Onnistuneen parisuhteen salaisuus - ja pitkäikäisen!

Nautiskelija

Se on lopulta hyvin hyvin yksinkertaista. Vuosisadan rakkaustarinaan tarvitaan seuraavat asiat:

1. Kumppanin on oltava paras ystävä eli JUTTELU JUTTELU ja JUTTELU! Sitten kun ei enää muut jutut toimi niin jos järki pelaa ja keskusteluyhteys on hyvä, huumori samansuuntaista, yhteisiä mielenkiinnon kohteita löytyy paljon niin se on aika merkittävä juttu.

2. Mieluiten vähintään n. 30-vuoden ikä - elämänkokemus on elämänkokemusta. Tärkeää että molemmat ovat eläneet nuoruutensa ja maistaneet "vihreämpää ruohoa aidan toiselta puolen", tietävät miltä se maistuu...

3. Hyvä seksielämä. Täydellisesti toisiinsa sopivat "lukko" ja "avain" =)

4. Lähtökohdat selvillä molemmilla osapuolilla - kyseessä ei rebound-suhde eikä minkään asian korvike tms. Eli molemmat tietävät mitä tahtovat. Ovat eläneet itsekseenkin ja tuntevat itsensä ja ovat itsenäisiä, eivät tarvitse toista ihmistä pönkittämään heikkoa minäänsä.

5. Ajankäytölliset asiat eli harrastukset, työ, perhe-elämä, matkat, oma aika, ystävät yms. mietitty hyvin tarkkaan ja sovittu säännöistä. Tiedetään miten molemmat haluavat viettää aikaansa kunhan alun kiehnäysvaihe alkaa hiipua.

6. Ei LIIAN isoja eroja koulutuksessa/varallisuudessa/taustassa.

Siinäpä ne tärkeimmät. Nuo perusasiat luovat hyvän vankan perustan parisuhteen kasvattamiselle. Mutta aina on tietysti mukana lady fortuna ja kaikki saattaa muuttua silmänräpäyksessä. Elämästä ei voi tietää, ihmiset muuttuvat... Kultasi voi olla nytkin nussimassa sitä näpsäkkää sihteerikköä tai salskeaa tanssinopettajaa.

87

38837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivi

luimpa juttusi mielenkiinnolla,koska se vaikutti ihan hyvältä....kunnes pääsin loppuun....miksi päättää hyvä kirjoitus tollaseen "kultasi voi olla nussimassa...."
      et ollutkaan niin fiksu ku ajattelin.

• kalliola

Ei voi muuta sanoa kuin että voi pyhä yksinkertaisuus.Kestävä parisuhdekin kestää vain niin kauan kuin sitä tarvitaan,jos se kestää sen ajan kuin lapsien kannalta on välttämätöntä niin on se jo hyvä juttu,tärkein etappi on jo saavutettu,sen jälkeistä vaikeaa vanhuutta ei yleensä edes vahvakaan parisuhde kestä,mutta jos molemmat on suhteellisen terveitä niin silloin on mahdollisuus vähemmän yksinäiseen vanhuuselämään.Kaikki tuo edellä mainittu edellyttää jo ns.suurta Rakkautta.

• joonaskin

Alku olikin satua, kohdasta "kultasi voi olla n..." alkoi reaalimaailma! Eikö oikeassa oleminen ole fiksua?

• kerrankin

näin se on, ja todellakin, kultasi voi olla nusasemassa jotakuta muuta juuri nyt. Eli elämä ei mene välttämättä niinkuin suunnitellaan, vaikka sille olisi kaikki edellytykset. Pitää toivoa parasta ja pelätä pahinta, eikä mikään kuitenkaan välttämättä riitä. Se on rohkea, joka tämän tiedostaa ja silti uskaltaa rakastaa ja elää!

• ****''''

...onnistunut parisuhde... Tosi järkevältä kuulostaakin juu...

• Nautiskelija

Ei, vaan yli kolmikymppisten kypsien aikuisten solmimalla liitolla on paremmat mahdollisuudet onnistumiseen pitkässä juoksussa. Sisälukutaitoa, kiitos. Taidat olla aika nuori ;)

• ****''''
        Nautiskelija kirjoitti:

Ei, vaan yli kolmikymppisten kypsien aikuisten solmimalla liitolla on paremmat mahdollisuudet onnistumiseen pitkässä juoksussa. Sisälukutaitoa, kiitos. Taidat olla aika nuori ;)

Kyllä minulla on ikäni puolesta kaikki edellytykset onnelliselle parisuhteelle;)

• sinä tyttönen
        ****'''' kirjoitti:

Kyllä minulla on ikäni puolesta kaikki edellytykset onnelliselle parisuhteelle;)

luulet ;)

• porisee
        Nautiskelija kirjoitti:

20 kymppiset naiset harvemmin valmiita elämänkestävään parisuhteeseen. Hormonit ja himot vetää väkisin muihin muniin. Minä tätä touhua 28 vuotiaan nuoren ja komeen miehen silmin katselleena moneen otteeseen pettynyt näihin 2 kymppisiin hempukoihin. Parempi vaa panna 2 kymppistä ja olla 3 kymppisen kanssa.

• Nimetön
        porisee kirjoitti:

20 kymppiset naiset harvemmin valmiita elämänkestävään parisuhteeseen. Hormonit ja himot vetää väkisin muihin muniin. Minä tätä touhua 28 vuotiaan nuoren ja komeen miehen silmin katselleena moneen otteeseen pettynyt näihin 2 kymppisiin hempukoihin. Parempi vaa panna 2 kymppistä ja olla 3 kymppisen kanssa.

eipäs aleta kuitenkaan yleistämään! kyllä itse ainakin 21 vuotiaana olen täysin valmis kestävään parisuhteeseen!! On tietysti niitä jotka hyppivät toisiin muniin muutakin kuin pääsiäisenä mutta yleistämällä se ei ainakaan parane! Omat mielipiteet on tietysti jokaiselle sallittuja.

• onnelliseti suhteessa

Kyllä tuosta alkuperäisestä luettelosta jäi ihan selvästi puuttumaan pari tärkeintä asiaa!!

1. RAKKAUS! Ei vuosisadan rakkaustarinaa voi olla ilman rakkautta! Rakkaus on kaunein asia maailmassa! Rakkaus korvaa miljoona muuta asiaa. Ei siinä tarvita samanlaisia taustoja tai koulutusta.

2. LUOTTAMUS Mistään ei tule mitään, jos ei kumppanukset luota toisiinsa ja ole sen luottamuksen arvoisia.

3. USKOLLISUUS On todella tärkeää, että haluaa olla toiselle uskollinen! Välillä saa olla pieniä ihastuksia, mutta ainoastaan omassa mielessä. Niistä ei puhuta eikä niistä haluta kehittää mitään syvempää. Ihastuminen ei ole pettämistä, kun kokoajan tietää, ettei halua olla kenenkään muun kanssa kuin oman ihanan puolisonsa. Ihastuminen ei myöskään tarkoita flirttailua tai mitään muuta kiinnostuksen ilmaisua.

4 YMMÄRRYS On tärkeää ymmärtää toista, vaikka hän olisi ihan eri mieltä. Ymmärryksen avulla parisuhteessa kyetään kompromisseihin.

• Nautiskelija

Sori vaan, mutta jaada jaada jaada. Syy miksi kirjoitin alkuperäisen viestin oli juuri nimenomaan saada ihmiset ajattelemaan tekojaan, tunteitaan ja suhteisiin hyppäämisiään/ajautumisiaan! Eli halusin sanoa _konkreettisia_ juttuja jotka pitkällä aikavälillä ratkaisevat suhteen luonteen ja keston.

Katsos sitten kun nuo sinun "rakkaus, yhteisymmärrys ja täydellisyys"-hattarakuvitelmat haihtuvat, yleensä viimeistään parin-kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen, tarvitaan jotain ihan muuta...

• kyselijä

Sanokaahan mitä on rakkaus? Jos vaikka aina ei välttämättä niin yhteistä huumorintajua löytyisikään, ja olisi vähän erilainen temperamentti, niin voisiko suhteella olla tulevaisuutta? Mistä tietää, että tunne mitä kokee toista kohtaan, on rakkautta eikä vain pelkkää tykkäämistä?

• tinttamari
        Nautiskelija kirjoitti:

Sori vaan, mutta jaada jaada jaada. Syy miksi kirjoitin alkuperäisen viestin oli juuri nimenomaan saada ihmiset ajattelemaan tekojaan, tunteitaan ja suhteisiin hyppäämisiään/ajautumisiaan! Eli halusin sanoa _konkreettisia_ juttuja jotka pitkällä aikavälillä ratkaisevat suhteen luonteen ja keston.

Katsos sitten kun nuo sinun "rakkaus, yhteisymmärrys ja täydellisyys"-hattarakuvitelmat haihtuvat, yleensä viimeistään parin-kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen, tarvitaan jotain ihan muuta...

Sori vaan, mutta parisuhde jossa elän ei olisi pysynyt pystyssä ilman "hattarakuvitelmia" tätä kahdeksaatoista vuotta...

• ---

Tämä oli hyvä. Olet oikeassa.

• ****''''

Se on myös tärkeää. Ja Rakkaus voittaa kaiken:) Siitä saa voimaa monenlaiseen vastoinkäymiseen.

• ProfeettaKuu
        kyselijä kirjoitti:

Sanokaahan mitä on rakkaus? Jos vaikka aina ei välttämättä niin yhteistä huumorintajua löytyisikään, ja olisi vähän erilainen temperamentti, niin voisiko suhteella olla tulevaisuutta? Mistä tietää, että tunne mitä kokee toista kohtaan, on rakkautta eikä vain pelkkää tykkäämistä?

Totta kai suhteella voi olla tulevaisuutta vaikka miten mietityttäisi. Se on vaan siinä että minkälaista tulevaisuutta... Kannattaa miettiä mikä siinä ihmisessä on se jokin joka pistää lyömään päätä seinään.

Vain sinä voit tietää rakastatko jotakuta. Jos joudut kyselemään asiasta nettipalstoilta, en menisi antamaan kovin hyvää ennustetta.

• ...
        kyselijä kirjoitti:

No tuohon on tietysti pakko kysyä, että jos on samanlainen temperamentti ja yhteistä huumorintajua muttei rakkautta niin onko suhteella tulevaisuutta? Pääseeköhän koko suhdetta edes näillä eväin syntymään?

• onnellisesti suhteessa
        Nautiskelija kirjoitti:

Ei konkretia riitä mihinkään, jos ei luettelemani ole kunnossa. Kyllä suhteessa tunteet ovat tärkeimmällä sijalla! Ihmisten tekoja ajaa hyvin suurelta osin tunteet!
        Myöskään iällä ei ole väliä, jos on sen verran kypsä, että osaa kunnioittaa toista ihmistä. Myös yhdessä kasvaminen on mahdollista.

Olen todella surullinen sun puolesta, jos et usko rakkauteen, koska sillä minun suhteeni on pitkään kestänyt ja tulee kestämään. Siitä ei ole epäilystä, vaikka olen alle 30.

• onnellisesti suhteessa
        kyselijä kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä, että jos ei tiedä mitä rakkaus on, ei tunne rakkautta.

Haluan vaan omasta puolesta sanoa, että minulle rakkaus on ainakin sitä, että vuosienkin yhdessäolon jälkeen pelkästään toisen ajatteleminen saa kylmiä väreitä ja mieletöntä onnentunnetta aikaan. Rakkaus on myös sitä, että rakastuu yhä uudelleen ja uudelleen kumppaniinsa.

• Nautiskelija
        onnellisesti suhteessa kirjoitti:

Ei konkretia riitä mihinkään, jos ei luettelemani ole kunnossa. Kyllä suhteessa tunteet ovat tärkeimmällä sijalla! Ihmisten tekoja ajaa hyvin suurelta osin tunteet!
        Myöskään iällä ei ole väliä, jos on sen verran kypsä, että osaa kunnioittaa toista ihmistä. Myös yhdessä kasvaminen on mahdollista.

Olen todella surullinen sun puolesta, jos et usko rakkauteen, koska sillä minun suhteeni on pitkään kestänyt ja tulee kestämään. Siitä ei ole epäilystä, vaikka olen alle 30.

Sinulla on aika outo käsitys rakkaudesta, jos se sinun mielestäsi sulkee pois kaikenlaisen konkreettisten asioiden suunnittelun ja käsittelyn. Sitä alkurakastumisen euforista pinkkiä pilveä kutsutaan hullaantumiseksi ja sen ei pitäisi kestää muutamaa kuukautta pitempään ;>

Hienoa keskustelua tuo nopeasti hutaisemani pikku kirjoitus on saanut aikaan, kiitos kaikille lukijoille ja osallistujille, lisää vettä myllyyn!!

Niin ja tuo jonkun mainitsema ei liian iso ikäero -voisi olla seuraava tuohon listaan lisättävä kohta, vai...? Minulla ei ole kokemusta monesta kovasti eri-ikäisestä parista, joten en oikein hahmota miten usein liitot kariutuvat ikärasitteiden vuoksi.

• onnellisesti suhteessa
        Nautiskelija kirjoitti:

Sinulla on aika outo käsitys rakkaudesta, jos se sinun mielestäsi sulkee pois kaikenlaisen konkreettisten asioiden suunnittelun ja käsittelyn. Sitä alkurakastumisen euforista pinkkiä pilveä kutsutaan hullaantumiseksi ja sen ei pitäisi kestää muutamaa kuukautta pitempään ;>

Hienoa keskustelua tuo nopeasti hutaisemani pikku kirjoitus on saanut aikaan, kiitos kaikille lukijoille ja osallistujille, lisää vettä myllyyn!!

Niin ja tuo jonkun mainitsema ei liian iso ikäero -voisi olla seuraava tuohon listaan lisättävä kohta, vai...? Minulla ei ole kokemusta monesta kovasti eri-ikäisestä parista, joten en oikein hahmota miten usein liitot kariutuvat ikärasitteiden vuoksi.

En missään nimessä ole sitä mieltä, että rakkaus sulkisi pois konkreettiset asiat! Olen sitä mieltä, että niistä konkreettisista asioista ei ole hyötyä, jos ei ole mainitsemiani asioita.
        Oma parisuhteeni on ollut eräänlaista vastakohtien taistelua alusta asti ja uskon että on hyvin paljon sen ansiota, että suhteestamme on kasvanut vahva ja tasapainoinen. Taistelun ansiosta ehkä tämä "pinkki pilvi" näyttäytyy meidän suhteessa vielä kolmen vuoden jälkeen. Se on yhdessä koetun ja saavutetun tulosta. Ja niinhän myös sanotaan, että vastakohdat täydentävät toisiaan. Siinä on vaan se juju, että täytyy osata tehdä kompromisseja ja ymmärtää toista.

Kyllä me olemme toistemme parhaat ystävät, meillä seksi on ihanaa jne. Mutta tärkeänä ja erityisenä pidän rakkautta meidän välillä.

• ..vaan halua

Haluan vaan omasta puolesta sanoa, että minulle rakkaus on ainakin sitä, että vuosienkin yhdessäolon jälkeen pelkästään toisen ajatteleminen saa kylmiä väreitä ja mieletöntä onnentunnetta aikaan. Rakkaus on myös sitä, että rakastuu yhä uudelleen ja uudelleen kumppaniinsa.

Rakkaus on vain nätti ilmaisu, siinä kuin kiitos. Kyse on puhtaasta halusta ja halut hiipuvat viiden avioliittovuoden jälkeen ja sitten halutaan muita ja välillä taas omaa kumppania.. sellaista se elämä on.

"viiskymppinen"

• Ihminen_

...sekoittavat kiiman ja rakkauden. Kiima päättyy aikanaan, hyvä kumppanuus vaan paranee vanhetessaan. Kaikki tuttuni jotka höpisevät "raukkaudesta" eroavat muutaman vuoden välein, ja taas uuden kanssa hehkuttavat "rakkauttaan".

• pahaa flirttailussa?

Mielestäni pieni flirtti ei kaada hyvää parisuhdetta.Kunhan se jää siihen-ehdottomasti

• juupa juu

Kannattaa lisätä noihin ajatuksiisi sana toistaiseksi! Yksi kaunis päivä kaikki on mennyttä ja huomaat joko itse poikenneesi polulta tai kumppanisi tulee kertomaan että hänellä on toinen. Tämä on enemmän todennäköistä kuin epätodennäköistä. Mistä tiedät mitä kumppanisi oikeasti puuhailee silloin kun hän ei ole luonasi? Jos luulet että olet löytänyt keinon olla saman ihmisen kanssa loppuelämäsi suhteessa, niin kannattaa ruveta Dr. Philiksi.

• juupa

En missään nimessä ole sitä mieltä, että rakkaus sulkisi pois konkreettiset asiat! Olen sitä mieltä, että niistä konkreettisista asioista ei ole hyötyä, jos ei ole mainitsemiani asioita.
        Oma parisuhteeni on ollut eräänlaista vastakohtien taistelua alusta asti ja uskon että on hyvin paljon sen ansiota, että suhteestamme on kasvanut vahva ja tasapainoinen. Taistelun ansiosta ehkä tämä "pinkki pilvi" näyttäytyy meidän suhteessa vielä kolmen vuoden jälkeen. Se on yhdessä koetun ja saavutetun tulosta. Ja niinhän myös sanotaan, että vastakohdat täydentävät toisiaan. Siinä on vaan se juju, että täytyy osata tehdä kompromisseja ja ymmärtää toista.

Kyllä me olemme toistemme parhaat ystävät, meillä seksi on ihanaa jne. Mutta tärkeänä ja erityisenä pidän rakkautta meidän välillä.

Kannattaa lisätä noihin ajatuksiisi sana toistaiseksi! Yksi kaunis päivä kaikki on mennyttä ja huomaat joko itse poikenneesi polulta tai kumppanisi tulee kertomaan että hänellä on toinen. Tämä on enemmän todennäköistä kuin epätodennäköistä. Mistä tiedät mitä kumppanisi oikeasti puuhailee silloin kun hän ei ole luonasi? Jos luulet että olet löytänyt keinon olla saman ihmisen kanssa loppuelämäsi suhteessa, niin kannattaa ruveta Dr. Philiksi.

• seurustelija
        pahaa flirttailussa? kirjoitti:

Mielestäni pieni flirtti ei kaada hyvää parisuhdetta.Kunhan se jää siihen-ehdottomasti

Ei flirttailussa muuten mitään pahaa oo, mutta vaikka se ei etene mihinkään se tuntuu toisesta pahalta. Mielestäni ei pidä edes flirttailla, jos tietää, että toiselle tulisi siitä paha mieli, vaikka hän ei koskaan saisi tietää.

• kyselijä
        ... kirjoitti:

No tuohon on tietysti pakko kysyä, että jos on samanlainen temperamentti ja yhteistä huumorintajua muttei rakkautta niin onko suhteella tulevaisuutta? Pääseeköhän koko suhdetta edes näillä eväin syntymään?

Niin, mut mitäpä sitten, jos tunteekin syvää tykkäämistä muttei aina löydy samaa huumorintajua tai tempperamenttia?

• systeri78
        Nautiskelija kirjoitti:

Mielestäni tärkeintä että on se henkinen ikä kohdallaan. Molemmat on henkisesti aikuisia ja sitoutuneita suhteeseen. Ovat valmiita tekemään suhteen eteen töitä,koska töitähän se teettää kun pitkässä suhteessa ollaan.

Itse olin suhteessa jossa oli kahdeksan vuotta ikäeroa. Olin se nuorempi. Tosin osottautui, että ehkä henkisesti numerot taisivat olla kuitenkin toisinpäin.

• ms. escobar

parisuhteen onnistumista ei voi punnita taustoja vertaamalla tai olemalla tarpeeksi monta vuotta vanha. henkisellä iällä ja kypsyydellä on enemmän merkitystä. monet kolmekymmpiset ovat paljon lapsellisempia, kuin jotkut kakskymppiset(en halua tietenkään yleistää, mutta haluan vain viitata siihen, että kaikenlaisia tapauksia löytyy). tuntuu siltä, että heti kun suhteessa törmätään ensimmäiseen kynnykseen ollaan valmiita luovuttamaan. jos meinaa elää jonkun kanssa aina eläkeikään asti on otettava huomioon että, niitä vastoinkäymisiä tulee ja varmasti moneen otteeseen. niistä olisi vain koitettava selvitä yhteisvoimin, jotta suhteessa "onnistutaan". eikä saa olettaa, että suhde pysyy samanlaisena yli 60 vuotta. maailmakin muuttu, niin miksi emme myös me. ei meidän tarvitse vaihtaa puolisoa, jotta voisimme muuttua.. vai mitä sanoo muut ?

• tarkempaa_tietoa

tämän klataisilla keskustelufoorumeilla annetaan helposti määritelmiä rakkaudesta, se on ihsatusta jne, jne. Mutta näillä jutuilla ei ole mitään tekemistä psykologian kanssa. Psykologiassa rakkaus on oman itsensä olemassa olen ymmästämistä, aikuisuutta, subjektiuna olemista. Vain aikuinen voi rakastaa, ja rakastaakin jatkuvasti, aikuinen ihminen kunnioittaa lähimmäisiä, koska hän on subjekti, herkkä tunteellinen ihminen.

Kirjoitukset, joita tällä palstalla esiintyy ovat hyvin vaihtelevia, eivätkä mielestäni tarpeeksi hyvin perusteltuja.

m25

• jokumuu

...kyky antaa anteeksi...(vaikka kaikkea ei tarvitse sietää)

• vitun moukka

nää on näitä haavekuvia...jätkällä ei oo naista ja tulee ajankulukseen kertomaan satuja.

• N35

Olen kanssasi liki samaa.

Tarkoittaako tämä, että eron jälkeen eli "toisella kierroksella" on paremmat mahdollisuudet?

• Nautiskelija

Tarkoittaa että suhteita on molemmilla hyvä olla takana. Ei tarvita avioerokokemusta, seurustelusuhteesta eroaminen riittää. Niitäkin luonnollisesti takana mieluummin useampi kuin yksi, ei kuitenkaan saa olla _liian_ kokenut.

• Täti 45 v.
        Nautiskelija kirjoitti:

Tarkoittaa että suhteita on molemmilla hyvä olla takana. Ei tarvita avioerokokemusta, seurustelusuhteesta eroaminen riittää. Niitäkin luonnollisesti takana mieluummin useampi kuin yksi, ei kuitenkaan saa olla _liian_ kokenut.

Olin 20 vuotta naimisissa ja erosta on nyt vajaa kaksi vuotta. Sanotaan, että rakkaus kestää 1,5 vuotta tai 500 panoa. Niin se taitaa olla. Rakkauden jälkeen tulee sietäminen. Jos ei siedä, niin tulee ero.
        Huuman jälkeen olisi tärkeää, että oltais kavereita. Meille kävi toisin. Ero oli pitkä prosessi ja kaikki kivet käännettiin. Mutta kun ei voi jatkaa, on parempi laittaa kantapäät vastakkain. Tähän saakka olen ollut selibaatissa, kunnes pari viikkoa sitten tapasin mukavan naimissa olevan miehen. En kyllä tästä mitään vakavaa usko, mutta tuntuu hyvältä olla lähekkäin. Joskus tulevaisuudessa toivon löytäväni elämänkumppanin.

• moi
        Nautiskelija kirjoitti:

No huhu. Kokenut pitää olla mutta ei liian

• huorin ja niin
        Täti 45 v. kirjoitti:

Olin 20 vuotta naimisissa ja erosta on nyt vajaa kaksi vuotta. Sanotaan, että rakkaus kestää 1,5 vuotta tai 500 panoa. Niin se taitaa olla. Rakkauden jälkeen tulee sietäminen. Jos ei siedä, niin tulee ero.
        Huuman jälkeen olisi tärkeää, että oltais kavereita. Meille kävi toisin. Ero oli pitkä prosessi ja kaikki kivet käännettiin. Mutta kun ei voi jatkaa, on parempi laittaa kantapäät vastakkain. Tähän saakka olen ollut selibaatissa, kunnes pari viikkoa sitten tapasin mukavan naimissa olevan miehen. En kyllä tästä mitään vakavaa usko, mutta tuntuu hyvältä olla lähekkäin. Joskus tulevaisuudessa toivon löytäväni elämänkumppanin.

tekee se naimisissa oleva mieskin.No on eräs joka sen kyllä näkee.....................
        Neuvo:LOPETA HETI!

• eräs vaan
        Täti 45 v. kirjoitti:

Mikään ei ole niin "helppo nakki" kuin aviossa/avosuhteessa oleva mies. Ei minulle, ei kiitos!
        Älä hyvä ihminen petä itseäsi ja kerjää itsellesi vaikeuksia. Js mies pettää nykyistä kumppaniaan, niin se tekee sinulle samoin - jos suhteenne jatkuu...

• mies23
        Täti 45 v. kirjoitti:

Oikesti ihan sairasta toi mitä puhut! Miksi ihmiset ei koskaan ajattele miltä toisista tuntuu???? Miltä tämän naimisissa olevan miehen vaimosta tuntuu?? Mietihä nainen omalle kohdallesi. Jos joku on varattu niin se on varattu ja piste. VARATTUIHIN EI KOSKETA EIKÄ KATELLA SILLÄ SILMÄLLÄ!!

• susi

Kun luin tekstisi ja siihen tullut kommentit, ihmettelin oikein, elämmekö samassa maailmassa. Ei mielestäni maailmassa ole sellaisia pareja, jotka sopisivat niin hyvin yhteen kuin kuvailet. Eikä tarvitsekaan. Mielestäni miehen ja naisen välillä saa olla eroja, maailmankatsomuksesta ja muutenkin. Niin pääsee täydentämään toisiaan. Sellainen suhde kuin kuvailet, olisi pidemmän ajan päällä vain tylsää ja osalliset lähtisivät hakemaan jossain vaiheessa kaipaamaansa jännitystä muualta.
      Joku kommentoi, että rakkaus on tärkein. Se kummallinen tunne, jota on niin vaikea määritellä. Mielestäni jokainen itse päättää milloin ja keneen rakastuu. Siihen pysty vaikuttamaan. Olen törmännyt ihmisiin, jotka pystyvät ottamaan elämänsä ohjat käteensä ja päättävät itse milloin rakastaa ja milloin ei.
      On tietty tapauksia, jolloin ei mahda itselleen mitään, vaan tuntee silti suurta vetoa toiseen ihmiseen, vaikkei se loppujen lopuksi olisikaan se ihannekumppani. Tämmöiset suhteet ovat valitettavasti kuitenkin tuhoon tuomittuja, heti alkuhuumaan jälkeen ongelmat vain kasvavat.
      Kirjoitin varmaan vähän sekavasti, mutta yhteenvetona sanottakoon, että jokainen itse päättää, kenen kanssa halua olla, ja jos on päättänyt olla toisen kanssa ja toimi sen mukaan, niin voi kehittyäkin toimiva suhde. Mielestäni tärtkein on halua ja tahto saada suhde toimimaan. Heti kun tahto hiipuu, niin kaikki menee pieleen.

• JOS EI...............

sitten usko että Jumalakin voi johdattaa...Näyttöä on. Ja kun Hän saa antaa on sopiva

• ...

En tiedä mikä on täydellinen suhde, minkälainen olisi se täydellinen pari tai muuta... Mutta jos lähdetään siitä, että täydellinen suhde olisi aloittajan kuvaama, niin sellaisia todellakin on olemassa. Miehellä ja naisella todellakin on eroja, mutta tuossa kuvauksessa ei ollut mitään mikä väittäisi heidän olevan yhtenäisiä maailmankatsomukseltaan tai muutenkaan, tuon kuvauksen mukaan kaksi erillistä ihmistä voivat sovittaa maailmansa yhteen.

Turvallisuus voi tappaa, tiedän, mutta en näe mitään syytä lähteä etsimään jännitystä muualta, kun kotona on kumppani, joka on samalla paras ystävä, kumppani, jonka kanssa seksi on hyvää, kumppani, jonka kanssa aikataulun sovittaminen on vaivatonta ja molemmilla samat tavoitteet suhteesta. (Mielestäni Nautiskelija oli löytänyt oleellisimmat jutut toimivaan suhteeseen.) Läteekö siis mielestäsi ihminen ulkopuoliseen suhteeseen siksi, että hän haluaa kenties ihmisen jonka kanssa saa riidellä kun harrastus aikataulut eivät käy yhteen, tai koska kaipaa huonompaa seksiä, tai muuten vaan haluaa suhteen mielummin ihmiseen jonka kanssa ei synkkaa kuten ystävillä. Minun on vaikea uskoa, että nuo olisivat syitä lähteä hyvästä suhteesta etsimään huonoa...

• Jännittävää...

Miksi muka ei voisi olla tuollaisia pareja mitkä nautiskelija kuvaili? Ehkä ymmärsit hieman väärin, Nautiskelija ei todellakaan tarkoittanut että molempien pitäisi olla samanlaisia, kunhan nyt ei mitään liian suuria eroavaisuuksia kumminkaan ole.

Esim. maailmankatsomuksista ei olla puhuttu mitään, itse toit ne mukaan tähän keskusteluun.

Jos vielä edelleen olet sitä mieltä että tuollainen suhde olisi tylsä ja jännitystä pitäisi mennä etsimään muualta, niin ehkäpä kannattaa lukea uudelleen kohta nro. 2.
        Jos olet vieläkin sitä mieltä, että jännitystä pitäisi lähteä etsimään muualta, niin haluaisin todella kuulla että minkälaista on se jännitys mitä oma kumppanisi ei pysty tarjoamaan, mutta minkä muut pystyvät? Ja onko jännitys niin tärkeää että sen takia voit heittää tämänkaltaisen suhteen menemään?

• Meillä täsmää

kaikki kuusi kohtaa! :)

• uteliaisuudesta

Oletko sä itse löytänyt jo oman vuosisadan rakkaustarinan minkä perusteella kirjoitit?

• Nautiskelija

En. Olen luullut löytäneeni sen, mutta mutta... se on vain ollut valehtelua itselleni. Hyvät teille harvoille joilla natsaa pääosin noi mainitsemani kohdat, teillä on hyvät eväät johonkin suureen.

Valtaosa pareista on kuitenkin yhdessä ihan jonkin muun kuin "sen maagisen tunteen vatsanpohjassa" takia - kannattaa miettiä miksi. Ja ennen kaikkea kannattaa miettiä ENNEN suhteen aloittamista noi jutut läpi.

• onnellisesti suhteessa
        Nautiskelija kirjoitti:

En. Olen luullut löytäneeni sen, mutta mutta... se on vain ollut valehtelua itselleni. Hyvät teille harvoille joilla natsaa pääosin noi mainitsemani kohdat, teillä on hyvät eväät johonkin suureen.

Valtaosa pareista on kuitenkin yhdessä ihan jonkin muun kuin "sen maagisen tunteen vatsanpohjassa" takia - kannattaa miettiä miksi. Ja ennen kaikkea kannattaa miettiä ENNEN suhteen aloittamista noi jutut läpi.

Nyt kyllä rupee hämmästyttään, että miten voit esiintyä asiantuntijana tässä asiassa, jos todellisuudessa Sinulla ei ole siitä tietoa! Mielipiteesi saattaa nimittäin muuttua olennaisesti, jos löydät todellisen vuosisadan rakkaustarinasi!

• Nautiskelija

Nyt kyllä rupee hämmästyttään, että miten voit esiintyä asiantuntijana tässä asiassa, jos todellisuudessa Sinulla ei ole siitä tietoa! Mielipiteesi saattaa nimittäin muuttua olennaisesti, jos löydät todellisen vuosisadan rakkaustarinasi!

Siis mitä sinä nyt yrität sanoa? Totta helvetissä mulla on tietoa, olen luonnollisesti LUULLUT jokaista rakkauttani siksi ainoaksi oikeaksi, ainutkertaiseksi, minusta on tuntunut juuri siltä miltä sinusta nyt tuntuu! Sitten tuuli on muuttanut suuntaansa...

Minullahan on itse asiassa enemmän ensimmäisen käden tietoa kuin sinulla, jos et kerran ole tipahtanut elämäni rakkaus -fiiliksistä karuun todellisuuteen ikinä.

Ja lisäksi minulla on ihmissuhteita, olet ehkä joskus kuullut niistä? Tunnen ihmisiä ja aika monet niistä ihmisistä ovat jossain elämänsä vaiheessa parisuhteessa. Olen tarkkasilmäinen ja tarkkailijaluonteinen tyyppi, joten havainnoin ja mietin aika lailla näitä elämänpiirini parisuhdejuttuja, varsinkin näin henkilökohtaisen parisuhteettomuuden aikoina, kun kerään voimia uutta yritystä varten... ;)

• .Rakastunutko.

Muut kohdat toteutuu, mutta ollaan siinä 20 ikävuoden tienoilla, ja tämä on meille molemmille ensimmäinen vakava parisuhde.

Olen kyllä samaa mieltä Nautiskelijan kanssa, nuo kaikki ovat erittäin tärkeitä asioita, viimeinkin näkee tälläisen listan, jossa on enemmänkin konkreettisia asioita eikä mitään iänikuista "Rakkaus ja Luottamus" -hömppää.

Tämä tosiaan on itselleni ensimmäinen seurustelusuhde, ja kaikki seksikokemukseni olen myös kokenut tämän yhden naisen kanssa. Kyllähän sitä tulee välillä mietittyä että olisiko se ruoho vihreämpää...

• stu

Olipa mielenkiintoinen tuo listasi. Meillä on 12 vuotta takana ja kaikki muut kunnossa, paitsi kohta numero yksi. Olen jo pitkään kaivannut puheseuraa ja ystävää, mutta miehestäni en sellaista saa. Olen välillä ihastunut muihin, mutten onneksi vielä eronnut. Kun näkee, että mitä on vapailla markkinoilla tarjolla, niin ei houkuttele vaihtaakaan. Vaikka uusi puhuisi kuin Runeberg, niin ei sitä tiedä matsaisiko muu. Vaikeaa se on tämä parisuhde. Niin vaikeaa.

• molempien
        stu kirjoitti:

Olipa mielenkiintoinen tuo listasi. Meillä on 12 vuotta takana ja kaikki muut kunnossa, paitsi kohta numero yksi. Olen jo pitkään kaivannut puheseuraa ja ystävää, mutta miehestäni en sellaista saa. Olen välillä ihastunut muihin, mutten onneksi vielä eronnut. Kun näkee, että mitä on vapailla markkinoilla tarjolla, niin ei houkuttele vaihtaakaan. Vaikka uusi puhuisi kuin Runeberg, niin ei sitä tiedä matsaisiko muu. Vaikeaa se on tämä parisuhde. Niin vaikeaa.

Hyvä STU,olen samaa mieltä ja samassa jamassa, 20 v takana ja toivottavasti edessä, mutta olen päättänyt että periksi en anna, kuten tuntuu että jotkut tekevät sen liian helposti.Älkää luovuttako liian helposti!

• onnellisesti suhteessa

Ei iällä ole oikeasti mitään väliä, jos on mielestään tarpeeksi kypsä ja muutenkin valmis suhteeseen. Ei myöskään edellisten suhteiden määrällä ole väliä, jos tietää, että on löytänyt parhaan mahdollisen puolison. Jos haluat maistaa toista ruohoa, niin älä tee sitä suhteessa.
        Alkuperäisen lista asiat ovat tärkeitä, mutta eivät välttämättömiä. Jos rakkaus ja luottamus ovat mielestäsi hömppää, en suosittele vakavaa seurustelua! Koska ilman niitä, ei suhteesta voi tulla onnellista ja tasapainoista!

• .Rakastunutko.

Ei iällä ole oikeasti mitään väliä, jos on mielestään tarpeeksi kypsä ja muutenkin valmis suhteeseen. Ei myöskään edellisten suhteiden määrällä ole väliä, jos tietää, että on löytänyt parhaan mahdollisen puolison. Jos haluat maistaa toista ruohoa, niin älä tee sitä suhteessa.
        Alkuperäisen lista asiat ovat tärkeitä, mutta eivät välttämättömiä. Jos rakkaus ja luottamus ovat mielestäsi hömppää, en suosittele vakavaa seurustelua! Koska ilman niitä, ei suhteesta voi tulla onnellista ja tasapainoista!

:D

Tottakai rakkautta ja luottamusta tarvitaan parisuhteessa, ilman niitä ei ole mitään parisuhdetta, vaan jonkinnäköinen yhdessäolo-sopimus. Siksi niiden jatkuva korostaminen on turhaa kun puhutaan onnellisesta, tasapainoisesta ja pitkästä parisuhteesta. Parisuhde voi mennä päin metsiä vaikka olisikin rakkautta ja luottamusta. Sitäpaitsi, rakkaus ja luottamus ovat yleensä ottaen seurauksia tapahtumista ja asioista, vai luuletko että ne syntyvät tyhjästä?

Pääosissa ovat siis nämä OIKEAT asiat, mitä tulee vastaan jokaisessa pitkässä parisuhteessa.

• Tenkanen
        .Rakastunutko. kirjoitti:

:D

Tottakai rakkautta ja luottamusta tarvitaan parisuhteessa, ilman niitä ei ole mitään parisuhdetta, vaan jonkinnäköinen yhdessäolo-sopimus. Siksi niiden jatkuva korostaminen on turhaa kun puhutaan onnellisesta, tasapainoisesta ja pitkästä parisuhteesta. Parisuhde voi mennä päin metsiä vaikka olisikin rakkautta ja luottamusta. Sitäpaitsi, rakkaus ja luottamus ovat yleensä ottaen seurauksia tapahtumista ja asioista, vai luuletko että ne syntyvät tyhjästä?

Pääosissa ovat siis nämä OIKEAT asiat, mitä tulee vastaan jokaisessa pitkässä parisuhteessa.

"Sitäpaitsi, rakkaus ja luottamus ovat yleensä ottaen seurauksia tapahtumista ja asioista, vai luuletko että ne syntyvät tyhjästä?"

Todella hyvä pointti. Tuntuu että nämä kiivaasti kritisoijat on niitä NAISIA jotka elää missä tahansa muualla kuin kotona viihtyvän kusipäisen pettäjäjuopon kanssa ja sitten yritetään kivenkovaan puolustautua ja uskotella itselleen jotakin elämää suurempaa tyyliin "kyllä ei meillä noi kuusi kohtaa täyty lainkaan, mutta me RAKASTETAAN ja rakkaus on tärkein" jne. jne.

• 25v ja eiku
        stu kirjoitti:

paranee, mutta meillä onkin yhteinen usko JEESUKSEEN KRISTUKSEEN! kts. www.netmission.fi

• hyvin on

listattu oleelliset. Sitte on sääntö tekee poikkeuksen: 6v eri ikää,eri äidinkieli,nainen akateeminen,mies duunari,hiukan toinen toista puhelijaampi toinen tosikompi toinen savolais ketale mutta molemmat kunnioittavat ja arvostavat toisiinsa kuin rakkauen ensi huumassa,hyvin suhde on onnensa säilyttäny.Näinkin voi ilolla elää.

• Jännittävää...

Ikäeroista ei olla puhuttu vielä mitään, eikä myöskään äidinkielistä, itseppä toit ne mukaan tähän keskusteluun :)

Onnea vaan jokatapauksessa teille, tuli muuten mieleen että en monta paria tiedä, joista toinen osapuoli olisi "duunari" ja toinen esim. akateemisesti kouluttautunut. Yksi tälläinen tapaus tulee mieleen, ja se kyllä on kaikkea muuta kuin onnellinen ja onnistunut parisuhde. En yleistä, voihan toki sellainen suhde onnistua, mutta luulen että se on aika harvinaista.

• onnellisesti suhteessa
        Jännittävää... kirjoitti:

Ikäeroista ei olla puhuttu vielä mitään, eikä myöskään äidinkielistä, itseppä toit ne mukaan tähän keskusteluun :)

Onnea vaan jokatapauksessa teille, tuli muuten mieleen että en monta paria tiedä, joista toinen osapuoli olisi "duunari" ja toinen esim. akateemisesti kouluttautunut. Yksi tälläinen tapaus tulee mieleen, ja se kyllä on kaikkea muuta kuin onnellinen ja onnistunut parisuhde. En yleistä, voihan toki sellainen suhde onnistua, mutta luulen että se on aika harvinaista.

Opiskelen itse tällä hetkellä yliopistossa ja mieheni opiskelee oppisopimuksella maalariksi. Meillä on todella onnellinen suhde, enkä usko, että erilaiset työt meidän suhdetta huonontaa. Sekin riippuu ihan ihmisistä. Oma alani on kuitenkin todella ihmisläheistä ja tavallista kahdeksasta neljään työtä. Suhde olisi ennemminkin tuhoon tuomittu, jos toinen opiskelisi kauppatieteitä ja toinen yhteiskuntatieteitä. Silloin ei molempien akateemisuus auta!

• Sera

Minulla päättyi juuri parisuhde, jossa

1. Mieheni oli paras ystäväni ja meillä oli hyvin samanlainen huumorintaju.

2. Olimme molemmat 30 vuotiaita kun aloimme seurustelemaan. Meillä oli molemmilla pari yritystä takana.

3. Osasimme rakastella ihanasti

4. Aloittaessamme seurustelun tiesimme mitä teimme.

5. Sallimme molemmille myös omat harrastukset ja ystävät.

6. Meillä oli samantasoiset koulutukset eikä kumpikaan ollut älyllisesti ylivertainen.

7. Kumpikaan ei pettänyt toista.

• Nautiskelija

Todella mielenkiintoista. Ette pettäneet, mutta ihastuiko jompikumpi johonkuhun ulkopuoliseen? Vai muuttiko toinen jostain syystä ulkomaille? Paljastui jotain dramaattista menneisyydestä? Löysi homoutensa?? Mitä tapahtui, saanko udella..?

• mikki

1. Luulisin että kaikilla pareilla se kumppani on paras ystävä. Aluksi.
        2. Kolmekymmentä tai joku muu ikä ei liity mitenkään onnellisuuteen.
        3. Rakastelussa ei mitään erikoista.
        4. Kaikki yleensä luulevat alkuun tietävänsä mitä tekevät.
        5. Harrastukset omasta mielestä pitäisi olla samansuuntaiset.
        6. Koulutus ei liity onnellisuuteen.
        7. Ette pettäneet. On parisuhteessa tärkein.
        Luulisin, että olitte aivan eri planeetoilta kuitenkin. Siksi suhde päättyi.

• Sera
        Nautiskelija kirjoitti:

Todella mielenkiintoista. Ette pettäneet, mutta ihastuiko jompikumpi johonkuhun ulkopuoliseen? Vai muuttiko toinen jostain syystä ulkomaille? Paljastui jotain dramaattista menneisyydestä? Löysi homoutensa?? Mitä tapahtui, saanko udella..?

Olimme yhdessä pitkään, enkä vielä osaa eritellä mihin kaikki lopulta päättyi. Ero on vielä liian lähellä ja kipeä.

Ehkä se arki vain söi hyviä asioita pikkuhiljaa pois. Emme ilmeisesti osanneet kuitenkaan puhua niistä todella tärkeistä asioista. Tai emme osanneet olla hienotunteisia. Liika rehellisyyskin voi repiä.

Ehkä meillä vaikutti sekin, että olimme molemmat ikäkriisissä eikä voimia jäänyt itsemme ulkopuolelle.
        Ehkä luulimme omassa harmonian harhasamme, että tunnemme toisemme. Väärinkäsityksiä kertyi.

Surullista se on, sillä meillä olisi ollut kaikki mahdollisuudet ja mokasimme silti.

Ystävyydestämme sen verran vielä, että kyllä se on tähän asti säilynyt. Vaikka eihän se enää voi olla samanlaista jakamista.

Rehellisyyden nimissä: tuo listahan on minun, ei hänen tekemänsä.

• ------
        mikki kirjoitti:

1. Luulisin että kaikilla pareilla se kumppani on paras ystävä. Aluksi.
        2. Kolmekymmentä tai joku muu ikä ei liity mitenkään onnellisuuteen.
        3. Rakastelussa ei mitään erikoista.
        4. Kaikki yleensä luulevat alkuun tietävänsä mitä tekevät.
        5. Harrastukset omasta mielestä pitäisi olla samansuuntaiset.
        6. Koulutus ei liity onnellisuuteen.
        7. Ette pettäneet. On parisuhteessa tärkein.
        Luulisin, että olitte aivan eri planeetoilta kuitenkin. Siksi suhde päättyi.

Hyvää analysointia. Mielenkiintoista. Analysointi on parasta, että pääsee asioihin paremmin käsiksi. Siis realistista, puolueetonta, neutraalia, ei huuhaata.

• Päivänsäde

Tekstissäsi on paljon perää ja olen monesta asiasta samaa mieltä. Jäin kuitenkin miettimään tuota 30 vuoden ikää ja elämänkokemusta...niin, toisaalta ja toisaalta. Kyllä sitä voi jo esim. parikymppisenä löytää sen elämänsä naisen/miehen, ei se kato varsinaisesti ikää. Jokaisella ihmisellä on ns. oma aikataulunsa näiden asioiden suhteen. On tietysti totta, että se kokemus on jossain määrin hyväksin asia, mutta se voi myös haitata suhdetta.

Kun/jos löytää sen elämänsä rakkauden ilman että on joutunut läpikäymään monta kelvotonta tapausta, on todella onnekas. Ehkä se onkin niin, että harvalla on sellainen tuuri! Useat joutuvat läpikäymään niitä kusipäitä, kunnes kunnolla kolahtaa. Totta sekin, että elämästä ei siltikään aina ole 100% varmuutta, ei edes siitä ns. oikeasta - asiat ja ihmiset kun muuttuvat. Nurkan takana voi olla vielä ihanampi prinssi tai prinsessa. Mutta sitähän se sitoutuminen on, että päättää tämän henkilön olevan se oikea minulle. Mahd. ehdokkaita on paljon, mutta kuka sitä jaksaa aina elää niinkään, että mitäs jos, mitäs jos...Täydellistä ehdokasta ei olekaan, mutta voi olla melkein täydellinen juuri sinulle.

• tiina2

Onnistunut parisuhde vaatii kaksi toistaan EPÄITSEKKÄÄSTI rakastavaa. Ei taustoilla,eli rahalla tai koulutuksella ole niin suurta merkitystä kuin sillä,että ajattelee toisen etua eikä pelkästään etsi omaansa. Siis käytännössä:kuuntelee toisen mielipiteet,tukee,arvostaa,osoittaa hellyyttä sanojen lisäksi TEOISSA ja ottaa toisen tarpeet huomioon. Kun kumpikin tekee näin,niin onnistuminen on paljon helpompaa.

• Miina3

Puhut asiaa ja kaikki sen saman tietävät, paitsi useimmat niistä, jotka täällä kirjoittelevat.
        Tää on "vähän ulalla" olevien ihmisten mielipalsta.
        Kannattais kehittää itteensä.
        Kannattas edes yrittää kehittää itteensä.
        Ei pölhöjen ihmissuhteista mitää tule.
        Itketään vaan ja pyöritään niissä iänikusissa pikkuongelmissa ja koko elämä menee ohi.
        Elämässä pitää olla perspektiiviä ja suhteellisuudentajua.

• Tenkanen
        Miina3 kirjoitti:

Puhut asiaa ja kaikki sen saman tietävät, paitsi useimmat niistä, jotka täällä kirjoittelevat.
        Itketään vaan ja pyöritään niissä iänikusissa pikkuongelmissa ja koko elämä menee ohi.

Hyvä hyvä, lillukaa te vaan autistisina siinä kaiken hukuttavassa tunteessanne. Sitten jos/kun järkenne taas pelaa jossain vaiheessa niin kannattaa kiinnittää huomiota noihin perusasioihin... Tuntuu että täällä ei-kuvatunlaisessa suhteessa elävät älähtävät oitis tekstin luettuaan, no se on tietysti luonnollista - se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!

• maya

Parisuhde, oli juridinen muoto mikä tahansa, on pitkälti tahdon asia, tahdon joka on samansuuntainen molemmilla osapuolilla. Vihkikaavassa ei suotta kysytä rakastatko vaan tahdotko rakastaa? Tahto voi perustua mm. tunteeseen, taloudellisiin tai kauttapätemisen intresseihin, pelkoon, lasten kasvattamiseen tai onneksi myös aitoon arjen kumppanuuteen. Kun tahto loppuu, teot alkavat muuttua ja suhde hajota. Ei siinä sen kummempaa.

• jokuvaan
        Miina3 kirjoitti:

"Tää on "vähän ulalla" olevien ihmisten mielipalsta."

Tämän takia säkin Minna3 taidat olla täällä?

• eräs lukija
        maya kirjoitti:

Parisuhde, oli juridinen muoto mikä tahansa, on pitkälti tahdon asia, tahdon joka on samansuuntainen molemmilla osapuolilla. Vihkikaavassa ei suotta kysytä rakastatko vaan tahdotko rakastaa? Tahto voi perustua mm. tunteeseen, taloudellisiin tai kauttapätemisen intresseihin, pelkoon, lasten kasvattamiseen tai onneksi myös aitoon arjen kumppanuuteen. Kun tahto loppuu, teot alkavat muuttua ja suhde hajota. Ei siinä sen kummempaa.

Norberto R. Keppe: Vapautuminen tahdosta

• Wagner

Moisella hölöttämisellä ajat eukkosi varmasti tanssinopettajan tangottavaksi. Joku raja sentään.

Tässä asia _ytimekkäästi_ ilmaistuna, lainasanoin:

"pitkän parisuhteen salaisuus on laiskuus, muutoksen pelko, huono muisti ja naisen masokismi"

• Walter

"pitkän parisuhteen salaisuus on laiskuus, muutoksen pelko, huono muisti ja naisen masokismi"

Itsekin tuosta suuresti huvituin kun sen aikanaan W&W:stä luin. Vähintäänkin ripaus totuutta tuossa...

• kerranoikeinrakastunu

Juuri näin. Ja vielä pitäisi painottaa sitä, että seksuaalisesti on ehdotonta, että on sama sävel ja yhteensopivuus, sekä luottamus toiseen.
      Jos toinen aina haluaa ja toinen vain joskus, ei säveltä enää ole olemassa ja se luo edellytykset suhteen loppumiselle ja salasuhteille.

Kaikki tärkeitä kohtia, myös nelonen. Maailmassa on nuorten aikuisten keskuudessa paljon naiiviutta,itsekkyyttä ja välinpitämättömyyttä. Henkinen väkivalta on yhtä tuhoisa asia suhteessa kuin fyysinenkin väkivalta, vaikka sen voi hämätä ja peittää kokonaan. Yksilölajin kyseessä ollen voi vain toivoa, että parisuhdesasioiden kehitys olisi parempisuuntainen jatkossa ihmislasten keskuudessa.Ja että näistä asioista keskuteltaisiin enemmän ryhmissä, kuten kouluissa ja valistus sekä terapiamielessä, asioiden jakaminen keskustelemalla on erinomainen tapa oppia ja jakaa tietoa.

• kertokaa

6 lasta neljän erimiehen kanssa,max suhteen kesto 5v ......kyllä perkele ootte täällä aaseja.

• onnellinen

vielä mainostaa tuollaista, että kuusi lasta neljälle eri miehelle!!HÄPEÄISIT JO SAATANA!!!! Ne, ketkä kärsivät äitinsä taidosta luovuttaa heti vastoinkäymisten tultua, ovat ne pienet ihanan tuoksuiset nyytit , niin viattomat millä olisi täysi oikeus "kunnolliseen" ja vakaaseen elämään.

Sääli on sairautta, mutta silti tunnen sääliä etenkin noita lapsiparkoja kohtaan.... Toivottavasti menettäisit jo tekovälineesi!

• oiskohan näin
        onnellinen kirjoitti:

vielä mainostaa tuollaista, että kuusi lasta neljälle eri miehelle!!HÄPEÄISIT JO SAATANA!!!! Ne, ketkä kärsivät äitinsä taidosta luovuttaa heti vastoinkäymisten tultua, ovat ne pienet ihanan tuoksuiset nyytit , niin viattomat millä olisi täysi oikeus "kunnolliseen" ja vakaaseen elämään.

Sääli on sairautta, mutta silti tunnen sääliä etenkin noita lapsiparkoja kohtaan.... Toivottavasti menettäisit jo tekovälineesi!

Oiskohan näin.....

Että sinä et ole ollut sinut itsesi kanssa kun erosit ensimmäisestä suhteesta...et ehkä käynyt eron syitä kunnolla läpi että olisikohan vikaa itsessäsikin , ajattelit ehkä et vika on vaan toisessa osapuolessa, näit että ruoho on vihreänpää aidan toisella puolella , menit sitten seuraavaan suhteeseen , seuraavaan....suoraa päätä....enempää miettimättä oletko onnellinen edes itsesi kanssa saati kumppanisi ... Satun tietämään että arki se tulee uuteenkin suhteeseen ennemmin tai myöhemmin, kenties samat ongelmat ovat vielläkin sinulla kuin edellisen kanssa, kenties pahempanakin, mutta toivon että olet vihdoin löytänyt sen oikean......

• häkkilintu

Vai sellasta soopaa täälä jauhetaan,eikö teillä oo mitää parempaa puheenaihetta ku jotkuu parisuhteet.Ei noissa asioissa mitkään kikat auta,aikaansa kutakin sano kissa ku persettä nuoli.Jos toiselta mielenkiinto loppuu toi on muuten menevää sorttia ja toinen joku nysväri ei siitä mitää tuu.Liian nuorena mennää yhteen,kasvetaan niin sanotusti samasta kannosta,alkaa asiat junnata paikoillaa.Sit on kaikki vaihdevuodet niin miehillä ku naisilla jotka sotkee asiat,joten annetaan asian olla ja keskitytään olennaiseen......

• huh huh

en usko että parisuhteen onnistumiselle mitään "sääntöjä" on olemassa..pääasia kai on rakkaus ja uskollisuus..mutta jokainen tyylillään... :D

• Carpe diem N

Kyllä ikä tuo kypsyyttä ja kokemus ehkä koettujen virheiden välttämisen.Olen sitä mieltä,että erilainen seksirytmi ts. toinen haluaa enemmän seksiä kuin toinen on usein syy eroihin ja aidan toiselle puolelle menoon.
        Olen itse kokenut eron 20 vuoden yhdessäolon jälkeen ja kyllä yksi kompastuskivi oli seksi, ainakin liiton viimeisinä vuosina.Ja saan siinä katsoa myös itseäni peilistä.
        Nyt olen aloittanut uuden suhteen ja tietoisesti yritän välttää samat karikot kuin mitä edelllisessä liitossani oli.
        Yhteinen aika ja vieläpä sillointällöin jotakin arjesta poikkeavaa pitää kyllä suhdetta hyvänä.Ja suuri asia on yhteinen tahto ja vaivannäkö suhteeseen panostamiseen.

Olen siinä samaa mieltä,että harva liitto kestää koko elämää ja usein käy,että vasta myöhemmässä vaiheessa löytää sen oikeanlaisen sielunkumppanin.Nuorena kun suurin painopiste puolison valinnassa keskittyy ulkoisiin ominaisuuksiin. Niinhän se menee jo evoluution kannaltakin: valitaan se sopivannäköinen ja vahva kumppani jotta saadaan mahdollisimman hyvät perintötekijät siirrettyä tuleviin jälkeläisiin. Ja tuo on kuitenkin kiistaton asia, vaikka toki muitakin asioita kumppanin valinnassa on.

Ja lopuksi:ei rakkaus ole mitään hölynpölyä.Jokainen meistä(jopa kyynisimmätkin) ovat tunteneet rakastumisen huuman ja onnen tunteen,Rakastuminen ei ole pysyvää,mutta sen tilalle kypsyy pikkuhiljaa rakastaminen.Toisesta tulee tärkeä ja läheinen arjessakin ,ei ainoastaan juhlahuumassa.
        Luulen ,että kypsän rakkauden tunnusmerkkejä ovat rakastamisen ja seksiin tyytyväisten parien lujittuva kumppanuus ja yhteenkuuluvuus.

Ja piste.

• aiheeseen!
        Carpe diem N kirjoitti:

Kyllä ikä tuo kypsyyttä ja kokemus ehkä koettujen virheiden välttämisen.Olen sitä mieltä,että erilainen seksirytmi ts. toinen haluaa enemmän seksiä kuin toinen on usein syy eroihin ja aidan toiselle puolelle menoon.
        Olen itse kokenut eron 20 vuoden yhdessäolon jälkeen ja kyllä yksi kompastuskivi oli seksi, ainakin liiton viimeisinä vuosina.Ja saan siinä katsoa myös itseäni peilistä.
        Nyt olen aloittanut uuden suhteen ja tietoisesti yritän välttää samat karikot kuin mitä edelllisessä liitossani oli.
        Yhteinen aika ja vieläpä sillointällöin jotakin arjesta poikkeavaa pitää kyllä suhdetta hyvänä.Ja suuri asia on yhteinen tahto ja vaivannäkö suhteeseen panostamiseen.

Olen siinä samaa mieltä,että harva liitto kestää koko elämää ja usein käy,että vasta myöhemmässä vaiheessa löytää sen oikeanlaisen sielunkumppanin.Nuorena kun suurin painopiste puolison valinnassa keskittyy ulkoisiin ominaisuuksiin. Niinhän se menee jo evoluution kannaltakin: valitaan se sopivannäköinen ja vahva kumppani jotta saadaan mahdollisimman hyvät perintötekijät siirrettyä tuleviin jälkeläisiin. Ja tuo on kuitenkin kiistaton asia, vaikka toki muitakin asioita kumppanin valinnassa on.

Ja lopuksi:ei rakkaus ole mitään hölynpölyä.Jokainen meistä(jopa kyynisimmätkin) ovat tunteneet rakastumisen huuman ja onnen tunteen,Rakastuminen ei ole pysyvää,mutta sen tilalle kypsyy pikkuhiljaa rakastaminen.Toisesta tulee tärkeä ja läheinen arjessakin ,ei ainoastaan juhlahuumassa.
        Luulen ,että kypsän rakkauden tunnusmerkkejä ovat rakastamisen ja seksiin tyytyväisten parien lujittuva kumppanuus ja yhteenkuuluvuus.

Ja piste.

http://koti.phnet.fi/elohim/apua_avioliittoon

• kehäraakki (43v)

näin olen valinnut ja hyväksi on konsepti havaittu!

• Strombi

Ei yhteiselon kiemurat ja taidot ole mitään salaisuuksia. Onnistunut parisuhde vaatii työtä, sitä täytyy hoitaa ja huoltaa aivan kuin mitä muutakin asiaa. Eihän se jokapäiväinen yhteiselo välttämättä aina ole "ruusuilla tanssimista", vaan siinä on hyviä ja huonoja päiviä. Ei onnistunut liitto vaadi onnistuakseen kiiltokuvamaisia ja virheettömiä ulkoisia puitteita. Unelmia ja haaveita saa ja täytyy olla, mutta pettymyksetkin täytyy oppia kestämään. Ei kaikki mene aina niin kuin on suunnitellut.

Tämän päivän maailmassa luodaan virheellisiä mielikuvia edellytyksille onnistuneeseen parisuhteeseen. Luodaan mielikuva, jossa onnistuminen yhteiselossa on jotain salatiedettä. Etsitään sitä unelmien "prinssiä tai prinsessaa", jos ei löydy, ollaan epätoivon partaalla. Jos löytyy, niin ensimmäinen poikkisana ja heti ollaan eroa hakemassa. Annetaan aivan liian helposti periksi. Ei osata ja tohdita katsoa tosiasioita silmästä silmään. Ollaan liian itsekkäitä eikä oteta toista osapuolta huomioon. Ei nähdä omia virheitä vaan ainoastaan vastapuolen. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Asioista ja varsinkin ongelmista täytyy osata ja voida puhua. Usein apu ongelmiin löytyy lähempää, kuin moni arvaisikaan.

Olen ollut 25 vuotta aviossa ja kyllä siinä on ollut niin myötä, kuin vastamäkeäkin. On rakastettu, on riidelty, leikitty mykkäkoulua ja taas rakastettu. Erota olisi saanut vaikka joka viikko, jos sille tielle olisi lähtenyt. Molemmat ovat kasvaneet , oppineet niin itsestään, kuin toisestakin uusia asioita. Kuinka sitä voisikaan aluksi tietää toisesta lähes kaiken, kun kaksi ventovierasta ihmistä asettuu asumaan saman katon alle. Joka päivä jotain oppii. Vuosien myötä liitto on hakenut ja löytänyt paikkansa ja toisen rinnalla olemisesta on tullut “elämän tapa”, mutta täytyy muistaa, ettei se ole itsestään selvyys. Kyllä se toimiakseen huoltamista vaatii. Mennessäni avioon, luulin tietäväni, miten liittoa hoidetaan. Vuosien myötä olen joutunut useasti toteamaan vääräksi tuon olettamuksen. Tuskin koskaan opinkaan täysin tietämään. Edellytykset onnistuneelle parisuhteelle luodaan arjen pienillä ja yksinkertaisilla asioilla joka päivä. Asioilla, joita tapahtumahetkellä ei välttämättä tule niin ajateltua. Joiden merkitys korostuu ajan myötä. Sanoilla, teoilla, eleillä.

Oppikaa, kokeilkaa, puhukaa. Siitä se elämä muodostuu. Siksi sitä sanotaan elämäksi.

• outo

Jonkun mainitsema ei liian iso -voisi olla seuraava tuohon listaan lisättävä kohta, vai...? Minulla ei ole kovin iso, joten en oikein hahmota miten usein liitot kariutuvat kokorasitteiden vuoksi?
      Tähän kantaa.

52 vuotias

• Anonyymi

Tilanteeni oli toivoton, minä ja mieheni olimme avioeron partaalla. Olin kauheassa tilassa ja tunsin, etten enää jaksanut elämääni. Sain tietää pappi TAKUTAsta, jolle tulin paljon arvostelua hänen temppelistään, ja otin häneen yhteyttä. Pappi TAKUTA teki minulle jälleennäkemisen rakkausloitsun ja nyt meillä menee taas paremmin kuin koskaan ennen. Kiitos paljon pappi TAKUTA avioliittoni pelastamisesta. Voit ottaa yhteyttä pappi TAKUTAAN hänen sähköpostiinsa (egbedietakuta @ gmail . com) tai whatsappilla tähän puhelinnumeroon (+ 165 920 27 218). Hän tekee myös seuraavia: 1) Lottovoitto2) Kadonnut rakkausloitsu. 3) Avioeroloitsu. 4) Avioliittoloitsu. 5) Sitoutumisloitsu. 6) Eroloitsu. 7) Karkottaa entisen rakastajan. 8.) Haluat ylennyksen toimistossasi. Kaikki kohtaamasi ongelmat ovat 100 % turvallisia ja taattuja

• Anonyymi

Vai niin, jostain olen täysin eri mieltä, mutta enhän ole ollutkaan kuin vasta 46 vuotta saman puolison kanssa parisuhteessa.....

1. Kumppanin on oltava paras ystävä eli JUTTELU JUTTELU ja JUTTELU! Sitten kun ei enää muut jutut toimi niin jos järki pelaa ja keskusteluyhteys on hyvä, huumori samansuuntaista, yhteisiä mielenkiinnon kohteita löytyy paljon niin se on aika merkittävä juttu.
      - samanlainen huumori on tärkeää ja juttelu mutta jatkuva keskustelu ja analysointi ei kuulu meidän parisuhteeseemme; toinen ei tykkää jatkuvasti spekuloida

2. Mieluiten vähintään n. 30-vuoden ikä - elämänkokemus on elämänkokemusta. Tärkeää että molemmat ovat eläneet nuoruutensa ja maistaneet "vihreämpää ruohoa aidan toiselta puolen", tietävät miltä se maistuu...
      - no, tämä varmaan riippuu yksilöstä

3. Hyvä seksielämä. Täydellisesti toisiinsa sopivat "lukko" ja "avain" =)
      - tämä on totta, mitä parempi seksielämä sitä parempi suhde, ainakin meillä toimii vieläkin ottaen huomioon ikämme +-70 vee

4. Lähtökohdat selvillä molemmilla osapuolilla - kyseessä ei rebound-suhde eikä minkään asian korvike tms. Eli molemmat tietävät mitä tahtovat. Ovat eläneet itsekseenkin ja tuntevat itsensä ja ovat itsenäisiä, eivät tarvitse toista ihmistä pönkittämään heikkoa minäänsä.
      - ei todellakan tiedetty mitä tahdomme vain rakastimme ja se riitti; myöhemmin se, mmitä tahdomme muotoutui ja ei aina ollut samaa mutta eihän sen pidäkään olla

5. Ajankäytölliset asiat eli harrastukset, työ, perhe-elämä, matkat, oma aika, ystävät yms. mietitty hyvin tarkkaan ja sovittu säännöistä. Tiedetään miten molemmat haluavat viettää aikaansa kunhan alun kiehnäysvaihe alkaa hiipua.
      - meillä on täysin erilaiset harrastukset eikä haittaa yhtään mitään. Ystäviä on molemmilla, omia ja yhteisiä

6. Ei LIIAN isoja eroja koulutuksessa/varallisuudessa/taustassa.
      - taustat meillä täysin erilaiset: toinen rikkaasta perheestä ja akateemisesti koulutettu, toinen vähävaraisesta perheestä ja duunarina työskennellyt - ei mitään vaikutusta parisuhteen onnistumiselle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      137
      5798
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      396
      2599
    3. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      134
      2517
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      10
      2090
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      12
      1443
    6. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      62
      1148
    7. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      10
      1062
    8. Mikä musta tekee

Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      51
      922
    9. Temusta tilaamiseen tulee muutos

Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      835
    10. Millainen on

Ihanne kumppani
      Ikävä
      76
      835
    Aihe