mikähän siinä on et jakopäitä edes valmistetaan hihnalla kun taas ketju on miljoona kertaa parempi kuin jo prkleen kuminauha....
miks ei tehdä näin???
22
1861
Vastaukset
- 4579iu
hihna on kulutus osa ja tuottaa rahaa paremmin kuin ketju.
- Liimepaperi
Toyota 1.4 D-4D --> ketjulla
- Tumppi-82
...ainakin motskareissa.
Omassa 4T-crossissa jakoKETJUN vaihtoväli on 10-50tuntia... Tumppi-82 kirjoitti:
...ainakin motskareissa.
Omassa 4T-crossissa jakoKETJUN vaihtoväli on 10-50tuntia...ajoin joskus Sitikan jakoketjulla 220000 km vaihtamatta ja kuntoon jäi, kun korin lahoamisen takia poistin liikenteestä. Oli yksirivinen, muistuttaa polkupyörän ketjua.
- se on
äänettömämpi, halvempi, ei tarvi voitelua ja on ennenkaikkea keveämpi. Nykyisissä nopeastikiertävissä koneissa ei ole taloudellisesti järkevää kiihdyttää jakuvasti uudelleen suuria massoja. Jos hihna toteutettaisiin oikein niin kestäisi ainakin 300000km. Nykyisetkin kestää joissakin autoissa
lähes 200000km (ajettu on 175000). Hihnan huono maine nykyään johtuu siitä että muutamat valmistajat ei saaneet kestään hädin tuskin 20000km. Ja kehitys on alkanu mennä kummallista oravapyörää alaspäin. Vaurioiden pelossa autovalmistajat ovat lyhentäneet vaihtoväliä, hihnanvalmistajilla ei ole ollut tarvetta kehittää entistä pitkäikäisempiä hihnoja.
Jos rakennetta muutettaisiin siten että tehtäisiin nykyistä isokehäisemmät, keveät komposiittivalmisteiset hihnapyörät, nykyistä leveämpi mutta ohuempi hihna eikä kulkuun mitään ylimääräistä siksakkia, vesi ja ruikutuspumppua lukuunottamatta, kiristimet
molemmin puolin siten että eliminoitas värinä. (Tuo hihnan väräjäminen aiheuttaa sille uskomattoman paljon ylimääräistä rasitetta.)
Mulle on periaatteessa ihan sama onko autossa hihna vai ketju, kunhan se kestää keskivertoa pitempään . Myönnettäköön että ainakin joskus on vaikuttanut jossain määrin autohankinnassa valintaan tuo kestävyysseikka. Ne autot joissa tunnetusti hihnan kesto on ollut huono tai vaihtotyö kallis, olen tietoisesti välttänyt.
Voin olla väärässä mutta tuntuu että tuohon hihnaan ovat "katkeroituneet" ne autoilijat joille on sattunut niitä autoja joissa hihna ei kestä ja on kallis vaihtaa.
Omassa autossani on vahtoväli 100000km ja huoletta voi mennä reilusti ylikin, vaihto 160 €.
Joten en ole ensimmäisenä vaatimassa muutosta ketjuun.
Kehitys on menossa kuitenkin vääjäämättä ketjun suuntaan. Ei ole varmuuttaa mikä on lopputulos. Voi käydä niinkin että ketjusta yritetään tehdä äänetön ja erittäin kevyt , minkähän kustannuksella ?.
Mersun dieseleissä oli aikonaan ketju joka tunnetusti kesti varmaan puoli miljoonaa, miten lie nykyään.- Parempaa tietoa, ei MuTua
Yksikään väitteistäsi ei pidä paikkaansa ja jos joku pitäisikin, ei sillä ole mitään merkitystä.
Äänettömyyttä tuskin lienet mitannut. Mitä ääntä ketju pitää? Ja kuuluuko se sen metallikotelon läpi? Minun autossani hihnan reuna kahnuttaa muovikoteloon.
Onko voitelun tarpeen puute etu? Siihen hihnaanhan ei saa päästä öljyä. Tarvitaan yksi tiiviste lisää ketjulliseen verrattuna, nokka-akselin stefa. Sekö on etu?
Moottorissa on öljy jo muutenkin, joten miten se öljyttömyys etu olisi? Eikä ketjun voitelemiseksi mitään lisävirityksiä tarvitse rakentaa.
Ketju kestää jakopäässä auton iän, hihnaa saa olla yhtenään vaihtamassa ja silti se saattaa katketa. Oletko kuullut ketjun katkenneen?
Ei ole ilmaista hihnan vaihto, ketjua ei tarvitse vaihtaa koskaan. Arvaapa huviksesi, miksi traktoreissa tai kuorma-autoissa ei ole hihnavoimansiirtoa nokka-akselille.
Kyllä ne kiihdytettävät massat ovat minimaalisia niin hihnalla kuin ketjullakin. Kiihdytys tulee vain lineaarisen liikkeen muuttuessa kaarevaksi ketju- tai hihnapyörällä, muuta kiihdyttelyä niissä ei ole. Ja massat ovat todella pieniä.
Hinnastojen mukaan ketju on paljon halvempi kuin hihna, joten sekään väitteesi ei pitänyt paikkaansa. - vielä miekii sanon
Parempaa tietoa, ei MuTua kirjoitti:
Yksikään väitteistäsi ei pidä paikkaansa ja jos joku pitäisikin, ei sillä ole mitään merkitystä.
Äänettömyyttä tuskin lienet mitannut. Mitä ääntä ketju pitää? Ja kuuluuko se sen metallikotelon läpi? Minun autossani hihnan reuna kahnuttaa muovikoteloon.
Onko voitelun tarpeen puute etu? Siihen hihnaanhan ei saa päästä öljyä. Tarvitaan yksi tiiviste lisää ketjulliseen verrattuna, nokka-akselin stefa. Sekö on etu?
Moottorissa on öljy jo muutenkin, joten miten se öljyttömyys etu olisi? Eikä ketjun voitelemiseksi mitään lisävirityksiä tarvitse rakentaa.
Ketju kestää jakopäässä auton iän, hihnaa saa olla yhtenään vaihtamassa ja silti se saattaa katketa. Oletko kuullut ketjun katkenneen?
Ei ole ilmaista hihnan vaihto, ketjua ei tarvitse vaihtaa koskaan. Arvaapa huviksesi, miksi traktoreissa tai kuorma-autoissa ei ole hihnavoimansiirtoa nokka-akselille.
Kyllä ne kiihdytettävät massat ovat minimaalisia niin hihnalla kuin ketjullakin. Kiihdytys tulee vain lineaarisen liikkeen muuttuessa kaarevaksi ketju- tai hihnapyörällä, muuta kiihdyttelyä niissä ei ole. Ja massat ovat todella pieniä.
Hinnastojen mukaan ketju on paljon halvempi kuin hihna, joten sekään väitteesi ei pitänyt paikkaansa.Hihnat ei yhtenään katkeile eikä niitä tarvitse yhtenään vaihtaa. Yksi minkä luulen minäkin olevan hihnan etu on sen äänettömyys ja keveys, varsinkin tasapainoakselilla varustetuissa koneissa, joissa on haettu mahdollisimman hyvä hyötysuhde. Kyllä mahtas rallattaa ilosesti jos tasapainoakseliakin pyörittäis ketju:)
Kaikki hyötysuhteeltaan hyvät koneet ovat hihnalla. Mainitakseni mm mitsubishi lancer evolution(maailman tehokkainpiin lukeutuvan sarjavalmisteisen rivinelosen, ellei tehokkain?)
Eikä ne jakopäänhihnat ole vaikeita vaihdettavia!
Turha tehdä numeroa koko hihna/ketju hommasta. Jos ei ole ihan kädetön niin sen hihnan vaihtaa useimpiin merkkeihin itse noin tunnissa ja hihnat maksaa yleisimpiin merkkeihin noin 20e, korkeintaan! Eli ei iso investointi tai ajanhukka kerran 5v/100tkm.
Turhaa kädettömien ihmisten lätinää yhtäkaikki!!!! - vertaaminen
Parempaa tietoa, ei MuTua kirjoitti:
Yksikään väitteistäsi ei pidä paikkaansa ja jos joku pitäisikin, ei sillä ole mitään merkitystä.
Äänettömyyttä tuskin lienet mitannut. Mitä ääntä ketju pitää? Ja kuuluuko se sen metallikotelon läpi? Minun autossani hihnan reuna kahnuttaa muovikoteloon.
Onko voitelun tarpeen puute etu? Siihen hihnaanhan ei saa päästä öljyä. Tarvitaan yksi tiiviste lisää ketjulliseen verrattuna, nokka-akselin stefa. Sekö on etu?
Moottorissa on öljy jo muutenkin, joten miten se öljyttömyys etu olisi? Eikä ketjun voitelemiseksi mitään lisävirityksiä tarvitse rakentaa.
Ketju kestää jakopäässä auton iän, hihnaa saa olla yhtenään vaihtamassa ja silti se saattaa katketa. Oletko kuullut ketjun katkenneen?
Ei ole ilmaista hihnan vaihto, ketjua ei tarvitse vaihtaa koskaan. Arvaapa huviksesi, miksi traktoreissa tai kuorma-autoissa ei ole hihnavoimansiirtoa nokka-akselille.
Kyllä ne kiihdytettävät massat ovat minimaalisia niin hihnalla kuin ketjullakin. Kiihdytys tulee vain lineaarisen liikkeen muuttuessa kaarevaksi ketju- tai hihnapyörällä, muuta kiihdyttelyä niissä ei ole. Ja massat ovat todella pieniä.
Hinnastojen mukaan ketju on paljon halvempi kuin hihna, joten sekään väitteesi ei pitänyt paikkaansa.ei anna apua tässä asiassa. Ne on hitaampikäyntisiä ja nokka-akseli on lohkossa kampiakselin lähellä joten hammasratasvälitys on luonnollinen ratkaisu.
Mitään syytä tämän muuttamiseen ei ole koskaan ollut
Ketjujen katkeaminen on kyllä tosi harvinaista, tietenkin sentakia että kestävät pitkään mutta myös siitä syystä että kun ketju alkaa olla venynyt ja rattaat kuluneet niin se pitää sellaista meteliä että taatusti menee vaihtoon ennen katkeamista. - Parempaa tietoa, ei MuTua
vielä miekii sanon kirjoitti:
Hihnat ei yhtenään katkeile eikä niitä tarvitse yhtenään vaihtaa. Yksi minkä luulen minäkin olevan hihnan etu on sen äänettömyys ja keveys, varsinkin tasapainoakselilla varustetuissa koneissa, joissa on haettu mahdollisimman hyvä hyötysuhde. Kyllä mahtas rallattaa ilosesti jos tasapainoakseliakin pyörittäis ketju:)
Kaikki hyötysuhteeltaan hyvät koneet ovat hihnalla. Mainitakseni mm mitsubishi lancer evolution(maailman tehokkainpiin lukeutuvan sarjavalmisteisen rivinelosen, ellei tehokkain?)
Eikä ne jakopäänhihnat ole vaikeita vaihdettavia!
Turha tehdä numeroa koko hihna/ketju hommasta. Jos ei ole ihan kädetön niin sen hihnan vaihtaa useimpiin merkkeihin itse noin tunnissa ja hihnat maksaa yleisimpiin merkkeihin noin 20e, korkeintaan! Eli ei iso investointi tai ajanhukka kerran 5v/100tkm.
Turhaa kädettömien ihmisten lätinää yhtäkaikki!!!!teinipoika. Kyllä minun tuttavapiirissäni on muutamia hihnoja katkeillut, ketjuja ei yhtään.
Ei rallata ketju, ei. Niissä vanhoissa rallatti, missä ei ollut ketjunkiristintä, mutta sellaiset ovat poistuneet jo ajat sitten markkinoilta.
Painossa ei monen sadan gramman eroja pysty olemaan ja senkin eron kääntää reilusti toisin päin kevyemmät ketjupyörät.
Ei se tasapainoakseli hyötysuhteeseen vaikua yhtään mitään; opettelisit vähän autotekniikkaa, edes sen mahdollisen autosi huoltokirjan lukisit.
Minun nykyisessä autossani jakopään hihnan vaihtoon menee parisen tuntia, on sen verran purettava muovisuojuksia ym ympäriltä pois. Ja hihna maksaa noin 5 euroa per 10000 km. Ketjulla ei maksa mitään eikä kulu aikaa turhaan nysväämiseen konehuoneessa.
Veikkaanpa, että olen enemmän autoja korjannut kuin sinä teinipoika tulet koskaan korjaamaan. Ja on meillä sekin ero, että minä ammattimiehenä todella OSAAN ja tiedän, miksi joku tehdään milläkin tavalla ja miten se oikeasti tehdään! - löpönhöpön
Parempaa tietoa, ei MuTua kirjoitti:
teinipoika. Kyllä minun tuttavapiirissäni on muutamia hihnoja katkeillut, ketjuja ei yhtään.
Ei rallata ketju, ei. Niissä vanhoissa rallatti, missä ei ollut ketjunkiristintä, mutta sellaiset ovat poistuneet jo ajat sitten markkinoilta.
Painossa ei monen sadan gramman eroja pysty olemaan ja senkin eron kääntää reilusti toisin päin kevyemmät ketjupyörät.
Ei se tasapainoakseli hyötysuhteeseen vaikua yhtään mitään; opettelisit vähän autotekniikkaa, edes sen mahdollisen autosi huoltokirjan lukisit.
Minun nykyisessä autossani jakopään hihnan vaihtoon menee parisen tuntia, on sen verran purettava muovisuojuksia ym ympäriltä pois. Ja hihna maksaa noin 5 euroa per 10000 km. Ketjulla ei maksa mitään eikä kulu aikaa turhaan nysväämiseen konehuoneessa.
Veikkaanpa, että olen enemmän autoja korjannut kuin sinä teinipoika tulet koskaan korjaamaan. Ja on meillä sekin ero, että minä ammattimiehenä todella OSAAN ja tiedän, miksi joku tehdään milläkin tavalla ja miten se oikeasti tehdään!kuitenkin vaikka ei ehkä pitäs. Minulla on yli 30 vuoden asentajakokemus, tosin raskaankaluston puolelta, mutta kuitenkin. Ja en itseäni ihan teininä pidä kun on ikää kuitenkin 53.
No siitä tasapainoakselista en ala selvittämään kun ei mahdu järkeesi kuitenkaan, enkä jaksaisikaan kun tunti sitten tulin keikalta.
Naurattaa tuommoset sauhuujat, no teitä näkee jokapäivä töissä että eipä siitä sen enempää..
Niin ja tiedätkö minkä ikäinen on teini-ikäinen? Vinkki: TULEE ENGLANNIN KIELEN SANOISTA - Parempaa tietoa, ei MuTua
löpönhöpön kirjoitti:
kuitenkin vaikka ei ehkä pitäs. Minulla on yli 30 vuoden asentajakokemus, tosin raskaankaluston puolelta, mutta kuitenkin. Ja en itseäni ihan teininä pidä kun on ikää kuitenkin 53.
No siitä tasapainoakselista en ala selvittämään kun ei mahdu järkeesi kuitenkaan, enkä jaksaisikaan kun tunti sitten tulin keikalta.
Naurattaa tuommoset sauhuujat, no teitä näkee jokapäivä töissä että eipä siitä sen enempää..
Niin ja tiedätkö minkä ikäinen on teini-ikäinen? Vinkki: TULEE ENGLANNIN KIELEN SANOISTAsitä kokemusta löytyy, niin miksi edes mokomaa väität? Vastoin parempaa tietoasi?
Tasapainoakselin kyllä tiedän, ei sitä tarvi selittää enempää kuin sen tarkoitustakaan.
Olit siis jo 10-vuotias kun minä korjaamotyöskentelyn aloitin koulut jo käyneenä. Ja englannin kielessä en sanakirjaa tarvitse autoalan teksteissä, jossain muualla kyllä.
- Possu
nauha sinällään vaivaa, mut ihmetyttää miks ne tekee koneet sit vielä semmosiks että hajoovat ku tuo kuminauha katkee? Onko siinä tosiaan takana vaan se rahastusajatus? Ooppelin jotku koneethan on sentää suunniteltu fiksusti ettei tuu vahinkoo ku nauha katkee, en sit tiä miten niittenki uusien koneitten kans...
- Jamppa1
tuhomekanismiksi myös nimitetään tätä ilmiötä. Se koneen hajoaminen riippuu rakenteesta.
Jos venttiilit eivät ole suorassa mäntiin nähden, niin yleensä kilahtaa. Tämä on käytännössä aina tilanne moniventtiilikoneissa. 2v-bensakoneissa voi rakenne olla sellainen ettei kilahda, näitä löytyy moneltakin merkiltä, ei ole mikään opelin patentti.
Dieseleissä kilahtaa aina koska suurien puristusten takia kansi on todella matala.
- Tiiseli
...historiaan.
Nimittäin mekaaniset jakokoneistot. Tulossa on kokonaan sähköinen venttilienohjaus, tarvittava sähkö kehitetään esimerkiksi reluktanssigeneraattorilla pakokaasujen kineettisestä energiasta (joka muuten meni kokonaan harakoille).
Samantien autoista jää pois muutkin hihnakäytöt: vesipumppu toimii sähköllä ja erillistä laturia ei tarvita (reluktanssigeneraattorin teho jopa 6 kW)!
Pankaahan merkille.- Minämies
Kyllä, sähköinen venttiilinohjaus tulee syrjäyttämään mekaanisen käytön ehkä jo parinvuoden sisällä. Moottorien käyttöalueet tulevat laajenemaan aika radikaalisti, kun miettii että voi käyttää millaisia nousuja, aukioloaikoja, jne..
Vauhtipyörän yhteyteen kaavailtua, startti-laturiakin on kai kehitelty jo ainakin liki 10 vuotta... - Tiiseli
Minämies kirjoitti:
Kyllä, sähköinen venttiilinohjaus tulee syrjäyttämään mekaanisen käytön ehkä jo parinvuoden sisällä. Moottorien käyttöalueet tulevat laajenemaan aika radikaalisti, kun miettii että voi käyttää millaisia nousuja, aukioloaikoja, jne..
Vauhtipyörän yhteyteen kaavailtua, startti-laturiakin on kai kehitelty jo ainakin liki 10 vuotta......tuo "parinvuoden sisällä"!
Mutta ennemmin tai myöhemmin kyllä, sillä se on pakko. Venttiilinohjaus on vain osa moottorinohjausta, ja jotta päästöt saadaan hallintaan, pitää pystyä kokonaisvaltaiseen moottorinohjaukseen.
>Vauhtipyörän yhteyteen kaavailtua, startti-
>laturiakin on kai kehitelty jo ainakin liki 10 vuotta...
Niin dynastarttiako? Pitää paikkansa, se on varteenotettava vaihtoehto sille turbiinireluktanssigeneraattorille. Pakokaasujen energiaa voidaan hyödyntää suutenkin, esimerkiksi niin kuin turbokompoundimoottoreissa jo tehdään.
Siitä dynastartista Googlella:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=dynastarter&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Reluktanssigeneraattorista lisätietoa
http://www.greencarcongress.com/2005/09/tigers_exhaust_.html - Parempaa tietoa...
Tiiseli kirjoitti:
...tuo "parinvuoden sisällä"!
Mutta ennemmin tai myöhemmin kyllä, sillä se on pakko. Venttiilinohjaus on vain osa moottorinohjausta, ja jotta päästöt saadaan hallintaan, pitää pystyä kokonaisvaltaiseen moottorinohjaukseen.
>Vauhtipyörän yhteyteen kaavailtua, startti-
>laturiakin on kai kehitelty jo ainakin liki 10 vuotta...
Niin dynastarttiako? Pitää paikkansa, se on varteenotettava vaihtoehto sille turbiinireluktanssigeneraattorille. Pakokaasujen energiaa voidaan hyödyntää suutenkin, esimerkiksi niin kuin turbokompoundimoottoreissa jo tehdään.
Siitä dynastartista Googlella:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=dynastarter&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Reluktanssigeneraattorista lisätietoa
http://www.greencarcongress.com/2005/09/tigers_exhaust_.htmlstartti on jo ainakin 50 v vanha keksintö. Toki sitäkin aina kehittää voi...
- Tiiseli
Parempaa tietoa... kirjoitti:
startti on jo ainakin 50 v vanha keksintö. Toki sitäkin aina kehittää voi...
Muistelen, että aikoinaan Suomessa käytetyissä Hr13/Dr13 -dieselvetureissa jo oli dynastart-käynnistys. Sittemminhän dieselvetureissa oli mm. turbiinikäynnistimiä ym. "erikoisuuksia".
- Minämies
Tiiseli kirjoitti:
...tuo "parinvuoden sisällä"!
Mutta ennemmin tai myöhemmin kyllä, sillä se on pakko. Venttiilinohjaus on vain osa moottorinohjausta, ja jotta päästöt saadaan hallintaan, pitää pystyä kokonaisvaltaiseen moottorinohjaukseen.
>Vauhtipyörän yhteyteen kaavailtua, startti-
>laturiakin on kai kehitelty jo ainakin liki 10 vuotta...
Niin dynastarttiako? Pitää paikkansa, se on varteenotettava vaihtoehto sille turbiinireluktanssigeneraattorille. Pakokaasujen energiaa voidaan hyödyntää suutenkin, esimerkiksi niin kuin turbokompoundimoottoreissa jo tehdään.
Siitä dynastartista Googlella:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=dynastarter&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Reluktanssigeneraattorista lisätietoa
http://www.greencarcongress.com/2005/09/tigers_exhaust_.htmlTuon parin vuoden sisällä arvauksen olen kuullut henk.kohtaisesti erään Lucasin kehitysinsinöörin suusta, eräässä tuotekehitysalan tapahtumassa saksassa.
Sitten kun sähköinen venttiilinohjaus saadaan toimimaan ja tuotantoon niin voidaan sanoa että ottomoottori on valmis...
Kunhan heitin tuosta startista, joskus kymmenisen vuotta sitten kuultua juttua. Nykyisin tulee työskenneltyä vähän eri alalla kuin autoala ja päivittäinen lukuannos on n.500-1000sivua, niin ei sitten tule oikein muuta luettua/tutkittua... - Keksintöjä
Minämies kirjoitti:
Tuon parin vuoden sisällä arvauksen olen kuullut henk.kohtaisesti erään Lucasin kehitysinsinöörin suusta, eräässä tuotekehitysalan tapahtumassa saksassa.
Sitten kun sähköinen venttiilinohjaus saadaan toimimaan ja tuotantoon niin voidaan sanoa että ottomoottori on valmis...
Kunhan heitin tuosta startista, joskus kymmenisen vuotta sitten kuultua juttua. Nykyisin tulee työskenneltyä vähän eri alalla kuin autoala ja päivittäinen lukuannos on n.500-1000sivua, niin ei sitten tule oikein muuta luettua/tutkittua...Bell keksi puhelimen
Edison keksi sähkön
Lucas keksi oikosulun - wileni
Tiiseli kirjoitti:
...tuo "parinvuoden sisällä"!
Mutta ennemmin tai myöhemmin kyllä, sillä se on pakko. Venttiilinohjaus on vain osa moottorinohjausta, ja jotta päästöt saadaan hallintaan, pitää pystyä kokonaisvaltaiseen moottorinohjaukseen.
>Vauhtipyörän yhteyteen kaavailtua, startti-
>laturiakin on kai kehitelty jo ainakin liki 10 vuotta...
Niin dynastarttiako? Pitää paikkansa, se on varteenotettava vaihtoehto sille turbiinireluktanssigeneraattorille. Pakokaasujen energiaa voidaan hyödyntää suutenkin, esimerkiksi niin kuin turbokompoundimoottoreissa jo tehdään.
Siitä dynastartista Googlella:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=dynastarter&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Reluktanssigeneraattorista lisätietoa
http://www.greencarcongress.com/2005/09/tigers_exhaust_.htmlMuistaakseni jenkkimarkkinoilla myynnissä olevassa Honda Civic Hybridissä on yhdistetty generaattori/sähkömoottori/starttimoottori kytkimen kanssa vaihteiston ensiöakselilla kaulassa. Sikälihän tuo ratkaisu eroaa Dynastartista jonka roottori on kampiakselilla vauhtipyörän kaverina.
- Jakari
Hihna on hiljaisempi ja kuluttaa vähemmän energiaa kuin ketju. Myös moottorin paino saadaan alhaisemmaksi.
Hihnakäyötö on myös tod.näk. halvempi valmistaa, stefat tulee halvemmaksi kuin öljytiiviin kotelon rakentaminen ketjulle.
Dieseleissähän sitten käytetään lähes yksinomaan ketjua - moottori värinät ja sisäiset voimat suuremmat, jolloin ketju ainoa oikea ratkaisu.
Onhan se ketju luotettavampi tietysti ja huollon kannalta parempi, niimpä sitä käytetään edelleen bensakoneissakin - molemmilla puolensa.
nimim. hihnalla 280tkm ja vielä kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172324Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2331972Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071782Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021451Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481346Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu551217Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1791153- 941100
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.149970Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14911