Veturinkuljettajan palkka?

Veturinkuljettajaksi aikova

Aion kouluttautua veturinkuljettajaksi ja kiinnostaisi tietää paljonko veturinkuljettajat nykyään tienaavat?

71

104703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaapo

      1600-4500 euroa.

    • qefqwf

      "aion kouluttautua veturinkuljettajaksi..." Onnea vaan hakuprosessiin! Viime aikoina kursseille on ollut satoja hakijoita/kurssi, ja taso on ollut korkea. Psykotestit karsii joukosta sellaisetkin hakijat, joilla lähtökohdat muuten olisivat erinomaiset. En mitenkään aliarvioi päämäärääsi, mutta muista että koulutukseen pääsy ei ole helppoa.
      P.S: VR Osakeyhtiön palveluksessa olevat ovat AINA etusijalla avoinna olevia kurssi-/työpaikkoja täytettäessä...

      • JUNAHARRASTAJA

        älä ala mollaamaan heti aluksi, aion itsekkin kouluttautua veturinkuljettajaksi! testien perusteella ei valita parhaimpia eikä huonoimpia vaan keskitaso. (olen haastatellut veturinkuljettajaa)


      • Anonyymi

        Hakijoita 1 900 ja 48 valitaan.
        Ei sitä niin vaan itse päätetä, että aion kouluttautua.
        No pääsitkö testeistä läpi?


      • Anonyymi
        JUNAHARRASTAJA kirjoitti:

        älä ala mollaamaan heti aluksi, aion itsekkin kouluttautua veturinkuljettajaksi! testien perusteella ei valita parhaimpia eikä huonoimpia vaan keskitaso. (olen haastatellut veturinkuljettajaa)

        Älä ole naurettava! Tietysti valitaan parhaat.


    • Elmeri

      Vanhimpien veturinkuljettajien vuosiansiot kaikkine ikälisineen on lähempänä 60 000 kuin 70 000 euroa. Tähän päälle tulee vielä päivärahat matkatöistä.

      • HR003

        40-50 k€/a


    • gapo

      onkohan konnarin hommiin vaikea päästä? ts,koulutukseen, vai meneekö nekin pitkälle vr:n sisältä?

      • gefgwf

        tottakai aina kannattaa hakea, sillä VR:llä on suurin osa työntekijöistä "wanhaa kaartia"..eli vapaaehtoisia/iältään sopivia koulutettavia on varsin vähän. eli jos VR:n sisältä ei löydy tarpeeksi äsken mainittuja, niin pakkohan työnantajan on valita talon ulkopuolelta joku jos paikka halutaan täyttää. lopuksi pieni vihje: VR:n henkilöstön keski-ikä on tällä hetkellä karvan alle 50 vuotta, joten siitä voi päätellä jotan...


      • JUNAHARRASTAJA

        KAIKKI OVAT SAMALA VIIVALLA!


    • Kauko

      Kauko-ohjaajat tienaavat paremmin ja on säännölliset työajat.

      • rtl???

        toimiiko kauko-ohjaus 7-17 ?


      • palkasta vaan.
        rtl??? kirjoitti:

        toimiiko kauko-ohjaus 7-17 ?

        vertaus ns.kansan ,edunvalvojien palkka -50 luvulla.veturinkuljettajat -50luvulla. ONKO SAMA TASO. ps.jäinkö junasta.


    • vet.kulj.

      kuljettajakoulutukseen. Kyllä kaikki hakijat tulevat pääsääntöisesti talon ulkopuolelta, kun talon sisältä ei ole tulijoita enää. Kuljettajista alkaa olla huutava pula ja eikä koulutus kohta kerkiä tuottaa niin paljon alalle kuin on eläkkeelle jääviä.

      Nuoret, siinä on teille todella haastetta, kun miehitätte veturin ohjaamot tulevina vuosina.

      Vanhojen kuljettajien palkat pyörivät tuolla 45-50 t€ tuntumissa, jotkut voivat ylitöillä saada enemmänkin.

    • Jep Jep

      Tuoreiden kuskien palkka n. 2000€/kk lisät mahdolliset ylityöt. Noin 30 000€/vuosi ja vanhemmilla kuskeilla 45 000€/vuosi ja mahdollisesti enemmänkin.

      • sr1

        paljonkos konnareitten palkat on vuositasolla?


      • kuskin kaveri

        Uudet kuskit saa noin 40 000€ ja vanhemmat kuskit 45 000€ ylöspäin, riippuen töistä...Kaveri on kuljettaja. Vaikea päästä, mutta ainahan kannattaa yrittää.


      • Rambo III
        kuskin kaveri kirjoitti:

        Uudet kuskit saa noin 40 000€ ja vanhemmat kuskit 45 000€ ylöspäin, riippuen töistä...Kaveri on kuljettaja. Vaikea päästä, mutta ainahan kannattaa yrittää.

        Taitaavat siellä koulutuksessa hehkuttaa miten hyville palkoille pääsee. Yksikin kaveri oli kuljettajakoulutuksessa ja meinasi, että 4000 euron kk ansioihin voi päästä tuorekin kaveri. Voi olla tietty mahdollista, mutta en kyllä ihan siltä istumalta nielaissut sitä.


      • 20v

        yövuorot ei oo herkkua!


      • Rexroth
        20v kirjoitti:

        yövuorot ei oo herkkua!

        Yövuoroihin tottuu. Se on vaan itestä kiinni. 9v tukkiautolla ja n puolet yötuuria... Kattelin et kannattaisko vaihtaa alaa...


    • on kuski

      ja tienaa yli 50000 erkkiä vuodessa ja tämä on varma tieto, eikä arvaus.

      • Junamaatti

        Viekää jo helvettiin noi 50-70 tuhatta/vuosi palkat. Ei ne veturin kuljettajat lääkäriä paremmin tienaa...

        Elkää te nuoret nielkö noita paskaväitteitä 25-30€ tuntipalkoista... Menkää FINLEX.fi ja kattokaa sieltä junatyöläisten yleissitovista työehtosopimuksista, kuinka alhaisia noi lähtöpalkat on.

        Ja täältä SUOMI24 keskustelusta haetaan yleensä faktoja, eikä "mukamas tietoja", koska isän kaverin kaiman vaimo on kuljettaja. OPETELKAA!


      • puhu paskaa....
        Junamaatti kirjoitti:

        Viekää jo helvettiin noi 50-70 tuhatta/vuosi palkat. Ei ne veturin kuljettajat lääkäriä paremmin tienaa...

        Elkää te nuoret nielkö noita paskaväitteitä 25-30€ tuntipalkoista... Menkää FINLEX.fi ja kattokaa sieltä junatyöläisten yleissitovista työehtosopimuksista, kuinka alhaisia noi lähtöpalkat on.

        Ja täältä SUOMI24 keskustelusta haetaan yleensä faktoja, eikä "mukamas tietoja", koska isän kaverin kaiman vaimo on kuljettaja. OPETELKAA!

        ...vaan ota aioista selvää. Veturinkuljettajan peruspalkan voit jostain Finleksistä nähdä, mutta se ei ole aina puoliakaan oikeasta palkasta. He saavat näet urakkaa joka kilometristä minkä ajavat ja joka kilosta jonka perässään vetävät. Lisäksi tietysti yötyöt ym lisät. Ja palkka on varmasti muuta kuin se peruspalkka kaks tonnia, jonka kateellinen kymmenen vuotta yliopistossa opiskellut lääkäri näkee Finlexissä....
        Ja edelleen voin täytenä faktana sanoa, et vuosiansio menee yli 50000, että heilahtaa.


      • ei ne...
        puhu paskaa.... kirjoitti:

        ...vaan ota aioista selvää. Veturinkuljettajan peruspalkan voit jostain Finleksistä nähdä, mutta se ei ole aina puoliakaan oikeasta palkasta. He saavat näet urakkaa joka kilometristä minkä ajavat ja joka kilosta jonka perässään vetävät. Lisäksi tietysti yötyöt ym lisät. Ja palkka on varmasti muuta kuin se peruspalkka kaks tonnia, jonka kateellinen kymmenen vuotta yliopistossa opiskellut lääkäri näkee Finlexissä....
        Ja edelleen voin täytenä faktana sanoa, et vuosiansio menee yli 50000, että heilahtaa.

        Tuo on totta että peruspalkkaa ei ketään pelkästään saa...... siis nuoren lääkärin peruspalkka on taulukoiden mukaan n.2500€/kk, todellisuudesaa palkka lisien ja päivystysten myötä nousee n.5000-6000€/kk


      • proxion
        Junamaatti kirjoitti:

        Viekää jo helvettiin noi 50-70 tuhatta/vuosi palkat. Ei ne veturin kuljettajat lääkäriä paremmin tienaa...

        Elkää te nuoret nielkö noita paskaväitteitä 25-30€ tuntipalkoista... Menkää FINLEX.fi ja kattokaa sieltä junatyöläisten yleissitovista työehtosopimuksista, kuinka alhaisia noi lähtöpalkat on.

        Ja täältä SUOMI24 keskustelusta haetaan yleensä faktoja, eikä "mukamas tietoja", koska isän kaverin kaiman vaimo on kuljettaja. OPETELKAA!

        niin puolet tulee peruspalkasta ja puolet lisistä mistäs ne näät . 18 e perus lisät 5-10 e tunti = ?


      • ppööö
        Junamaatti kirjoitti:

        Viekää jo helvettiin noi 50-70 tuhatta/vuosi palkat. Ei ne veturin kuljettajat lääkäriä paremmin tienaa...

        Elkää te nuoret nielkö noita paskaväitteitä 25-30€ tuntipalkoista... Menkää FINLEX.fi ja kattokaa sieltä junatyöläisten yleissitovista työehtosopimuksista, kuinka alhaisia noi lähtöpalkat on.

        Ja täältä SUOMI24 keskustelusta haetaan yleensä faktoja, eikä "mukamas tietoja", koska isän kaverin kaiman vaimo on kuljettaja. OPETELKAA!

        Isä töissä kuljettajana ja opettaa samalla


      • ppöööö
        ppööö kirjoitti:

        Isä töissä kuljettajana ja opettaa samalla

        >65k€/a


      • xxxxx
        Junamaatti kirjoitti:

        Viekää jo helvettiin noi 50-70 tuhatta/vuosi palkat. Ei ne veturin kuljettajat lääkäriä paremmin tienaa...

        Elkää te nuoret nielkö noita paskaväitteitä 25-30€ tuntipalkoista... Menkää FINLEX.fi ja kattokaa sieltä junatyöläisten yleissitovista työehtosopimuksista, kuinka alhaisia noi lähtöpalkat on.

        Ja täältä SUOMI24 keskustelusta haetaan yleensä faktoja, eikä "mukamas tietoja", koska isän kaverin kaiman vaimo on kuljettaja. OPETELKAA!

        68000 tänä vuonna. Eikä vastaa lääkäreiden palkkoja likimainkaan.


    • Pitkään alalla ollut veturi...

      En muista uransa alussa olevan tarkkaa peruspalkkaa, mutta muistelisin sen olevan hieman yli 2000€. Siihen lisiä työvuorojen mukaan n. 50% päälle, eli reilu 3000€ tulee kuussa kun palkka alkaa juosta normaalisti koulutusten jälkeen. Työuran loppusuoralla olevien kuljettajien vuosiansiot nousevat selkeästi yli 60 000€.

      • 20v, ajamassa

        palkka ei koskaan > 50 ke


      • Vihreä kuski
        20v, ajamassa kirjoitti:

        palkka ei koskaan > 50 ke

        Itsellä oli viime vuonna vuositulot 43000€ ja olen ollut alalla 1.5vuotta ja ylitöitä näistä oli 4 päivää. Eli olen sillä minimi palkalla.


      • ahas jahas
        Vihreä kuski kirjoitti:

        Itsellä oli viime vuonna vuositulot 43000€ ja olen ollut alalla 1.5vuotta ja ylitöitä näistä oli 4 päivää. Eli olen sillä minimi palkalla.

        Älkää nyt hyvät jantterit täälä niitä palkkojanne huudelko, shtana. Jokuhan voi vielä tulla kateelliseksi!!!


      • sm4
        ahas jahas kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät jantterit täälä niitä palkkojanne huudelko, shtana. Jokuhan voi vielä tulla kateelliseksi!!!

        Alkaakohan ensi vuoden alussa uusi kurssi?


      • sm4
        sm4 kirjoitti:

        Alkaakohan ensi vuoden alussa uusi kurssi?

        ...itse itselleni. Ei ala.


      • SM5
        sm4 kirjoitti:

        ...itse itselleni. Ei ala.

        Muutaman vuoden päästä ollaankin sitten lirissä ja hukutaan ylitöihin.


      • Veturimieskö kohta...
        sm4 kirjoitti:

        ...itse itselleni. Ei ala.

        Kuulin ettei koulutusta ala ainakaan tammikuussa. Ehkä 2010 kesällä alkaa tai pitää alkaa ettei tule pula kuskeista. Minä kävin testeissä 2008 syksyllä ja pääsin koulutukseen. Nyt odottelen kurssin alkua kiltisti. Meitä on muutamia jotka on valmiiksi valittu seuraavaan koulutukseen.
        Siihen asti makselen lippuja vielä itse ;) Onkos täällä muita valittuja kirjoittelemassa? Olis kiva pitää yhteyttä ja vaihtaa kuulumisia koulun alkua varten.


      • sm4 kuskiko ikinä
        Veturimieskö kohta... kirjoitti:

        Kuulin ettei koulutusta ala ainakaan tammikuussa. Ehkä 2010 kesällä alkaa tai pitää alkaa ettei tule pula kuskeista. Minä kävin testeissä 2008 syksyllä ja pääsin koulutukseen. Nyt odottelen kurssin alkua kiltisti. Meitä on muutamia jotka on valmiiksi valittu seuraavaan koulutukseen.
        Siihen asti makselen lippuja vielä itse ;) Onkos täällä muita valittuja kirjoittelemassa? Olis kiva pitää yhteyttä ja vaihtaa kuulumisia koulun alkua varten.

        Ensi vuonnahan se kurssi pitäisi alkaa, viestihän oli että se on siirretty seuraavalle vuodelle jne.. Tammikuussa se ei kyllä missään nimessä ala koska muuten olisi jo hirveä hulabaloo käynnissä tällä hetkellä ollut jo syyskuusta alkaen.

        villi veikkaus on että hulabaloo alkaisi tammikuussa ja haku loppuisi helmikuussa ja kurssi taas alkaisi joko syyskuussa tai heinäkuussa. Nyt muuten joudun vaan pelaamaan Train Simulatoria eikä sekään anna tyydytystä kun kone nykii niin pirusti.


      • SM 3
        sm4 kuskiko ikinä kirjoitti:

        Ensi vuonnahan se kurssi pitäisi alkaa, viestihän oli että se on siirretty seuraavalle vuodelle jne.. Tammikuussa se ei kyllä missään nimessä ala koska muuten olisi jo hirveä hulabaloo käynnissä tällä hetkellä ollut jo syyskuusta alkaen.

        villi veikkaus on että hulabaloo alkaisi tammikuussa ja haku loppuisi helmikuussa ja kurssi taas alkaisi joko syyskuussa tai heinäkuussa. Nyt muuten joudun vaan pelaamaan Train Simulatoria eikä sekään anna tyydytystä kun kone nykii niin pirusti.

        Ensi syksynä alkaa näillä näkymin kaksi luokallista uusia koulutettavia.
        ps. 57000 € kahtena edellisenä vuonna eikä kuitenkaan parhaassa vuorossa.


      • kuten Vr Radalla
        SM 3 kirjoitti:

        Ensi syksynä alkaa näillä näkymin kaksi luokallista uusia koulutettavia.
        ps. 57000 € kahtena edellisenä vuonna eikä kuitenkaan parhaassa vuorossa.

        Päälliköiden palkkiot eivät mene henkilöstörahastoon.


      • hemuli--
        Veturimieskö kohta... kirjoitti:

        Kuulin ettei koulutusta ala ainakaan tammikuussa. Ehkä 2010 kesällä alkaa tai pitää alkaa ettei tule pula kuskeista. Minä kävin testeissä 2008 syksyllä ja pääsin koulutukseen. Nyt odottelen kurssin alkua kiltisti. Meitä on muutamia jotka on valmiiksi valittu seuraavaan koulutukseen.
        Siihen asti makselen lippuja vielä itse ;) Onkos täällä muita valittuja kirjoittelemassa? Olis kiva pitää yhteyttä ja vaihtaa kuulumisia koulun alkua varten.

        Täällä odotellaan kiltisti koulun alkua. Minut valittiin 08 syksyllä ja siitä asti odotellut koulutuksia. Katsellaan miten tämä kesä menee.


      • Hemuli...
        hemuli-- kirjoitti:

        Täällä odotellaan kiltisti koulun alkua. Minut valittiin 08 syksyllä ja siitä asti odotellut koulutuksia. Katsellaan miten tämä kesä menee.

        Tänään tuli tieto koulun alkamisesta. Katsotaan ny miten käy, perutaanko vai päästäänkö koulun penkille. Ottavat ne jotka on käyneet valinta prosessin ja sit muutamia lisää.
        Onko luottoa tämän talven jälkeen.


      • tuleva sm4 kuski
        Hemuli... kirjoitti:

        Tänään tuli tieto koulun alkamisesta. Katsotaan ny miten käy, perutaanko vai päästäänkö koulun penkille. Ottavat ne jotka on käyneet valinta prosessin ja sit muutamia lisää.
        Onko luottoa tämän talven jälkeen.

        Haluisin kysyä teiltä 2008 tai 2009 aloittaneet ja tosiaan muutkin voisi vastata muutamaan kysymykseen joka kiinnostaa, mutta ei ehkä ole sopivaa oikeassa elämässä kysyä.

        1. Mihin veturityyppeihin saa aluksi pätevyydet etelä-Suomessa? (sm1,sm2,sm4,sr1 ilmeisesti? sr2 ja sm3 ilmeisesti ei ole aluksi tiedossa. Sm3 ilmeisesti "Toppi-paikka", pitääkö erikseen hakeutua???)

        2. Esimerkkipalkkaus esim 1-3 ensimmäisen vuoden aikana. Ilmeisesti pyöritään jossain alle 37-40000e, mutta 3 vuotta sitten valmistuneilla saattaa olla jo 45000-50000e??(Kysyn nyt silti, koska kiinnostaa)

        3. Miltä työt ovat tuntuneet? Olette myös kaikki alalle karsintojen kautta päässeitä, miltä vaihteleva vuorotyö on maistunut. Millaista koulutus oli?

        4. Millanen lomaoikeus on ilmeisesti sen 2,5pv/kk. Saako lomia ottaa pätkissä vai laitetaanko esim uusille kuskeille kaikki tyyliin toukokuuhun? (Ei ongelma, kiinnostaa silti tietää)

        5. Millaisena pidätte VR:ää työnantajana


      • RiderOfTheStorm
        hemuli-- kirjoitti:

        Täällä odotellaan kiltisti koulun alkua. Minut valittiin 08 syksyllä ja siitä asti odotellut koulutuksia. Katsellaan miten tämä kesä menee.

        Heinäkuussa 2010 alkaa koulutus. Paikat on tullu jo hakuun. Sinnehän te epäonniset 08 kurssille valitut varmaan meette? :) Varmaa ollu tosi mielenkiintoista päästä testit läpi vain kuullakseen että "sori, ovi pistetään nyt hetkeks kiinni. Kattellaan koulutusta sitten myöhemmin, kiitos hei". Ite on konnari tällä hetkellä ja pistin haun päälle. Katotaan mitä tapahtuu. Mullla on pieni etulyöntiasema ulkopuolisiin verrattuna mutta eipä tuo mitään takaa. Jos soveltuvuustesti kusee niin sitten se kusee :D Onneksi ei ole suurta painetta päästä.


      • reesusapina
        tuleva sm4 kuski kirjoitti:

        Haluisin kysyä teiltä 2008 tai 2009 aloittaneet ja tosiaan muutkin voisi vastata muutamaan kysymykseen joka kiinnostaa, mutta ei ehkä ole sopivaa oikeassa elämässä kysyä.

        1. Mihin veturityyppeihin saa aluksi pätevyydet etelä-Suomessa? (sm1,sm2,sm4,sr1 ilmeisesti? sr2 ja sm3 ilmeisesti ei ole aluksi tiedossa. Sm3 ilmeisesti "Toppi-paikka", pitääkö erikseen hakeutua???)

        2. Esimerkkipalkkaus esim 1-3 ensimmäisen vuoden aikana. Ilmeisesti pyöritään jossain alle 37-40000e, mutta 3 vuotta sitten valmistuneilla saattaa olla jo 45000-50000e??(Kysyn nyt silti, koska kiinnostaa)

        3. Miltä työt ovat tuntuneet? Olette myös kaikki alalle karsintojen kautta päässeitä, miltä vaihteleva vuorotyö on maistunut. Millaista koulutus oli?

        4. Millanen lomaoikeus on ilmeisesti sen 2,5pv/kk. Saako lomia ottaa pätkissä vai laitetaanko esim uusille kuskeille kaikki tyyliin toukokuuhun? (Ei ongelma, kiinnostaa silti tietää)

        5. Millaisena pidätte VR:ää työnantajana

        1. Ihan ensin SR1, SR2, SM 1-2, SM4, SM5. Myöhemmin tilanteen mukaan lisää.

        2. Ensimmäinen täysi vuosi on yli 40k€ brutto.

        3. Duuni on kivaa. Vuorotyö sopii minulle. Ei asiakaspalvelua =

        4. Lomat määräytyy kiertävän listan mukaan. Lomia voi vaihtaa työkavereiden kanssa.

        5. Hyvänä, vaikka mediasta saa toisenlaisen kuvan. Konduktöörit on ihan eri organisaatiota eri liittoineen sun muineen.


    • KW

      Ei näytä olevan pk-seudulle noita veturinkuljettaja koulutuksen hakuja. Aika hanurista sanoisin. Lähin on Turku ja kaikki muut onkin sitten jo aika landelle. En kuitenkaan mihinkään Pohjois-Suomeen suostu muuttamaan, vaikka kuinka olisi "unelma ammatti".. :p

      • tuleva SM4-kuski

        Älä silti luovu unelmastasi, jos/kun todennäköisesti Helsinkiin ei nyt uutta hakua järjestetä niin varmasti "lähitulevaisuudessa" ehkä jo syksyllä järjestetään.Pula kuskeista tulee olemaan kova, eli nyt kannattaa yrittää. Hae vain sellaiselle paikkakunnalle jossa haluat olla, siirrot on vaikeita.

        Sinun kohdallasi unelman täyttyminen voi kestää hieman pidempään. Mikäli aikanaan et pääse ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla, hae uudestaan, kehitä ja skarppaa itseäsi ja lopulta unelma voi toteutua jos terveysasiat on kunnossa. Nimim. puhun kokemuksesta.


      • Keinänen
        tuleva SM4-kuski kirjoitti:

        Älä silti luovu unelmastasi, jos/kun todennäköisesti Helsinkiin ei nyt uutta hakua järjestetä niin varmasti "lähitulevaisuudessa" ehkä jo syksyllä järjestetään.Pula kuskeista tulee olemaan kova, eli nyt kannattaa yrittää. Hae vain sellaiselle paikkakunnalle jossa haluat olla, siirrot on vaikeita.

        Sinun kohdallasi unelman täyttyminen voi kestää hieman pidempään. Mikäli aikanaan et pääse ensimmäisellä tai toisellakaan kerralla, hae uudestaan, kehitä ja skarppaa itseäsi ja lopulta unelma voi toteutua jos terveysasiat on kunnossa. Nimim. puhun kokemuksesta.

        Olen yrittäjä, viime vuonna tein töitä 60-70h/vko, palkkaa nostin 12,000 euroa ja osinkotuloja 400 000 euroa. ensi syksynä jään eläkkeelle koska olen myynyt yritykseni!
        ...ja paskat! Toive ajattelua, työkyky on mennyt 35 vuotiaana, ja eläkkeelle ei pääse, veturinkuljettajakoulutus kinnostaa, palkat kohdallaan vaikkei olis kun 35,000/vuosi!


    • Risto Säkki

      Juu tosiaan veturinkuljettajaksi ei niin vaan mennä. Se on toiveammatti niin sanotusti. Joka vuosi keskimäärin semmoset n. 3000 (paremmalle ja huonommalle puolelle) hakijaa ja 40-140 otetaan sisään tarpeiden mukaan. Tulevaisuus kuitenkin näyttää hyvältä, kun nämä suuret ikäluokat pikkuhiljaa tippuu arkkuihinsa.

      Pääsykokeista: kokelaat jaetaan kolmeen ryhmään; huonot, keskiverrot, parhaat. Huonoja ja parhaita ei oteta, koska huonosti pääsykokeissa pärjänneet nyt ei luonnollisesti pääse ja katsovat niin, että parhaat jättävät työnsä jossain vaiheessa kesken ja jatkavat jonnekin muualle. Keskiverrot otetaan, koska heidän katsotaan jäävän näin kylmästi sanottuna koko loppuelämäksi VR:lle töihin. Eli ihan perus pääsykokeet siinä ja sitten tuo lääkärintarkastus on erittäin tarkka. Kuntotestejä ei ole, mutta ei saa mitkään arvot olla liikaa huonoon suuntaan (huom. juopot huomio; parin kaverin tie veturinkuljettajaksi hyvin lupaava, mutta maksa-arvot niin huonot, että sanottiin hei hei ja ei päässyt tämän takia koulutukseen).

      Koulutus ihan perus-settiä, mutta simulaattori kokeista on selviydyttävä kunnialla tai annetaan koulutuksesta kenkää ja homma tyssää siihen. Tenttejä ynms.

      Töihin päästessä tentitään itselleen "kortteja" eri junia varten ja semmonen koulutus-systeemi kerran vuodessa aina pakollinen. Ja palkka on aluksi peruskauraa, mutta kun niitä kortteja kerääntyy, kokemusta karttuu ja jaksaa tosiaan painaa vuoroduunia semmosen vuosikymmenen, niin pääsee liksojen kanssa sinne 50,000-70,000€/vuosi (paikkakunnasta riippuen).

      • Tsuku

        Kuinka paljon koulutusta on h/viikko? Pääseekö jokainen kurssilta valmistunut automaattisesti vr:n leipiin? Ja maksetaanko koulutusajalta palkkaa?


      • minä vaan
        Tsuku kirjoitti:

        Kuinka paljon koulutusta on h/viikko? Pääseekö jokainen kurssilta valmistunut automaattisesti vr:n leipiin? Ja maksetaanko koulutusajalta palkkaa?

        ..On veturinkuljettajakoulutukseen hakeutuvien ja haastattelussa jatkoon päässeiden psykologiset testit??


      • Hikinauha

        "Ja katsovat niin, että parhaat jättävät työnsä jossain vaiheessa kesken ja jatkavat jonnekin muualle"

        Hyvin sanottu, sillä veturinkuljettajan työtahti on nykyisin jotain muuta kuin ennen virkamiesaikana. Ne, joilla on mahdollisuuksia muuanne voivat hyvinkin lähteä muutaman vuoden jälkeen. Alempi eläkeikäkään ei ole enää houkuttimena. Työtahti on kireä, työputket pitkiä, vapaat lyhyitä, kuljettaja on aina ikäänkuin työhönsä sidottu. Siitä syystä monet kuljettajat ovat väsyneitä, mutta sitä ei voi sanoa ääneen.

        Jos hakija on kovin sosiaalinen luonne, niin ehkä kannattaa ennemmin haaveilla jostakin muusta alasta. Kuljettajan työ on yksinäistä puurtamista. Työaikojen epäsäännöllisyys estää säänölliset harrrastukset, varsinkin, kun nykyisin vuorolistoja muutetaan 3-6 viikon välein, eikä voi yksityiselämäänsä suunnitella etukäteen. Työ asettaa haasteita myös perhe-elämälle.

        Palkkauksesta voi hyvin sanoa, että samasta työstä eri palkka. Kuljettaja saa kuukausittaisen peruspalkan, jonka suuruus riippuu palveluvuosista. Sen lisäksi suunnilleen saman verran tulee erilaisita haittalisistä, sunnuntaitöistä, kilometrirahoista ym. Lisäksi matkatyöstä saa tiettyyn rajaan asti verotonta matkatuntirahaa. Kokonaispotti riippuu myös paikkakunnasta ja millaisia junia ajaa. On melko vaikea sanoa keskipalkkaa, koska jokainen tienaa eri tavalla. 5 tuhannen euron heitot saman ikäisten kuljettajien vuosipalkoissa on normaalia. 50 vuotiaista monet tienaavat yli 50 tuhatta vuodessa, mutta harvat yli 60 tuhatta. Mielestäni ei mitenkään paljon rasitttavasta duunista, joka vie kaiken, antamatta suuremmin mitään tilalle. Kuten eräs pikkutyttö asemalla kysyi äidiltään "kulkeeko junat itsestään".


      • Matkakuumeinen
        Hikinauha kirjoitti:

        "Ja katsovat niin, että parhaat jättävät työnsä jossain vaiheessa kesken ja jatkavat jonnekin muualle"

        Hyvin sanottu, sillä veturinkuljettajan työtahti on nykyisin jotain muuta kuin ennen virkamiesaikana. Ne, joilla on mahdollisuuksia muuanne voivat hyvinkin lähteä muutaman vuoden jälkeen. Alempi eläkeikäkään ei ole enää houkuttimena. Työtahti on kireä, työputket pitkiä, vapaat lyhyitä, kuljettaja on aina ikäänkuin työhönsä sidottu. Siitä syystä monet kuljettajat ovat väsyneitä, mutta sitä ei voi sanoa ääneen.

        Jos hakija on kovin sosiaalinen luonne, niin ehkä kannattaa ennemmin haaveilla jostakin muusta alasta. Kuljettajan työ on yksinäistä puurtamista. Työaikojen epäsäännöllisyys estää säänölliset harrrastukset, varsinkin, kun nykyisin vuorolistoja muutetaan 3-6 viikon välein, eikä voi yksityiselämäänsä suunnitella etukäteen. Työ asettaa haasteita myös perhe-elämälle.

        Palkkauksesta voi hyvin sanoa, että samasta työstä eri palkka. Kuljettaja saa kuukausittaisen peruspalkan, jonka suuruus riippuu palveluvuosista. Sen lisäksi suunnilleen saman verran tulee erilaisita haittalisistä, sunnuntaitöistä, kilometrirahoista ym. Lisäksi matkatyöstä saa tiettyyn rajaan asti verotonta matkatuntirahaa. Kokonaispotti riippuu myös paikkakunnasta ja millaisia junia ajaa. On melko vaikea sanoa keskipalkkaa, koska jokainen tienaa eri tavalla. 5 tuhannen euron heitot saman ikäisten kuljettajien vuosipalkoissa on normaalia. 50 vuotiaista monet tienaavat yli 50 tuhatta vuodessa, mutta harvat yli 60 tuhatta. Mielestäni ei mitenkään paljon rasitttavasta duunista, joka vie kaiken, antamatta suuremmin mitään tilalle. Kuten eräs pikkutyttö asemalla kysyi äidiltään "kulkeeko junat itsestään".

        Tietääkö kukaan pystyykö veturinkuljettajakoulutuksen päätteksi mitenkään pitää hetken vapaata?
        Useamman vuoden jo vaivannut aivan tolkuton matkakuume ja olisi tarkoitus lähteä 1 - 1,5kk reppureissulle Aasiaan.

        Asiaa kuitenkin vaikeuttaa se, että minulla on enään terveyskokeet esteenä kurssille pääsemiselle. Samat terveyskokeet kävin keväällä ratahommissa, kun kävin T-Mies kurssin eli toivon ja uskon pääseväni kurssille.

        Asiat ovat kuitenkin tärkeysjärjestyksessä, ensimmäisenä kouluun pääseminen ja sen suorittaminen, koska sekin ollut pitkäaikainen haave. Nyt vaan tuntuu, että reissuhaave taitaa jäädä haaveeksi jos ei kurssin jälkeen ole mitään mahdollisuutta pitää vapaata. Ja jos pääsen veturinkuljettajaksi, niin varmaan seuraavaksi mahdollisuus päästä mihinkään reissuun vasta, kun olen ollut talossa muutaman vuoden ja vuosilomat ovat sen mittaisia vaikka nekään tuskin tulee olemaan mitään 1,5kk.

        Jos joku asiasta tietävä voisi vastata mielellään asiallisesti, kiitos.


      • tietoo12
        Matkakuumeinen kirjoitti:

        Tietääkö kukaan pystyykö veturinkuljettajakoulutuksen päätteksi mitenkään pitää hetken vapaata?
        Useamman vuoden jo vaivannut aivan tolkuton matkakuume ja olisi tarkoitus lähteä 1 - 1,5kk reppureissulle Aasiaan.

        Asiaa kuitenkin vaikeuttaa se, että minulla on enään terveyskokeet esteenä kurssille pääsemiselle. Samat terveyskokeet kävin keväällä ratahommissa, kun kävin T-Mies kurssin eli toivon ja uskon pääseväni kurssille.

        Asiat ovat kuitenkin tärkeysjärjestyksessä, ensimmäisenä kouluun pääseminen ja sen suorittaminen, koska sekin ollut pitkäaikainen haave. Nyt vaan tuntuu, että reissuhaave taitaa jäädä haaveeksi jos ei kurssin jälkeen ole mitään mahdollisuutta pitää vapaata. Ja jos pääsen veturinkuljettajaksi, niin varmaan seuraavaksi mahdollisuus päästä mihinkään reissuun vasta, kun olen ollut talossa muutaman vuoden ja vuosilomat ovat sen mittaisia vaikka nekään tuskin tulee olemaan mitään 1,5kk.

        Jos joku asiasta tietävä voisi vastata mielellään asiallisesti, kiitos.

        tiedän asian varmasti ja voin sanoa että ei kannata haaveilla vapaista koulun päätteeksi. asiat tärkeysjärjestykseen, ehdit vetää noita lomia vielä aika paljon.


      • reesusapina
        Tsuku kirjoitti:

        Kuinka paljon koulutusta on h/viikko? Pääseekö jokainen kurssilta valmistunut automaattisesti vr:n leipiin? Ja maksetaanko koulutusajalta palkkaa?

        38h/viikko 14 viikon ajan klo 8-16 paitsi perjantaisin 8-14. VR palkkaa jokaisen kurssin suorittaneen.


    • 01928301

      Minulla oli ensimmäisen täyden vuoden jälkeen karvan päälle 40k€. Kevät oli hiljainen töiden osalta, enkä tehnyt koko vuonna yhtään ylitöitä.

    • Tapsa++

      Vertailun vuoksi, ensihoitaja pelastuslaitoksella: viime vuoden brutto 44.224e
      Siinä on 41% vuorotyölisiä ja sisältää täyden kokemuslisän. Töitä 24h joka 4. vrk.

      • joo too

        Harvassa on paikat kuten teillä saatte palkalla nukkua. Kiva hyvin nukutun yön jälkeen pirteänä lähteä viettämään vapaita ..

        Kova on palkka .. Et se siintä hoitajan palkan pienuudesta ..
        Vuosilomat yms. edut aika hyvät kuiteskin..


      • Tehohoitaja

        Ja siitä nukkuesssa on oltava valmis parissa minuutissa tarvittaessa ajamaan hälytysajoa, tekemään intubaatiota, elvyttämään, antamaan suonensisäisiä lääkkeitä, tutkimaan ja arvioimaan terveydentilaa jne. Toisinaan saa nukkua, mutta toisinaan on oltava tekemässä töitä 24 tuntia putkeen ilman unta ja ruokataukoa. Jos olet siitä niin kateellinen, niin senkus haet koulutukseen.


    • sut-tura

      Ukolla tänä vuonna menee 65tonnia puhki.. Aika rankasti tekee ylitöitä.. Niitä tarjolla paljon, melkeimpä joka vapaalla soitellaan josko olis taas tulossa.. Saa nähdä miten kauan jaksaa!! Taloakin tässä sivussa rakentaa ://

    • superior84

      Hmm, viestien perusteella alottavan veturinkuljettajan keskipalkka on n.40000-45000€? Onko näin, kertokaa asiantuntijat. Harkitsin alan vaihtoa bussin ratista junan ohjaamoon kun oletin palkkauksen olevan huomattavasti parempi raiteilla, mut näemmä samoja summia saa molemmilta aloilta. Tietenki jokainen pitää eri töistä kuin toiset eikä se palkkaus oo kaikki kaikessa mut aika pitkältä kuulostais sykkii toi 9kk kurssi ilma palkkaa. Ellei sit onnistu keplottelee itteään ansiosidonnaiselle.

      • Minä,kuljettaja

        Alussa se on kyllä sitä ja nousee muutamaan vuoteen 50t:n molemmille puolin mutta tänne ei niin vaan vaihdeta "bussin ratista junan ohjaamoon" sillä todella vaikea päästä läpi, todennäköisesti et pääse.
        Rahan takia ei edes kannata harkita vaan pidettävä ammatista oikeasti, glamouri häviää nopeasti ja työn raskaus hiipii tilalle. Alalla tapahtunut rankka kiristyminen mutta niinhän se näyttää olevan kaikkialla kun yhteiskunta siirtynyt täydelliseen riistoon ja ihmisyys unohdettu.

        Sellaiselle tyypille tämä ammatti sattuu jolle ei väliä milloin lähtee töihin tai palaa sieltä kotiin, onnenonkijoille käy raskaaksi jotka ajattelivat rikastua tai brassailla ammatin tuomalla arvostuksella; helppoon elämään tottuneille tämä on täysin väärä paikka!!!

        Parhaita kuljettajia uusista ovat ylivoimaisesti rekkamiehet: he tietävät mitä on tonnit selän takana eivätkä valita valvomisesta tai ylipitkistä työvuoroista, sosiaalisilla taidoilla ei hirveästi enää merkitystä sillä melkein aina ollaan yksin töissä. Sosiaalisille luonteille ei juuri siksi oikein natsaa kun yksin vuodesta toiseen ohjaamossa, aika käy pitkäksi.

        Muutama harha jota täällä usein tapaa.
        Suinkaan kaikki vanhempien kuljettajien lapset eivät pääse tänne, enemmän jää rannalle mutta niistä ei puhuta. Toisaalta ne päässeet tietävät mitä on tulossa ja osaavat jo edes jotain taloon tullessa eli vankempi pohja.

        Osa uusista kuljettajista kateellisia vanhemmille alhaisesta eläkeiästä mutta turhaan. Tiesitte asiasta kurssille hakiessa ja me olimme alussa jopa yli 10v pienellä lämmittäjän palkalla eli jotkut reilusti yli 30 vuotiaiksi ennenkun pääsi ajamaan ja kartuttamaan kuljettajan palkkaa. Vasta viimeiset 10 vuotta meillä se "hyvä" palkka vaikuttaa ennen eläkettä mutta nyt eläkkeeseen lasketaan ansiot koko työuralta eli kyllä puntit tasottuu täysin kun pääsette heti kunnon hankkeisiin.

        Joku marmatti kun vanhat vievät hyvät vuorot ja nuoret aina heitossa vaan ei pidä paikkaansa. Tietääkseni kaikilla varikoilla on ns.kiertävä heitto jossa heiton surkeus tasataan kaikille, meidän aikaan se meni niin ja pitäisikö meidän vanhempien jo toisen kerran uran aikaan kärsiä ja laskea muut edelle, nähtävästi näin on jo tapahtunutkin.
        Enne ei ollut mitään solidaarisuutta ja vanhat jermut tekivät ylitöinään pyhähommat jotka olisivat kuulunneet heiton miehille nuoremmille mutta kävivät vaatimassa ne itselleen, aika oli todellisen itsekästä mihin ei onneksi koskaan palata.
        Meidän aikaan oli sama mies jopa 15v. heitossa kun oli nuorin eikä uusia otettu, nyt valitus alkaa kun uusi kuski laitetaan jaksoksi heittoon...että kukako itsekäs?

        Itse pidän ammatista vaikkakin aivan jokaisella joskus mustia hetkiä jolloin ala tuntuu väärältä valinnalta mutta onneksi tiheä seula on karsinut ne asennevammaiset joita tänne ei tarvita tai muuten sivistymättömät jotka pysykööt ennen lapionvarressa.
        Nykyporukka on kunnollista ja rehtiä sakkia kokonaisuutena joka ei pinnaa ja lusmua työnteossa, työpaikkakiusaamista meillä ei ole nimeksikään ja minulle ainakin nämä olosuhteet sattuvat oikein hyvin kun ei tarvitse roikkua jossain sottasissa "jätkäsakeissa" missä yhteenkuuluvuutta ei tunneta.

        Muut huomioiden ja tilaa antaen sisukas ja oikeat arvot omaava henkilö täällä pärjää hyvin eikä ansiot aivan heikot.


    • getreal11

      "onnenonkijoille käy raskaaksi jotka ajattelivat rikastua tai brassailla ammatin tuomalla arvostuksella"

      oikeesti? Siis tiedän että lentäjiä arvostetaan kun ne lentää. mutta että veturikuskeja? huhhuh

      • yks kuski taas

        Olet ihan oikeasssa, että lentäjiä arvostetaan, koska he pystyvät siirtämään 50-200hlöä ilmassa paikasta toiseen nopeasti ja pitkälle. Se taas on useiden testien ja hyvän koulutuksen ansiota ja niillä on OIKEESTI tosi hyvät palkat. Älä kuitenkaan vähättele veturinkuljettajia jotka siirtävät >100000€ arvoista tavaraa tai korvaamatonta karj... matkustajia vuoron aikana useita satoja paikasta toiseen ilman kiitoksen sanaa säässä, kun säässä. No mitä nyt joskus tulee keskari ja räät ikkunaan asemalla, kun joku turhautuu. Koulutus on rankka,rahaton ja kestää melkein vuoden. Vastuu on SUURI verrattuna palkkaan ja mahdolliset onnettomuudet aina suuret, onneksi ei oo ei tuu.


    • toinen kuljettaja

      Parhaita kuljettajia uusista ovat ylivoimaisesti rekkamiehet: he tietävät mitä on tonnit selän takana eivätkä valita valvomisesta tai ylipitkistä työvuoroista, sosiaalisilla taidoilla ei hirveästi enää merkitystä sillä melkein aina ollaan yksin töissä. Moikka ilmeisesti entinen rekkamies, täällä puhuu entinen IT-nörtti nokialta ja nykyään varmaankin moikkaillaan radalla. Tiedän tonnit ja selviydyn valvomisesta 3-lapsen ja vaimon vuorotyön kanssa. Olen sähkömies ja sä et sitä huomaa ajotyylistä tai mistään, vaikka istuisit sylissä kuinka hyvä olen ajamaan junaa:) !! Muuten hyvä teksti....

    • getreal11

      Joo, ei mulle tarvi opastaa kuinka kova vastuu kuskeilla on, tiedän kyllä.
      Puutuin vain tuohon "rikastumiseen tai brassailuun ammatin tuomalla arvostuksella" joka oli mielestäni melkoista puppua.
      VR kuskeilla kun päinvastoin on huono palkka työaikoihin ja tehtävän laatuun nähden ja nimenomaan liian alhainen arvostus.

      Jos katselee niitä lentokentillä pieniä vetolaukkujaan hinaavia Finskin lentäjiä... heillä oikeasti voisi jo olla katellinen siitä yli 10teur/kk palkasta jonka he saavat pääosin koneessa nukkumalla kun automatiikka hoitaa kaiken laskeutumista ja nousua lukuunottamatta. Puhumattakaan niistä lentoemäntäkissoista jotka pyörii heidän ympärillään....
      :(

    • faija vr:llä

      no joo ei noilla veturin kuskeill nii paljoo vastuuta ole kun esim lentäjillä. Tuore veturin kuski tienaa tasan sen 3600€ ja vuodessa noin 43000€ ja semmonen kokenu kiskon narskuttajan palkka hipuu tossa 45000-70000€ alueella riippuu kokemuksesta ja iästä jos puksuttaa noilla intercityillä ja pendoliinoilla mut allegron kuski voi tienaa tommoset 75000€ euroa "enintään ei enempää" ja lähijunan tyypeill on sit silleen se parhaimillaan 65000€.

    • Yokohama
    • EliaFavor
    • lossatsumass

      Mitä raskaampia junia ajat, sitä enemmän palkkaa. Vartiuksen 600m pitkät ja 5000 tonnia painavat rautapellettijunat on melko hyvä tienesti niitä ajaville. Eli pääsääntöisesti vanhemmille oulun kuskeille.

      • Jukkis123456

        Eiköhän ryhmähaastattelulla karsita pois pätevimmät tyypit näihinkin hommiin. Jonkun rekrykonsultin todellinen älynväläys.


    • Anonyymi

      Sen palkan sä näet ihan googlettamalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe