Tuloerot

Lumis

Asumme mieheni kanssa yhdessä. Itse opiskelen ja mies käy töissä. Saan käteen kuussa n.235e ( en saa asumistukea miehen tulojen takia), joka ei riitä edes vuokraosuuteeni. Miehelleni jää joka kuu yli 1000e käteen. Minulla on säästöjä ja koitan tehdä jonkin verran töitä. Maksamme kaiken "järkevän" puoliksi (vuokran, ruoan, sähköt). Mieheni mielestä hän saa pitää kaikki rahansa, koska hän tekee raskasta työtä. Minun mielestäni taas hän saisi maksaa enemmän vuokrasta tai ruoat, koska hänen työnsä takia minä en saa n.170e asumistukea kuussa. Toisaalta hänen mielestään sitten kun tienaamme molemmat kunnolla, sitten voisimme pitää yhteistä tiliä. Kotoa lähtiessä äitini antoi yhden vinkin "rahasta ei sitten saa tapella", joten yritän kyllä totella sitä. Jos nyt keskustelemalla saisin muutettua mieheni pään.
Mitä mieltä olette? Miten muilla hoidetaan nämä asiat? Olemme molemmat 22v ja yhdessä ollan oltu 3,5v:tta.

15

2969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kumpikin on vastuussa kykyjensä mukaan yhteisistä asioista.

Tässä muutamia kysymyksiä, joita tekstisi herätti:

Kuka valmistaa sen ruuan?
      Kuka vastaa kodin töistä?
      Jos sinä valmistat ruuan ja teet enemmän kotitöitä, ne pitäisi mielestäni arvottaa mukaan maksuja jaettaessa.

Haluaisitko yhteisen tilin sitten, kun sinä ehkä ansaitset miestäsi enemmän? Miksi?

Miksi raskas työ olisi jotenkin enemmän arvostettua? Laskeeko miehesi jo tulevaisuuden raha-asioita mielessään?

Omasta mielestäni perheen rahataloutta voitaisiin miettiä myös niin, että kummallekin jää samanlainen summa omiin henkilökohtaisiin menoihin. Eikö se olisi tasa-arvoista?

Olen äitisi kanssa eri mieltä. Minusta raha-asioistakin olisi hyvä vaikka tapella tarvittaessa jo nyt. Ettei niistä tarvitsisi riidellä sitten kun on jo perhettä. Vakiintuneeseen käytäntöön voi olla todella vaikea saada muutosta.

Kannattaisiko sinun laskea, olisiko tilanteesi parempi yksin asuessa. Voisit osoittaa teoreettisen tilanteen, kun keskustelette asiasta. - Olisiko kohtuullista, jos miehesi maksaisi tukesi vähenemisestä aiheutuneen erotuksen oman puolikkaansa lisäksi? Miten paljon suuremmat miehesi kulut olisivat, jos hän asuisi yksin?

• päätät

Keskustelkaa tai erotkaa. Jos miehesi takia sinä jäät paitsi jostain tuesta niin kyllä hänen on sitten kannettava kortensa kekoon. Ellei mies tätä ymmärrä, mieti vastaavatko miehesi ja sinun elämänarvosi toisiaan niin paljon että haluat elää loppuelämän hänen kanssaan. Ja vielä, kuinka paljon olet valmis antamaan hänelle anteeksi itsekkyyden. Saatat olla kovinkin ymmärtäväinen ja lempeä, mutta parisuhteessa on asioita, joista ei tarvitse tuntea pahaa oloa. Suvaitsevaisuus pienemmissä asioissa on ok.

• että se

joka tienaa enemmän, osallistuu taloudellisesti enemmän. jos kerran yhdessä ollaan niin samaan hiileen puhalletaan, "minut rahat, sinun rahat"-menetelmällä ei kauan pötki. jos se rakkaus ja talouskin on yhteistä niin kyllä täytyy paremmintienaavalla olla sydäntä maksaa eli osallistua taloudellisesti enemmän. samaan yhteiseen "pesäänhän" se kaikki menee.
      puhumattakaan että pitäisi alkaa hinnoitella palveluksia ? kotityöt pitää pistää myös jakoon miten kummankin aika ja voimat riittävät.
      helposti kaikki jää naisen vastuulle ja varsinkin pienituloinen nainen huono-omatuntoisena alkaa ikäänkuin "kuitata" työllä asumistaan parempituloisen miehen kanssa.
      puolin ja toisin pitää tulla vastaan !

• Höh...

Onpas siinä itsekäs mies =( Anteeksi,kun näin suoraan sanon.Mutta kyllä meidän suhteessa on aina se maksanut jolla sattuu olemaan rahaa.Minun tililtä menee lainojen maksut,ja mies maksaa muut laskut enemmän ruokia (kun syökin paljon enemmän).Jos kerran seurustellaan ja toista rakastaa niin en kyllä ymmärrä miten voi noin itsekäs ukko olla!Entä sitten kun joskus perustatte perheen?Mitä sitten mahtaa käydä jos sama linja jatkuu.Jos kerran kimpassa ollaan niin kyllä pitäis olla edes melkein yhteisiä rahoja,vaikkei yhteistä tiliä olekaan!Ei meilläkään yhteistä tiliä ole,mutta raha-asiat on järjestynyt hyvin kun molemmat tietää aina millanen rahatilanne kummallakin on.Näin meillä...

• Reidar1

maksaessasi vain itse asunnosta,itselle kävi hassusti kun olin maksanut ruuat autot ym.
        tyttöystävän maksaessa asuntoa,niin erotessa sain auton,vanhan tv,ym.
        ja muija sai melkein" maksamansa "asunnon,ei se mitään joskus on opittava kantapään kautta.

• kummallinen

mielipide miehelläsi: "Toisaalta hänen mielestään sitten kun tienaamme molemmat kunnolla, sitten voisimme pitää yhteistä tiliä." Miksi vasta sitten, kun sinäkin tienaat kunnolla?

• morsian.

Yhteiset rahat. Molemmat vielä opiskelee, mutta pian mies menee töihin ja olen sitten samassa rahatilanteessa kun sinä. Käyn myös töissä opintojen ohella eli välillä tienaan saman verran kuin hän. Mutta niin tai näin, ajauduimme muutaman kuukauden aikana yhteisasumisen jälkeen 100% siihen että tili on yhteinen ja rahat yhteisiä ja niitä käytetään mihin tarvitaan, omiin tai yhteisiin juttuihin, ei väliä. Rahojen käytöstä puhutaan ainoastaan tyyliin "onko varaa ostaa sitä.. minkä verran laskuja" olipa ostettava sitten oma tai yhteinen.

• Tuulikki

Sinä menetät asumislisän miehesi tulojen takia eli Kela olettaa, että miehesi maksaa ainakin tuon 170 euroa sinun vuokraosuudestasi. Ja niin pitäisi sinunkin olettaa.

Niin se meillä toimi. Vuokra oli 540 euroa, eli 270 puoliksi jaettuna. Minä maksoin vuokrasta siis 100 euroa.

Kyllä siitä rahasta voi vähän tapellakin (mieluiten tietenkin keskustella). Voithan kysyä kuinka paljon hän haluaa asua yhdessä kanssasi. Sanot, että se on sinulle taloudellisesti mahdotonta ellei hän tule tuon 170 euron verran vastaan. Sillä sinulle hänen kanssaan asuminen maksaa 170 euroa ylimääräistä kuukaudessa.

• yhdessä asuttu n 3 vuotta

Mielestäni teillä molemmilla on pienet tulot. Nykyisin meillä mies tienaa nettona n. 2100 euroo ja minä n. 1600 euroo kuukaudessa. Molemmilla oma tili ja lisäksi yksi yhteinen tili, josta maksamme asuntolainaa ja yhtiövastikkeen. Kuukausittain siirrämme saman summan rahaa omilta tileiltämme yhteiselle tilille, josta lainan lyhennys ja vastike lähtee. Muuten mies hoitaa muut maksut (vakuutukset, sanomalehtimaksut, sähkölaskut). Tietysti molemmat maksaa omat henkilökohatiset laskut, kuten puhelinlaskun, autojen vakuutusmaksut ja omat vaatehankinnat yms. Ruokaostokset maksaa mies, jos käymme yhdessä ostoksilla, muuten maksan minä.

Mennään ajassa taaksepäin eli n. pari vuotta sitten olin vielä opiskelija ja mies vakkarihomissa. Silloin meidän tulot olivat mies nettona vajaa 2000 ja minä opintotuella. Silloin meillä ei ollut yhteistä asuntoa vaan asunto oli mieheni omistama ja minä asuin niinkuin siivellä. Eli silloin mies lyhensi omaa lainaansa ja maksoi kaikki vastikkeet, sähkölaskut yms. Ja sitten molemmat maksoi omat laskut eli puhelinlaskut yms. Ja vaikka sanoin, että voin minä maksaa tämän kuun vastikkeen, niin ei se käynyt päinsä, koska olin niin köyhä kuulema.

• joo

kotitöitä "itsekäs ukko" sattuu tekemään neljäkertaa enemmän kuin nainen. Ja jos nainen itse tulee huutamaan 10 sentin peräänkin takaisinmaksettavaa niin ei ole kyllä hommat kohallaan. ja mielestäni kotityöt ei liity mitenkään maksuihin. ne kuuluu tasapuolisesti kummankin tehtäviin jos talossa haluaa asua.

Ja jos nainen asuisi yksin kyseisissä talossa esim niin hän joutuisi yksin maksamaan esim vaikka 600e 300e sijasta ja vaikka saisi asumistukea niin summa olisi 600- 170 eli 430e 300e sijaan.
        ja ruuanlaitot sun muutkin mies sattuu hoitamaan aikalailla enemmän. ja niitäkään mielestäni ei pitäisi edes laskea mihinkään taloudellisiin juttuihin.

itse en todellakaan haluaisi ostaa kahta maitopurkkia puoliksi ja periä hikisiä ropoja ja niin poispäin. naisen idea se oli alumperin. ruuat pitäisi ostaa sillon ku tarvii ja ilman ajattelematta mitään kuka maksaa tälläkertaa. eikä tulla perimään 35 senttiä siitä että osti huomisen maidot.naurettavaa.

ja ihmettelemistä on siinäkin kun jos oma nainen voittaisi esim lotossa huomattavan rahasumman niin rahat olisivat ehdottomasati HÄNEN... kun taas tämä "itsekäs ukko" ajattelisi niin että jos ukko voittaisi lotossa huomattavan summan niin rahat olisi kummallekin!.... mutta näin tarina menee kuinka muutut anteliaasta miehestä itsekkääksi ukoksi..

• ja tietysti
        joo kirjoitti:

kotitöitä "itsekäs ukko" sattuu tekemään neljäkertaa enemmän kuin nainen. Ja jos nainen itse tulee huutamaan 10 sentin peräänkin takaisinmaksettavaa niin ei ole kyllä hommat kohallaan. ja mielestäni kotityöt ei liity mitenkään maksuihin. ne kuuluu tasapuolisesti kummankin tehtäviin jos talossa haluaa asua.

Ja jos nainen asuisi yksin kyseisissä talossa esim niin hän joutuisi yksin maksamaan esim vaikka 600e 300e sijasta ja vaikka saisi asumistukea niin summa olisi 600- 170 eli 430e 300e sijaan.
        ja ruuanlaitot sun muutkin mies sattuu hoitamaan aikalailla enemmän. ja niitäkään mielestäni ei pitäisi edes laskea mihinkään taloudellisiin juttuihin.

itse en todellakaan haluaisi ostaa kahta maitopurkkia puoliksi ja periä hikisiä ropoja ja niin poispäin. naisen idea se oli alumperin. ruuat pitäisi ostaa sillon ku tarvii ja ilman ajattelematta mitään kuka maksaa tälläkertaa. eikä tulla perimään 35 senttiä siitä että osti huomisen maidot.naurettavaa.

ja ihmettelemistä on siinäkin kun jos oma nainen voittaisi esim lotossa huomattavan rahasumman niin rahat olisivat ehdottomasati HÄNEN... kun taas tämä "itsekäs ukko" ajattelisi niin että jos ukko voittaisi lotossa huomattavan summan niin rahat olisi kummallekin!.... mutta näin tarina menee kuinka muutut anteliaasta miehestä itsekkääksi ukoksi..

sekin että jos nainen on onneton ja vihainen sen 170euron takia ja siitä että mies ei maksa enempää niin on se pienestä kiinni se rakkaus sitten... itsehän en ainakaan haluaisi olla naisen kanssa joka ajattelee vain rahaa...

• aika itsekästä

Moi!
      Mun mielestä myös miehesi vaikuttaa aika itsekkäältä...ei millään pahalla:)

Kun "joudut" vielä käymään töissäkin opintojen ohella, varmasti se syö myös teidän yhteistä aikaa ja sun voimavarojas. Varsinkin kun miehes silti tienaa ihan kivasti. Jotenkin vaan huokuu melkoinen omaan napaan tuijottaminen tuossa tapauksessa.

Mun ukkoni kyllä on ollut tosi reilu mua kohtaan, kun opiskelin, ei halunnut, että joudun pitkän koulupäivän jälkeen tai vk.loppusin duuniin, oisin kyl voinut hyvinkin mennä, mutta hän halus, että aikaa jää meidän suhteelle enemmän. Mutta tokihan nyt vakituisesti työssäkäyvänä ja opiskelut jo päättäneenä haluan "korvata" tuon ajan hänelle, vaikka ei missään nimessä mitään korvauksia haluakaan, mutta kiva on ostella jotain yllätyslahjoja...tai matkoja omalle rakkaalle:)

Mutta jotenkin tuntuu, että parisuhteessa kun ollaan niin haluais tehdä mahdollisimman hyvää toisella ja ei joka penniä tarttis laskea ja kyl se aikamoista omaan napaan tuijottamista on jos kaikki ei voi kumppanilleen suoda helpotusta elämään vaan kaikki rahat jotka tienaa laittaa vain omaan napaan.

• ukkoko

niin se ukko säästää ehkä yhteistä tulevaisuutta varten... ja ukko opiskelee myös samalla kun käy töissä että eipä ole sekään mitenkään rentoa kun joutuu töitten jälkeen meneen koukuun.

• Mikke
        ukkoko kirjoitti:

niin se ukko säästää ehkä yhteistä tulevaisuutta varten... ja ukko opiskelee myös samalla kun käy töissä että eipä ole sekään mitenkään rentoa kun joutuu töitten jälkeen meneen koukuun.

ollut kaveripiirissäkin,pistäneet surutta kaverin maksamaan opiskeluaikaiset menot ja kun ovat valmistuneet ja hyväpalkkaisen työn saatuaan lähteneet jopa muille maille,Yhtäkin kaveria varoiteltiin kuis tulee käymään muttei uskonut ennenkuin näin kävi,sit oltiin kavereille ruikuttamassa.Eli fiksu on kaveri mikä pistää rahat omalle tilille ja sijoittaa rahat tulevaisuuteen
        joko yhteiseen tai sitten ei.

• kirkonrotta

kun muutimme yhteen, lopetin työssäkäynnin osittain miehen pyynnöstä. Nyt siis vain opiskelen. Mies aatteli että valmistun näin nopeammin, mikä kyllä pitääkin paikkaansa. Mutta ei ole kiva kun tosiaan saan sen 235 kuukaudessa..ja miehellä jää käteen n. 2000e kuukaudessa. Selväähän on, etten pysty maksamaan puolia kuluista. Kun kerta oon kotona (etäopiskelua suurimmaksi osaksi), ni mä sitten hoidan kämppää ja teen ruuat yms. Tämä on toiminut, mutta aiemmassa suhteessa totuin siihen että laitetaan kulut pääosin puoliksi. nyt kun en ite maksa mitään, on todella riippuvainen olo miehestä taloudellisesti. En voi ikinä ostaa ittelleni mitään kun kuiteski haluan välillä maksaa kauppalaskun jne...Eniten pelottaa, että jos en työllistykään heti valmistuttuani. Ainakaan täsmälleen omalta alalta ei ole niin helppoa saada töitä. Jossain lehdessä oli just näistä tuloeroista, oisko ollut city..siinä puhuttiin valtapelistä, että vähempituloinen saattaa esim alkaa käyttää valtaa seksin suhteen :) en oo kyllä huomannu tämmöistä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      49
      3747
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3709
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2841
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2579
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1679
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe