Olen syksyn ajan tehnyt keikkaluontoisesti työtä eräässä yrityksessä. Homma on toiminut niin, että ilmoitin itsestäni ja halukkuudestani tehdä kyseisessä työpaikassa sijaisuuksia, kun kuulin puskaradion kautta, että siellä tarvitaan koulutettua työvoimaa. Tilanne on nyt mennyt sellaiseksi, että työtä on tosiaan riittänyt. Noin kolmen kuukauden aikana olen tehnyt melkeinpä säännöllisesti 3-5 työpäivää viikossa.
Sinänsä on toki mahtavaa, että töitä on löytynyt ja ovat minun työpanokseeni olleet sillä tavalla tyytyväisiä, että soittavat aina töihin kun tarvetta on. Mutta ärsyttävää tässä on se, että soittoja tulee jatkuvasti hyvin lyhyellä varoitusajalla, tyyliin aamulla klo 10 soitetaan että pääsetkö iltavuoroon klo 13. Mitään ei voi suunnitella, kun koko ajan pelottaa, että soitto tulee ja työtarjouksista on hyvin vaikea kieltäytyä. En valita siitä, että olen saanut olla töissä, jokainen palkkasentti on tarpeen, mutta alkaa väsyttää ihan suunnattomasti tämä ainainen varuillaan olo. Erityisen raskaaksi koen sen, että kyseessä on vuorotyö eli ei koskaan tiedä onko vapaata aamulla vai illalla vai onko ollenkaan. Sekin on nimittäin koettu että on pitänyt tehdä aamu- ja iltavuoro peräkkäin... :(
Tuntuu, että minua käytetään hyväksi. Työvoiman tarve on ko. paikassa todellinen ja se vastaa ainakin osittain myös koulutustani, mutta ilmeisesti minulle ei sovi tällainen "keikkailu". Ottaa niin paljon päähän, että en tiedä mitä teen. En voi ko. paikkaan ilmoittaa, etten enää keikkoja ota, koska muutakaan työtä ei ole tiedossa ja siitähän napsahtaisi sitten päivärahakarenssi, jos kieltäydyn työstä.
Ne harvat kerrat kun olen kieltäytynyt muihin jo sovittuihin menoihin vedoten työstä (juuri sellaisissa tapauksissa kun soitetaan esim. aamulla illaksi töihin) saan osakseni tympeän vastaanoton siitä, että en ole valmis auttamaan työtovereitani tiukassa tilanteessa. Suoraanhan sitä ei sanota, mutta niin paljon voi päätellä sanavalinnoista ja äänensävyistä. Jos olisin tiennyt homman menevän tällaiseksi, en olisi ikipäivänä ilmoittanut itsestäni ko. paikkaan, mutta minkäs teet. Halusin vain osoittaa olevani aktiivinen työnhaussani, kun Työkkäri hengittää niskaan.
Elämäni kulkee nykyään sitä rataa, että joinakin aamuina haluaisin laittaa puhelimen kiinni ja piiloutua asuntooni, jotta minua ei työpaikalta tavoitettaisi. Siinä vaan kuihtuisi sitten sekin vähä sosiaalinen elämä jota hädin tuskin pystyn nytkään ylläpitämään kun työvuorot ovat mitä ovat. Tuntuu kuin minun pitäisi olla jatkuvassa valmiudessa ma-pe klo 7 - 22, koska sinä aikana soitto saattaa tulla. Jos saisinkin tästä ns. varalla olosta jotain korvausta, asia olisi ihan eri, mutta kun maksetaan vain tehdystä työstä.
Miksei tällaiseen paikkaan voida palkata ns. varahenkilöä, joka olisi aina työssä siellä missä tarvitaan? Kuinka lyhyellä varoitusajalla on inhimillistä töihin kutsua? Ja kuinka tätä epäsäännöllistä elämää tulisi elää? Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ja ennen kaikkea, onko joku päässyt jollakin konstilla irtaantumaan tällaisesta oravanpyörästä? Olen niin poikki...
Keikka/pätkätyö
73
26604
Vastaukset
- Höynä
Minä halusin itse osa-aikaisen työn, koska koen että elämässä pitää olla aikaa muullekkin kuin kasista neljään pakertamiselle. Vähän sama minullakin työkkärin kanssa, jotain oli löydettävä. Löysin sitten ilmoituksen uudesta kotipalveluyrityksestä joka haki "keikkatyöläisiä". Tästä on nyt 9 kuukautta. Olen liiton sovitellulla päivärahalla ja keikkoja on ollut alusta asti niukanpuoleisesti, mutta kaikki kasautuu minulle. Minulla on 2 vakituista asiakasta, joiden luona käyn joka päivä. Toisella kaksi kertaa ja toisella kerran, molemmissa myös viikonloppuisin. Siis välillä kotiin ja sillä aikaa vastailen höperöityneen asiakkaan puheluihin myös vapaalla (mitä on harvoin) Lisäksi on muut yllätyskeikat, joita saattaa tulla tunnin varoitusajalla. Vakiotyö vie n. 3,5 tuntia päivässä. Ongelma on se, että en saa tarpeeksi vapaata. Kesällä olin putkeen 6 viikkoa töissä joka päivä. Sijaista ei löytynyt. On mennyt pääsiäinen, vappu, juhannua ja nyt joulukin, koska muut vetoavat lapsiin ja heidän tarpeisiin pyhinä. Työntekijöitä on 2 joista toinen olen minä. Toinen ei voi tehdä kuin hyvin satunnaisesti muutaman tunnin viikossa. Asiakkaat ovat vaativia (toinen dementoituva). Minulla ei ole autoa, joten kävelyä tulee edestakaisin näin talvisin about 20 kilometriä päivässä (en liioittele). Esimies ei tätä ymmärrä, sovittiin toisen työkaverin ja esimiehen kanssa joka toisen viikonlopun tuurauksesta että saisin huilata. Tämän piti olla selvää eikä erikseen tarvitsisi minun ruinata; ei ollut. Olin jo suunnitellut menoa ja kun varmistin toisen menon asiakkaiden luo, hän ei pystynytkään, kun pitää mennä jouluostoksille. Peru siis omat menot. Alan olla jo ihan hajalla. Mies sanoo, että sano itsesi irti. Olen kuitenkin niin nössö, että ajattelen vain sitä miten asiakkaat tulee hoidettua jos jään pois, heillä ei siihen ole resursseja. Toisaalta pitkä karenssi hirvittää ja taas olisi edessä uuden työn haku. Kaikki on ihan sekaisin, en saa nukuttua tarpeeksi, kuudelta on jo oltava työmaalla joka aamu. Ketään en jaksa mennä tapaamaan, koska tulee vielä ylimääräistä kävelyä, eikä kukaan kutsu mihinkään, koska ovat jo tottuneet että olen aina töissä, menossa sinne tai sitten on aamulla aikainen herätys. Alan olla jo yksinäinen, työkavereita ei ole ja siten kaikki tuntuu vielä ahdistavammalta. Taidan mennä piiloon ja jäädä sinne. Harkitkaa mihin ryhdytte. Tässä työssä ei palkkaa saa odotusajalta, vaikka "päivystäisi".
- Masentavaa
...että "meitä" on muitakin. Minä myös sosiaali- ja terveysalalla työssä, ehkä meitä alan valinneita vaivaa sellainen ylitunnollisuus, että huoli asiakkaista menee oman mielenterveyden edelle. Minun fiilikseni ovat hyvin samankaltaisia sinun "Höynä" kanssasi. Yöunet kärsivät ja ennen kaikkea sosiaalinen elämä juuri edellä mainitsemistasi syistä. Minua myös kehotettu eroamaan työstä, mutta kun ei ole kanttia. Karenssi tuntuisi hurjalta, vaikka eroamisen syynä olisi oman terbveyden ja jaksamisen turvaaminen. Tuntuu kuin sitten saisi leiman otsaansa, ettei ole kykenevä työhön kun ei jaksa sitä tehdä, jos työajat vaihtelevat ja ovat epäsäännölliset. En ymmärrä kuinka kukaan voisi sellaista jaksaa. Itse olen valmistunut ammattiini vasta noin vuosi sitten, joten masentavalta tuntuu sekin että enkö muka jaksa/halua alani työtä tehdä. Mutta toisaalta olen todistanut itselleni pärjääväni työssä, jos tiedän edes vähän etukäteen milloin olen työssä ja milloin vapaalla. Eli luulen kuitenkin oikean alan valinneeni, väsymys ja ahdistus johtuvat käsittääkseeni vain epäinhimillisistä työoloista.
Toivon sinulle jaksamista, olet kestänyt sitä jo paljon kauemmin kuin minä. Toivottavasti miedät palkitaan vielä jonain päivänä siitä, että lähimmäisen hyvinvointi on meille tärkeää. Ja toivottavasti olemme vielä järjissämme silloin kun palkitsemisen aika koittaa. Tsemppiä!
Tulee vaan mieleen, että onko ihmisen pakko tällaista jaksaa, edelleen kaipaan kommentteja siitä, onko joku päässyt irrottautumaan tämänkaltaisesta tilanteesta, kun irtisanoutuminen ei ole ratkaisu. Eikä auta sekään, että ilmoittaa työnantajalle päivät ja ajat jolloin on käytettävissä, silti tulee niitä soittoja... - Höynä
Masentavaa kirjoitti:
...että "meitä" on muitakin. Minä myös sosiaali- ja terveysalalla työssä, ehkä meitä alan valinneita vaivaa sellainen ylitunnollisuus, että huoli asiakkaista menee oman mielenterveyden edelle. Minun fiilikseni ovat hyvin samankaltaisia sinun "Höynä" kanssasi. Yöunet kärsivät ja ennen kaikkea sosiaalinen elämä juuri edellä mainitsemistasi syistä. Minua myös kehotettu eroamaan työstä, mutta kun ei ole kanttia. Karenssi tuntuisi hurjalta, vaikka eroamisen syynä olisi oman terbveyden ja jaksamisen turvaaminen. Tuntuu kuin sitten saisi leiman otsaansa, ettei ole kykenevä työhön kun ei jaksa sitä tehdä, jos työajat vaihtelevat ja ovat epäsäännölliset. En ymmärrä kuinka kukaan voisi sellaista jaksaa. Itse olen valmistunut ammattiini vasta noin vuosi sitten, joten masentavalta tuntuu sekin että enkö muka jaksa/halua alani työtä tehdä. Mutta toisaalta olen todistanut itselleni pärjääväni työssä, jos tiedän edes vähän etukäteen milloin olen työssä ja milloin vapaalla. Eli luulen kuitenkin oikean alan valinneeni, väsymys ja ahdistus johtuvat käsittääkseeni vain epäinhimillisistä työoloista.
Toivon sinulle jaksamista, olet kestänyt sitä jo paljon kauemmin kuin minä. Toivottavasti miedät palkitaan vielä jonain päivänä siitä, että lähimmäisen hyvinvointi on meille tärkeää. Ja toivottavasti olemme vielä järjissämme silloin kun palkitsemisen aika koittaa. Tsemppiä!
Tulee vaan mieleen, että onko ihmisen pakko tällaista jaksaa, edelleen kaipaan kommentteja siitä, onko joku päässyt irrottautumaan tämänkaltaisesta tilanteesta, kun irtisanoutuminen ei ole ratkaisu. Eikä auta sekään, että ilmoittaa työnantajalle päivät ja ajat jolloin on käytettävissä, silti tulee niitä soittoja...Myönnän kyllä olevani liian kiltti ja tunnollinen, annan käyttää itseäni enkä osaa pitää puoliani. Kitisijäksi en halua leimautua. Kun on ollut toisinaan pitkiäkin aikoja työttömänä niin sitä ajattelee, että pitäisi olla kiitollinen tästäkin, mutta... Joskus sitä ei vaan jaksa puristaa sitä hymyä naamalle ja tuntuu, että jaksanko olla edes ystävällisen oloinen asiakkaalle. Jotenkin sitä vaan aina nousee ylös aamuyöllä ja rämpii läpi päivästä. Illalla sitten kasilta petiin ja taju kankaalle.
Esimies on joskus sanonut, että soita vaan aamulla joskus jos et jaksa tai halua lähteä töihin niin joku muu menee. Käytännössä se ei onnistu. Nousen puoli viideltä sunnuntaina ja ajattelen, että en jaksa tänään; kuka vastaa puhelimeen silloin ja lähtee kuudeksi puuron keittoon ja pesemään vanhuksia. Esimiehen puhelin on lauantain kiinni ja puhelinpäivystys alkaa muulloinkin vasta klo 8. Heh heh, toimivaa.
Mutta tsemppiä sinne ja mukavaa Joulun odotusta, vaikkakin olet todennäköisesti töissä silloin ;-)
Kurjaa oloa lisää vielä sekin, että todella moni vanhus on Joulunakin täysin yksin... - trakuokopsek
Masentavaa kirjoitti:
Tulee vaan mieleen, että onko ihmisen pakko tällaista jaksaa, edelleen kaipaan kommentteja siitä, onko joku päässyt irrottautumaan tämänkaltaisesta tilanteesta, kun irtisanoutuminen ei ole ratkaisu. Eikä auta sekään, että ilmoittaa työnantajalle päivät ja ajat jolloin on käytettävissä, silti tulee niitä soittoja...Tuntemattomiin numeroihin ei vastata ja
kännyyn vastaaja päälle.
Pahimmassa tapauksessa voit ilmoittaa työ-
suojelupiiriin.
Sehän näissä pätkätöissä on, kun valvonta-
vastuuta ei tunnu olevan kenelläkään.
Työvoimavirkailija on vain karenssinlätkimistä
varten, ihan turhaa porukkaa muuten. - helposti
Masentavaa kirjoitti:
Tulee vaan mieleen, että onko ihmisen pakko tällaista jaksaa, edelleen kaipaan kommentteja siitä, onko joku päässyt irrottautumaan tämänkaltaisesta tilanteesta, kun irtisanoutuminen ei ole ratkaisu. Eikä auta sekään, että ilmoittaa työnantajalle päivät ja ajat jolloin on käytettävissä, silti tulee niitä soittoja...Mene lääkäriin, kerro hänelle kaikki, mitä tuossa viestissäsi kerroit, ja sano ettet jaksa enää. Lääkäri kirjoittaa sinulle todistuksen, jonka avulla karenssia ei tule. Kun pääset pois nykyisestä hullunmyllystä, jaksat ja kykenet etsiä itsellesi sopivamman työn. Ei tuollaista hyväksikäyttöä kenenkään mielenterveys pitempään kestä.
- Ajoissa pois
helposti kirjoitti:
Mene lääkäriin, kerro hänelle kaikki, mitä tuossa viestissäsi kerroit, ja sano ettet jaksa enää. Lääkäri kirjoittaa sinulle todistuksen, jonka avulla karenssia ei tule. Kun pääset pois nykyisestä hullunmyllystä, jaksat ja kykenet etsiä itsellesi sopivamman työn. Ei tuollaista hyväksikäyttöä kenenkään mielenterveys pitempään kestä.
Lääkäriin vaan ja siellä asiat pitää puhua halki: valittaa ettei jaksa enää. Minäkin pääsin eroon oravanpyörästä, kun ymmärsin kääntyä lääkärin puoleen. Irtisanouduin eikä tullut mitään karenssia. Kyllä siellä terveydenhoitopuolella ollaan aika valveutuneita ja ymmärretään työmarkkinoiden nykytilanne. Täytyy vaan toimia ennenkuin on liian myöhäistä.
- just niin
minulla on samanlainen kokemus keikkatyöstä, pääsiin yhteen firmaan töihin lomituksia tekemään, aina kun lomitus loppui sanottiin ettei ole töitä. seuraavana aamuna soitettiin seitsemältä että tulisitko äkkiä töihin,tämä rumpa jatkui toista vuotta, en tiennyt kuin muutaman päivänetukäteen onko töitä, lopulta kyllästyin hommaan ja sanoin ettei tarvi kysellä ennenkuin on pitempi lomitus. sain kuitenkin toisen työn joka kestää nyt kesäkuuhun asti. nyt saa vähän aikaa olla rauhassa eikä tarvi miettiä onko töitä.
- uupunut sair.hoit.
Ajoissa pois kirjoitti:
Lääkäriin vaan ja siellä asiat pitää puhua halki: valittaa ettei jaksa enää. Minäkin pääsin eroon oravanpyörästä, kun ymmärsin kääntyä lääkärin puoleen. Irtisanouduin eikä tullut mitään karenssia. Kyllä siellä terveydenhoitopuolella ollaan aika valveutuneita ja ymmärretään työmarkkinoiden nykytilanne. Täytyy vaan toimia ennenkuin on liian myöhäistä.
Kävit varmaan vanhaan hyvään aikaan lääkärissä, jolloin tietosi laitettiin paperille salassapitovelvollisuudella ja tämän jälkeen paperisi kulkeutuivat vanhaan kunnon paperiarkistoon. Itse en uupuneena uskalla tänä päivänä mennä lääkäriin, vaikka olen sairaalassa töissä tai oikeastaan juuri sen takia. Meillä on tämä uusi uljas kokomaankattava paperiton ja sähköinen sairauskertomusjärjestelmä, josta esimies pystyy katsomaan henkilön luotettavuuden viran hoitoon, työuupumus ei antaisi kovinkaan hyvää kuvaa ammattitaitoisesta, terveestä ja työhönsä motivoituneesta sairaanhoitajasta..
- Nimetön
Hei
Työnantajasi on antanut ymmärtää, että jos et pidä huolta asiakkaista, heille käy huonosti. Vastuu on kuitenkin sillä paska työntajalla, joka on palkannut sinut.
Pidä vapaasi! Etsi parempi työnantaja.
Matti - outoa
Eikös laissa jo määrätä, että on oltava lepopäivä aina silloin tällöin. En muista nyt miten usein, mutta suurin piirtein kerran viikossa.
Omasta mielestäni työnantajan tulee ymmärtää, että ihmisiä ei voi tappaa työllä. Kannattaa puhua työnantajan kanssa, että sinulla pitää olla myös vapaa-aikaa. Pidä puhelin vaan kiinni vapaa-ajallasi, ei sinun tarvitse olla passissa, jos et saa siitä palkkaa. Jos työnantaja valittaa, niin sanot hänelle, että vietät vapaa-aikaa ja silloin on puhelin kiinni, eikä sinun tarvitse aina vastata. Jotain kunnioitusta työntekijää kohtaan. - jkk
uupunut sair.hoit. kirjoitti:
Kävit varmaan vanhaan hyvään aikaan lääkärissä, jolloin tietosi laitettiin paperille salassapitovelvollisuudella ja tämän jälkeen paperisi kulkeutuivat vanhaan kunnon paperiarkistoon. Itse en uupuneena uskalla tänä päivänä mennä lääkäriin, vaikka olen sairaalassa töissä tai oikeastaan juuri sen takia. Meillä on tämä uusi uljas kokomaankattava paperiton ja sähköinen sairauskertomusjärjestelmä, josta esimies pystyy katsomaan henkilön luotettavuuden viran hoitoon, työuupumus ei antaisi kovinkaan hyvää kuvaa ammattitaitoisesta, terveestä ja työhönsä motivoituneesta sairaanhoitajasta..
uupunut sairaanhoitaja päivitäppä hieman tietojasi. vaikka meillä nyt onkin erilaisia sähköisiä tietojärjestelmiä ja sairauskertomuksia, ne eivät ole maanlaajuisia vaan kaupunki/shpiirikohtaisia. Ja vaikka oh kävisi kyseisiä tietoja katselemassa sinun pitäisi tietää aivan yhtä hyvin kuin minäkin että siitä jää jälki sähköisiin tiedostoihin, jolloin asiattomat katselut on helpompi jäljittää kuin vanhojen kunnon paperikansien selailu. Tiedät myös (tai ainakin pitäisi tietää) että oh:lla ole mitään asiaa sinun tai kenenkään muunkaan työntekijän sairaskertomuksiin, sillä nämä tiedot ovat vain ja ainoastaan työterveyshuollon käytössä joka toimii monesti viellä eri järjestelmässä kuin terveyskeskus. On aika outoa on jos teidän työpaikassa on osastonhoitajalle työpaikkaterveydenhuollon tietojärjestelmään oikeuksia annettu. Mikäli sinulla on epäilyksiä väärinkäytöksistä niin otappa yhteys TEO:on niin eiköhän asia siellä kiinnosta ja selvitystä tule kehiin.
- Päivyt
Masentavaa kirjoitti:
Tulee vaan mieleen, että onko ihmisen pakko tällaista jaksaa, edelleen kaipaan kommentteja siitä, onko joku päässyt irrottautumaan tämänkaltaisesta tilanteesta, kun irtisanoutuminen ei ole ratkaisu. Eikä auta sekään, että ilmoittaa työnantajalle päivät ja ajat jolloin on käytettävissä, silti tulee niitä soittoja...Olen tehnyt hoitoalalla pätkätöitä aikoinaa ja kun monista hakemuksista huolimatta ei vakituista löytynyt ja sijaisuudetkin vähenivät,(Olin samassa tk:ssa omaa tyhmyyttäni "uskollinen" työnantajalleni enkä lähtenyt muualle), sanoin selkeästi soiton tullessa, etten ole käytettävissä. Jouluksikin pyydettiin yhtenä vuonna töihin 22.12! Ilmoitin, että lapsiperheessä joulusuunnitelmat on jo tehty, että olisin toivonut ilmoitusta joulunpyhien töistä aikaisemmin,kun tarve kuitenkin oli tiedossa. Etukäteen joulun työvuoroja kysellessäni vastaus oli ympäripyöreä ja tuli mutinaa: En tiedä vielä ketkä vakkareista haluaa olla töissä ja kuka vapaalla...jne.Työt vähenivät hetkellisesti kieltäytymisien myötä, mutta kun hakeuduin myös muualle tekemään keikkaa, alkoi panokseni taas kelvata edelliseen paikkaan ja ilmoitukset keikoista tulivat hyvissä ajoin! Eli silloin, kun työvuorolistoja tehdään. Äkilliset sairaslomat ovat toki erikseen ja niillekin lähdin, jos perheessä tilanne sen salli. Eli lopetin kokonaan sen, että töihin pyynnön tullessa soitin koko suvun läpi, että kuka voisi ottaa lapset, kun mieskin oli töissä! Ihan hullua touhua. Uskon, että esimies alkoi arvostaa minua toisella tavalla, kun kieltäydyin olemasta kynnysmatto; muutuinkin hänelle IHMISEKSI!!
Kyllä puolensa saa pitää, jos se sitten vaikuttaa työn saantiin, sille ei voi mitään, muttei tuollaista pätkärääkkiä ikuisesti jaksa. Harva on se kelle se oikeasti sopii, siis jatkuva epävarmuus. - Päivyt
jkk kirjoitti:
uupunut sairaanhoitaja päivitäppä hieman tietojasi. vaikka meillä nyt onkin erilaisia sähköisiä tietojärjestelmiä ja sairauskertomuksia, ne eivät ole maanlaajuisia vaan kaupunki/shpiirikohtaisia. Ja vaikka oh kävisi kyseisiä tietoja katselemassa sinun pitäisi tietää aivan yhtä hyvin kuin minäkin että siitä jää jälki sähköisiin tiedostoihin, jolloin asiattomat katselut on helpompi jäljittää kuin vanhojen kunnon paperikansien selailu. Tiedät myös (tai ainakin pitäisi tietää) että oh:lla ole mitään asiaa sinun tai kenenkään muunkaan työntekijän sairaskertomuksiin, sillä nämä tiedot ovat vain ja ainoastaan työterveyshuollon käytössä joka toimii monesti viellä eri järjestelmässä kuin terveyskeskus. On aika outoa on jos teidän työpaikassa on osastonhoitajalle työpaikkaterveydenhuollon tietojärjestelmään oikeuksia annettu. Mikäli sinulla on epäilyksiä väärinkäytöksistä niin otappa yhteys TEO:on niin eiköhän asia siellä kiinnosta ja selvitystä tule kehiin.
Pomosi on pystyttävä todella hyvin perustelemaan mahdollinen tietojen katselu, kun hän ei kerta ole missään hoitosuhteessa sinuun! Eihän hoitoasi koskevat tiedot kuulu, kuin sinulle ja sinua hoitaville ammattilaislle!!!
- uupunut sairaanhoitaja
jkk kirjoitti:
Mutta kun olin tämän kyseisen sairaalan osastolla somaattisen sairauden takia hoidossa eli pieni operaatio, jossa yhteydessä potilaskansioni tuotiin osastolle, jossa niitä tiirattiin joukolla. Uupumista ei yhtään helpota, että nykyään suhtaudutaan kuin spitaaliseen.
- VAIKHTANUT TÖITÄ
Masentavaa kirjoitti:
Tulee vaan mieleen, että onko ihmisen pakko tällaista jaksaa, edelleen kaipaan kommentteja siitä, onko joku päässyt irrottautumaan tämänkaltaisesta tilanteesta, kun irtisanoutuminen ei ole ratkaisu. Eikä auta sekään, että ilmoittaa työnantajalle päivät ja ajat jolloin on käytettävissä, silti tulee niitä soittoja...etsikää duunii samalla kun teette toista duunii ja kun uusi duuni löytyy lähette vaan meneen edellisestä duunista ei tule karenssia eikä muita sanktioita
- raatajaaaaaaaaaaa
Masentavaa kirjoitti:
Tulee vaan mieleen, että onko ihmisen pakko tällaista jaksaa, edelleen kaipaan kommentteja siitä, onko joku päässyt irrottautumaan tämänkaltaisesta tilanteesta, kun irtisanoutuminen ei ole ratkaisu. Eikä auta sekään, että ilmoittaa työnantajalle päivät ja ajat jolloin on käytettävissä, silti tulee niitä soittoja...sanoin omalle pomolleni aina mikkä päivät en ole tavoitettavissa kun on muuta menoo ja sanoin et sit ihan turha soitella niinä päivinä aluksi toimi a sit alko soitella niinä päivinä jollon ei käyny sanoin aina sori sitten tuli vaihe jossa ei otettu minuun vähään aikaan yhteyttä sitten niiden oli pakko kun asiakkaat halusivat juuri minua töihin ja nykyään saan vapaat mitä haluun pitää olla yhtä tiykkana kuin vastapuoli tai työkaverit
- Höynä
outoa kirjoitti:
Eikös laissa jo määrätä, että on oltava lepopäivä aina silloin tällöin. En muista nyt miten usein, mutta suurin piirtein kerran viikossa.
Omasta mielestäni työnantajan tulee ymmärtää, että ihmisiä ei voi tappaa työllä. Kannattaa puhua työnantajan kanssa, että sinulla pitää olla myös vapaa-aikaa. Pidä puhelin vaan kiinni vapaa-ajallasi, ei sinun tarvitse olla passissa, jos et saa siitä palkkaa. Jos työnantaja valittaa, niin sanot hänelle, että vietät vapaa-aikaa ja silloin on puhelin kiinni, eikä sinun tarvitse aina vastata. Jotain kunnioitusta työntekijää kohtaan.6 viikkoa viime kesänä. Töitä oli kaksi tuntia päivässä, aamulla yksi ja illalla yksi, eli siinä ei paljoa tehty kesälomareissuja. Joutenolohetket päivällä meni töiden alkua odotellessa eli mihinkään ei oikein osaa tarttuakkaan...
- possu
No sehän on selvää, että on kyseessä hyväksikäytöstä. Töihin otetaan silloin kun he tarvitsevat,mutta vakkariksi ei pääse, koska sehän maksaisi firmalle liikaa. Pitäisikö tuollaisen motivoida työntekoon, ei ainakaan itseäni motivoi pätkääkään. Nyt eletään ahneudenaikakautta, se jää nähtäväksi mihin vielä johtaa. Ihmisiä potkitaan pihalle, mutta kuitenkin sama tulos pitäisi tulla ulos. Jotkut painaa monen ihmisen duunit ja sitten kun tulee hätä käteen niin käytetään juuri tätä vuokratyövoimaa. Ahneella on paskanen loppu...
- säikähdin
Ei ne vissin olekkaan keksineet mitään ratkaisua työttömien ongelmiin. Mutta eikös EU:sta saisi jotain vähemmistörahaa työttömille kun muutkin vähemmistöt ovat suojekukohteita.
- on?
kaikilla töissä hyväksikäytetyillä työsopimus?
Tai ainakin pitäisi olla,ja mitä se ja ym. tahot siitä sanoo(esim.luottamusmies,jokin työsuojeluvaltuutettu?)
Eihän tollanen ole työntarkoitus uuvuttaa työntekijä
mielenterveyden menettämisen partaalle.
Tiedän että asian käsittelyyn ottaminen voi tukaloittaa välejä esimieheen ja jopa itse työhönkin,mutta ei se muuten lopu.
Tsemppiä teille kaikille kärsijöille.- juu
Kyllä ainakin isot firmat osaa käyttää kaikki mahdolliset keinot itsensä hyväksi ja työntekiän asemalla tai kärsimyksiä ei tässä pelissä ole paljon merkitystä. Eli kaikki tehdään mitä laki sallii tai kierretään asiat semmoisiksi että, se on laillista!!!
- muija74
Ei oo sua kohtaan tehty oikein et soitetaan samana päivänä töihin ,ja joudut olemaan varpaillaan ,en mä suostuis kyllä tohon ,kannattais jutella asiasta ,et tää voi toimia noin pitkän ,tarvii olla säännölliset työvuorot.toivotaan et saan asian kuntoon,onnea
- Soikoon
Itse olen siirtänyt ja lykännyt jopa seurustelua sen takia, ettei ole kunnon töitä.
Yksikään nainen ei halua katsella jätkää, joka ei tiedä onko huomenna hommissa vai sohvalla. Eikä pankki.
Työnantajille velvollisuus työllistää jokainen työhön perehdytetty työntekijä! - työllistetty
Hei.
Luin ton jutun ja mietin että kuulostipas tutulta.
olin reilu kolme vuotta sitten keittiöalan hommissa ja menin *taloon* sisälle samalla ennakkoluulottomalla asenteella että jospas siitä ura urkenis. mutta mitäpä vielä.
kello seitsemältä aamulla puhelin soi *mietin vastaanko* vastasin.... *pääsetkö tuleen 12 töihin* *pääsen* just.. ja sitten soittamaan muksun hoitopaikkaan että voinko tuoda lapsen hoitoon kun tuli töihin meno. ei hitto. ja sitten sai olla peräti kolme päivää töissä jos hyvin kävi. olin pätkätyöläisenä samassa paikassa 2,5 vuotta. samaiseen paikkaan vakinaistettiin kaksi kertaa ihmisiä. olin hakijoiden joukossa koska tyhmänä ajattelin että olen talon sisällä. ja mitä vielä. eihän sijaisia voi vakinaistaa.. kuka sitten olisi hätä apuna. viimeinen kerta oli liikaa. hain vakipaikkaa kun oli yleinen haku päällä. mutta taloon tuli ihmisiä jotka ei ollut koskaan käynytkään kyseisessä työpaikassa. se otti niin lujille että sanoin johtajalle hyvästit. lähdin pois. ei ole oikein että ihmisiä käytetään hyväksi! koska hyväksikäyttöä se on jos mikä!
nykyään olen ihan toisella alalla mitä oikeasti olen ammatiltani ja tavallaan pätkätyötä sekin paitsi että ne sopimukset on vuosia ja kuukausia eteenpäin.
voimia teille kaikille pätkätyöläisille ja uskaltakaa etsiä muuta työtä vaikka olisikin jalka oven välissä... se ovi ei avaudu joka paikassa. - tööt
Kylläpä kuullostaa tutulta tekstiltä. Olen samanlaisessa tilanteessa kanssasi.Lähtenyt välittömästi töihin kun on soitettu. Joka kerta kun puhelin soi, ensimmäinen ajatus on että kutsutaan töihin. Toisaalta jos puhelu tuleekin muualta on pienoinen pettymys, eikö vieläkään töihin. Tällainen kierre on jatkunut kohta kymmenen vuotta. Alkaa tosiaankin olla tressaavaa. ( Töitä olisi jos vain olisi palkanmaksajia.) Jos sattuis saamaan töitä tekisi mieluimmin yli kaksi viikkoa kestäviä pätkiä jäisi jotain työllekin. Ykköspäivistä kun ei hanki mitään, koska liitto tasaa nekin vähät eurot. Töitä tekisin mielelläni, ja jos saisin työn vielä ilman ainaista puhelimen kyttäystä. Mutta niitä työpaikkoja kun on harvassa ja kun ei ole vakinaista paikkaa on varmaankin tyydyttävä kohtaloonsa. Eli soiko ja mistä tulee jos soi!
- toimi juuri noin...
.....
- määräaikanen
Kyllä kuullostaa tutulta. Minun työtilanteeni nyt hieman selkeni,muttei sekään ole niin varmalla pohjalla että voisi huokaista,ja kyllä,olen nuori. Ja kyllä,lasten hankinta lykkääntyy, mutta minkäs teet kun ei ole varmaa työpaikkaa että tietää millä ostaa lapsille ruokaa,vaatteita ym ym. Haluaisin lapsia jo nyt,mutta ei vaan ole taloudellisesti järkevää.
- Masentavaa
Ihmettelen, kuinka kovin paljon meitä samassa tilanteessa taapertavia onkaan. Ihanaa kuulla jonkun toisen suusta, että hyväksikäytöstä tässä on kyse. Sitä olen nimittäin itsekseni murehtinut monet yöt. Olen ajatellut myös sitä, että lääkärin puheille on kohta pakko mennä. Sairaslomaa kai saisin jos oikein osaisin tilanteeni selittää. Toisaalta joku ehdotti sitä, että lääkäri voisi antaa sellaisen lausunnon, jonka avulla välttyisi karenssilta. Se kuulostaa paremmalta, koska en sairaaksi itseäni tunne, vain tämän epäinhimillisen tilanteen uuvuttamaksi. Alkoi vain pohdituttaa, että kun asun suht pienessä kaupungissa ja alani työmarkkinat ovat siksi myös melko pienet, niin kiiriikö sana sitten ympäri kaupunkia että en ole jaksanut vuorotyötä tehdä. Menetänkö siis maineeni vastavalmistuneena... Olisi minun kai kerrottava nykyisen keikkapaikkani esimiehelle, että miksi työt ko. paikassa lopetan...
Vastaus myös sille, joka kysyi onko työsopimusta. Minun kohdallani kirjoitetaan aina uusi soppari, kun uusi työpätkä alkaa. Eli parhaimmillaan olen ollut 5 päivää töissä kolmen eri sopparin pohjalta. Eli todella lyhyitä ovat nämä minun keikkani. Pisin ollut 1,5 viikkoa tähän mennessä.
Mutta niin kuin moni on minulle tsemppiejä toivotellut, toivottelen samaa myös kaikille kirjoittaneille. Jatketaan vaan keskustelua jos juttua riittää. Ja sitähän tuntuu riittävän...
PS. Huomenna taas töihin, soitto tuli tänään, tiedossa 2 päivää sijaisuutta. :) vai olisko sittenkin :(
- hoh hoijaa
Työministeriön ratkaisu johtaa todennäköisesti vain niidenkin töiden loppumiseen. On siinä "ratkaisua" kerrakseen. Luultavasti pätkätyöläiset joutuvat samaisen ministerin "orjatyölain" pakkotöihin. Tästä lisää toisella foorumilla:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&subcat=827
Sekin on yksi "kukkanen" arvon Tarjalta!
Millaisia tomppeleita meillä on oikein valtion johdossa? Työttömyys on kohta yli 15% mutta asiota ratkaistaan Idi Amin/Neuvostoliitto -tyyliin. Niille joille Idi Amin on tuntematon ohessa pikauusinta:
Idi Amin oli Ugandan verinen diktaattori 70-luvulla. Ihmisiä lahdattiin ja rahaa kulutettiin sumeilematta. Maassa olevat intialaiset kauppiaat ja käsityöläiset karkoitettiin maasta, jotta Idi Aminin rosvojoukot saattaisivat ryöstellä taakse jääneet kaupat. Seurauksena oli jättityöttömyys ja nälänhätä. Kun rahat loppui kulutusjuhlassa Idi Amin käski rahaministeriään painamaan lisää rahaa!
Ilmeisesti nykyministerit ovat ottaneet oppia tältä diktaattorilta: "kavereille" Fortumissa ja muualla senkun jaetaan pilvin pimein satoja miljoonia. Samaan aikaa pk-yrityssektori siirtyy Viroon ja muihin maihin vieden työpaikat mennessään. "Ratkaisuna" keksitään orjatyölaki ja muita "vippaskonsteja" jotka vain pahentavat tilannetta.
EROTTAKAA FILATOV! SANOKAA EI ORJATYÖLAILLE!
ei .. ei ... kyllä nyt on saatava muutosta aikaa. Seuraavissa vaaleissa protestia kehiin!- Sadboy
Täräytti Kekkonen aikoinaan Valtioneuvoston istunnossa.
Kuunneltuaan huonoksi valinnaksi osoittautuneen seuraajansa puolen tunnin mittaista yksinmuminaa "valtion taloudellisesta tilasta".
Tähän, jos mihinkään, pätee sama päätelmä.
- asiantuntijatyyppi
Sinne siis, siellä on kasvuakin.
Pätkissä tai isommassa pötkössä.
Itse olen jo aloittanut säästämisen Kiinan asuntoa varten, hinnatkaan eivät varmasti ole yhtä kalliita kuin täällä Suomessa.- ei aina voi voittaa
Mistä sitä säästää??
- asiantuntijatyyppi
ei aina voi voittaa kirjoitti:
Mistä sitä säästää??
Säästän jokaisesta liksastani, joka nettona on 1500€/kk. Asumiseen siitä menee kolmasosa, elämiseen toinen mokoma. Kolmannes menee säästöön joka tuottaa ~30% kasvua vuodessa.
- Piiu
asiantuntijatyyppi kirjoitti:
Säästän jokaisesta liksastani, joka nettona on 1500€/kk. Asumiseen siitä menee kolmasosa, elämiseen toinen mokoma. Kolmannes menee säästöön joka tuottaa ~30% kasvua vuodessa.
Kaikki eivät saa läheskään noin paljon... Silloin voi kyllä miettiä miten säästäminen on mahdollista, kun palkka ei riitä kuin niukin naukin ruokaan ja asumismenoihin. Yksin elävän on myös siinä mielessä hepompi säästää, kun ei ole lapsia.
- nyt
Mitä järkeä on milloinkaan missään ja koskaan ollut sallia mikään muu työnteon muoto kuin normaali kokopäivätyö.
Kyllä työnantajan tulee ottaa oikeasti vastuu työntekijän hyvinvoinnista. Onhan tuo jo niin monesti opittu ettei pätkätyöläinen ole kenenkään kannalta hyvä ratkaisu. Hyväksikäyttöä koko systeemi.
Suomen kansalaisella on oikeus työhön, näin sanoo laki.
Ei ole muuta ratkaisua kuin kokopäivä työ. - santeri
oletko ajatellut alkaa yrittäjäksi ? siinä ainakin saisi päättää työ ajat itse
itse olen perustanut yrityksen muutama vuosi sitten,,, ja voi kertoa että rankkaa on ollut
ja varmaan tulee vielä olemaan - mennyt
oravanpyörä tarvii uudistuksen, mutta koska se tarkoittaa että rikkaiden tulisi hävitä hieman niin se ei ole koskaan kait mahdollista.
- missä luuraa ay-liike
Ihmeellistä ettei ay-likkeestä löydy yhtään
voimaa puolustamaan työntekijöiden oikeuksia!
Pätkätyöläiset ja vuokratyöläiset ovat täysin
vailla työsuhdeturvaa eikä Ihalainen & kumpp. tee mitään!!
Edessä on synkkääkin synkempi tulevaisuus
Suomalaiselle työläiselle.
HERÄTKÄÄ PAHVIT!
Harvat kerävät miljoonaoptiot massat tyytyvät
orjuuteen!- Piiu
Se on kuulkaa tänä päivänä niin, että rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Nykyinen yhteiskuntarakenne perustuu tälle aatteelle...
- mieki
Tuttu juttu... Pelkän puhelin pirinäkin jo pelottaa.. Mulle luvattiin pari viikkoa sitten peräti 2 viikkoa töitä. Olin innoissani :o)
Muutama päivä tuli soitto että ei olekkaan niin pitkä huki ku pitää säästää.. eli muutoksia tuli 3 töitä, 4 vapaata ja 3 töitä.. Että otti päästä. Nyt sitten muutkin suunnitelmat meni uusiksi...Nyt soitettiin pe- su väliseksi ajaksi ja 2 päivää teen siitä 2 vuoroa. (13h/pv). SAAKELI VIE!!!- Maire
Laki vaatii tosi isoa remonttia. Olen itse ollut pitkään työtön. Ainoa mitä edes ehdotetaan on tukipaikat. Niistä palkkaa saa n. 900 euroa ja työaika on 4-6 tuntia. Työ on vain vuodeksi ja järjestöt eivät voi työllistää naapuri kaupungin työtntä koska silloin ei saa kaikkia tukia.
Nämä paikat ovat max vuoden pituisia. Ne eivät auta ketään ja sen aikana ei pysty edes säästämään niin, että selviäisi taas vähän aikaa.
Jokainen työnantaja joka tarvitsee yhtään väliaikaista työväkeä, pitäisi laittaa kunnolliseen syyniin. Pitäisi selvittää miksi heillä on määräaikaisia. Jos joku työnantaja tarvitsee määräaikaisia jatkuvasti, on se merkki siitä, että vakituisillekin olisi kysyntää. Mutta mikä maksaa? Tosi tiukka laki ja vielä tiukempi seuranta. Rikkojille niin suuret sakot, että kannattaa työllistää useampikin jo sillä rahalla.
Mutta kaiken on lähdettävä itse ministeriöstä - heidän on saatava myös meille työttömille sellaiseksi tilanne, että meidän on hyvä ja turvallista mennä töihin. Työnteon pitäisi aina ja kaikissa tapauksissa parantaa ihmisen elintasoa ja elämänlaatua. Se on unohtunut kokonaan. Ilmaiseksi pitäisi mennä. Vantaalla järjestöt juuri ottavat tukipaikkoihin 6:n tunnin työntekijöitä kun Helsinkiläiset järjestöt ottavat vain 4:lle tunnille. Eli palkkataso on asiallinen. Vantaan kaupunki ottaa 5:lle tunnille, mutta kuten sanottu olisi 4:n tunnin työaika asiallinen, jotta palkan taso on edes kohtuullinen. - tööt
Maire kirjoitti:
Laki vaatii tosi isoa remonttia. Olen itse ollut pitkään työtön. Ainoa mitä edes ehdotetaan on tukipaikat. Niistä palkkaa saa n. 900 euroa ja työaika on 4-6 tuntia. Työ on vain vuodeksi ja järjestöt eivät voi työllistää naapuri kaupungin työtntä koska silloin ei saa kaikkia tukia.
Nämä paikat ovat max vuoden pituisia. Ne eivät auta ketään ja sen aikana ei pysty edes säästämään niin, että selviäisi taas vähän aikaa.
Jokainen työnantaja joka tarvitsee yhtään väliaikaista työväkeä, pitäisi laittaa kunnolliseen syyniin. Pitäisi selvittää miksi heillä on määräaikaisia. Jos joku työnantaja tarvitsee määräaikaisia jatkuvasti, on se merkki siitä, että vakituisillekin olisi kysyntää. Mutta mikä maksaa? Tosi tiukka laki ja vielä tiukempi seuranta. Rikkojille niin suuret sakot, että kannattaa työllistää useampikin jo sillä rahalla.
Mutta kaiken on lähdettävä itse ministeriöstä - heidän on saatava myös meille työttömille sellaiseksi tilanne, että meidän on hyvä ja turvallista mennä töihin. Työnteon pitäisi aina ja kaikissa tapauksissa parantaa ihmisen elintasoa ja elämänlaatua. Se on unohtunut kokonaan. Ilmaiseksi pitäisi mennä. Vantaalla järjestöt juuri ottavat tukipaikkoihin 6:n tunnin työntekijöitä kun Helsinkiläiset järjestöt ottavat vain 4:lle tunnille. Eli palkkataso on asiallinen. Vantaan kaupunki ottaa 5:lle tunnille, mutta kuten sanottu olisi 4:n tunnin työaika asiallinen, jotta palkan taso on edes kohtuullinen.Työlaki pitäis tosiaankin laitaa uusiks. Uudistus vois olla esim. alle kahden viikon töistä sais pitää koko palkan, ja lopulta aikaa maksettaisiin liitosta täys päiväraha per. päivä. Näin työntekijälle jäis käteen hieman enemmän palkkaa, vois ostaa jopa leivälle voita, ei tarviis aina asettaa ylähuulta pelkästään paljaan leivän päälle.
- eritavalla
tööt kirjoitti:
Työlaki pitäis tosiaankin laitaa uusiks. Uudistus vois olla esim. alle kahden viikon töistä sais pitää koko palkan, ja lopulta aikaa maksettaisiin liitosta täys päiväraha per. päivä. Näin työntekijälle jäis käteen hieman enemmän palkkaa, vois ostaa jopa leivälle voita, ei tarviis aina asettaa ylähuulta pelkästään paljaan leivän päälle.
uudistus tulossa,
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000012237096
- blondi-72hki
ja pidän työstäni! Olen sopinut etten lähde jos samana aamuna soitetaan joten minulle tulee ilmoitus viimmeistään seuraavan päivän töistä aikaisempana päivänä klo 17 mennessä ja hyvin toimii eli jos ei kukaan soita niin saan ansaitsemani vapaan;> Töitä on välillä vähemmän välillä enemmän mikä sopii minulle erinomaisen hienosti;) !!!
- vakitöitä
löytyy.Esim metalli-alalla on miehistä pula, tai no jos vaan saadaan miehiä töihin.Tällä hetkellä Helsinki, turku ja rauman telakka tulee tarvitsemaan työ voimaa, ja paljon.Sama koskee olkiluotoa, ja porin "telakka".Töihin pääsee vaan kun kävelee portista sisään ja sanoo tartten töitä.No tietysti jos kaukana asuu, niin muutoa toiselle paikkakunnalle se vaatii.
JA ostikon kysymykseen: 1vuorokausi, on yleensä ilmoitus aika.Tietysti voi käydäö niin että jos sanoo että en ehdi tänään, niin ei tarvitse tulla enään koskaan. - voih
no nyyh nyyh yhyy byääh snif snif kyynel wahaahaaa muahahaaahaahahahaaahahahahahahahahahahaa ootte aikaste urpoi voi kyynel snif buaah nyyh HAWHAWHAWMUAHAHAHAHAAABUAHAHAAHAAAAAKIEHKIEHHARHARGEHEGEHEHOHOHOHOHHIHIHIHIHHIHIHIHIHIHAJHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
- Hoituri
Keikka-,pätkä-ja muu sellainen epätyypillinen työ,jossa työaika on juuri tätä. Suostuin tähän pakon edessä vuosia,niiden vuosien aikana sairastin kaksi BurnOuttia ja uupumuksen tähden oli useampia poissaoloja,kaikki suoraan pois omasta pussista!!! Työkaverit olivat jatkuvasti kiukkuisia omasta väsymyksestä ja työtä oli tehtävä todellakin jopa useampaa vuoroa perättäin. Yöstä suoraan aamuvuoroon jne. Erään kerran kun kyse oli siitä että sain jopa 3viikon työrupeaman,ok.Mutta sille ei annettu jatkoa minulle vaikka se sama sairasloma omalla hoitajalla jatkui..se annettiin toiselle hoitajalle..keikkalaiselle,vaikka laki sanookin että se olisi täytynyt jatkaa sillä joka siihen oli jo määrätty edell.3viikon rupeamaksi. Mutta kyse oli siitä että,täytyi saada kaksi hoitajaa tyytymään vähään jotta olisi sitten useampi jota käyttää myöhemmin hätäkutsuihin. Kävin pienen vapaan jälkeen katsomassa omia tuutujani toisella osastolla..he kysyivät että missä olin ollut ,kerroin muutaman päivän upeasta hiljaiselosta kun puhelin ei ollut juuri soinut,jolloin säpsähtäen huudahtivat yhteenääneen,että: kun he olivat joka aamu soittaneet työhönottoon puutoksista ja joutuneet tekemään tuplavuoroja kun KETÄÄN ei ollut paikalle saatu??? Minä taas olin puolestani soittanut sille välitysfirmalle päivittäin JOLLE sairaala joutuu puutokset ilmoittamaan..NIIN että missäköhän päässä ja MINKÄ TALOUDEN NIMEEN ja KENEN SELKÄRANKAA REVITÄÄN!!!? Jatkossa kieltäydyn tästä ammatista niin kauan kunnes siihen saadan tolkkua ja haen aivan muuta hommaa jossa omaa ammattiani voin kuitenkin soveltaa..luojan kiitos sitä löytyy!! Aivan vastaavaa olen kuullut suurimmalta osalta tuttaviani..että muuta hommaa hakevat ja ovat jo saaneetkin. Onnea niille jotka vielä riutuvat..ei siinä hommassa ainakaan parane!!
Hei!
Kyllä kuulosti tarinasi osittain aika tutulta minunkin korvissa. Itsellä myös hoitoalan koulutus. Lähes suoraan koulun penkiltä pääsin töihin paikkaan jossa olin sitten melkein 1,5 v yhtä soittoa. Muuten kiva, mutta kun sopparit oli ensin 4 kk, sitten 3 kk ja lopulta kuukausi kerrallaan.
Tämä vielä olisi okei, mutta olin tosiaan osa-aikainen ja tuntipalkalla tarpeen mukaan. Joskus töitä saattoi olla pari tuntia viikossa, joskus 20. Sairasloman sijaisuudet luonnollisesti kuuluivat minulle. Puhelimen pirinä aamulla ihan tuttua minullekin että nyt sinua tarvittaisiinkin tms. Silti siitä kiitollinen, upeat työkaverit ja joustava pomo, huonomminkin olisi voinut olla asiat. Paitsi jatkuva tappelu Kelan kanssa sovitellusta päivärahasta ja ennen kaikkea asumistuesta jota he auliisti nipisti jos tulot nousivat liikaa ja ei kun uusi hakemus. Kahdesti minulta kusetettiin koko kuukauden asumistuki sillä perusteella että aloitin seuraavassa kuussa työt. Mikä logiikka tässä, tietääkö joku?
Tämän jälkeen tein keikkoja päivästä viikkoon toiset 1,5 v eri paikoissa. Sitten sain työpaikan yksityisperheestä jossa minun piti olla 2 vuotta suunnilleen kokopäiväisesti. Kuukauden ehdin olla kun ilmotettiin että ensi kuussa sinua ei sitten tarvitakaan. Tieto tuli sunnuntaiaamuna tekstiviestinä.
Se oli se korsi joka katkaisi tämän hoitajan selän, vaihdoin kaupunkia ja alaa samantien. Täysin ummikkona sain vakituisen työpaikan, jossa mukavat työkaverit ja työn luonnekin maistuu ihan eri tavalla. Ensimmäistä kertaa sitten valmistumiseni pystyn elättämään itseni ilman Kelan tukia, työtä tekevänä kansalaisena. Aika ihana fiilis suoraan sanottuna.
Tuo askel ja alanvaihto vaati rohkeutta, mutta ei ollut oikeastaan vaihtoehtoja. Uudessa kaupungissa olisi ollut vain tarjolla näitä päivän sijaisuuksia joista ei jää rahallisesti käteen mitään. Joten ennemmin näin, haluan tehdä työtä ja ansaita siitä elantoni tavalla taikka toisella.
Tässä minun tarinani, olen aika nuori eli vasta 22 mutta halusin katkaista tämän kierteen omalta kohdaltani ennen kuin liian myöhäistä. Vilpittömästi toivotan teille kaikille keikkalaisille paljon voimia, sitä te totisesti tarvitsette!- juila
tätähän nää porvarit ajaa takaa koko ajan,ei ne välitä miten pätkis voi, kohan saa vaan työtä työtä ja plkka sellanen jotta ei varmaan tuu toimeen, jos yksin perhettään hoitaa.toivotaan että SAK ei periks anna.
- '''''''
Kokoomus ei päätä tällä hetkellä juuri mitään. Kannattaa miettiä, miksi SDP ei auta työntekijöitä löytämään töitä ja miksi SDP ei säädä koulutuspaikkoja niin, että kaikki voisivat saada työtä. SDP:hän haluaa, että kaikki ovat maistereita ja niitä onkin työttömänä.
- koira
Kyllä se aivan tuttua on . Itse olen ollut pätkätöissä vuodesta 1990. Sinä aikana olen perustanut perheen , 2 lasta ja ostanut omakotitalon 290000mk. Kuukausi kulut okt:sta ovat 400e laina ja säköt je vesi poäälle. Puita pilkon ja lämmitän niillä kun olen työttömänä.
Hirviä pyydetään ja kalaa syödään jos ongella tai verkolla sattuu saamaan.
Eli opetus on. Kun jotain päättää tehdä niin asioilla on tapana järjestyä. Ei lasten tekoa (kuitenkin lahja, eikä mikään pakko) taikka asunnon ostoa kannata lykätä sen takia että ei ole vakityötä.
Itsekin olin asuntolainaa nostaessa 1999 jo työtön vaikka silloin kun lainaa neuvottelin niin olinkin vielä töissä.
Lain on kohta maksettu vaikka olenkin taas 25.12. alkaen työtön . joululahja sekin... - Hoitaja
Kuin olisi sanat viety suusta, kun aloin tätä keskustelua lukemaan..Itse olen elänyt "hälytys kellona" noin 1,5 vuotta, eikä ole hääviä elämää ollut. Työpaikat ovat vaihtuneet välillä mutta sama peli se on joka paikassa (olen hoitoalalla).Ja annappa olla kun menet "itsekkäästi" kieltäytymään työtarjouksesta, juuri tyyliin että aamulla soitetaan pääsenkö iltavuoroon tai illalla aamuvuoroon,niin niistäkö pari kertaa kieltäytyy niin eipä tarvi enää nokkaansa näyttää siinä työpaikassa. Vaikka ois siihen asti kuukausia hypänny työnantajan pillin mukaan hyvin nöyrästi ja vain hamassa tulevaisuudessa siintävän vakituisen työpaikan toivossa. Ja paskat!
Ja niin usein tuli petettyä lupaukset mitä olin lapsellenikin (5-vuotiaalle) luvannut että kävisimme seuraavana päivänä jossakin tai tehtäisiin jotain mukavaa, kunnes tuli se ahdistava puhelinsoitto: Jaa, ei äiti nyt taas voikaan kun pitääkin mennä töihin!
Nyt olen ollut 3,5 kk työttömänä, kiitos sen että menin kieltäytymään työtarjouksesta joka tuli kahden tunnin varoitusajalla. Kumpa olisin tiennyt että tänä aikana ei tule yhtään ahdistavaa puhelin soittoa, olisin nauttinut tästä ajasta. Ihan sama onko rahaa vai ei. - nainen45v
Olen nyt 45 -vuotias maisteri (ei siis ope). Opiskellut hallinnon alaa ja suunnittelua. Valmistuin yliopistosta hyvin paperein 25-vuotiaana, 1985. Olen saanut pätkätöitä siten, että 6 kk töissä, 1 vuosi työttömänä, 6 kk töissä (työllistämistuella yleensä) taas työttömänä jne. Työtttömyysjaksot ovat olleet pitkiä, olen vaihtanut paikkakuntaakin ja alaa usein saadakseni työn. Määräaikaisprojekti loppuun kunnialla ja sitten kortistoon. suosittelijoita on, jokaisesta edellisestä ainakin 200 yrityksestä, kunnasta ja laitoksesta.En ole ollut huono työntekijä siis. Naurattaa kun joku sanoi ettei elämää voi suunnitella, se on totta - tästä köyhyydestäni ja paljosta työttömyydestäni ja elämän epävarmuudesta johtuen minä en ole voinut hankkia lasta, sillä miehet ovat sanoneet että "eihän sull ole työtäkään", niinkuin lapsen elatus olisi vaan äidin asia! Asunnon OSTAMINEN? Kuka puhuu niin tyhmiä että työtön ja pätkäduunia tekevä voisi suunitella asunnon ostoa, kun ei ole työpaikkaa, ei saa pankista lainaakaan. Hyvä kun raha riittää vuokraan. Vaatteet on aina ommeltu itse, ruoka ostettu rastilla viimeisen käyttöpäivän kamaa, kirppikseltä on halvalla haettu kaikkea ja putsattu ja pesty. Tukka on leikattu itse, autoa ei ole, ei elektronniikkavempaimia, ei ole matkustettu ulkomaillakaan.On taito ollut elää köyhänä, niin että joku jopa kadehtii MENESTYNYTTÄ ulkonäköäni ja "kivoja työprojektejani". Haen vuosittain noin 400 työpaikkaa, haastatteluvaiheeseen asti ei usein pääse. Olen siisti, raitis, tupakoimaton, fiksu ja muuttovalmis. Meidän 50 vuotta lähestyvien naisten ainoa onnistumismahdollisuus on pitää itsemme "timminä" ja vampata itsellemme elättäjämies, varakas ja kiltti nössö.
- jehku
Paljon minäkin ymmärrän, vaan nyt joutuu veikkaan, että paskapuhetta. Jos 20 vuoteen onnistut käymään 200 työpaikkaa läpi, siinä välissä muutamaan otteeseen vuoden työttömänä viettäen, nostan hattua. Vaan ku ei, töitä löytyy aina jos on valmis tekemään ja paikkakuntaa vaihtamaan.
- Hunter S
Olen huomannut, että Saksassa on alkanut lisääntyä hälyttävää vauhtia työnvuokrausfirmojen määrä. Työvoimaa vuokrataan mitä moninaisimmilla aloilla, aina sairaanhoidosta tavalliseen toimistotyöntekijään. Työnantajat ovat mielissään, sillä nämä ihmiset ovat osaavia ja heitä voi kohdella ihan miten haluaa. Jos tulee tiukat paikat firmalle, pistetään väki pihalle ilman, että syntyisi ongelmia irtisanomispalkkojen tms kanssa.
Suomessakin ovat työnvuokrausfirmat lisääntyneet kovaa vauhtia ja veikkaan, että siinä vaiheessa kun pätkätyöläisyys on saatu lakien kautta kuriin, työnantajat ovat entistä hanakampia palkkaamaan väkeä vuokrattuna.
TÄSSÄ piilee suuri vaara, sillä siinä vaiheessa yritykset kiertävät lainsäädäntöä nimenomaan käyttämällä vuokratyövoimaa. Työntekijä huomaa epäkohdan surkean pienenä palkkana, kun työnvuokrausfirma vetää hyvät rahat välistä. Rahoja, jotka kuuluisivat työntekijälle itselleen.
Eli:työnvälitysfirmat pannaan! Älkää missään tapauksessa lähtekö tällaisen firman leipiin, vaikka kuinka houkuttelisi. Sahaatte nimittäin omaa oksaanne poikki! Olen itse tavallinen duunari joka haluaa tehdä töitä!Minulle tuo pätkätöitten tekeminen on tuttua hommaa.Olen itse ollut ison firman palveluksessa nyt 10 vuotta josta määräaikaisena ym. sopimuksilla 8 vuotta nyt olen vakinainen.Kyllä muistuu mieleen ne ajat kun olin kuukausi tolkulla työttömänä ja oottelit työnantajan soittoa.(työnhaku oli koko ajan päällä ja soittelin esimiehille ja työnottoon).Puoli vuotta töissä ja puoli vuotta kotona.Työntekijöistä firmassa oli puute kokoajan.Silloisten vakinaisten selkänahkasta revittiin kaikki irti suurin osa työntekijöistä jo yli viidenkymmenen ikävuoden.Työsopimuksia oli kymmeniä!Surkeeta touhua!!Miten voit suunnitella elämääsi eteenpäin ja luottaa tulevaisuuteen kun ikinä ei tiedä onko töitä vai ei!Firmassa oli kymmeniä saman kohtalon kokeneita,paras oli 14 vuotta sopimuksilla ennenkuin vakinaistettiin!!Ehkä pitäis työnantajan pikkaisen miettiä???Tuo on työntekijän hyväksikäyttöä!!Tuohon systeemiin pitäis saada parannus ja äkkiä!!Aivan per....tä.
- jkk
nyt on pakko itseKIN sosiaali ja terveys alan ihmisenä kysyä että mitä tuollainen itseruoskiminen hyödyttää? Kenen gloriaa se on jos tappaa itsensä työllä, syö mielipidelääkettä 25 vuotiaana ja pää poksahtaa burnoutista kolmikymppisenä?
Tutustukaa hyvät ihmiset työehtosopimuksiinne, mitä niissä säädellään työajoista ja mitä ei, ja jos sieltä ei vastauksia löydy niin käyttäkää tervettä järkeä! Työn tarkoitus ole se että itsensä sillä tappaa.
Tuollainen keikalle kutsuminen parin tunnin varoitusajalla on hyvin ärsyttävää ja tiedän hyin mitä sillä tarkoitetaan.Työnantajalle voi kuitenkin sanoa ei, ilman mitään lakisääteistä velvoitetta antaa selityksiä.
Mikäli työpaikalla ei kyetä tekemään työvuoroja järjestelmällisesti ennakkoon niin että ns. keikkatyön tarvetta tulee jatkuvasti on työn johtoportaassa vikaa, ei työntekijöissä. Kysyppä johtoportaalta koska teidän firmassanne tulee käyttöön ns. hälytysraha joka on kunnallisella puolella useissa paikoissa käytössä mikäli sijainen joidutaan hälyttämään työhön muutaman tunnin varoitusajalla
Ja viellä pari kommenttia ketjun muihin kirjeisiin: Älkää hyvät ihmiset antako omia kännykkä numeroitanne asiakkaille mikäli haluatte pitää yksityiselämäänne. Sehän pitäisi olla aivan itsestään selvyys. Älkää antako muiden työntekijöiden pompotella/jyrätä teidän tarpeidenne ja menojenne yli. Työ joka on tiimityötä edellyttää joustoja välillä kaikilta. Omista oikeuksistaan luopuminen aiheuttaa vaan sen että työnantajan ei tarvitsekaan palkata lisää väkeä töihin tai muuttaa toimintatapojaan kun "asiat hoituvat muutenkin", mutta kenen kustannuksella?
Sinulla ei ole mitään oikeuksia, jollet itse tunne omia oikeuksiasi - pepe
Koska äsken tulin töistä (ravintolasta)ja huomasin uutisen, että on oikein päätetty virkamies(valtion)taholta hoitaa meille Suomeen lisää palvelualan ammattilaisia. Olen ollut pätkätyöläinen nyt 3kk paikassa on aina ollut vähintään minun lisäksi a)yksi extra välitysfirmalta tai sitten b) Perhon (Hot-rav koulu Perhon) oppilas joka tekee yhden ammattilaisen työn ilmaiseksi. Mutta vakituiseksi ei huolita, koska ei muka tarvita. Jees tuodaan Ukrainasta, Kiinasta, Venäjältä meille lisää palveualan ammattilaisia. Ihmettelen suuresti miksi ei esim. Hesarissa tai työvoimatoimiston sivuilla ole avoimia paikkoja muilla kuin välitysfirmoilla extra duuniin jos meillä on alan ammattilaisista pula.
- WiliamWallace
tottakai työnantaja käyttää hyväksi,firman etu ainoa ratkaiseva, muu toisijaista, ei työanantajaa kiinnosta työntekijä, tervetuloa todellisuuteen!
No jo oli aikakin ja hyvä jos laki puuttuu, ja lisäksi työttömien puolesta verottaja (luulis kiinnostavan) heitäkää ne turhat ulkomaalaiset lokit pellolle nii tulee työpaikkoja
Lisäksi eurojen tultua hinta taso on noussut, palkat on vaan pienentynyt, työtön saa yhtä paljon kun töissä kävijä, joka niska limassa vielä tekee ylitöitä ja muiden hommia.
työkkärit saa panostaa enemmän koulutuksiin,kerran vuodessa kurssi ja 10pääsee ja 1000 hakemusta.
ihan kun puhuis seinälle,tää suomi on just tämmönen "ei ei voi voi ei voi" maa eikä mitään tapahdu! - peksu
Olen ollut työttömänä vuodesta 1992,enmäkä pätkätöitä kaipaa.
- hoitsu nro 100
Mikään laki ei velvoita vastaamaan puhelimeen tai pitämään sitä aina auki. Itse olen määräaikainen hieman työhöni kypsynyt ja suunniteltuja työvuoroja pitäsi muutella työantajan toimesta jatkuvasti. Jos joku töistä soittaa ja epähuomiossa vastaan niin on minulla pokkaa kieltätyä ja on myös pokkaa olla vastaamatta. Olen päättänyt olla olematta puhelimen orja. En myöskään suostu kasvokkaun vaihtamaan työvuoroani jos se ei minulle sovi. Niin meillä tekee muutkin. Vaikka meille sentään korvataan nämä äkilliset muutokset. Kukaan muu kuin minä itse ei pidä huolta jaksamisestani!
- toinen kännykkä
Sosiaalista elämää varten ja vaikka salaisella numerolla. Sitä voit pitää huoletta auki.
"Työkänny" auki vain silloin kun olet valmis lähtemään lyhyellä varoitusajalla. - pätkis..
Itse olen kanssa pätkätyöläinen ja tehnyt sijaisuuksia eräälle kaupungille monta vuotta ja on siellä minua pitempäänkin tuuranneita.
valmiudessa täytyy olla koko ajan,silloin kun töitä ei ole... Mutta jännä homma...olen nyt saanut tehdä yhtä jaksoisesti töitä 2 vuotta..ilman lomia, lomarahat saan,mutta en ole saanut päivääkään lomailla.
Saisivat vakinaistaa,koska töitä tuntuu olevan eteenpäin...kai tämä on halvempaa kaupungille..pitää meitä tuuraajia,joita saa pompottaa pisteestä A,pisteeseen B,C,D jne.
Ennen tätä kahden vuoden "putkea" ei ollut varaa kieltäytyä töistä,koska pomo oli aika Veemäinen....jos kieltäydyit ja sanoit että ei kannata yhden päivän takia tulla,koska sitten sai liiton rahoja odotella,niin pomo uhkasi soittaa työkkäriin,silloinhan olisi napsahtanut karenssi.
Töihin oli lähdettävä...kuukausi odotettava että sait tilinauhan käteen ja pääsit sitten laittamaan laput liittoon...
Sai monesti soitella joka paikkaan,että nyt maksut myöhästyvät.....onneksi kuitenkin rahat riittivät puuroon,sai edes jotain syödä....
Sais pomot itse kokea moisen homman....koko homma on syvältä peestä!!!!- korkeakoulutettu
Olen vastavalmistunut luovan alan "ammattilainen". Totuus lätkähti opiskelujen jälkeen naamalle kuin märkärätti. Ts. turha olettaakaan saavansa työasioitaan millekään pysyvälle tolalle tai pääsevänsä toteuttamaan itseään johonkin todella mielenkiintoiseen projektiin. Tällä hetkellä työskentelen 2,5 kuukauden kommennuksella ja vuoden vaihteessa vaihdan jälleen uuteen työpaikkaan, joka on jo viides kuluvan vuoden aikana. Tällä hetkellä onneksi töitä on! Pidän alastani, mutta pikku hiljaa alkaa rassaamaan ainainen työpaikan vaihto, uusien työrutiinien oppiminen, uusiin työkavereihin tutustuminen jne. Ja tietenkin täysillä pitäisi työskennellä ja "näyttää osaamisensa" joka paikassa.
Kaiken kukkuraksi nykyisessä työpaikassa työilmapiiri ei ole kovinkaan kehuttava. Toisaalta tässä tapauksessa lyhyt pätkä on suorastaan siunaus, onneksi pääsen pois!
Aluksi todellisuuteen herääminen synnytti hyvin katkeria ajatuksia. Tuntui, ettei todellakaan ole reilua, että pitkän opiskeluputken jälkeen pitempiaikaista työtä ei ole tarjolla. Nyt tuntuu, että olen jo tottunut ajatukseen jatkuvasta työpaikanvaihdosta. Jossakin takaraivossa piileskelee kuitenkin unelma vakituisesta työstä. Ehkäpä jonain päivänä minun ei tarvitse suunnitella elämääni muutaman kuukauden pätkissä.
- -Valvoja-
Omalla kihdallani ei ole ollut kuin pätkätöitä tarjolla. Niin sanottu vakituinen pätkätyösuhteeni kesti 16 vuotta, vuodessa muutamia kuukausia erilaisia töitä samassa firmassa sisahtumattomassa 3-vuorotöissä. Olin siinä uskossa, että kun vaan hoitaa työnsä hyvin ja on aina valmistulemaan töihin tarvittaessa, niin jonain päivänä saisi vakityuisen paikan. Pelkkää luuloa.
Näiden vuosien aikana taloon tuli lähes katkeamattomalla virralla uusia nuoria kavereita töihin, jotku pätkä- ja jotku vakisuhteisiin.
Viimeiseksi esimiehekseni jäänyt tyyppi oli homo ja hän oli iskenyt silmänsä minuun heti alussa.
Alkuun työskentelimme samassa vuorossa jolloin hänkin oli vain duunari, myöhemmin hänestä tehtiin vuoromestari ja kuinka ollakaan jouduin hänen alaiseksensa.
Kuluneen vuoden keväällä törmäsimme baarissa ja hän alkoi tuttuun tapaansa "leikillään" puhumaan suhteestamme jota meillä ei todellakaan ole ollut, hieman paska juttu alkaa puolustelemaan itseään omille tutuille, en mä homo ole!!
Paloi käämit ja tein esimiehelleni selväksi. Sinä vitun kusipää, multa et koskaan persettä saa ja tollanen saatanan paskanpuhuminen saa loppua.
Niin loppui työnikin. Ensimmäistä kertaa 16 vuoteen työttömänä, aika paska juttu. - japadapa
Jos olet vuokrafirman kautta, niin homma onkin perseestä. Jos olet suoraan heidän leivissään, niin hanki käteesi työsopimus. Jos pääset itse vaikuttamaan työsopimukseen, niin sopikaa kuukausittaisesta tuntimäärästä, jonka olet töissä. Irtisanomisaika mahdollisimman suureksi. Tässä vaiheessa voit sanoa, että tulet töihin tuntirajojen puitteissa.
Työaikalainsäädäännössä sanotaan, että työt pitää ilmoittaa vähintään kaksi viikkoa etukäteen. Joten seuraavan kerran kun soittavat, niin sanot, että ei ole ilmoitettu etukäteen, et ole tulossa. Palkka on kuitenkin maksettava. Varalla-olosta on olemassa lakikin ja siltä ajalta on saatavissa korvausta. PYYDÄ NIITÄ, EI NIITÄ KUKAAN ILMAN PYYTÄMISTÄ ANNA! - jos olisit yrittäjä
joutuisit miettimään myös yöt pienen yrityksesi
toimeentuloa ja kaiken lisäksi sinulla ei erikoisosaamisesi takia olisi varaa palkata muita
tai työllistää että saisit LOMAA. itsellä on lomat
on noin 2,5kk 25 vuoden aikana, revi siitä, rupea
YRITTÄJÄKSI. - Ihmettelenpä
Ihme että tuollaista ruikuttajaa kukaan edes töihin soittaa.
- työtön 400.001
Kaikki keikka-ja pätkätyöt on lakkautettava ellei saada korjauksia työsopimuslakiin seuraavasti: Pitkämatkalaisille työllisille kakkoasunnon vuokrasta verovähennys.
Kaikki tuki-yhdistelmätuki-harjoittelu-pätkä-ja ns. soviteltupäivärhatyötöt on lakkautettva ellei niihin saada lailla oleellisia korjauksia ja heti.On erittäin häpeällistä kyykyttää työttömiä nuoria,keski-ikäisiä ja vanhempia työttmömiä tuollaisilla töillä varsinkin kun niistä saatavalla palkalle tule toimeen.
Tuleva 1.1 2006 orjatyölaki on Eu:n direktiivien vastainen. Hei Halonen panehan asiat kuntoon!
- liittykää liittoon!
Miksi ihmiset valittavat kun kukaan ei tee mitään?! Oikeuksiaan on VAADITTAVA, niinkuin ammattiyhdistysliikkeen alkuaikoinakin. On laitonta ketjuttaa pätkiä jos työvoiman tarve on jatkuva!!!!
- Katsokaa Esimerkki
http://www.kopteri.net/keskustelu/showthread.tmpl?tid=1 824
Oiva esimerkki paikasta nimeltä Työteekki, mihin *jokainen* työtön "rekrutoidaan" vammalassa. "Palkkaa" maksetaan 1,5 Euroa tunnista. Kahvin joudut maksamaan itse päälle..
Eikö kukaan vahdi tätä toimintaa?- mitenkäs muuten
"Työllistämiskeskuksen, Työteekin, johtaja Tiina Leppäniemi on 14.11.2003 lähettänyt uuden tarjouksen työllistämistä edistävistä palveluista vuodelle 2004.
Työteekki tarjoaa Mouhijärven kunnalle työllistymistä edistäviä palveluita vuodelle 2004 samalla periaatteella kuin vuonna 2003. Maksuosuus ja käytännöt pysyvät samana eli 4 hlöä/kk ja maksuosuus 200 euroa/hlö/kk."
Helppoa rahaa..
- vuokramies
Koskahan SAK herää siihen, että vuokrausalaan voi vaikuttaa ihan samalla tavalla kuin muihinkin työsuhteisiin. Esim. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on vuokratyösuhteet paljon säännellympiä kuin suomessa. Tällä hetkellä meno suomessa täysin älytöntä. Esim. se että suomessa voidaan irtisanoa vuokratyöntekijä heti samana päivänä, vaikka työsuhde on muka "määräaikainen". Määräaikaisessa työsuhteessa työ kestää määräaikaisuuden loppuun joka näkyy työsopimuksessa. Tätä ehtoa kiertävät lähes kaikki vuokrausfirmat. Kyllä näihin asioihin voi lainsäädännöllä vaikuttaa SAK:ta ei vain tunnu kiinnostavan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854