Tradenomi

Salla

Haluisin tietaa minkalaisessa tehtavassa olet, tredenomin koulutuksen saanut, ja paljonko saat palkkaa.

Kiitti!

24

3104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toista vuotta

      Muita en tunne

    • Mia

      Oon työttömyyskassalla töissä ja saan vähän reilut 10 000 mk kuussa.

      • ihan muu

        Olen jo pitkään ihmetellyt, että mistä kaikille tradenomeille löytyy töitä. Muutama kaverini on merkonomi/tradenomi, ja mihin tahansa hommaan he hakemuksensa laittavat, niin siellä on 300 muutakin merkonomia tappelemassa samasta paikasta. Ikävää. Erikoistumisvaihtoehtojakaan kun ei oikein ole: nämä viestintä, markkinointi ja laskenta kun ovat vain yleisnimikkeitä. Mitään syvällistä osaamistahan merkonomin tutkinto ei anna.

        Tradenomin koulutuksessahan kahlataan läpi toimistorutiinien perusoppimäärä. Sitten osataan laskuttaa ja tehdä jonkun toisen suunnittelemia markkinointikampanjoita. Työelämässä tapaamistani merkonomeista suurin osa ei osaa mitään erityistä ja ovat vielä haluttomampia oppimaan uutta. Usein työpaikkojen purnaajista 90% on juuri näitä merkonomeja. Kuitenkaan vaativampia hommia ei heille uskalla antaa, koska ne tehdään miten sattuu. Ilmeisesti merkonomikoulutuksesta puuttuu osa: itsenäinen työskentelytapa.


    • Zvona

      http://www.tradenomiliitto.fi

      Palkkasuositukset ovat valtakunnallisia ja sen vuoksi hieman alle normaalien suosituksien. Tarkoitus ei nimittäin ole masentaa ketää, mutta myös ohjata tradenomiopiskelijoita.

      Pääkaupunkiseudulla toista/kolmatta vuotta opiskelevat saavat _oman alansa_ työtehtävistä 1500 - 2500 EUR / kk.

      Itse teen alani hommia, takana 54ov. Palkka on 1700EUR / kk, jonka lisäksi teen kausiluontoisia projekteja. Kokonaisuudessaan maksan veroillani vuositasolla kahden yliopisto-opiskelijan opintotuet.

      • Ekonomi

        >>Kokonaisuudessaan maksan veroillani vuositasolla kahden yliopisto-opiskelijan opintotuet.

        No mutta monenkos Tradenomi-opiskelijan opintotuen koulutettu Ekonomi maksellessaan verojaan? Hei, ei kannata olla kateellinen, vaikkei pääse Kauppakorkeaan ja pitää kuitenkin uskotella itselleen iltaisin, että Tradenomi = Ekonomi, Ekonomi = Tradenomi... =) Kaikkihan täällä tiensä valitsee, joidenkin on pakko käydä Tradenomeiksi.
        TRADENOMI = MERKONOMI, MERKONOMI = TRADENOMI!!


      • it miäs
        Ekonomi kirjoitti:

        >>Kokonaisuudessaan maksan veroillani vuositasolla kahden yliopisto-opiskelijan opintotuet.

        No mutta monenkos Tradenomi-opiskelijan opintotuen koulutettu Ekonomi maksellessaan verojaan? Hei, ei kannata olla kateellinen, vaikkei pääse Kauppakorkeaan ja pitää kuitenkin uskotella itselleen iltaisin, että Tradenomi = Ekonomi, Ekonomi = Tradenomi... =) Kaikkihan täällä tiensä valitsee, joidenkin on pakko käydä Tradenomeiksi.
        TRADENOMI = MERKONOMI, MERKONOMI = TRADENOMI!!

        valmistuin 2 vuotta sitten. töissä olen it alalla tampereella ja palkka n 4000 eur/k


      • Zvona
        Ekonomi kirjoitti:

        >>Kokonaisuudessaan maksan veroillani vuositasolla kahden yliopisto-opiskelijan opintotuet.

        No mutta monenkos Tradenomi-opiskelijan opintotuen koulutettu Ekonomi maksellessaan verojaan? Hei, ei kannata olla kateellinen, vaikkei pääse Kauppakorkeaan ja pitää kuitenkin uskotella itselleen iltaisin, että Tradenomi = Ekonomi, Ekonomi = Tradenomi... =) Kaikkihan täällä tiensä valitsee, joidenkin on pakko käydä Tradenomeiksi.
        TRADENOMI = MERKONOMI, MERKONOMI = TRADENOMI!!

        En ole kateellinen. Ehkäisin vain kommentillani sen luulon, että tradenomit eivät tekisi töitä opiskelun ohella ja jos tekevät, niin tekevät sitä huonolla palkalla.

        En olisi hakenut Kauppakorkeaan muutenkaan, sillä opiskelen tietojenkäsittelyä, joten yksikään ekonomi ei voi edes kuvitella olevansa minun tasolla.

        Sen verran pitää muistuttaa, että esim. Heliaan on liiketalouden koulutusohjelmaan ollut viime vuosina pienempi sisäänpääsyprosentti kuin HKKK:hon.

        Jokaisella on omat näkemyksenä koulutuspolitiikasta. Mitä korkeammalle tasolle mennään, sitä yhtenäisemmät ovat linjat ekonomien ja tradenomien välillä. Voit tietysti siellä Arkadiankadulla naureskella kavereidesi kanssa kahvilla kuinka tyhmiä tradenomit ovat. Ei siitä kukaan pahastu.


      • tilpertti
        Zvona kirjoitti:

        En ole kateellinen. Ehkäisin vain kommentillani sen luulon, että tradenomit eivät tekisi töitä opiskelun ohella ja jos tekevät, niin tekevät sitä huonolla palkalla.

        En olisi hakenut Kauppakorkeaan muutenkaan, sillä opiskelen tietojenkäsittelyä, joten yksikään ekonomi ei voi edes kuvitella olevansa minun tasolla.

        Sen verran pitää muistuttaa, että esim. Heliaan on liiketalouden koulutusohjelmaan ollut viime vuosina pienempi sisäänpääsyprosentti kuin HKKK:hon.

        Jokaisella on omat näkemyksenä koulutuspolitiikasta. Mitä korkeammalle tasolle mennään, sitä yhtenäisemmät ovat linjat ekonomien ja tradenomien välillä. Voit tietysti siellä Arkadiankadulla naureskella kavereidesi kanssa kahvilla kuinka tyhmiä tradenomit ovat. Ei siitä kukaan pahastu.

        En mä nyt tietysti tiedä mistään mitään, mutta mulla on hommissa muutama KTM jotka ovat opiskelleet tietojenkäsittelyä. Noin.

        Näissä tradenomi ja palkka kesksuteluissa on syytä ottaa huomioon, että suuntautuminen vaikuttaa palkkaan huomattavasti. IT puolella palkat on ihan ok, miellä ainakin linjassa inssien, KTM jne. kanssa. Oppiarvo ei palkkaan kyllä merkittävästi vaikuta verrattuna taitoihin ja kokemukseen.

        Muilla tradenomeilla sitten näyttäis menevänkin heikommin. Hommia ei ole tarjolla kovinkaan runsaasti ja jos jotain on, on liksat kyllä kirkkaasti lähempänä 1700€ kuin 2500€.

        Jaa mutta unohdinkin sen kolmannen ryhmän: myyntimiehet. Palkat voi olla hyvänä päivänä mitä vain ja huonona, no jaa. Ja vaatii tietysti asennetta (on aika koiranvirka, kyllä on kokemusta).


      • Ekonomi
        tilpertti kirjoitti:

        En mä nyt tietysti tiedä mistään mitään, mutta mulla on hommissa muutama KTM jotka ovat opiskelleet tietojenkäsittelyä. Noin.

        Näissä tradenomi ja palkka kesksuteluissa on syytä ottaa huomioon, että suuntautuminen vaikuttaa palkkaan huomattavasti. IT puolella palkat on ihan ok, miellä ainakin linjassa inssien, KTM jne. kanssa. Oppiarvo ei palkkaan kyllä merkittävästi vaikuta verrattuna taitoihin ja kokemukseen.

        Muilla tradenomeilla sitten näyttäis menevänkin heikommin. Hommia ei ole tarjolla kovinkaan runsaasti ja jos jotain on, on liksat kyllä kirkkaasti lähempänä 1700€ kuin 2500€.

        Jaa mutta unohdinkin sen kolmannen ryhmän: myyntimiehet. Palkat voi olla hyvänä päivänä mitä vain ja huonona, no jaa. Ja vaatii tietysti asennetta (on aika koiranvirka, kyllä on kokemusta).

        Juuri näin.
        Katsos jopa yliopistoissa/korkeakouluissa on valinnaisuutta/mahdollisuus opiskella esim. KTM tutkinnon suuntautumisopintoina/syventävinä/lisäopintoina tietojenkäsittelyä. Miksi sitten et hakenut suoraan yliopistoon tietojenkäsittelyä lukemaan, jos KTM tutkinto on liian kesy? Jossakin luetaan lisäksi jopa Ohjelmistoliiketoiminnan FM:ksi...

        Periaate on tosiaan se, etten minäkään maksa palkkaa koulutuksesta, vaan osaamisesta ja työkokemuksesta. Toisaalta en ole ottanut ketään töihin, jos koulutus on kokonaan puuttunut. Se mielestäni kertoo jotain henkilöstä... Minulla vaan on tarjolla hommia, joihin tarvitaan mielellään yliopiston/korkeakoulun käynyt ja mielellään spesiaali suuntautuminen, koska harvoin on aikaa/rahaa ryhtyä kurssittamaan ja kouluttamaan uuttaa työntekijää tehtäviin ihan nollasta.


      • Levyseppähitsaaja
        Ekonomi kirjoitti:

        Juuri näin.
        Katsos jopa yliopistoissa/korkeakouluissa on valinnaisuutta/mahdollisuus opiskella esim. KTM tutkinnon suuntautumisopintoina/syventävinä/lisäopintoina tietojenkäsittelyä. Miksi sitten et hakenut suoraan yliopistoon tietojenkäsittelyä lukemaan, jos KTM tutkinto on liian kesy? Jossakin luetaan lisäksi jopa Ohjelmistoliiketoiminnan FM:ksi...

        Periaate on tosiaan se, etten minäkään maksa palkkaa koulutuksesta, vaan osaamisesta ja työkokemuksesta. Toisaalta en ole ottanut ketään töihin, jos koulutus on kokonaan puuttunut. Se mielestäni kertoo jotain henkilöstä... Minulla vaan on tarjolla hommia, joihin tarvitaan mielellään yliopiston/korkeakoulun käynyt ja mielellään spesiaali suuntautuminen, koska harvoin on aikaa/rahaa ryhtyä kurssittamaan ja kouluttamaan uuttaa työntekijää tehtäviin ihan nollasta.

        "Jossakin luetaan lisäksi jopa Ohjelmistoliiketoiminnan FM:ksi..."
        Filosofian maisteriksi? Mitähän se Ekonomi on oikein mahtanut tänne kirjoitella.


      • Nikke
        Ekonomi kirjoitti:

        Juuri näin.
        Katsos jopa yliopistoissa/korkeakouluissa on valinnaisuutta/mahdollisuus opiskella esim. KTM tutkinnon suuntautumisopintoina/syventävinä/lisäopintoina tietojenkäsittelyä. Miksi sitten et hakenut suoraan yliopistoon tietojenkäsittelyä lukemaan, jos KTM tutkinto on liian kesy? Jossakin luetaan lisäksi jopa Ohjelmistoliiketoiminnan FM:ksi...

        Periaate on tosiaan se, etten minäkään maksa palkkaa koulutuksesta, vaan osaamisesta ja työkokemuksesta. Toisaalta en ole ottanut ketään töihin, jos koulutus on kokonaan puuttunut. Se mielestäni kertoo jotain henkilöstä... Minulla vaan on tarjolla hommia, joihin tarvitaan mielellään yliopiston/korkeakoulun käynyt ja mielellään spesiaali suuntautuminen, koska harvoin on aikaa/rahaa ryhtyä kurssittamaan ja kouluttamaan uuttaa työntekijää tehtäviin ihan nollasta.

        Ainakin oman kokemukseni mukaan melko valmiita työntekijöitä saa diplomi-insseistä ja tradenomeista. Tuntuu, että tietotaitoa löytyisi olevan valmiiksi ja jostain syystä myös asennetta.


      • Ekonomi
        Levyseppähitsaaja kirjoitti:

        "Jossakin luetaan lisäksi jopa Ohjelmistoliiketoiminnan FM:ksi..."
        Filosofian maisteriksi? Mitähän se Ekonomi on oikein mahtanut tänne kirjoitella.

        Eli Ohjelmistoliiketoiminnan Filosofian Maisteri. Se on katos kauppapainotteinen tietojenkäsittelyn opintosuunta Yliopistossa. Sähköistä kaupankäyntiä jne... You know, now?

        Katos oli kyse siitä, että eräs edellä kirjoittanut halusi lukea juuri Tradenomiksi, kun Yliopisto-opinnot eivät tarjoa hyvää koulutusvalinnaisuutta ja kaivelin hänelle muutaman esimerkin...


      • Faktaa
        Ekonomi kirjoitti:

        >>Kokonaisuudessaan maksan veroillani vuositasolla kahden yliopisto-opiskelijan opintotuet.

        No mutta monenkos Tradenomi-opiskelijan opintotuen koulutettu Ekonomi maksellessaan verojaan? Hei, ei kannata olla kateellinen, vaikkei pääse Kauppakorkeaan ja pitää kuitenkin uskotella itselleen iltaisin, että Tradenomi = Ekonomi, Ekonomi = Tradenomi... =) Kaikkihan täällä tiensä valitsee, joidenkin on pakko käydä Tradenomeiksi.
        TRADENOMI = MERKONOMI, MERKONOMI = TRADENOMI!!

        Merkonomi= merkonomi, tradenomi=tredenomi ja ekonomi=ekonomi ja sillä sipuli!

        Merkonomin tutkinnossa asiat käydään läpi pintaa koskettamalla, tradenomin tutkinnossa hieman pintaa syvemmälti ja ekonomin tutkinnossa (KTM)asiat käsitellään syvällisesti. Osaaminen/tietämys on tietenkin ed. mukaista ja niin myös palkat ja työmahdollisuudet

        Itse opiskelen iltalinjalla tradenomiksi!


    • Naxu

      Yritysviestinnän sv:sta valmistuin kesällä. Töissä pikkupuljussa tekemässä saittia ja esitettä jne. Palkka 1175 €. Täytyneeki näköjää kysellä korotusta, työsuhde muuttui harjoittelusta vakituiseksi...

    • Jees Man

      tällä hetkellä tuntuu ettei siitä tradenomin koulutuksesta ollut mitään hyötyä.

    • Jape

      Pääkaupunkiseudulla systeemisuunnittelijana, valmistuin -99 tietojenkäs. tradenomi. Liksa 2500€/kk.

    • James

      Tampereella, valmistunut 2001. Työkokemusta n. 1,5 vuotta. Palkka 1850e/kk.

      PS inhoan työtäni... Mielummin olisin vaikka puutarhuri. Työelämä on muutenkin ollut suuri pettymys!

      • Salla

        Olipa taas piristavaa luettavaa. Paremmin tai ainakin korkeammin koulutetut ei arvosta ja mika pahempaa, ihmiset ei itekkaan arvosta... :(

        No Ekonomille sen verran, etta mina olisin muuten paasyt Jkl:n yliopistoon tal.tiet. lukeen, mutta kun en paassyt soveltuvuuskokeista lapi. Tosin en voi sanoa, etta amk olisi ollut perseesta. Ma tykkasin. Siis lopputyöta vaille valmis.


      • James
        Salla kirjoitti:

        Olipa taas piristavaa luettavaa. Paremmin tai ainakin korkeammin koulutetut ei arvosta ja mika pahempaa, ihmiset ei itekkaan arvosta... :(

        No Ekonomille sen verran, etta mina olisin muuten paasyt Jkl:n yliopistoon tal.tiet. lukeen, mutta kun en paassyt soveltuvuuskokeista lapi. Tosin en voi sanoa, etta amk olisi ollut perseesta. Ma tykkasin. Siis lopputyöta vaille valmis.

        Koulussa vielä ajattelin, että kiva kun pääse töihin ja tekemään kovasti työtä ja uraa. Mutta jo näin vähäisen kokemuksen jälkeen olen aivan leipääntynyt koko aikaiseen suorittamiseen ja siihen että koko ajan pitäisi pyrkiä parempaan jne.

        Harkitsenki vakavasti alan vaihtoa, ehkä tämä on vain liian stressaavaa minulle. En haluaisi kuolla ennen 30 ikävuotta työhön. Uralle ja rahalle haistatan pitkät... Myin juuri autoniki pois koska siitäkään ei ole muuta kuin kuluja jotka vaativat tietyn tulotason.

        Toiset arvostavat ihmisiä jotka ovat nuorena johtajapallilla ja ovat klo 1900 perjantaina vielä töissä, minä en!


      • Ekonomi
        Salla kirjoitti:

        Olipa taas piristavaa luettavaa. Paremmin tai ainakin korkeammin koulutetut ei arvosta ja mika pahempaa, ihmiset ei itekkaan arvosta... :(

        No Ekonomille sen verran, etta mina olisin muuten paasyt Jkl:n yliopistoon tal.tiet. lukeen, mutta kun en paassyt soveltuvuuskokeista lapi. Tosin en voi sanoa, etta amk olisi ollut perseesta. Ma tykkasin. Siis lopputyöta vaille valmis.

        ...kaikkia koulutuksia.
        Kyse ei ole siitä tosiaan, ettenkö arvostaisi Tradenomi koulutusta yhtä paljon kuin esim. AMK:n Insinöörikoulutusta.

        Kyse on vain siitä, että koulutusuudistuksen jälkeen, oliko se nyt vuonna 1996, kun kaikki opistoasteen koulut muuttuivat AMK:ksi, Tradenomeille, ainakin minun tuntemille kavereille oli pidetty jokin psyykkauskurssi, jolla jokaiselle oli "toitotettu" tradenomien ja KTM-tutkinnon yhteinäisyyksiä. "Kuinka tämä AMK koulutus on paljon parempi kuin Helsingin kauppakorkean suorittaneen, kun täällä te opitte käytännössä kuinka työt tehdään, toisin kuin HKKK:n porukka opettelee kaiken vain ulkoa..." Tämä hehkutus todella ihmetyttää minua...

        Eli toivon todella sitä, että kaikki voisivat olla ylpeitä omasta koulutuksestaan ja jättävät turhat mainostamiset/väittelyt koulujen paremmuudesta muualle. Kyllä työnantajat viimeistään päättävät mikä koulutus/koulu mihinkin tehtävääm riittää...

        Tulipas stooria... =) Toivottavasti en loukannut ketään kirjoittelullani, en voi asioihin puuttumiselleni mitään...

        Nim. M.Sc.(Eng.) 1997, M.Sc.(Econ.) 1999


      • tradenomi = tradenomi
        Ekonomi kirjoitti:

        ...kaikkia koulutuksia.
        Kyse ei ole siitä tosiaan, ettenkö arvostaisi Tradenomi koulutusta yhtä paljon kuin esim. AMK:n Insinöörikoulutusta.

        Kyse on vain siitä, että koulutusuudistuksen jälkeen, oliko se nyt vuonna 1996, kun kaikki opistoasteen koulut muuttuivat AMK:ksi, Tradenomeille, ainakin minun tuntemille kavereille oli pidetty jokin psyykkauskurssi, jolla jokaiselle oli "toitotettu" tradenomien ja KTM-tutkinnon yhteinäisyyksiä. "Kuinka tämä AMK koulutus on paljon parempi kuin Helsingin kauppakorkean suorittaneen, kun täällä te opitte käytännössä kuinka työt tehdään, toisin kuin HKKK:n porukka opettelee kaiken vain ulkoa..." Tämä hehkutus todella ihmetyttää minua...

        Eli toivon todella sitä, että kaikki voisivat olla ylpeitä omasta koulutuksestaan ja jättävät turhat mainostamiset/väittelyt koulujen paremmuudesta muualle. Kyllä työnantajat viimeistään päättävät mikä koulutus/koulu mihinkin tehtävääm riittää...

        Tulipas stooria... =) Toivottavasti en loukannut ketään kirjoittelullani, en voi asioihin puuttumiselleni mitään...

        Nim. M.Sc.(Eng.) 1997, M.Sc.(Econ.) 1999

        Kerroit, että tuntemillesi kavereillesi oli pidetty jokin psyykkauskurssi, jolla jokaiselle oli "toitotettu" tradenomien ja KTM-tutkinnon yhteinäisyyksiä ja että AMK koulutus on paljon parempi kuin Helsingin kauppakorkean suorittaneen. Tuolla aiemmin myös mainitsit, että tradenomit kuvittelevat, että TRADENOMI = EKONOMI ja ekonomit taas ovat sitä mieltä, että TRADENOMI = MERKONOMI.

        En tiedä missä koulussa kaverisi ovat, mutta AMK:ssa, jossa minä opiskelin, "toitotetiin" kyllä sitä, että tradenomi on merkonomin ja ekonomin "välimuoto". Ainakaan minä ja opiskelijakaverini emme ole koskaan kuvitelleet olevamme ekonomeja! Tiedämme niiden eron! Ja toivon, että ekonomitkin tietävät myös tradenomin ja merkonomin eron...

        Eli kyllä Suomesta löytyy kouluja, joissa opettajat eivät kuvittele kouluttavansa ekonomeja tradenomien sijasta ja tradenomit tietävät olevansa tradenomeja.

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että toivottavasti kaikki voisivat olla ylpeitä omasta koulutuksestaan. Kyllä tässä maailmassa kaikennäköisiä ammatteja tarvitaan (vaikka töitä ei tunnukaan löytyvän!). Ja kuten sanoit, työnantajathan ne viimeistään päättävät mikä koulutus/koulu mihinkin tehtävään riittää... Mutta harmi vaan, että suhteilla on usein koulutusta tärkeämpi merkitys työnsaannissa...


    • J.N.

      Jep... taitaa olla aika monenlaisia tehtäviä tuolla kaupallisella puolella.

      Yksi on ainakin kohtuullisen hyvin menestyvän holding-yrityksen palveluksessa.

    • Faktaa

      Opiskelen iltalinjalla yrityshallinnon tradenomiksi takana 105 ov. Työskentelen tukkumyyjänä 1601 euron kuukausipalkalla, tosin samassa työssä olin jo ennen opiskelujeni aloittamista!?

      Tradenomi tuttujen hommia: yksi aloittaa ensi kuun alusta hankejohtajana, yksi tuttuni pääsi myymäläpäälliköksi, yksi on toimistossa töissä, yksi on aluepäällikkönä, yksi on yrittäjä, yksi on edustajana... kukaan tutuistani, jotka ovat lukeneet tradenomiksi ei ole työtön.

      Ajat muuttuvat ja niin myös koulutus ja koulutuksen taso! Ennenvanhaa ja vielä nykyäänkin on johtajia, jotka eivät ole käyneet kuin kansakoulun, eikä ollut mitenkään harvinaista, että osa pankinjohtajista oli merkonomeja etc.

      Itse hain erään tukkumyyntikonttorin vetäjän paikkaan, johon en päässyt, mutta toiselle puolelle suomea sama yritys tarjosi vastaava konttorin johtajan paikkaa! Palkkatoiveeni oli 2500 euroa provisio ja mahdollinen bonus!? En kyllä ottanut työtä vastaan, koska en halua jättää koko elämääni työn takia taakseni!

      Sekin on täyttä faktaa, että todellisiin asiantuntija-tehtäviin, opettajan tehtäviin, ylimmän johdon tehtäviin ym. vaaditaan lähes poikkeuksetta ylempää korkeakoulututkintoa, eli ekonomi (KTM) tai joku muu!

      Tradenomin koulutuksella on mahdollisuus hakeutua alemman- ja keski-johdon tehtäviin. On kuitenkin huomattava, ettei näin välttämättä ole, sillä ei todellakaan ole selvää että kun luet tradenomiksi tai ekonomiksi, niin sinusta automaattisesti tulisi jonkin tason johtaja tai että saisit hyvä työn! Kaikki on kiinni ihmisestä itsestään ja asenteesta, on oltava valmis ottamaan aluksi huonompiakin töitä! On turha kuvitella, että suoraan koulunpenkiltä johtajan pallille hypättäisiin! Monesti on oltava valmis jättämään ns. entinen elämä taakseen ja lähdettävä työn perässä kotikonnuiltaan toisaalle, johon ainakaan itse en ole ainakaan tällä hetkellä valmis. Tuoko ura sitten onnea, se on eri juttu?! Itse koen olevani tällä hetkellä onnellinen näin!

      Merkonomeja, tradenomeja ja ekonomeja, näitä kaikkia on eritasoisissa tehtävissä, ja myös työttömänä!

      Kaupallisen koulutuksen ongelma on mielestäni se, ettei mistään varsinaisesta alasta tiedetä mitään! Vaikka tietäisit kaiken esim. markkinoinnista, niin jostakin alasta ja sen erityispiirteistä täytyisi tietää jotakin, ja varsinkin ns. paremmissa hommissa vielä melkoisen paljonkin, ennenkuin sinua kukaan uskaltaa "puikkoihin" päästää!

      Ainakin itse näin ajattelen, että jos minulla olisi jokin yritys, niin vaikka olisi markkinoinnin professori, niin en häntä voisi ottaa yritykseni markkinointipäälliköksi ellei hän tietäisi yritykseni alasta hölkäsen pöläystä!

      Itse luen nyt neljättä tutkintoa, mutta harmikseni kaikki mitä olen opiskellut on hieman liian spesiaalialaa, tosin voihan näitäkin tietoja soveltaa toisiin aloihin, ja monesti eri alaa lukenut voi tuoda hienoja näkemyksiä ja ajatuksia toiselta alalta.

      No joo siinähän sitä tuli juttua, nyt töihin! :)

    • Tuleva tradenomi

      Palkkataso on tradenomeilla keskiarvoa parempi ja työllisyystilanne hyvä.

      Heliasta vuosina 97-01 valmistuneista on työttömiä 1,7%, joka on pienin prosentti koko suomen ammattikorkeakouluista. Korkeakoulujen ja yliopistojen vastaavaa prosenttia en tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4174
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4062
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3884
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2697
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2465
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2064
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2062
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1930
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1599
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe