ruisku kaasarin tilalle????

hondaboy

Eli mulla on -92 Civic DX 1.3 kaasari koneella...

Onkohan isokin homma jos vaihtais kaasarin tilalle ruiskun? Mitä kaikkea pitäisi myös vaihtaa ja mitens katsastus?

Kertokaas vinkkejä

31

14531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain tai sitten ei mitään

      ei mitään ihmeellistä kaasari kaatsille ja ruisku tilalle.

      • onko

        Tuskinpa 92nen on kaasari vehe? uskon että se on 1-piste ruisku. Tietääkseni 1-piste rusiku näyttää vähä kaasarilta? Ja eikös katalysaattori tullu pakollisex 92-?


      • hondaboy
        onko kirjoitti:

        Tuskinpa 92nen on kaasari vehe? uskon että se on 1-piste ruisku. Tietääkseni 1-piste rusiku näyttää vähä kaasarilta? Ja eikös katalysaattori tullu pakollisex 92-?

        Yhden tutun kanssa tutkittiin ja hän totesi sen olevan tavallinen kaasari vehje! Itsekin ajattelin, että ruisku se olisi...mut mene ja tiedä... Kyllä mun autossa katalysaattori on... 1-piste ruiskuhan on vissiinkin muuten samanlainen kuin tavallinen kaasari, mut ruiskusuutin on siel sisällä??? Eikös se niin ole?? Mistäs sit voisin varmistaa kumpi se on??
        Ainakaan sitä ei ole selvästi sanottu kumpi on? :/


      • 1990-luvun alku
        onko kirjoitti:

        Tuskinpa 92nen on kaasari vehe? uskon että se on 1-piste ruisku. Tietääkseni 1-piste rusiku näyttää vähä kaasarilta? Ja eikös katalysaattori tullu pakollisex 92-?

        japseissa ruisku ei tullut kaikkiin malleihin katalysaattorin myötä, vaan aika pitkälle 1990-luvun puolelle tekivät katalysaattoriautoja kaasareilla!

        Tuohon aikaan päästönormit olivat vielä niin lepsuja että niistä pääsi läpi lisäämällä kaasariin 47 kappaletta erillaisia sähköventtiilejä ja servoja, 19 alipaineanturia ja 25 kilometriä sähköjohtoa sekä alipaineletkua.

        Eipä ihme että tuon rinnalla jopa monipisteruisku alkoi tuntua yksinkertaiselta ja helposti sekä halvalla korjattavalta ratkaisulta....


      • Ilman esimerkkiä
        1990-luvun alku kirjoitti:

        japseissa ruisku ei tullut kaikkiin malleihin katalysaattorin myötä, vaan aika pitkälle 1990-luvun puolelle tekivät katalysaattoriautoja kaasareilla!

        Tuohon aikaan päästönormit olivat vielä niin lepsuja että niistä pääsi läpi lisäämällä kaasariin 47 kappaletta erillaisia sähköventtiilejä ja servoja, 19 alipaineanturia ja 25 kilometriä sähköjohtoa sekä alipaineletkua.

        Eipä ihme että tuon rinnalla jopa monipisteruisku alkoi tuntua yksinkertaiselta ja helposti sekä halvalla korjattavalta ratkaisulta....

        En ihan tuota usko ellet pysty jotakin esimerkkiä laittamaan japanilaisesta autosta jossa olisi yleensäkään ollut katalysaattoria JA kaasutinta, saatikka sitten 90-luvulla.


      • Alkaa moiseen
        onko kirjoitti:

        Tuskinpa 92nen on kaasari vehe? uskon että se on 1-piste ruisku. Tietääkseni 1-piste rusiku näyttää vähä kaasarilta? Ja eikös katalysaattori tullu pakollisex 92-?

        Katalysaattori tuli pakolliseksi (tai siis vähäpäästöiset autot, mutta päästöihin pääseminen on vaikeaa ilman katalysaattoria) 1.1.1992

        http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=813

        Ja jos tuohon vaihdetaan nelipisteruisku, koko moottorin tulee vastata jo olemassa olevaa jotta tuo vähäpäästäisyys vaatimus täyttyisi.

        Tietysti auton saa vähäpäästöiseksi vaikka millä ruiskulla mutta se pitää käydä esim. VTT:llä mittauttamassa, hintaluokka operaatiolle 1000 - 2000 euroa.

        Itse jättäisin homman tekemättä.


      • Minämies
        Ilman esimerkkiä kirjoitti:

        En ihan tuota usko ellet pysty jotakin esimerkkiä laittamaan japanilaisesta autosta jossa olisi yleensäkään ollut katalysaattoria JA kaasutinta, saatikka sitten 90-luvulla.

        Asiahan ei minulle kuulu, mutta Keraaminen katalysaattori otettiin käyttöön jo vuonna 1979 ja tuohon aikaan ruiskukoneet olivat aika harvinaisia... Tietääkseni/muistaakseni Toyotan 5A-F moottori on varustettu kaasarilla ja katalysaattorilla...


      • Minämies
        Alkaa moiseen kirjoitti:

        Katalysaattori tuli pakolliseksi (tai siis vähäpäästöiset autot, mutta päästöihin pääseminen on vaikeaa ilman katalysaattoria) 1.1.1992

        http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=813

        Ja jos tuohon vaihdetaan nelipisteruisku, koko moottorin tulee vastata jo olemassa olevaa jotta tuo vähäpäästäisyys vaatimus täyttyisi.

        Tietysti auton saa vähäpäästöiseksi vaikka millä ruiskulla mutta se pitää käydä esim. VTT:llä mittauttamassa, hintaluokka operaatiolle 1000 - 2000 euroa.

        Itse jättäisin homman tekemättä.

        Jos kaasuttimen tilalle vaihtaa esim. monipisteruiskun, niin se ei tarvitse minkään näköisiä katsastus tms toimenpiteitä (eri asia sitten jos moottoriteho kasvaa aivan hirmusen paljon), etenkään tuon ikäisessä autossa.


      • aivan totta
        Minämies kirjoitti:

        Jos kaasuttimen tilalle vaihtaa esim. monipisteruiskun, niin se ei tarvitse minkään näköisiä katsastus tms toimenpiteitä (eri asia sitten jos moottoriteho kasvaa aivan hirmusen paljon), etenkään tuon ikäisessä autossa.

        "Jos kaasuttimen tilalle vaihtaa esim. monipisteruiskun, niin se ei tarvitse minkään näköisiä katsastus tms toimenpiteitä"

        Tuo pitää paikkansa. Sillä, kaasutinmoottorilla varustettu auto ei ole vähäpäästöinen. MUTTA, tuo -92 mallinen honda onkin vähäpäästöinen, jolloin kaikkien muutosten jälkeen vähäpäästöisyys tulee toteutua. Tuon todistamiseen on kaksi vaihtoehtoa, joko valmis tehtaan valmistama kokonaisuus tai sitten VTT:n (kallis) mittaus.

        "(eri asia sitten jos moottoriteho kasvaa aivan hirmusen paljon), etenkään tuon ikäisessä autossa."

        Tuon ikäinen on siinä mielessä huono ilmaisu että auto on sen verran "nuori" että siihen on se katalysaattori laitettu kiinni ja siitä seuraa automaattisesti vaatimus vähäpäästöisyyden täyttymisestä.


      • en löytänyt
        Minämies kirjoitti:

        Asiahan ei minulle kuulu, mutta Keraaminen katalysaattori otettiin käyttöön jo vuonna 1979 ja tuohon aikaan ruiskukoneet olivat aika harvinaisia... Tietääkseni/muistaakseni Toyotan 5A-F moottori on varustettu kaasarilla ja katalysaattorilla...

        Keraaminen katalysaattori kehitetiin jo vuonna 1973:

        http://www.automotivecatalysts.umicore.com/en/historie/

        Ja vuonna 1979 toki oli ruiskumoottoreita, ainakin BMW:llä, Saabilla, Mercedeksellä jne jne. Totta että autot olivat kalliimpia eikä aivan kauppakasseja.

        Toyotan 5A-F moottoria on ollut saatavilla sekä ruiskulla että kaasuttimella. Mistään en löytänyt mitään tietoa että tähän moottoriin olisi eksynyt sekä kaasutin että katalysaattori samaan aikaan.

        Sen sijaan jotakin viitteitä löytyi että joissakin minin malleissa tuollainen ratkaisu olisi saatettu tehdäkkin.

        Silti, en ymmärrä miten katalysaattori voi ensinnäkään toimia ja toisekseen en ymmärrä miten se voi säilyä ehjänä tuollaista muutuvan seoksen käyttöä minkä kaasutin mahdollistaa.


      • Minämies
        en löytänyt kirjoitti:

        Keraaminen katalysaattori kehitetiin jo vuonna 1973:

        http://www.automotivecatalysts.umicore.com/en/historie/

        Ja vuonna 1979 toki oli ruiskumoottoreita, ainakin BMW:llä, Saabilla, Mercedeksellä jne jne. Totta että autot olivat kalliimpia eikä aivan kauppakasseja.

        Toyotan 5A-F moottoria on ollut saatavilla sekä ruiskulla että kaasuttimella. Mistään en löytänyt mitään tietoa että tähän moottoriin olisi eksynyt sekä kaasutin että katalysaattori samaan aikaan.

        Sen sijaan jotakin viitteitä löytyi että joissakin minin malleissa tuollainen ratkaisu olisi saatettu tehdäkkin.

        Silti, en ymmärrä miten katalysaattori voi ensinnäkään toimia ja toisekseen en ymmärrä miten se voi säilyä ehjänä tuollaista muutuvan seoksen käyttöä minkä kaasutin mahdollistaa.

        Niitä oli mutta ne olivat Harvinaisia. Ja luettelemasi auton valmistajat olivat aika jälkijunassa päästöjen vähennyksen saralla..

        Toyota 5A-F kaasarilla ja jos on ruisku niin malli on 5A-FE.. En ole varma onko ollut kattia, muistelin vain että joskus on tullut tapeltua tuollaisen alipainehirviön kanssa (katti kaasari).

        Kyllähän katti muuttuvat seokset kestää, se vain ei toimi kuin stökiometrisellä seossuhteella. Kyllä kaasuttimellakin voi ainakin osanaikaa, pitää seoksen sopivana, vaatii vain paljon alipainerasioita ja venttiilejä...


      • Minämies
        aivan totta kirjoitti:

        "Jos kaasuttimen tilalle vaihtaa esim. monipisteruiskun, niin se ei tarvitse minkään näköisiä katsastus tms toimenpiteitä"

        Tuo pitää paikkansa. Sillä, kaasutinmoottorilla varustettu auto ei ole vähäpäästöinen. MUTTA, tuo -92 mallinen honda onkin vähäpäästöinen, jolloin kaikkien muutosten jälkeen vähäpäästöisyys tulee toteutua. Tuon todistamiseen on kaksi vaihtoehtoa, joko valmis tehtaan valmistama kokonaisuus tai sitten VTT:n (kallis) mittaus.

        "(eri asia sitten jos moottoriteho kasvaa aivan hirmusen paljon), etenkään tuon ikäisessä autossa."

        Tuon ikäinen on siinä mielessä huono ilmaisu että auto on sen verran "nuori" että siihen on se katalysaattori laitettu kiinni ja siitä seuraa automaattisesti vaatimus vähäpäästöisyyden täyttymisestä.

        "Tuo pitää paikkansa. Sillä, kaasutinmoottorilla varustettu auto ei ole vähäpäästöinen. MUTTA, tuo -92 mallinen honda onkin vähäpäästöinen, jolloin kaikkien muutosten jälkeen vähäpäästöisyys tulee toteutua. Tuon todistamiseen on kaksi vaihtoehtoa, joko valmis tehtaan valmistama kokonaisuus tai sitten VTT:n (kallis) mittaus. "

        En oikein usko tuota (en kylläkään ole tarkistanut), mutta jos tuo on totta niin siihen riittää sitten vastaavuustaulukko (maahantuojalta) johon on kirjattu tuon kaasari koneen ja ruiskukoneen tiedot.

        No kyllähän se vähäpäästöisyyden vaatimus ruiskuilla täyttyy..


      • Posti tuli
        Minämies kirjoitti:

        Niitä oli mutta ne olivat Harvinaisia. Ja luettelemasi auton valmistajat olivat aika jälkijunassa päästöjen vähennyksen saralla..

        Toyota 5A-F kaasarilla ja jos on ruisku niin malli on 5A-FE.. En ole varma onko ollut kattia, muistelin vain että joskus on tullut tapeltua tuollaisen alipainehirviön kanssa (katti kaasari).

        Kyllähän katti muuttuvat seokset kestää, se vain ei toimi kuin stökiometrisellä seossuhteella. Kyllä kaasuttimellakin voi ainakin osanaikaa, pitää seoksen sopivana, vaatii vain paljon alipainerasioita ja venttiilejä...

        Niin, onhan pysähtynyt kellokin kaksi kertaa vuorokaudessa aivan oikeassa !

        Kyllä täytyy keskimäärin katalysaattorin toimia aika huonosti kaasuttajan kanssa. En kyllä epäile etteikö tällaista härveliä olisi tehtykin.


      • Aivan pihalla
        Minämies kirjoitti:

        "Tuo pitää paikkansa. Sillä, kaasutinmoottorilla varustettu auto ei ole vähäpäästöinen. MUTTA, tuo -92 mallinen honda onkin vähäpäästöinen, jolloin kaikkien muutosten jälkeen vähäpäästöisyys tulee toteutua. Tuon todistamiseen on kaksi vaihtoehtoa, joko valmis tehtaan valmistama kokonaisuus tai sitten VTT:n (kallis) mittaus. "

        En oikein usko tuota (en kylläkään ole tarkistanut), mutta jos tuo on totta niin siihen riittää sitten vastaavuustaulukko (maahantuojalta) johon on kirjattu tuon kaasari koneen ja ruiskukoneen tiedot.

        No kyllähän se vähäpäästöisyyden vaatimus ruiskuilla täyttyy..

        "En oikein usko tuota (en kylläkään ole tarkistanut), mutta jos tuo on totta niin siihen riittää sitten vastaavuustaulukko (maahantuojalta) johon on kirjattu tuon kaasari koneen ja ruiskukoneen tiedot."

        Et siis ymmärtänyt että tuo honda EI OLE kaasutinmalli vaan yksipisteruisku katalysaattori. Toki siihen saa nelipisteruiskun vaihtaa JOS täsmälleen sama moottori on varustettu nelipisteruiskulla ja alkuperäiseen moottoriin asennetaan täsmälleen tehtaan alkuperäinen nelipisteruisku.

        "No kyllähän se vähäpäästöisyyden vaatimus ruiskuilla täyttyy.."

        Olet hakoteillä... Kun auto on määrätty vähäpäästöiseksi, sen saavuttamiseksi ei ole oikein muita keinoja kuin se että autossa on toimiva katalysaattori. Toki tuo vähäpäästöisyys täyttyy oikein toimivalla nelipisteruiskullakin mutta sitä ei tiedä varmasti ellei se ole täsmälleen tehtaan asentama malli. Tuosta johtuu se että jos koneeseen asennetaan vaikkapa itsetehty nelipisteruisku (tai mikä muu tahansa kuin alkupäräinen), koneen joutuu käyttämään siellä VTT:llä jotta saadaan paperi josta ilmenee että auto täyttää vähäpäästöisyyden KAIKISSA OLOSUHTEISSA. Siis, tuohon ei riitä vain se että katsastuskonttorilla päästöt olisivat kohdallaan tyhjäkäynnillä vaan niiden tulee olla kunnossa myös -30 asteen pakkasilla kuin kuumilla helteilläkin, eli siis kaikissa olosuhteissa.

        Eli, noita katalysaattoriautoja (vähäpäästöiset), ei oikein kannata alkaa virittämään kun siitä seuraa sen verran hankala mittausrumba. Ennemmin etsisin auton jossa on jo tehoa tarpeeksi, tai sitten se nelipisteruisku (mitä sillä tässä nyt yritetään edes saavuttaa) tai sitten auto joka ei ole vähäpäästöinen.

        Noihin ei vähäpäästöisiin autoihin on mahdollista laittaa pienellä byrokratialla turboa ym.


      • Minämies
        Aivan pihalla kirjoitti:

        "En oikein usko tuota (en kylläkään ole tarkistanut), mutta jos tuo on totta niin siihen riittää sitten vastaavuustaulukko (maahantuojalta) johon on kirjattu tuon kaasari koneen ja ruiskukoneen tiedot."

        Et siis ymmärtänyt että tuo honda EI OLE kaasutinmalli vaan yksipisteruisku katalysaattori. Toki siihen saa nelipisteruiskun vaihtaa JOS täsmälleen sama moottori on varustettu nelipisteruiskulla ja alkuperäiseen moottoriin asennetaan täsmälleen tehtaan alkuperäinen nelipisteruisku.

        "No kyllähän se vähäpäästöisyyden vaatimus ruiskuilla täyttyy.."

        Olet hakoteillä... Kun auto on määrätty vähäpäästöiseksi, sen saavuttamiseksi ei ole oikein muita keinoja kuin se että autossa on toimiva katalysaattori. Toki tuo vähäpäästöisyys täyttyy oikein toimivalla nelipisteruiskullakin mutta sitä ei tiedä varmasti ellei se ole täsmälleen tehtaan asentama malli. Tuosta johtuu se että jos koneeseen asennetaan vaikkapa itsetehty nelipisteruisku (tai mikä muu tahansa kuin alkupäräinen), koneen joutuu käyttämään siellä VTT:llä jotta saadaan paperi josta ilmenee että auto täyttää vähäpäästöisyyden KAIKISSA OLOSUHTEISSA. Siis, tuohon ei riitä vain se että katsastuskonttorilla päästöt olisivat kohdallaan tyhjäkäynnillä vaan niiden tulee olla kunnossa myös -30 asteen pakkasilla kuin kuumilla helteilläkin, eli siis kaikissa olosuhteissa.

        Eli, noita katalysaattoriautoja (vähäpäästöiset), ei oikein kannata alkaa virittämään kun siitä seuraa sen verran hankala mittausrumba. Ennemmin etsisin auton jossa on jo tehoa tarpeeksi, tai sitten se nelipisteruisku (mitä sillä tässä nyt yritetään edes saavuttaa) tai sitten auto joka ei ole vähäpäästöinen.

        Noihin ei vähäpäästöisiin autoihin on mahdollista laittaa pienellä byrokratialla turboa ym.

        Älä hermostu, kunhan härnään..

        Ai se oli ruisku jo olemassa, ymmärsin että kaasari.. On aika paljonkin tullut uudempia autoja viriteltyä ja on tullut huomattua kuinka vaikeaa se laillisesti on tehdä. Kaasaria - ruiskuksi ei tuon ikäiseen (>92) tullut koskaan vaihdettua, ainakaan laillisesti. Eli en niin asiasta tiedä. Helpoin virityskeino taitaa olla tekniikanvaihto ja eihän se katsastusinssi näe mitä siellä koneen sisällä on. Mielipiteeni tästä asiasta on silti vieläkin se että tuohon koneeseen voi iskeä niin monta ruiskua lisää kuin vain mieli tekee, ilman mitään katsastus tms toimenpiteitä, kunhan vain päästöt on sallituissa arvoissa: CO 0,5%, HC 100ppm ja lambda 1 plusmiinus 0,03...


      • täsmennystä
        Minämies kirjoitti:

        Älä hermostu, kunhan härnään..

        Ai se oli ruisku jo olemassa, ymmärsin että kaasari.. On aika paljonkin tullut uudempia autoja viriteltyä ja on tullut huomattua kuinka vaikeaa se laillisesti on tehdä. Kaasaria - ruiskuksi ei tuon ikäiseen (>92) tullut koskaan vaihdettua, ainakaan laillisesti. Eli en niin asiasta tiedä. Helpoin virityskeino taitaa olla tekniikanvaihto ja eihän se katsastusinssi näe mitä siellä koneen sisällä on. Mielipiteeni tästä asiasta on silti vieläkin se että tuohon koneeseen voi iskeä niin monta ruiskua lisää kuin vain mieli tekee, ilman mitään katsastus tms toimenpiteitä, kunhan vain päästöt on sallituissa arvoissa: CO 0,5%, HC 100ppm ja lambda 1 plusmiinus 0,03...

        "Ai se oli ruisku jo olemassa, ymmärsin että kaasari.."

        Jos siinä on katalysaattori niin se on 99,99999% varmuudella ruisku, joko sitten monipiste tai yksipiste.

        "Kaasaria - ruiskuksi ei tuon ikäiseen (>92) tullut koskaan vaihdettua, ainakaan laillisesti."

        Ei varmaankaan sillä kaasuttajat hävisivät uusista autoista viimeistään 31.12.1991 kun seuraavana päivänä uusien autojen oli oltava vähäpäästöisiä joka käytännössä edellyttää katalysaattoria ja se taas edellyttää ruiskua.

        "Helpoin virityskeino taitaa olla tekniikanvaihto"

        Totta.

        "ja eihän se katsastusinssi näe mitä siellä koneen sisällä on."

        No ei näe, mutta esim. kolarin satuttua vakuutustarkastaja näkee. Ja jos koneen sisukalut eivät vastaa sitä mitä pitäisi, esim konetta on suurennettu sisäisesti, voi korvausvelvoitteet olla erilaisia kuin alunperin oli käsitys.

        "Mielipiteeni tästä asiasta on silti vieläkin se että tuohon koneeseen voi iskeä niin monta ruiskua lisää kuin vain mieli tekee, ilman mitään katsastus tms toimenpiteitä, kunhan vain päästöt on sallituissa arvoissa: CO 0,5%, HC 100ppm ja lambda 1 plusmiinus 0,03..."

        Näin on. Vähäpäästöisyyden tulee täyttyä ja KAIKILLA moottorin toiminta-alueilla. Helpointa tuon todentamiseksi on laittaa ruisku joka on jo tehtaalla laitettu täsmälleen samanlaiseen perusmoottoriin.

        Toinen vaihtoehto on laittaa jokin muu ruisku ja hakea se tosite sitten sieltä VTT:ltä.


      • hondaboy
        täsmennystä kirjoitti:

        "Ai se oli ruisku jo olemassa, ymmärsin että kaasari.."

        Jos siinä on katalysaattori niin se on 99,99999% varmuudella ruisku, joko sitten monipiste tai yksipiste.

        "Kaasaria - ruiskuksi ei tuon ikäiseen (>92) tullut koskaan vaihdettua, ainakaan laillisesti."

        Ei varmaankaan sillä kaasuttajat hävisivät uusista autoista viimeistään 31.12.1991 kun seuraavana päivänä uusien autojen oli oltava vähäpäästöisiä joka käytännössä edellyttää katalysaattoria ja se taas edellyttää ruiskua.

        "Helpoin virityskeino taitaa olla tekniikanvaihto"

        Totta.

        "ja eihän se katsastusinssi näe mitä siellä koneen sisällä on."

        No ei näe, mutta esim. kolarin satuttua vakuutustarkastaja näkee. Ja jos koneen sisukalut eivät vastaa sitä mitä pitäisi, esim konetta on suurennettu sisäisesti, voi korvausvelvoitteet olla erilaisia kuin alunperin oli käsitys.

        "Mielipiteeni tästä asiasta on silti vieläkin se että tuohon koneeseen voi iskeä niin monta ruiskua lisää kuin vain mieli tekee, ilman mitään katsastus tms toimenpiteitä, kunhan vain päästöt on sallituissa arvoissa: CO 0,5%, HC 100ppm ja lambda 1 plusmiinus 0,03..."

        Näin on. Vähäpäästöisyyden tulee täyttyä ja KAIKILLA moottorin toiminta-alueilla. Helpointa tuon todentamiseksi on laittaa ruisku joka on jo tehtaalla laitettu täsmälleen samanlaiseen perusmoottoriin.

        Toinen vaihtoehto on laittaa jokin muu ruisku ja hakea se tosite sitten sieltä VTT:ltä.

        Onpas tekstiä...

        Eli voin olettaa, että autossani on kuitenkin ruisku. Tarkemmin sanottuna 1 pisteruisku? ,koska se näyttää aivan tavalliselta kaasarilta...

        Mutta tietojeni mukaan 1 pisteruisku onkin ulkoisesti saman näköinen kuin kaasari paitsi että sisäpuolella on se ruisku suutin???

        No, Paljon kiitoksia vastauksista :)


      • Nyt alkaa sujua :-)
        hondaboy kirjoitti:

        Onpas tekstiä...

        Eli voin olettaa, että autossani on kuitenkin ruisku. Tarkemmin sanottuna 1 pisteruisku? ,koska se näyttää aivan tavalliselta kaasarilta...

        Mutta tietojeni mukaan 1 pisteruisku onkin ulkoisesti saman näköinen kuin kaasari paitsi että sisäpuolella on se ruisku suutin???

        No, Paljon kiitoksia vastauksista :)

        "Eli voin olettaa, että autossani on kuitenkin ruisku. Tarkemmin sanottuna 1 pisteruisku? ,koska se näyttää aivan tavalliselta kaasarilta..."

        Yksipisteruisku siinä on. Ja se näyttää aivan tavalliselta kaasuttimelta mutta rungossa olevaa suutinta ohjataan sähköisesti tietokoneella. Siis aivan eri asia kuin kaasutin jossa polttoaine imetään suuttimesta alipaineella.

        Ladassa on muuten yksipisteruisku joka on rakennettu samaan runkoon kuin kaasutin, ei ihme että ihmiset erehtyvät.

        "Mutta tietojeni mukaan 1 pisteruisku onkin ulkoisesti saman näköinen kuin kaasari paitsi että sisäpuolella on se ruisku suutin???"

        Juurikin näin.

        No, Paljon kiitoksia vastauksista :)


      • JanneK69
        Nyt alkaa sujua :-) kirjoitti:

        "Eli voin olettaa, että autossani on kuitenkin ruisku. Tarkemmin sanottuna 1 pisteruisku? ,koska se näyttää aivan tavalliselta kaasarilta..."

        Yksipisteruisku siinä on. Ja se näyttää aivan tavalliselta kaasuttimelta mutta rungossa olevaa suutinta ohjataan sähköisesti tietokoneella. Siis aivan eri asia kuin kaasutin jossa polttoaine imetään suuttimesta alipaineella.

        Ladassa on muuten yksipisteruisku joka on rakennettu samaan runkoon kuin kaasutin, ei ihme että ihmiset erehtyvät.

        "Mutta tietojeni mukaan 1 pisteruisku onkin ulkoisesti saman näköinen kuin kaasari paitsi että sisäpuolella on se ruisku suutin???"

        Juurikin näin.

        No, Paljon kiitoksia vastauksista :)

        " "Eli voin olettaa, että autossani on kuitenkin ruisku. Tarkemmin sanottuna 1 pisteruisku? ,koska se näyttää aivan tavalliselta kaasarilta..."

        Yksipisteruisku siinä on. Ja se näyttää aivan tavalliselta kaasuttimelta mutta rungossa olevaa suutinta ohjataan sähköisesti tietokoneella. Siis aivan eri asia kuin kaasutin jossa polttoaine imetään suuttimesta alipaineella.

        Ladassa on muuten yksipisteruisku joka on rakennettu samaan runkoon kuin kaasutin, ei ihme että ihmiset erehtyvät. "


        Pieleen meni. Sähköisesti ohjatussa kaasuttimessa katkotaan bensan saantia ~10 x sekunnissa siten, että normaalisti suutinneula on puolet ajasta auki ja puolet kiinni. Jos lambda-anturi ilmoittelee, että seus on liian laihalla, suuttimen aukioloaikaa pidennetään ja kiinnioloaikaa lyhennetään. Jos lambda kertoo seoksen olevan liian rikas, säädetään toiseen suuntaan.

        90-luvun alussa takavetoladoissa oli sähköisesti ohjattu kaasutin. Bensa imetään ilman joukkoon normaalin kaasuttimen tapaan. Tyhjäkäyntipiirillä ja pääpiirillä on oma sähkösuuttimensa. Viimeisessä vuosimallissa 1.7i -97 oli yksipisteruisku.

        80-luvun jenkkiautoissa on myös yleisesti käytössä sähköisesti ohjattu kaasutin, tosin vain yhdellä sähkösuuttimella.


        " "Mutta tietojeni mukaan 1 pisteruisku onkin ulkoisesti saman näköinen kuin kaasari paitsi että sisäpuolella on se ruisku suutin???"

        Juurikin näin. "


        Älä jakele mutu-tietoa, saattavat muutkin alkaa uskomaan...


      • JanneK69
        Posti tuli kirjoitti:

        Niin, onhan pysähtynyt kellokin kaksi kertaa vuorokaudessa aivan oikeassa !

        Kyllä täytyy keskimäärin katalysaattorin toimia aika huonosti kaasuttajan kanssa. En kyllä epäile etteikö tällaista härveliä olisi tehtykin.

        Esim. 90-luvun alkupuolen takavetoladat ja 80-luvun jenkkiautot.

        Ei tarvita muuta kuin normaalia rajusti isompi suutin kaasuttimeen, katkoja pätkimään bensan tuloa ja lambda-anturi kertomaan ohjeita katkojalle.


      • Honda miäs
        aivan totta kirjoitti:

        "Jos kaasuttimen tilalle vaihtaa esim. monipisteruiskun, niin se ei tarvitse minkään näköisiä katsastus tms toimenpiteitä"

        Tuo pitää paikkansa. Sillä, kaasutinmoottorilla varustettu auto ei ole vähäpäästöinen. MUTTA, tuo -92 mallinen honda onkin vähäpäästöinen, jolloin kaikkien muutosten jälkeen vähäpäästöisyys tulee toteutua. Tuon todistamiseen on kaksi vaihtoehtoa, joko valmis tehtaan valmistama kokonaisuus tai sitten VTT:n (kallis) mittaus.

        "(eri asia sitten jos moottoriteho kasvaa aivan hirmusen paljon), etenkään tuon ikäisessä autossa."

        Tuon ikäinen on siinä mielessä huono ilmaisu että auto on sen verran "nuori" että siihen on se katalysaattori laitettu kiinni ja siitä seuraa automaattisesti vaatimus vähäpäästöisyyden täyttymisestä.

        ''Joko valmis tehtaan valmistama kokonaisuus'' Eli kun mulla on 2.2 accordi ruiskulla. Ja oisin nyt ostamassa ehjä korista -92 2.0 kaasari vehettä. Elikkäs tuon ikäluokan auto on jo vähäpäästöinen, ja mun mielestä omassakin autossa on katti. Miten tälläinen tekniikan vaihto olisi järkevintä, eli kannattaako minun vaihtaa pelkkä ruisku kaasarin tilalle, vaiko vaihtaa koko motti.
        Oishan se mukava saada toi 2.2 uuteen koriin. Mutta kuinka iso projekti on. että tarviiko koskea alustaan?
        Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastailla : )


      • EinariElmari
        Honda miäs kirjoitti:

        ''Joko valmis tehtaan valmistama kokonaisuus'' Eli kun mulla on 2.2 accordi ruiskulla. Ja oisin nyt ostamassa ehjä korista -92 2.0 kaasari vehettä. Elikkäs tuon ikäluokan auto on jo vähäpäästöinen, ja mun mielestä omassakin autossa on katti. Miten tälläinen tekniikan vaihto olisi järkevintä, eli kannattaako minun vaihtaa pelkkä ruisku kaasarin tilalle, vaiko vaihtaa koko motti.
        Oishan se mukava saada toi 2.2 uuteen koriin. Mutta kuinka iso projekti on. että tarviiko koskea alustaan?
        Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastailla : )

        Vastatkaa kiitos tähän kommenttiin niin saan ilmoituksen @-postiin, kiitos! :D


      • wgg
        Ilman esimerkkiä kirjoitti:

        En ihan tuota usko ellet pysty jotakin esimerkkiä laittamaan japanilaisesta autosta jossa olisi yleensäkään ollut katalysaattoria JA kaasutinta, saatikka sitten 90-luvulla.

        Esimerkiksi juuri tuo -92 civic 1.3kaasari.


    • vähäpäästönen

      Onko autosi vähäpäästöinen? Mitä rekisteriotteessa lukee? Vai onko se vaan katalysaattori? Tietääkseni katalysaattori auto ja vähä päästönen auto on eria asia? Jos on pelkkä katalysaattori, niin sen ei tarvi toimia, jos on vähäpäästönen niin sillon pitää toimia. Kaverilla on tekniikan vaihto bemu ja kone oli merkattu katalysaattorix, niin katti piti panna, muttei tarvinu toimia? Kysyttiin myös asiaa toiselta katsastus konttorilta, niin he oli samaa mieltä että ei tarvi toimia.. Sillon otettiin katti pois ja poltettiin sisuskalut pois sieltä ja kaveri ajellu jo 3vuotta katsastuksesta läpi ilman päästö ongelmia.

      • Jälkeen kaikki on

        "Onko autosi vähäpäästöinen? Mitä rekisteriotteessa lukee? Vai onko se vaan katalysaattori?"

        1.1.1992 jälkeen Suomessa rekisteröidyt bensiinikäyttöiset henkilöautot ovat kaikki vähäpäästöisiä. Joten tuon on pakko olla ellei sitten tuo ilmoitettu vuosimalli ole se perinteinen kauppamiehen kusetus: vuosimalli 1992, käyttöönotto 15.9.1991.


      • Ape86
        Jälkeen kaikki on kirjoitti:

        "Onko autosi vähäpäästöinen? Mitä rekisteriotteessa lukee? Vai onko se vaan katalysaattori?"

        1.1.1992 jälkeen Suomessa rekisteröidyt bensiinikäyttöiset henkilöautot ovat kaikki vähäpäästöisiä. Joten tuon on pakko olla ellei sitten tuo ilmoitettu vuosimalli ole se perinteinen kauppamiehen kusetus: vuosimalli 1992, käyttöönotto 15.9.1991.

        Elikkäs se joka väittää ettei sähkökaaseriautoja ei oo katilla niin on tyhmä ja tietämätön :)
        Elikkä mulla on Primera -90 ja Otteessa lukee Sähköisesti ohjattu kaasutin, Kolmitoimi katalysaattori, vähäpäästöinen, pakokaasujen takaisin kierrätys, akttivihiilisuodatin eli on tiplehööriä ja alipaineletkuja konehuoneen täyttönä...


      • trackson
        Ape86 kirjoitti:

        Elikkäs se joka väittää ettei sähkökaaseriautoja ei oo katilla niin on tyhmä ja tietämätön :)
        Elikkä mulla on Primera -90 ja Otteessa lukee Sähköisesti ohjattu kaasutin, Kolmitoimi katalysaattori, vähäpäästöinen, pakokaasujen takaisin kierrätys, akttivihiilisuodatin eli on tiplehööriä ja alipaineletkuja konehuoneen täyttönä...

        Tässä ko. Hondan moottorin speksit (kaasari on):

        D13B2

        * Found in:
        o 1992-1995 Honda Civic DX (European Market)
        Displacement : 1343 cm³
        Bore and Stroke : 75 mm X 76 mm
        Compression : 9:1
        Power, Torque : 75 hp (56 kW) @ 5300 rpm
        Valvetrain : SOHC, 4 valves per cylinder
        Fuel Control : Single Carburetor


    • Haistakaa paska!

      Kuten tästä keskustelusta osaat varmaan päätellä, että kysyit täällä mitä tahansa, niin vastaukseksi saat aina jotain aivan turhaa offtopic-väittelupaskaa.

      Välikysymys kaikille, miten tämä kattiväittely auttoi ketjun aloittajaa millään tavalla? Olette kaikki elämättömiä paskoja!

      • 'öpåoh9g80

        tulikin jo kaks kaasari kattia,eli honda ja nissan.Ryssät teki samaraan kans sellaisen virityksen.Eikä volkkarin ykspiste ruisku ny kovin kaus kaasarista jääny


    • Takaveto-lada

      Myös takavetolatukoissa oli 90-luvun alussa kaasari katti. Yksipisteruisku tuli viimeisissä 1.7i-malleissa.

      Ja kun aikoinaan tuotiin paljon 80-luvun alkupuolen jenkkifarmareita, niin niissä myös kaasari katti.

    • Ali G

      Onko se ihan pakko ruveta vänkäämään minä vuonna on kaasareita ja ruiskuja tehty. Ruiskuja tehtiin ameerikassa jo 50-luvulla. 1956 Chevrolet 283 V8 moottori. Alfa Romeolla oli 1940-luvulla jo 6 suuttimen elektroninen ruiskutusjärjestelmä.

      Kiitokset Tracksonille ja JanneK:lle, jotka oli ainoat jotka viitsi ottaa faktat pöytään ja todeta mikä siinä on. Sen olisi voinut tehdä ne ensimmäiset, mutta ei kun piti ruveta siellä vänkäämään. Ihmettelen miksi muitten pitää ruveta ihmeellisesti vänkäämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe