Onko tämä vaarallista?

Elena

Mitä tarkoittaa jos sylki on sakeaa?! Onko se vaarallista. Tiedän saattaa olla tyhmä kysymys
mutta mitä vastaan 4-vuotiaalle siskolleni kun en ole täysin varma asiasta.

4

436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siskolle

että kannattaa juoda lasi vettä. Ei vaarallista kuitenkaan =)

• Lumimies

Syljen proteiini- ja vesipitoisuus vaihtelevat normaalioliissa. Mielialakin vaikuttaa siihen. Esim jännittyneenä suu tuottaa sitkeämpää ja niukempaa sylkeä.

• Älä välitä

Meidän pikkuflikka yks kaks otti ja kysyä täräytti lääkäriltä, että mitä se räkä on, mistä se koostuu.

Lääkäri pysähtyi miettimään, ja sanoi, että enpä osaa sanoa varmuudella. Kyllä se varmaan suolaa ja vettä, ja valkuaisaineita sisältää, mutta minä en oikeasti tiedä. Pitääpäs kysyä seuraavalla kerralla lääkärikouksessa.

• Heli

Mun sylki on tullut iän mukana sakeammaksi, näin käy kaikille, olen 48. Oikeastaan hammaslääkäri käytti muistaakseni termiä sitkeä. Sitkeä sylki suojaa hampaita huonommin kuin nuoren ihmisen notkea sylki.
      Myös se lima mitä kurkkuun tulee ruokailun yhteydessä, muuttuu vanhemmalla iällä sitkeämmäksi ja siksi voi olla liman tunnetta kurkussa ruokailun jälkeen, vaikka nuorena sitä samaa limaa ei ollenkaan tunne, kun se on niin juoksevaa.

Syljestä olen lukenut, että sylkeä on kahdenlaista, toinen on sakeampaa ja toinen vetisempää. Sitä vetisempää tuottaa parasympaattinen hermosto, kun ruvetaan ruokilemaan, se sakeampi on sympaattisen hermoston aikaansaamaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4028
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2891
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      844
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe