Ärtyneen suolen oireitako!? Hermot riekaleina!!

eve

Toivon että joku jaksaa lukea tämän ja vastata, ongelmani on käynyt mulle jo aika sietämättömäksi, ja alan olla jo aika epätoivoinen..

Mulla alkoi noin vuosi sitten tuntua siltä että ilmaa kertyy normaalia enemmän vatsaan, koulussa istuessa (olen 17v.) tuntui että pitkillä tunneilla ilmaa kertyi mahaan ja alkoi kurista ja möyriä mahassa, ja tuntien jälkeen piti aina juosta vessaan "päästelemään ilmat ulos" (lue:pieraisemaan).

Nyt tuntuu että vaiva olisi vain pahentunut, ilmaa kertyy lähes päivittäin vatsaan helposti ja paljon, ja varsinkin illalla alkaa usein mahankurinat ja ilmavaivat, joskus on mahakipuja ja joskus myös (tosin harvoin) ripuliakin ollut, mutta en osaa sanoa liittyykö se ihan johonkin tavalliseen vatsatautiin.

On yhtä tuskaa olla uuden poikaystävän luona kyläilemässä kun saa kokoajan pelätä että suolisto alkaa ääntelemään epämiellyttävästi ja saa pelätä että "kohta pärähtää". Olen niin kyllästynyt varsinkin noihin ilmavaivoihin, aina nykyään kun maha alkaa kurista siihen malliin että kohta saa taas varautua ilmanpäästöihin, niin se kyllä pistää mielen tosi maahan, tulee väkisinkin sellainen itseinho kun tuntee ettei voi edes kotoaan poistua normaalien ihmisten tapaan kun saa pelätä paukauttavansa kaasut ulos ihmisten kuullen vahingossa (heh, tiedän, tosi huvittavan kuuloista, muttei tosiaankaan oikeasti koettuna yhtään pistä hymyilyttämään).

Olen vältellyt kaikkia maitotuotteita nyt jo reilut 2 viikkoa, eikä mitään muutosta havaittavissa, mutta en tiedä kuvittelenko vain, mutta joskus tuntuu että kun jätän jonain päivänä leivän syömättä (mitä yleensä tulee päivittäin syötyä), niin vaivat helpottuisivat, mutta en osaa sanoa että liittyykö tämä sitten ihan vain siihen että sattuu muuten vain olemaan parempi "vatsapäivä". Olen nyt kuitenkin tässä ruvennut juuri äskettäin välttelemään leivänsyöntiä, jos vaikka oireet helpottuisivat. Muistan vain että kerran ollessani taas poikaystävällä kyläilemässä, olin syönyt vain aikaisemmin päivällä leipää, ja sitten jotain muuta pientä ja juonut vettä jne. ja traumat on siitä päivästä jäänyt kun yhtäkkiä illan mittaan rupesi maha kovasti ääntelemään ja tuntui että oli siinä ja siinä että sai pidettyä ilmat sisällään..

Nyt sitten tässä kuukauden aikana on ilmaantunut oikeanpuolisia alavatsakipuja, paineentunnetta ja siinä tuntuu myös sellainen "pullistuma" mutta vain joskus, ja vaikuttaa muutenkin turvonneelta tämä alue, kun taas vasen puoli on ihan normaali. Lääkärissäkin kävin tämän vaivan takia, ja tehtiin gynekologiset tutkimukset yms., otettiin verikokeet ja tutkittiin virtsanäyte jne., mutta mitään vikaa ei löytynyt. Seuraavan kerran laittavat mut vielä ultraääneen jos oikeanpuoliset alavatsakivut jatkuvat.

Lääkärin tunnustellessa vatsaani tuntui yhdessä kohtaa juuri tuossa oikealla puolella tosi aristava kohta, tai siis että kun lääkäri vähänkin painoi niin sattui. Sillä hetkellä mulla oli taas jälleen kerran maha täynnä ilmaa kyllä, ja oli tosiaan hankala pitää kaasut taas kerran sisällä. Lääkäri vaan totesi että ilmeisesti vaiva ei ole gynekologinen vaan liittyy ilmeisesti suolistoon!

Seuraavana päivänä sitten taas ei mitään alavatsakipuja, ei edes tuo kohta joka aristi tuntunut yhtään kipeältä vaikka kuinka painelin. Mutta taas on alkanut tuntua välillä pientä kipuilua siinä.

Te joilla on ihan omaa kokemusta ärtyneestä suolesta, kuulostaako nämä mun oireet yhtään siltä että kyseessä voisi olla ärtynyt suoli, vai kenties joku muu vaiva? Suurin ja eniten esiintyvä ongelmani siis on ilmavaivat. Ei ole ollut erikoisesti mitään väsymystä, laihtumista tai muutakaan.

Näitten ilmavaivojen kanssa eläminen on suorastaan helvettiä mulle, pian alkaa mulla parin kuukauden päästä töihinmeno (tällähetkellä en opiskele), ja odotan kauhulla miten pärjään siellä vatsavaivoineni kun nämä oireet ovat edellisvuoteen (kun kävin koulua) verrattuna pahentuneet runsaasti :// !

11

10353

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amo

Olen koittanut välttää seuraavia ruoka-aineita: karkit, sokerittomat karkit, erityisesti lakritsi ja suklaa, yleensä kaikki maitotuotteet erityisesti jäätelö, sipuli, kananmuna, punajuuri, kirsikat, omenat, mandariinit, mansikat...
      Koita auttaako Cuplaton kapselit mitään.

• Piitu

Minulla on joskus todettu ärtynyt paksusuoli. Yleensä oireet on ollut vaan ripulia/ ummetusta, mutta nyt viimeiset kaksi kuukautta olo on ollut kuin ilmapallolla. Ei välttämättä kierrä mahassa, eikä ilma tule ulos, mutta vatsa on turvonnut ja on tosi tukala olo.
        Nielin pari viikkoa sitten tähystys letkun ja siellä ei näkynyt mitään. Verikokeissa ei mitään.
        En ole keksinyt mikä ruoka aine aiheuttausi. Olen välttänyt maitotuotteita ja kaikkea minkä tiedetään aiheuttavan ilmavaivoja. Leivän olen nyt jättänyt vähemmälle ja vehnän miltei kokonaan pois. Se on ehkä jonkun verran auttanut.
        Paksunsuolen tähystys pitäisi tehdä ennen joulua. Saas nähdä mitä sieltä löytyy.
        Toivottavasti meillä kummallakin syy selviää, sillä tämä epätietoisuus on ihan yhtä kiusallinen kuin itse vaiva!

• -----------

Tämä auttoi mulle - karu kuuri, mutta varmaan kokeilet tätäkin jos olo on jo tarpeeksi paha:

Lopeta sokerin käyttö _kokonaan_ (ei edes kahviin/teehen).
      Ei makeisia, limuja, hilloja, mehuja, leivoksia, makeita kastikkeita, ketsuppia jne mitään..
      Hedelmiäkin vain niukasti (vihanneksia tilalle). Ja syö hedelmät erikseen, EI esim. jäkiruokana.
      Ei vaaleaa leipää (ruisleipää tilalle).

Yleisohje: jos ruoka maistuu suussa selvästi makealle, älä syö sitä.

Korvaa sokereissa menetetty energia esim. oliiviöljyllä - sellaisenaan tai muun ruoan seassa.

• eve

Kiitos vastanneille!

Tosiaan jos rupeaa välttelemään kaikkea joka saattaisi aiheuttaa noita vaivoja, niin sitä saa potea nälkää kyllä tasan varmasti kokoajan, ratkean melkein aina syömään kaikkea mitä ei pitäisi (herkut, rasvaiset ruoat, ja se leipä!), kun muuten ei saa illalla unta kun haaveilee hyvästä ruoasta ja saa kokoajan olla huonotuulinen. Eli vaikea tässä on nyt vielä sanoa että mikä niitä vaivoja aiheuttaa, kun dieetit ei tunnu onnistuvan, pitänee vaan ottaa rajusti itseään niskasta kiinni, ei tämä vaiva muuten parane.

Ja ei kyllä tiedä yhtään että mitä suuhun laittaa kun kaikesta tuntuu löytyvän jotain joka voi aiheuttaa juuri ilmavaivoja yms.

Mutta olen ollut huomaavinani välillä aika selvää eroa siinä että kun olen pystynyt sinnittelemään yhden päivän pelkällä gluteenittomalla lihaperunasoselaatikolla (gluteenittonta siitä syystä että jos kyseessä on vaikkapa keliakia tms. niin eipä sitten aiheudu vaivaa vehnästäkään), Gefilus-juomalla, karjalanpiirakoilla,ja vedellä, niin ei ole juurikaan yleensä ilmavaivoja.

Mutta sitten tällaisen päivän seurauksena aina seuraavana päivänä ei tule kuuloonkaan että sinnittelisin taas köyhällä ruokavaliolla, olo tulee liian kurjaksi, ja ratkean entistä pahemmin huonoihin ruokiin, ja ilmavaivat tulee sitten kahta kauheampina :/ . Mutta siis selvästi ainakin ruokavalion muuttaminen helpottaisi oloani, tosin en ole kuin n. kahtena päivänä kokeillut tällaista dieetti ruokavaliota.

Mitähän sitä saisi ihan tavallisesta ruokakaupasta, jota voisi syödä huoletta, ilman että saa pelätä ilmavaivoja, mutta näläntunne lähtisi? Ärsyttää kun muu perhe syö kaikkea hyvää ruokaa, jääkaappi täynnä inhottavan houkuttelevan näkösiä ruokia, mutta pakko vain hammasta purren syödä noita mauttomia sapuskoja ettei vatsa ärsyynny :/ .

Lisäksi tuntuu ettei kukaan ymmärrä ongelmaani, perheeni (vanhemmat) eivät tunnu käsittävän että ongemani todella vaivaa mua, pitävät varmaan mua jotenkin kummallisena kun tingin näin ruokavaliostani, en viitsisi pyytää erikseen niitä ostamaan mulle kaikenlaisia erikoisruokia, eivät varmana vaivaudu sellaiseen, eikä itsellä juuri aika tunnu riittävän kovin usein ruokaostoksille..

Tosiaan helvetin inhottavaa että koko elämä tuntuu alkaneen pyöriä vatsan ja ruoan ympärillä :/

• eve
        eve kirjoitti:

Kiitos vastanneille!

Tosiaan jos rupeaa välttelemään kaikkea joka saattaisi aiheuttaa noita vaivoja, niin sitä saa potea nälkää kyllä tasan varmasti kokoajan, ratkean melkein aina syömään kaikkea mitä ei pitäisi (herkut, rasvaiset ruoat, ja se leipä!), kun muuten ei saa illalla unta kun haaveilee hyvästä ruoasta ja saa kokoajan olla huonotuulinen. Eli vaikea tässä on nyt vielä sanoa että mikä niitä vaivoja aiheuttaa, kun dieetit ei tunnu onnistuvan, pitänee vaan ottaa rajusti itseään niskasta kiinni, ei tämä vaiva muuten parane.

Ja ei kyllä tiedä yhtään että mitä suuhun laittaa kun kaikesta tuntuu löytyvän jotain joka voi aiheuttaa juuri ilmavaivoja yms.

Mutta olen ollut huomaavinani välillä aika selvää eroa siinä että kun olen pystynyt sinnittelemään yhden päivän pelkällä gluteenittomalla lihaperunasoselaatikolla (gluteenittonta siitä syystä että jos kyseessä on vaikkapa keliakia tms. niin eipä sitten aiheudu vaivaa vehnästäkään), Gefilus-juomalla, karjalanpiirakoilla,ja vedellä, niin ei ole juurikaan yleensä ilmavaivoja.

Mutta sitten tällaisen päivän seurauksena aina seuraavana päivänä ei tule kuuloonkaan että sinnittelisin taas köyhällä ruokavaliolla, olo tulee liian kurjaksi, ja ratkean entistä pahemmin huonoihin ruokiin, ja ilmavaivat tulee sitten kahta kauheampina :/ . Mutta siis selvästi ainakin ruokavalion muuttaminen helpottaisi oloani, tosin en ole kuin n. kahtena päivänä kokeillut tällaista dieetti ruokavaliota.

Mitähän sitä saisi ihan tavallisesta ruokakaupasta, jota voisi syödä huoletta, ilman että saa pelätä ilmavaivoja, mutta näläntunne lähtisi? Ärsyttää kun muu perhe syö kaikkea hyvää ruokaa, jääkaappi täynnä inhottavan houkuttelevan näkösiä ruokia, mutta pakko vain hammasta purren syödä noita mauttomia sapuskoja ettei vatsa ärsyynny :/ .

Lisäksi tuntuu ettei kukaan ymmärrä ongelmaani, perheeni (vanhemmat) eivät tunnu käsittävän että ongemani todella vaivaa mua, pitävät varmaan mua jotenkin kummallisena kun tingin näin ruokavaliostani, en viitsisi pyytää erikseen niitä ostamaan mulle kaikenlaisia erikoisruokia, eivät varmana vaivaudu sellaiseen, eikä itsellä juuri aika tunnu riittävän kovin usein ruokaostoksille..

Tosiaan helvetin inhottavaa että koko elämä tuntuu alkaneen pyöriä vatsan ja ruoan ympärillä :/

Voiko muuten olla että jos on ärtynyt suoli, niin leipä voi ärsyttää ihan ilman että on edes mitään keliakiaa? Olisi kamalaa jos olisi keliakia, joutuisi koko ikänsä välttelemään vehnätuotteita :I .

Ja jos haluan mennä lääkärille testaamaan ettei kyseessä ole keliakia tai laktoosi-intorelanssi, niin miten ne sitten testataan, jos joku viitsisi tarkasti kertoa, olisin kiitollinen!

• mikä ärsyttää
        eve kirjoitti:

Voiko muuten olla että jos on ärtynyt suoli, niin leipä voi ärsyttää ihan ilman että on edes mitään keliakiaa? Olisi kamalaa jos olisi keliakia, joutuisi koko ikänsä välttelemään vehnätuotteita :I .

Ja jos haluan mennä lääkärille testaamaan ettei kyseessä ole keliakia tai laktoosi-intorelanssi, niin miten ne sitten testataan, jos joku viitsisi tarkasti kertoa, olisin kiitollinen!

Se vaatiikin usein sitten salapoliisin kykyjä, kaikkia ruokia vain kokeilemaan ja oireita aiheuttavat sitten jätettävä pois.
        Leipä voi ärsyttää, kuten mikä tahansa muukin aine.

Verikokeilla testataan ainakin keliakia. Ihan normaalilla kokeella siis.

Vaikkei olisikaan keliakia, mutta suoli on ärtynyt, JOUTUU jo sen takia välttelemään monia ruokia, tuossa aiemmin oli jo luettelo tärkeimmistä aineista, esim mausteet, appelsiinit, sekä vaalea vilja on mahalle huono asia, KAHVI myös (sitä itse en ole saanut lopetettua), eräs ammattilainen sanoi ruokatottumuksien vaativan MIESTÄ tai NAISTA. On todella vaikeaa jättää sitä kaikkea "hyvää", mutta kyllä se kannattaa jos sillä saa edes osan terveydestään takaisin.

• hmm..
        mikä ärsyttää kirjoitti:

Se vaatiikin usein sitten salapoliisin kykyjä, kaikkia ruokia vain kokeilemaan ja oireita aiheuttavat sitten jätettävä pois.
        Leipä voi ärsyttää, kuten mikä tahansa muukin aine.

Verikokeilla testataan ainakin keliakia. Ihan normaalilla kokeella siis.

Vaikkei olisikaan keliakia, mutta suoli on ärtynyt, JOUTUU jo sen takia välttelemään monia ruokia, tuossa aiemmin oli jo luettelo tärkeimmistä aineista, esim mausteet, appelsiinit, sekä vaalea vilja on mahalle huono asia, KAHVI myös (sitä itse en ole saanut lopetettua), eräs ammattilainen sanoi ruokatottumuksien vaativan MIESTÄ tai NAISTA. On todella vaikeaa jättää sitä kaikkea "hyvää", mutta kyllä se kannattaa jos sillä saa edes osan terveydestään takaisin.

Multa otettiin verikoe kun kävin lääkärissä n. pari viikkoa sitten valittelemassa tuota oikean alavatsan kipuilua, ja verikokeet tehtiin, katsottiin siis ainakin tulehdusarvot, mutta olisiko niissä näkynyt jos mulla olisi keliakia (vaikkei edes erityisesti katsottu juuri sitä verikokeesta että onko mulla keliakia)?

• Make_
        hmm.. kirjoitti:

Multa otettiin verikoe kun kävin lääkärissä n. pari viikkoa sitten valittelemassa tuota oikean alavatsan kipuilua, ja verikokeet tehtiin, katsottiin siis ainakin tulehdusarvot, mutta olisiko niissä näkynyt jos mulla olisi keliakia (vaikkei edes erityisesti katsottu juuri sitä verikokeesta että onko mulla keliakia)?

näy normaaliverikokeessa keliakia,näitä täsmäkokeita on lukemattomia.

Laktoosirasituksesta en ole varma onko tullut muutoksia,se tehtiin labrassa jossa meni muistaakseni reilu tunti.

Silloisessa kokeessa juotettiin "litkua" ja otettiin välillä verikokeita,jos on laktoosiongelma niin siitä liemestä tulee jo selvät oireet,minutkin laitettiin vessan oven viereen istumaan,sanoivat että tämä vain kokemuksesta,ei mulla siellä labrassa suuria ongelmia ollut mutta sitten kun läksin pois niin jopa tuli mahaongelmia riittämiin.

• leipä pois!

Minulla myös todettu ärtyvä paksusuoli ja olen kamppaillut sen kanssa jo reilut pari vuotta.
      Kamalaa on kun elämä pyörii vain ruoan ja vatsan ympärillä.
      Ruokakokeilut ovat erittäin vaikeita ja vaatii sitkeyttä.
      Itse olen myös leipäkokeilulla, eli vältän sitä ja parasta vatsalle on kun ei syö leipää ollenkaan.Ei kyllä ole turvotustakaan, mutta kurjaa, koska leipä on niin hyvää! Silti parempi näin!!!
      Itselläni selkeitä oireidenaiheuttajia ovat: maitotuotteet, karkit, keksit,rasvainen ruoka,olut, siideri,omena, banaani,tomaatti,leivonnaiset,kaali, herneet,pavut, porkkana(raaka),mausteet.
      Että mitä siis syödä?? Tällä hetkellä parantumassa vatsahaavasta, mutta kanakeitto ja mehukeitto maistuvat...
      Hyvää jatkoa sinulle!

• truman
    • Colon irritanile

Vältä edellisten lisäksi myös: sipulit, sienet, tuoreet mansikat (valitettavasti), suuremmat määrät raakoja kasviksia ja siis kaikki huonosti sulavat ruoat!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      75
      1739
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      24
      1216
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      34
      1112
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      135
      933
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      826
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      704
    7. 77
      632
    8. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      629
    9. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      608
    10. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      571
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      528
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      502
    14. 36
      484
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    16. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe