Vesirokko aikuisena?

näppylä1

Onko kokemuksia vesirokosta aikuisena?
Mieheni on vaarassa saada sen ensimmäistä
kertaa perhejoulun merkeissä (siskolla epidemia
menossa).
Joten miten olette selvinneet?

11

22599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi-paita

Kas kun ei pandemia... mutta asiaan. Ei siihen kuole aikuisenakaan.

• sairastin

sen 28 vuotiaana ja jouduin sairaalahoitoon.
        Kyllähän se saattaa aikuisella tulla aika rajuna.

• aikunen

Vesirokko voi myös ilmetä aikuisella vyöruusuna. Vyöruusu voi uusiutua.

Kun meillä oli lapsilla vesirokko sairasti mieheni vyörusua joka oli otsan ja silmän vieressä olevalla alueella.
      Lääkäri sattui kysäsemään jotain lapsista, jolloin miehen mainitsi heidän olevan vesirokossa. "No, tämä selittääkin asian - sama virus," sanoi lääkäri.

• on, joo

Minä myös altistuin aikuisiällä vesirokkovirukselle ja arvasin, että saan tartunnan. Heti, kun tunsin ensimmäisiä normaalista poikkeavia oireita, hakeuduin lääkäriin ja sain Aclovir-kuurin. Sen ansiosta ei minulle tullut edes kunnon rakkuloita. Parina päivänä oli pientä kuumetta ja muutama jo noussut näppylä painui itsestään pois.

Aikuisille yleensä annetaan lääkekuuri aika helposti, koska tauti voi olla muuten rajukin. Ja jos on jotain riskitekijöitä, kuten joku perussairaus, jonka takia vastustuskyky voi olla heikentynyt tms. voi saada jo etukäteen estolääkityksen. Yleensä lääkkeet eivät täysin estä vesirokkoa, mutta lieventävät oireita varsinkin, jos aikaisessa vaiheessa aloittaa. Jos rokko on ollut jo useita päiviä, ei silloin lääkityksestä ole yleensä hyötyä.

Saattaa myös olla, että vaikka ei ole sairastanut vesirokkoa, on elämänsä aikana altistunut sen verran virukselle, että elimistö on kehittänyt taudille vastustuskyvyn. Vastustuskyky selviää verestä tehtävällä vasta-ainemäärityksellä, mutta tulosten saaminen taitaa kestää pari viikkoa, joten jouluksi ei kyllä ehdi.

Joku mainitsi aikaisemmin vyöruusun. Tietääkseni vyöruusua ei voi saada, ellei ole aikaisemmin sairastanut vesirokkoa. Vesirokon jälkeen virus pesiytyy elimistöön ja voi joskus ilmoitella itsestään vyöruusuna. Vesirokkovirukselle altistuminen uudestaan voi joskus aktivoida elimistössä jo piileskelevän vesirokkoviruksen puhkeamaan vyöruusuna. Myös vesirokko voi tarttua sitä vielä sairastamattomaan henkilöstä, jolla on parhaillaan vyöruusu, mutta se on melko harvinaista ilman aivan lähikontaktia ihottuma-alueen kanssa.

• Sairastanut

Sama tieto on minullakin. Vyöruusu on vesirokon jälkitauti. Lääkäri aikanaan selitti minulle aikanaan, että mikäli on sairastanut vesirokon viruskantaa jää elimistöön ja myöhemmin saattaa tämä viruskanta aiheuttaa vyöruusun. Olen sairastanut lapsena vesirokon, ja vyöruusun sairastin reilut kaksikymppisenä. Mikä lääkäreille oli kummastus. On kuulemma vanhojen tauti.

• aikuisena...

Sain vesirokon hoitolapsilta silloin. Alku oli aivan kamala, karmee oli olo ja kuumetta, sitte tuli näppylät ja helpotti. Oli kaikenkaikkiaan paljo helpompi mulla lun niillä hoitolapsilla.
      Eli kyllä siitä selviää =)

• rupinen sammakko-84

Jokainen lääkäri ei anna reseptiä helposti. Ainakaan itse en saanut. Antibioottivoidetta ja tavallista allergialääkettä. Ja käskyn mennä kotiin kärsimään... Sitä se todellakin oli, vieläkin olen saikulla ja paranemaan päin.

Luin netistä, että Atarax auttaa nukkumaan ja olemaan raapimatta - todellakin toimii. Niissä tuskissa oli autuasta nukkua 13h putkeen!!! Enkä raapinut nukkuessa yhtään. Ne hankin kylläkin kaverilta, koska lääkäri siis pihtaili...
      Toinen mikä jeesasi ja paljon oli homeopatia. Ystävä vinkkasi saaneensa sieltä avun lapsilleen vesirokossa ja kyllä, pakko sanoa et heti sen lääkityksen aloitettuani alkoi auttamaan! Kutina ja punoitus väheni. Aloin todellakin olla siinä pisteessä, että olisin syönyt vaikka kiviä, jos niiden olisi huhuttu helpottavan... Joten kantsii kokeilla, se oli hyvä!

Mulle tuli kans tosi pahana, kasvoissa ei juuri yhtään tervettä neliösenttimetriä, kuumetta ja koko kroppa täynnä - kesähelteillä mukavasti tulehtuen.
      Paremmin kuin antibioottivoide toimi teepuuöljy, jota laimensin ihan hitusen oliiviöljyllä. Arpiin kuulemma tehoaa sama, mutta mandariiniöljyllä. Tulehdus lähti päivässä, vaikka antibioottivoiteella sai ensin voidella pari päivää ja paheni vaan.

Tsemppiä kaikille, jotka joutuu vesirokon kynsiin. I feel you. Syöminen on vielä vähän hankalaa, kun suun rakot puhjenneet, mutta elämä voittaa jo! Rupia näkyvissä!

• Mies32v95kg

Vesirokko aikuisella on kyllä kova tauti. Selvisin siitä, mutta aika koville otti. Kuume oli 39 kieppeillä 6 päivää ja jouduin käymään sairaalassa keuhkokuvassa ja verikokeissa. Keuhkokuva otettiin koska keuhkokuume riski on kovempi kun vesirokon saa aikuisena. Sain lääkkeeksi Zoviraxia tabletteina jonka pitäisi (ehkä) lieventää oireita.

Vesikelloja oli paljon varsinkin naamassa ja päänahassa. Vesikelloja tuli joka paikkaan myös suuhun, kurkkuu ja huuliin. Suosittelen nukkumista silloin kun mahdollista. Itse valvoin 3 vuorokautta kun olo oli aika helvetillinen. Apteekissa on vaahtomaista PoxClin ainetta joka hieman rauhoittaa kutinaa. Se kyllä auttoi vähäsen. Kokonaiskesto sairaudelle oli noin 10 vuorokautta.

Taudinkulku minulla:
      - Aluksi lievää kuumetta pari päivää (37,5)
      - Kuume nousi (pari vuorokautta 39)
      - Ensimmäiset vesikellot kehoon
      - Vuorokausi eteenpäin ja sitten näppyjä alkoikin jo tulemaan kovasti. Kuume oli siinä 38,9 - 39,5 kuusi päivää. Jatkuva panadolin syönti (500mg ja välillä 1g) sai kuumeen välillä laskemaan hetkellisesti 38,5.

Vesirokko alkoi lievällä kuumeella ja niin myös loppui. Lapsen ja aikuisen vesirokkoa ei kannata vertailla koska aikuisella se on yleensä paljon rajumpi. Pitää myös muistaa ottaa iisisti. Sairaalassa kerrottiin, että useat aikuiset joutuvat tippaan kyseisen taudin takia.

Todella pirullinen tauti.

• En tiedä?

Mietin onkohan mulla vesirokko kun tuli vaaleita näppyjä/rakkuloita navan alapuolelle heti kun kävin asunnossa jossa oli sairastettu vesirokkoa.

Pitäisikö mennä lääkäriin?

• trolgn

kannattaa käydä tutkituttamassa ne

• dasdsadasdsa

Eipä sitä vesirokkoa kannata vanhuusiällekään jättää, mitä aikaisemmin sen sairastaa, sitä vähemmällä pääsee. Ihan turhaa vauhkoamista taas pikkujutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe