Elikkäs käytän Ubuntu 5.10 versioo kaikilla päivityksillä, ja nyt pitäs saada normaali käyttäjälle oikeudet kiintolevyille, mutta kun yritän antaa oikeuksia valittaa seuraavaa:
"Oikeuksien muuttaminen ei onnistunut. Kohteen "hdb1" Ei voitu muuttaa, koska kohde on levyllä, jota voi vain lukea."
Miten saisin edes luku oikeuden normaali käyttäjälle kun ei sitäkään rupea antamaan?
Kiintolevyille oikuksia!
11
983
Vastaukset
- anna...
siis onko tuo jälkeenpäin liitetty kovo vai winkkarin osio ?
lisää infoa peliin...- pröbleemä
eli winukan osioon pääsen käsiksi ilman roottia mutta muihin osioihin missä on vähä sitä sun tätä niin en pääse käsiksi. eli kiintolevyt on ollu paikallaan ennen ubuntun asennusta ja ubuntu automaattisesti mounttasi ne.. mutta siis 2 kiintolevyyn en pääse.
- perusteita
pröbleemä kirjoitti:
eli winukan osioon pääsen käsiksi ilman roottia mutta muihin osioihin missä on vähä sitä sun tätä niin en pääse käsiksi. eli kiintolevyt on ollu paikallaan ennen ubuntun asennusta ja ubuntu automaattisesti mounttasi ne.. mutta siis 2 kiintolevyyn en pääse.
"ubuntun asennusta ja ubuntu automaattisesti mounttasi ne"
Hmmmm.... Ehkä ehkä ei... Tuo selviää kyllä tiedostosta /etc/fstab. Tuon tiedoston mukaan automaattisesti merkitään liitettävät osiot valmiiksi liitettäväksi. Se ei kuitenkaan todennäköisesti automaattisesti liitä osioita.
Nyt riittää liittämiseen (mahdollisesti - riippuen käyttäjän ja ryhmän _oikeuksista_): mount /media/, eikä kuten tavallista (root-oikeuksin) mount /dev/hdX9 /media/hdX9...
- perusteita
"ja nyt pitäs saada normaali käyttäjälle oikeudet kiintolevyille, "
Oikeudet ovat Linux/Unix-perusteita:
chmod, chgrp, chown... Lisäksi voi aina kurkata tiedostoon /etc/fstab ja /etc/group
Erityisesti Ubuntu/Debian (ja Slackware) rakentuu turvallisuudelle - mitään ei turhaa levitellä kaikkien omistukseen täysillä oikeuksilla!- pröbleemä
siis tarvitsen kiintolevylle edes lukuoikeuden, jotta voin katsoa sen sisältöä, esim. katsella kuvia kuunnella mp3:sia jne. kuinka saan aikaan kun valittaa vaan että ei voi antaa oikeutta?
- perusteita
pröbleemä kirjoitti:
siis tarvitsen kiintolevylle edes lukuoikeuden, jotta voin katsoa sen sisältöä, esim. katsella kuvia kuunnella mp3:sia jne. kuinka saan aikaan kun valittaa vaan että ei voi antaa oikeutta?
Niinpä niin... Omistaja, ryhmä, muut... Luku, kirjoitus ja ajo-oikeus... Mutta olkoon:
http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux/oikeus.php
Eli aloitapa tuolta:
http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux - pröbleemä
perusteita kirjoitti:
Niinpä niin... Omistaja, ryhmä, muut... Luku, kirjoitus ja ajo-oikeus... Mutta olkoon:
http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux/oikeus.php
Eli aloitapa tuolta:
http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linuxno kokeilin laittaa luku oikeuden mutta:
"muutetaan tiedoston "/media/hdb1" oikeuksia: Kirjoitussuojattu tiedostojärjestelmä"
vaikeeks meni... pröbleemä kirjoitti:
no kokeilin laittaa luku oikeuden mutta:
"muutetaan tiedoston "/media/hdb1" oikeuksia: Kirjoitussuojattu tiedostojärjestelmä"
vaikeeks meni...cat /etc/fstab
Ja pastea tulos tänne- pröbleemä
djmosse kirjoitti:
cat /etc/fstab
Ja pastea tulos tänneproc /proc proc defaults 0 0
/dev/hda6 / ext2 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda1 /media/hda1 vfat defaults 0 0
/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults 0 0
/dev/hdd1 /media/hdd1 ntfs defaults 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 - editointia
pröbleemä kirjoitti:
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hda6 / ext2 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda1 /media/hda1 vfat defaults 0 0
/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults 0 0
/dev/hdd1 /media/hdd1 ntfs defaults 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0"/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults 0 0"
Ehkä voisit lisätä defaults:in sijaan defaults,user,noauto,umask=000
Ja editoinnin jälkeen komennat # mount /media/hdb1
tai mount -a - pröbleemä
editointia kirjoitti:
"/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults 0 0"
Ehkä voisit lisätä defaults:in sijaan defaults,user,noauto,umask=000
Ja editoinnin jälkeen komennat # mount /media/hdb1
tai mount -aKiitos avusta! nyt pääsee käsiksi filuihin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681919- 1261381
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321333- 1401064
- 101927
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654