Kiintolevyille oikuksia!

pröbleemä

Elikkäs käytän Ubuntu 5.10 versioo kaikilla päivityksillä, ja nyt pitäs saada normaali käyttäjälle oikeudet kiintolevyille, mutta kun yritän antaa oikeuksia valittaa seuraavaa:
"Oikeuksien muuttaminen ei onnistunut. Kohteen "hdb1" Ei voitu muuttaa, koska kohde on levyllä, jota voi vain lukea."
Miten saisin edes luku oikeuden normaali käyttäjälle kun ei sitäkään rupea antamaan?

11

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna...

      siis onko tuo jälkeenpäin liitetty kovo vai winkkarin osio ?

      lisää infoa peliin...

      • pröbleemä

        eli winukan osioon pääsen käsiksi ilman roottia mutta muihin osioihin missä on vähä sitä sun tätä niin en pääse käsiksi. eli kiintolevyt on ollu paikallaan ennen ubuntun asennusta ja ubuntu automaattisesti mounttasi ne.. mutta siis 2 kiintolevyyn en pääse.


      • perusteita
        pröbleemä kirjoitti:

        eli winukan osioon pääsen käsiksi ilman roottia mutta muihin osioihin missä on vähä sitä sun tätä niin en pääse käsiksi. eli kiintolevyt on ollu paikallaan ennen ubuntun asennusta ja ubuntu automaattisesti mounttasi ne.. mutta siis 2 kiintolevyyn en pääse.

        "ubuntun asennusta ja ubuntu automaattisesti mounttasi ne"

        Hmmmm.... Ehkä ehkä ei... Tuo selviää kyllä tiedostosta /etc/fstab. Tuon tiedoston mukaan automaattisesti merkitään liitettävät osiot valmiiksi liitettäväksi. Se ei kuitenkaan todennäköisesti automaattisesti liitä osioita.
        Nyt riittää liittämiseen (mahdollisesti - riippuen käyttäjän ja ryhmän _oikeuksista_): mount /media/, eikä kuten tavallista (root-oikeuksin) mount /dev/hdX9 /media/hdX9...


    • perusteita

      "ja nyt pitäs saada normaali käyttäjälle oikeudet kiintolevyille, "

      Oikeudet ovat Linux/Unix-perusteita:
      chmod, chgrp, chown... Lisäksi voi aina kurkata tiedostoon /etc/fstab ja /etc/group
      Erityisesti Ubuntu/Debian (ja Slackware) rakentuu turvallisuudelle - mitään ei turhaa levitellä kaikkien omistukseen täysillä oikeuksilla!

      • pröbleemä

        siis tarvitsen kiintolevylle edes lukuoikeuden, jotta voin katsoa sen sisältöä, esim. katsella kuvia kuunnella mp3:sia jne. kuinka saan aikaan kun valittaa vaan että ei voi antaa oikeutta?


      • perusteita
        pröbleemä kirjoitti:

        siis tarvitsen kiintolevylle edes lukuoikeuden, jotta voin katsoa sen sisältöä, esim. katsella kuvia kuunnella mp3:sia jne. kuinka saan aikaan kun valittaa vaan että ei voi antaa oikeutta?

        Niinpä niin... Omistaja, ryhmä, muut... Luku, kirjoitus ja ajo-oikeus... Mutta olkoon:
        http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux/oikeus.php
        Eli aloitapa tuolta:
        http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux


      • pröbleemä

      • pröbleemä kirjoitti:

        no kokeilin laittaa luku oikeuden mutta:
        "muutetaan tiedoston "/media/hdb1" oikeuksia: Kirjoitussuojattu tiedostojärjestelmä"
        vaikeeks meni...

        cat /etc/fstab
        Ja pastea tulos tänne


      • pröbleemä
        djmosse kirjoitti:

        cat /etc/fstab
        Ja pastea tulos tänne

        proc /proc proc defaults 0 0
        /dev/hda6 / ext2 defaults,errors=remount-ro 0 1
        /dev/hda1 /media/hda1 vfat defaults 0 0
        /dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults 0 0
        /dev/hdd1 /media/hdd1 ntfs defaults 0 0
        /dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0


      • editointia
        pröbleemä kirjoitti:

        proc /proc proc defaults 0 0
        /dev/hda6 / ext2 defaults,errors=remount-ro 0 1
        /dev/hda1 /media/hda1 vfat defaults 0 0
        /dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults 0 0
        /dev/hdd1 /media/hdd1 ntfs defaults 0 0
        /dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0

        "/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults 0 0"

        Ehkä voisit lisätä defaults:in sijaan defaults,user,noauto,umask=000

        Ja editoinnin jälkeen komennat # mount /media/hdb1
        tai mount -a


      • pröbleemä
        editointia kirjoitti:

        "/dev/hdb1 /media/hdb1 ntfs defaults 0 0"

        Ehkä voisit lisätä defaults:in sijaan defaults,user,noauto,umask=000

        Ja editoinnin jälkeen komennat # mount /media/hdb1
        tai mount -a

        Kiitos avusta! nyt pääsee käsiksi filuihin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe