Lääketieteellisen Pääsykoe?

Janne

Kuinka paljon tarvitsee fysiikkaa kokeessa? eikös tärkeimmät aineet ole kemia ja matematiikka vai pitääkö fyysiikka osata tosi hyvin?

64

55792

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------

Matematiikka? Mitä jos katsoisit vanhoja kokeita...

• juuups

Lääkiksen pääsykoe on yliopistomaailman vaikein, eikä missään suhteessa siihen miten "vaativaa" lääkiksessä opiskelu on. Matemaattisesti oltava huippulahjakas jos mielii pärjätä pääsykokeissa. Sisäänpääsyprosentit (jos ei hyvää yo-tokaria) 5-7 prosentin luokkaa...

• koo

"Yliopistomaailman vaikein", tuskin sentään. Mutta se on totta, ettei pääsykoe vastaa läheskään lääkisopiskelua. Itse pääsin toisella yrityksellä sisään, ja ainakin noissa kahdessa osa-alueiden painotus oli erilainen. Ensimmäisessä(2004) oli melko paljon laskuja, jälkimmäisessä taas oli jo enemmän teoriaa. YO-todistuksella ei ollut sisäänpääsyn kannalta kovin suurta merkitystä, ellei sitten ollut arvosana-akselia L-L-E/L, pääsykoekiintiössä sisään mentiin.

Fysiikka saattaa olla tärkein noista kolmesta, siihen kannattaa lukiossa panostaa. Tämä siis pääsykokeen kannalta, itse luin kaikki lukion fysiikan kurssit. Mutta taas lääkiksessä opiskelun kannalta on hyödyllistä osata biologiaa, saa vähän helpomman lähdön. Lukiossa minulla ei ollut lainkaan valinnaista biologiaa, mistä johtuen olen välillä ollut hieman hukassa(geeniasioissa tuo näkyy eniten, mutta niitähän ei käsittääkseni ole uudessakaan Galenoksessa, joten pääsykokeen kannalta ylim. biologian opiskelu ei ole välttämätöntä).

On hyvä jos jaksaa biologiaan panostaa lukiossa, mutta biologian opiskelu nyt on oikeastaan ulkoaopettelua, ei siihen tarvita opettajaa. Galenoksen biologiaosuuden ehtii lukea yo-kirjotusten jälkeenkin, se vaatii vain vähän enemmän panostusta. Kemia ja fysiikka vaativat ymmärrystä, niiden kurssit oikeasti kannattaa käydä tosissaan. Siitä saa kaiken lisäksi laskurutiinia, jota tarvitaan pääsykokeessa.

• lujaamenee

Kyllä se vaan on niin, että pääsykokeessa on menestyttävä hyvin, jos mielii sisään. HYvällä yo-todistuksella, et hirveesti saa pojoja. Jos haluaa päästä sisään on pääsykokeeseen panostettava täysillä, eikä vaan kuvitella pääsevänsä yo-kokeen L:n perusteella sisään. Kannattaa tietysti pyrkiä yo-kokeessakin saamaan mahdollisimman hyvät arvosanat, koska hakuprosessissa kaikki pisteet ovat tärkeitä. Muistakaa pitkästä matematiikasta,. kun kirjoittaa saa plus 2 pojoa aina lisää.

• SauliPauli
        koo kirjoitti:

"Yliopistomaailman vaikein", tuskin sentään. Mutta se on totta, ettei pääsykoe vastaa läheskään lääkisopiskelua. Itse pääsin toisella yrityksellä sisään, ja ainakin noissa kahdessa osa-alueiden painotus oli erilainen. Ensimmäisessä(2004) oli melko paljon laskuja, jälkimmäisessä taas oli jo enemmän teoriaa. YO-todistuksella ei ollut sisäänpääsyn kannalta kovin suurta merkitystä, ellei sitten ollut arvosana-akselia L-L-E/L, pääsykoekiintiössä sisään mentiin.

Fysiikka saattaa olla tärkein noista kolmesta, siihen kannattaa lukiossa panostaa. Tämä siis pääsykokeen kannalta, itse luin kaikki lukion fysiikan kurssit. Mutta taas lääkiksessä opiskelun kannalta on hyödyllistä osata biologiaa, saa vähän helpomman lähdön. Lukiossa minulla ei ollut lainkaan valinnaista biologiaa, mistä johtuen olen välillä ollut hieman hukassa(geeniasioissa tuo näkyy eniten, mutta niitähän ei käsittääkseni ole uudessakaan Galenoksessa, joten pääsykokeen kannalta ylim. biologian opiskelu ei ole välttämätöntä).

On hyvä jos jaksaa biologiaan panostaa lukiossa, mutta biologian opiskelu nyt on oikeastaan ulkoaopettelua, ei siihen tarvita opettajaa. Galenoksen biologiaosuuden ehtii lukea yo-kirjotusten jälkeenkin, se vaatii vain vähän enemmän panostusta. Kemia ja fysiikka vaativat ymmärrystä, niiden kurssit oikeasti kannattaa käydä tosissaan. Siitä saa kaiken lisäksi laskurutiinia, jota tarvitaan pääsykokeessa.

Näköjään tuolla kannattaa treenata kokeisiin. On muuten PIRUN HYVÄ SIVUSTO!

http://laaketiede.netrainer.org

• ...

Tietäisikö joku kertoa, että pitääkö ensi kevään kokeisiin lukea nimenomaan nyt marraskuussa ilmestynyttä uutta Galenoksen painosta, vai ajaako vanhemmat ihan saman asian.

• vita

Käytännön vihje: ota vanha ja uusi kirja käteen ja katso onko eroa. Varmasti on eroa, ehkä vähän ja harvoissa asioissa, mutta ne voivat olla tärkeitä asioita pääsykokeessa. Voit toki opetella eroavaisuudet uudesta kirjasta. Helpommalla ja riskittömämmin pääsee ostamalla uusimman painoksen.

• jeppe

Itse suosittelisin uutta painosta, siinä saattaa olla korjattu ainakin ne muutama virhe mitkä vanhassa oli

• surkimus

Lukiota aloittaessani en olisi edes villeimmissä unissani voinut kuvitella haluavani lääkikseen. Nyt - lukiosta pois päässeenä ja yliopistossa opiskelevana tämä tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta. Ongelmana on vain se, etten lukenut lukioissa fysiikkaa yhtä pakollista kurssia lukuunottamatta. Kemia ja biologia sen sijaan ovat erinomaisesti hallussa. Onko minun täysin turhaa edes haaveilla lääkärin ammatista kun pääsykokeesta ei sitten ilmeisesti ilman fysiikkaa selvitä (vaikken tajua miten se edes muka on niin tärkeää lääketieteessä...eiköhän ne kemia ja bilsa mene edelle..)? Kannattaako vain hylätä tämä haave?

• .......

Minulla oli sama ongelma. Tajusin vastaa 22-vuotiaana että haluan lääkikseen. Olin lukenut lukiossa yhden kemian ja yhden fysiikan kurssin. Mutta koska mikään muu ala ei enää kinnostanut päätin että opiskelen kemian ja fysiikan kurssit Etelä-Pohjamaan opistossa. Voit myös opiskella fysiikkaa aikuislukiossa. Itseopiskelu on aika hankalaa koska hyviä fysiikan kirjoja ei varmaan ole olemassa, ainakaan minä en ole löytänyt. Yksi hyvä kirja on Noste, missä on tehtäviä ja ratkaisut. Myös fysiikan itseopiskelumateriaalit kannattaa hankkia joltain valmennuskurssifirmalta koska lukiossa opiskellaan osittain eri asioita kuin Galenoksessa.

• fys
        ....... kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma. Tajusin vastaa 22-vuotiaana että haluan lääkikseen. Olin lukenut lukiossa yhden kemian ja yhden fysiikan kurssin. Mutta koska mikään muu ala ei enää kinnostanut päätin että opiskelen kemian ja fysiikan kurssit Etelä-Pohjamaan opistossa. Voit myös opiskella fysiikkaa aikuislukiossa. Itseopiskelu on aika hankalaa koska hyviä fysiikan kirjoja ei varmaan ole olemassa, ainakaan minä en ole löytänyt. Yksi hyvä kirja on Noste, missä on tehtäviä ja ratkaisut. Myös fysiikan itseopiskelumateriaalit kannattaa hankkia joltain valmennuskurssifirmalta koska lukiossa opiskellaan osittain eri asioita kuin Galenoksessa.

Tai jos olet jo jossain yliopistossa kirjoilla, käy joku fysiikan peruskokonaisuus luonnontietetiden/ tekniikan puolella. Siellä asiat tietenkin käydään vähän vielä tarkemmin läpi, mutta perusjutut jää kyllä hihaan ihan varmasti. Tai sitten käyt vaan niiden laskuharjoituksissa, siellä vielä ihan ilmaiseksi neuvotaan jos et osaa ;)

• joku

älä puhu paskaa.fysiikka on suhteessa tärkeämpi kuin bilsa niin kuin itse kuulit sellaisen suusta joka ON LÄÄKIKSESSÄ.

• suu suppuun

Tärkeitä ovat fysiikka, kemia , bilsa ja tilastomatematiikka. Miksi hylkäät haaveen? Miksi et mieluummin tavoita haavettasi?

• Abi

Kannattaako pitää lääkis mielessä? Kemian kurssejen keskiarvo on noin 8,5, fysiikan 8,75, biologia 8,0 ja matikan 9,2. Mitään näistä en ole vielä kirjoittanut mutta kaikki muut meinasin paitsi biologian. Onko tälläisella osaamisella järkeä hakea sisään?

• jokuvaan.

Mä luin jostain et Kuopion ja Oulun lääketieteellisen sisäänpääsyprosentti on n. 30 %, mut joku sano täällä et se olis vaan 5-7 %.
        Oon ihan pihalla.. Olis kiva kuulla jonku sinne päässeen mielipide siellä opiskelusta ja siitä pääsykokeesta.

• takapajulainen

Ei naamalla saa kyllä missään lukiossa numeroita. Kuitenkin opettajillakin on tarkat määräykset numeroitten antamisesta ja muusta. Todella harkiten varmaan perustat omat meilipiteesi!

• webcamboy_94
        takapajulainen kirjoitti:

Ei naamalla saa kyllä missään lukiossa numeroita. Kuitenkin opettajillakin on tarkat määräykset numeroitten antamisesta ja muusta. Todella harkiten varmaan perustat omat meilipiteesi!

Mitä ihmiset kyselee täältä esim. mitä galenos kirjaa tentataan pääsykokeissa tai mitkä on pääsykoeprosentit? Mitä jos ihan ITSE soittelisitte esim. opintotoimistoihin ja tutkisitte netistä mistä löydätte kaikki mahdolliset statistiikat hakijoista ja päässeistä ja pisterajoista sun muista. EI tosiaan kannata hakea lääkikseen jos ei oo sen verran älyä että hoksaa ite tutkiskella asioita vaa tulee jonneki suoli24 kyselee "hihi kannattaako hakee lääkiksee tykkään matikast ja bilsast mut fysiikka on tylsäää :(:(:("

• kandipaatti
        jokuvaan. kirjoitti:

Mä luin jostain et Kuopion ja Oulun lääketieteellisen sisäänpääsyprosentti on n. 30 %, mut joku sano täällä et se olis vaan 5-7 %.
        Oon ihan pihalla.. Olis kiva kuulla jonku sinne päässeen mielipide siellä opiskelusta ja siitä pääsykokeesta.

5-7% on jonkun pahantahtoisen egomaanikon haaveunesta napattu...

Todelliset prosentit heiluvat 25-30% kieppeillä.

Helsinkiin on vaikein päästä, toisella sijalla Turku ja Tampere, sitten Oulu ja Kuopio. Kaikista valmistuu ihan yhtä hyviä lääkäreitä, ja laadukkaisiin tutkimusryhmiinkin pääsee kaikilla paikkakunnilla.

Päästötodistus tai yo-todistus eivät ratkaise mitään. Jos pääsykoe menee ns.vituiksi, et pääse sisään. Toisaalta huonollakin todistuksella pääset sisään, jos pääsykoe menee nappiin.

Pääsykoe vaatii lukiofysiikan ja -kemian hallintaa. Siis pitkän kemian ja pitkän fysiikan. Lukion biologiasta ei pääsykokeessa ole juurikaan hyötyä, lukion psykologiasta ei lainkaan.

Matemaattisesti lahjakas ei tarvitse olla, vaikka yo-kirjoitettua pitkää matikkaa arvostetaankin hakuperusteissa. Plus, miinus, jako, kertolasku = niillä pärjää pääsykokeessa ja itse opinnoissa lähes poikkeuksetta.

• Jasmindee
        webcamboy_94 kirjoitti:

Mitä ihmiset kyselee täältä esim. mitä galenos kirjaa tentataan pääsykokeissa tai mitkä on pääsykoeprosentit? Mitä jos ihan ITSE soittelisitte esim. opintotoimistoihin ja tutkisitte netistä mistä löydätte kaikki mahdolliset statistiikat hakijoista ja päässeistä ja pisterajoista sun muista. EI tosiaan kannata hakea lääkikseen jos ei oo sen verran älyä että hoksaa ite tutkiskella asioita vaa tulee jonneki suoli24 kyselee "hihi kannattaako hakee lääkiksee tykkään matikast ja bilsast mut fysiikka on tylsäää :(:(:("

No joo aikanakin tuolla näyttää olevan jotain Galenos-kysymyksiä, ilmeisesti pääsykokseen: http://laaketiede.netrainer.org Tosin en saanut kaikkia aiheita avautumaan...

• Rapa Nui
        Jasmindee kirjoitti:

No joo aikanakin tuolla näyttää olevan jotain Galenos-kysymyksiä, ilmeisesti pääsykokseen: http://laaketiede.netrainer.org Tosin en saanut kaikkia aiheita avautumaan...

Huomasin saman kun kävin saitilla viimekuussa, mutta nyt kun kokeilin uudestaan niin sivusto toimi jo paremmin. Ne "Lue lisää" -Wikipedia linkit sivustolla oli tosi hyödyllisiä kans

• kurjaako

Tottakai osattava kemiaa, fysikkaa ja ihmisen biologiaa. Miten voit oppia ihmisen kemiallisesta toimminnoista, jos et osaa kemiaa tai fysiikasta ilman fisiikkaa. Toivottavasti rimaa lääkiksen pääsykokeeseen ei ikinä vähennetä.

• heiiidi

hei smartass, "kurjaako": miten 'rimaa' 'vähennetään'? mun käsitykseni mukaan kun vaatimuksia vähennetään ja rimaa lasketaan. jotkut kun vaan tuntuvat tietävän kaiken....

itse en ollut edes harkinnut lääketiedettä, biologia, kemia ja fysiikka jäivät lukiossa yhteen kurssiin. turussa valinnassa 70% otetaan yhteispisteiden perusteella - näiden laskemisessa otetaan huomioon äidinkieli, vieras kieli, matematiikka ja mikä tahansa reaali, siis muukin kuin bilsa/kemma/fyssa. (tämä muuttuu 2011 haussa, jossa edellä mainitut ovat ainoat reaalit josta saa pisteitä)

pointtina on siis se, että jos päätä löytyy ja motivaatiota, ei missään nimessä kannata hylätä toiveita lukiomenestyksen/-kokemuksen perusteella. jos et pärjännyt yokokeissa erinomaisesti, kovalla työllä pääset pääsykoekiintiöllä sisään. (ei sillä että ällän papereilla se kävisi helposti!:) ). jos et lukenut kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa lukiossa, kuten en minäkään, voit opiskella näitä monissa eri paikoissa, esim. iltalukiossa. joka tapauksessa sisälle pääsyyn vaaditaan paljon kovaa työtä. toivoa ei kannata menettää.

• koe ei mittaa

Pääsykoe mittaa hyvin sattuman varaisesti ja yksipuolisesti laskutaitoa jos sitäkään. Suosii nyhrääjiä! Tästä syystä maassa on jatkuvasti lääkäripula eli ei ole terveyskeskustyön tekijöitä Suomessa valmistuneista.

• jjjj3

Joo ensin sairaanhoitajakoulutus ja muutaman vuoden hoitotyön jälkeen etevimmät voisivat jatkaa lääkäreiksi.

• emmeee
        jjjj3 kirjoitti:

Joo ensin sairaanhoitajakoulutus ja muutaman vuoden hoitotyön jälkeen etevimmät voisivat jatkaa lääkäreiksi.

Löytyyköhän noita vanhoja pääsykokeita jostain päin nettiä?

• Sajanna
        emmeee kirjoitti:

Löytyyköhän noita vanhoja pääsykokeita jostain päin nettiä?

Hei,

olisi tarjolla huippuvalmennuksen täydellinen itseopiskelupaketti. Paketti on koottu uuden Gallen mukaan ja pari viikkoa sitten tipahti postiluukusta vihkonen, jossa mm. korjaukset uuden Gallen virheisiin.

http://tori.suomi24.fi/myydään/sekalaista/muut ilmoitukset/uusi, kÄyttÄmÄtÖn lääkispaket...

• hullu amalia
    • fykem

Fysiikka ja kemia. Matematiikasta tilastomatematiikka. Huom pääpaino fysiikassa ja kemiassa!

• Hohoo! Lääkiksessä.

Heippa hei! Itsehän pääsin nyt 2010 keväällä kuopioon lääketieteelliseen, mutta raakapisteiden perusteella olisin myös päässyt jopa yhteispisteillä eikä vain pääsykokeen perusteella myös helsinkiin, paperit oli M:n luokkaa.
      Tää oli toinen kerta kun hain, ensimmäinen lukukerta meni vähän vain pääsykoekirjan selailuun.
      Elikkä siis, lääketieteellisen pääsykokeessa ollaan pikkuhiljaa luisuttu yhä enemmän lasku-painotteiseen pääsykokeeseen, eli painotus siirtynyt enemmän kemia-fysiikka aksellille kuin biologian osaamiselle. Myös kun miettii laskujen laskemiseen kuluvaa aikaa ja niistä saatavia pisteitä, fysiikan ja kemian kokonaisvaltainen osaaminen on hyvin tärkeää! Uuteen Galenokseen oli myös heittetty mukaan tilastomatematiikkaa sekä spesifisyys ja sensitiivisyys juttuja, joita ei tänä vuonna kysytty, saattaa tosin olla että tulevaisuudessa ne saattaa olla hyvin todennäköisiä kysymyksiä (tosin neliösumman menetelmä ja korrelaatiokertoimet mitkä käydään galessa on ääääärettömän pitkiä tehtäviä useammalle kuin neljälle lasketulle pisteelle nii epäilen ettei näitä kysyttäis)
      Tuosta bilsasta täytyy sanoa että SEKIN täytyy osata ulkoa ja täydellisesti, koska pääsykokeessa saatetaan kysyä ihan mitä tahansa, kuten 2010 vuoden kokeessa jossa kysytyttiin ei herranjumala alveolin halkaisijaa.
      Pääsykokeesta ei koskaan kuitenkaan poisteta laajaa tietämystä vaativia pitkiä biologian vastauksia. Kannattaa siis päntätä päähän mahdollisimman monia muistisääntöjä ja hallita suuret kokonaisuudet!
      Sanoisin että lääketieteelliseen eivät pääse välttämättä ne ihmiset joilla nyt vaan on enemmän synapseja basaaliganglioissaan vaan ne joilla on suurimmat hikirauhaset (ne pienet) ja isoimmat istumalihakset.
      Itse luin n.8h päivässä, jonka jälkeen suuntasin illalla valmennuskurssille, jonka tietenkin maksoin itse!
      Perustele itsellesi että miksi haluat lääkikseen ja tee kaikkesi sen eteen, ei kannata luottaa siihen että siellä pääsykokeessa tulee "sopivia tehtäviä" vaan osaat yksinkertaisesti kaiken.

• Ehkä nyt?

Itse yritin ensimmäistä kertaa nyt 2010 ja ei se hyvin mennyt. Lukemisen aloitin vasta maaliskuussa, joten eipä siinä paljoa sitten tultu muutenkaan luettua. Nyt olen aikeissa aloittaa huomenna lukemisen, lukea yhteensä 3x vanhan ja 3x uuden(tuleeko uutta?) galenoksen. Lisäksi osallistun valmennuskurssille ja pitää harjoitella niin vimmatusti laskuja, sillä siihen kaatui viimeksi. Oli yllättävän fysiikkapainotteinen koe minulle.

• fghrrt

edes raakapisteet eivät ole vertailukelpoisia tiedekuntien välillä, et siis voi tietää olisitko päässyt helsinkiin.

• Hohoo! Lääkiksessä
        fghrrt kirjoitti:

edes raakapisteet eivät ole vertailukelpoisia tiedekuntien välillä, et siis voi tietää olisitko päässyt helsinkiin.

Joo kyllähän eri sensorit arvostelee eri tiedekuntien kokeet, mutta se minkä yliopiston sensoreiden arvostelu on tiettynä vuonna tiukinta on arpapeliä.
        Mutta totean että yleensä jos saa 80% maksimipisteistä niin se on varma pääsy ihan mihin kaupunkiin tahansa.

• alberddi
        Hohoo! Lääkiksessä kirjoitti:

Joo kyllähän eri sensorit arvostelee eri tiedekuntien kokeet, mutta se minkä yliopiston sensoreiden arvostelu on tiettynä vuonna tiukinta on arpapeliä.
        Mutta totean että yleensä jos saa 80% maksimipisteistä niin se on varma pääsy ihan mihin kaupunkiin tahansa.

Fysiikka on elämän suola. En tajua, miten joku ei siitä tykkäisi! :) tv. pitkän fysiikan jamppa (kaikki maholliset kurssit) Tosiaan sit sanoisin tosta lääkiksen pääsykokeesta, että fysiikkahan siinä taitaa tärkein olla. Onko kemiassa edes kunnon laskuja? :o Kuitenkin fysiikalla saat paremmat eväät tonne jos et molempii jaksa opiskella, mutta kaveri pääs sisään käymällä muutaman fysiikan huonoilla arvosanoilla, mutta osasi toki kemiaa sitten biologian kera.

• I@fyssa
        alberddi kirjoitti:

Fysiikka on elämän suola. En tajua, miten joku ei siitä tykkäisi! :) tv. pitkän fysiikan jamppa (kaikki maholliset kurssit) Tosiaan sit sanoisin tosta lääkiksen pääsykokeesta, että fysiikkahan siinä taitaa tärkein olla. Onko kemiassa edes kunnon laskuja? :o Kuitenkin fysiikalla saat paremmat eväät tonne jos et molempii jaksa opiskella, mutta kaveri pääs sisään käymällä muutaman fysiikan huonoilla arvosanoilla, mutta osasi toki kemiaa sitten biologian kera.

Eikö se koe ymmärtääkseni painotu 70 prosenttisesti fysiikkaan.
        Ja jostain luin että 10% hakijoista oli päässy helsinkiin ja 15% turkuun.

Onkos siinä pääsykokeessa muuten aina ollut 15 tehtävää vai kuinka monta yleensä?
        Kuinka monta pistettä keskimäärin saa per tehtävä? 10-15?

Jostain kun olin lukevinani että, viime vuonnakohan se oli, että 75 pisteellä olis päässy jo sisään??

Sehän meinaa että ei siinä kokeessa tarvi osata puoliakaan..??

• p
        I@fyssa kirjoitti:

Eikö se koe ymmärtääkseni painotu 70 prosenttisesti fysiikkaan.
        Ja jostain luin että 10% hakijoista oli päässy helsinkiin ja 15% turkuun.

Onkos siinä pääsykokeessa muuten aina ollut 15 tehtävää vai kuinka monta yleensä?
        Kuinka monta pistettä keskimäärin saa per tehtävä? 10-15?

Jostain kun olin lukevinani että, viime vuonnakohan se oli, että 75 pisteellä olis päässy jo sisään??

Sehän meinaa että ei siinä kokeessa tarvi osata puoliakaan..??

75 pistettä tarkottaa kahta kolmasosaa pisteistä...

• yeah212

buahahhaa sanoisinko tähän näin, että "viisas pääsee vähemmällä"

• juup121

Olen kuullut että lääketieteelisen pääsykokeen pääaine olisi fysiikka ja se pohjautuu lukion fysiikan kursseihin 1-9 ja myös matematiikka, kemia ja biologia ovat tärkeitä aineita siinä.

• tyllerö 2.0

entä jos pitkä matikka 7, kemia 8, fysiikasta ekasta kurssista 7 (lisää en ole ottanut) ja bilsasta 9

• blaa...

ei sillä oo väliä mitä saat lukion kursseista... luitko yhtään mitä aiemmin kirjotettiin?? se on siit kiinni et paljon luet pääsykokeesee. ei sinne kukaa mee lukion päättötodistuksella...

• blaa ittelles ;)

Paitsi, et pääsykoe ensi keväästä lähtien koostuu LUKION fyssan, kemman ja biologian kaikista lukiokursseista eli jos lukios on saanut huonoja arvosanoja näistä aineista, puhumattakaan siitä, ettei oo ees lukenut niit kaikkia kurssei, niin kyl siin tulee pikkunen kiire alkaa kerrata/opetella kaikki pääsykokeeseen ;P

• 12+13
        blaa ittelles ;) kirjoitti:

Paitsi, et pääsykoe ensi keväästä lähtien koostuu LUKION fyssan, kemman ja biologian kaikista lukiokursseista eli jos lukios on saanut huonoja arvosanoja näistä aineista, puhumattakaan siitä, ettei oo ees lukenut niit kaikkia kurssei, niin kyl siin tulee pikkunen kiire alkaa kerrata/opetella kaikki pääsykokeeseen ;P

Ei muuta sitä faktaa, että arvosanoilla ei ole mitään väliä.

• mustavalkoistako
        12+13 kirjoitti:

Ei muuta sitä faktaa, että arvosanoilla ei ole mitään väliä.

On niillä välillinen vaikutus, sillä hyvät arvosanat korreloivat jonkun verran sen kanssa, että asiat osataan ja todennäköisempää on, että kympin ihmiset pääsevät sisään kuin viitosen, mutta totta on, ettei arvosanoilla suoraan sisään päästä, voihan joku osata kaiken täydellisesti ja sitten jostain syystä halunnut kirjoittaa itselleen viitoset kokeista ;)

• SH:sta LL:ksi

Moi! Olen itse valmistunut sairaanhoitajaksi vuosi sitten ja olen päättänyt koittaa hakea lääketieteitä lukemaan. Onko täällä ketään muita jotka ovat jatkaneet samalla tavalla opintoja kohti lääketieteellistä? Onko ollut pääsykokeissa apua sairaanhoitajan opinnoista ja työkokemuksesta?

• 7+14

Jokaisella lääkiksen kurssilla on joku sairaanhoitajaksi valmistunut tai ainakin lähes valmistunut. Ja sairaanhoitajan työkokemuksesta ja koulutuksesta ei käytännössä hyötyä ole.

• FT:stä LL:ksi

"SH:sta LLksi"
        Olen itse valmistumassa fysioterapeutiksi tänä vuonna ja ensi keväänä olisi tarkoitus hakea lääkikseen. Itselläni on L:n paperit taskussa mutta uskon kyllä että täytyy ihan uudestaan lukea kaikki lukion kemian ja fysiikan kurssit ja kertailla biologiaakin, ei AMK:n opinnoista varmaan ole hyötyä kuin niihin biologian kysymyksiin, meilläkin esim. anatomia, elinbiologia, sairaudet, patofysiologia ym. käyty opinnoissa tarkasti.
        Mutta siitä voi olla varma että käytännön kokemus jota terveysalan AMK opinnoissa ja erityisesti harjoitteluissa, saati sitten työelämässä on saanut, on aivan korvaamatonta kun lähdetään ajattelemaan käytännön työn lääkäri-potilasvuorovaikutusta, kirjaamista, tutkimista, johtopäätösten tekoa, terminologiaa ja lääke-oppia ym. Tsemppiä hakuun :)

• kkkkkkk

Ei ole ollenkaan totta nuo "ei kannata edes yrittää jos ei osaa fysiikkaa" moni A:n ylioppilas on päässyt lääkikseen, pitää vaan lukea. Sinnehän ei kukaan pääse lukematta erikseen pääsykoetta varten. Ja miksi et muka voisi oppia fysiikkaa vaan sen takia ettet ole opiskellut sitä lukiossa? Minä ainakin opin lukion jälkeen kaikki fysiikan kurssit itsenäisesti ja pääsin lääkikseen. Mikään ei ole mahdotonta.

• tuskainen

Nostetaan vanhaa ketjua.

Kannattaisiko käydä jossain iltalukiossa/kesälukiossa kemia, fysiikan ja matematiikan kursseja? Pystyykö noita itseopiskelemaan?

Olen 21-vuotias ja opiskelen ensihoitajan tutkintoa AMK:ssa. En lukion jälkeen tienyt, mitä haluaisin ja pidin välivuoden ja kävin intin. Lukiossa paneuduin kieliin, enkä käynyt aikasemmin mainituista kun pakolliset ja matikkakin lyhyt. Joku kääntäjän/tulkin homma oli silloin alunperin löyhästi mielessä, mutta lopulta meni kiinnostus siihen.

Nyt koulussa ollessani lääketieteellinen ala temmannut valtaansa ja haluaisin "oppia kaiken" ja opiskella lääkäriksi, ehkäpä juuri ensihoitolääkäriksi. Probleema on vain se, että nämä "kriittiset aineet" jäivät kokonaan paitsiolle. Kannattaako ryhtyä projektiin ja hakea ensi keväänä?

• 2013lääkikseen

Tuskainen!
      Kannattaa tietenkin jatkaa opintoja, jos olet kiinnostunut lisä haasteista jne.
      Voit oikein hyvin opiskella pääsykokeeseen vaaditut kurssit itsenäisesti. Aloita heti, niin kerkeät ne käydä läpi ennen 2013 koetta. Muista myös tarkistaa syksyllä päteekä samat pääsykoekirjallisuus. Varmistuvat ehkä syyskuussa.
      Nyt pääsykokeeseen kirjallisuus sisältää siis lukion koko biologian, fysiikan ja kemian oppimäärät. =18kurssia.
      Aloita heti!

• tuskainen

Kiitos paljon rohkaisusta :) Porukoiltakin tuki saatu. Tosiaan nyt kaduttaa niin törkeästi missä se kiinnostus oli lukiossa (ei missään)... Mutta tästä se on sitten itse alotettava opiskelemaan. Nykyiset koulujutut vievät oman aikansa mutta sitten pitäisi koittaa aktivoitua kovemmi; tällä hetkellä munuaisia, maksaa, luustoa, ruoansulatusta ja muuta settiä tulossa tenttiin. Kyllä se lääkis 2013 on nyt tavoitteena - semmonen fiilis, että tätä minä oikeasti haluan.

• Huhhuh

Hei!

Olen vähän selaillut tässä edellisten vuosien pääsykokeita, ja mietin tässä todellakin, että miten ihmeessä aika riittää tehtävien tekemiseen?

Jos aikaa on 5 tuntia ja tehtäviä 13-15 kpl osa abcdef-tyyliin, niin hellurei. Vastatkaa nyt te lääkiksen pääsykokeen läpäisseet miten aika teille riitti? Oliko taktiikka tehdä hyvin ja huolella ne mitä ehtii vai hirveällä häsellyksellä pisteet sieltä täältä. Jokainen tehtävä on pisteytetty aika "muhkeasti", joten luulisi, että parempi jokaiseen yrittää ehtiä jotain rustaamaan.

• Don't panic

Tee tehtävät nopeusjärjestyksessä: silmäile ensin kaikki tehtävät läpi, ja aloita niistä, jotka tuntuvat aukeavan helpoiten. Jos joku tehtävä tökkii, tee muut tehtävät ennen sitä. Yllättävää kyllä, mutta aluksi mahdottomalta tuntunut tehtävä saattaakin selvitä myöhemmin, kun on välillä tehnyt jotain muuta. Tehtävät ovat ainakin viime vuosina olleet sen tyylisiä, ettei kovinkaan pitkiä sepustuksia tarvita, kunhan saa ne oikeat asiat mainittua napakasti ja selkeästi.

Itsellänikin ajan riittävyys oli suurin huolenaihe ennen koetta, mutta loppujen lopuksi teinkin kokeen niin vauhdikkaasti, että olin valmis noin 45 min ennen täyttä aikaa. Tämän ajan käytin sitten tarkisteluun - ei kannata lähteä etuajassa ja muistaa sitten, mitä olisi voinut lisätä johonkin vastaukseen.

• kaaron

Arvioikaa tuoreen abin mahdollisuuksia päästä sisään Oulun yleiselle, kun hän osaa fyysiikan ja kemian kiitettävästi (YO E), mutta biologian vain pintapuolisesti (M). Luen 7 viikkon ajan reilu 30h per viikko. Motivaatio on kova, mutta biologian osalta nippelitiedon halliseminen huolettaa (termien selittäminen, anatomia esim. aivojen osat).

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

• kaaron

Sen verran vielä etten ole osallistunut millekään valmennuskurssille (ei ole varaa)

• toinenyritys

Kaaronille:
      Itse hain viime vuonna Kuopion yleiselle ja jäi kymmenestä pisteestä kiinni(mutta silloin oli tämä galenos).
      Nyt olen itse valmennuskurssilla ja siellä ovat sanoneet, että paha sanoa mitä sieltä tänä keväänä tulee, mutta kovasti on bilsanluennoitsija sanonut että erityisesti niitä alueita mitä galenoksessa ei ollut kannattaa lukea(esim. syöpä ja sen synty).
      Itse lukenut nyt about 2kk ja vielä yritän rutistaa jos tuonne Kuopion hampaalle pääsisin. Tsemppiä!

• ensimmäinenyritys

eivät mielestäni voi kysyä kovin kummoisia syövästä... pitää ottaa huomioon eri kirjasarjat ja eri vuosien painokset, kaverillaki sama kirja, mutta vahempi painos ja syöpä ja sen synty löytyy sieltä tooooooodella suppeasti, hormoneissakin suuria eroja (minun uudemmassa kirjassani muutama hormoni enemmän) juuri tuon biologian osuuden opiskelu raivostuttaa tnä vuonna, ei nimittäin mitään hajua mitä sieltä kysytään, ei luultavasti mitään kovin yksityiskohtaista, koska ei ne siellä yliopistolla voi olettaa että kaikki lukee juuri uusimman painoksen tietystä kirjasarjasta ja jos pääsykokeessa kysytään jotain mikä ei löydy kaikkien biologian kirjasta, niin voin kuvitella sitä valitusten määrää ja sotkua mikä siitä syntyy... tämä aiheuttaa varmasti päänvaivaa kokeen laatijoillekkin.

• Sisälläjo
        ensimmäinenyritys kirjoitti:

eivät mielestäni voi kysyä kovin kummoisia syövästä... pitää ottaa huomioon eri kirjasarjat ja eri vuosien painokset, kaverillaki sama kirja, mutta vahempi painos ja syöpä ja sen synty löytyy sieltä tooooooodella suppeasti, hormoneissakin suuria eroja (minun uudemmassa kirjassani muutama hormoni enemmän) juuri tuon biologian osuuden opiskelu raivostuttaa tnä vuonna, ei nimittäin mitään hajua mitä sieltä kysytään, ei luultavasti mitään kovin yksityiskohtaista, koska ei ne siellä yliopistolla voi olettaa että kaikki lukee juuri uusimman painoksen tietystä kirjasarjasta ja jos pääsykokeessa kysytään jotain mikä ei löydy kaikkien biologian kirjasta, niin voin kuvitella sitä valitusten määrää ja sotkua mikä siitä syntyy... tämä aiheuttaa varmasti päänvaivaa kokeen laatijoillekkin.

Haha! Elä tuossa harhassa. Kokeenlaatijoiden ei täydy ottaa huomioon mitään. Ei varsinkaan eri kirjasarjoja tai eri painoksia. Kokeen alueet ovat opetussuunnitelman mukaiset eli jos siellä opetussuunnitelmassa lukisi esim, että opiskelija kurssin jälkeen osaa syövän ja jossain kirjasarjassa syöpä olisi huonosti selitetty, niin ei tämä ole kokeentekijöiden päänvaiva.

• ....,.,.

Jos jonkun vielä käytössä olevassa lukion kirjassa lukee syövän synty "tapahtuu mutaatio BUM syöpä" niin tästä kuuluu antaa täydet pisteet, uudemmissa painoksissa syöpä on yksityiskohtaisemmin ja siitä ei voida antaa extra pisteitä, koe laaditaan niin, että siinä pärjää kaikilla KÄYTÖSSÄ OLEVILLA painoksilla eri kirjasarjoista tai helvetti repeää... Ja veikkaanpa että professoreita (tai ketään muutakaan) ei kiinnosta ottaa uusiksi koko pääsykoe rumbaa. Elä sinä vaan omissa harhoissasi...

sisälläjomutteiomahyväinenkusipää:)

• voittajakusipää

Elämän opetus: Psykan pääsykoekirja oli vielä viime vuonna (ja monta vuotta ehtikin olla) Nummenmaan tilastotieteenkirja. Tässä kirjassa oli isona typona, että monessa kohtaa oli käytetty väärää hajonnan kaavaa (piti olla otoshajonnan kaava olikin populaation). Teidän logiikkanne mukaan pääsykokeidentekijöiden olisi pitänyt hyväksyä kokeessa, jos joku käyttäisi tuota populaatio-kaavaa, vaikka olisi pitänyt käyttää otos-kaavaa, koska pääsykoekirjassakin oli käytetty. No menikö asia näin? Ei mennyt! Kokeentekijät kuittasivat itse valitsemansa kirjan virheen niin, että pääsykokeen alussa oli teksti, että "Nummenmaassa otos- ja populaatio-hajontakaavaa on käytetty välillä väärin, mutta oletuksena on, että kokelas osaa käyttää oikeaa kaavaa eli väärän kaavan käytöstä seuraa pisteiden menetys".

Luuletteko tosiaan, että pääsykokeentekijöitä kiinnostaa eri painokset, mitkä LUKIO (eivät he) on valinneet, kun ei heitä kiinnosta edes omien painostensa valinta. Ja paras harha on, että he muka uusisivat pääsykoe rumban xD Ylppäreissäkin on ollut suuria virheitä joinakin vuosina, oletko koskaan nähnyt, että niitä uusittaisiin :D

Todennäköisesti he eivät kysy asioita, joita olisi harvassa painoksessa käsitelty hyvin, mutta heillä on oikeus siihen, koska ovat määritelleet osaamisalueeksi erittäin löyhän opetussuunnitelman. Lukion ongelma on valita tarpeeksi hyvä kirja, joka vastaa opetussuunnitelmaa. Ei ole kokeentekijöiden ongelma, jos lukiosi on mokannut tässä.

voittajanonhyväollaomahyväinenkusipää ;)

• ftykfty5
        voittajakusipää kirjoitti:

Elämän opetus: Psykan pääsykoekirja oli vielä viime vuonna (ja monta vuotta ehtikin olla) Nummenmaan tilastotieteenkirja. Tässä kirjassa oli isona typona, että monessa kohtaa oli käytetty väärää hajonnan kaavaa (piti olla otoshajonnan kaava olikin populaation). Teidän logiikkanne mukaan pääsykokeidentekijöiden olisi pitänyt hyväksyä kokeessa, jos joku käyttäisi tuota populaatio-kaavaa, vaikka olisi pitänyt käyttää otos-kaavaa, koska pääsykoekirjassakin oli käytetty. No menikö asia näin? Ei mennyt! Kokeentekijät kuittasivat itse valitsemansa kirjan virheen niin, että pääsykokeen alussa oli teksti, että "Nummenmaassa otos- ja populaatio-hajontakaavaa on käytetty välillä väärin, mutta oletuksena on, että kokelas osaa käyttää oikeaa kaavaa eli väärän kaavan käytöstä seuraa pisteiden menetys".

Luuletteko tosiaan, että pääsykokeentekijöitä kiinnostaa eri painokset, mitkä LUKIO (eivät he) on valinneet, kun ei heitä kiinnosta edes omien painostensa valinta. Ja paras harha on, että he muka uusisivat pääsykoe rumban xD Ylppäreissäkin on ollut suuria virheitä joinakin vuosina, oletko koskaan nähnyt, että niitä uusittaisiin :D

Todennäköisesti he eivät kysy asioita, joita olisi harvassa painoksessa käsitelty hyvin, mutta heillä on oikeus siihen, koska ovat määritelleet osaamisalueeksi erittäin löyhän opetussuunnitelman. Lukion ongelma on valita tarpeeksi hyvä kirja, joka vastaa opetussuunnitelmaa. Ei ole kokeentekijöiden ongelma, jos lukiosi on mokannut tässä.

voittajanonhyväollaomahyväinenkusipää ;)

tässä ei taidettu keskustella typoista (niitäkin varmasti löytyy lukion kirjoista) vaan eroavista sisällöistä...

onkolääketieteenaloillavainomahyväisiäkusipäitä?

• realiteettikusipää
        ftykfty5 kirjoitti:

tässä ei taidettu keskustella typoista (niitäkin varmasti löytyy lukion kirjoista) vaan eroavista sisällöistä...

onkolääketieteenaloillavainomahyväisiäkusipäitä?

Vastaus kysymykseen: on, pelkkiä kusipäitä kaikki, sillä he eivät ole uskoneet pääsykokeentekijöiden hyvyyteen, vaan ovat opiskelleet laajasti, jolloin sisäänpääsykin on auennut.

Valmennuskurssilla sanottua (ja uskon, että monta vuotta sitä työtä tehnyt ja myös aikaisemmin pääsykokeentekijänä/korjaajana toiminut tietää paremmin kuin hyvä uskoiset sisäänpyrkijät): tänä vuonna ei ole määritelty pääsykoekirjaa, joten on turha olettaa, että lukion kirjat edes riittäisivät. Siis koealue on opetussuunnitelma, mutta missään ei lue, että mikä kirjasarja riittäisi kattamaan sen. Oletushan on, että lukion maikat valitsevat tarpeeksi hyvän kirjasarjan, että opiskelijat pärjäisivät ylppäreissä, mutta ei se ytl(kään) katso, mitä löytyy mistäkin kirjasta.

Ei niitä siellä yliopistossa kiinnosta, että oletko lukenut vanhan kirjasarjan ja kuinka epäreilua se on, että siellä kerrottiin asiat huonommin/suppeammin kuin muussa painoksessa. Jos opetussuunnitelmassa lukee, että opiskelija osaa kurssin jälkeen syövän, niin heillä on oikeus vaikka kysyä syövästä sellaista asiaa, jota ei missään lukion kirjassa kerrota (tuskinpa näin tekisivät, mutta tämä oikeus heillä on, koska ovat määritelleet koealueen löyhästi).

Kertokaa yksikin HYVÄ perustelu, miksi pääsykokeenlaatijat ottaisivat huomioon eri kirjasarjat ja eri painokset?

• akkupokku

Noh? Olikos kaikki eri lukion kirjasarjat/vuosipainokset samanarvoisia kokeessa? Kommenttia, kiitos!

• lääkikseen 2013 :)

Kokeessa oletettiin hakijan lukeneen kaikki kirjasarjat, siis jokaisesta kirjasarjasta jotain, nimenomaan biologiassa..

• kukkanukka
        lääkikseen 2013 :) kirjoitti:

Kokeessa oletettiin hakijan lukeneen kaikki kirjasarjat, siis jokaisesta kirjasarjasta jotain, nimenomaan biologiassa..

Kiitos! Vihdoinkin joku tuli myöntämään tämän. Yritin keväällä selittää, kuinka kokeentekijät eivät välitä eri kirjasarjoista, mutta sain vain kusipään-leiman. Onhan se tyhmää, että lääkikseen pyrkiessä ei voi tietää, onko lukenut vieläkään tarpeeksi, kun tiettyä yhtä kirjaa ei ole enää käytössä :p

Vielä kommentti nimimerkille ....,.,.
        milloinkas tämä pääsykoerumba nyt uusitaankaan? ;)

• hakenutr

Mua hävetää kun en muistanut montako raajaa ihmisellä keskimäärin on

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4849
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3185
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      208
      2662
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1575
    Aihe