Eli puolen vuoden työkomennus Viroon. Miten lakien mukaan suomalaisen työnantajan tulisi osallistua matkakuluihin Suomeen? Haluaisin käydä Suomessa muutaman viikon välein omalla autolla, pitääkö kaikki kulut maksaa itse? Saako kilometrikorvauksia? Voinko vaatia että työnantaja maksaisi ainakin lauttaliput? Mikä on yleinen käytäntö, ja kuka teillä on maksanut matkustuskulut jotka olette olleet komennuksilla?
Komennus ulkomaille
6
1551
Vastaukset
- sopimus
En tarkkaan tiedä onko mitä laki sanoo, mutta mielestäni sinulla on oikeus käydä firman maksamana kotona ainakin joskus.
Puoli vuotta ei ihan taida riittää viron verotuksen piiriin siirtymisestä, mutta muista pyytää kuitenkin lisää liksaa tarpeeksi.
En tiedä onko yleistä sopimusta, mutta jos saat neuvoteltua itsellesi enemmän kotimatkoja niin sehän on kotiin päin sinulle, mutta veikkaan, että saat sen yhden tai kaksi kertaa enintään suomeen firman laskuun tulla.
Voit vaatia, että firma maksaa lauttaliput ja tietenkin korvauksen kun tulet viroon ja lähdet kotiin ja jos tuot mukanasi huonekaluja jne. firma tietenkin maksaa rahdit.
Minulle työnantaja maksaa matkan suomeen kaksi kertaa vuodessa ja muut menee sitten omasta pussista, mutta puoli vuotta on sinullakin niin lyhyt aika, että ei kai se kannata lähtee noin usein kotiin vai onko lapset siellä?
Millon oot tulossa?
Täällä ois vähän alle 30 kymppinen suomalainen kundi kans komennuksella ja kaljalle ois mukava saada seuraa..ei mitään homoseuraa vaan ihan seuraa.
Voin kertoa omasta komennuksesta lisää jos haluut.
Laita postia tuleen [email protected] - prole
Ei mitenkään. On sun ja työnantajasi välinen sopimus, miten kulut jaetaan, jos vapaaehtoisesti lähdet. Pakottaakaan he tuskin voivat/haluavat. Ole iloinen, etteivät vaadi suomalaisen työsopimuksen irtisanomista "komennuksen" ajaksi, kuten joissakin yrityksissä on nykyään tapana. Joutuisit tekemään puoleksi vuodeksi virolaisen työsopimuksen ja palattuasi hakemaan uutena työntekijänä vanhaa duuniasi Suomessa.
- mikael
Entä päivärahat. Viikonlopuilta ei kuulemma makseta vaikka olisikin toisessa maassa. Jos lähden Suomesta matkalle sunnuntaina että olen maanantaiaamuna töissä, niin en saa sunnuntailta mitään korvausta? Eli työnantajalleko ei kuulu muuta kuin tavallinen palkka, meno- ja tulomatkat sekä päivärahat arkipäiviltä?
- Sopimus
mikael kirjoitti:
Entä päivärahat. Viikonlopuilta ei kuulemma makseta vaikka olisikin toisessa maassa. Jos lähden Suomesta matkalle sunnuntaina että olen maanantaiaamuna töissä, niin en saa sunnuntailta mitään korvausta? Eli työnantajalleko ei kuulu muuta kuin tavallinen palkka, meno- ja tulomatkat sekä päivärahat arkipäiviltä?
Mä en tuohonkaan sulle osaa vastata, mut itselläni on kiinteä palkka ilman päivärahoja.
Me tehtiin sopimus, että palkka nousi n.40%/kk ja saan kämpän ja puhelimen siihen päälle mutta en mitään päivärahoja.
Kuitenkin jos lähden suomessa käymään työmatkalla saan siitä normaalin päivärahakorvauksen.
Luulen kuitenkin, että juttu menee just niinkuin sanoit eli työnantajalle kuuluu vain noi päiväraht arkipäiviltä ja matkakulut.
Ootko siis tulossa ihan päivärahalla vai oisko mahdollista saada aikaan sopimus, jossa liksa nousee tietyn verran ja se on siinä? - sopimus
Sopimus kirjoitti:
Mä en tuohonkaan sulle osaa vastata, mut itselläni on kiinteä palkka ilman päivärahoja.
Me tehtiin sopimus, että palkka nousi n.40%/kk ja saan kämpän ja puhelimen siihen päälle mutta en mitään päivärahoja.
Kuitenkin jos lähden suomessa käymään työmatkalla saan siitä normaalin päivärahakorvauksen.
Luulen kuitenkin, että juttu menee just niinkuin sanoit eli työnantajalle kuuluu vain noi päiväraht arkipäiviltä ja matkakulut.
Ootko siis tulossa ihan päivärahalla vai oisko mahdollista saada aikaan sopimus, jossa liksa nousee tietyn verran ja se on siinä?Mulla kuitenkin asiaan taitaa vaikuttaa juuri se, että komennus kestää reilusti yli vuoden ja jos sulla on puoli vuotta niin siinä voi olla jotain eroavaisuuksia.
- vaatisin
mikael kirjoitti:
Mielestäni päivärahat kyllä kuuluu maksaa joka päivältä, siitä päivästä kun lähdet kotioveltasi aina siihen saakka kunnes sen seuraavan kerran avaat. Näin ainakin yleensä on, koska päivärahan tarkoitus on lähinnä kattaa ulkomailla asumisen aiheuttamat kustannukset ja viikonloppuisinkin täytyy syödä. Saattaa kenties riippua sun alan työehtosopimuksesta, mutta tarkistaisin ainakin asian liitosta. Muutenkin liittoon kannattaa ensin ottaa yhteyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855