Refluksia

närästys

Alkuun kerron heti että tiedän kaiken tärkeän ihmisen ravitsemuksesta. En siis kaipaa ohjeita tyyliin: älä missään nimessä jätä viljatuotteita pois ruokavaliostasi.

Mutta nyt varsinaiseen asiaan. Minulla todettiin refluksitauti ja lääkkeitä on kokeiltu jos jonkinlaisia. Kun yksi ei sovi, lääkäri kirjoittaa taas uuden reseptin ja sitä rataa. Lääkkeet vetävät vatsan hirvittävälle ripulille ja kivut ovat kovat.

Olenkin ajatellut "itselääkitystä". Minulla eniten närästäviä tuotteita ovat viljatuotteet, eritoten ruisleipä ja jopa kaurapuuro tuo vatsan sisällön takaisin suuhun. Miksi siis söisin näitä ruokia ja vastapainoksi popsisin kalliita närästyslääkkeitä, varsinkaan kun ne eivät todellakaan tunnu sopivan minulle. Rennie on sellainen, jota voin tarvittaessa käyttää närästykseen.

Onko teillä kokemusta vastaavasta? Loppuiko närästys ja paraniko refluksi jättämällä vahinkoa aiheuttavat ruoat pois ruokavaliostanne? Eikös tällaiset vaivat ole selvä merkki elimistöltä, että kyseiset ruoka-aineet eivät sovi? Jos esim. keliaakikko ei voi syödä viljan gluteiinia sairastumatta niin närästelevä ei myöskään pysty syömään vaivaa aiheuttavia tuotteita. Minulla on ruokatorvi pahoin palanut jatkuvan närästelyn vuoksi ja lääkäri sanoi että närästyksen on loputtava ettei tule vakavampia sairauksia.

Olenko teidän mielestänne hakoteillä jos syön siten että vaivani helpottavat, sen sijaan että söisin suositusten mukaisesti ja rikastuttaisin lääketeollisuutta. Näitä lääkkeitähän joutuisin syömään loppuelämäni ajan.

Ruokavalioni tulisi siis olemaan lähellä vhh:ta, jos jätän viljat pois. Syön aika vähän perunaa (kuorineen keitettynä) ja riisiä (kokojyväriisiä). Sokeria ja niitä sisältäviä tuotteita en syö normaalistikaan.

73

16756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä sinun refluksisi aiheu...

Minä taas en tiedä kaikkea, mutta itsestäni tiedän. Minulla todettiin refluksi ultraäänitutkimuksessa, kun tutkittiin muusta syystä vatsaani. Minulla on siis löysällä ne läpät, jotka terveellä estävät vatsan sisällön takaisinvirtauksen ruokatorveen. Jos syön aamulla liikaa ihan mitä tahansa, vaikka erittäin alkalisia kevyitä kasviksia, siis vatsani liian täyteen, niin jo hampaita pestessä, jos työnnän harjaa suun takaosaan, syntyy oksennusrefleksi, ja aamiaiset alkavat tulla ylös.

Jos refluksisi on lääkärin toteamaa ja tutkimaa, mielestäni hänen olisi jo pitänyt määrätä sinulle protonipumpun salpaajalääkettä, joka estää suolahapon erityksen vatsaan ja tekee sen hapottomammaksi. Tällöin ei mahdollinen vatsan sisällön nousu ruokatorveen ole liian hapanta eikä vahingoita suojanukatonta ruokatorvea.

Käytän lääkärin määräyksestä Lansoprazol 15 g(halvempi kuin Lanzo) - haponestolääkettä 1 kapselin aamulla ennen aamiaisen aloitusta, joka vaikuttaa koko päivän. MUTTA: jos pitkin päivää syöt kaikenlaista happoa muodostavaa ruokaa liikaa, ei tämäkään lääke pysty estämään närästystä. Olet oikeassa, että varsinkin kahvileivät, ja runsaanlainen vaalean leivän syöminen pahentaa ongelmaa, enkä minä voi esim. syödä juuri ollenkaan "tummia", saati vaaleita karjalanpiirakoita, joissa on sekä rasvaa että vehnäjauhoja.

Tietysti käristämällä paistetut ruoat ja sokerikin (myös juustot ja kaikki prosessoidut valmistuotteet jne. jne.) on happoa muodostavaa, mutta minulle ainakin sopii erittäin hyvin ruisleipä. Leipää pitää pureskella suussa pitkään, jotta sitä sulattavat entsyymit sekoittuvat siihen.

Jos et hoida todettua refluksia kunnollisella lääkityksellä, pääsee voimakas suolahappo vatsastasi jatkuvasti vioittamaan suojanukatonta ruokatorveasi, joka voi johtaa vaikka pahimmassa tapauksessa ruokatorven syöpään.

Ylipaino myös pahentaa vaivaa, sillä onhan mahalaukku aika ylhäällä vartalossa ja sisäiset rasvakerrokset painavat mahalaukkua.

Yritin minäkin kerran hoitaa närästystäni Renniellä, jottei olisi tarvinnut käyttää kalliimpaa Lanzoa, mutta testaus johti mahtavaan närästykseen jo ensimmäisen lääkkeettömän päivän illalla, ja toinen päivä jo lieskat löivät sellaisella voimalla kurkkuun, että lopetin testauksen siihen. Lääkärini ei kiellä Lansopratozolen käyttöä, koska tietää, että ruokatorven vioittuminen johtaa vakavampaan tautiin.

• mikä sinun refluksisi...

Selvennän vielä, että jos sinunkin läppäsi ovat pahasti löysällä, on lähes mahdotonta estää usein toistuvaa mahan sisällön nousua ruokatorveen, ja JOKAINEN närästys vahingoittaa pikkusen lisää ruokatorveasi, jos ei mahanestettä ole tehty hapottomaksi.

Minä tulen toimeen yhdellä Lansoprazole 15 mg:lla kokonaisen päivän, jos muistan olla syömättä liian suuria annoksia milloinkaan kerrallaan, ja iltapäivällä ja illalla on varottava niitä happoa muodostavia ruokia syömästä LIIKAA, varsinkin, jos harrastan jotain liikuntaa, jossa kumarrellaan alas ja ylös tai uidaan vaakatasossa! Jos söisin illalla 2-3 pikkupullaa, saisin kai jo pahan närästyksen, koska lääkettäni ei saa ottaa kuin aamulla yhden kapselin. Se opettaa syömään kasviksia pullan sijasta!

Ei siellä vatsassa parane yhtään mikään, vaikka söisit koko päivän pelkkää kurkkua, sillä suolahappoa on vatsassa aina (ilman haponestolääkkeen käyttöä), ja se on tosi voimakasta, sulattaahan se tukevimmatkin lihapihvit. Suolahappo on täysin luonnollisesti siellä meillä kaikillä eikä mikään oire taudista. Refluksitautia on sensijaan se, etteivät ne läpät toimi ja estä ruoan nousua ruokatorveen.

N. 10 vuotta sitten tulin toimeen vielä pelkällä ruokavaliolla syömällä paljon kasviksia ja välttämällä happoa muodostavia ruoka-aineita. Aina kun tuntui närästystä, pistelin tomaattia ja kurkkua, ja se hävisi. Kunnes tilanne muuttui pahemmaksi. Nyt ei auta mitkään ruoka-aineet, jos päivän mittaan vatsa on saanut olla ilman haponestolääkettä. Jos 15 mg ei riitä, on Lansoprazolea myös 30 mg:na.

• miksi "kovat kivut...
        mikä sinun refluksisi... kirjoitti:

Selvennän vielä, että jos sinunkin läppäsi ovat pahasti löysällä, on lähes mahdotonta estää usein toistuvaa mahan sisällön nousua ruokatorveen, ja JOKAINEN närästys vahingoittaa pikkusen lisää ruokatorveasi, jos ei mahanestettä ole tehty hapottomaksi.

Minä tulen toimeen yhdellä Lansoprazole 15 mg:lla kokonaisen päivän, jos muistan olla syömättä liian suuria annoksia milloinkaan kerrallaan, ja iltapäivällä ja illalla on varottava niitä happoa muodostavia ruokia syömästä LIIKAA, varsinkin, jos harrastan jotain liikuntaa, jossa kumarrellaan alas ja ylös tai uidaan vaakatasossa! Jos söisin illalla 2-3 pikkupullaa, saisin kai jo pahan närästyksen, koska lääkettäni ei saa ottaa kuin aamulla yhden kapselin. Se opettaa syömään kasviksia pullan sijasta!

Ei siellä vatsassa parane yhtään mikään, vaikka söisit koko päivän pelkkää kurkkua, sillä suolahappoa on vatsassa aina (ilman haponestolääkkeen käyttöä), ja se on tosi voimakasta, sulattaahan se tukevimmatkin lihapihvit. Suolahappo on täysin luonnollisesti siellä meillä kaikillä eikä mikään oire taudista. Refluksitautia on sensijaan se, etteivät ne läpät toimi ja estä ruoan nousua ruokatorveen.

N. 10 vuotta sitten tulin toimeen vielä pelkällä ruokavaliolla syömällä paljon kasviksia ja välttämällä happoa muodostavia ruoka-aineita. Aina kun tuntui närästystä, pistelin tomaattia ja kurkkua, ja se hävisi. Kunnes tilanne muuttui pahemmaksi. Nyt ei auta mitkään ruoka-aineet, jos päivän mittaan vatsa on saanut olla ilman haponestolääkettä. Jos 15 mg ei riitä, on Lansoprazolea myös 30 mg:na.

Minulle eivät haponestolääkkeet aiheuta todellakaan mitään kipuja eikä ripulia! Vai liittyykö se paremminkin lääketehdasvastaisuuteesi?

Toivottavasti et keksinyt omasta päästäsi noita kipuja. Mitä useammin vatsasi suolahapot vierailevat ruokatorvessa, sitä varmempaa on ruokatorven vahingoittuminen! Sitä kun ei Luoja varustanut suojaavalla nukalla, sillä vatsahappojen kuuluu pysyä vatsassa, jossa on suojaava nukka.

Mutta jos lääketehdasvastaisuus panee tärvelemään oman ruokatorven, saa syyttää vain itseään, ei lääkäriä tai lääketehdasta. Alkaliset happoa muodostamattomat ruoka-aineet helpottavat vain hetkeksi, vähentämällä vatsanesteen happoisuutta vain *hetkiseksi*. Mutta niinhän se on, että me olemme kaikki viime kädessä ITSE VASTUUSSA terveydestämme, ja siihen kuuluu tautitilanteissa myös asiaatuntevan lääkärin kuuleminen.

Mutta onhan maailmassa ollut kautta aikojen - marttyyreja.

• ei todellakaan
        miksi "kovat kivut... kirjoitti:

Minulle eivät haponestolääkkeet aiheuta todellakaan mitään kipuja eikä ripulia! Vai liittyykö se paremminkin lääketehdasvastaisuuteesi?

Toivottavasti et keksinyt omasta päästäsi noita kipuja. Mitä useammin vatsasi suolahapot vierailevat ruokatorvessa, sitä varmempaa on ruokatorven vahingoittuminen! Sitä kun ei Luoja varustanut suojaavalla nukalla, sillä vatsahappojen kuuluu pysyä vatsassa, jossa on suojaava nukka.

Mutta jos lääketehdasvastaisuus panee tärvelemään oman ruokatorven, saa syyttää vain itseään, ei lääkäriä tai lääketehdasta. Alkaliset happoa muodostamattomat ruoka-aineet helpottavat vain hetkeksi, vähentämällä vatsanesteen happoisuutta vain *hetkiseksi*. Mutta niinhän se on, että me olemme kaikki viime kädessä ITSE VASTUUSSA terveydestämme, ja siihen kuuluu tautitilanteissa myös asiaatuntevan lääkärin kuuleminen.

Mutta onhan maailmassa ollut kautta aikojen - marttyyreja.

ole keksittyjä ne kivut ja ripuli. Olen kokeillut lanzot ym. ja aina sama tulos. Nyt olisi taas uusi resepti kourassa, jota pitäisi kokeilla.

Olen huomannut että jotkin säilöntä- ja lisäaineet ruoissa aiheuttavat myöskin samat oireet: kipu ja ripuli joka on todella niin paha, ettei vessaan ennätä vaan vesivelli menee auttamattomasti housuun. Luulen siis että lääkkeiden lisäaineet aiheuttavat nämä oireet. Lääkäri oli samalla kannalla ja myös apteekissa olen kysellyt näitä asioita. Hekin ovat samaa mieltä.

Pitäisi siis löytää sellainen aine jossa ei olisi mitään edellä mainittuja mömmöjä, mutta sellaista ei varmaan ole. Allergiakokeisiin en ole päässyt yleistä kautta, pitää varmaan mennä yksityiselle.

Lääkäri on todellakin vain sanonut että täytyy kokeilla, mikä lääke sopii. Jos mikään lääke ei sovi, täytyy kuulemma leikata, eli siis pidentää jotain väliä ettei nesteet pääse nousemaan. Mutta olen kuullut huonoja kokemuksia tällaisesta leikkauksesta. Syöminen on sen jälkeen ongelmallista ja lääkäri sanoi että sellaisen leikkauksen jälkeen ei pysty enään röyhtäisemäänn.(liekö tarpeellistakaan, mutta kuitenkin).

• että lääkäri
        ei todellakaan kirjoitti:

ole keksittyjä ne kivut ja ripuli. Olen kokeillut lanzot ym. ja aina sama tulos. Nyt olisi taas uusi resepti kourassa, jota pitäisi kokeilla.

Olen huomannut että jotkin säilöntä- ja lisäaineet ruoissa aiheuttavat myöskin samat oireet: kipu ja ripuli joka on todella niin paha, ettei vessaan ennätä vaan vesivelli menee auttamattomasti housuun. Luulen siis että lääkkeiden lisäaineet aiheuttavat nämä oireet. Lääkäri oli samalla kannalla ja myös apteekissa olen kysellyt näitä asioita. Hekin ovat samaa mieltä.

Pitäisi siis löytää sellainen aine jossa ei olisi mitään edellä mainittuja mömmöjä, mutta sellaista ei varmaan ole. Allergiakokeisiin en ole päässyt yleistä kautta, pitää varmaan mennä yksityiselle.

Lääkäri on todellakin vain sanonut että täytyy kokeilla, mikä lääke sopii. Jos mikään lääke ei sovi, täytyy kuulemma leikata, eli siis pidentää jotain väliä ettei nesteet pääse nousemaan. Mutta olen kuullut huonoja kokemuksia tällaisesta leikkauksesta. Syöminen on sen jälkeen ongelmallista ja lääkäri sanoi että sellaisen leikkauksen jälkeen ei pysty enään röyhtäisemäänn.(liekö tarpeellistakaan, mutta kuitenkin).

kyllä käski välttämään närästystä aiheuttavia ruoka-aineita. Tarkoitin kysymykselläni sitä, että onko joku onnistunut luopumaan lääkityksestä kokonaan välttämällä närästystä aiheuttavia ruokia.

• näitä lääkkeitä
        ei todellakaan kirjoitti:

"Olen kokeillut lanzot ym. ja aina sama tulos. Nyt olisi taas uusi resepti kourassa, jota pitäisi kokeilla"

Tässä joko Lanzon tai Nexiumin vaikutustapa Tohtori.fi-sivuilta suoraan kopioituna: "vaikuttaa niihin mahalaukun seinämän soluihin, jotka valmistavat mahahappoa. Lääke vähentää hapon eritystä, jolloin oireet lievittyvät ja haava saa tilaisuuden umpeutua. Ruokatorven tulehduksessa ärtynyt limakalvo tervehtyy samalla periaatteella."

Ihme satuilija taidat olla, ja puheeesi "säilöntä- ja lisäaineista ruoissa" ja "lääkkeissä" näyttää tarkoitushakuiselta todistelulta lääkkeiden käyttöä vastaan. Saahan sitä olla käyttämättä, jotta se ruokatorvesi palaa oikein kunnolla! Puheesi "mömmöistä" lääkkeissä ja siitä, miten lääkäri sanoo, että pitää kokeilla, mikä lääke sopii, on täyttä paskapuhetta. Jos tässä on jo kaksi lääkettä, Nexium ja Lanzo (vaihtolääkkkeenä samanlainen Lansopratzol), jotka TAKUULLA vähentävät suolahapon eritystä, ja närästys häviää, niin mitä ihmettä provo hyvä oikein ajat takaa? Sitäkö, että pitää lopettaa leivän syönti ja siirtyä vhh-ruokavalioon? Mutta kun ruisleipä sopii erittäin hyvin eikä aiheuta närästystä!

Kuka ihme täällä koko ajan rustaa näitä tekstejä, joissa on päätarkoitus mustamaalata tehokkaitakin ja mahahaavalta ja syövältä pelastavia lääkkeitä? Et siis uskaltanut laittaa satujasi Mahavaivat-osastoon, koska siellä käy myös niitä, jotka todella tuntevat vaivan sekä lääkkeen! Mutta on erittäin valaisevaa nähdä, että jäljet johtavat sylttytehtaaseen, näiden satujen rustailijaan. Ei epäilystäkään enää.

Kun tajusin tekstin alkuperän, meinasin kuolla nauruun, vaikka itse tauti ei ole naurun asia. Anteeksi nyt vaan, mutta olen tullut siihen tulokseen, että niin kauan kun tämä satusetä täällä kirjoittelee lääke- ym. vastaisia lorujaan, täällä Suomi24:n TERVEYS-keskusteluissa ei kannata enää käydä. TAI MUUTEN KUOLEN NAURUUN. Onko siihenkin vhh:ssa ja Antti Heikkilän aarrearkussa sopiva ohje? Onpa tietenkin: "Jätä pois kaikki leipä, peruna, pasta, viljat,......" Sehän se.

• Kerran vielä
        näitä lääkkeitä kirjoitti:

"Olen kokeillut lanzot ym. ja aina sama tulos. Nyt olisi taas uusi resepti kourassa, jota pitäisi kokeilla"

Tässä joko Lanzon tai Nexiumin vaikutustapa Tohtori.fi-sivuilta suoraan kopioituna: "vaikuttaa niihin mahalaukun seinämän soluihin, jotka valmistavat mahahappoa. Lääke vähentää hapon eritystä, jolloin oireet lievittyvät ja haava saa tilaisuuden umpeutua. Ruokatorven tulehduksessa ärtynyt limakalvo tervehtyy samalla periaatteella."

Ihme satuilija taidat olla, ja puheeesi "säilöntä- ja lisäaineista ruoissa" ja "lääkkeissä" näyttää tarkoitushakuiselta todistelulta lääkkeiden käyttöä vastaan. Saahan sitä olla käyttämättä, jotta se ruokatorvesi palaa oikein kunnolla! Puheesi "mömmöistä" lääkkeissä ja siitä, miten lääkäri sanoo, että pitää kokeilla, mikä lääke sopii, on täyttä paskapuhetta. Jos tässä on jo kaksi lääkettä, Nexium ja Lanzo (vaihtolääkkkeenä samanlainen Lansopratzol), jotka TAKUULLA vähentävät suolahapon eritystä, ja närästys häviää, niin mitä ihmettä provo hyvä oikein ajat takaa? Sitäkö, että pitää lopettaa leivän syönti ja siirtyä vhh-ruokavalioon? Mutta kun ruisleipä sopii erittäin hyvin eikä aiheuta närästystä!

Kuka ihme täällä koko ajan rustaa näitä tekstejä, joissa on päätarkoitus mustamaalata tehokkaitakin ja mahahaavalta ja syövältä pelastavia lääkkeitä? Et siis uskaltanut laittaa satujasi Mahavaivat-osastoon, koska siellä käy myös niitä, jotka todella tuntevat vaivan sekä lääkkeen! Mutta on erittäin valaisevaa nähdä, että jäljet johtavat sylttytehtaaseen, näiden satujen rustailijaan. Ei epäilystäkään enää.

Kun tajusin tekstin alkuperän, meinasin kuolla nauruun, vaikka itse tauti ei ole naurun asia. Anteeksi nyt vaan, mutta olen tullut siihen tulokseen, että niin kauan kun tämä satusetä täällä kirjoittelee lääke- ym. vastaisia lorujaan, täällä Suomi24:n TERVEYS-keskusteluissa ei kannata enää käydä. TAI MUUTEN KUOLEN NAURUUN. Onko siihenkin vhh:ssa ja Antti Heikkilän aarrearkussa sopiva ohje? Onpa tietenkin: "Jätä pois kaikki leipä, peruna, pasta, viljat,......" Sehän se.

Etkö sinä raukka tajua mitä minä kirjoitan. Tässä vielä kerran sinulle ja yritä nyt lukea tämä viimeinkin ajatuksen kanssa.

Minä en pysty syömään lääkärin määräämiä lääkkeitä, koska heti kun otan ensimmäisenkään pillerin niin tunnin päästä siitä on kurapaska housuissa, siis ihan kirjaimellisesti. Paskan tulo ei anna varoitusmerkkiä etukäteen vaan kaikki menee sekunnissa housuun. Olen todellakin kokeillut monta eri lääkemerkkiä, välillä pitänyt taukoa lääkärin ohjeiden mukaan ja yrittänyt taas, mutta kun ei onnistu niin ei onnistu. Ja aina lääkäri kirjoittaa uuden reseptin eri lääkemerkille ja sanoo että kokeillaan, sopiiko tämä.

Sinä et todellakaan voi tietää, mitä minun vatsani sietää ja mitä ei. Kyllä kai itse tiedän parhaiten vuosikymmenien kokemuksella, mikä sopii ja mikä ei. Tiedän tasan tarkkaan että juuri säilöntä- ja lisäaineet aiheuttavat minulle vatsanväänteitä ja ripulia. Enkä varmasti ole ainoa ihminen maailmassa, joille nämä myrkyt eivät sovi. Ja lääkärikin tietää varmasti sinua paremmin lääkkeiden sivuvaikutukset. (Minun puolestani sinä saat syödä teollisesti valmistettua mössöä jos napasi vetää, ei se minun ongelma ole.) Olen testannnut sen niin monta kertaa. Mutta kun näitä aineita on valtavasti jokaisessa valmistuotteessa, niin on todella vaikea sanoa mikä näistä ongelman aiheuttaa.

Kun syön puhtaista perusraaka-aineista valmistamaani,vain suolalla ja sipulilla maustettua ruokaa, ongelmaa ei ole. Mutta erehdyppäs laittamaan sekaan esim. jokin liemikuutio tai syöpä yksi keksi, niin paska on housuissa alta aikayksikön.

Olen testannut tämän niin monta kertaa ja niin monella eri tuotteella, että tiedän varmasti ja ainakin paremmin kuin sinä.

• Nyt

Oikeasti lääkärille niin saat Nexiumia vaivaasi ja lopeta tuo rukutus!

• välttämättä

tarvitse käyttää. Itselläni on todettu palleatyrä eli vatsahappoa pääsee ruokatorveen helposti. Hernekeitto, ruisleipä, riisi on pahimpia. Myös muut viljatuotteet aiheuttaa oireita. Lääkärit ei ole antaneet yhtäkään järkevää hoitomenetelmää mutta lääkkeitä kyllä on tarjottu, heikoin tuloksin.

Onneksi tajusin lähteä itse hakemaan tietoa. Ja todellakin kun jätän kyseiset ruoka-aineet pois niin närästyksen mahdollisuus laskee lähes nollaan. Tehokasta lisäapua olen saanut myös luontaistuotekaupan happopuskureista ja piihappogeelistä. Eli närästystä voidaan hoitaa tehokkaasti ilman lääkkeitä. Kaikki kuitenkin olemme yksilöitä.

• Kiril

näihin vaivoihin määrätään lääkkeitä ja nämä lääkkeet ovatkin lääketeollisuuden yksi parhaimmista tulonlähteistä. Tunnen ihmisiä, jotka ovat vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla päässeet eroon vaivoistaan ja heillä on ollut diagnoosina refluksisairaus. Aina kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset keinot vaikuttaa asiaan ruokavaliolla.

• parantaako vhh läppiäkin?!
        Kiril kirjoitti:

näihin vaivoihin määrätään lääkkeitä ja nämä lääkkeet ovatkin lääketeollisuuden yksi parhaimmista tulonlähteistä. Tunnen ihmisiä, jotka ovat vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla päässeet eroon vaivoistaan ja heillä on ollut diagnoosina refluksisairaus. Aina kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset keinot vaikuttaa asiaan ruokavaliolla.

Onpa ihmeellinen, satumainen ruokavalio, jos se fyysisesti parantaa fuskaavat läpätkin nuoruuskuntoon.

Minulle taas aiheuttaa nimenomaan närästystä liian rasvainen ja paljon proteiinia sisältävä ruokavalio. Raskas ateria ei varmaan vhh:laisen vatsaan aiheutakaan suolahapon eritystä niinkuin muille kuolevaisille. Mutta lääketieteen suuria ihmeitä voikin lukea juuri tältä palstalta!

• peikko
        parantaako vhh läppiäkin?! kirjoitti:

Onpa ihmeellinen, satumainen ruokavalio, jos se fyysisesti parantaa fuskaavat läpätkin nuoruuskuntoon.

Minulle taas aiheuttaa nimenomaan närästystä liian rasvainen ja paljon proteiinia sisältävä ruokavalio. Raskas ateria ei varmaan vhh:laisen vatsaan aiheutakaan suolahapon eritystä niinkuin muille kuolevaisille. Mutta lääketieteen suuria ihmeitä voikin lukea juuri tältä palstalta!

moneen asiaan. (tuskimpa noihin läppiin) Joillakin se oikea vaihtoehto on VHH jossain muodossa, ei ehkä sinulle. Mutta varmaan sinunkin kannattaa kokeilla mitkä ruoka-aineet sopii parhaiten.

Vaikea sanoa minkä verran tuota happoa tulee VHHlla, kun sitä ei kai voi kotikonstein mitata. Itsellä on närästykset kumminkin vähentyneet VHHn aloituksen jälkeen. Tai voin sanoa että ne on loppuneet, silloin kun on närästänyt niin syynä on ollut VHHsta poikkeaminen esim oluen muodossa.

• peikko

Kirilhän ei suositellut sinulle VHHta, vaan kokeilla vaikuttaa asiaan ruokavalion avulla!

• lähtee
        peikko kirjoitti:

Kirilhän ei suositellut sinulle VHHta, vaan kokeilla vaikuttaa asiaan ruokavalion avulla!

Itselläni vaiva oli erittäin ikävän tuntuinen, kun yöunet jäi vähäiseksi kun nesteet nousi ruokatorveen. Lääkäri tähysti ja totesi läpät vähemmän tiiveiksi. Itselläni auttoi hiilareiden vähentäminen, ei siis lopettaminen, ja ruoka-annoksien koon pienentämminen. Viisi kertaa päivässä suuhun laitetaan syötävää johon sisältyy välipalat. Ruoka-astiaksi hankin noin kolmen desin kipon ja se saa riittää. ei tule vatsa koskaan liian täyteen ja närästys pysyy aisoissa. Kannattaa myös kokeilla pureskella ruoka hyvin ja välttää juomista ruuan kanssa että hapot saa tehdä duuninsa rauhassa.

• ensimmäistä vastausta
        peikko kirjoitti:

moneen asiaan. (tuskimpa noihin läppiin) Joillakin se oikea vaihtoehto on VHH jossain muodossa, ei ehkä sinulle. Mutta varmaan sinunkin kannattaa kokeilla mitkä ruoka-aineet sopii parhaiten.

Vaikea sanoa minkä verran tuota happoa tulee VHHlla, kun sitä ei kai voi kotikonstein mitata. Itsellä on närästykset kumminkin vähentyneet VHHn aloituksen jälkeen. Tai voin sanoa että ne on loppuneet, silloin kun on närästänyt niin syynä on ollut VHHsta poikkeaminen esim oluen muodossa.

Niissä minä kerron, miten jo kymmenisen vuotta sitten onnistuin keplottelemaan kasvisten syömisellä ja pullan ja siihen verrattavien croisanttien, karjalanpiirakoiden ym. rasvaa ja vehnäjauhoja sisältävien leivonnaisten välttämiselllä. Olen kyllä yliveto ekspertti niissä kokeiluissa, mikä sopii ja mikä ei.

Mutta happoa muodostamattomien ruoka-aineiden käyttö auttaa vain tiettyyn rajaan asti, jos syynä on etenevä läppien löystyminen, ja kun ollaan ilman protonipumpun estolääkettä, joka estää suolahapon erityksen silloin kun syödään jotain raskaampaa ruokaa.

Noissa ko. viesteissäni minä kerron, miten kokeilin olla ilman tätä Lansoprazolea edes pari päivää, siis ihan kuin silloin ennen, jolloin vielä tulin toimeen ilman lääkettä, koska läpät olivat silloin vielä toimivammat. Silloin ei sentään vielä vatsan sisältö lainehtinut ruokatorveen, kun olin uimassa. Nykyään en voisi ollenkaan mennä uimaan muuten kuin kevyen välipalan, yleensä banaanin syöneenä, vaikka olisin ollut monta tuntia syömättä.

Kokeilussani olin valmis syömään vain mahdollisimman paljon alkalisia, happoa muodostamattomia ruoka-aineita. Kuinka kävikään? Jo 1. päivänä työpaikalla iltapäivällä alkoi närästys, mutta yritin syödä kurkkua ja niitä hedelmiä, jotka ennen aina auttoivat. Ei auttanut, vaan oli pakko alkaa napsia Rennie-tabletteja useitakin, jotta pystyin olemaan päivän iltaan, ja tietenkin piti illalla ennen nukkumaan menoa otta niitä.

No, ajattelin, että jospa se tästä seuraavana päivänä loppuisi, kun on levännyt yön yli. Pahaksi onneksi juuri silloin oli minulla illalla liikuntaa, uimista ja saliharjoittelua. Närästys oli aivan hirveissä mittasuhteissa ja uimisesta meni nautinto. Piti uskoa, että ne läpät päästävät kaiken, mitä vatsassa on, liikunnassa takaisin ruokatorveen, ja vihannesten syöminen oli kuin hyttysen ininää vaivalle.

Jatkossa kerroin lääkärilleni, etten tule toimeen ilman haponestolääkettä, ja minulle on sanottukin, ettei se tee mitään haittaa terveydelle niitä käyttää. Mutta NIITÄ EI NAPSITA TOSTA VAAN, vaan otetaan vain yksi/per pv. Ja se rajoittaa juuri sopivasti syömisiäni: iltaa kohden on katsottava, että syön vähemmän ja paljon raakoja kasviksia.

Leikkausoperaatio olisi kai ainoa tapa korjata vaiva, mutta yritänhän minä laihtuakin. On paskapuhetta, että tämä haponestolääke olisi turhaa käyttää. Se tekee elämästäni siedettävän, eikä korvaava lääke maksa yhtä paljon kuin alkuperäinen Lanzo, jossa oli vielä uuden testatun lääkkeen kiellot päällä korvaavien valmistamiseen.

On ääliöimäisen tyhmää yrittää tulla toimeen pelkällä ruokavaliolla, jos läpät ovat niin heikossa kunnossa kuin minulla. Mutta minullahan onkin perinnöllinen sidekudosten heikkous, joten ei kai se ole ihme. Minulla on ollut muitakin siihen liittyviä vaivoja, jotka ovat vaatineet kirurgisia operaatioita, esim. nivustyrä ja suonikohjut sekä kohdunlaskeuma. Leikkausoperaatiot tehnyt lääkäri sanoikin, että vaivoillani on yhteinen nimittäjä, sidokudosten heikkous, joka vaivasi myös edesmennyttä äitiäni.

Lukekaa vaan jostain googlaamalla refluksilla, mitä kaikkea kivaa seuraa siitä, kun ruokatorven seinämät ovat vahingoittuneet suolahaposta, kun vaikea krooninen närästys on ollut hoitamatta pitkään.

• välttämättä

Läppien parantamisesta en todellakaan tiedä, voin vain verrata omaa oloani nyt ja jälkeen metodilla. Lääkärit määräsivät lääkkeitä ja sanoivat että vältä kahvia ja rasvaisia ruokia, ei vaikutusta. Seuraavaksi kokeiltiin lääkkeiden määrän tuplaamista, ei vaikutusta. Lopetin lääkkeet turhina mutta vaivat jatkui.

Noin vuoden päästä lueskelin ruokavalioista laihdutusmielessä, laihdutin Atkinsilla parisenkymmentä kiloa. Hänen kirjoja lueskeltuani huomasin siinä mainittavan myös siitä miten liiallinen insuliini lisää jotain reittiä myös happovaivoja. No, enpä tiedä onko juuri tuo teoria totta mutta ainakin ihmeesti ne happovaivat helpottuivat juuri normaalirasvaisella ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

No vaikeaahan sitä on joidenkin hyväksyä, pitäisköhän muiden mieliksi alkaa taas syödä lääkkeitä :)

• saman kokenut

on vastaus rukouksiisi. Älä juo sitä lasikaupalla, vaan lääkkeenomaisesti, hörppy ennen ja jälkeen ruokailun, ja silloin kun siltä tuntuu.

Minun ei ole tarvinnut lainkaan ostaa närästyslääkkeitä kun kuulin tästä vaihtoehdosta. Rahaakin säästyy!

• skäribo

huomannut saman! Tilasin sitä erikseen tänne kyläkauppaan. Juon pikkaisen joka päivä, eikä enää hapankaan ruisleipä närästä.

• peikko

"Minulla on ruokatorvi pahoin palanut jatkuvan närästelyn vuoksi ja lääkäri sanoi että närästyksen on loputtava ettei tule vakavampia sairauksia"

Lähipiiristä löytyy tapaus joka kuoli juuri närästyksen aiheuttamaan syöpään. Eli ei ole mikään leikin asia. Ja oikeasti! Kannattaako tämän tasoiselta palstalta hakea apua noinkin vakavaan sairauteen.

• peikko

joku pelle täällä yrittää antaa neuvoja toisen nimimerkillä.

• peikko

viesti

• Peikko
        peikko kirjoitti:

viesti

nimimerkki on rekisteröity, mutta silti sillä voi muut kirjoittaa.

• peikko
        Peikko kirjoitti:

nimimerkki on rekisteröity, mutta silti sillä voi muut kirjoittaa.

en voit tätä itselleni rekisteröidä, niin lopetan tämän käyttämisen ja keksin jonkun muut.

Eli tästä eteenpäin "peikon" kirjoitukset ei enää ole VHH-peikon kirjoittamia.

• Pe-ku

Itselläni on todettu löysä vatsaportti tähystyksessä. Vuosia vatsaani hoidettiin erillaisilla happolääkeilla ja lääkkeillä jotka muodostivat suojaavan vaahdon vatsalaukkuun. Pisimmät kuurilääkkeet kestivät kuukausia. Kun lääkkeet loppuivat palasivat närästys ja korvennus.

Kun aloitin vhh:n ja jätin viljan pois hävisivät vaivat. Vilja ei vain sopinut minulle. Jos otan viljatuotteet takaisin palaa närästys,ilmavaivat ja "ripuli" parissa päivässä.

Minua on kehotettu menemään keliakia tutkimuksiin,mutta saadakseen kelan korvauksen. Olisi käytävä kahdesti nielemässä vatsatähystys letkua ja minulle yksi kerta riitti sitä lystiä. Mielummin noudatan erään lääkärin (ei heikkilä) neuvoa,jos tiedät mikä vatsaasi ärsyttää,älä syö sitä.

• aloittaja

Minut on tähystetty molemmista päistä, mutta ei löydy mitään muuta vaivaa kuin tämä refluksia. Keliakiakin on poissuljettu vaihtoehto.

Kun en syö viljatuotteita, vatsani pysyy kurissa, mutta pienikin määrä jotakin viljaa aiheuttaa kipua ja löysyyttä ulosteessa sekä valtavat närästysoireet. Toisinaan närästää niin kauheasti että oksennus tulee väkisin suuhun. Siksi tähystys tottakai tehtiinkin, että tiedetään, onko keliakiaa. Verikokeet näyttivät että keliakia on mahdollinen mutta onneksi sitä ei kuitenkaan löytynyt. Elimistöni ei muuten vaan siedä viljatuotteita, voihan se olla jotain yliherkkyyttä tai hiivaongelmaa tai mitä tahansa.

Täytyy vain kokeilla vielä sopivaa ruokavaliota. Ei viljojen pois jättämiseen kuole, eiväthän monet keliaakikotkaan syö näitä niin sanottuja leivän korvikkeita pahan maun vuoksi ja silti he pysyvät elossa. Kuitua pitää vaan syödä muussa muodossa. Olisihan se kätevää pistää pari leipäpalaa ääntä kohti niin päivän kuitumäärä olisi turvattu. Mutta kun se ei meiltä onnistu, niin syödään sitten muuta ja enemmän, jotta kuitumäärä täyttyy.

Terveyttä joka tapauksessa meille jokaiselle.

• Pe-ku
        aloittaja kirjoitti:

Minut on tähystetty molemmista päistä, mutta ei löydy mitään muuta vaivaa kuin tämä refluksia. Keliakiakin on poissuljettu vaihtoehto.

Kun en syö viljatuotteita, vatsani pysyy kurissa, mutta pienikin määrä jotakin viljaa aiheuttaa kipua ja löysyyttä ulosteessa sekä valtavat närästysoireet. Toisinaan närästää niin kauheasti että oksennus tulee väkisin suuhun. Siksi tähystys tottakai tehtiinkin, että tiedetään, onko keliakiaa. Verikokeet näyttivät että keliakia on mahdollinen mutta onneksi sitä ei kuitenkaan löytynyt. Elimistöni ei muuten vaan siedä viljatuotteita, voihan se olla jotain yliherkkyyttä tai hiivaongelmaa tai mitä tahansa.

Täytyy vain kokeilla vielä sopivaa ruokavaliota. Ei viljojen pois jättämiseen kuole, eiväthän monet keliaakikotkaan syö näitä niin sanottuja leivän korvikkeita pahan maun vuoksi ja silti he pysyvät elossa. Kuitua pitää vaan syödä muussa muodossa. Olisihan se kätevää pistää pari leipäpalaa ääntä kohti niin päivän kuitumäärä olisi turvattu. Mutta kun se ei meiltä onnistu, niin syödään sitten muuta ja enemmän, jotta kuitumäärä täyttyy.

Jos itse tietää mikä ei sovi itselleen,niin onko parempi syödä lääkeitä,jotka vain lieventävät oireita. Vai syökö niin ettei vatsa oireile. Itse valitsin jälkimmäisen.

Mutta tiedän lähipiiristäni ihmisiä joilla on jatkuvia ongelmia vatsansa kanssa ja pepsidiniä menee kuin sisuja. Silti pelko estää heitä kokeilemista jättää viljat pois,edes muutamaksi päiväksi. Viljasta kun on tehty terveys ruokaa,jota ilman ihminen ei voi tulla toimeen. No jokainen taaplaa tyylillään.

• justiinamuori
        aloittaja kirjoitti:

Miehellä sama kokemus, tähystetty moneen otteeseen. Mitään vain ei kertakaikkiaan selvinnyt. Ei syytä närästykseen, ei ripuliin.
        Imodiumilla ja renniellä mentiin moniaiset vuodet.

Nyt ei tarvetta kumpaankaan. Mutta jo vain anoppi jaksaa päivitellä kuinka me kärsimme kun ei edes pottua saa syödä; samaa virttä veisaa äitini..

• paksunsuolen syövänkin

Mutta ensin sulle kehittyy ehkä ruokatorveenkin syöpä. Katso nyt oikein tarkkaan tällä sivulla olevaa ruokatorven tulehdus -kuvaa, niin loppuu puoskarointisi ihmisten vakavilla taudeilla:

http://www.gastrolab.net/c1mlanzf.htm

Olen tänäkin aamuna syönyt mahtavan kaura-lese-puuroannoksen, josta vatsani pitää todella paljon ja nälkä lähtee moneksi tunniksi.

Kyllä ne keliakiaa koskevat epäilytkin siitä loppuvat, kun käyt muutaman kerran testeissä ja saat vastaukseksi ei-oota. Mutta liikunnan puute ja istuminen huuhaa-keskusteluja värkkäämässä kuukaudesta toiseen sairastuttaa paljon varmemmin.

• keliaakikotkin

paksusuolensyövän, kun eivät pysty ollenkaan syömään viljaa?

• Pe-ku

Kyllä kuitua saa muualtakin kuin viljasta. Jos epäilee ettei kuituja ole tarpeeksi,ottaa vaan pellavarouhetta 1 rlk/päivä. Paksusuolen syovän RISKIN USKOTAAN KASVAVAN jos ravinto on liian kuituköyhää. Joten älä latele totuuksina asioita joista tutkijatkaan eivät ole varmoja.

Jos sinun elimmistösi sietää viljatuotteita niin asia on ok. Minun ei siedä ja sillä siisti. Ja nuo sinun esittämäsi uhkakuvat osoittavat juuri lapsellisuutesi. Ihme kun lääkärini ei moisia uhkakuvia maalannut kun sanoin ettei vatsani siedä viljaa. Sanoi vain että älä syö,viljaa jos se aiheuttaa ongelmia,kyllä kuitua muualtakin saa.

• hiilihydraattisella

ruokavaliolla tuolla runsaalla kuidulla on mahdollisesti hyötyä syövän estämisessa. (siis ehkä, tästä ei ole vielä todisteita) Tokihan on aina tehokkaampaa, kun niitä huonoja hiilihydraatteja ei syö ollenkaan.
        Älä hoida sairautta, vaan hoida sairauden syytä, tämä on aina tehokkaampaa.

• Kiril
        hiilihydraattisella kirjoitti:

ruokavaliolla tuolla runsaalla kuidulla on mahdollisesti hyötyä syövän estämisessa. (siis ehkä, tästä ei ole vielä todisteita) Tokihan on aina tehokkaampaa, kun niitä huonoja hiilihydraatteja ei syö ollenkaan.
        Älä hoida sairautta, vaan hoida sairauden syytä, tämä on aina tehokkaampaa.

ravinnolla ei paranneta syöpää eikä muitakaan sairauksia. Päinvastoin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla voidaan estää syöpää, diabetesta jne.

• Toipilas
        Kiril kirjoitti:

ravinnolla ei paranneta syöpää eikä muitakaan sairauksia. Päinvastoin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla voidaan estää syöpää, diabetesta jne.

Kaunis kaupallinen väite, mutta sen tueksi ei löydy tieteellisiä tutkimustuloksi.

Toki www.anttiheikkila.com väittää näin, mutta tämän sivuston tarkoitus onkin markkinoida yksittäisen elinkeinonharjoittajan ammattia ja kaupallisia palveluja.

Mielestäni henkilön joka esittää näin radikaaleja väitteitä tulisi perustella esittämänsä paremmin. Paitsi sitten, jollei kyse ole pelkästä taloudellisen hyödyn tavoittelusta?

• Kiril
        Toipilas kirjoitti:

Kaunis kaupallinen väite, mutta sen tueksi ei löydy tieteellisiä tutkimustuloksi.

Toki www.anttiheikkila.com väittää näin, mutta tämän sivuston tarkoitus onkin markkinoida yksittäisen elinkeinonharjoittajan ammattia ja kaupallisia palveluja.

Mielestäni henkilön joka esittää näin radikaaleja väitteitä tulisi perustella esittämänsä paremmin. Paitsi sitten, jollei kyse ole pelkästä taloudellisen hyödyn tavoittelusta?

Heikkilän kirjoista löytyy yli 60 linkkiä nettisivuille ja yli 40 kirjallisuusviitettä, joista löytyy niin tieteellisiä tutkimustuloksia kuin väitöskirjojakin.

Eikä Heikkilä ole suinkaan yksin näiden ajatusten kanssa. Jos viitsisit vähänkin tutkia asioita niin saisit sen selville, mutta tarkoituksesi lienee vain provosoida vähähiilihydraattisella palstalla.

• Terve syöjä
        Kiril kirjoitti:

Heikkilän kirjoista löytyy yli 60 linkkiä nettisivuille ja yli 40 kirjallisuusviitettä, joista löytyy niin tieteellisiä tutkimustuloksia kuin väitöskirjojakin.

Eikä Heikkilä ole suinkaan yksin näiden ajatusten kanssa. Jos viitsisit vähänkin tutkia asioita niin saisit sen selville, mutta tarkoituksesi lienee vain provosoida vähähiilihydraattisella palstalla.

Ei tosiaan ole tarkoitus provosoida! Minä olen täällä pelastamassa ihmisiä Antti Heikkilältä ja ortopedeiltä noin yleensä. Minulla on missio, ja sille ei järki eikä Kiril voi yhtään mitään!

• Terve syöjä
        Terve syöjä kirjoitti:

Ei tosiaan ole tarkoitus provosoida! Minä olen täällä pelastamassa ihmisiä Antti Heikkilältä ja ortopedeiltä noin yleensä. Minulla on missio, ja sille ei järki eikä Kiril voi yhtään mitään!

...ihan sama mulle kumminkin. Jos toisten nimimerkin varastaminen tuottaa sulle tyydytystä niin siitä vaan. Ei näköjään se vhh ihan kaikkea paranna sittenkään.

• Heikkilän
        Toipilas kirjoitti:

tutkimus, jossa on todettu että kuiduista EHKÄ on hyötyä runsashiilarisella ruokavaliolla. Huonot ja runsaat hiilarit siis aiheuttavat syöpäriskin jota kuidut EHKÄ pienentävät.
        Vähähiilarisella riski on tietysti pienempi.

• Kiril
        Terve syöjä kirjoitti:

lääketeollisuuden juoksupoikana ja yhdessä Pekka Puskan kanssa huolehditte siitä, että suomalaiset sairastavat yhä enemmän ja syövät lääkkeitä yhä enemmän ja että myös hiilihydraattiteollisuus voi hyvin tässä maassa ja sokeria ja jauhoja kulutetaan entistä enemmän. Olen tiennyt sen jo pidemmän aikaa, ettei Sinulla järki tässä ole mukana.

• Auttakaa!
        Terve syöjä kirjoitti:

Mulla on hiilarit jo kohta 90%, ja siltikään en muista omaa nimimerkkiäni!!! Mitä voin vielä jättää ruokavaliostani pois, jotta voisin syödä hiilareita lisää!

• TerveSyöjä
        Kiril kirjoitti:

lääketeollisuuden juoksupoikana ja yhdessä Pekka Puskan kanssa huolehditte siitä, että suomalaiset sairastavat yhä enemmän ja syövät lääkkeitä yhä enemmän ja että myös hiilihydraattiteollisuus voi hyvin tässä maassa ja sokeria ja jauhoja kulutetaan entistä enemmän. Olen tiennyt sen jo pidemmän aikaa, ettei Sinulla järki tässä ole mukana.

...niin voisin jopa kuvitella, että Sinä olet kirjoittanut nämä viestit käyttäen minun nimimerkkiäni.

• Pe-ku
        Terve syöjä kirjoitti:

Eikö olisi asiallista kysyä ketkä haluavat pelastua A.H:lta ja pelastaisit vain nämä. Vaikka sinulla nyt onkin se migreeni...eikun missio,no joku tauti kuitenkin.

• jatka terapiaasi,
        Auttakaa! kirjoitti:

Mulla on hiilarit jo kohta 90%, ja siltikään en muista omaa nimimerkkiäni!!! Mitä voin vielä jättää ruokavaliostani pois, jotta voisin syödä hiilareita lisää!

niin saat elämäsi raiteilleen...

• Kiril
        TerveSyöjä kirjoitti:

...niin voisin jopa kuvitella, että Sinä olet kirjoittanut nämä viestit käyttäen minun nimimerkkiäni.

vain omalla nimimerkillä, koska olen terve syöjä muutenkin kuin vain nimimerkissä. Noudatan vhh dieettiä Antti Heikkilän tapaan ja olen syönyt itseni terveeksi. En ole huomannut Terve syojä nimimerkin kirjoittaneen mitään positiivista Heikkilästä, joten en kirjoittele periaatteitani vastaan

• TerveSyöjä
        Kiril kirjoitti:

vain omalla nimimerkillä, koska olen terve syöjä muutenkin kuin vain nimimerkissä. Noudatan vhh dieettiä Antti Heikkilän tapaan ja olen syönyt itseni terveeksi. En ole huomannut Terve syojä nimimerkin kirjoittaneen mitään positiivista Heikkilästä, joten en kirjoittele periaatteitani vastaan

niin joku provoilee minun nimissäni. Mutta ihan yksi lysti, vapaa maahan tämä on. Ja minun elämäni ei näiden palstojen tai tänne kirjoittavien ympärillä pyöri.

• skäribo
        keliaakikotkin kirjoitti:

paksusuolensyövän, kun eivät pysty ollenkaan syömään viljaa?

on tosiaan kohonnut riski suolisto- ja mahasyöpiin, elleivät he hoida sairauttaan. On harhaluulo, että he eivät voisi syödä mitään viljaa, kyllä voivat! Sen tulee vain olla gluteenitonta.

• skäribo
        Kiril kirjoitti:

Ainakin suolistosyöpien, rintasyövän ja prostatasyövän ehkäisemiseksi suositellaan runsasta ruisleivän syömistä.

• viljat
        skäribo kirjoitti:

on tosiaan kohonnut riski suolisto- ja mahasyöpiin, elleivät he hoida sairauttaan. On harhaluulo, että he eivät voisi syödä mitään viljaa, kyllä voivat! Sen tulee vain olla gluteenitonta.

on luonnostaan gluteenittomia?

• skäribo
        viljat kirjoitti:

on luonnostaan gluteenittomia?

vilja luonnostaan ole gluteeniton, mutta osasta se voidaan poistaa. Moni keliaatikko voi syödä esim. kauraa ihan ilman erityiskäsittelyä.

Keliakialiitolla on hyvät nettisivut, jos haluat tietää lisää.

• tuotettua
        skäribo kirjoitti:

vilja luonnostaan ole gluteeniton, mutta osasta se voidaan poistaa. Moni keliaatikko voi syödä esim. kauraa ihan ilman erityiskäsittelyä.

Keliakialiitolla on hyvät nettisivut, jos haluat tietää lisää.

tavaraa suosittelet toisille. Miksi sitten itse syöt tuoreista raaka-aineista tehtyä ruokaa, jos mielestäsi teolliset tuotteet ovat parempi ratkaisu?

• skäribo
        tuotettua kirjoitti:

tavaraa suosittelet toisille. Miksi sitten itse syöt tuoreista raaka-aineista tehtyä ruokaa, jos mielestäsi teolliset tuotteet ovat parempi ratkaisu?

keliaatikoilla ei ole paljon muuta vaihtoehtoa, paitsi joillakin tuo kaura ja sitten ulkomaiset viljat.

• asiantuntijoiden artikkeleita

Eikö ole vähän hölmöä sepitellä tällaisia keksittyjä potilaskertomuksia? Mutta tämä ja kaikki muutkin valvomattomat keskustelupalstat ovat oiva mahdollisuus levittää huuhaata.

Tietenkin tiedät, mitä asiantuntijat tietävät refluksista, että kun se pahenee, syynä on vain ja ainoastaan ruokatorven alaosan sulkijaläpän löysyys, jolloin mahassa oleva suolahappo pääsee takaisin ylöspäin ruokatorveen. Se on pahan jatkuvan närästyksen syy, ei mikään ruokalaji. Silloin pitää mennä lääkäriin, joka määrää protonipumpun salpaajaa eli mahan limakalvo erittää sen ansiosta vähemmän tai ei yhtään suolahappoa, kun syödään jotain ruokaa, ja joka lopettaa närästykset päiväksi kerrallaan, ellei lopulta päädytä korjausleikkaukseen.

Tämäkin kirjoitus on oiva esimerkki siitä, mihin pahemman luokan huuhaan levittäjä pystyy valvomattomilla keskustelupalstoilla. Antaa ensin ymmärtää, että vaikean refluksin aiheuttaa jokin mystinen syy tai tietty ruoka-aine. Pitihän hänen tietysti muokata kehyskertomus "vaikeaksi", johon "auttaa vain vhh-ruokavalio", joka on täydellistä huuhaata.

Jos on vaikea refluksi, on jo kyse mahdollisesta ruokatorven tulehduksesta, eikä sen asteista refluksia aiheuta mikään muu kuin mahaportin sulkijaläpän löysyys. Sen taas voi aiheuttaa joko palleatyrä tai liikalihavuus tai molemmat yhdessä. JOten kehyskertomukseen tuli tämä ristiriita, vaikea refluksi ja sen leimaaminen mystiseksi, ruokavalion aiheuttamaksi seuraukseksi, vaikka syy on muualla, ja vaatii kiireellistä Lanzon tai vastaavan lääkkeen käyttöä, jottei ruokatorven seinämiä vaurioiteta lisää.

Kirjoittaja ei selvästi koskaan ole edes käyttänyt Lanzoa ja vastaavia vaikean refluksin lääkkeitä, koska yksi ainut kapseli aamulla - lopettaa kaiken närästyksen koko päiväksi! Aijai sentään, kun sepittäjälle tulikin paha kömmähdys, kun väitti ettei Lanzokaan auttanut! Tiedän itse, että se tehoaa vuorenvarmasti, koska käytän sitä jatkuvasti.

Mutta tämäkin on vain yksi esimerkki tällä palstalla kirjoittavan sepittäjän ja erään tietyn ortopedin markkinoimien keittokirjojen mainostajan roolirepertuaarista.

Yksi on rekisteröidyn nimimerkkinsä ns. "asiallinen" rooli, jossa onkin helppo pysyä, koska pystyy näissä keksityissä sepitetyissä aloituksissa ja sadoissa välivastauksissa puhumaan vaikka kuinka paljon paskaa ja mollaamaan tarvittaessa muita, joiden vastaukset eivät häntä miellytä.

Vatsan toimintaan liittyviä samanlaisia aloituksia hän on ilmeisesti lähettänyt jatkuvasti Mahavaivat-palstaankin. Epäaitouden tuntee juuri siitä, että kirjoittaja väittää Lanzoa ja vastaavia vaikean refluksin totaalisesti oireettomiksi tekeviä lääkkeitä hyödyttömiksi.

Lopulta ketjussa aina putkahtaa esiin erään Kirilin vastaus, jossa tarjotaan parantajaksi vhh:ta ja Antti Heikkilää, aivan kuin fuskaava mahaportin läppä sillä korjaantuisi!

Kyllähän hän tietää totuuden, mikä vaikean närästyksen aiheuttaa, mutta hänen onkin tarkoitus ratsastaa ihmisten tietämättömyydellä, ihmisten, jotka eivät ehkä vieläkään osaa tai älyä hakea googlaamalla tietoa lääkäripalstoilta.

Juuri näinhän toimii huu-haa, mystifioidaan ensin vaiva ja herätetään pelkoa myös tehokkaitakin lääkeitä kohtaan.

Ja repertuaari senkun laajenee ja käsittää pian kaikki tunnetut ja tuntemattomat taudit, joihin pelastuksen tässä tapauksessa tuo se, ettei syödä leipää eikä perunaa vaan mennään kirjakauppaan ostamaan kaikki Heikkilän keittokirjat.

Jos tämä sepittäjäkirjailija lopettaisi kirjoittamisen tällä ja monella muullakin Terveys-palstalla, tännekin voisi ehkä tulla oikeita ihmisiä puhumaan kiinnostuksestaan laihdutukseen.

Mutta nyt täällä on vain Kiril ja hänen kymmenet ellei sadat sivupersoonansa. Kun hän on poissa koneensa äärestä, palstalla on haudanhiljaista. Siitä sen tietää, kuka näitä keksii. Seuratkaapa vaan, ja kun Kiril on matkoilla, palstalla on hiljaista. Samoin monilla muillakin palstoilla.

• kirjoitus

tällä palstalla. Mistä näitä riittääkään. Poimitaan tähän asiallisen viestin ja kritiikin ominaispiirteet, niin muutkin sitten osaavat:
        - VHH on täyttä huuhaata.
        - Ortopedi pitää muistaa mainita.
        - Aina täytyy epäillä kirjoitusta vain ja ainoastaa yhden ja saman kirjoittajan viestiksi. (siis edellistä ja tätäkin)
        - Ja lopuksi täytyy aina muistaa mainita Kiril ja Heikkilä, varsinkin jos niitä ei ole aikaisemmin samassa viestiketjussa mainittu.

Tässä siis ohjeet yksinkertaisesti, jotta jokainen VHH vastustaja voi niitä helposti käyttää.

• Pe-ku

Miten siis on selitettävissä omat vaivani. Kun syön viljatuotteita närästää ja kun en ei. Minulla on todettu löysä vatsaportti vatsalaukun tähystyksessä. Kirjoituksestasi saa sen käsityksen että näin ei voi tilanne olla,mutta on. Olen sen kokeillut useita kymmeniä kertoja jos ei sataa,4 vuoden aikana. Myös lääkärini tämän uskoo.

Ilmeisesti minun on vaihdettava lääkäriä ja alettava popsia viljaa. Niin saan taas alkaa popsia lääkkeitä närästykseen. Koska syömälläni ruoalla ei olekkaan mitään yhteyttä närästykseeni. Omilla kokemuksillani ei ole mitään merkitystä koska sinun totuutesi sen kumoaa. Kyllä elämä on ihmeellistä!

• skäribo
        Pe-ku kirjoitti:

Miten siis on selitettävissä omat vaivani. Kun syön viljatuotteita närästää ja kun en ei. Minulla on todettu löysä vatsaportti vatsalaukun tähystyksessä. Kirjoituksestasi saa sen käsityksen että näin ei voi tilanne olla,mutta on. Olen sen kokeillut useita kymmeniä kertoja jos ei sataa,4 vuoden aikana. Myös lääkärini tämän uskoo.

Ilmeisesti minun on vaihdettava lääkäriä ja alettava popsia viljaa. Niin saan taas alkaa popsia lääkkeitä närästykseen. Koska syömälläni ruoalla ei olekkaan mitään yhteyttä närästykseeni. Omilla kokemuksillani ei ole mitään merkitystä koska sinun totuutesi sen kumoaa. Kyllä elämä on ihmeellistä!

aiheuttaa monelle närästystä. Samoin esim. kahvi ja tee, alkoholi sekä rasvaiset ruoat.

Oletko kokeillut Gefiluspiimää? Minulle se auttoi, enkä tarvitse enää lainkaan mitään lääkkeitä.

• röyhkis
        Pe-ku kirjoitti:

...myös aiheuttaa närästystä.Rasvainen ruoka tekee sen myös, olen myös huomannut piimän neutraloivan vatsahappoja.

• sentään

Siis minä en voi uskoa että on näin tyhmiä ihmisiä. Ei todellakaan ymmärretä mitä luetaan. Vai olisikohan kirjoittaja joku lääkefirman edustaja kun noin hirveästi toitottaa lääkkeiden perään. Pelko tuntuu olevan suuri, jos joku paranisikin ruokavalion avulla. Kuules nyt apina. Otapa itse selvää asioista lukemalla hieman enemmän alan kirjallisuutta. Et tunnu torvelo tajuavan niin yksinkertaista asiaa että kaikki syöty ruoka vaikuttaa elimistöön. Toiselle sopii yksi ruoka-aine hyvin kun taas joillekin sama aiheuttaa katastrofin elimistössä. Otetaan nyt taas esimerkiksi tämä esillä ollut keliakia. Useampi ihminen pystyy syömään viljatuotteita mukisematta, mutta keliaakikolle normaali vilja on myrkkyä. On olemassa niin paljon erilaisia yliherkkyyksiä yms. että kaikille ei todellakaan sovi kaikki.

Sinä saat syödä nappisi ihan rauhassa, jos se tuo mielenrauhan. Mutta muista että jatkuva närästyskään ei kuulu terveen ihmisen kuvaan. Vaivasi saattaa helpottua syömällä lääkkeitä mutta ei pillerit tässä tapauksessa poista itse sairautta. Se muhii elimistössäsi lääkkeistä huolimatta, kunnes jonain päivänä pulpahtaa pinnalle niin pahana että siinä ei enään kymmenenkään pilleriä aamulla otettuna auta.

Luehan pösilö tämä seuraava tarkkaan. Miten sinä reppana kuvittelet näiden lanzojen ynnä muiden auttavan jos niitä ei kertakaikkiaan voi syödä. Ei ne vaikuta niin että käytät vain suussa ja sylkäiset roskiin. Ja miten näitä lääkkeitä syödään jos joutuu istumaan vessanpöntöllä yötä päivää. Kun kertakaikkiaan elimistö EI SIEDÄ niin ei siedä. Söisitkö itse jotain sellaista mikä vetää paskat housuihin useamman kerran päivässä? En siis kertakaikkiaan pysty käyttämään näitä lääkkeitä. Olen syönyt useamman kuukauden, niin että kyllä minä tiedän mistä puhun. Koko sen ajan kun käytän lääkkeitä, paska on jatkuvasti housuissa, 5-6 kertaa päivässä. Niin että kerro nyt Pöhölö Kustaa, miten minä voin näillä resursseilla antaa ruokatorven ja mahalaukun ynnä kaiken muun parantua. Jos sinulla on sellainen lääke tiedossasi joka ei aiheuta ripulia, niin älä ihmeessä panttaa tietoasi. Kyllä minä haluan että närästykseni loppuu.

Tänään jouduin ottamaan päänsärkylääkkeen. Arvaapasmitä? Niin juuri, suihkureissu tuli, paskavelli valui iloisesti kinttuja pitkin. Joten siinä sinulle lääkeaineallergiaa,TUMPELO!

• nyt se kirjoittaa
        skäribo kirjoitti:

aiheuttaa monelle närästystä. Samoin esim. kahvi ja tee, alkoholi sekä rasvaiset ruoat.

Oletko kokeillut Gefiluspiimää? Minulle se auttoi, enkä tarvitse enää lainkaan mitään lääkkeitä.

toisten vinkejä jo ominaan. Tosi ovelaa. Mitä keksit seuraavaksi?

• Pe-ku
        röyhkis kirjoitti:

...myös aiheuttaa närästystä.Rasvainen ruoka tekee sen myös, olen myös huomannut piimän neutraloivan vatsahappoja.

Itse tiedän kyllä mitä vatsani sietää ja mitä ei. Ja en nykyisellään tarvitse lääkkeitä ellen syö ravintoa joka ei vatsalleni sovi. Mutta "asiantuntijan" kirjoituksen mukaan ei nauttimallani ravinnolla ole merkitystä närästykseen. Ilmeisesti hänellä on tietoa jota ei lääkäreillekkään jaeta.

• kiukkuinen...
        sentään kirjoitti:

Siis minä en voi uskoa että on näin tyhmiä ihmisiä. Ei todellakaan ymmärretä mitä luetaan. Vai olisikohan kirjoittaja joku lääkefirman edustaja kun noin hirveästi toitottaa lääkkeiden perään. Pelko tuntuu olevan suuri, jos joku paranisikin ruokavalion avulla. Kuules nyt apina. Otapa itse selvää asioista lukemalla hieman enemmän alan kirjallisuutta. Et tunnu torvelo tajuavan niin yksinkertaista asiaa että kaikki syöty ruoka vaikuttaa elimistöön. Toiselle sopii yksi ruoka-aine hyvin kun taas joillekin sama aiheuttaa katastrofin elimistössä. Otetaan nyt taas esimerkiksi tämä esillä ollut keliakia. Useampi ihminen pystyy syömään viljatuotteita mukisematta, mutta keliaakikolle normaali vilja on myrkkyä. On olemassa niin paljon erilaisia yliherkkyyksiä yms. että kaikille ei todellakaan sovi kaikki.

Sinä saat syödä nappisi ihan rauhassa, jos se tuo mielenrauhan. Mutta muista että jatkuva närästyskään ei kuulu terveen ihmisen kuvaan. Vaivasi saattaa helpottua syömällä lääkkeitä mutta ei pillerit tässä tapauksessa poista itse sairautta. Se muhii elimistössäsi lääkkeistä huolimatta, kunnes jonain päivänä pulpahtaa pinnalle niin pahana että siinä ei enään kymmenenkään pilleriä aamulla otettuna auta.

Luehan pösilö tämä seuraava tarkkaan. Miten sinä reppana kuvittelet näiden lanzojen ynnä muiden auttavan jos niitä ei kertakaikkiaan voi syödä. Ei ne vaikuta niin että käytät vain suussa ja sylkäiset roskiin. Ja miten näitä lääkkeitä syödään jos joutuu istumaan vessanpöntöllä yötä päivää. Kun kertakaikkiaan elimistö EI SIEDÄ niin ei siedä. Söisitkö itse jotain sellaista mikä vetää paskat housuihin useamman kerran päivässä? En siis kertakaikkiaan pysty käyttämään näitä lääkkeitä. Olen syönyt useamman kuukauden, niin että kyllä minä tiedän mistä puhun. Koko sen ajan kun käytän lääkkeitä, paska on jatkuvasti housuissa, 5-6 kertaa päivässä. Niin että kerro nyt Pöhölö Kustaa, miten minä voin näillä resursseilla antaa ruokatorven ja mahalaukun ynnä kaiken muun parantua. Jos sinulla on sellainen lääke tiedossasi joka ei aiheuta ripulia, niin älä ihmeessä panttaa tietoasi. Kyllä minä haluan että närästykseni loppuu.

Tänään jouduin ottamaan päänsärkylääkkeen. Arvaapasmitä? Niin juuri, suihkureissu tuli, paskavelli valui iloisesti kinttuja pitkin. Joten siinä sinulle lääkeaineallergiaa,TUMPELO!

Ei tämä palsta ole lääkärin vastaanotto, ihmiset vain kertovat omia kokemuksiaan. Sinun ei tarvitse niitä noudattaa, mutta nimittelyt eivät kuulu mihinkään keskusteluun. Ovatko vain samanlaiset mielipiteet, kuin omat, hyväksyttäviä?

• hiilareita
        kiukkuinen... kirjoitti:

Ei tämä palsta ole lääkärin vastaanotto, ihmiset vain kertovat omia kokemuksiaan. Sinun ei tarvitse niitä noudattaa, mutta nimittelyt eivät kuulu mihinkään keskusteluun. Ovatko vain samanlaiset mielipiteet, kuin omat, hyväksyttäviä?

kun nimittelet toisia kiukkuisiksi. Eikö se ole jo tullut selväksi, että täällä saa olla vain yhtä mieltä. Jos olet eri mieltä, niin sinua aletaan haukkua. Tämä tuntuu olevan oma taoasikin.

• "taoasikin"???
        hiilareita kirjoitti:

kun nimittelet toisia kiukkuisiksi. Eikö se ole jo tullut selväksi, että täällä saa olla vain yhtä mieltä. Jos olet eri mieltä, niin sinua aletaan haukkua. Tämä tuntuu olevan oma taoasikin.

Hiilareita menee sopivasti ja verensokerikin on kunnossa.

• Kiril

vhh palstalle vaikeroimaan jos lääkkeet ovat ainoa autuaaksi tekevä. VHH:n periaatteisiin kuuluu myös hoitaa sairauksia ruokavalion avulla ja välttää lääkkeiden syöntiä niin pitkään kuin mahdollista.

Mitä muuta voit odottaa tällä palstalla. Luuletko, että täällä kukaan aito vhh ryhtyy suoraa päätä lääkkeiden syöjäksi luettuaan sun vhh vastaisia tekstejä.

• niin minäkin
        kiukkuinen... kirjoitti:

Niinhän minäkin kerron omia kokemuksiani. Mutta kun joku muu väittää tietävänsä minua paremmin että lääkkeet eikä sopimaton ruoka aiheuta minulle ongelmia. Minäkö en saa kuunnella omaa kehoani, vaan täytyy toisten kehotuksesta popsia pillereitä.

Niin juuri. Ovatko vain samanlaiset mielipiteet, kuin omat, hyväksyttäviä?
        Taisitpa töpätä viestissäsi pahemman kerran.

• peace...
        niin minäkin kirjoitti:

Niinhän minäkin kerron omia kokemuksiani. Mutta kun joku muu väittää tietävänsä minua paremmin että lääkkeet eikä sopimaton ruoka aiheuta minulle ongelmia. Minäkö en saa kuunnella omaa kehoani, vaan täytyy toisten kehotuksesta popsia pillereitä.

Niin juuri. Ovatko vain samanlaiset mielipiteet, kuin omat, hyväksyttäviä?
        Taisitpa töpätä viestissäsi pahemman kerran.

ei kukaan ole niitä pillereitä sinulle väkisin työntämässä, joten rauhoitu nyt vähän.

• aloittaja
        Pe-ku kirjoitti:

Minäkin tiedän että viljat eivät minulle sovi. Olen testannut sen vuosien saatossa useita kertoja. Olen ollut monen monta kertaa muutaman viikon mittaisella viljattomalla ruokavaliolla ja silloin ei ole ollut vatsakivuista, ilmavaivoista, närästyksestä eikä ripulista tietoakaan. Olen voinut olla vaipatta, mikä ihana tunne! Mutta heti kun olen ottanut viljat takaisin käyttöön, oireet ovat palanneet. Minun täytyy todellakin pitää rättiä housuissa joka hetki, koska peräpää valskaa ruostetta koko ajan. Miksiköhän tämä ongelma poistuu kokonaan kun en syö viljatuotteita? Mutta eihän nyt terveelliset viljat voi olla tämän ongelman takana.

Nautitaan me omaa kehoa kuuntelevat ihmiset sitä sapuskaa, minkä koemme hyväksi ja pysytään terveinä ja toimintakykyisinä.

• miksi syöt
        aloittaja kirjoitti:

Minäkin tiedän että viljat eivät minulle sovi. Olen testannut sen vuosien saatossa useita kertoja. Olen ollut monen monta kertaa muutaman viikon mittaisella viljattomalla ruokavaliolla ja silloin ei ole ollut vatsakivuista, ilmavaivoista, närästyksestä eikä ripulista tietoakaan. Olen voinut olla vaipatta, mikä ihana tunne! Mutta heti kun olen ottanut viljat takaisin käyttöön, oireet ovat palanneet. Minun täytyy todellakin pitää rättiä housuissa joka hetki, koska peräpää valskaa ruostetta koko ajan. Miksiköhän tämä ongelma poistuu kokonaan kun en syö viljatuotteita? Mutta eihän nyt terveelliset viljat voi olla tämän ongelman takana.

Nautitaan me omaa kehoa kuuntelevat ihmiset sitä sapuskaa, minkä koemme hyväksi ja pysytään terveinä ja toimintakykyisinä.

viljaa, jos sama ongelma on jatkunut jo vuositolkulla???

• se on vaan
        miksi syöt kirjoitti:

viljaa, jos sama ongelma on jatkunut jo vuositolkulla???

ollutkin omaa tyhmyyttäni, kun en ole jättänyt viljatuotteita jo aiemmin pois. Kun joka puolella on toitotettu että pitää syödä ruisleipää ja pitää syödä puuroa ja niin edes päin. Sitä on vaan kuvitellut että jospa nämä oireet häviävät. Itsensä pettämistä, tiedän. Mutta nyt olen kokemuksen kautta viisastunut sen verran että osaan ajatella terveyttäni tosimielessä.

• justiinamuori
        sentään kirjoitti:

Siis, ikävä juttu noin itse koettuna, mutta oli tuo hauska juttu noin luettuna :D
        Varsinkin kun olen rättipoikki väsynyt kurjahkosta reissusta, niin että kiitos tuosta.

Sinähän se oman tilanteesi tasan tiedät, eikä kukaan muu. Hauskasti kirjoitettu ja ihan asiaa.

Itselläni on ollut eläissäni vain yhden kerran oikea kunnon ripuli, eikä närästyskään vaivaa enää koskaan. Voin vain kuvitella tilanteesi, ja huonosti senkään..:(

Mies kärsi aiemmin ajoittaisista ripuleista, ja oli aika tavalla imovanen varassa. Oli aikoinaan tähystetty niin ylä- kuin alapäästä, mutta vikaa ei vaan löytynyt. Eli sikäli tuttua tuo että "liputuspäiviä" oli normaalia useammin.

Nyt ei olla vhh:n myöstä tarvittu minkään sortin lääkkeitä, hyvä niin, ja olemme tosi tyytyväisiä ! :)

• justiinamuori
        justiinamuori kirjoitti:

Siis, ikävä juttu noin itse koettuna, mutta oli tuo hauska juttu noin luettuna :D
        Varsinkin kun olen rättipoikki väsynyt kurjahkosta reissusta, niin että kiitos tuosta.

Sinähän se oman tilanteesi tasan tiedät, eikä kukaan muu. Hauskasti kirjoitettu ja ihan asiaa.

Itselläni on ollut eläissäni vain yhden kerran oikea kunnon ripuli, eikä närästyskään vaivaa enää koskaan. Voin vain kuvitella tilanteesi, ja huonosti senkään..:(

Mies kärsi aiemmin ajoittaisista ripuleista, ja oli aika tavalla imovanen varassa. Oli aikoinaan tähystetty niin ylä- kuin alapäästä, mutta vikaa ei vaan löytynyt. Eli sikäli tuttua tuo että "liputuspäiviä" oli normaalia useammin.

Nyt ei olla vhh:n myöstä tarvittu minkään sortin lääkkeitä, hyvä niin, ja olemme tosi tyytyväisiä ! :)

Tarkoitan imodiumia enkä nukahtamislääkettä..hohhoijaa, pitäisi mennä kohta maate jahka käytän koiran ulkona..

• koska et tiedä mitään
        sentään kirjoitti:

Minä en sinua nimitellyt, mutta sinun tekstisi lisäksi paljastaa, ettet joko tiedä Lanzosta tai sen vaihtolääkkeistä yhtään mitään, tai vain teeskentelet sitä. Oikeaa tietoa löydät esim. Gastrolab-sivuilta: http://www.gastrolab.net/kshalsf.htm, jossa eriasteiset närästykset on loppupuolella luokiteltu, ja josta näkee, että pahimpaan, vaikeaan, siis krooniseen närästykseen todella tarvitaan sitä Lanzoa tai vastaavaa, tai sitten on mentävä suoraan leikkauspöydälle.

Saathan toki väittää vaikka mitä hölynpölyä, mutta se jolla on niin vaikea närästys, JOUTUU (yllätys, yllätys) Lanzoa käyttämään, tai pahat arpeutumat ruokatorvessa johtaisivat ainakin nielemisvaikeuksiin tai jopa syöpään. Juuri siksi sinun väitteesi "pahasta" närästyksestä ja tämän lääkkeen tarpeettomuudesta sen hoidossa ovat täysin vääriä.

Alussa sanot: "Siis minä en voi uskoa että on näin tyhmiä ihmisiä. Ei todellakaan ymmärretä mitä luetaan. Vai olisikohan kirjoittaja joku lääkefirman edustaja kun noin hirveästi toitottaa lääkkeiden perään."

Voisin vastaavasti sanoa, että on sellaisiakin tyhmiä kuten sinä, jotka eivät usko lääkäreiden tai alan asiantuntijoiden puheita. Tosin on hyvin helppoa laittaa tyhmät sanat olemattoman esimerkkihenkilön suuhun, kun on sinunlaisesi romaanikirjailija, joka luo näitä "tapauksia" tänne Terveys-keskusteluihin kuin liukuhihnalta.

Etkä sinäkään ymmärtänyt VIELÄKÄÄN valitettavasti lukemaasi, vaikka kerroin, että vaikea närästyksen taustalla on ruokatorven tulehdus, jonka aiheuttaa sen alaosassa ja mahaportin yläpäässä olevan läpän fuskaaminen, eli läppä on raollaan ja päästä voimakasta mahan suolahappoa ruokatorveen - RIIPPUMATTA siitä, minkälaista ruokaa olet valinnut syödäksesi.

Heh, ei se ruoan laadusta riipu, jos läppä fuskaa! Mahan suolahappo on valitettavasti lähes aina yhtä voimakasta, ja vihannesten syöminenkin on vatsalleni, jos olisin ilman lääkitystä, kuin hyttysen surinaa.

Kun aikaisemmin vielä auttoi alkalisten, happoa muodostamattomien ruokien syönti, eipä enää auttanut, kun suolahapot tulivat ruokatorveen jatkuvasti syönnin jälkeen ja liikunnassa.

Silloin ei auta muu kuin tehdä lääkkeen avulla maha hapottomaksi tai edes niin, että se on hapoton päiväajan, jolloin liikutaan ja tehdään työtä. SIITÄ SYYSTÄ minunkin on nyt PAKKO KÄYTTÄÄ Lansoprazolia, vaikka en totta vie haluaisi.

Vaihtoehtona lääkkeelle on leikkaus, joka ei ehkä aina edes onnistu tarpeeksi hyvin. Mutta laihdutan, jos se auttaisi. En edes tupakoi enkä käytä alkoholia, jotka mainitaan yhdeksi aiheuttajaksi.

Jatka vaan soopasi kirjoittamista, ei se minua liikuta pätkääkään. Tässä vielä näyte järkesi juoksusta: "Luehan pösilö tämä seuraava tarkkaan. Miten sinä reppana kuvittelet näiden lanzojen ynnä muiden auttavan jos niitä ei kertakaikkiaan voi syödä. Ei ne vaikuta niin että käytät vain suussa ja sylkäiset roskiin." - En oikein ymmärrä tuota "ei ne vaikuta niin että käytät vain suussa ja sylkäiset roskiin"!!!

Kuulepa sinä (Kirilin luoma) mielikuvituspösilö! Kun sinullakin pösilö olisi yhtä vaikea närästys OIKEASTI ELÄMÄSSÄSI, ihan kummasti pystyisit lääkkeen syömään, eikä ehkä tulisi mieleesi sylkeä sitä pois, sillä niin hyvin lääke auttaa elämään normaalia elämää vaikean refluksitaudin (=mahaportin läpän löysyyden) kanssa.

Jatka jatka ihmeessä näiden hupijuttujen keksimistä, niin Suomi24 hyrrää tyytyväisyydestä, kun tänne tullaan pelkästä uteliaisuudesta lukemaan sinun naurettavia kertomuksiasi.

Mutta onkohan hölynpölystä kenellekään muuta apua, kuin että ottavat selvää lääkäriltään tai lääkärisivuilta, mikä on oikeasti TOTTA.

Ennen kaikkea, saan minäkin päivän makeat naurut käymällä täällä lukemassa soopaasi.

• skäribo
        nyt se kirjoittaa kirjoitti:

toisten vinkejä jo ominaan. Tosi ovelaa. Mitä keksit seuraavaksi?

Missä olen väittänyt toisten vinkkejä omikseni?

Olen muuten hän, enkä se.

• Sari
        koska et tiedä mitään kirjoitti:

Minä en sinua nimitellyt, mutta sinun tekstisi lisäksi paljastaa, ettet joko tiedä Lanzosta tai sen vaihtolääkkeistä yhtään mitään, tai vain teeskentelet sitä. Oikeaa tietoa löydät esim. Gastrolab-sivuilta: http://www.gastrolab.net/kshalsf.htm, jossa eriasteiset närästykset on loppupuolella luokiteltu, ja josta näkee, että pahimpaan, vaikeaan, siis krooniseen närästykseen todella tarvitaan sitä Lanzoa tai vastaavaa, tai sitten on mentävä suoraan leikkauspöydälle.

Saathan toki väittää vaikka mitä hölynpölyä, mutta se jolla on niin vaikea närästys, JOUTUU (yllätys, yllätys) Lanzoa käyttämään, tai pahat arpeutumat ruokatorvessa johtaisivat ainakin nielemisvaikeuksiin tai jopa syöpään. Juuri siksi sinun väitteesi "pahasta" närästyksestä ja tämän lääkkeen tarpeettomuudesta sen hoidossa ovat täysin vääriä.

Alussa sanot: "Siis minä en voi uskoa että on näin tyhmiä ihmisiä. Ei todellakaan ymmärretä mitä luetaan. Vai olisikohan kirjoittaja joku lääkefirman edustaja kun noin hirveästi toitottaa lääkkeiden perään."

Voisin vastaavasti sanoa, että on sellaisiakin tyhmiä kuten sinä, jotka eivät usko lääkäreiden tai alan asiantuntijoiden puheita. Tosin on hyvin helppoa laittaa tyhmät sanat olemattoman esimerkkihenkilön suuhun, kun on sinunlaisesi romaanikirjailija, joka luo näitä "tapauksia" tänne Terveys-keskusteluihin kuin liukuhihnalta.

Etkä sinäkään ymmärtänyt VIELÄKÄÄN valitettavasti lukemaasi, vaikka kerroin, että vaikea närästyksen taustalla on ruokatorven tulehdus, jonka aiheuttaa sen alaosassa ja mahaportin yläpäässä olevan läpän fuskaaminen, eli läppä on raollaan ja päästä voimakasta mahan suolahappoa ruokatorveen - RIIPPUMATTA siitä, minkälaista ruokaa olet valinnut syödäksesi.

Heh, ei se ruoan laadusta riipu, jos läppä fuskaa! Mahan suolahappo on valitettavasti lähes aina yhtä voimakasta, ja vihannesten syöminenkin on vatsalleni, jos olisin ilman lääkitystä, kuin hyttysen surinaa.

Kun aikaisemmin vielä auttoi alkalisten, happoa muodostamattomien ruokien syönti, eipä enää auttanut, kun suolahapot tulivat ruokatorveen jatkuvasti syönnin jälkeen ja liikunnassa.

Silloin ei auta muu kuin tehdä lääkkeen avulla maha hapottomaksi tai edes niin, että se on hapoton päiväajan, jolloin liikutaan ja tehdään työtä. SIITÄ SYYSTÄ minunkin on nyt PAKKO KÄYTTÄÄ Lansoprazolia, vaikka en totta vie haluaisi.

Vaihtoehtona lääkkeelle on leikkaus, joka ei ehkä aina edes onnistu tarpeeksi hyvin. Mutta laihdutan, jos se auttaisi. En edes tupakoi enkä käytä alkoholia, jotka mainitaan yhdeksi aiheuttajaksi.

Jatka vaan soopasi kirjoittamista, ei se minua liikuta pätkääkään. Tässä vielä näyte järkesi juoksusta: "Luehan pösilö tämä seuraava tarkkaan. Miten sinä reppana kuvittelet näiden lanzojen ynnä muiden auttavan jos niitä ei kertakaikkiaan voi syödä. Ei ne vaikuta niin että käytät vain suussa ja sylkäiset roskiin." - En oikein ymmärrä tuota "ei ne vaikuta niin että käytät vain suussa ja sylkäiset roskiin"!!!

Kuulepa sinä (Kirilin luoma) mielikuvituspösilö! Kun sinullakin pösilö olisi yhtä vaikea närästys OIKEASTI ELÄMÄSSÄSI, ihan kummasti pystyisit lääkkeen syömään, eikä ehkä tulisi mieleesi sylkeä sitä pois, sillä niin hyvin lääke auttaa elämään normaalia elämää vaikean refluksitaudin (=mahaportin läpän löysyyden) kanssa.

Jatka jatka ihmeessä näiden hupijuttujen keksimistä, niin Suomi24 hyrrää tyytyväisyydestä, kun tänne tullaan pelkästä uteliaisuudesta lukemaan sinun naurettavia kertomuksiasi.

Mutta onkohan hölynpölystä kenellekään muuta apua, kuin että ottavat selvää lääkäriltään tai lääkärisivuilta, mikä on oikeasti TOTTA.

Ennen kaikkea, saan minäkin päivän makeat naurut käymällä täällä lukemassa soopaasi.

Kylläpä sinä olet ihmeellinen kaveri. Mitä ihmettä oikein tarkoitat tuolla inttämiselläsi? Eiköhän viestiketjun aloittaja kuule tiedä ilman sinun selittelyjäsi, mikä on refluksitauti, koska hän itse sitä sairastaa. Kyllä lääkäri on sen hänelle selittänyt.

Koska sinä tunnut tarvitsevan mallin rautalangasta, niin minäkinpäs yritän sen sinulle väsätä. Ei kyse ole siitä etteikö aloittaja tiedä, miksi lääkkeitä pitää syödä. Hän kyllä tajuaa taudin vakavuuden, siksi hän juuri etsii apua ruokavaliosta koska ei voi syödä lääkkeitä. Ymmärrätkö, ei voi syödä lääkkeitä. Miksikö? Siksi, koska nämä hänen tautiinsa määrätyt lääkkeet eivät yksinkertaisesti sovi hänelle, koska aiheuttavat pahoja sivuoireita. Sitä aloittaja tarkoitti sillä lääkkeen suussa pitämisellä ja roskiin sylkäisemisellä. Hän siis pystyy laittamaan tabun suuhun asti mutta jos sen nielaisee, niin ripulikohtaus on taattu. Ymmärrätkö? Kuvittelepa itsesi kulkemaan märkä p...akasa housuissasi päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen.

Lääkkeet eivät yksinkertaisesti sovi ongelmitta kaikille. Joidenkin täytyy kokeilla vuosia löytääkseen itselleen sopiva lääkitys. Toisille sopivaa lääkettä ei löydy koskaan.

Vielä yksi asia. Laitapas googleen hakusanaksi refluksi ja lue sieltä useammastakin kohdasta, miten syöty ruoka todellakin vaikuttaa närästävyyteen ja sitä kautta haitallisten aineiden virtaamiseen takaisin ruokatorveen. Jos ei ole närästystunnetta, silloin hapot ja nesteet ilmeisestikin pysyvät paremmin vatsalaukussa. Kun viljat aiheuttavat kyseiselle henkilölle närästystä, tottakai on ilmeistä että se pahentaa ongelmaa. Mitä vähemmän närästää, sitä vähemmän happoja tulee vaurioittamaan ruokatorvea. En uskokaan että ihmistä närästää niin ettei hän sitä itse tunne. Samoita sivuilta löydät myös tietoa, millaisia vakavia sivuoireita särkylääkkeetkin aiheuttavat.

Jos et vieläkään tajua tätä asiaa niin ole ainakin ystävällinen ja pysy "viisauksinesi" pois täältä.

Sinulle aloittaja tsemppiä ja toivottavasti löydätte lääkärinne kanssa sellaisen lääkkeen, joka ei aiheuta sivuoireita. Syö vaan sellaisia ruokia mitkä eivät aiheuta närästystä. Jätä viljat suosiolla pois, niin voit nauttia elämästä ilman jatkuvaa ripulia.

• vaikea refluksitauti
        Sari kirjoitti:

Kylläpä sinä olet ihmeellinen kaveri. Mitä ihmettä oikein tarkoitat tuolla inttämiselläsi? Eiköhän viestiketjun aloittaja kuule tiedä ilman sinun selittelyjäsi, mikä on refluksitauti, koska hän itse sitä sairastaa. Kyllä lääkäri on sen hänelle selittänyt.

Koska sinä tunnut tarvitsevan mallin rautalangasta, niin minäkinpäs yritän sen sinulle väsätä. Ei kyse ole siitä etteikö aloittaja tiedä, miksi lääkkeitä pitää syödä. Hän kyllä tajuaa taudin vakavuuden, siksi hän juuri etsii apua ruokavaliosta koska ei voi syödä lääkkeitä. Ymmärrätkö, ei voi syödä lääkkeitä. Miksikö? Siksi, koska nämä hänen tautiinsa määrätyt lääkkeet eivät yksinkertaisesti sovi hänelle, koska aiheuttavat pahoja sivuoireita. Sitä aloittaja tarkoitti sillä lääkkeen suussa pitämisellä ja roskiin sylkäisemisellä. Hän siis pystyy laittamaan tabun suuhun asti mutta jos sen nielaisee, niin ripulikohtaus on taattu. Ymmärrätkö? Kuvittelepa itsesi kulkemaan märkä p...akasa housuissasi päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen.

Lääkkeet eivät yksinkertaisesti sovi ongelmitta kaikille. Joidenkin täytyy kokeilla vuosia löytääkseen itselleen sopiva lääkitys. Toisille sopivaa lääkettä ei löydy koskaan.

Vielä yksi asia. Laitapas googleen hakusanaksi refluksi ja lue sieltä useammastakin kohdasta, miten syöty ruoka todellakin vaikuttaa närästävyyteen ja sitä kautta haitallisten aineiden virtaamiseen takaisin ruokatorveen. Jos ei ole närästystunnetta, silloin hapot ja nesteet ilmeisestikin pysyvät paremmin vatsalaukussa. Kun viljat aiheuttavat kyseiselle henkilölle närästystä, tottakai on ilmeistä että se pahentaa ongelmaa. Mitä vähemmän närästää, sitä vähemmän happoja tulee vaurioittamaan ruokatorvea. En uskokaan että ihmistä närästää niin ettei hän sitä itse tunne. Samoita sivuilta löydät myös tietoa, millaisia vakavia sivuoireita särkylääkkeetkin aiheuttavat.

Jos et vieläkään tajua tätä asiaa niin ole ainakin ystävällinen ja pysy "viisauksinesi" pois täältä.

Sinulle aloittaja tsemppiä ja toivottavasti löydätte lääkärinne kanssa sellaisen lääkkeen, joka ei aiheuta sivuoireita. Syö vaan sellaisia ruokia mitkä eivät aiheuta närästystä. Jätä viljat suosiolla pois, niin voit nauttia elämästä ilman jatkuvaa ripulia.

jonka aihettajaksi on myös varmasti todettu esim. mahalaukun ultraäänitutkimuksessa - niin kuin minulla - mahaportin löystynyt, fuskaava läppä, niin söitpä mitä tahansa ja jätät kaikki leivät syömättä, niin silloin kun esim. vatsasi on liian täysi tai harrastat liikuntaa, jossa kumarrutaan ja liikutaan rajummin, se läppä aivan varmasti päästää suolahapot ruokatorveen.

Suolahapon takia on mahalaukun sisällys AINA voimakasta tavaraa, ei sitä saa emäksisemmäksi ilman happosalpaajalääkkeitä kuin todellakin hetkeksi tai pariksi tunniksi ja pelkällä kasvisravinnolla.

Sen olen minäkin todennut, ettei vaalea, paljon rasvaa ja vehnäjauhoja sisältävä leipä sovi minullekaan, vaikka käytänkin lääkettä. Mutta minulle sopii ruisleipä erinomaisen hyvin eikä aiheuta koskaan närästyksen lisääntymistä edes ilta-aikaan, jolloin lääkkeen vaikutus on jo vähentynyt. Niin ja perunahan onkin emäksistä eli ei happoa muodostavaa, ja esim. sitrushedelmät eivät olekaan happoa muodostavia, vaan päinvastoin neutraloivat happoja.

Miten muuten vhh-ruokavalion lihan ja rasvan syönti voi sopia tällaiselle henkilölle, kysyn vain! Nehän ovat ravinnossa raskaimmasta päästä olevia, ja vaativat hyvän tujauksen suolahappoa sulatukseen, ja kaiken lisäksi viipyvät mahalaukussa pidempään kuin kasvisruoka ja hedelmät!

Jos hän ei pysty lääkkeitä syömään, niin onpa tilanne vakava! Hänen on mentävä sitten leikkaukseen. No mutta miksi hän pystyy kuitenkin syömään särkylääkkeitä, sanopas se? Minä en voi syödä niitä, koska vatsani on sen verran herkkä, että saisin pian paljon vakavempia seurauksia. Vältän siis särkylääkkeitä viimeiseen asti, ja Panadolipakkaukset vanhenevat kaapissani!

Mutta jos kuitenkin tarkoitit lievempää närästystä, jossa ei mahaportin läppä fuskaa kuin aivan vähän ja esim. vain silloin, kun vatsa on liian täysi, niin onnea vaan yritykseen selvitä ilman lääkettä! Niin minäkin selvisin monta vuotta, kunnes vaiva paheni. Sanoo kokenut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe