisyyden) maallistuneisuudesta on esitetty kaikenlaisia arvioita joihin en puutu koska varmaan körteillä olisi (aiheellistakin) loanheittoa lestojen suuntaan, ja sehän ei rakenna ketään.

        Toiset katsovat telkkaria ja toiset eivät. Itsellä ei ole telkkaria kotona, mutta luulen omien vikojeni olevan kuitenkin suurempia kuin monen telkkarinomistajan. Ehkäisyä ei suosita eikä suositella muuten kuin lääketeiteellisesti pakottavissa tapauksissa. Avioero on hyväksyttävää silloin kun se tapahtuu huoruuden takia. Jos joku eroaa muuten, asia on hänen omalla kontollaan ja hän vastaa itse siitä Herransa edessä.

        Ketään ei kuitenkaan eristetä minkään vian takia, ei edes vaikka eläisi nk. julkisynneissä. Parannukseen toki kehotetaan. Luulen juuri tämän, että ketään ei eroteta uskovien yhteydestä, johtaneen siihen käsitykseen, että joukossamme voisi hyvällä omallatunnolla elää niin kuin haluaa.

        Vanhoillisethan ovat perinteisesti pitäneet esikoisia joukkona, jossa juuri usko ja teot sekoitetaan siten, että tietynlaisella ulkomuodolla ja -kuorella hankitaan taivaspaikkaa. Näyttää siltä, että olemmekin silmissänne vaihtuneet lihallisen vapauden eriseuraksi. Esikoisten käsityksiä vanhoillisista ovat taas värittäneet 60-luvun hoitokokoukset, joista saamani tiedon mukaan on luovuttu.

        Meidän molempien julkisuuskuvaan ovat vaikuttaneet muutamat näyttävät talousrikokset, joihin syyllistyneet, yksittäiset uskonveljemme on sitten ripustettu lehdistössä varoittaviksi esimerkeiksi herätysliikehaarojemme kaksinaamaisuudesta ja turmeltuneisuudesta. Meidän kaikkien - niin vanhoillisten, esikoisten kuin rauhansanalaistenkin - olisi syytä muistaa, että maailma ei meitä juuri erittele, vaan kaataa kaikki meidät samaan koppaan. Tässä yhteydessä myös säälittävät profiilinnostoyritykset tulkitaan (joskus ihan oikeinkin) tavaksi, jolla toisia hartioista mutaan painamalla yritetään nostaa omaa lafkaa yli muiden.

        Rakentavampaa olisikin, jos julkisuudessa keskustelemme pääasiassa siitä, mikä meille on yhteistä ja jättäisimme keskinäiset loanheittokilpailut pienemmille foorumeille. Emme syyllisty 'hengelliseen huoruuteen', vaikka keskustelemmekin rakentavasti.

        On erikseen vielä mainittava, etten pitänyt jennyn yllä olevaa kommenttia mitenkään epärakentavana. :-)


      • jenny
        Eslest2nen kirjoitti:

        Kyllä körttiläisyys on epäilemättä laajin herätysliike Suomessa. Yoisaalta, kun on kyse liikkeestä, jonka seinät ovat laajalla ja katto korkealla (jokaiselle jotakin), on tarkkojen määrällisten arvioiden esittäminen vaikeaa. Körttiliikkeen (herännäisyyden) maallistuneisuudesta on esitetty kaikenlaisia arvioita joihin en puutu koska varmaan körteillä olisi (aiheellistakin) loanheittoa lestojen suuntaan, ja sehän ei rakenna ketään.

        Toiset katsovat telkkaria ja toiset eivät. Itsellä ei ole telkkaria kotona, mutta luulen omien vikojeni olevan kuitenkin suurempia kuin monen telkkarinomistajan. Ehkäisyä ei suosita eikä suositella muuten kuin lääketeiteellisesti pakottavissa tapauksissa. Avioero on hyväksyttävää silloin kun se tapahtuu huoruuden takia. Jos joku eroaa muuten, asia on hänen omalla kontollaan ja hän vastaa itse siitä Herransa edessä.

        Ketään ei kuitenkaan eristetä minkään vian takia, ei edes vaikka eläisi nk. julkisynneissä. Parannukseen toki kehotetaan. Luulen juuri tämän, että ketään ei eroteta uskovien yhteydestä, johtaneen siihen käsitykseen, että joukossamme voisi hyvällä omallatunnolla elää niin kuin haluaa.

        Vanhoillisethan ovat perinteisesti pitäneet esikoisia joukkona, jossa juuri usko ja teot sekoitetaan siten, että tietynlaisella ulkomuodolla ja -kuorella hankitaan taivaspaikkaa. Näyttää siltä, että olemmekin silmissänne vaihtuneet lihallisen vapauden eriseuraksi. Esikoisten käsityksiä vanhoillisista ovat taas värittäneet 60-luvun hoitokokoukset, joista saamani tiedon mukaan on luovuttu.

        Meidän molempien julkisuuskuvaan ovat vaikuttaneet muutamat näyttävät talousrikokset, joihin syyllistyneet, yksittäiset uskonveljemme on sitten ripustettu lehdistössä varoittaviksi esimerkeiksi herätysliikehaarojemme kaksinaamaisuudesta ja turmeltuneisuudesta. Meidän kaikkien - niin vanhoillisten, esikoisten kuin rauhansanalaistenkin - olisi syytä muistaa, että maailma ei meitä juuri erittele, vaan kaataa kaikki meidät samaan koppaan. Tässä yhteydessä myös säälittävät profiilinnostoyritykset tulkitaan (joskus ihan oikeinkin) tavaksi, jolla toisia hartioista mutaan painamalla yritetään nostaa omaa lafkaa yli muiden.

        Rakentavampaa olisikin, jos julkisuudessa keskustelemme pääasiassa siitä, mikä meille on yhteistä ja jättäisimme keskinäiset loanheittokilpailut pienemmille foorumeille. Emme syyllisty 'hengelliseen huoruuteen', vaikka keskustelemmekin rakentavasti.

        On erikseen vielä mainittava, etten pitänyt jennyn yllä olevaa kommenttia mitenkään epärakentavana. :-)

        joOO...tää ei ny merkkaa mitää et meit on enten ja siks meiän uskonto on oikee..
        mut haluun kuitenki sanoo, et körttiläisii on n. 30 000 ja meitä n. 100 000..!!!


      • Anonyymi

        Nyt meni Jenny hyvä metsään sinun kirjoituksesi sinun täytyy lukea vanhinten kirjoituksia että vanhoilliset erosivat 1900 alussa kristillisyydestä koska eivät hyväksyneet kristillisyyden vanhimpia. Sinä myös kirjoitit väärin että esikoislestadiolaisuudessa hyväksytään avioerot televisiot . Et myöskään kirjoittanut oikein että musiikkia ei saa kuunnella . Se olisi ihmisen itsensä tekemää kristillisyyttä vaan näin : Minä en halua kuunnella maailman huora musiikkia minä rn halua elää jumalattomasti kyllä minä saan mutta en halua . Vanhoillisten seuroissa ei lueta Laestadiuksen saarnoja tai Lutherin . Kun kirjoitit että me emme katso tv tai käytä ehkäisyä mutta saarnataanko vanhoillisten seuroissa tukan leikkaamisesta tai korvarenkaista ja hattaroista
        Laestadius saarnaa voimakkaasti maa ilman koreudesta . Sanassa on myös kirjoitettu että jumalan sanan kuulossa nainen peittäköön päänsä liinaisella . Onko tästä saarnattu vanhoillisten seuroissa vaan ainoastaan televisiosta ja ehkäisystä ?????????


      • Anonyymi
        Ei ihan noin kirjoitti:

        ettei asiasta tietämättömät saisi väärää tietoa:

        esikoislestadiolaisuudessa on ryhmä joka ei hyväksy avioeroa, ei katso telkkaria, ei radiotakaan kuuntele, ym. mitä mainitsit tossa alussa.
        Ja he tutkivat Laestadiuksen alkuperäisiä saarnoja joiden mukaan ovat varmoja että he ovat alkuperäisiä ja aitoja lestadiolaisia. Esikoislestadiolais-nimi on tullut siitä, että he katsovat pysyneensä alkuperäisessä lestadiolaisopissa ja mm. vanhoilliset ovat poikenneet pois. Kannattaisi tutkia historiaa. Itse en niin kauhean tarkkaan tiedä miten kaikki meni, mutta siitä olen varma, ettei vanhoillislestadiolaiset ole sitä alkuperäistä lestadiolaisuutta. Tutkithan asiaa, ettet joudu helvettiin?

        Veljeni ei ihan noin
        Asia on juuri näin kuten kirjoitit amen ettei vanhoilliset ole alkuperäisiä lestadiolaisia vaan niitä on nimenomaan esikois lestadiolaisuus amen


      • Anonyymi

        Kallis sisar Jenny herrassa !
        Eipäs änkytetä siellä Jenny ystäväin . Nimittäin sinä et ole tietoinen tai rietas on sinulle saarnannut esikois Lestadiolaisista . Kun Jenny hyvä luet vanhinten kirjoituksia tai perehdyt kristillisyyden historiaan niin vanhoilliset erosivat kristillisyydestä Sirkanmaan johdolla kun keksittiin valheita kristillisyyden vanhimmista . Vanhoilliset eivät ole sen vuoksi eronneet että olisi joku kristillisyyden vanhimmista tehnyt tekosynnin vaan silloin uskottiin omanvanhurskauden riettaan saarnaa ja sitten tuli sydänmeen maailman rakkaus . Purnu ei ole kuollut kuten vanhoilliset väittävät vaan hän kuoli Lapin maalla kristittyjen ollessa kuolin vuoteen vieressä ja hän saarnasi oikean armonjärjestyksen . Jos minun kristillisyyteni seisoo televisiossa tai ehkäisyssä tai alkoholissa se on silloin huonoa kristillisyyttä . Hyvä omatunto ei ole autuuden perusta vaan kristityt uskossa ahkeroivat siihen sen vuoksi ettei se kalvava omatunto tule uskomisen esteeksi . Kysymys on sydänmen sisäisessä hengellisessä elämässä jonka vaikuttaa Kristuksen sovintoarmo . Kun rakas ystäväni Jenny sanot itsesi Lestadiolaiseksi niin sinun täytyy myös uskoa mitä sinun ja minun opetus isä rovasti Laestadius saarnaa : Niinkuin on maailman KOREUS tanssi ja soitto : .
        Kun vanhoilliset niin RAJUSTI saarnaavat että lue raamattua niin sanassa on kirjoitettu : Jumalan sanan kuulossa nainen peittäköön päänsä liinaisella : Ei ole myöskään ihmisen kuolemattoman sielun rakennukseksi että minä suviseurojen aikana ystävien kanssa pidän teltta alueella picnik tilaisuuksia tai kuljen siellä edestakaisin ja tulen tuttavia tapaamaan vaan kristitty tulee Jumalan sanan kuuloon oppimaan ja sielun autuuden tähden . Se pieni vieras taivaasta on syntynyt eläinten tallissa ihmisten kovuuden tähden joka on ollut verisaunassa Yrttitarhassa ja Golgatan mäellä minun raukan tähden . Hän on ollut suurin syntinen maan päällä
        Älä nyt Jenny usko mitä Barabbas saarnaa vaan usko mitä ristiinnaulittu saarnaa : Totisesti sinun pitää olla minun kanssani paratiisissa . Ryövärillä oli elävä usko ja me oomma jääneet kaipaamaan ryövärin kristillisyyttä . Uskoma nyt kaikki synnit ja viat anteeksi Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja ulosvuotaneessa sovintoveressä ole hyvässä turvassa . Amen


    • Selvitysmies

      Tässä on muutamamia perusteluita siitä, miksi vanhoillislestadiolaiset pitävät itseään sinä ainoana oikeanan Jumalanvaltakuntana.



      ---"Raamatussa sanotaan: "Yksi usko, yksi kaste""

      On vain yksi usko ja se on löydettävissä vanhoillislestadiolaisen ihmisen kautta. Maailma on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen, on uskovaisia ja epäuskoisia. Maapallo on paholaisen ja Jumalan "taistelutanner". Paholainen yrittää houkutella mahdollisimman monta mukaansa. Jumala haluaa, että kaikki pelastuisivat, mutta valitettavasti vain pieni joukko pelastuu. Eihän Jeesuksen elinaikanakaan ollut kuin 12 opetuslasta. Tietysti joukko kasvoi ajan myötä.

      Tuolla kasteella ei ole uskon kanssa mitään tekemistä. Kaste on vain symbolinen teko, eikä sillä ole muuta syvempää merkitystä. Voi olla uskovainen, olipa kastettu tai ei.



      ---"Ja sitä paitsi, tietävätkö kaikki vanhoillislestadiolaiset, että lestadiolaisia on kymmenissä eri pienemmissä ja suuremmissa ryhmissä, jotka jokainen uskovat olevansa siinä ainoassa oikeassa lestadiolaisjoukossa ja suurin osa uskoo olevansa myös se ainoa oikea koko maailmassa."

      Tiedämme hyvinkin. Raamatun mukaan on olemassa eriseuroja. Eriseurat syntyvät, kun nyt vanhoillisten nimen alla kulkevien uskovaisten opit eivät enää riitä. Eriseurat ovat paholaisen aikaansaannosta, sillä hän haluaa hajauttaa Jumalan lammaslauman ja raadella eksyneet lampaat.

      Osa ryhmistä on eronnut vanhoillislestadiolaisista siksi, koska meidän oppimme ovat heidän mielestään liian "tiukkoja". He ovat perustaneet uuden liikkeen ja heidän oppinsa on vapaampaa. Esimerkkinä vaikka nimeltä mainitsemattoman liikkeen hyväksymä naispappeus.

      Sitten toinen syy lähteä joukostamme on se, että jotkut eivät hyväksy sitä tosiasiaa, että kaikki synnit saa anteeksi, eikä ihmiseltä odoteta mitään tekoja vastapalvelukseksi. He siis haluavat tiukempaa linjaa ja eivät hyväksy mm. verhojen tai kukkien käyttöä.



      ---"Olin itse monta vuotta eräässä eri joukossa kuin vanhoillislestadiolaiset. He puhuivat myös että on enää tämä "piskuinen lauma" joka on pysynyt oikeassa uskossa ja kaikki muut ovat menneet harhateille. Myös vanhoillislestadiolaiset."

      Tämä on huomio, mikä on totta. Se johtuu siitä, että kaikki lestadiolaisryhmät ovat ennen 1800-lukua käyneet samoissa seuroissa ja siksi kaikki ryhmät ovat imeneet vaikutteita siltä ajalta. Opilliset erot saattavat olla hyvinkin pieniä ja yhtenäisyyksiä on hyvinkin paljon. Tämä on siksi hyvin monimutkainen juttu ulkopuolisten silmin katsottuna.



      ---"Eiväthän he edes enää lue Laestadiuksen saarnoja."

      Miksi lukea Lestadiuksen saarnoja? Me vanhoillislestadiolaiset emme halua korottaa ketään saarnaajaa muiden yläpuolelle. Se on totta, että Lestadius toimi aikanaan pyhän hengen valaisemana ja oli aikanaan myös hyvin merkittävä henkilö uskon leviämisen kannalta. Hän on kuitenkin nyt kuollut ja kuopattu. Saarnaajat eivät ole Lestadiuksen kuoltua loppuneet ja siksi haluamme kuulla elävän saarnamiehen kautta, mitä Jumala hänen kauttaan haluaa seurakunnalle sanoa. Tähän pieni välikommentti niille, jotka kuvittelevat että saarnamiehet puhujan pöntöstä manipuloisivat ja aivopesisivät meitä Jumalan antamalla mandaatilla. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Jokainen käy seuroissa täysin vapaaehtoisesti ja muistakaa myös, että jokaisella ry:llä on ovi josta pääsee pois, jos rupeaa ahdistamaan tms.



      ---"Ja heidän vaatetuksensakin on täysin maailmallista ja huorahtavaa nykyään. Mitäs tähän sanotte?"

      Tähän on vaikeaa sanoa mitään.



      ---"Olisi kiinnostavaa tietää, millä perusteella vanhoillislestadiolainen ryhmä perustelee olevansa se ainoa oikea lestadiolaisryhmittymä??"

      Lopuksi vielä pienet lisäperustelut. Hedelmistään usko tunnetaan. Tähän sopii taas se jokin aikaa sitten tällä foorumilla esitetty viinipuu vertaus. Jumala on runko, ja uskovaiset sen oksat. Kun saa olla kiinni rungossa, sieltä saa ravinteita, silloin oksa myös tuottaa hedelmää. Nuo hedelmät ovat tekoja, jotka kiitos Jumalaa kohtaan synnyttää. Teot ovat pyhiä, kun ne tapahtuvat Jumalan vaikutuksesta. Mutta jos teot tulevat ihmisestä itsestään, ne eivät ole minkään arvoisia Jumalan edessä. Jos yrittää tienata paikkaa taivaasta tekemällä hyviä tekoja, sillä ei ole mitään arvoa Jumalan silmissä. Osa muista lestadiolais-ryhmistä on sortunut juuri tähän ansaan. He yrittävät kelvata Jumalalle teoilla. Mainittakoot ilman verhoja eläminen, sekä kielteinen suhtautuminen taiteeseen.

      Toinen juttu, missä vanhoilliset eroavat muista on ryhmämme homogeenisuus, eli yhtenäisyys opillisissa asioissa. Meidän "oppimme" on hyvin yksinkertainen, tehkää parannus ja pyytäkää synnit anteeksi, muuten ei kelpaa Jumalalle. Kaikki mitä julistamme on myös Raamattu tukenut oikeaksi. Raamatusta ei löydy yhtään kohtaa, jossa ihminen olisi sopinut syntinsä kahden kesken Jumalan kanssa. Vanhoillislestadiolaisten keskuudessa kaikki ajattelevat samalla tavalla, eikä joukossamme esiinny muunkaltaisia näkemyksiä uskon asioista. Muissa lestadiolaisryhmissä saattaa olla isojakin ristiriitoja saarnaajien kesken.

      Me vanhoillislestadiolaiset emme kuulu mihinkään Lestadiuksen seurakuntaa. Emme pidä Lestadiuksen oppeja mitenkään muita parempana. Lestadiuksella ei ole kovinkaan paljon merkitystä nykyään joukossamme. Lestadius oli aikanaan vain yksi Jumalan työmiehistä. Emme siis halua kiinnittyä Lestadiukseen kovinkaan lujalla otteella. Tärkeintä meille on Jumala ja syntien anteeksianto. Juuri tässä kohdassa tulee näkyviin pieni esikoisten ja vanhoillisten välinen ero ja se on se, että he luottavat enemmän ihmisen kykyyn selvitellä uskon asioita. (Lestadiukseen, sekä Lapin vanhimpiin tukeutuminen). Vanhoillislestadiolaiset luottavat vain ja yksin Jumalaan.



      ---"Kukaan ei ole tähän vastannut."

      Nyt sait ainakin yhden vastauksen. Voit myös kysellä lisää jos kiinnostaa. Myös muitten lestadiolais-ryhmien puolustuspuheet ovat tervetulleita.

      • :)

        Olis mukava vaihtaa ajatuksia sun kanssa sähköpostitse. Ei ihan kaikkea tälle palstalle viitsis kirjoittaa, vääriä johtopäätöksiä niistä ainakin osataan vetää. Laitatko osoitettasi..


      • Eslest2nen

        Paljon olis tuohon kirjoitukseesi vastaamista mutta ei rakenna tässä. Totean vaan, että tyypillinen omien kehuminen. Ihan noita samoja, varsin laveita argumentteja voi käyttää suunnilleen kuka vaan.

        Sanot että on täysi yhtenäisyys ja kaikki ajattelee samalla tavalla. Ihan on yhtä levällään mielipiteet kuin meilläkin. teillä vaan pidetään ehkä hiukan enemmän kulissia yllä. eikä kyse ole mistään harvoista poikkeuksista.

        Käsityksesi kasteopista on aika mielenkiintoinen - ainakin täysin päinvastainen Lutherin käsitykseen verrattuna.


      • Eliza

        ". Meidän "oppimme" on hyvin yksinkertainen, tehkää parannus ja pyytäkää synnit anteeksi, muuten ei kelpaa Jumalalle."
        "Osa muista lestadiolais-ryhmistä on sortunut juuri tähän ansaan. He yrittävät kelvata Jumalalle teoilla. Mainittakoot ilman verhoja eläminen, sekä kielteinen suhtautuminen taiteeseen. "
        Kommentoin näitä:
        Sanoisin että oikeampaa on sanoa, tehkää parannus ja USKOKAA synnit anteeksi."
        Verhostoori on yhtäkuin teidän riesanne, pesukonestoori.

        Taiteesta. Voitaneen myöntää, että Suomessa yhteiskunnallisesti omasta mielestään nousseet, siis nousukkaat, korostavat asemaansa statussymbolein. Taide on tätä, elintason näyte. Tällaisen taiteen käytön vastustus iskee synnin juuriin, elämän korskaan eli perussynti ylpeyteen.

        Liitely silkkihepeneissä hajuvedentuoksuisena oopperaan, kirjahyllyn komistaminen nahkaselkäisin teoksin, seinien koristaminen arvotauluin, mitä, mitä se on, jos ei lihan himoa, silmäin pyyntiä ja elämän korskaa ?

        Perussyntien vastustaminen niin juuritasolta (sydämestä alkaen) kuin ilmenemismuodoiltaan (teot, elämäntapa) ei ole teoilla taivaspaikan tienaamista. Se on Pyhän Hengen vaikuttama toiminta, vihatkaa vääryyttä ja riippukaa kiinni hyvässä.

        Taide on ikävästi irronnut käsistä, sen pitäisi olla väline, työkalu. Musiikki voi parhaimmillaan siivittää virtten sanat uuteen voimaan. Kuten virressä, vanh sanat muistan: Nouskaat jo, soi ääni Herran. Siinä sävelkulku ykseytyy sanojen sisältöön, alkukielellä parhaiten. Jos työkalusta tulee epäjumala niin mettään on menty.

        Es lest rukoushuoneittten tulisikin pysyä askeettisina, jotta ei olisi konkreettista silmän- tai korvanruokaa, vaan vain sielunruokaa sanasta. Siksi vierastan, kun näen vl-rukoushuoneissa viherkasvin, raanun, taulun, alttaritekstiilin ja soittimen. Nostalginen kaipuu kuvittelemaani lestadiolaispirttiin pohjan perille valtaa mielen: ei koristeita, vain puupenkit, pöytä ja pahnat, talikynttilä ja jylisevää sanaa totuudesta ja armosta.


      • Kellari

        "On vain yksi usko ja se on löydettävissä vanhoillislestadiolaisen ihmisen kautta"

        Virkkeen alku on täysin oikein: "On vain yksi usko." Se on usko Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksiantajana ja pelastajana.

        Sitten tuleekin se normaali lestadiolaisten RANKKA JUMALANPILKKA JA OMA YLPEYS:

        "ja se on löydettävissä vanhoillislestadiolaisen ihmisen kautta."

        HIRVITTÄÄ!!!


      • Lazarus
        Kellari kirjoitti:

        "On vain yksi usko ja se on löydettävissä vanhoillislestadiolaisen ihmisen kautta"

        Virkkeen alku on täysin oikein: "On vain yksi usko." Se on usko Jeesukseen Kristukseen syntien anteeksiantajana ja pelastajana.

        Sitten tuleekin se normaali lestadiolaisten RANKKA JUMALANPILKKA JA OMA YLPEYS:

        "ja se on löydettävissä vanhoillislestadiolaisen ihmisen kautta."

        HIRVITTÄÄ!!!

        Selvitysmies puhuu juuri niin kuin hänen päähänsä on vuosien ja vuosien aikana taottu. Lestadiolaiset, kuten niin monet muutkin herätysliikkeet, pitävät itseään ainoina oikeina.

        He pitävät perusoppiaan yksinkertaisena, viljellen samalla käsittämättömiä tv-, ja ikkunaverhoasioitaan.

        Usko Jeesukseen riittää. SE on yksinkertaista.


      • el kirahwi

        Samoin kuin eslest2nen sanoi, olis varmaan paljon sanomista kirjoitukseesi liittyen, mutta ei se nyt varmaan paljon rakenna tällä foorumilla kiistellä.

        Mutta yhtä haluaisin kommentoida, nimittäin sitä, että sanot muiden lestadiolaisryhmien luottavan tekoihinsa.

        Pari lainausta tekstistäsi:

        "Sitten toinen syy lähteä joukostamme on se, että jotkut eivät hyväksy sitä tosiasiaa, että kaikki synnit saa anteeksi, eikä ihmiseltä odoteta mitään tekoja vastapalvelukseksi."

        "Osa muista lestadiolais-ryhmistä on sortunut juuri tähän ansaan. He yrittävät kelvata Jumalalle teoilla."

        Tämä oli aika jännää, koska se mikä itselläni on eniten aiheuttanut arveluita siitä, voiko vanhoillisten joukossa olla eläviä kristittyjä on se, miten monet tuntuvat turvaavan juuri tekoihinsa perustellessaan kantaansa, että vanhoillislestadiolaisuus on ainoa oikea kristillisyys. Tälläkinkeskustelupalstalla on ollu sellaisia kirjoituksia ihan viime päivien aikana, joista paistaa aika selvästi läpi, että me tehdään niin, niin ja niin, ja te ette tee, joten me olemme oikeita uskovaisia.

        Tekoihinsa turvautuvia löytyy aivan varmastit myös muista lestadiolaisryhmistä, ja taatusti myös esikoislestadiolaisista, joihin itse kuulun. Jotkut vanhoilliset vain tuntuvat turvaavan tekoihinsa paljon läpinäkyvämmin, esikoislestadiolaisissa tekoihinsa turvaavat edes yrittävät vähän peitellä sitä (vaikka ei se kyllä siitä miksikään parane, vaikka peitteleekin).

        Tämän siis kerroin tällaisena omana huomionani, ei välttämättä niinkään syytöksenä koko vanhoillislestadiolaisuutta kohtaan.


      • Eslest2nen
        el kirahwi kirjoitti:

        Samoin kuin eslest2nen sanoi, olis varmaan paljon sanomista kirjoitukseesi liittyen, mutta ei se nyt varmaan paljon rakenna tällä foorumilla kiistellä.

        Mutta yhtä haluaisin kommentoida, nimittäin sitä, että sanot muiden lestadiolaisryhmien luottavan tekoihinsa.

        Pari lainausta tekstistäsi:

        "Sitten toinen syy lähteä joukostamme on se, että jotkut eivät hyväksy sitä tosiasiaa, että kaikki synnit saa anteeksi, eikä ihmiseltä odoteta mitään tekoja vastapalvelukseksi."

        "Osa muista lestadiolais-ryhmistä on sortunut juuri tähän ansaan. He yrittävät kelvata Jumalalle teoilla."

        Tämä oli aika jännää, koska se mikä itselläni on eniten aiheuttanut arveluita siitä, voiko vanhoillisten joukossa olla eläviä kristittyjä on se, miten monet tuntuvat turvaavan juuri tekoihinsa perustellessaan kantaansa, että vanhoillislestadiolaisuus on ainoa oikea kristillisyys. Tälläkinkeskustelupalstalla on ollu sellaisia kirjoituksia ihan viime päivien aikana, joista paistaa aika selvästi läpi, että me tehdään niin, niin ja niin, ja te ette tee, joten me olemme oikeita uskovaisia.

        Tekoihinsa turvautuvia löytyy aivan varmastit myös muista lestadiolaisryhmistä, ja taatusti myös esikoislestadiolaisista, joihin itse kuulun. Jotkut vanhoilliset vain tuntuvat turvaavan tekoihinsa paljon läpinäkyvämmin, esikoislestadiolaisissa tekoihinsa turvaavat edes yrittävät vähän peitellä sitä (vaikka ei se kyllä siitä miksikään parane, vaikka peitteleekin).

        Tämän siis kerroin tällaisena omana huomionani, ei välttämättä niinkään syytöksenä koko vanhoillislestadiolaisuutta kohtaan.

        Sen mitä tunnen EL:tta, SRK:ta ja Rauhan Sanaa, kaikilla on opissa tiukasti erotettu vanhurskauttamis- ja pyhitysoppi. Jokaisella on hiukan omat korostuksensa joissakin ulkonaisissa asioissa - Rauhan Sanalla ehkä vähiten tiukkoja ohjeita ulkonaisissa asioissa.

        Hedelmistään puu tunnetaan, sanotaan. Kyllä uskovan ihmisen elämä ja ulkomuotokin tavalla tai toisella kertoo siitä, mihin ihminen uskoo. Jos näin ei olisi, silloin uskovat eivät ole Kristuksen kirjeitä. Silloin he eivät ole vuoren laella oleva kaupunki, jota ei voida peittää, eivät kynttilä eivätkä suola. Mikä voima on sellaisella uskolla, jota yritetään peittää kaikenlaisen maailmallisen krääsän alle niin, että ei ulkopuolelta tulisi minkäänlaista pilkkaa?

        Ei näillä autuutta ansaita, mutta eikö rakkaus Vapahtaamme ja kiitollisuus Hänen sovintotyötään kohtaan johda haluun kantaa edes pientä lastua Hänen rististään?

        Jos menisit - uskovana, lestadiolaisena - paikalliseen pubiin oluelle ja istuisit siellä puhelemassa turhia paikallisten kaljasieppojen kanssa, sinusta sanottaisiin: "Se on sellainen HYVÄ uskovainen, ihan niin kuin mekin." Jostain syystä kammoksun sellaisen 'hyvän uskovaisen' manttelia. Kun Herramme ja Mestarimme oli ihmisten parissa, Hän ei koskaan osallistunut heidän synnilliseen menoonsa ja juttuihinsa.


      • Eslest2nen
        Eliza kirjoitti:

        ". Meidän "oppimme" on hyvin yksinkertainen, tehkää parannus ja pyytäkää synnit anteeksi, muuten ei kelpaa Jumalalle."
        "Osa muista lestadiolais-ryhmistä on sortunut juuri tähän ansaan. He yrittävät kelvata Jumalalle teoilla. Mainittakoot ilman verhoja eläminen, sekä kielteinen suhtautuminen taiteeseen. "
        Kommentoin näitä:
        Sanoisin että oikeampaa on sanoa, tehkää parannus ja USKOKAA synnit anteeksi."
        Verhostoori on yhtäkuin teidän riesanne, pesukonestoori.

        Taiteesta. Voitaneen myöntää, että Suomessa yhteiskunnallisesti omasta mielestään nousseet, siis nousukkaat, korostavat asemaansa statussymbolein. Taide on tätä, elintason näyte. Tällaisen taiteen käytön vastustus iskee synnin juuriin, elämän korskaan eli perussynti ylpeyteen.

        Liitely silkkihepeneissä hajuvedentuoksuisena oopperaan, kirjahyllyn komistaminen nahkaselkäisin teoksin, seinien koristaminen arvotauluin, mitä, mitä se on, jos ei lihan himoa, silmäin pyyntiä ja elämän korskaa ?

        Perussyntien vastustaminen niin juuritasolta (sydämestä alkaen) kuin ilmenemismuodoiltaan (teot, elämäntapa) ei ole teoilla taivaspaikan tienaamista. Se on Pyhän Hengen vaikuttama toiminta, vihatkaa vääryyttä ja riippukaa kiinni hyvässä.

        Taide on ikävästi irronnut käsistä, sen pitäisi olla väline, työkalu. Musiikki voi parhaimmillaan siivittää virtten sanat uuteen voimaan. Kuten virressä, vanh sanat muistan: Nouskaat jo, soi ääni Herran. Siinä sävelkulku ykseytyy sanojen sisältöön, alkukielellä parhaiten. Jos työkalusta tulee epäjumala niin mettään on menty.

        Es lest rukoushuoneittten tulisikin pysyä askeettisina, jotta ei olisi konkreettista silmän- tai korvanruokaa, vaan vain sielunruokaa sanasta. Siksi vierastan, kun näen vl-rukoushuoneissa viherkasvin, raanun, taulun, alttaritekstiilin ja soittimen. Nostalginen kaipuu kuvittelemaani lestadiolaispirttiin pohjan perille valtaa mielen: ei koristeita, vain puupenkit, pöytä ja pahnat, talikynttilä ja jylisevää sanaa totuudesta ja armosta.

        Toki taidetta on se minkä kukin sellaisena näkee, mutta sananen siitäkin.

        Joskus kymmenen- viisitoista vuotta sitten tuntui välillä siltä, että mitä räävittömämpää ja huorahtavampaa asiaa vaan näyttämöllä tai tauluissa esitettiin, sitä suurempaa taidetta se oli. En usko että kuolematon sielumme kostuu mitään sellaisesta taiteesta. "Annetaan tämän maailman konstimestareiden vaan maalata karttuunitraasujaan" (Vapaa, muistinvarainen lainaus LLL:n juhannuspäivän saarnasta) ja soitellaan me sydämen kanteleita. Eikö meidän koreudeksemme ja taiteeksemme pitäisi riittää Vapahtajamme veressä valkaistu vanhurskauden vaate?

        Kyllä tietoisuuden osallisuudestamme Taivaallisen Rakastajamme ristiinnaulitsemiseen pitäisi muistuttaa siitä, mitä meidän lihamme himo, silmiemme pyyntö ja elämämme koreus on aiheuttanut. Jos tämä on elävänä mielessämme, silloin ei ole tarvis hakea sitä synnin ja ei-synnin äärimmäistä rajaa (kukahan sen lopultakin määrittelee?), vaan silloin pikemminkin tahtoo pysyä synnistä niin kaukana kuin suinkin.

        Jostain syystä näitä rivejä lukiessani alkaa tuntua siltä, että ITSE tarvitsen tätä muistutusta...


      • Selvitysmies
        :) kirjoitti:

        Olis mukava vaihtaa ajatuksia sun kanssa sähköpostitse. Ei ihan kaikkea tälle palstalle viitsis kirjoittaa, vääriä johtopäätöksiä niistä ainakin osataan vetää. Laitatko osoitettasi..

        Osoitteeni on: [email protected]


      • Selvitysmies

        *nostaa kädet pystyyn*

        Ehkä on parasta lopettaa tämä.

        Vielä sen verran kirjoittelen, että oikaisen muutaman väärinkäsityksen.


        Vanhoillislestadiolaiset voivat hyvällä omalla tunnolla koristella kotinsa, niinkuin parhaaksi näkevät. Meidän joukossamme on graafisia suunnittelijoita, arkkitehteja, valokuvaajia, toimittajia jne. . Meidänkin kotona on 76 taulua seinällä, sekä 15 veistosta. Kirjahyllymme kirjamäärää en edes jaksanut laskea, luultavasti siellä on myös nahkakantisia mukana. Raamattu on nahkakantinen ja siinä on taiteilija tekemä kuvitus. Kuvaraamattu siis. Minä tunnen monta meikäläistä taiteilijaa, jotka maalaavat tauluja, kirjoittavat kirjoja, sekä tekevät veistoksia. Ei ole synti maalata tauluja, tai koristella kotiaan. Useilla vanhoillislestadiolaisten opistoilla on myös kädentaidon linjoja, joilla tehdään kaikenlaisia käsitöitä. Olen soittanut pianoa kolmisen vuotta. Näissä harrastuksissa saa kuitenkin olla tarkkana, etteivät ne kävisi Jumalaa tärkeämmiksi. Sillä se mikä ihmisen elämässä on tärkeintä on ihmisen jumala. Taiteista voi tulla epäjumala.

        Vanhoillislestadiolaisten rauhanyhdistyksillä on viherkasveja, usein soitin (urut, piano), joillakin ry:illä on jopa pehmustetut penkit. luksusta :).

        Oopperassa emme käy sen ympärillä esiintyvien "lieveilmiöiden" takia.

        Emme yritä kelvata teoillamme Jumalalle, mutta koska Jumala haluaa että hänen tahtonsa mukaan eletään, yritämme parhaamme mukaan totella hänen antamiaan ohjeita. Sillä Jumala vihaa syntiä, emmekä me halua pahoittaa tahallaan hänen mieltään. Synti tarttuu, mutta haluamme Jumalan voimalla taistella sitä vastaan.

        En tarkoittanut teoilla Jumalan antamia ohjeita, esim. ei ehkäisylle, ei alkoholia. Tarkoitin teoilla sitä, että te olette ottaneet Raamatun ulkopuolelta vieraita oppeja. Mainittakoon se, että saarnaatte seuroissa ulkoista koreutta vastaan. Miksi Jumala olisi antanut ihmiselle kauneudentajun, jos sitä ei voisi käyttää hyväksi. Miksi ihminen ei saisi koristella ja sisustaa kotiaan haluamallaan tavalla? Ei semmoinen oppi ole Raamatusta, että pitäisi elää mahdollisimman yksinkertaisesti, ei tauluja seinille, ei viherkasveja. Minä ainakin tykkään asua kodissa, jota kelpaa katsella. Se on suorastaan Raamatun vastaista luulla, että ihmisen pitäisi asua puutalossa, joka on ruma ja harmaa, ollakseen uskovainen. Viherkasveista puheenollen, meiltä löytyy 16 kpl viherkasvia sisältä ulkona olevat. Tiedän myös muutaman vanhoillislestadiolaisen puutarhurin, jotka ovat suorastaan viherpeukaloita.

        Tämä on juuri se asia, mikä ihmisille tulee mieleen lestadiolaisuudesta. Sääntökirja, jota pitää noudattaa. Sääntö 4, artikla 45b, ollakseen uskovainen, ihmisellä ei pidä olla viherkasveja asunnossaan. Lakihenkistä touhua, jolla ei ole mitään kiinnitekohtaa Raamattuun. Raamatussa luetellaan synneiksi huorin tekeminen, tappaminen, valehteleminen jne. Ei Raamatussa ole puhettakaan viherkasvi kiellosta. Miksi maapallolla kasvaa kukkia ja viherkasveja, sehän on maailman luonnollisin asia. Miksi niitä ei voisi ottaa myös kotiin?

        Kasteopista senverran, etten ole mikään teologiantohtori, siksi siinä kohdalla saattoi tulla virhe. Mutta jos ihmistä ei ole kastettu ja hän tekee kuolinvuoteella parannuksen, kyllä hän pelastuu vaikka häntä ei olisi kastettu. En tiedä kasteopista, joten paras olla siitä enää puhumasta.

        Joku väitti, että pidämme kulissia yllä. Uskokaa tai älkää, kaikki vanhoillislestadiolaiset papit ajattelevat uskon asioista täsmälleen samalla tavalla. Meidän saarnaajiemme keskuudessa ei esiinny erimielisyyksiä uskon asioissa. Se ei ole kulissi, kysy vaikka keneltä tahansa meidän saarnaajistamme jotain uskon asiaa, saat täsmälleen saman vastauksen, kuin muiltakin. Ehkä he voivat esittää asian eri sanoilla, mutta sisältö on kaikilla sama.

        Minun käsittääkseni jos synnit pyytää anteeksi vanhoillislestadiolaiselta ihmiseltä, Jumala unohtaa sillä silmänräpäyksellä kaikki synnit mitä kysyjä on aikaisemmin tehnyt. Ei tarvitse erikseen luetella, että tein sitä ja sitä, vaan kaikki saa kerralla anteeksi. Minun käsitykseni on myös se, ettei syntejä tarvitse edes uskoa erikseen anteeksi. Kun ne on anteeksi pyydetty, ne myös sillä hetkellä annetaan anteeksi. Ihmiseltä ei vaadita mitään uskomisia, kaiken saa täysin ilmaiseksi. Tässä kohdassa hieman epäröin, korjatkaa jos olen taas väärässä.



        Paras lopettaa tämä tappelu. Tämä ei johda mihinkään, koska te esikoiset näytätte uskovan niin vahvasti omaan asiaanne. Annan kuitenkin yhden neuvon ja se on semmoinen, että kuuntele edes yksi saarna vanhoillislestadiolaisten seuroista. Yhteystiedot löydät "seurojen kuuntelu" otsikon alta.

        Te esikoiset näytätte haluavan olla Lestadiuksen herätysliike. Vanhoillislestadiolaiset ovat Jumalan valittu kansa, vähän niinkuin Raamatussakin esiintynyt Israelin-kansa, jota Jumala suojeli ja josta Jumala piti huolta. Ehkä paras esimerkki teidän touhuistanne on se, että olen kuullut yhden tapauksen, jossa esikoislestadiolainen ihminen tuli kysymään vanhoillislestadiolaiselta syntejään anteeksi, koska hän ei saanut teidän keskuudessanne rauhaa Jumalan kanssa.

        Eiköhän siis lopetata tähän. Yritin parhaani mukaan perustella ja jokainen voi antaa vastauksilleni oman arvonsa. Yrittäkää myös unohtaa antamani kasteoppi, jos se kerran oli Lutherin opin vastainen.


      • Lazarus
        Selvitysmies kirjoitti:

        *nostaa kädet pystyyn*

        Ehkä on parasta lopettaa tämä.

        Vielä sen verran kirjoittelen, että oikaisen muutaman väärinkäsityksen.


        Vanhoillislestadiolaiset voivat hyvällä omalla tunnolla koristella kotinsa, niinkuin parhaaksi näkevät. Meidän joukossamme on graafisia suunnittelijoita, arkkitehteja, valokuvaajia, toimittajia jne. . Meidänkin kotona on 76 taulua seinällä, sekä 15 veistosta. Kirjahyllymme kirjamäärää en edes jaksanut laskea, luultavasti siellä on myös nahkakantisia mukana. Raamattu on nahkakantinen ja siinä on taiteilija tekemä kuvitus. Kuvaraamattu siis. Minä tunnen monta meikäläistä taiteilijaa, jotka maalaavat tauluja, kirjoittavat kirjoja, sekä tekevät veistoksia. Ei ole synti maalata tauluja, tai koristella kotiaan. Useilla vanhoillislestadiolaisten opistoilla on myös kädentaidon linjoja, joilla tehdään kaikenlaisia käsitöitä. Olen soittanut pianoa kolmisen vuotta. Näissä harrastuksissa saa kuitenkin olla tarkkana, etteivät ne kävisi Jumalaa tärkeämmiksi. Sillä se mikä ihmisen elämässä on tärkeintä on ihmisen jumala. Taiteista voi tulla epäjumala.

        Vanhoillislestadiolaisten rauhanyhdistyksillä on viherkasveja, usein soitin (urut, piano), joillakin ry:illä on jopa pehmustetut penkit. luksusta :).

        Oopperassa emme käy sen ympärillä esiintyvien "lieveilmiöiden" takia.

        Emme yritä kelvata teoillamme Jumalalle, mutta koska Jumala haluaa että hänen tahtonsa mukaan eletään, yritämme parhaamme mukaan totella hänen antamiaan ohjeita. Sillä Jumala vihaa syntiä, emmekä me halua pahoittaa tahallaan hänen mieltään. Synti tarttuu, mutta haluamme Jumalan voimalla taistella sitä vastaan.

        En tarkoittanut teoilla Jumalan antamia ohjeita, esim. ei ehkäisylle, ei alkoholia. Tarkoitin teoilla sitä, että te olette ottaneet Raamatun ulkopuolelta vieraita oppeja. Mainittakoon se, että saarnaatte seuroissa ulkoista koreutta vastaan. Miksi Jumala olisi antanut ihmiselle kauneudentajun, jos sitä ei voisi käyttää hyväksi. Miksi ihminen ei saisi koristella ja sisustaa kotiaan haluamallaan tavalla? Ei semmoinen oppi ole Raamatusta, että pitäisi elää mahdollisimman yksinkertaisesti, ei tauluja seinille, ei viherkasveja. Minä ainakin tykkään asua kodissa, jota kelpaa katsella. Se on suorastaan Raamatun vastaista luulla, että ihmisen pitäisi asua puutalossa, joka on ruma ja harmaa, ollakseen uskovainen. Viherkasveista puheenollen, meiltä löytyy 16 kpl viherkasvia sisältä ulkona olevat. Tiedän myös muutaman vanhoillislestadiolaisen puutarhurin, jotka ovat suorastaan viherpeukaloita.

        Tämä on juuri se asia, mikä ihmisille tulee mieleen lestadiolaisuudesta. Sääntökirja, jota pitää noudattaa. Sääntö 4, artikla 45b, ollakseen uskovainen, ihmisellä ei pidä olla viherkasveja asunnossaan. Lakihenkistä touhua, jolla ei ole mitään kiinnitekohtaa Raamattuun. Raamatussa luetellaan synneiksi huorin tekeminen, tappaminen, valehteleminen jne. Ei Raamatussa ole puhettakaan viherkasvi kiellosta. Miksi maapallolla kasvaa kukkia ja viherkasveja, sehän on maailman luonnollisin asia. Miksi niitä ei voisi ottaa myös kotiin?

        Kasteopista senverran, etten ole mikään teologiantohtori, siksi siinä kohdalla saattoi tulla virhe. Mutta jos ihmistä ei ole kastettu ja hän tekee kuolinvuoteella parannuksen, kyllä hän pelastuu vaikka häntä ei olisi kastettu. En tiedä kasteopista, joten paras olla siitä enää puhumasta.

        Joku väitti, että pidämme kulissia yllä. Uskokaa tai älkää, kaikki vanhoillislestadiolaiset papit ajattelevat uskon asioista täsmälleen samalla tavalla. Meidän saarnaajiemme keskuudessa ei esiinny erimielisyyksiä uskon asioissa. Se ei ole kulissi, kysy vaikka keneltä tahansa meidän saarnaajistamme jotain uskon asiaa, saat täsmälleen saman vastauksen, kuin muiltakin. Ehkä he voivat esittää asian eri sanoilla, mutta sisältö on kaikilla sama.

        Minun käsittääkseni jos synnit pyytää anteeksi vanhoillislestadiolaiselta ihmiseltä, Jumala unohtaa sillä silmänräpäyksellä kaikki synnit mitä kysyjä on aikaisemmin tehnyt. Ei tarvitse erikseen luetella, että tein sitä ja sitä, vaan kaikki saa kerralla anteeksi. Minun käsitykseni on myös se, ettei syntejä tarvitse edes uskoa erikseen anteeksi. Kun ne on anteeksi pyydetty, ne myös sillä hetkellä annetaan anteeksi. Ihmiseltä ei vaadita mitään uskomisia, kaiken saa täysin ilmaiseksi. Tässä kohdassa hieman epäröin, korjatkaa jos olen taas väärässä.



        Paras lopettaa tämä tappelu. Tämä ei johda mihinkään, koska te esikoiset näytätte uskovan niin vahvasti omaan asiaanne. Annan kuitenkin yhden neuvon ja se on semmoinen, että kuuntele edes yksi saarna vanhoillislestadiolaisten seuroista. Yhteystiedot löydät "seurojen kuuntelu" otsikon alta.

        Te esikoiset näytätte haluavan olla Lestadiuksen herätysliike. Vanhoillislestadiolaiset ovat Jumalan valittu kansa, vähän niinkuin Raamatussakin esiintynyt Israelin-kansa, jota Jumala suojeli ja josta Jumala piti huolta. Ehkä paras esimerkki teidän touhuistanne on se, että olen kuullut yhden tapauksen, jossa esikoislestadiolainen ihminen tuli kysymään vanhoillislestadiolaiselta syntejään anteeksi, koska hän ei saanut teidän keskuudessanne rauhaa Jumalan kanssa.

        Eiköhän siis lopetata tähän. Yritin parhaani mukaan perustella ja jokainen voi antaa vastauksilleni oman arvonsa. Yrittäkää myös unohtaa antamani kasteoppi, jos se kerran oli Lutherin opin vastainen.

        Oopperan ympärilläkö on lieveilmiöitä? Voi toki ollakin, mutta miksi sinun pitäisi niistä välittää? Nauti hienosta musiikista!

        Internetinkin ympärillä on lieveilmiöitä. NIISTÄ ehkä pitäisi alkaa välittämään...

        Tulkoon kukin uskollaan autuaaksi.


      • el kirahwi
        Selvitysmies kirjoitti:

        *nostaa kädet pystyyn*

        Ehkä on parasta lopettaa tämä.

        Vielä sen verran kirjoittelen, että oikaisen muutaman väärinkäsityksen.


        Vanhoillislestadiolaiset voivat hyvällä omalla tunnolla koristella kotinsa, niinkuin parhaaksi näkevät. Meidän joukossamme on graafisia suunnittelijoita, arkkitehteja, valokuvaajia, toimittajia jne. . Meidänkin kotona on 76 taulua seinällä, sekä 15 veistosta. Kirjahyllymme kirjamäärää en edes jaksanut laskea, luultavasti siellä on myös nahkakantisia mukana. Raamattu on nahkakantinen ja siinä on taiteilija tekemä kuvitus. Kuvaraamattu siis. Minä tunnen monta meikäläistä taiteilijaa, jotka maalaavat tauluja, kirjoittavat kirjoja, sekä tekevät veistoksia. Ei ole synti maalata tauluja, tai koristella kotiaan. Useilla vanhoillislestadiolaisten opistoilla on myös kädentaidon linjoja, joilla tehdään kaikenlaisia käsitöitä. Olen soittanut pianoa kolmisen vuotta. Näissä harrastuksissa saa kuitenkin olla tarkkana, etteivät ne kävisi Jumalaa tärkeämmiksi. Sillä se mikä ihmisen elämässä on tärkeintä on ihmisen jumala. Taiteista voi tulla epäjumala.

        Vanhoillislestadiolaisten rauhanyhdistyksillä on viherkasveja, usein soitin (urut, piano), joillakin ry:illä on jopa pehmustetut penkit. luksusta :).

        Oopperassa emme käy sen ympärillä esiintyvien "lieveilmiöiden" takia.

        Emme yritä kelvata teoillamme Jumalalle, mutta koska Jumala haluaa että hänen tahtonsa mukaan eletään, yritämme parhaamme mukaan totella hänen antamiaan ohjeita. Sillä Jumala vihaa syntiä, emmekä me halua pahoittaa tahallaan hänen mieltään. Synti tarttuu, mutta haluamme Jumalan voimalla taistella sitä vastaan.

        En tarkoittanut teoilla Jumalan antamia ohjeita, esim. ei ehkäisylle, ei alkoholia. Tarkoitin teoilla sitä, että te olette ottaneet Raamatun ulkopuolelta vieraita oppeja. Mainittakoon se, että saarnaatte seuroissa ulkoista koreutta vastaan. Miksi Jumala olisi antanut ihmiselle kauneudentajun, jos sitä ei voisi käyttää hyväksi. Miksi ihminen ei saisi koristella ja sisustaa kotiaan haluamallaan tavalla? Ei semmoinen oppi ole Raamatusta, että pitäisi elää mahdollisimman yksinkertaisesti, ei tauluja seinille, ei viherkasveja. Minä ainakin tykkään asua kodissa, jota kelpaa katsella. Se on suorastaan Raamatun vastaista luulla, että ihmisen pitäisi asua puutalossa, joka on ruma ja harmaa, ollakseen uskovainen. Viherkasveista puheenollen, meiltä löytyy 16 kpl viherkasvia sisältä ulkona olevat. Tiedän myös muutaman vanhoillislestadiolaisen puutarhurin, jotka ovat suorastaan viherpeukaloita.

        Tämä on juuri se asia, mikä ihmisille tulee mieleen lestadiolaisuudesta. Sääntökirja, jota pitää noudattaa. Sääntö 4, artikla 45b, ollakseen uskovainen, ihmisellä ei pidä olla viherkasveja asunnossaan. Lakihenkistä touhua, jolla ei ole mitään kiinnitekohtaa Raamattuun. Raamatussa luetellaan synneiksi huorin tekeminen, tappaminen, valehteleminen jne. Ei Raamatussa ole puhettakaan viherkasvi kiellosta. Miksi maapallolla kasvaa kukkia ja viherkasveja, sehän on maailman luonnollisin asia. Miksi niitä ei voisi ottaa myös kotiin?

        Kasteopista senverran, etten ole mikään teologiantohtori, siksi siinä kohdalla saattoi tulla virhe. Mutta jos ihmistä ei ole kastettu ja hän tekee kuolinvuoteella parannuksen, kyllä hän pelastuu vaikka häntä ei olisi kastettu. En tiedä kasteopista, joten paras olla siitä enää puhumasta.

        Joku väitti, että pidämme kulissia yllä. Uskokaa tai älkää, kaikki vanhoillislestadiolaiset papit ajattelevat uskon asioista täsmälleen samalla tavalla. Meidän saarnaajiemme keskuudessa ei esiinny erimielisyyksiä uskon asioissa. Se ei ole kulissi, kysy vaikka keneltä tahansa meidän saarnaajistamme jotain uskon asiaa, saat täsmälleen saman vastauksen, kuin muiltakin. Ehkä he voivat esittää asian eri sanoilla, mutta sisältö on kaikilla sama.

        Minun käsittääkseni jos synnit pyytää anteeksi vanhoillislestadiolaiselta ihmiseltä, Jumala unohtaa sillä silmänräpäyksellä kaikki synnit mitä kysyjä on aikaisemmin tehnyt. Ei tarvitse erikseen luetella, että tein sitä ja sitä, vaan kaikki saa kerralla anteeksi. Minun käsitykseni on myös se, ettei syntejä tarvitse edes uskoa erikseen anteeksi. Kun ne on anteeksi pyydetty, ne myös sillä hetkellä annetaan anteeksi. Ihmiseltä ei vaadita mitään uskomisia, kaiken saa täysin ilmaiseksi. Tässä kohdassa hieman epäröin, korjatkaa jos olen taas väärässä.



        Paras lopettaa tämä tappelu. Tämä ei johda mihinkään, koska te esikoiset näytätte uskovan niin vahvasti omaan asiaanne. Annan kuitenkin yhden neuvon ja se on semmoinen, että kuuntele edes yksi saarna vanhoillislestadiolaisten seuroista. Yhteystiedot löydät "seurojen kuuntelu" otsikon alta.

        Te esikoiset näytätte haluavan olla Lestadiuksen herätysliike. Vanhoillislestadiolaiset ovat Jumalan valittu kansa, vähän niinkuin Raamatussakin esiintynyt Israelin-kansa, jota Jumala suojeli ja josta Jumala piti huolta. Ehkä paras esimerkki teidän touhuistanne on se, että olen kuullut yhden tapauksen, jossa esikoislestadiolainen ihminen tuli kysymään vanhoillislestadiolaiselta syntejään anteeksi, koska hän ei saanut teidän keskuudessanne rauhaa Jumalan kanssa.

        Eiköhän siis lopetata tähän. Yritin parhaani mukaan perustella ja jokainen voi antaa vastauksilleni oman arvonsa. Yrittäkää myös unohtaa antamani kasteoppi, jos se kerran oli Lutherin opin vastainen.

        Olen kuullut pari vanhoillislestadiolaisten saarnaa joskus kauan sitten radiosta. Ja sitten olen nyt vähän aikaa sitten kuullut kaksi saarnaa ihan paikan päällä. Niistä aikaisemmin kuulluista en juurikaan muista muuta kuin, ettei niissä ainakaan mitään väärää ollut. Eikä oikeastaan kovin paljon enempää voi sanoa näistä viimeksi kuulluistakaan. Ensimmäinen niistä tuntui aluksi vähän enemmän sellaiselta tyypilliseltä kirkon papin saarnalta, mutta sitten vähitellen alkoi tuntua, että no ehkä joku meidänkin saarnaaja voisi noin puhua, ehkä nuorten illassa. Sitten se viimeksi kuultu saarna oli ihan OK, ei siis mitään varsinaisia oppiharhoja. Sikäli kuin ymmärrä niin suurinpiirtein samaa kuin olen kuullut koko tähänastisen elämäni ajan. Ainoa ero löytyi oikeastaan tunnetasolta, esikoislestadiolaisten seuroissa on helppo tuntea, että "täällä on todella Jumalan lapsia koolla" ja että "täällä on Jumalan huone ja taivaan portti". Jotain tällaista läsnäoloa olen tuntenut vanhoillistenkin seuroissa, mutta en yhtä voimakkaasti. En tiedä mitä johtopäätöksiä siitä voi vetää, vai voiko mitään. Joko asia on niin, että se on vain tottumuskysymys, ja että molemmissa on oikeita uskovaisia, mutta esikoislestadiolisuus vain tuntuu jotenkin turvallisemmalta, tai sitten on niin, että vanhoillisissa todella on vähemmän näitä oikeita uskovaisia kuin meillä (tai ei ollenkaan?). Toivoisin, että ensiksimainittu olisi totta.

        Mutta joka tapauksessa aion kyllä käydä vanhoillisten seuroissa vielä joskus, olisi kiva selvittää, voiko sielläkin tulla autuaaksi. Vaikka se periaatteessa minun autuuttani ei liikuta sinne tai tänne, tuleeko siellä autuaaksi vai ei, mutta olisi se ainakin kiva tietää, että voisi sitten suhtautua sopivalla tavalla vanhoillisiin.


      • Anonyymi
        Selvitysmies kirjoitti:

        *nostaa kädet pystyyn*

        Ehkä on parasta lopettaa tämä.

        Vielä sen verran kirjoittelen, että oikaisen muutaman väärinkäsityksen.


        Vanhoillislestadiolaiset voivat hyvällä omalla tunnolla koristella kotinsa, niinkuin parhaaksi näkevät. Meidän joukossamme on graafisia suunnittelijoita, arkkitehteja, valokuvaajia, toimittajia jne. . Meidänkin kotona on 76 taulua seinällä, sekä 15 veistosta. Kirjahyllymme kirjamäärää en edes jaksanut laskea, luultavasti siellä on myös nahkakantisia mukana. Raamattu on nahkakantinen ja siinä on taiteilija tekemä kuvitus. Kuvaraamattu siis. Minä tunnen monta meikäläistä taiteilijaa, jotka maalaavat tauluja, kirjoittavat kirjoja, sekä tekevät veistoksia. Ei ole synti maalata tauluja, tai koristella kotiaan. Useilla vanhoillislestadiolaisten opistoilla on myös kädentaidon linjoja, joilla tehdään kaikenlaisia käsitöitä. Olen soittanut pianoa kolmisen vuotta. Näissä harrastuksissa saa kuitenkin olla tarkkana, etteivät ne kävisi Jumalaa tärkeämmiksi. Sillä se mikä ihmisen elämässä on tärkeintä on ihmisen jumala. Taiteista voi tulla epäjumala.

        Vanhoillislestadiolaisten rauhanyhdistyksillä on viherkasveja, usein soitin (urut, piano), joillakin ry:illä on jopa pehmustetut penkit. luksusta :).

        Oopperassa emme käy sen ympärillä esiintyvien "lieveilmiöiden" takia.

        Emme yritä kelvata teoillamme Jumalalle, mutta koska Jumala haluaa että hänen tahtonsa mukaan eletään, yritämme parhaamme mukaan totella hänen antamiaan ohjeita. Sillä Jumala vihaa syntiä, emmekä me halua pahoittaa tahallaan hänen mieltään. Synti tarttuu, mutta haluamme Jumalan voimalla taistella sitä vastaan.

        En tarkoittanut teoilla Jumalan antamia ohjeita, esim. ei ehkäisylle, ei alkoholia. Tarkoitin teoilla sitä, että te olette ottaneet Raamatun ulkopuolelta vieraita oppeja. Mainittakoon se, että saarnaatte seuroissa ulkoista koreutta vastaan. Miksi Jumala olisi antanut ihmiselle kauneudentajun, jos sitä ei voisi käyttää hyväksi. Miksi ihminen ei saisi koristella ja sisustaa kotiaan haluamallaan tavalla? Ei semmoinen oppi ole Raamatusta, että pitäisi elää mahdollisimman yksinkertaisesti, ei tauluja seinille, ei viherkasveja. Minä ainakin tykkään asua kodissa, jota kelpaa katsella. Se on suorastaan Raamatun vastaista luulla, että ihmisen pitäisi asua puutalossa, joka on ruma ja harmaa, ollakseen uskovainen. Viherkasveista puheenollen, meiltä löytyy 16 kpl viherkasvia sisältä ulkona olevat. Tiedän myös muutaman vanhoillislestadiolaisen puutarhurin, jotka ovat suorastaan viherpeukaloita.

        Tämä on juuri se asia, mikä ihmisille tulee mieleen lestadiolaisuudesta. Sääntökirja, jota pitää noudattaa. Sääntö 4, artikla 45b, ollakseen uskovainen, ihmisellä ei pidä olla viherkasveja asunnossaan. Lakihenkistä touhua, jolla ei ole mitään kiinnitekohtaa Raamattuun. Raamatussa luetellaan synneiksi huorin tekeminen, tappaminen, valehteleminen jne. Ei Raamatussa ole puhettakaan viherkasvi kiellosta. Miksi maapallolla kasvaa kukkia ja viherkasveja, sehän on maailman luonnollisin asia. Miksi niitä ei voisi ottaa myös kotiin?

        Kasteopista senverran, etten ole mikään teologiantohtori, siksi siinä kohdalla saattoi tulla virhe. Mutta jos ihmistä ei ole kastettu ja hän tekee kuolinvuoteella parannuksen, kyllä hän pelastuu vaikka häntä ei olisi kastettu. En tiedä kasteopista, joten paras olla siitä enää puhumasta.

        Joku väitti, että pidämme kulissia yllä. Uskokaa tai älkää, kaikki vanhoillislestadiolaiset papit ajattelevat uskon asioista täsmälleen samalla tavalla. Meidän saarnaajiemme keskuudessa ei esiinny erimielisyyksiä uskon asioissa. Se ei ole kulissi, kysy vaikka keneltä tahansa meidän saarnaajistamme jotain uskon asiaa, saat täsmälleen saman vastauksen, kuin muiltakin. Ehkä he voivat esittää asian eri sanoilla, mutta sisältö on kaikilla sama.

        Minun käsittääkseni jos synnit pyytää anteeksi vanhoillislestadiolaiselta ihmiseltä, Jumala unohtaa sillä silmänräpäyksellä kaikki synnit mitä kysyjä on aikaisemmin tehnyt. Ei tarvitse erikseen luetella, että tein sitä ja sitä, vaan kaikki saa kerralla anteeksi. Minun käsitykseni on myös se, ettei syntejä tarvitse edes uskoa erikseen anteeksi. Kun ne on anteeksi pyydetty, ne myös sillä hetkellä annetaan anteeksi. Ihmiseltä ei vaadita mitään uskomisia, kaiken saa täysin ilmaiseksi. Tässä kohdassa hieman epäröin, korjatkaa jos olen taas väärässä.



        Paras lopettaa tämä tappelu. Tämä ei johda mihinkään, koska te esikoiset näytätte uskovan niin vahvasti omaan asiaanne. Annan kuitenkin yhden neuvon ja se on semmoinen, että kuuntele edes yksi saarna vanhoillislestadiolaisten seuroista. Yhteystiedot löydät "seurojen kuuntelu" otsikon alta.

        Te esikoiset näytätte haluavan olla Lestadiuksen herätysliike. Vanhoillislestadiolaiset ovat Jumalan valittu kansa, vähän niinkuin Raamatussakin esiintynyt Israelin-kansa, jota Jumala suojeli ja josta Jumala piti huolta. Ehkä paras esimerkki teidän touhuistanne on se, että olen kuullut yhden tapauksen, jossa esikoislestadiolainen ihminen tuli kysymään vanhoillislestadiolaiselta syntejään anteeksi, koska hän ei saanut teidän keskuudessanne rauhaa Jumalan kanssa.

        Eiköhän siis lopetata tähän. Yritin parhaani mukaan perustella ja jokainen voi antaa vastauksilleni oman arvonsa. Yrittäkää myös unohtaa antamani kasteoppi, jos se kerran oli Lutherin opin vastainen.

        Hyvä selvitys mies !
        Kun kirjoitit että syntejä ei tarvitse uskoa anteeksi ja että ne saa anteeksi ilmaiseksi niin raamattu kyllä opettaa toisin myös rovasti Laestadius ja raattamaa ja myös Luther . Syntien anteeksi saamisen evankeliumi nimeomaan otetaan uskolla vastaan. Se on siis Kristuksen vanhurskaus uskolla omistettu


      • Anonyymi

        Kuuleppas selvitysmies !
        Esikoislestadiolaisuudessa kristitty saa autuuden yksin armosta eikä ansion tähden . Toiseksi kun rauhanyhdistys erosi 1900 -luvun alussa kristillisyydestä niin he eivät hyväksyneet kristillisyyden vanhimpia ja valehtelivat heidän päälleen. Näin rajusti kun rietas pääsi saarnaamaan että me emme enää hyväksy rovasti Laestadiuksen parannus saarnoja esimerkiksi maailman koreudesta ja omasta vanhusrskaudesta !
        Kun rauhanyhdistys ei aikanaan hyväksynyt kristillisyyden vanhimpia mutta Katsoppas selvitys mies tänään heillä on Oulussa kuitenkin oma vanhemmisto . Alkuperäinen lestadiolais kristillisyys on nimenomaan esikoislestadiolaisuus jossa luetaan rovastin saarnoja ja Lutherin saarnoja ja jossa met kerran tämän vaivalloisen matkan jälkeen kristitty saa uskossa olla Aabrahamin iisakin ja jaakobin kanssa iankaikkisuuden ihanalla rannalla kiittävässä seurakunnassa amen


    • vEROttaja

      Minä olen huomannut seuraavan eron lueskeltuani tekstejä täällä.

      Esikoislestadiolaiset sanovat olevansa se ainoa oikea herätysliike. He sanovat, että muut ryhmät ovat eronneet Lestadiuksen opista. He pitävät tärkeänä Lestadiuksen oppeja. Ainakin semmoisen kuvan olen saanut, että he haluavat olla ensisijaisesti Lestadiuksen aloittaman herätyksen kannattajia. Esikoiset näkevät itsensä ensisijaisesti herätysliikkeenä, jonka Lestadius aloitti. Esikoiset haluavat elää, niinkuin Lestadiuksen aikoina, siksi elämän koreutta vastustetaan niin voimakkaasti. Esikoiset myös tutkivat Lestadiuksen saarnoja, että heidän oppinsa olisi mahdollisimman lähellä Lestadiuksen näkemystä. Esikoislestadiolaisuus on hyvin kirjavaa väkeä. Osa hyväksyy ehkäisyn, mutta kravattikielto on edelleen voimassa. Saarnaajien keskuudessa on eri näkemyksiä ja siksi ongelmatilanteissa käännytään Lapin vanhimpien puoleen, joille on annettu tavallista enemmän kykyä tulkita opillisia asioita.

      Vanhoillislestadiolaiset korostavat Jumalanvaltakuntaa ja sitä, että vain heidän joukossaan pelastuu. Vanhoilliset ottavat pesäeroa Lestadiukseen, koska näkevät Lestadiuksen vain yhtenä palapelin osana uskon kulkiessa eteenpäin. Vanhoillislestadiolaiset eivät lue tapahtumissaan Lestadiuksen saarnoja, vaan korostavat puhujan kautta tulevaa Jumalansanaa. Vanhoillislestadiolaiset sanovat turvaavansa vain Jumalaan. He haluavat elää Jumalan tahdon mukaan välttäen syntiä. Vanhoillislestadiolaiset myös sanovat, että heidän keskuudessaan ei esiinny erimielisyyksiä uskon asioissa.

      Tämmöisen käsityksen olen saanut, kun lueskelin kummankin osapuolen tekstejä.

      • Ulla

        Ehkä johtuen siitä etten ole es.lest. minusta joku kravattikielto kuulostaa naurettavalta. Sehän on vain vaatekappale.


      • el kirahwi

        Esikoislestadiolaisuudessakin on niitä, jotka korostavat esikoislestadiolaisuuden asemaa Jumalan valtakuntana maan päällä. Tästä vain useimmiten käytetään sanaa "elävä seurakunta", mutta ajatus sen takana on sama.

        Täällä kirjoittelee kuitenkin ehkä enemmän sellaisia esikoislestadiolaisia, jotka eivät halua rajata Jumalan lasten joukkoa yhtä tarkasti. Meille esikoislestadiolaisuus on kyllä lestadiolaisuutta, ja se on herätysliike, mutta ei vain sitä. Tämä Jumalan valtakunta eli elävä seurakunta, jossa vain voidaan tulla autuaaksi, eikä missään muualla, löytyy esikoislestadiolaisuudesta. Ei niin, että se välttämättä olisi VAIN esikoislestadiolaisuudessa, mutta sen voi löytää AINAKIN esikoislestadiolaisuudessa. Pelkästä herätysliikkeestä ei olisi mitään hyötyä, vaikka kuinka alkuperäinen ja puhdas se olisikin, jos ei siellä olisi autuutta ja pelastusta tarjolla. Sata vuotta vanha kristillisyys ei pelasta ketään, koska kristillisyyttä on Raamatun mukaan ollut maan päällä aina ensimmäisistä ihmisistä alkaen, ja Uuden Testamentin seurakuntakin on ollut toiminnassa jo 2000 vuotta. Siihen seurakuntaan mekin uskomme kuuluvamme, ja siihen seurakuntaan tulee kaikkien autuutta kaipaavien sielujen tulla johdatetuiksi pelastuakseen.


      • el kirahwi
        Ulla kirjoitti:

        Ehkä johtuen siitä etten ole es.lest. minusta joku kravattikielto kuulostaa naurettavalta. Sehän on vain vaatekappale.

        Tuntuu se hassulta minustakin, vaikka es.lest. olenkin. Mutta perinteet ovat joskus hassuja... Toisaalta, kun asiaa oikein ajattelee, eikö koko kravatin pitäminenkin ole vähän hassu perinne? Mitä virkaa sillä loppujen lopuksi on?

        Itse käytän kravattia töissä, mutta en juuri muulloin, enkä koskaan seuroissa. Herättäisi tarpeetonta pahennusta, ainakin joissain.


      • Ulla
        el kirahwi kirjoitti:

        Tuntuu se hassulta minustakin, vaikka es.lest. olenkin. Mutta perinteet ovat joskus hassuja... Toisaalta, kun asiaa oikein ajattelee, eikö koko kravatin pitäminenkin ole vähän hassu perinne? Mitä virkaa sillä loppujen lopuksi on?

        Itse käytän kravattia töissä, mutta en juuri muulloin, enkä koskaan seuroissa. Herättäisi tarpeetonta pahennusta, ainakin joissain.

        Toivottavasti joku vielä löytää tänne asti ja viitsii vastata kysymyksiini. El kirahwille vielä sellaista että minusta rusettikin on ihan yhtä turhanpäiväinen kapistus mutta se ilmeisesti hyväksytään? :) Nämä voi olla ihan hassuja kysymyksiä teistä ja voivat kuulua näihin lentäviin legendoihin lestadiolaisista, mutta olisin halunnut tietää totuuden niistä etten elä harhaluulojen vallassa ;) Onko totta että on suosituksia esim. rannekellon, sormusten, taulujen ja kukkien välttämisestä? Naisilla pitkät hiukset? Hiukset pitää olla auki, ei saa letittää tai pitää nutturaa? Onko es.lestadiolaisten jouluperinteet millaiset? Joulukuusi? Joulupukki?


      • el kirahwi
        Ulla kirjoitti:

        Toivottavasti joku vielä löytää tänne asti ja viitsii vastata kysymyksiini. El kirahwille vielä sellaista että minusta rusettikin on ihan yhtä turhanpäiväinen kapistus mutta se ilmeisesti hyväksytään? :) Nämä voi olla ihan hassuja kysymyksiä teistä ja voivat kuulua näihin lentäviin legendoihin lestadiolaisista, mutta olisin halunnut tietää totuuden niistä etten elä harhaluulojen vallassa ;) Onko totta että on suosituksia esim. rannekellon, sormusten, taulujen ja kukkien välttämisestä? Naisilla pitkät hiukset? Hiukset pitää olla auki, ei saa letittää tai pitää nutturaa? Onko es.lestadiolaisten jouluperinteet millaiset? Joulukuusi? Joulupukki?

        Eksyin kuin eksyinkin tänne. Useimmiten tulee käytyä vain parilla ensimmäisellä sivulla, mutta joskus tulee käytyä vähän kauempanakin.

        Kyllä siihen rusettiin suhtaudutaan ihan samalla tavalla kuin kravattiin.

        Rannekellosta en ole koskaan kuullut mitään, eli varmaan aika suurella varmuudella voin sanoa, että kaikki esikoislestadiolaiset hyväksyvät rannekellon.

        Sormuksista kaikki hyväksyvät naisten kihla- ja vihkisormukset. Osa esikoislestadiolaisista ei hyväksy miesten kihlasormusta, osa taas hyväksyy ja käyttääkin sitä. Muita kuin näitä mainittuja sormuksia pidetään aika yleisesti turhuutena, mutta kyllä niitä siitä huolimatta näkee.

        Tauluista en muista koskaan kuulleeni mitään mainintaa saarnoissa, mutta monilla on negatiivinen asenne niihin, toisilla taas ei.

        Kukista olen tainnut joskus kuulla sanottavan jotain, en tosin Suomessa. Tiedän kuitenkin, että on sellaisia, jotka eivät hyväksy ainakaan ruukkukukkia (niistä voi kuulemma tulla helpommin epäjumala juin leikkokukista...), voi olla etteivät kaikki nykyäänkään hyväksy edes leikkokukkia, mutta totta puhuen en tiedä.

        Esikoislestadiolaiset ajattelevat yleensä, että naisilla pitäisi olla pitkät hiukset, koska Raamatussa niin lukee. Suomessa monet vielä lisäävät tähän, että ne pitää olla myös kiinni (eli ei siis auki kuten arvelit ;) ), mutta tätä ei kai perustella oikeastaan millään. Muissa maissa hyväksytään yleisemmin myös auki olevat hiukset. Yleisin esikoislestadiolaisnaisen kampaus on vanhemmilla naisilla nuttura, nuoremmilla on usein letti, poninhäntä tms. Mutta kaikenlaista esiintyy, jonkin verran myös ihan lyhyeksi leikattuja hiuksia.

        Jouluperinteisiin kuuluu aika paljon samoja asioita kuin muillakin, mutta ne vaihtelevat vähän perheittäin. Joulukuusi (talon sisällä) ei ole kovin yleinen, mutta ei mikään harvinainenkaan. Pihalla oleva valaistu joulukuusi on lähes kaikilla. Perinteisesti esikoislestadiolaisilla ei ole ollut joulukuusta. Joulupukkikin käy joissain perheissä, toisissa taas ei.

        Ylipäätään näistä ulkoisista asioista voisi sanoa, että joillekin esikoislestadiolaisille ne ovat lähes henki ja elämä, ja minusta vaikuttaa siltä, ettei niihin liikaa takertuvilla varmaan ole elävää uskoa, mutta en ketään yksittäistä ihmistä kuitenkaan lähde tuomitsemaan. Valtaosalle esikoislestadiolaisista niillä ei ole kovin suurta merkitystä, ja monille ne ovat vain puhtaasti perinteitä eivätkä yhtään sen enempää.


      • Anonyymi

        vErottaja
        Meniköhän nyt kirjoituksesi oikein vai tulikohan ystävältä pienimuotoisia valheita ! Ensiksikin ei ole kysymys että esikoiset että oppi olisi mahdollisimman lähellä rovastin näkemystä vaan että meillä tulee olla samanlainen kristillisyys kuin Laestadiuksella Lutherilla paavalilla pietarilla johanneksella ja kaikilla totisilla kristityillä . Jos siis sanon uskon että minä olen lestadiolainen niin minulla täytyy olla samanlainen kristillisyys kuin Laestadiuksella . Se on oikea raamatullinen ja autuaaksi tekevä kristillisyys . Oikea kristillisyys ei ole tyhjissä sanoissa tai että minun uskontunnuksessa on yksi kirjain enemmän ei vaan kristillisyys on vapaa
        Se ei kuitenkaan tarkoita lihallista vapautta juoda tapella meikata laittaa korvarenkaita istua jumalan pyhä päivänä urheilu kilpailuissa tanssia tai kuunnella maailman huora musiikkia . Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa . Kysymys on sydämen sisäisestä hengellisestä elämästä jonka vaikuttaa Kristuksen sovintoarmo . Sanomma lopuksi Jumalani osoita minulle laupeutesi Amen


      • Anonyymi
        Ulla kirjoitti:

        Ehkä johtuen siitä etten ole es.lest. minusta joku kravattikielto kuulostaa naurettavalta. Sehän on vain vaatekappale.

        Kallis Ulla sisar herrassa !
        Kirjoitit että joku kravatti kielto on naurettava sehän on vain vaatekappale .
        En tiedä kirjoititko hengellisessä vihassasi mutta oikeassa kristillisyydessä ei ole yhtäkään kieltoa tai määräyksiä tai ehtoja mihinkään se olisi silloin ihmisen tekemää uskoa . Ei siis niin että minä en saa juoda kirota tanssia naisena laittaa korvarenkaita tai leikata tukkaa ja meikata vaan minä en halua niin tehdä . Toiseksi esikoislestadiolaisuudessa ei saarnata kravattia synniksi . Kravatti asia juontaa Laestadiuksen ajoilta jolloin senaikaiset rosvopäälliköt pitivät kravattia merkkinä kuten natsit hakaristiä . Eivät kristityt sitä merkkiä ahkeroineet ottaa itselleen . Kun nyt aika on täysin muuttunut että nyt kunnialliset ja fiksut ihmiset pitävät solmiota . Sinä kirjoitit esikoisista soopaa


      • Anonyymi
        Ulla kirjoitti:

        Toivottavasti joku vielä löytää tänne asti ja viitsii vastata kysymyksiini. El kirahwille vielä sellaista että minusta rusettikin on ihan yhtä turhanpäiväinen kapistus mutta se ilmeisesti hyväksytään? :) Nämä voi olla ihan hassuja kysymyksiä teistä ja voivat kuulua näihin lentäviin legendoihin lestadiolaisista, mutta olisin halunnut tietää totuuden niistä etten elä harhaluulojen vallassa ;) Onko totta että on suosituksia esim. rannekellon, sormusten, taulujen ja kukkien välttämisestä? Naisilla pitkät hiukset? Hiukset pitää olla auki, ei saa letittää tai pitää nutturaa? Onko es.lestadiolaisten jouluperinteet millaiset? Joulukuusi? Joulupukki?

        Hyvä Ulla sisar herrassa !
        Jos rannekello saarnattaisiin synniksi kuinka kristityt voisivat ajoissa ehtiä suviseuroihin katsomaan meikattuja naisia tai katsomaan murheissaan kuinka Laestadiuksen saarnat on hyljätty !?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2358
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      80
      1764
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1567
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1495
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1459
    8. 54
      1325
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      83
      1284
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe