Aikidon toimimattomuus

JELla

minusta aikido on aikas toimimaton laji.ei pärjää potkulajeja vastaan jne.

22

5900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TKM harrastaja

      aikidon toimivuuteen, mutta olisi kiva tietää mikä on motiivisi kirjoittaa. Sinulla on ilmeisen paha olo ja siihen ehkä joku harmooninen aktiviteetti auttaisi...

      Säälittävää...

    • diablo

      Juu...jaaha. Sulla on varmasti syvä lajitietämys eri lajeista...

      • JELla

        olen harrastanut aika montaa lajia mm. aikidoa ja huomasin sen olevan toimimaton


      • lajit
        JELla kirjoitti:

        olen harrastanut aika montaa lajia mm. aikidoa ja huomasin sen olevan toimimaton

        Kaikkia lajeja ihan kokonaisen peruskurssin verran? Juuri niiden perusteella kannattaa suuria johtopäätöksiä vetääkin.


      • aikidoku 1 dan aikikai
        JELla kirjoitti:

        olen harrastanut aika montaa lajia mm. aikidoa ja huomasin sen olevan toimimaton

        Ehkä huomasit itse olevasi toimimaton !


    • huohhhooo

      Olisiko tässä ainesta vuoden surkeimmaksi provoksi?

    • yleinen käsitys

      Yllättävän moni lajin harrastajakin on siinä käsityksessä, että laji on vähän "lepsu". Tämä harhakäsitys johtuu osaksi siitä, ettei aikidotekniikoita voi harjoitustilanteessa tehdä täysillä. Jos treeneissä ei varottaisi, ei kohta olisi aikidon harrastajia jäljellä. Tottakai tästä harjoittelutavasta voi seurata se ettei opikaan tekemään tekniikoita "loppuun asti", mutta ei se tarkoita etteikö aikido olisi toimiva laji. Samoja epäilyjä on esitetty muistakin lajeista, joissa täysi kontakti on kielletty harjoituksissa.

      • kyläkykyllä

        ainahan sitä perustellaan että pitää harjoitella tositositosikauan ja sitten sitä vasta osaa. mutta onhan se niin että aikido on ennemminkin verrattavissa joogaan tai johonkin muuhun temppelitoimintaan hymistelyineen kuin mihinkään oikeaan kamppailulajiin. eikös se aikidon kantava perusajatuskin ole olla kamppailematta ja vastustamatta jne. onhan se totta että jos treenaa vaikkapa vapaaottelua 10vuotta niin 10vuotta aikidoa treenannut on yhtä vaativa vastustaja kuin vaikkapa isöäitini. mutta eihän aikidon harrastamisessa ole edes kyse kamppailemisesta. se on varmaan ihan kiva harrastus niille jotka siitä tykkää ja olen itsekin ajatellut aloittaa aikidon harrastamisen ehkä sitten kun olen niin vanha että paikat ei enää kestä kamppailulajien harrastamista.


      • heitto
        kyläkykyllä kirjoitti:

        ainahan sitä perustellaan että pitää harjoitella tositositosikauan ja sitten sitä vasta osaa. mutta onhan se niin että aikido on ennemminkin verrattavissa joogaan tai johonkin muuhun temppelitoimintaan hymistelyineen kuin mihinkään oikeaan kamppailulajiin. eikös se aikidon kantava perusajatuskin ole olla kamppailematta ja vastustamatta jne. onhan se totta että jos treenaa vaikkapa vapaaottelua 10vuotta niin 10vuotta aikidoa treenannut on yhtä vaativa vastustaja kuin vaikkapa isöäitini. mutta eihän aikidon harrastamisessa ole edes kyse kamppailemisesta. se on varmaan ihan kiva harrastus niille jotka siitä tykkää ja olen itsekin ajatellut aloittaa aikidon harrastamisen ehkä sitten kun olen niin vanha että paikat ei enää kestä kamppailulajien harrastamista.

        Hmmm, mitenköhän voisi toteuttaa vertauskelpoisesti esimerkiksi tuon 10 vuotta aikidoa, 10 vuotta vapaaottelua? Vapaaottelutreeneissähän käsittääkseni harjoitellaan mm. vastustajan tyrmäämistä. Aikidossa harvemmin kai pyritään edes satuttamaan harjoituskumppania? Millainen aikidoka siis syntyisi, jos saisi harjoittaa aikidoa aktiivisesti vahingoittamis mentaliteetilla? Siis pyrkien esim. joka harjoituksessa taittamaan vastustajan nivelet/niskan. Tuskin isoäiti-tyyppi?

        Minulla on muuten sellainen käsitys, että juuri aikido jää vanhemmiten pois, kun paikat ovat rikki (ja tähän siis päädytään vaikka tekniikat tehdään varoen/lepsuillen).


      • valvillassa
        heitto kirjoitti:

        Hmmm, mitenköhän voisi toteuttaa vertauskelpoisesti esimerkiksi tuon 10 vuotta aikidoa, 10 vuotta vapaaottelua? Vapaaottelutreeneissähän käsittääkseni harjoitellaan mm. vastustajan tyrmäämistä. Aikidossa harvemmin kai pyritään edes satuttamaan harjoituskumppania? Millainen aikidoka siis syntyisi, jos saisi harjoittaa aikidoa aktiivisesti vahingoittamis mentaliteetilla? Siis pyrkien esim. joka harjoituksessa taittamaan vastustajan nivelet/niskan. Tuskin isoäiti-tyyppi?

        Minulla on muuten sellainen käsitys, että juuri aikido jää vanhemmiten pois, kun paikat ovat rikki (ja tähän siis päädytään vaikka tekniikat tehdään varoen/lepsuillen).

        harjoitteleva aikido-seura mainostaa itseään ip-seurana...säälittävää...jos hyökkäykset treeneissä ovat täysin epärealistisia (sipsutetaan käsi ojossa kohti puolustajhaa, hyäkkääjä ei osaa lyödä tippaakaan koska ei ole sitä koskaan harjoitellut), kaikki tehdään hame päällä ja pehmeällä alustalla, koskaan ei saa turpiinsa eli tositilanteessa menee yhdestä lyönnistä paskat ns. hosuun, atemeja harjoitellaan liian vähän ja väärin, mattokamppailu olematonta ja harjoittelu täysin epärealistista taputtelua niin miten KUKAAN MISSÄÄÄN voi mainostaa lajia itsepuolustukseen sopivana. Ihmettelen!!

        Onhan mm. kuul.uisa valmentaja Petteri Silenius todennut kirjassaan, että aikido ei ole ensisijaisesti ip-laiji, ja ip-tilanteessa tarvitaan atemeja, esimerkkinä KIVESPOTKUT. tosi aikidomaista toimintaa...heh..sitähän siellä harjoitellaan koko ajan...


      • niinniin
        heitto kirjoitti:

        Hmmm, mitenköhän voisi toteuttaa vertauskelpoisesti esimerkiksi tuon 10 vuotta aikidoa, 10 vuotta vapaaottelua? Vapaaottelutreeneissähän käsittääkseni harjoitellaan mm. vastustajan tyrmäämistä. Aikidossa harvemmin kai pyritään edes satuttamaan harjoituskumppania? Millainen aikidoka siis syntyisi, jos saisi harjoittaa aikidoa aktiivisesti vahingoittamis mentaliteetilla? Siis pyrkien esim. joka harjoituksessa taittamaan vastustajan nivelet/niskan. Tuskin isoäiti-tyyppi?

        Minulla on muuten sellainen käsitys, että juuri aikido jää vanhemmiten pois, kun paikat ovat rikki (ja tähän siis päädytään vaikka tekniikat tehdään varoen/lepsuillen).

        niinkuin itse sanoit. eihän sitä aikidoa edes harjoitella niin että mitenkään opittaisi kamppailemaan. turhaan sinä spekuloit silla että jos sitä harrastettaisiin niin tai näin ,kun niin ei kerran tehdä. jos aina harjoitellaan siten että vastustaja on kuin veltto makaroni ja menee suosiolla mukaan kaiken maailman hyriin vastaanpanematta, niin miten siinä voisi oppia puolustautumaan hyökkääjää vastaan joka ei kävelekkään käsi valmiiksi ojossa kohti tai kun vastustaja ei teekkään ennaltasovittua hyökkäysyritystä tai kun aikidosalilla kukaan ei alunalkaenkaan osaa hyökätä kunnolla, kun sitä hyökkäämistä ei harjoitella. kyllähän sitä kamppailulle täysin toistaitoista osaamatonta ihmistä om helpo viedä kuin kuoriämpäriä, mutta heti kun on vastassa joku joka osaa hyökätä tehokkaasti jää moinen kuviokelluntaharrastus täysin arvottomaksi. aikidon koko kantava ajatus on että itse on harrastanut aikidoa 100 vuotta ja vastustaja aliarvioi sinun maagiset kykysi täysin, eikä muutenkan osaa hyökätä mitenkään muuten kuin niin helposti että ranteestakin voi ottaa lennosta kiinni kaverin lyödessä. tervemenoa ottamaan nyrkkeilijän ranteesta kiinni kun se huiskii menemään.


      • selittelyä

        Aikidon ongelmana ovat epärealistiset tekniikat, osaamattomat hyökkäykset ja se ettei harjoitella paineen alla. Näitä kaikkia voi kehittää niin että vastustaja ei vahingoitu. Miten selität sen että klassisissa jujutsutyyleissä harjoitellaan aikidotekniikojen kovempia muotoja LUJAA....miksi siellä ei ihmisiä kuole koko ajan . Heikon ihmisen heikko selitys...


      • Christian S. -Jyväskylä

        Aikido toimii. Lajin epärealistisuutta yleensä kuvataan aloitusasennoista aihanmi, guykuhanmi, suwariwaza jne. Itse olen puolisen vuotta harjoitellut ja vielä en lajia kyllä hallitse läheskään tositilanteessa vaadittavalla tasolla.

        Lukot ja maahanviennit toimivat mainiosta isommallakin kaverilla aikidossa. Aivan isoimpia jässiköitä vastaan ei omat taidot riitä vaikka kuinka tekisi sensein ohjeiden mukaan. Tekniikat ja niiden pituus asettavat kyllä kovasti haasteita niiden toimivuudelle..Oma asento, tasapaino, toisen tasapainon hallinta sekä tekniikan muistaminen..
        Harjoitan aikidon ohessa PDFS-lajia joka on johdettu hieman puutteellisesta krav magasta. Isompia vastustajia vastaan kovaa otettaessa huomaa että se potku munille tai lyönti kasvoihin ei välttämättä ole toimivin tapa. Improvisointia tässä lajissa nostetaan korkealle ja huomaankin lopettavani jonkin tekniikan aikidosta oppimiini asioihin ja tekniikoihin (esim. sankyo ja nikkyo sekä hallintaotteet maassa olevalle). Tottakai käyttäisin tekniikoita myös mitä olisin oppinut esim. jujutsusta jos sitä harjoittaisin.
        Aikidossa torjutaan myös ihan normaaleja lyöntejä ja teräaseilla hyökkäämisiä.
        Mitä tulee atemeihin, ne riippuvat aivan senseistä. Jotkut väittävät että aikidossa ei ole atemeita ollenkaan. Omasta mielestäni tekniikat eivät voi millään toimia ilman atemeita. Kunnon atemi ja horjutus takaavat että saat hieman lisäaikaa tekniikan loppuun viemiseen.

        Aikido on hyvin vaikea ja aikaa vievä laji opittavaksi ja käytettäväksi tositilanteessa. Siinä onkin se oma porkkanani lajin harjoitteluun.

        Aikidoa toisiin lajeihin vertaamista pidän turhana. Aikido on täysin itsepuolustuslaji jossa päätarkoituksena ei ole kohteen pysyvä vaurioittaminen. Todennäköisyys että joudut ikinä oikeaan itsepuolustustilanteeseen missä vastustaja on toisen tyylisuunnan harjoittaja on hyvin pieni. Eivät ne aikido/judo/jujutsukat niitä tappeluita aloita.
        Aikidossa on kilpailutoimintaa parilla tyylisuunnalla (Tomiki/Shodokan), mutta varmasti suurin osa, jollei kaikki, dojot Suomessa harjoittavat kilpailutoimettomia tyylisuuntia.

        Tässä vain omia ja senseiltäni perittyjä ajatuksia. Pyydän anteeksi virheellistä/puutteellista tietoa.


      • jos epäilen
        Christian S. -Jyväskylä kirjoitti:

        Aikido toimii. Lajin epärealistisuutta yleensä kuvataan aloitusasennoista aihanmi, guykuhanmi, suwariwaza jne. Itse olen puolisen vuotta harjoitellut ja vielä en lajia kyllä hallitse läheskään tositilanteessa vaadittavalla tasolla.

        Lukot ja maahanviennit toimivat mainiosta isommallakin kaverilla aikidossa. Aivan isoimpia jässiköitä vastaan ei omat taidot riitä vaikka kuinka tekisi sensein ohjeiden mukaan. Tekniikat ja niiden pituus asettavat kyllä kovasti haasteita niiden toimivuudelle..Oma asento, tasapaino, toisen tasapainon hallinta sekä tekniikan muistaminen..
        Harjoitan aikidon ohessa PDFS-lajia joka on johdettu hieman puutteellisesta krav magasta. Isompia vastustajia vastaan kovaa otettaessa huomaa että se potku munille tai lyönti kasvoihin ei välttämättä ole toimivin tapa. Improvisointia tässä lajissa nostetaan korkealle ja huomaankin lopettavani jonkin tekniikan aikidosta oppimiini asioihin ja tekniikoihin (esim. sankyo ja nikkyo sekä hallintaotteet maassa olevalle). Tottakai käyttäisin tekniikoita myös mitä olisin oppinut esim. jujutsusta jos sitä harjoittaisin.
        Aikidossa torjutaan myös ihan normaaleja lyöntejä ja teräaseilla hyökkäämisiä.
        Mitä tulee atemeihin, ne riippuvat aivan senseistä. Jotkut väittävät että aikidossa ei ole atemeita ollenkaan. Omasta mielestäni tekniikat eivät voi millään toimia ilman atemeita. Kunnon atemi ja horjutus takaavat että saat hieman lisäaikaa tekniikan loppuun viemiseen.

        Aikido on hyvin vaikea ja aikaa vievä laji opittavaksi ja käytettäväksi tositilanteessa. Siinä onkin se oma porkkanani lajin harjoitteluun.

        Aikidoa toisiin lajeihin vertaamista pidän turhana. Aikido on täysin itsepuolustuslaji jossa päätarkoituksena ei ole kohteen pysyvä vaurioittaminen. Todennäköisyys että joudut ikinä oikeaan itsepuolustustilanteeseen missä vastustaja on toisen tyylisuunnan harjoittaja on hyvin pieni. Eivät ne aikido/judo/jujutsukat niitä tappeluita aloita.
        Aikidossa on kilpailutoimintaa parilla tyylisuunnalla (Tomiki/Shodokan), mutta varmasti suurin osa, jollei kaikki, dojot Suomessa harjoittavat kilpailutoimettomia tyylisuuntia.

        Tässä vain omia ja senseiltäni perittyjä ajatuksia. Pyydän anteeksi virheellistä/puutteellista tietoa.

        kirjoituksesi vilpåittömyyttä...miksi harrastat "puutteellista" lajia...Ja kukaan joka on hiemankn harrastanut realistista itsepuolustuslajia ei väitä että potku olisi huonompi vaihtoehto kuin aikidolukko ip-tilanteessa...ellei hänelle ole twehty lobotomiaa.


      • hel_lo
        jos epäilen kirjoitti:

        kirjoituksesi vilpåittömyyttä...miksi harrastat "puutteellista" lajia...Ja kukaan joka on hiemankn harrastanut realistista itsepuolustuslajia ei väitä että potku olisi huonompi vaihtoehto kuin aikidolukko ip-tilanteessa...ellei hänelle ole twehty lobotomiaa.

        Olen itse harrastanut aikidoa kolmisen vuotta ja kestää todellakin jonkin aikaa ennenkuin lajiin pääsee sisään. Kenenkään on turha sanoa ettei aikido toimi ennenkuin on edes muutamia vuosia sitä kokeillut. Muutaman vuoden jälkeen aikidotaidoilla ei vielä osaa paljoa tositilanteessa, mutta silloin alkaa ymmärtämään, että aikido voipi toimia. Sitten, kun on 20-30vuotta harrastanut niin aikido toimii käytännössä. Ainakin siinä missä jokin muukin laji.


      • goo
        hel_lo kirjoitti:

        Olen itse harrastanut aikidoa kolmisen vuotta ja kestää todellakin jonkin aikaa ennenkuin lajiin pääsee sisään. Kenenkään on turha sanoa ettei aikido toimi ennenkuin on edes muutamia vuosia sitä kokeillut. Muutaman vuoden jälkeen aikidotaidoilla ei vielä osaa paljoa tositilanteessa, mutta silloin alkaa ymmärtämään, että aikido voipi toimia. Sitten, kun on 20-30vuotta harrastanut niin aikido toimii käytännössä. Ainakin siinä missä jokin muukin laji.

        Tuota kliseetä on kuultu minusta jo ihan tarpeeksi... Jos treenaa aikidoa hyvin, ei tarvita 20-30 vuotta. Jos treenaa huonosti, 30 vuottakaan ei riitä.

        Ei kannata ajatella "kyllä tämä sit 30 vuoden päästä ehkä, jos..." vaan kysyä itseltään "miten minun kannattaa treenata, että tekniikkani olisi rock'n'roll 5-10 vuoden kuluttua?"

        Aikido on vaikea laji, muttei mitenkään yli-inhimillisen vaikea. Jos lähtee liikkeelle siitä, ettei usko homman toimivan koskaan, se ei varmaan toimikaan. Jos asettaa itselleen realistisia tavoitteita ja treenaa ahkerasti hyvässä opetuksessa, voi päästäkin johonkin.

        Onnea ja menestystä hyvän lajin parissa!


      • aikido on jees
        valvillassa kirjoitti:

        harjoitteleva aikido-seura mainostaa itseään ip-seurana...säälittävää...jos hyökkäykset treeneissä ovat täysin epärealistisia (sipsutetaan käsi ojossa kohti puolustajhaa, hyäkkääjä ei osaa lyödä tippaakaan koska ei ole sitä koskaan harjoitellut), kaikki tehdään hame päällä ja pehmeällä alustalla, koskaan ei saa turpiinsa eli tositilanteessa menee yhdestä lyönnistä paskat ns. hosuun, atemeja harjoitellaan liian vähän ja väärin, mattokamppailu olematonta ja harjoittelu täysin epärealistista taputtelua niin miten KUKAAN MISSÄÄÄN voi mainostaa lajia itsepuolustukseen sopivana. Ihmettelen!!

        Onhan mm. kuul.uisa valmentaja Petteri Silenius todennut kirjassaan, että aikido ei ole ensisijaisesti ip-laiji, ja ip-tilanteessa tarvitaan atemeja, esimerkkinä KIVESPOTKUT. tosi aikidomaista toimintaa...heh..sitähän siellä harjoitellaan koko ajan...

        olen treenannu 6 vuotta aikidoa ja se on antanut erittäin hyvän vaihtoehdon sille että kun esim baarissa tuli tilanne niin aina täydellä turpaan ja taas maksettiin. pari vuotta siinä meni ennenkuin pääsi aikidoon sisälle olen senkin jälkeen joutunut useita kertoja tilanteeseen missä joku känniääliö on tullut päälle ja sitä ei ole tarvinnut vetää pleksiin vaan sitä on voinut "nöyryyttää" aikido on toimiva laji se vaatii paljon treenaamista ja itseluottamusta. Ja tiedoksi että aikido juontaa juurensa jujutsusta mutta lukkoja on muutettu ystävälliseksi mutta ei tarvitse paljoa mielikuvitusta kun lukoista saa murskaavia. Mielestäni aikido on hyvä ip laji.


      • havohej
        niinniin kirjoitti:

        niinkuin itse sanoit. eihän sitä aikidoa edes harjoitella niin että mitenkään opittaisi kamppailemaan. turhaan sinä spekuloit silla että jos sitä harrastettaisiin niin tai näin ,kun niin ei kerran tehdä. jos aina harjoitellaan siten että vastustaja on kuin veltto makaroni ja menee suosiolla mukaan kaiken maailman hyriin vastaanpanematta, niin miten siinä voisi oppia puolustautumaan hyökkääjää vastaan joka ei kävelekkään käsi valmiiksi ojossa kohti tai kun vastustaja ei teekkään ennaltasovittua hyökkäysyritystä tai kun aikidosalilla kukaan ei alunalkaenkaan osaa hyökätä kunnolla, kun sitä hyökkäämistä ei harjoitella. kyllähän sitä kamppailulle täysin toistaitoista osaamatonta ihmistä om helpo viedä kuin kuoriämpäriä, mutta heti kun on vastassa joku joka osaa hyökätä tehokkaasti jää moinen kuviokelluntaharrastus täysin arvottomaksi. aikidon koko kantava ajatus on että itse on harrastanut aikidoa 100 vuotta ja vastustaja aliarvioi sinun maagiset kykysi täysin, eikä muutenkan osaa hyökätä mitenkään muuten kuin niin helposti että ranteestakin voi ottaa lennosta kiinni kaverin lyödessä. tervemenoa ottamaan nyrkkeilijän ranteesta kiinni kun se huiskii menemään.

        Ei kukaan täysijärkinen yritäkään tavoitella nyrkkeilijän ranteita. Niistä ei yksinkertaisesti saa kiinni, kun käsi palautuu heti ja uutta iskua pukkaa koko ajan. Aikidon tavalla siihen pitäisikin mennä tylysti ja voimakkaasti sisälle esim. atemilla joka voisi olla kämmentyvilyönti leukaan.

        "Mustanaamio on kova koville" -vanha japanilainen sananlasku


      • Jone N
        selittelyä kirjoitti:

        Aikidon ongelmana ovat epärealistiset tekniikat, osaamattomat hyökkäykset ja se ettei harjoitella paineen alla. Näitä kaikkia voi kehittää niin että vastustaja ei vahingoitu. Miten selität sen että klassisissa jujutsutyyleissä harjoitellaan aikidotekniikojen kovempia muotoja LUJAA....miksi siellä ei ihmisiä kuole koko ajan . Heikon ihmisen heikko selitys...

        Missä ju-jutsussa treenataan kovaa aikidotekniikoita...? Kaikkissa tyylisuunnissa mitä olen nähnyt, ollaan tekevinään kovaa. Eihän sitä voi tietää miltä päähän lyöminen tai käden katkaisu oikeesti tuntuu, jos et itse niin tee tai jos sulle ei niin tehdä. Joten miksi olla tekevinään kovaa ja aika monesti vielä väärin...? Siinä mielessä aikidon tapa soveltaa ju-jutsu tekniikkaa on paljon rehellisempi. Ei kai kukaan oikeesti kuvittele muutaman vuoden aikidotreenin jälkeen olevansa valmis vapaaottelukehiin, eihän.

        Niin ja samoja tekniikoitahan ne jutsu-ja aikidojäbät vääntää.


    • Arigato

      Olen harjoitellut näitä jutsupäätteisiä lajeja muutamia. Taustalla on hokutoryuta kuutisen vuotta, Kanoryuta eli judoa (joo, joo ei ole jutsupäätettä mutta syntyhistoria riittää) yli 20 v, ja siinä välissä Bujinkan budotaijutsua (ninjutsu) muutama vuosi. Ja nyt myös aikidoa nelisen vuotta.

      Aikido toimii siinä missä muutkin lajit, jos vain hieman säätää juttuja. Eli vetää pataan (= atemi), kun paikka tulee. Se, että aikidoa harjoitellaan säyseämmin ei tee siitä lajina heikkoa. Lopputulos on vain se, ettei harrastajasta välttämättä tule fighteria. Eikä siinä suuri harrastajakunta edes pyri. Mutta samat jutut hieman eri paketissa on kyseessä!!!!

      Itse olen kokenut kyllä ihan samaa "hurmosta" kuin aiemmissakin lajeissa, erona vain on "sivistyneempi" (ei egotrippailua eikä turhia kuvitelmia itsestä) harrastajakunta.

    • Elmeri

      Eiköhän kunkin lajin "toimimattomuus" tule ilmi kun ko. lajiin paneutuu täysin piiiiiiiiiiiiiitkän aikaa.. Mutta toisaalta, makuasioista voidaan aina kiistellä, mutta ratkaisuun ei päädytä... ;)

    • Jone N

      Tää on oikeesti hyvä. En olisi itsekään keksinyt omaperäisempää keskustelun avausta. Treenaa nyt lapsikulta vielä ainakin kaksi kuukautta lisää, joohan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe