Ikävä, tunnettu tosiasiahan on, että monikulttuurisista liitoista valtaosa päättyy eroon. Oletteko varautuneet mahdolliseen eroon tekemällä avioehdon? Miten ulkomaalainen puolisonne on reagoinut tähän? Onko avioheto yleinen puolisonne kotimaassa?
Jos molemmat ovat nuoria ja köyhiä, asialla ei ole sen suurempaa merkitystä ellei jompikumpi ole suurta perintöä saamassa. Mutta meitä, jo hieman vanhempia ja jo esimerkiksi oman asuntomme maksaneita on runsaasti. Avioituessamme UVI:n painostuksesta pika-aikataululla usein varattomamman kumppanin kanssa, otamme melkoisen riskin taloudellisessa mielessä.
Omana kokemuksenani voisin kertoa, että vaimoni oli yllättynyt ottaessani avioehdon puheeksi ennen avioitumistamme. Hän suostui siihen, mutta vannotti, ettei asiasta kenenkään kanssa keskustelutaisi. Asia oli hänelle ilmeisesti jotenkin häpeällinen.
Avioehto
7
1166
Vastaukset
- tarinoita on monta
Riippuu kai mistä ihmiset tulevat ja miten suhtautuvat omaisuuteensa. Minulla oli mies nyttemmin jo kuollut. Avioehtoa ei halunnut uuden eikä vanhan kanssa. Oli entinen vaimo, joka oli Ransalainen ja uusi joka oli Suomalainen. Ranskatar oman arvon tunteva nainen halusi viedä viimeistä penniä myöten. Saikin. Mies sanoi, kun eroon pääsee niin hyvä. Minä, joka kiristin penniä ja sanoin, että jokaisella pitää olla omat rahat. Ei halunnut. Oli onnellinen kun sai käyttöönä omista rahoistansa vähän viikon varalle. Tarina on tosi.
- Öznur
Minusta avioehto on hyvä tehdä, oli puoliso sitten ulkomaalainen tai suomalainen. Ei välttämättä tarvitse edes tehdä koko avio-oikeuden poissulkevaa avioehtoa, vaan vain esim. avioliittoa aikaisemman omaisuuden tai perinnön kattava avioehto. Avioehto ei mielestäni näytä epäluottamusta yms. toista kohtaan. Se on vain varasuunnitelma tilanteeseen, jossa elämä on ajautunut tiettyyn pisteeseen. Tulevaisuuden kulusta kun ei koskaan tiedä, vaikka miten luottaisi siihen kumppaniinsa. Ei siinä ole mitään häpeilemistä, se on vain varallisuutta koskeva sopimus muiden joukossa.
Itselleni oli jo vuosia ennen mieheni tapaamista selvä, että avioehto tehdään, oli mies sitten kuka tahansa. Lopulta meillä se tehtiin pääasiassa jo tulleiden ja tulevaisuudessa tulevien perintöjen varalta, sekä tietysti jo ansaitsemamme omaisuuden varalle. Olimme molemmat suht nuoria opiskelijoita, mutta kuitenkin perintöä ja aikaisempaa omaisuutta oli jo molemmilla. Emmekä edes avioituneet UVI:n tai kenenkään muun painostuksesta, vaan omasta vakaasta tahdostamme parin vuoden seurustelun jälkeen.
Mies ei ollut avioehdosta millänsäkään. Hänen maassaan se ei ole yleinen, mutta ymmärsi varmaan että minulle asia oli tärkeä. Ei sillä, että mieheni olisi jotenkin epäluotettava tai edes omaisi minua vähemmän omaisuutta. Minusta se avioehto nyt vaan on useimmissa tapauksissa järkevää tehdä. - Evelyn
Olimme nuoria tavatessamme ja kumpikin jokseenkin varattomia, joten varallisuuden vuoksi avioehto ei ollut tarpeellinen. Minun sukuni ei ole kuitenkaan mitään tyhjätaskuja, joten mahdollinen suvun perinnön siirtyminen miehelleni estettiin avioehdolla. Mieheni ymmärsi asian, eikä "pistänyt hanttiin".
- ehtoinen
Miehesi sai sitten omaisuuden sossunluukulta, joilla kaiketi maksoi sinulle velat lumeliitostanne. Onko miestä enää näkynyt?
- Evelyn
ehtoinen kirjoitti:
Miehesi sai sitten omaisuuden sossunluukulta, joilla kaiketi maksoi sinulle velat lumeliitostanne. Onko miestä enää näkynyt?
Olipas hassua... ;o)))
- Palstalainen...
Tiedänpä tapauksen, jossa suomalaismiehellä meni thaivaimonsa kanssa sukset ristiin ja vaimo vaihtoi maisemaa. Avioehtoa heillä ei ollut, mutta vaimo ei halunnut ottaa mitään mukaansa, koska se olisi käynyt hänen "ylpeydelle".
Mutta suosittelen silti avioehtoa. - tehty
Mieheni ei vaatinut avioehtoa avioituessamme, vaikka hänellä varallisuutta on paljon enemmän kuin minulla. Minun puolelta sukuni on tehnyt aviopuolison ulos sulkevan testamentin perintöäni silmälläpitäen (tämä tehtiin jo silloin kun olin kihloissa suomalaisen miehen kanssa)
Avioehtoa vaadin minä, sillä minusta se oli reilua hänen ollessa varakkaampi kuin minä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674421
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h684271Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112947Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv662835Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212119Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.552002Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151689- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1111373- 1821286