Äidin kanssa asuva

Eri meininki

Minä kanssa ihmettelen tätä nykymeininkiä, siis sitä että ihmetellään jos asuu äitinsä/vanhempiensa kanssa.
Etelä-Euroopassa asiat on toisin, siellä monta sukupolvea useinkin asuu saman katon alla, ja siis aikuisetkin lapset vanhempiensa kanssa, tämä on siinä kulttuurissa aivan normaalia, asuttiimpa sitten maalla tai kaupungissa.
Sen sijaan suomessa ihannoidaan sitä että jokainen asuu omassa kopperossaan, heti kuin suinkin taloudellisesti se on mahdollista, nuoret muuttaa kotoontaan omaan vuokrakämppän, toisaalta, vanhukset asuvat myös yksin omissa lokeroissaan, ja useinkaan aikuiset vanhemmat eivät kovin usein käy edes katsomassa. Lisäksi Suomessa asutaan ahtaasti, joten siinä mielessä ymmärtää tuon halun muuttaa omaan kämppään, mutta maalla on toisin, maalaistalot on isoja, kyllä siellä sopii asumaan montakin sukupolvea yhdessä. On mieletöntä tuhlausta että jatkaja velvoitettaisiin rakentamaan tilasta luopuville oma asunto.

92

3834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pihkura

      Itse muutin aikoinaan pois kotoa lähinnä riitojen takia. Nykyisin välit molempiin vanhempiini ovat kunnossa, mutta aikoinaan tekemisistä ja sanomisista tuli monesti riitaa, enkä yleisesti ottaen sopuisana ihmisenä jaksanut sitä. Lisäksi kaipaan omaa rauhaani, johon en todellakaan halua äitiäni kulkemaan ja juttelemaan ja valoja sammuttelemaan.. :)

      Vaikutat hieman siltä, että puolustelisit omaa äidin kanssa asumistasi. Ei kai siinä mitään pahaa ole, jos homma toimii, mutta veikkaisin, että kumppanin löytäminen saattaa vaikeutua, jos et ole itsenäistynyt. Suomessa aikuisena vanhempien nurkissa asuvilla on taipumus passuuttaa äitiä. Tällä tarkoitan, ettei välttämättä osaa laittaa ruokaa, siivota jälkiään tai vaikkapas pestä pyykkiä. Naisena ainakin ottaisin mieluummin miehen, joka saa asiansa hoidettua omillaan.

      Lisäksi seurustelu miehen kanssa, joka asuu vanhempien luona, olisi hankalampaa ja jopa painostavaa. Joko oltaisiin aina minun luonani tai sitten vanhempien valvovan silmän alla.. Ja missä vaiheessa tutustumista normaalisti tutustutaan toisen perheeseen? Itsellä siihen ainakin kuluu melko pitkään.

      • Anonyymi

        "Itse muutin aikoinaan pois kotoa lähinnä riitojen takia. Nykyisin välit molempiin vanhempiini ovat kunnossa, mutta aikoinaan tekemisistä ja sanomisista tuli monesti riitaa, enkä yleisesti ottaen sopuisana ihmisenä jaksanut sitä"

        Tämä on normaalia. Kun ihminen aikuistuu, tulee omat mielipiteet ja omat ajatukset ja tarpeet eikä useampia aikuisia vaan mahdu silloin saman katon alle. Vanhemmat on jo kyllästyneitä ja väsyneitä. He ovat tehtävänsä tehneet ja lasten on aika lähteä pesästä. Välit korjaantuu kun oma rauha tulee. Tiedän tämän siksi koska oma tytär lähtenyt ja tuli siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä jo kovaa tappelua ja tapojen erilaisuus, sotkeminen ja välinpitämättömyys otti aivoon äitinä. Mutta murrosikä on juuri itsenäistymistä. Vaikkei sitä kaikkea aivoon ottavaa henno suoraan sanoa kun oma lapsi. Tytöstä tuli vastuuntuntoinen ja siisti ku muutti pois ja sai omaa rauhaa kuten minäkin. Nyt ollaan läheiset ja tytöllä kiva avopuoliso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse muutin aikoinaan pois kotoa lähinnä riitojen takia. Nykyisin välit molempiin vanhempiini ovat kunnossa, mutta aikoinaan tekemisistä ja sanomisista tuli monesti riitaa, enkä yleisesti ottaen sopuisana ihmisenä jaksanut sitä"

        Tämä on normaalia. Kun ihminen aikuistuu, tulee omat mielipiteet ja omat ajatukset ja tarpeet eikä useampia aikuisia vaan mahdu silloin saman katon alle. Vanhemmat on jo kyllästyneitä ja väsyneitä. He ovat tehtävänsä tehneet ja lasten on aika lähteä pesästä. Välit korjaantuu kun oma rauha tulee. Tiedän tämän siksi koska oma tytär lähtenyt ja tuli siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä jo kovaa tappelua ja tapojen erilaisuus, sotkeminen ja välinpitämättömyys otti aivoon äitinä. Mutta murrosikä on juuri itsenäistymistä. Vaikkei sitä kaikkea aivoon ottavaa henno suoraan sanoa kun oma lapsi. Tytöstä tuli vastuuntuntoinen ja siisti ku muutti pois ja sai omaa rauhaa kuten minäkin. Nyt ollaan läheiset ja tytöllä kiva avopuoliso.

        Peräkamarin miehet ovat yleensä - 50 luvulla syntyneitä vässyköitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peräkamarin miehet ovat yleensä - 50 luvulla syntyneitä vässyköitä.

        0n vässyköitä - 60 luvulla syntyneitäkin.

        t. yksiöjankuttaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        0n vässyköitä - 60 luvulla syntyneitäkin.

        t. yksiöjankuttaja

        No joo. Lemillä.


    • mutsis on

      Mä asuin hyvän aikaa kotona ennen kun lähdin omaan kämppään. Nyt jälkiviisaana voisin sanoa, että olisi sitä voinut aiemminkin lähteä omilleen. Päätös muutosta lähti ihan itsestäni, mutta osittain myös ajattelin mitä muut ajattelevat siitä että asun vielä kotona. Vaikka jokaisella onkin oma elämä, niin kyllä muilla ikätovereilla on aina enemmän tai vähemmän vaikutusta.

      Sinkkuudesta en ole kyllä vieläkään päässyt eroon oman kämpän myötä, daamn. Mutta onhan omassa kämpässä nin paljon hyviä puolia etten takaisin muuttaisi kuin pakon edessä.

      • Anonyymi

        Kerran mammanpoika aina mammanpoika.
        Naiset kyllä huomaa mamman helmoissa loisivan vässykän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerran mammanpoika aina mammanpoika.
        Naiset kyllä huomaa mamman helmoissa loisivan vässykän.

        Jokainen vastaantuleva nainen kyllä huomaa mammelinpojan.
        äitin pikku nössikkä.


    • ItsellinenNainen

      Minä en alkaisi seurustelemaan sellaisen miehen kanssa, joka yhä aikuisena asuu äitinsä tai vanhempiensa kanssa. Jos ikää jo on esim. 30 . Se kertoo minusta oma-aloitteisuuden, rohkeuden ja luonnollisen vanhemmista irrottautumisen tarpeen puuttumisesta. Lähteehän linnunpoikasetkin ajoissa pesästään - vertauskuvana.

      Minusta on luonnotonta ettei aikuinen ihminen halua asua ja olla omillaan, elää omaa elämäänsä. Se on mahdotonta jos asutaan saman katon alla vanhempien kanssa. Ehkä se kuuluu eteläeurooppalaiseen kulttuuriin, mutta ei suomalaiseen. Eikä tarvitsekaan kuulua.

      Suvussani on eräs 40v serkku"poika", joka yhä asuu vanhempiensa kanssa kerrostalokolmiossa - lapsuuden kodissaan. Eikä mitään aikomusta muuttaa pois, ei ole koskaan ollutkaan. On erittäin pihi luonne ja tulee eläminen ja asuminen näin moninverroin halvemmaksi, ilmankos on pojalle (miehestä en tässä yhteydessä puhuisi)rahaa kertynyt. Kuten arvata saattaa ei ole tyttöystäviä ollut jonoksi asti, ja miksiköhän?

      Ei tuollainen elämäntyyli välttämättä ole vanhemillekaan mukavaa. Hekin haluaisivat olla jo omassa rauhassa, eläkkeellä nauttia vielä terveinä elämästään. Jos tämmöinen tyyli joillekin sopii, niin mikäs siinä. Itse en kuitenkaan voisi koskaan ajatella sellaisen miehen kanssa olevani - ehdoton turn off.

      • Terkut yksiöstä

        Vanhempien luona asuminen hyvinkin 25-vuotiaaksi asti kuuluu käytännössä kaikkiin muihin kulttuureihin paitsi pohjoismaiseen kulttuuriin. Ja ehkä jonkin verran jenkkien kulttuuriin vois lukea ulos kanssa. Kaikkialla muualla arvostetaan perhettä; niin Keski- kuin Etelä- Euroopassakin, niin Afrikassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa kuin Itä-Euroopassakin. Ja niin arvostan minäkin, ja samalla halveksin sua ja muita itsekkäitä naisia.


      • ItsellinenNainen
        Terkut yksiöstä kirjoitti:

        Vanhempien luona asuminen hyvinkin 25-vuotiaaksi asti kuuluu käytännössä kaikkiin muihin kulttuureihin paitsi pohjoismaiseen kulttuuriin. Ja ehkä jonkin verran jenkkien kulttuuriin vois lukea ulos kanssa. Kaikkialla muualla arvostetaan perhettä; niin Keski- kuin Etelä- Euroopassakin, niin Afrikassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa kuin Itä-Euroopassakin. Ja niin arvostan minäkin, ja samalla halveksin sua ja muita itsekkäitä naisia.

        Joo, halveksi vaan ihan vapaasti. Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta opettele ensin lukemaan. Puhuin siis 30 ikäisistä henkilöistä enkä alle 25v. Esimerkkihenkilökin on jo 40v.


      • Terkut yksiöstä
        ItsellinenNainen kirjoitti:

        Joo, halveksi vaan ihan vapaasti. Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta opettele ensin lukemaan. Puhuin siis 30 ikäisistä henkilöistä enkä alle 25v. Esimerkkihenkilökin on jo 40v.

        sun tyyliset naiset pitäis turn offina esimerkiksi 23-vuotiaan miehen kohdalla mahdollista kotona asumista. Turhaa puutut yksityiskohtiin.


      • ItsellinenNainen
        Terkut yksiöstä kirjoitti:

        sun tyyliset naiset pitäis turn offina esimerkiksi 23-vuotiaan miehen kohdalla mahdollista kotona asumista. Turhaa puutut yksityiskohtiin.

        Kuin minä itse mitä pidän parempana ja mitä en. Eli tämä viimesin huomatuksesi ei kohdallani pidä paikkaansa ollenkaan. Toistan - edelleenkin puhun niistä 30v henkilöistä. Kun et muuta argumenttiä enää keksi niin pitää takertua epäolennaisuuksiin (sun tyyliset naiset ym.) Mistä sinä minun tai kenenkään muun tyylin tiedät, by the way.

        Etelä-Euroopan maissa aikuiset lapset/lapsi eivät asu vanhempien luona siis 30-vuotiaana vain sen ihailemasi "perhekeskeisyyden ja arvostuksen" vuoksi. Vaan käytännön syistä, useimmiten pakosta (vaikea asuntotilanne, työttömyys, pieni palkka). Jotkut arvostavat valmiita palveluita (vaate-, ruokahuolto toimii, asuminen halvempaa). Ihan "raadolliset" syyt eikä välttämättä ollenkaan tuo niin jalot mittasuhteet saanut käsite "perhekeskeisyys". Tämän tiedän kokemusta, siellä usein vierailleena italialaisen tuttavaperheen kautta missä asuu tälläinen "mammanpoika".

        Kukahan senkin määrittelisi mitä tarkoittaa. Perhettä voi muutenkin arvostaa kuin asumalla saman kanton alla viisikymppiseksi. Itse arvostan suuresti perhetä ja haluankin antaa vanhempieni nauttia vielä terveistä eläkepäivistä, aikaa itselleen, tehdä niitä asioita mitä ei nuorempanan voinut. Ilman, että pyörisin taakkana nurkissa vielä nelikymppisenä. Se vasta kertoisikin arvostuksen puuttesta heitä kohtaan. Ovat osansa tehneet kun ovat minut itenäiseksi, oma-aloitteiseksi, vastuuntuntoiseksi ja fikuksi aikuiseksi saattaneet. Nyt on heidän vuoronsa "relata".


      • kotona..
        ItsellinenNainen kirjoitti:

        Kuin minä itse mitä pidän parempana ja mitä en. Eli tämä viimesin huomatuksesi ei kohdallani pidä paikkaansa ollenkaan. Toistan - edelleenkin puhun niistä 30v henkilöistä. Kun et muuta argumenttiä enää keksi niin pitää takertua epäolennaisuuksiin (sun tyyliset naiset ym.) Mistä sinä minun tai kenenkään muun tyylin tiedät, by the way.

        Etelä-Euroopan maissa aikuiset lapset/lapsi eivät asu vanhempien luona siis 30-vuotiaana vain sen ihailemasi "perhekeskeisyyden ja arvostuksen" vuoksi. Vaan käytännön syistä, useimmiten pakosta (vaikea asuntotilanne, työttömyys, pieni palkka). Jotkut arvostavat valmiita palveluita (vaate-, ruokahuolto toimii, asuminen halvempaa). Ihan "raadolliset" syyt eikä välttämättä ollenkaan tuo niin jalot mittasuhteet saanut käsite "perhekeskeisyys". Tämän tiedän kokemusta, siellä usein vierailleena italialaisen tuttavaperheen kautta missä asuu tälläinen "mammanpoika".

        Kukahan senkin määrittelisi mitä tarkoittaa. Perhettä voi muutenkin arvostaa kuin asumalla saman kanton alla viisikymppiseksi. Itse arvostan suuresti perhetä ja haluankin antaa vanhempieni nauttia vielä terveistä eläkepäivistä, aikaa itselleen, tehdä niitä asioita mitä ei nuorempanan voinut. Ilman, että pyörisin taakkana nurkissa vielä nelikymppisenä. Se vasta kertoisikin arvostuksen puuttesta heitä kohtaan. Ovat osansa tehneet kun ovat minut itenäiseksi, oma-aloitteiseksi, vastuuntuntoiseksi ja fikuksi aikuiseksi saattaneet. Nyt on heidän vuoronsa "relata".

        asumiseen suomessakin voi olla syy jokin vaikeus, vaikka masennus.


      • Terkut yksiöstä
        ItsellinenNainen kirjoitti:

        Kuin minä itse mitä pidän parempana ja mitä en. Eli tämä viimesin huomatuksesi ei kohdallani pidä paikkaansa ollenkaan. Toistan - edelleenkin puhun niistä 30v henkilöistä. Kun et muuta argumenttiä enää keksi niin pitää takertua epäolennaisuuksiin (sun tyyliset naiset ym.) Mistä sinä minun tai kenenkään muun tyylin tiedät, by the way.

        Etelä-Euroopan maissa aikuiset lapset/lapsi eivät asu vanhempien luona siis 30-vuotiaana vain sen ihailemasi "perhekeskeisyyden ja arvostuksen" vuoksi. Vaan käytännön syistä, useimmiten pakosta (vaikea asuntotilanne, työttömyys, pieni palkka). Jotkut arvostavat valmiita palveluita (vaate-, ruokahuolto toimii, asuminen halvempaa). Ihan "raadolliset" syyt eikä välttämättä ollenkaan tuo niin jalot mittasuhteet saanut käsite "perhekeskeisyys". Tämän tiedän kokemusta, siellä usein vierailleena italialaisen tuttavaperheen kautta missä asuu tälläinen "mammanpoika".

        Kukahan senkin määrittelisi mitä tarkoittaa. Perhettä voi muutenkin arvostaa kuin asumalla saman kanton alla viisikymppiseksi. Itse arvostan suuresti perhetä ja haluankin antaa vanhempieni nauttia vielä terveistä eläkepäivistä, aikaa itselleen, tehdä niitä asioita mitä ei nuorempanan voinut. Ilman, että pyörisin taakkana nurkissa vielä nelikymppisenä. Se vasta kertoisikin arvostuksen puuttesta heitä kohtaan. Ovat osansa tehneet kun ovat minut itenäiseksi, oma-aloitteiseksi, vastuuntuntoiseksi ja fikuksi aikuiseksi saattaneet. Nyt on heidän vuoronsa "relata".

        että monessa paikassa myös esimerkiksi asuntotilanteen vaikeus pidentää kotona-asumista, näin esimerkiksi Keski-Euroopan ruuhka-alueilla. Mutta kertoisitko sitten, miksi pääkaupunkiseudun ikuisesti kuumentuneilla asuntomarkkinoilla 20-v. poikien ja tyttöjen täytyy viimeistään etsiä joku sikahintainen vuokrakämppä, sen sijaan että asuisivat vanhempien kanssa ja saisivat kasvaa rauhassa aikuisiksi. Usein itse asiassa muuttavat jo 18-v:näkin, tai vielä aikaisemmin.

        Minä voin vastata. Yleisen mielipiteen painostavuuden takia. Yleisen mielipiteen, mitä sunlaiset itsekkyyden papittaret palvoo joka vitun paikassa.


      • ItsellinenNainen
        Terkut yksiöstä kirjoitti:

        että monessa paikassa myös esimerkiksi asuntotilanteen vaikeus pidentää kotona-asumista, näin esimerkiksi Keski-Euroopan ruuhka-alueilla. Mutta kertoisitko sitten, miksi pääkaupunkiseudun ikuisesti kuumentuneilla asuntomarkkinoilla 20-v. poikien ja tyttöjen täytyy viimeistään etsiä joku sikahintainen vuokrakämppä, sen sijaan että asuisivat vanhempien kanssa ja saisivat kasvaa rauhassa aikuisiksi. Usein itse asiassa muuttavat jo 18-v:näkin, tai vielä aikaisemmin.

        Minä voin vastata. Yleisen mielipiteen painostavuuden takia. Yleisen mielipiteen, mitä sunlaiset itsekkyyden papittaret palvoo joka vitun paikassa.

        On sulle väännettävä - toistan jo toistamiseen etten ole puhunut mistään 20-25v kotona-asumisesta vaan edelleenkin 30v. Koko ajan viet keskustelua väärään suuntaan, kun et kerta kaikkiaan osaa argumeoida, ja tartut epäolennaisuuksiin! Hyvää päivänjatkoa!


      • Terkut yksiöstä
        ItsellinenNainen kirjoitti:

        On sulle väännettävä - toistan jo toistamiseen etten ole puhunut mistään 20-25v kotona-asumisesta vaan edelleenkin 30v. Koko ajan viet keskustelua väärään suuntaan, kun et kerta kaikkiaan osaa argumeoida, ja tartut epäolennaisuuksiin! Hyvää päivänjatkoa!

        Nuoremmat sukupolvet ottavat mallia sinusta ja puheistasi. Siten jos kolmekymppiset vänkäävät joka paikassa "itsenäisyydestä", ja elävät teini-ikäänsä yhä uudelleen ja uudelleeen, niin sama väärä asenne siirtyy myös nuorempiin sukupolviin. Siirtyy sen takia, että kolmekymppisten on pakko koko ajan hehkuttaa sitä "itsenäisyys" -scheissea esimerkiksi netissä, kuten sinä teit.


      • 0lenkoMies
        Terkut yksiöstä kirjoitti:

        Vanhempien luona asuminen hyvinkin 25-vuotiaaksi asti kuuluu käytännössä kaikkiin muihin kulttuureihin paitsi pohjoismaiseen kulttuuriin. Ja ehkä jonkin verran jenkkien kulttuuriin vois lukea ulos kanssa. Kaikkialla muualla arvostetaan perhettä; niin Keski- kuin Etelä- Euroopassakin, niin Afrikassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa kuin Itä-Euroopassakin. Ja niin arvostan minäkin, ja samalla halveksin sua ja muita itsekkäitä naisia.

        Minä teeskentelen, että asun yksin, todellisuudessa siipeilen äitillä.
        Toivottavasti kukaan ei tajua.
        Olenko mies?


      • 0lo0menalla
        ItsellinenNainen kirjoitti:

        Joo, halveksi vaan ihan vapaasti. Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta opettele ensin lukemaan. Puhuin siis 30 ikäisistä henkilöistä enkä alle 25v. Esimerkkihenkilökin on jo 40v.

        Parisuhteeseen kelpaamaton haluaa asua äidillä, sehän on selvä.
        Ei pelkoa maineen menetyksestä.


      • 0taLääkettä
        kotona.. kirjoitti:

        asumiseen suomessakin voi olla syy jokin vaikeus, vaikka masennus.

        Masennus on nynnykkien muotisairaus.


      • Anonyymi
        Terkut yksiöstä kirjoitti:

        Vanhempien luona asuminen hyvinkin 25-vuotiaaksi asti kuuluu käytännössä kaikkiin muihin kulttuureihin paitsi pohjoismaiseen kulttuuriin. Ja ehkä jonkin verran jenkkien kulttuuriin vois lukea ulos kanssa. Kaikkialla muualla arvostetaan perhettä; niin Keski- kuin Etelä- Euroopassakin, niin Afrikassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa kuin Itä-Euroopassakin. Ja niin arvostan minäkin, ja samalla halveksin sua ja muita itsekkäitä naisia.

        "Vanhempien luona asuminen hyvinkin 25-vuotiaaksi asti kuuluu käytännössä kaikkiin muihin kulttuureihin paitsi pohjoismaiseen kulttuuriin."

        Riippuu siitäkin kuuluuko kulttuurin ja uskontoon se että on oltava seksuaalisesti korkkaamattomia tai teeskennelläänkö sellaista. Kaksinaismoraalia. Etelä-Euroopassa on perinteisesti muutettu omaan kotiin vasta ku on menty naimisiin ja tarkoitus perustaa perhe. Ja naimisiin on menty nuorempina. Käytännössä nuoret on menneet kuta kuinkin ekan seurustelukumppanin kanssa naimisiin jotta pääsis kotoa ja harrastamaan seksiä. Avioliitossa on sitten voinut ottaa sivukumppanin. Kiire on tullut jos nainen pamahtaa paksuksi kun ehkäisykin on ollut kiellettyä ja tulee haulikkohäät kuten meilläkin ennen. Nyt kun ihmisiä on liikaa ja työtä vähemmän, naimisiinmenokin viivästyy kun ei ole toimeentuloa. Nykyaika ja naisten vastuu omasta elämästä ja elatuksesta on muuttanut näitäkin tapoja. Meillä uskonto ei vaikuta niin kuin katolisissa maissa näihin naimatapoihin. Ja muuhunkaan yhteiskuntaan.


      • Anonyymi

        Itsellinen Nainen,
        Sinä et ymmärrä miten iso säästö tulee kun asuu vanhalla äitikällä. Jos ei kelpaa parisuhteeseen ja ei työtä saa. Muutenkin pääsee paljon helpommalla.
        Kela korvaus ei riitä enää kaljaan ja tupakkaan jos asuu omassa asunnossa.


      • Anonyymi
        ItsellinenNainen kirjoitti:

        Joo, halveksi vaan ihan vapaasti. Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta opettele ensin lukemaan. Puhuin siis 30 ikäisistä henkilöistä enkä alle 25v. Esimerkkihenkilökin on jo 40v.

        HÄH!? 40v mies asuu äiteellä.
        Varmaan kova naistenmies. Ruah.
        Sukulaiset nauraa.


      • Anonyymi
        Terkut yksiöstä kirjoitti:

        sun tyyliset naiset pitäis turn offina esimerkiksi 23-vuotiaan miehen kohdalla mahdollista kotona asumista. Turhaa puutut yksityiskohtiin.

        23v aivan normal ikä asua äitillä, pullasorsa paskoo housuun vielä 40 MAAMMAA nurkkiin.

        Äiti imettää aikuista vauvaa.


      • Anonyymi
        kotona.. kirjoitti:

        asumiseen suomessakin voi olla syy jokin vaikeus, vaikka masennus.

        Masennus on selkärangattomien mammanpoikien muotitauti.

        Paskaa housuun aina kun mahdollista.


      • Anonyymi
        Terkut yksiöstä kirjoitti:

        Vanhempien luona asuminen hyvinkin 25-vuotiaaksi asti kuuluu käytännössä kaikkiin muihin kulttuureihin paitsi pohjoismaiseen kulttuuriin. Ja ehkä jonkin verran jenkkien kulttuuriin vois lukea ulos kanssa. Kaikkialla muualla arvostetaan perhettä; niin Keski- kuin Etelä- Euroopassakin, niin Afrikassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa kuin Itä-Euroopassakin. Ja niin arvostan minäkin, ja samalla halveksin sua ja muita itsekkäitä naisia.

        Tämän vuoksi nämä 25 vuotiaat ovat Italiassa ja U.S.A:ssa varakkaampia kuin pohjoismaissa, varsinkin kun erityisesti yhdysvalloissa käyvät töissäkin. Suomalainen käsitys itsenäistymisestä on sitä että sossu maksaa. White trash nainen/mies joka elää tulonsiirroilla yksiössään on mielestäni surkeampi tapaus kuin vastuullisesti itsenäistyvä joka kustantaa lystin omasta pussistaan, joko opintovelalla tai sitten töissä käymällä. Suomessa saa enemmän hopeatarjottimella mitä surkeammin hoidat asiasi (esim. ongelma nuoret/teini äidit).


      • Anonyymi
        Terkut yksiöstä kirjoitti:

        sun tyyliset naiset pitäis turn offina esimerkiksi 23-vuotiaan miehen kohdalla mahdollista kotona asumista. Turhaa puutut yksityiskohtiin.

        Kyllä luonto ajaa aikamies 40 takaisin äitinsä helmoihin loisimaan.
        Mitä vässykkä luonnolleen mahtaa.


      • Anonyymi
        kotona.. kirjoitti:

        asumiseen suomessakin voi olla syy jokin vaikeus, vaikka masennus.

        ainahan vässykkä masentaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä luonto ajaa aikamies 40 takaisin äitinsä helmoihin loisimaan.
        Mitä vässykkä luonnolleen mahtaa.

        Naapurissa asuu 40 aikamiespoika vanhempiensa kanssa. Töissä hän kyllä käy, mutta kotonaan ei pistä tikkua ristiin. Vanhemmat siellä nurmikot leikkaa, lumet kolaa,, matot tamppaa jne, ei koskaan tämä ”poika”. Vapaa-aikansa hän viettää omassa huoneessaan tietokoneensa ääressä odotellen kutsua valmiiseen ruokapöytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurissa asuu 40 aikamiespoika vanhempiensa kanssa. Töissä hän kyllä käy, mutta kotonaan ei pistä tikkua ristiin. Vanhemmat siellä nurmikot leikkaa, lumet kolaa,, matot tamppaa jne, ei koskaan tämä ”poika”. Vapaa-aikansa hän viettää omassa huoneessaan tietokoneensa ääressä odotellen kutsua valmiiseen ruokapöytään.

        Pitäähän vässykänkin syödä.


      • Anonyymi
        ItsellinenNainen kirjoitti:

        Joo, halveksi vaan ihan vapaasti. Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta opettele ensin lukemaan. Puhuin siis 30 ikäisistä henkilöistä enkä alle 25v. Esimerkkihenkilökin on jo 40v.

        Esimerkkihenkilö on tällä hetkellä 65v äitin helmoissa edelleen pyörivä loispaska.


      • Anonyymi
        ItsellinenNainen kirjoitti:

        Joo, halveksi vaan ihan vapaasti. Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta opettele ensin lukemaan. Puhuin siis 30 ikäisistä henkilöistä enkä alle 25v. Esimerkkihenkilökin on jo 40v.

        Heh, aikaa on kulunut. Nyt tuo vässykkä on jo eläkkeelle päässyt 65v nyhverönössykkä.
        Edelleen äitinsä helmoissa.


      • Anonyymi
        0lenkoMies kirjoitti:

        Minä teeskentelen, että asun yksin, todellisuudessa siipeilen äitillä.
        Toivottavasti kukaan ei tajua.
        Olenko mies?

        Ei tietenkään tajua.
        0let hyvä mies.


      • Anonyymi
        0lenkoMies kirjoitti:

        Minä teeskentelen, että asun yksin, todellisuudessa siipeilen äitillä.
        Toivottavasti kukaan ei tajua.
        Olenko mies?

        0let kyllä mies.
        housuunpaskoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurissa asuu 40 aikamiespoika vanhempiensa kanssa. Töissä hän kyllä käy, mutta kotonaan ei pistä tikkua ristiin. Vanhemmat siellä nurmikot leikkaa, lumet kolaa,, matot tamppaa jne, ei koskaan tämä ”poika”. Vapaa-aikansa hän viettää omassa huoneessaan tietokoneensa ääressä odotellen kutsua valmiiseen ruokapöytään.

        Meillä päin ihan normaalia.
        t. yksiöjankuttaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naapurissa asuu 40 aikamiespoika vanhempiensa kanssa. Töissä hän kyllä käy, mutta kotonaan ei pistä tikkua ristiin. Vanhemmat siellä nurmikot leikkaa, lumet kolaa,, matot tamppaa jne, ei koskaan tämä ”poika”. Vapaa-aikansa hän viettää omassa huoneessaan tietokoneensa ääressä odotellen kutsua valmiiseen ruokapöytään.

        Vaan kun näitä on tämänikäisiä ihan samanlaisia naisiakin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun näitä on tämänikäisiä ihan samanlaisia naisiakin!

        Eivätkä käy edes töissä. Tavarakasat vain lisääntyy, postihan sitä toimittaa.


      • Anonyymi

        Ei tarvitse tehdä mitään kun loisii äitillä.

        t. yksiöjankuttaja


      • Anonyymi
        0lenkoMies kirjoitti:

        Minä teeskentelen, että asun yksin, todellisuudessa siipeilen äitillä.
        Toivottavasti kukaan ei tajua.
        Olenko mies?

        Olet taitava teeskentelijä.


      • Anonyymi
        kotona.. kirjoitti:

        asumiseen suomessakin voi olla syy jokin vaikeus, vaikka masennus.

        Syy on viina.


      • Anonyymi

        Mä sitä kun olenkin äitini kanssa naimisissa ollen 34-vuotias mies ja äitininon 84-vuotias vaimoni. Niinhän mulle väitetään ettei muka pidä paikkaansa mutta asiat nyt vaan on näin.


    • Yh-äiti

      Poikani on minulle rakkain ihminen maailmassa, mutta jos hän vielä 25-vuotiaana haluaisi pyöriä nurkissa niin tuntisin itseni aika lailla epäonnistuneeksi kasvattajaksi. Jos hän ei sitä ennen tajuaisi muuttaa muualle niin muuttaisin itse. (Em. edellyttäen että hän pysyy terveenä niin mieleltään kuin ruumiiltaan.)

      Onneksi ainakaan tällä hetkellä sitä vaaraa ei näytä olevan. "Viittä vaille täysi-ikäisenä" hän on jo ensi lukukaudella lähdössä opiskelemaan toiseen kaupunkiin ja siis asumaan omilleen.

      Minulla äitinäkin on, yllätys yllätys, oma elämä. En ole olemassa vain aikuista lastani varten.

      • Anonyymi

        Nyt 2020 poikasi on 40v
        Edelleen nurkissa pyörivä vässykkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt 2020 poikasi on 40v
        Edelleen nurkissa pyörivä vässykkä.

        Laskit väärin.
        Nyt poika on 47v äitillä loisiva mies.
        äiti kuorii perunat


    • xor

      Hmm.. Valinta on vapaa ja aina voi valita toisin.. Sinänsä mielenkiintoinen aihe, mutta eihän tuohon uskalla kommentoida mitään, sillä aihetta käsitellään täällä "sinkku" ryhmässä luonnollisesti vain pariutumis-aspektista. Vai oliko se perimmäinen tarkoituksesi?

    • hone-y

      Suomi on tässä(kin) suhteessa outo maa. Kaikkien pitäisi olla yksin, että elämä olisi kunnioitettavaa. Luonnollinen yhteisöllisyys tuntuu puuttuvan täysin.

      Perheelläkin tarkoitetaan eristyneellä tavalla sitä ydinperhettä; vanhempia ja lapsia. Itse ainakin haluan ajatella perheekseni myös omat vanhempani ja sisarukseni sekä heidän lapsensa ja puolisonsa (kun sen aika on). Peräänkuulutankin sellaista laajempaa perhekäsitystä Etelä-Euroopan malliin. Vielä läheisimmät ystävät siihen sekaan ja perhekäsitys on ihana. Sellaisen ainakin itse haluan.

      Jostain syystä Suomessa ei haluta asua kimppakämpissä. Sopisi vanhuksille, nuorille ja aikuisellekin. Sinkkunakin voisi asua väljemmin ja halutessaan keskustassa, jos monta sinkkua jakaisi asumisen kustannukset (mielestäni asumisen ongelma Suomessa on nimenomaan sen kalleus). Vanhuksilla olisi seuraa ja apua toisistaan.

      Vapaa-ajan vietto on myös aika eristäytynyttä. Isäni kertoo usein juttua siitä, kuinka heidän naapurustoonsa aikanaan tuli ensimmäinen telkkari. Sitä samaa vekotinta kerääntyi katsomaan koko naapurusto vauvasta vaariin. Se oli siis sosiaalinen tapahtuma. Ja mitä telkkarin tuijottelu on nykyään? Jokaisella on omansa, jota sitten yksikseen katsellaan... Jotenkin masentavaa.

      • Utelo

        Itse asun kämppiksen kanssa, vaikka olen usean vuoden ollut työelämässä. Kun ei tuota ukkokultaa ole vielä löytynyt... Kämppis on minulle läheinen kuin sisko. Yksin olisi paljon yksinäisempää ja kalliimpaa. Nyt voi tehdä yhdessä ruokaa jne. Kuitenkin on molemmilla vapaus ja omat menot, halutessa sitten seuraa. Toinen on samassa talossa, mitään ei tarvitse puhua, mutta ei ole yksinäistä. Säästän kyllä omaa asuntoa varten, että ei tässä lopun elämää asuta. Nyt näin on hyvä.

        N30


    • Keinot0nMonet

      Pikku vinkkinä, jos äiti asuu kerrostalossa niin voi muuttaa viereiseen rappuun ja kukaan ei tajua.
      Kaljottelupäivinä voi sitten ryypiskellä omassa rauhassa.

      • silakloora

        Voit myös naapurina asuessa käydä syömässä wanhan ätisi silakkalaatikot

        säästyy rahaakin keppanaan


      • KelaKalle
        silakloora kirjoitti:

        Voit myös naapurina asuessa käydä syömässä wanhan ätisi silakkalaatikot

        säästyy rahaakin keppanaan

        Eläkepäivänä voi vipata satasen, mutsi ei sitä muista kumminkaan.


    • Anonyymi

      Vuosia juoneet aikuiset lapset asuvat äitinsä helmoissa kun eivät pysty itse ruokaa laittamaan tai kaupassa käymään. Rukkaset tippuu käsistä jos jotain pitäisi itse tehdä.

      • Anonyymi

        Tunnen valitettavasti pari tämmöstä jo nuorena alkoholisoitunutta. Saatetaan käydä töissäkin. Rahat menee huumeisiin ja viinaan. Vanhemmat tekee ja maksaa kaiken muun. 🤬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen valitettavasti pari tämmöstä jo nuorena alkoholisoitunutta. Saatetaan käydä töissäkin. Rahat menee huumeisiin ja viinaan. Vanhemmat tekee ja maksaa kaiken muun. 🤬

        Juoppo paska tarvii potkun perseeseen, eikä äitin lellimistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juoppo paska tarvii potkun perseeseen, eikä äitin lellimistä.

        Voihan äitikin olla jälkeenjäänyt.
        Jatkaa passata aikuista miestä.
        Pullasorsaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen valitettavasti pari tämmöstä jo nuorena alkoholisoitunutta. Saatetaan käydä töissäkin. Rahat menee huumeisiin ja viinaan. Vanhemmat tekee ja maksaa kaiken muun. 🤬

        Tai shoppailuun, mistå seuraa ylivelkaantuminen. Mikään raha ei säästy, muuttaa ei voi.


    • Anonyymi

      Taitaa olla äitillä loisiminen vajakin ainut haave elämässä.

    • Anonyymi

      Niin sehän onkin oudon ristiriitaista että täällä halveksitaan naisia ja nimitetään heitä pil*luiksi mutta kuitenkaan ei tulla toimeen ilman äitiä eli sitä pill*ua mistä itse on aikanaan maailmaan tullut. Olen monesti ajatellut että pidättekö äitiä yhtä "suuressa arvossa" kuin muitakin naisia? Miltä se tuntuu kun joku kaverinne puhuisi äidistänne nimityksellä "pil*lu? Onhan jokaisella äiti joka on nainen. Joku nainen on syöttänyt ja juottanut ja vaihtanut vaipat ja huolehtinut. Sitä naista täällä nimitetään pill*luksi?

      Kotona asuvassa miehessä on aina jotain vikaa jos ei pärjää ilman äitiä, vanhempia tai heidän elatustaan. Se vaan on naisen silmissä turn off. Olisi outoa jos 40 v mies veisi kotiinsa ja harrastaisi seksiä kun vanhemmat on seinän toisella puolella. Teininä tämän ymmärtää mutta seuraava kehitysvaihe on ottaa vastuu omasta elämästä. Tosin peräkammaripojalla ei seksiin taida olla vaaraa joutua, mikäli näistä jutuista voi päätellä jotain.

      Peräkammaripoika hakee naisesta vain toista äitiä tai elättäjää tai joka huolehtii kaikista tarpeista. Ei ole siis kasvanut oman elämän vastuuseen. Ei itse kykene olemaan turva suhteessa eikä anna mitään naiselle silloin kun nainen tarvitsee eikä pysty isäksi itse, joten naiset joutuu kasvattamaan ne lapset yhäreinä jos ei aborttiin päädy mikä todellakin parempi naisen vinkkelistä.

      Taustalla vinoutunut perhedynamiikka jos äidin ja pojan suhde liika läheinen. Isä usein juuri kunnoton ja riippuvuusongelmainen. Halveksii naisia ja kohtelee heitä huonosti joten malli kotoa? Onko täällä kirjoittavien naisia halveksivien isät just niitä jännämiehiä? Siltä musta vaikuttaa. Vanhempiakaan ei voi ikuisuuksiin syyttää vaan aikuisen tehtävä on hakea itselleen apua. Eikä sitä saa jos ei huomaa itsessään sitä muuttamisen tarvetta.

      • Anonyymi

        Looginen ajatus tuokin kyllä! Olen ainakin 80 prosenttisesti samaa mieltä. Jokin on vinossa jos ei halua itsenäistyä. Huom halua tai jopa SAA itsenäistyä. Sairasta.


      • Anonyymi

        Kyllä viimeistään alta 30 vuotiaan miehen ois syytä muuttaa omilleen ja itsenäistyä. 😱


    • Anonyymi

      Vanhan äitin tisikki maistuu vielä aikuisenakin.

      • Anonyymi

        Niinhän se vissiin. Mamma siivoo, pyykkää, kokkaa ja kuuntelee. Sitten seuraava joka nää tekee on se vaimoehdokas. Miehet tarttee äidinkorvikkeen ihan kehdosta hautaan asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se vissiin. Mamma siivoo, pyykkää, kokkaa ja kuuntelee. Sitten seuraava joka nää tekee on se vaimoehdokas. Miehet tarttee äidinkorvikkeen ihan kehdosta hautaan asti.

        Rapumiehet ovat kovimpia housuunkusevia mammeloita tutkimuksien mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rapumiehet ovat kovimpia housuunkusevia mammeloita tutkimuksien mukaan.

        Jokainen tuntee yhden äitin helmoissa loisivan Rapumiehen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tuntee yhden äitin helmoissa loisivan Rapumiehen.

        ei jää yhteen


    • Anonyymi

      Noo suomalaiset nyt kammoksuu kaikkea erilaista. Suomalainen kulttuuri ja tavat poikkeavat tietty tästä ja siihen on syynsä. Itselle on ihan sama jos seukkailen miehen kanssa joka asuu vanhemmilla mutta jos se suhde syvenee ja se edelleen vaan asuu vanhemmilla ja käy ihan vaikka töissäkin sieltä eikä edes suunnittele muuttamista kanssani yhteen niin jättäisin. Ei jaksaisi jatkuvasti vuodesta toiseen tapailla siellä vanhemmilla, omassa kämpässä, hotellissa tai jossain muualla...
      Musta ois outoa että toinen ei halua muuttaa pois kotoa koskaan, edes sen oikean tavatessaan. Siinä alkaa käymään kaikki vaihtoehdot läpi että mistä kiikastaa? Onko jotenkin pimahtaneet vanhemmat jotka ei anna toisen lähteä omilleen ja pitää tätä "ainokaistaan" ikipentuna tai joku sairaus jollain tai taloudellinen riippuvuus tai vain jtn tämmöistä.

      Mutta siis väliaikaisesti tai tiettyyn pisteeseen asti normaalia.

    • Niin mähän asuin äitini kanssa 27-vuotiaaseen asti, eli viime syksyyn asti jolloin äitini joutui sairaalaan ja nyt helmikuussa hän sitten nukkui pois. Kuviohan ei mennyt niin, että hän olisi laittanut mulle ruuat, pessyt pyykit jne. vaan mä pyöritin omaa arkeani ja oikeastaan aika monessa asiassa autoin myös häntä. Säästin pitkän pennin asumiskuluissa yms.

      Mutta nyt viime syksyn jälkeen olen huomannut yhden asian mitä ei voi numeroissa mitata, nimittäin vapauden. Voin olla myöhään yöllä jossain ilman että tarvii ilmoittaa kotiintuloaikoja tai vastailla puheluihin, kutsua vieraita vapaasti, tehdä hankintoja omaa järkeä käyttäen, tehdä kotiaskareita siihen kellonaikaan kun huvittaa jne. Enkä tiedä kuinka paljon äiti konkreettisesti kontrolloi tekemisiäni, mutta alitajuisesti lähes kaikki asiat piti hyväksyttää hänen kautta, piti ilmoittaa menoista, kohtelu oli sellaista etten muka ikinä tekisi mitään ja sitten kun tein niin alkoi se varoittelu, hyssyttely, tms. lätinä.

      Mut turha näistä on tässä kohtaa jossitella. Eteenpäin vaan elämässä :)

      • Jännä lukea, mihin sävyyn olen aiheesta kirjoittanut aika tarkalleen pari vuotta sitten. Tuntuu että tekstissä on ripaus jonkinlaisia tulevaisuudenunelmia mukana, vielä tuohon aikaan tosiaan oli joitain kavereita keitä nähdä, ja tuota vapauskäsitettä en kyllä ihan yhdessä yössä sisäistänyt. Tuossakin kirjoitin, että voin olla myöhään hereillä tai jossain poissa kotoa ilman että tarvitsee kysellä lupia tai olla huolissaan miten asiat kotona menee sillä välin, mutta mun unirytmihän nyt oli vuosikausia aivan oman luontaisen rytmini vastainen. Toki juominenkin vaikutti osaltaan, mutta noin muuten mun oli pakko ottaa muutama tunti omaa aikaa päivän päätteeksi, ja nukkua hitusen pidempään kuin äitini.

        Viime aikoina, tai oikeastaan ihan jo viime kesästä asti olen tajunnut tuonkin asian todellisen laidan, eli nyt voin nukkua oman rytmini mukaisesti joka tottakai parantaa ihmisen kokonaishyvinvointia osaltaan. Jos välillä nukuttaa iltaysiltä ja herään kuudelta, niin mikäs siinä yksin asuessa. Tai jos tykkään joskus katsoa telkkaria vaikka johonkin 23-00 asti ja nukun aamukasiin, niin eipähän aamulla kuulu askeleiden tömähtelyä saati korviariipivän ärsyttävää "huomentaaaaa" toivotusta.

        Noihin muihin kohtiin, kuten kotitalouden hankintoihin, työjuttujen ja kotinurkkien töiden aikatauluttamiseen, apukäsien pyytämiseen joihinkin töihin jne. liittyen oma suhtautumiseni ei ole kauheasti tässä muuttunut.

        Tätä mä olen jo moneen kertaan jauhanut palstalla ja pohtinut, onkohan syynä ollut korona, alkoholiraittiuteni, yksinasumiseni, jotkut viime vuosikymmenen aikaiset Venäjä-heitot, vai mikä, mutta aika lailla näihin aikoihin viime vuonna, mulla on viimeksi ollut sosiaalista elämää suurinpiirtein oman ikäluokkani viiteryhmään kuuluvien ihmisten kanssa, ja sitä ennen alkuvuodesta 2021 eräs toinen kaverini kävi kahdesti täällä. Jätin tästä laskelmasta siis pois suuriin ikäluokkiin kuuluneet apukädet kotinurkkien hommissa, sekä tutut asiakkaani jos ollaan töiden ohessa maailmaa parannettu.

        Sen nyt vielä jotenkin ymmärsin ja nielin, että kaverini kävivät täällä loppujen lopuksi aika harvoin, kun äitini aina tavalla tai toisella varjosti sitä asiaa. Lapsuudessa ja teini-iässä oli tosiaan hyvin kontrolloiva, ja sitten myöhemmin usean vuoden ajan fyysisesti sairas erilaisine rajoitteineen. Eikä siinä mitään, hän tuli viimeisinä vuosinaan kaverieni kanssa ihan hyvin juttuun eikä katsonut heitä enää pahalla, mutta väistämättä on herännyt kysymys moniko tuli tänne "velvollisuudentunteesta" moikkaamaan samalla myös häntä 🙄 Luulisi, ettei yksinasuminen ainakaan olisi este nuorten aikuisten sosiaaliselle elämälle yms. tai edes säännölliselle yhteydenpidolle viesteillä, mutta toisin on näköjään käynyt.


      • p234racing kirjoitti:

        Jännä lukea, mihin sävyyn olen aiheesta kirjoittanut aika tarkalleen pari vuotta sitten. Tuntuu että tekstissä on ripaus jonkinlaisia tulevaisuudenunelmia mukana, vielä tuohon aikaan tosiaan oli joitain kavereita keitä nähdä, ja tuota vapauskäsitettä en kyllä ihan yhdessä yössä sisäistänyt. Tuossakin kirjoitin, että voin olla myöhään hereillä tai jossain poissa kotoa ilman että tarvitsee kysellä lupia tai olla huolissaan miten asiat kotona menee sillä välin, mutta mun unirytmihän nyt oli vuosikausia aivan oman luontaisen rytmini vastainen. Toki juominenkin vaikutti osaltaan, mutta noin muuten mun oli pakko ottaa muutama tunti omaa aikaa päivän päätteeksi, ja nukkua hitusen pidempään kuin äitini.

        Viime aikoina, tai oikeastaan ihan jo viime kesästä asti olen tajunnut tuonkin asian todellisen laidan, eli nyt voin nukkua oman rytmini mukaisesti joka tottakai parantaa ihmisen kokonaishyvinvointia osaltaan. Jos välillä nukuttaa iltaysiltä ja herään kuudelta, niin mikäs siinä yksin asuessa. Tai jos tykkään joskus katsoa telkkaria vaikka johonkin 23-00 asti ja nukun aamukasiin, niin eipähän aamulla kuulu askeleiden tömähtelyä saati korviariipivän ärsyttävää "huomentaaaaa" toivotusta.

        Noihin muihin kohtiin, kuten kotitalouden hankintoihin, työjuttujen ja kotinurkkien töiden aikatauluttamiseen, apukäsien pyytämiseen joihinkin töihin jne. liittyen oma suhtautumiseni ei ole kauheasti tässä muuttunut.

        Tätä mä olen jo moneen kertaan jauhanut palstalla ja pohtinut, onkohan syynä ollut korona, alkoholiraittiuteni, yksinasumiseni, jotkut viime vuosikymmenen aikaiset Venäjä-heitot, vai mikä, mutta aika lailla näihin aikoihin viime vuonna, mulla on viimeksi ollut sosiaalista elämää suurinpiirtein oman ikäluokkani viiteryhmään kuuluvien ihmisten kanssa, ja sitä ennen alkuvuodesta 2021 eräs toinen kaverini kävi kahdesti täällä. Jätin tästä laskelmasta siis pois suuriin ikäluokkiin kuuluneet apukädet kotinurkkien hommissa, sekä tutut asiakkaani jos ollaan töiden ohessa maailmaa parannettu.

        Sen nyt vielä jotenkin ymmärsin ja nielin, että kaverini kävivät täällä loppujen lopuksi aika harvoin, kun äitini aina tavalla tai toisella varjosti sitä asiaa. Lapsuudessa ja teini-iässä oli tosiaan hyvin kontrolloiva, ja sitten myöhemmin usean vuoden ajan fyysisesti sairas erilaisine rajoitteineen. Eikä siinä mitään, hän tuli viimeisinä vuosinaan kaverieni kanssa ihan hyvin juttuun eikä katsonut heitä enää pahalla, mutta väistämättä on herännyt kysymys moniko tuli tänne "velvollisuudentunteesta" moikkaamaan samalla myös häntä 🙄 Luulisi, ettei yksinasuminen ainakaan olisi este nuorten aikuisten sosiaaliselle elämälle yms. tai edes säännölliselle yhteydenpidolle viesteillä, mutta toisin on näköjään käynyt.

        Ei mun aiemman nikin höpinöihin verrattuna perusajatukseni ole kauheasti muuttunut, eli kyllä mulla meni nuoruudessa paljon sosiaalista elämää ohi, enkä nykytilanteessani saa mielestäni ulosmitattua kaikkea mahdollista potentiaalia ihmissuhteisiin, harrastuksiin yms. Tuolloin El Plan oli vielä avoin juttu, ja välit muodollisesti kunnossa lähipiiriin ennen sitä pikkuriitaa kesällä, niin ehkä kirjoituksen sävykin vähän erilainen nykyiseen verrattuna. 🙄

        Mä olen myöskin saanut vastauksia moniinkin asioihin, joista osan voin mainita tai olen jo maininnutkin palstalla, ja joitain asioita en levittele täällä, mutta ymmärrän sinänsä perusteeksi miksi näkeminen kaverien kanssa on ollut suht vähäistä. Ei niinkään mitään mitä mä olisin sanonut tai tehnyt, mutta ihmiset menee elämässään eteenpäin, ja mä tässä olen se kolmikymppinen teini 😅

        Silti eniten tässä on itseäkin ihmetyttänyt jonkinlainen osittainen anteeksianto äidin muistoa kohtaan huonoista valinnoista huolimatta.

        Edelleenkin rautalangasta väännettynä kesällä oli se 3kk kuoppa jolloin tuloni oli asumistuki 77e/kk ja sivutoimisen firmani matalien satasten kauppoja/kk. Poissa oli sairauspäiväraha tai työmarkkinatuki 540e/kk. Kassasta puuttui 600e, käytännössä kahteen sähkölaskuun, joiden eräpäivistä halusin osaltani pitää kiinni. Ja kesällä huomasin autoni osittaisen ennakoivan katsastushuollontarpeen, ja katsastuksen ajankohta sitten taas osui samoille viikoille työkyvyttömyyspäätöstä odotellessa. Äitivainaan suunnilleen viimeisten henkäystensä viisauksien vastaisesti rohkaistuin kysymään jompaankumpaan asiaan tukea sylikummeiltani.

        Viikon kun asia roikkui lukukuittauksena ja menin uudestaan asiaan, niin tosiaan keskusteluun vedettiin rokotteet, lääkkeeni, sitä edellisen kesän vastuullinen liikennekäyttäytyminen, se että deukrainasaatio tuntuu kukkarossa talousjuttujen kautta sekä erilaisten hyvesignalointi-ilmiöiden muodossa etc. ja otettiin puheeksi isoisän 80-luvulla hylkäämä rautaromukasa keskellä ei mitään.

        Siinä kohtaa kun jo tajusin paikkani arvojärjestyksessä, niin ostin pakkoraossa ton Volkkarin alle tonnilla, rahoituksella. Kieltämättä vähän jännän äärellä, että jos päätös menee läpi niin auto maksetaan omaksi, pistetään toinenkin kuntoon, ja sähkölaskut ajan tasalle. Plan B olisi ollut jatkossa työmarkkinatuki 540e/kk ja maksettavana olisi ollut tuolta 3kk ajalta vajaan tonnin auto, vajaan tonnin edestä laskuja, ja jatkossa olisi edelleen juossut nämä nykyiset ~200e sähkölaskut.

        Homma vain jatkui ja jatkui, kun tasan tiesivät mun suurimmaksi kipupisteeksi ja traumaksi kaikki aiemmat maakaupat, lupien kyselemisen joitain epäselviä puita varten jne. niin sitten olisi pitänyt hattu kourassa kysellä lupaa nuorelta isännältä, ja olisin saanut niistä maatalouskoneromuista ehkä 70€, mutta ei mitään asiaa tavallisella henkilöautolla tai pienellä traktorillakaan niiden äärelle.

        No ei siinä. El Plan meni läpi, sähkölaskut halpenivat, VW on kauan sitten maksettu omaksi, Honda leimattu jne. niin mä kyllä tein harvinaisen selväksi etten aio koskea niihin pitkällä tikullakaan. Ja lopuksi nauroin päälle, että kummasti "sekakäyttäjään" luotettiin, kun sama lääkitys mulla jo ryypätessä oli, mutta silloin kaikki oli toki helppo laittaa pelkän kännin piikkiin. Jokainen voi mielessään arvuutella ja laskeskella yhteen vaikkapa arkun, uurnan, kukkien, kakun, virastoasiointien jne. kuluja, sekä perintöveroja, joista mut nähtiin suoriutuvan silloin esimerkillisesti.

        Niin tollasen kylmän suihkun jälkeen elämäni käytännössä tärkeimpien viikkojen aikana, on se osittainen anteeksianto äitiä kohtaan helpompaa. Kuten olen kertonutkin, niin järjesti kuitenkin oman aivosyöpänsä aikana aina mulle apua kun näki että sitä tarvitsin, ja voin huonoiten. Nyt taas luottamus oli näköjään halvempi kuin 600e tai ohuempi kuin Hondan helmat, ja ihan muussa ketjussa pohdin hiljattain edes osapuilleen loogista selitystä tuolle kohtelulle. Eli lyhyesti ja ytimekkäästi, niin nyt on vuokranantajien ja työnantajien markkinat, eikä sinne lähellekään kaivata mun kaltaista vähemmän konsensusmielistä tyyppiä. 🙄 Todellakin onnistuivat työntämään etäälle, jos se tarkoituksena oli.

        Ja jos haluaa taikauskoiseksi tms. ryhtyä, niin pakko sanoa että äitini pääsi kyllä oikeaan aikaan pois. Voi mitä hulluutta tää olisi ollut korona-aikana, nyt sähköä säästäessä, miten hän olisi ottanut sen haimatulehdukseni joka vain odotti tuloaan joka tapauksessa jne. Raskasta olisi ollut molemmille pidemmän päälle.


    • Anonyymi

      Onneksi olen hankkinut noita sijoitusasuntoja täältä Pk-seudulta. Niihin potkin lapset, kun tarpeeksi on ikää. Muuta eivät mukaansa saa kuin 100 metriä etumatkaa.

    • Anonyymi

      olen 40 vuotias skitsofreenikko, olen 20 vuotiaasta lähtien asunut yksin omassa asunnossani 18 vuotta, viikonloput olen ollut vanhempien luona maatilalla, eli perjantai-lauantai-sunnuntai.

      ja kesäisin olen ollut mökillä vanhempien kanssa,

      en ole koskaan ollut humalassa, en polttanut tupakkia, kuin yhden kerran, yksi tupakka, nyt olen ollut coronan takia vanhempien luona jatkuvasti, mutta se täytyy ymmärtää että si hillu kaupungilla jos on tappava virus liikkeellä,

      ennen kävin leffoissa, lopettanut sen, ainoat kulut on nykyisin on kohtuullinen syöminen,

      minua JOTENKIN vain huvittaa tämä että ihminen olisi välttämättä riippuvainen jostain toisesta henkilöstä tai hänen mielipiteistään,

      sanon suoraan että olette lapsellisia, mihin suomi menee, no, se on karu näky.

      ja selviytyäkseen siitä, ettei mene kiikkuun koko ihminen, ihminen tarvitsee omaisuutta selviytyäkseen, loogista, eikö?

      ja, sitä olen tehnyt, nimenomaan, kerännyt omaisuutta,

      ja vanhemmat tarvitsevat apuani, iskä kompastelee mattoon, ja käyttää rollaattoria usein, se että henkilö asuu vanhempiensa luona, johtuu välinpitämisestä ja rakkaudesta vanhempiin, ja vanhempien rakkaudesta omaan lapseensa, joku täällä,
      koittaa kehottaa minua menemään täysin turhiin töihin, vaikka vanhemmat olisi etusijalla, mutta ei ole valinnanvaraa, joskus tapaan vielä hassunhauskat työkaverini, ja se masentaa minua paljon,

      en ole pitänyt lomaa pitkään, pitkään aikaan siitä paikasta ja NYT pidän siitä lomaa.

      paikka on velkaa minulle 3-4 vuoden lomat, ja minä pidän 2 kuukauden loman, ja joku ähisee siitäkin täällä nettipalstalla?

      mutta se suotakoon hänelle, sillä onhan hän ikioma höpönassu,

      terveisin N

    • Anonyymi

      No niin....Tiemaksut sitten tulee.

      Anonyymi
      Tänään 11:47
      Ilmoita
      Jopa 1000€ lisää kuluja autoilijalle.

      kuten huomaatte, olen oikeassa, ja tämä on alkua, kaikelle muulle "lystille".

      terveisin N

      • Anonyymi

        Tämä siksi että voidaan kustantaa monen "itsenäistyneen" asumiset sossun kautta muunmuassa, ei ihme että ALV, verotus ja kaikki muukin on halvempaa etelä/keski euroopassa kuin täällä pohjolan DDR:ssä.


    • Anonyymi

      No minä en kyllä löytänyt työpaikkaa ihan mistään Juvalta Mikkelin takaatakaan. T. IT puolen inssi.

    • Anonyymi

      Voi olla perhekeskeinen, vaikkei asuisi vanhempien luona. Vanhempien luona asumisesta, tulee väistämättä mieleen, ettei ole itsenäistynyt, on riippuvainen. Ihminen itsenäistyy yleensä viimeistään muuttaessaan pois kotoaan. Silloin kun on kyettävä huolehtimaan itsestään.

    • Anonyymi

      Minun mieheni on kotoisin Keski-Euroopasta ja hänen isänsä asuu samassa taloudessa veljen ja tämän vaimon sekä kolmen pojan kanssa.
      Heillä on talo jossa isällä on oma huone, muuten huusholli on yhteinen.
      Heille ei tulisi kuuloonkaan pistää isää johonkin yksin!
      Mieheni vanhemmat ovat eronneet vuosia sitten, ja hänen äitinsä asuu toisessa kaupungissa uuden miehensä kanssa.
      Sukusiteet on lujat ja ilman muuta selvää että tädit sedät serkut, kaikki, tulevat ja menevät. Kaikki ovat perhettä ja kaikista pidetään huoli. Ketään ei jätetä yksin, mikä on minusta niin kadehdittavan ihanaa.
      Minut on otettu alusta asti perheeseen tasavertaisena, ja saan paljon rakkautta ja huolenpitoa siltä taholta. Itkettävän ihanaa kun vertaa suomalaiseen kylmäkiskoisuuteen. Mieheni kotimaassa ei tulisi kuuloonkaan työntää vanhuksia jonnekin vanhainkoteihin, vaan aina joku suvusta huolehtii.
      Mieheni sanookin että suomalaiset ovat kylmiä, ja totta se onkin.

    • Anonyymi

      Etelä euroopassa, esim. Italiassa kotitalouksien varallisuuskin on suurempi kuin Suomessa, ehkä perhe keskeisyys vaikuttaa tähän asiaan? Tosin verotus on alhaisempi siellä myös.

      Ja suomalaisten käsitys "itsenäistymisestä" on jokseenkin koominen, kun se suurimmalla osalla tarkoittaa sossun tuilla elämistä. Tätä sitten saa muut oikeasti itsenäistyneet, velaksi elävät opiskelijat taikka töissä käyvät veronmaksajat kustantaa, kun se nistikin joka luotiin maailmaan elarien kiilto silmissä tarvitsee katon päänsä päälle.

    • Anonyymi

      Joku kirjoitti jossain, että suomen valtio maksaa 28 tai 29 prosenttia vuokrista.

      Mielestäni silloin on hyvä yksineläjän itsenäistyä, kun on varaa maksaa asumisensa itse. Se kertoo, että on yritystä.

      Mutta usean sukupolven yhdessä asumista kannatan minäkin jos tullaan hyvin toimeen. Siinä löytyy omasta kodista usein lapsenvahtikin jos on menoa. Ja säästyy rahaa, on vähemmän kotitöitä jos on useampi tekijä. Ei tule masennusta tai yksinäisyyttä. Aina löytyy kuuntelija huolille. Hyvin suunniteltuna loisto juttu. Unohtamatta sitä tietomäärää vanhemmilta jos ovat monipuolisia opeiltaan. Esim äitini muisti nähneensä 10 vuotiaana miten maakellari rakennettiin. Siitä tuli mittavat säästöt.

    • Anonyymi

      Oma tupa, oma lupa.

    • Anonyymi

      Joo. Kauheeta. Enään en jaksa edes ajatella että miten muualla. ? Inhoan somaleja,muslimeja,tummia ihmisiä. Vetäsin lähes turpaan yhtä somalipoikoo kun yritti sanoa mulle jotain mukavvoo. Vittu kun seurasi aikansa mua , kyllästyin sen vahtoomiseen. Tuli vain perässä. No sitten monien mutkien kautta saavuttiin liian lähelle ja se taas turpansa avasi niin kiskasin takista kiinni ja huitaisin ohi että lopeta ja jätä mut rauhaan!!

      Persepaska olin niin paskoo yritti mulle sanoo.

      • Anonyymi

        00t huono yritti sanova.
        ryhistäydy


      • Anonyymi

        Tyypillinen 40 äitikällä loisiva mies.
        Löysä kuin ruikulipaska.


    • Anonyymi

      Pienituloisen on vaikea mihinkään lähteä, kun ei ole asuntoja tarjolla, ainakaan asumiskelpoisia.

    • Anonyymi

      ihmiset ovat todella uteliaita kun asumis muoto tai paikka vaihtuu oli sitten yksin eron jälkee katsellaan vieraita oliko uusi leila ,tai asuu kaksin samalla tontilla äidin kanssa niin jääkö vanhaksi pojaksi ,

    • Anonyymi

      Asu ihmeessä,!

    • Anonyymi

      Kuka ihmettelee?
      Ei kukaan. Ainahan vässykät ovat äitikän peräkammarissa asuneet.

      t. yksiöjankuttaja

    • Anonyymi

      Voi hyvin asua äidin kanssa
      ,ei siinä mitään ihmeellistä ole.Tulee halvemmaksikin jos tilaa on.Suomessa taitaa mennä liian hyvin,mutta kuin kauan.

    • Anonyymi

      Jotenkin luulin että olisin jossain vaiheessa tähän ketjuun jo vastannutkin, mutta näköjään sitten en.

      Olen opiskellut Etelä-Euroopassa ja osa vanhemmillaan asuvista miehistä perusteli sen sillä, että yksin asuminen tuli kalliiksi.

      Kirjautumaton palstalutka

      • Anonyymi

        Meillä on liian suuret tuet. Mulla oli aiemmin alivuokralainen 200 euroo kuukausi, muttei oo viiteen vuoteen enää kelvannut kellekään. Ihan järjetön ja kallis systeemi koko asumistuki järjestelmä.


    • Anonyymi

      Onhan ainakin omaishoitaja valmiina jos tarvetta on.

    • Anonyymi

      Hyvähän se on jos asuu vanhempiensa kanssa voi siinä samalla autella vanhoja vanhempiaan.
      Ja on seuraa puolin ja toisin.

    • Anonyymi

      pitäisikö tuo sanonta laittaa uusiksi niin että jos asuu 100km säteellä äidistään hän on mammanpoika

    • Anonyymi

      No kyllä nääkii asiat teille vielä iskee karusti vasten kasvoja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      169
      3059
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      2457
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      195
      1850
    4. 79
      1391
    5. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      82
      1357
    6. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      33
      1219
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      339
      1170
    8. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      81
      1076
    9. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      184
      955
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      898
    Aihe