Lestadiolainen nainen!

Gallup

Koetko olevasi alistettu lapsentekokone?

127

18484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilkee

      Luulekko, et niil on aikaa käydä tälläsil sivuil saati ees koneel, ku on niin monta kersaa huollettavana...sitäpaitsi eikö niil oo tv kielletty (oonko vääräs uskonnos) ni miks ne sais käyttää tietokonetta viihdykkeenä?

      • jenna

        no mä oon Lestadiolainen nainen, 24v ja kahdenlapsen äiti, miksi tuntisin olevani lapsentekokone?, tunnetko kenties itse olevasi porakone? Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää.


      • Santeri Dahlia
        jenna kirjoitti:

        no mä oon Lestadiolainen nainen, 24v ja kahdenlapsen äiti, miksi tuntisin olevani lapsentekokone?, tunnetko kenties itse olevasi porakone? Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää.

        "Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää."

        kiellä, mutta Rauhanyhdistyksen pamput saattaa kieltää.

        Ja senhän kaikki "vääräuskoiset" tietää, että pamppujen sana menee kirkkaasti ohi Raamatun.


      • Jenna
        Santeri Dahlia kirjoitti:

        "Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää."

        kiellä, mutta Rauhanyhdistyksen pamput saattaa kieltää.

        Ja senhän kaikki "vääräuskoiset" tietää, että pamppujen sana menee kirkkaasti ohi Raamatun.

        hmm..Rauhanyhdistysten pamppuja ovat ilmeisesti puheenjohtajat, he päättävä rauhanyhdistysten hallituksenkokouksissa puheenvuoroista, eivät siitä mitä saa ja mitä ei saa, kuulostaa noi sun juttus vähä samalta ku mä menisin kommentoimaan jotai Ljongo-heimon päällilön valintaa, yhtä vähän tietoa asiasta.


      • Santeri Dahlia
        Jenna kirjoitti:

        hmm..Rauhanyhdistysten pamppuja ovat ilmeisesti puheenjohtajat, he päättävä rauhanyhdistysten hallituksenkokouksissa puheenvuoroista, eivät siitä mitä saa ja mitä ei saa, kuulostaa noi sun juttus vähä samalta ku mä menisin kommentoimaan jotai Ljongo-heimon päällilön valintaa, yhtä vähän tietoa asiasta.

        "kuulostaa noi sun juttus vähä samalta ku mä menisin kommentoimaan jotai Ljongo-heimon päällilön valintaa,"

        kommentoida minun puolesta ihan vapaasti.


      • Privilege
        jenna kirjoitti:

        no mä oon Lestadiolainen nainen, 24v ja kahdenlapsen äiti, miksi tuntisin olevani lapsentekokone?, tunnetko kenties itse olevasi porakone? Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää.

        Pyytelet raamatunkohtaa joka kieltää tietokoneen käytön. Ei varmasti löydy.

        Kerroppa sinä, jos ole lestadiolainen, raamatunkohta joka kieltää tv:n katselun?


      • Toto
        Santeri Dahlia kirjoitti:

        "Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää."

        kiellä, mutta Rauhanyhdistyksen pamput saattaa kieltää.

        Ja senhän kaikki "vääräuskoiset" tietää, että pamppujen sana menee kirkkaasti ohi Raamatun.

        "Santeri Dahlia"

        se hevonenkin potkii.


      • Seminologi
        Toto kirjoitti:

        "Santeri Dahlia"

        se hevonenkin potkii.

        oriilla on mieli tamman selkään.

        Vähän niinkuin lestadiolaisukolla eukkonsa kimppuun.
        Se on vaan kyseisellä ukolla tuo pukkihyppely hieman helpompaa kuin vaimolla ne 15 synnytystä.


      • Ihmetellen
        jenna kirjoitti:

        no mä oon Lestadiolainen nainen, 24v ja kahdenlapsen äiti, miksi tuntisin olevani lapsentekokone?, tunnetko kenties itse olevasi porakone? Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää.

        .. televisiotakaan kieltää??


      • maaria

        Joo ne lestut kyl tekee kakaroita paljon, mut en mä tiedä mitä pahaa siinä on. Jos on terve ja halukas tekemään vauvoja niin sehän on luonnon laki. Kyllä Jumala taivaastansa näkee meidän halveksivat aatoksemme. Parampia ne lestut on varmaankin kuin me jotka täällä joutavia jutellaan.
        Mä tunnen paljon hyviä lestuja, on parempaa seuraa kuin nää täällä hölmöjä juttelevat rienaajat.


      • Suomen Hippos
        Santeri Dahlia kirjoitti:

        "Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää."

        kiellä, mutta Rauhanyhdistyksen pamput saattaa kieltää.

        Ja senhän kaikki "vääräuskoiset" tietää, että pamppujen sana menee kirkkaasti ohi Raamatun.

        kirjoittelee näköjään täällä.

        Lahjojahan sillä on aina ollut.


      • nm
        Seminologi kirjoitti:

        oriilla on mieli tamman selkään.

        Vähän niinkuin lestadiolaisukolla eukkonsa kimppuun.
        Se on vaan kyseisellä ukolla tuo pukkihyppely hieman helpompaa kuin vaimolla ne 15 synnytystä.

        Kuule, samat himot ne on niillä lestadiolaisnaisillakin. Minä ainakin innolla odotan sitä viidettätoista lasta... :) Ihan oikeasti haluaisin sen viisitoista, vähintään! :)


      • Seminologi
        nm kirjoitti:

        Kuule, samat himot ne on niillä lestadiolaisnaisillakin. Minä ainakin innolla odotan sitä viidettätoista lasta... :) Ihan oikeasti haluaisin sen viisitoista, vähintään! :)

        ":) Ihan oikeasti haluaisin sen viisitoista, vähintään! :)"

        että moni kyseisen taakan alla työskentelevä lestadiolaisnainen voi olla asiasta kanssasi hyvinkin eri mieltä.

        Toki lapset ovat todella kivoja.

        MUTTA...

        rajansa kaikella.


      • makeh
        Seminologi kirjoitti:

        ":) Ihan oikeasti haluaisin sen viisitoista, vähintään! :)"

        että moni kyseisen taakan alla työskentelevä lestadiolaisnainen voi olla asiasta kanssasi hyvinkin eri mieltä.

        Toki lapset ovat todella kivoja.

        MUTTA...

        rajansa kaikella.

        Lestadiolais-äideillä on sattumoisin jopa aikaa lastenhoitoon, kun ei tarvitse hoidella useimpien ei-lestadiolaisten äitien velvollisuuksia, kuten terasseilla notkumista, pakollisten Salkkareiden ja Kotikadun katsomisia, yms yms. Siispä kaikki kunnia puhtaita elämän arvoja kunniottaville, taakkansa rohkeasti kantaville v-lest. äideille.


      • Mie

        Lest. monen lapsen äidit eivät ehdi käydä keskustelemas tääl, ja sitä paitsi he eivät kerro ulkopuolisille tuntemuksiaan. Ulospäin pitää puhua hyvää uskonyhteisöstään. Sisäpiirin uskotuimmille ystävättärille puhutaan että en enää jaksa tätä lapsentekoa jne.. tai valitetaan naimattomille yksinäisille naisille kateudesta heidän itsenäisyyttään kohtaan.
        Kokenut olen tämän puhumattomuuden, koska olin monta vuotta lestadiolainen ja kuulin valitusta että he tuntevat itsensä lehmäksi maha jatkuvasti paksuna jne.. jne... mutta nyt kun olen kääntänyt kelkkani ja jättänyt yhteisön, minulle puhutaan vain puolustelevia puheita eikä mitään epäilyksiä ja haukkuja uskonyhteisön sääntöjä kohtaan enää kuule.


      • makeh
        Mie kirjoitti:

        Lest. monen lapsen äidit eivät ehdi käydä keskustelemas tääl, ja sitä paitsi he eivät kerro ulkopuolisille tuntemuksiaan. Ulospäin pitää puhua hyvää uskonyhteisöstään. Sisäpiirin uskotuimmille ystävättärille puhutaan että en enää jaksa tätä lapsentekoa jne.. tai valitetaan naimattomille yksinäisille naisille kateudesta heidän itsenäisyyttään kohtaan.
        Kokenut olen tämän puhumattomuuden, koska olin monta vuotta lestadiolainen ja kuulin valitusta että he tuntevat itsensä lehmäksi maha jatkuvasti paksuna jne.. jne... mutta nyt kun olen kääntänyt kelkkani ja jättänyt yhteisön, minulle puhutaan vain puolustelevia puheita eikä mitään epäilyksiä ja haukkuja uskonyhteisön sääntöjä kohtaan enää kuule.

        siis sellasiakin on olemassa,mut mun tuttavapiirissä on paljon nuoria sekä vähän vanhempiakin suurperheitä enkä ole YHDENKÄÄN äidin kuullut valittavan sitä että ku tuliki tehtyy niin paljo kersoja.


      • Seminologi
        makeh kirjoitti:

        Lestadiolais-äideillä on sattumoisin jopa aikaa lastenhoitoon, kun ei tarvitse hoidella useimpien ei-lestadiolaisten äitien velvollisuuksia, kuten terasseilla notkumista, pakollisten Salkkareiden ja Kotikadun katsomisia, yms yms. Siispä kaikki kunnia puhtaita elämän arvoja kunniottaville, taakkansa rohkeasti kantaville v-lest. äideille.

        "Siispä kaikki kunnia puhtaita elämän arvoja kunniottaville, taakkansa rohkeasti kantaville v-lest. äideille."

        toki nostan minäkin heille.

        Mutta kuvittelehan esim. 15 lapsen synnyttäminen ja hoitaminen.
        TAAKKA on enemmän kuin suuri - myönnetään sitä tai ei.


      • Vain 2 lasta
        makeh kirjoitti:

        siis sellasiakin on olemassa,mut mun tuttavapiirissä on paljon nuoria sekä vähän vanhempiakin suurperheitä enkä ole YHDENKÄÄN äidin kuullut valittavan sitä että ku tuliki tehtyy niin paljo kersoja.

        "enkä ole YHDENKÄÄN äidin kuullut valittavan sitä että ku tuliki tehtyy niin paljo kersoja."

        nämä uutterat pitkän linjan äidit omaavat niin paljon sielun sivistystä, että eivät lähde ruikuttamaan ja valittamaan tilanteestaan ulkopuolisille. Kantavat oman taakkansa yksin Jumalansa kanssa.

        Pisti muuten silmään käyttämäsi termi "kersa". Johtuuko tuo alentava nimitys siitä, että lestadiolaisperheissä kun lapsia tulee kuin liukuhihnalta, niin heille ei kyetä antamaan riittävästi hellyyttä, lämpöä ja rakkautta.

        Niinpä heitä kutsutaankin kersoiksi.

        Minulla on kaksi LASTA ja koskaan he eivät myöskään muutu kersoiksi. Arvostan heitä niin paljon Jumalan lahjoina.


      • Salama
        jenna kirjoitti:

        no mä oon Lestadiolainen nainen, 24v ja kahdenlapsen äiti, miksi tuntisin olevani lapsentekokone?, tunnetko kenties itse olevasi porakone? Ja miksi en sais käyttää tietokonetta, voisit saman tien kertoo raamatun jakeen joka multa sen kieltää.

        Kirjoitit että raamattu ei kiellä tietokoneen käyttöä. Minä en ole löytänyt raamatusta jaetta joka kieltää TV:n katselun!!!!!!!!!


      • jenna
        Salama kirjoitti:

        Kirjoitit että raamattu ei kiellä tietokoneen käyttöä. Minä en ole löytänyt raamatusta jaetta joka kieltää TV:n katselun!!!!!!!!!

        sori ku sekotin raamatun tähän, en arvannu täällä olevan näin skizoo.


      • makeh
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "enkä ole YHDENKÄÄN äidin kuullut valittavan sitä että ku tuliki tehtyy niin paljo kersoja."

        nämä uutterat pitkän linjan äidit omaavat niin paljon sielun sivistystä, että eivät lähde ruikuttamaan ja valittamaan tilanteestaan ulkopuolisille. Kantavat oman taakkansa yksin Jumalansa kanssa.

        Pisti muuten silmään käyttämäsi termi "kersa". Johtuuko tuo alentava nimitys siitä, että lestadiolaisperheissä kun lapsia tulee kuin liukuhihnalta, niin heille ei kyetä antamaan riittävästi hellyyttä, lämpöä ja rakkautta.

        Niinpä heitä kutsutaankin kersoiksi.

        Minulla on kaksi LASTA ja koskaan he eivät myöskään muutu kersoiksi. Arvostan heitä niin paljon Jumalan lahjoina.

        no sori jos pahoitit mielesi, sanotaan sit vaikka et herran karitsoja.


      • makeh
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "enkä ole YHDENKÄÄN äidin kuullut valittavan sitä että ku tuliki tehtyy niin paljo kersoja."

        nämä uutterat pitkän linjan äidit omaavat niin paljon sielun sivistystä, että eivät lähde ruikuttamaan ja valittamaan tilanteestaan ulkopuolisille. Kantavat oman taakkansa yksin Jumalansa kanssa.

        Pisti muuten silmään käyttämäsi termi "kersa". Johtuuko tuo alentava nimitys siitä, että lestadiolaisperheissä kun lapsia tulee kuin liukuhihnalta, niin heille ei kyetä antamaan riittävästi hellyyttä, lämpöä ja rakkautta.

        Niinpä heitä kutsutaankin kersoiksi.

        Minulla on kaksi LASTA ja koskaan he eivät myöskään muutu kersoiksi. Arvostan heitä niin paljon Jumalan lahjoina.

        tuleeko niitä kuin liukuhihnalta, mieti sinäkin vähän sananvalintojas.


      • Vain 2 lasta
        makeh kirjoitti:

        no sori jos pahoitit mielesi, sanotaan sit vaikka et herran karitsoja.

        "no sori jos pahoitit mielesi, sanotaan sit vaikka et herran karitsoja."

        siis herran vai Herran karitsoita?


      • nm
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "enkä ole YHDENKÄÄN äidin kuullut valittavan sitä että ku tuliki tehtyy niin paljo kersoja."

        nämä uutterat pitkän linjan äidit omaavat niin paljon sielun sivistystä, että eivät lähde ruikuttamaan ja valittamaan tilanteestaan ulkopuolisille. Kantavat oman taakkansa yksin Jumalansa kanssa.

        Pisti muuten silmään käyttämäsi termi "kersa". Johtuuko tuo alentava nimitys siitä, että lestadiolaisperheissä kun lapsia tulee kuin liukuhihnalta, niin heille ei kyetä antamaan riittävästi hellyyttä, lämpöä ja rakkautta.

        Niinpä heitä kutsutaankin kersoiksi.

        Minulla on kaksi LASTA ja koskaan he eivät myöskään muutu kersoiksi. Arvostan heitä niin paljon Jumalan lahjoina.

        Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä. Vähän samalla lailla kuin siskoni koira tiesi, että nyt silitellään, kun sille huudeltiin, että "Rakki-piski-rötkäle, tuleppas tänne!"

        Että sellaisia halventavia nimityksiä.


      • Vain 2 lasta
        nm kirjoitti:

        Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä. Vähän samalla lailla kuin siskoni koira tiesi, että nyt silitellään, kun sille huudeltiin, että "Rakki-piski-rötkäle, tuleppas tänne!"

        Että sellaisia halventavia nimityksiä.

        "Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä"

        Okei se on teidän perheen tapa.

        Minä hyväksyn noista kolmesta ns. hellittelynimiksi ipanan (paras), kakara (nippa nappa hellittelynimenä), mutta en missään nimessä KERSAA.

        Siinä on SELKEÄSTI loukkaava ja alentava sointi.


      • nm
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä"

        Okei se on teidän perheen tapa.

        Minä hyväksyn noista kolmesta ns. hellittelynimiksi ipanan (paras), kakara (nippa nappa hellittelynimenä), mutta en missään nimessä KERSAA.

        Siinä on SELKEÄSTI loukkaava ja alentava sointi.

        Se on sinun mielipiteesi, ja toki sen sinulle suon. Itse varmasti tulen käyttämään kyseistä sanaa myös tulevaisuudessa, koska olen sen hellittelynimenä oppinut tuntemaan.


      • Vain 2 lasta
        nm kirjoitti:

        Se on sinun mielipiteesi, ja toki sen sinulle suon. Itse varmasti tulen käyttämään kyseistä sanaa myös tulevaisuudessa, koska olen sen hellittelynimenä oppinut tuntemaan.

        "Itse varmasti tulen käyttämään kyseistä sanaa myös tulevaisuudessa, koska olen sen hellittelynimenä oppinut tuntemaan."

        minä sitä toki voi kieltää enkä haluakaan.

        Se on varmasti yleinen käytäntö lestadiolaispiireissä.

        Sanat porsas ja kersa on äänneasultaan melko lähellä toisiaan ------>ei miellytä minua käyttää eläimeen "lipsahtavaa" ja LASTA halventavaa termiä.

        Käyttäkää te minunkin edestäni.


      • nm
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "Itse varmasti tulen käyttämään kyseistä sanaa myös tulevaisuudessa, koska olen sen hellittelynimenä oppinut tuntemaan."

        minä sitä toki voi kieltää enkä haluakaan.

        Se on varmasti yleinen käytäntö lestadiolaispiireissä.

        Sanat porsas ja kersa on äänneasultaan melko lähellä toisiaan ------>ei miellytä minua käyttää eläimeen "lipsahtavaa" ja LASTA halventavaa termiä.

        Käyttäkää te minunkin edestäni.

        Sanan "kersa" käyttö ei rajoitu pelkästään lestadiolaisperheisiin. Olen kuullut sitä yleisesti myös muissa, ei-lestadiolaisissa perheissä käytettävän. Sinun lastasi en aio sillä nimellä kutsua, koska se kerran mielesi pahoittaa. Itselleni ei ole traumoja jäänyt, kun minua on ko. nimellä kutsuttu. Halventavia ovat olleet aivan muut sanat, ja niitä olen saanut kuulla muilta lapsilta (koulutovereiltani lähinnä) aikanaan hyvinkin paljon.

        Sitäpaitsi porsaat ovat söpöjä eläimiä. Kauniita, puhtaita, vaaleanpunaisia. Tiesitkö, että sika on sekä viisas että kaunis eläin? Tosin sittenkään en mielestäni rinnasta lastani porsaaseen, jos häntä hellästi kersaksi kutsun.

        Tämä olkoon muuten viimeinen viestini tälle palstalle. (Ei liity tähän asiaan, vaan pikemminkin siihen, mitä kirjoitin Theosille otsikon "Jeesus" alla.)


      • el kirahwi
        nm kirjoitti:

        Sanan "kersa" käyttö ei rajoitu pelkästään lestadiolaisperheisiin. Olen kuullut sitä yleisesti myös muissa, ei-lestadiolaisissa perheissä käytettävän. Sinun lastasi en aio sillä nimellä kutsua, koska se kerran mielesi pahoittaa. Itselleni ei ole traumoja jäänyt, kun minua on ko. nimellä kutsuttu. Halventavia ovat olleet aivan muut sanat, ja niitä olen saanut kuulla muilta lapsilta (koulutovereiltani lähinnä) aikanaan hyvinkin paljon.

        Sitäpaitsi porsaat ovat söpöjä eläimiä. Kauniita, puhtaita, vaaleanpunaisia. Tiesitkö, että sika on sekä viisas että kaunis eläin? Tosin sittenkään en mielestäni rinnasta lastani porsaaseen, jos häntä hellästi kersaksi kutsun.

        Tämä olkoon muuten viimeinen viestini tälle palstalle. (Ei liity tähän asiaan, vaan pikemminkin siihen, mitä kirjoitin Theosille otsikon "Jeesus" alla.)

        Miltäs kuulostaisi sana "rotta" lapsen hellittelynimenä? Olen nimittäin kuullut... Nuori lestadiolaisäiti (1. lapsi) käytti sitä omalle lapselleen puhuessaan tyyliin: "Äidin pikku rotta", ja äänensävystä kyllä kuuli, ettei siinä ollut tippaakaan halventavaa sisältöä, ääni oli paremminkin syvästi rakastunut. Eiköhän jokainen saa käyttää lapsestaan mitä nimitystä haluaa, ja sanojen sisältöhän tunnetusti vaihtelee käyttäjästä toiseen. Ja varsinkin sanoihin liittyvät tunnelataukset vaihtelevat hyvinkin suuresti.


      • makeh
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä"

        Okei se on teidän perheen tapa.

        Minä hyväksyn noista kolmesta ns. hellittelynimiksi ipanan (paras), kakara (nippa nappa hellittelynimenä), mutta en missään nimessä KERSAA.

        Siinä on SELKEÄSTI loukkaava ja alentava sointi.

        minun sitte kaikki toistakymmentä sisarustani haastaa oikeuteen, hehän suorastaan loukkasivat minua pienenä kutsumalla KERSAksi, ja nyt mä vasta tajusin et hei! sehä onki loukkaavaa.


      • Numismaatikko
        el kirahwi kirjoitti:

        Miltäs kuulostaisi sana "rotta" lapsen hellittelynimenä? Olen nimittäin kuullut... Nuori lestadiolaisäiti (1. lapsi) käytti sitä omalle lapselleen puhuessaan tyyliin: "Äidin pikku rotta", ja äänensävystä kyllä kuuli, ettei siinä ollut tippaakaan halventavaa sisältöä, ääni oli paremminkin syvästi rakastunut. Eiköhän jokainen saa käyttää lapsestaan mitä nimitystä haluaa, ja sanojen sisältöhän tunnetusti vaihtelee käyttäjästä toiseen. Ja varsinkin sanoihin liittyvät tunnelataukset vaihtelevat hyvinkin suuresti.

        ". Eiköhän jokainen saa käyttää lapsestaan mitä nimitystä haluaa, ja sanojen sisältöhän tunnetusti vaihtelee käyttäjästä toiseen."

        Niinpä niin.

        Esim. otsikossa esittämääni "hellittelynimeä" voi halutessaan aivan hyvin käyttää.
        Eikö?

        Eiköhän nyt sentään hieman panna suitsia tuollekin asialle. Lapsen oman edun kannalta lienee paikallaan jossain määrin rajoittaa ns. lempparien käyttöä.

        Kyseessä samanlainen ilmiö kuin, että vanhemmista tuntuu joku ns. hölmö nimi lapsella "tosi hauskalta". Siitä riittää "iloa" vanhemmille moneksi vuodeksi. Lapsi saa sitten kärsiä nimestään koko ikänsä. Ellei hae lääninhallitukselta nimenmuutosta.

        Minulla oli kerran oppilas nimeltään Salli Kurvinen. Hieman ihmettelin vanhempien ajatuksenjuoksua.


      • Marx

        Älä luule että ne itse niitä lapsiaan hoitaisi.
        Joka talossa on kunnan palkaama päivähoitaja töissä, joka laittaa samalla ruuat muillekkin ja astiat tiskikoneeseen. Isosta lestaperheestä saa kyllä tarvittaessa kaksikin perhepäivähoitoryhmää aikaiseksi. Iltapäivällä isommat lapset pitää pienemmistä huolen. Ja miksei ne käyttäisi tietokonetta sehän on työkalu.


      • jenna
        Marx kirjoitti:

        Älä luule että ne itse niitä lapsiaan hoitaisi.
        Joka talossa on kunnan palkaama päivähoitaja töissä, joka laittaa samalla ruuat muillekkin ja astiat tiskikoneeseen. Isosta lestaperheestä saa kyllä tarvittaessa kaksikin perhepäivähoitoryhmää aikaiseksi. Iltapäivällä isommat lapset pitää pienemmistä huolen. Ja miksei ne käyttäisi tietokonetta sehän on työkalu.

        olisi muillaki mahollisuus kasvattaa paljon lapsia ja hommata niille kunnan lastenhoitaja, ei se ole pelkästään lestadiolaisten etuoikeus, mutta kas, lähes pelkästään lestadiolaispiireistä löytyy suurperheitä, niissä on Suomen väestönkasvu kiinni, maahanmuuttajien lisäksi.


      • el kirahwi
        jenna kirjoitti:

        olisi muillaki mahollisuus kasvattaa paljon lapsia ja hommata niille kunnan lastenhoitaja, ei se ole pelkästään lestadiolaisten etuoikeus, mutta kas, lähes pelkästään lestadiolaispiireistä löytyy suurperheitä, niissä on Suomen väestönkasvu kiinni, maahanmuuttajien lisäksi.

        On näille rasistisuomalaisille ihan oikein, että vanhana vanhainkodissa saa sitten valita ottaako ruokansa, lääkkensä, kylvetyksensä somalilta vaiko lestadiolaiselta. Mitenkähän siinä suu pannaan kun pitää valita kahdesta pahasta pienempi? ;)

        Tähänhän sitä ollaan kovaa vauhtia menossa. Suomalaisille ei enää synny tarpeeksi lapsia (paitsi lestadiolaisille), että tulevaisuudessa saataisiin vanhuksille eläkkeet ja hoitajat, muista työpaikoista puhumattakaan. Massamaahanmuutto on edessä.


      • HUHHUH
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä"

        Okei se on teidän perheen tapa.

        Minä hyväksyn noista kolmesta ns. hellittelynimiksi ipanan (paras), kakara (nippa nappa hellittelynimenä), mutta en missään nimessä KERSAA.

        Siinä on SELKEÄSTI loukkaava ja alentava sointi.

        kersa on ollut meilla aina hellittelynimi! tuntuu että mikä ihminen se sellainen on joka osaa edes ajatella sanaa 'kersa' loukkaavana!
        itse muuten minulla ei ole yhtään lasta mutta haluaisin ainakin 15. siis HALUAISIN. tiedän mitä se on kun on paljon lapsia. silti HALUAN.


      • Soopaa
        jenna kirjoitti:

        sori ku sekotin raamatun tähän, en arvannu täällä olevan näin skizoo.

        Kyllä lestadiolaisena tulee jakomielitautiseksi, kun yrittää uskoa ihan ristiriitaisia asioita.
        Tähän et pysty vastaamaan mitään muuta kuin syyttämään kysyjää skitsoksi. Miksi? Kysyjä yritti varmaankin valaista sinulle kuinka skitsosti uskotte joissakin asioissa.


      • Vain 2 lasta
        HUHHUH kirjoitti:

        kersa on ollut meilla aina hellittelynimi! tuntuu että mikä ihminen se sellainen on joka osaa edes ajatella sanaa 'kersa' loukkaavana!
        itse muuten minulla ei ole yhtään lasta mutta haluaisin ainakin 15. siis HALUAISIN. tiedän mitä se on kun on paljon lapsia. silti HALUAN.

        "tuntuu että mikä ihminen se sellainen on joka osaa edes ajatella sanaa 'kersa' loukkaavana!"

        kahden lapsen isä, joka pitää nimitystä KERSA halventavana ja lapsen ihmisarvoa loukkaavana.

        Poikkea katsomaan tällaista kaveria, kun liikut täällä päin.


      • VeNLa
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä"

        Okei se on teidän perheen tapa.

        Minä hyväksyn noista kolmesta ns. hellittelynimiksi ipanan (paras), kakara (nippa nappa hellittelynimenä), mutta en missään nimessä KERSAA.

        Siinä on SELKEÄSTI loukkaava ja alentava sointi.

        Eiköhän se riipu ihan siitä, kuka kutsuu kersaksi. Jos oma äitini minua kersaksi tai kakaraksi tms kutsuu, niin whats the problem? Mutta jos jokin tuiki tuntematon ihminen alkaa kersksi "nimitellä" se ottaa pattiin.


      • hmmm
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä"

        Okei se on teidän perheen tapa.

        Minä hyväksyn noista kolmesta ns. hellittelynimiksi ipanan (paras), kakara (nippa nappa hellittelynimenä), mutta en missään nimessä KERSAA.

        Siinä on SELKEÄSTI loukkaava ja alentava sointi.

        siltä niinkuin olisit täydellinen äiti lapsikullillesi. mutta siitä puhe mistä puute, aidosta rakkaudesta ehkä.

        kersa on mustaki ruma nimi mut jokainen taaplaa tyylillään


      • hmmm
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä"

        Okei se on teidän perheen tapa.

        Minä hyväksyn noista kolmesta ns. hellittelynimiksi ipanan (paras), kakara (nippa nappa hellittelynimenä), mutta en missään nimessä KERSAA.

        Siinä on SELKEÄSTI loukkaava ja alentava sointi.

        siltä niinkuin olisit täydellinen äiti lapsikullillesi. mutta siitä puhe mistä puute, aidosta rakkaudesta ehkä.

        kersa on mustaki ruma nimi mut jokainen taaplaa tyylillään


      • Vain 2 lasta
        hmmm kirjoitti:

        siltä niinkuin olisit täydellinen äiti lapsikullillesi. mutta siitä puhe mistä puute, aidosta rakkaudesta ehkä.

        kersa on mustaki ruma nimi mut jokainen taaplaa tyylillään

        "kuulostat
        Kirjoittanut: hmmm, 22.8.2002 klo 21.05

        siltä niinkuin olisit täydellinen äiti lapsikullillesi"

        Ai kuulostan.

        Siinä on vain yksi pieni ongelma:

        Minulla ei ole koskaan ollut kuukautisia ja parrankasvu alkoi jo lukiossa varsin voimakkaana.

        "mutta siitä puhe mistä puute, aidosta rakkaudesta ehkä."

        Tuosta en tajunnut mitään.


      • Pentu
        HUHHUH kirjoitti:

        kersa on ollut meilla aina hellittelynimi! tuntuu että mikä ihminen se sellainen on joka osaa edes ajatella sanaa 'kersa' loukkaavana!
        itse muuten minulla ei ole yhtään lasta mutta haluaisin ainakin 15. siis HALUAISIN. tiedän mitä se on kun on paljon lapsia. silti HALUAN.

        Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Meillä ne ovat pentu, penikka, penska, kakara, kakru, ipana, muksu, mukelo, mukula... tyttö/tytöt, likka/likat, poika, jäbä, jätkä, nuorio... jne muita ei tähän hätään tule mieleen. LAPSESTA en puhu juuri koskaan!
        Meillä ne ovat hellittelynimiä ja kutsumanimiä, EI haukkumanimiä!
        Todella, on mielikuvutuksen puutetta jos ei lapsilleen löydä muuta nimitystä kuin etunimen ja "lapsi"!
        Kyse on ilmeisesti alueellisesta kulttuurierosta. Asuessani Mikkelin seudulla, siellä pidettiin "kakara"-nimisystä haukkumanimenä! Minä onneton puhuin suurta rakkautta äänessäni kakaroistani savolaiselle, joka moitti minua, kun hakun lapsiani! Hän kuuli vain sanan, jota ei ymmärtänyt, mutta ei kuullut lempeyttä ja ylpeyttä äänessäni, kun kehuin kakaroitani. Varsin tyypillinen mikkeliläinen siis !

        Eikös ne Lapissa sano lapsesta, että "läppi" - yhdessä kirjassa oli sellanen nimitys pienelle lapselle?


      • jaaha
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "kuulostat
        Kirjoittanut: hmmm, 22.8.2002 klo 21.05

        siltä niinkuin olisit täydellinen äiti lapsikullillesi"

        Ai kuulostan.

        Siinä on vain yksi pieni ongelma:

        Minulla ei ole koskaan ollut kuukautisia ja parrankasvu alkoi jo lukiossa varsin voimakkaana.

        "mutta siitä puhe mistä puute, aidosta rakkaudesta ehkä."

        Tuosta en tajunnut mitään.

        no se selittääkin paljon. olet siis sukupuoleton. Helpommillakin sanakäänteillä voisi ilmaista, että on mies.
        No, yhtäkaikki kuvittelet olevasi maailman ainoa aidosti ja oikeasti lapsiaan rakastava isä - jolla on kaiken lisäksi niukahko sanavarasto tai mielikuvitus ja traumoja lapsuudesta, oskapa tommosta älämölöä näinkin mitättömästä aiheesta jaksat pitää!

        Kersa ON hellittelynimi!
        Jatka sinä mielikuvituksetonta tarpomista lastesi kanssa, me muut käytämme laajemmin tätä rikasta suomen kieltä!


      • Vain 2 lasta
        jaaha kirjoitti:

        no se selittääkin paljon. olet siis sukupuoleton. Helpommillakin sanakäänteillä voisi ilmaista, että on mies.
        No, yhtäkaikki kuvittelet olevasi maailman ainoa aidosti ja oikeasti lapsiaan rakastava isä - jolla on kaiken lisäksi niukahko sanavarasto tai mielikuvitus ja traumoja lapsuudesta, oskapa tommosta älämölöä näinkin mitättömästä aiheesta jaksat pitää!

        Kersa ON hellittelynimi!
        Jatka sinä mielikuvituksetonta tarpomista lastesi kanssa, me muut käytämme laajemmin tätä rikasta suomen kieltä!

        sinä tulet muutaman muun kanssa resinalla perässä.

        "olet siis sukupuoleton. Helpommillakin sanakäänteillä voisi ilmaista, että on mies."

        Onko mies sukupuoleton? Käytin vain rikasta suomen kieltä ilmaistessasi sukupuoleni. Meni ilmeisesti yli sinun ymmärryksesi. No onneksi sait naapurista tulkkiapua.

        "No, yhtäkaikki kuvittelet olevasi maailman ainoa aidosti ja oikeasti lapsiaan rakastava isä"

        Missä näin olen sanonut?

        "Jatka sinä mielikuvituksetonta tarpomista lastesi kanssa, me muut käytämme laajemmin tätä rikasta suomen kieltä!"

        Ei kuule ole minun eikä lapsieni tarvinnut tarpoa mielikuvituksettomasti.

        Ollaan käyty USA:t, Kiinat, Boliviat, Intiat, Thaimaat, Vietnamit, Espanjat, Meksikot, Brasiliat, Euroopan maista nyt puhumattakaan. Siihen on kuule mahtunut VARSIN MIELENKIINTOISTA TARPOMISTA - kaukana mielikuvituksettomuudesta.

        Eihän nyt siitä kait ollut kysymys, vaan siitä onko KERSA sovelias nimitys lapselle.
        Minun mielestäni ei ole.

        PS. Oletkohan hieman HÖLMÖ ihminen?


      • Lestadiolainen
        Seminologi kirjoitti:

        "Siispä kaikki kunnia puhtaita elämän arvoja kunniottaville, taakkansa rohkeasti kantaville v-lest. äideille."

        toki nostan minäkin heille.

        Mutta kuvittelehan esim. 15 lapsen synnyttäminen ja hoitaminen.
        TAAKKA on enemmän kuin suuri - myönnetään sitä tai ei.

        Entäpä, kun perheen vanhemmat lapset hoivaavat vuorollaan pienimpiä. Äiti pääsee välillä vähän vappaalle... V-lestadiolaiset äidit eivät kasvata lapsiaan ohjekirjojen mukaan...
        Lapset eivät kulje yömyöhään kaduilla, koska kotona on turvallista olla sisarusten ja vanhempien kanssa. Terveet elämäntavat kunniaan!!!
        Lestadiolaisilla riittää tekemistä ilman TV:täkin!!! Lisäksi, kun jotkut sanovat, että tuleehan sieltä uutiset ym... niin kuinka moni muutamalapsinen perhe seuraa uutisia töllön ääressä. Eiköhän sieltä tule vähän muutakin!? Uutiset kuuluu radiosta ja lukee lehdissä. Suomessa on uskonnonvapauslaki! Jos kysymistä ilmenee, voitte mennä suoraan Rauhanyhdistykselle seuroihin.


      • Eliza
        el kirahwi kirjoitti:

        On näille rasistisuomalaisille ihan oikein, että vanhana vanhainkodissa saa sitten valita ottaako ruokansa, lääkkensä, kylvetyksensä somalilta vaiko lestadiolaiselta. Mitenkähän siinä suu pannaan kun pitää valita kahdesta pahasta pienempi? ;)

        Tähänhän sitä ollaan kovaa vauhtia menossa. Suomalaisille ei enää synny tarpeeksi lapsia (paitsi lestadiolaisille), että tulevaisuudessa saataisiin vanhuksille eläkkeet ja hoitajat, muista työpaikoista puhumattakaan. Massamaahanmuutto on edessä.

        Syntyvyys olisi nykyisen 1,7 sijaan 1,5- 1,6 ilman lestoja, kuulin jostain tutkimuksesta.
        Tunnustaudun rasistiksi, sanan positiivisessa merkityksessä. Kannatan suomalaiselle "rodulle" tai onko tämä laji(ke), samaa kohtelua kuin mustalle väelle täällä. Nuorillepareille heti tilavat asunnot, jotta perhepuuhat voi alkaa. Vai onko kukaan kuullut asunnottomista murjaaneista ?
        Asiaan. Muukalaisten maahantuonti perustuu -minäolenhyvä- asenteelle, salatulle piilovihalle omaa väkeä kohtaan. Näyttävä hyväntekijäisyys muukalaisia, miel värillisiä kohtaan on samaa patsastelua kuin fariseuksella: annan almua, paastoan jne. Se kiinnostaa enemmän kuin että salaa suikata setelin nälkäisen seinänaapurin kouraan. Siitä saa mainetta ja voi täyttää tyhjiön. Monellehan tuli aatetyhjiö kun vahva pohja, NL ideologioineen kaatui. Yhtä ruusuisin unelmin lähtivät ihmiset rakentamaan utopistista onnelaa 30-luvulla rajan taa, kuin nyt rakennetaan monikulttuurionnelaa.
        Kuka kehtaa avata suunsa, sanoa että se naapurikorttelin somali on musta pakana joka menee ilman Jeesusta helvettiin ? Kuka toitottaisi lähetystyön tarvetta sinne, mihin humanitääristä apua viedään ?


      • Hese
        Salama kirjoitti:

        Kirjoitit että raamattu ei kiellä tietokoneen käyttöä. Minä en ole löytänyt raamatusta jaetta joka kieltää TV:n katselun!!!!!!!!!

        Olet oikeassa sanoessasi, ettei raamatusta kohtaa löydy missä kiellettäisiin telkkarin katselu, ei sitä sieltä löydy.. Myöskään meiltä ei telkkarin katselua ole kielletty, olemme vain tulleet siihen tulokseen, ettei se ole hyväksi. Olemme ajatelleet, että sieltä tulee niin paljon huonoja ohjelmia, tulee kiusauksia kun sitä katsoo ja sitäkautta helpommin syntiin sortuu..
        Itsekin olen telkkaria katsonut joskus, jos sieltä joitain hyviä ohjelmia on tullut. Enkä ole pitänyt sitä syntinä enkä ole saanut kuullakaan että se olisi ollut synti.. Ei se telkkari ole se synti, vaan ne ajatukset, teot yms mitkä telkkarin katsomisesta tulevat!

        Sama juttu pätee myöskin tietokoneen ja internetin kanssa. Ei ole synti käyttää tietokonetta, olla internetissä etsimässä tietoa tai muuta semmosta.. Netistä löytyy niin paljon kaikenlaista hyvää.. sillä voi olla yhteydessä kavereihinsa, voi lukea uutisia tai etsiä tietoa johonkin aiheeseen.. Toki netissäkin on asioita mitkä eivät ole hyväksi ja minulle on ainakin pienestä asti opetettu ettei semmosille sivuille kannata mennä..

        Sen vain haluan vielä sanoa, että ei meillä ole sääntöjä vaikka se joskus siltä saattaisi näyttääkin.. Me omasta vapaasta tahdostamme toimimme niin miten Jumala on meitä opettanut.. Toki Jumala laati kymmenen käskyä, mutta en siltikään pidä niitä käskyinä, vaan neuvoina ja ohjeina joita meille on annettu.. Pyrin toimimaan Jumalan opettamalla tavalla. Aina en siihen pysty, kuten ei ole koskaan kukaan ihminen pystynykään, mutta virheeni olen saanut anteeksi!
        En ajattele miten paljosta jään paitsi kun "en saa tehdä sitä ja tätä" vaan ajattelen, että miten paljon saan kun "ei tarvitse tehdä sitä ja tätä". Koen elämäni erittäin rikkaaksi ja antoisaksi!!


      • Tantta
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        sinä tulet muutaman muun kanssa resinalla perässä.

        "olet siis sukupuoleton. Helpommillakin sanakäänteillä voisi ilmaista, että on mies."

        Onko mies sukupuoleton? Käytin vain rikasta suomen kieltä ilmaistessasi sukupuoleni. Meni ilmeisesti yli sinun ymmärryksesi. No onneksi sait naapurista tulkkiapua.

        "No, yhtäkaikki kuvittelet olevasi maailman ainoa aidosti ja oikeasti lapsiaan rakastava isä"

        Missä näin olen sanonut?

        "Jatka sinä mielikuvituksetonta tarpomista lastesi kanssa, me muut käytämme laajemmin tätä rikasta suomen kieltä!"

        Ei kuule ole minun eikä lapsieni tarvinnut tarpoa mielikuvituksettomasti.

        Ollaan käyty USA:t, Kiinat, Boliviat, Intiat, Thaimaat, Vietnamit, Espanjat, Meksikot, Brasiliat, Euroopan maista nyt puhumattakaan. Siihen on kuule mahtunut VARSIN MIELENKIINTOISTA TARPOMISTA - kaukana mielikuvituksettomuudesta.

        Eihän nyt siitä kait ollut kysymys, vaan siitä onko KERSA sovelias nimitys lapselle.
        Minun mielestäni ei ole.

        PS. Oletkohan hieman HÖLMÖ ihminen?

        Minkä ikäisiä sun lapset ovat? jos ne on ihan pieniä, niin ei ne saa mitään irti siitä että niitä roudaa ympäri maailmaa. Pienille lapsille on nääs tärkeintä, että vanhemmilla on niille aikaa, lukee vaikka iltasatuja tai läträä vesiväreillä niiden kanssa. Aikuiset taas tykkää matkustaa ympäri maailmaa ja kierrellä nähtävyyksiä. Mikä on aikuisille laatuaikaa, ei välttämättä ole sitä perheen pienimmille.

        Nuo hellittelynimet sitten ovat aika pitkälle kaikkien ihan oma asia. Suomen kieli on niin erilaista eri nurkissa tätä maata, ja kaikki perheetkin on ihan oma yksikkönsä, että hei HALLOOTA, älkää viitsikö väitellä turhasta.


      • Tantta
        el kirahwi kirjoitti:

        On näille rasistisuomalaisille ihan oikein, että vanhana vanhainkodissa saa sitten valita ottaako ruokansa, lääkkensä, kylvetyksensä somalilta vaiko lestadiolaiselta. Mitenkähän siinä suu pannaan kun pitää valita kahdesta pahasta pienempi? ;)

        Tähänhän sitä ollaan kovaa vauhtia menossa. Suomalaisille ei enää synny tarpeeksi lapsia (paitsi lestadiolaisille), että tulevaisuudessa saataisiin vanhuksille eläkkeet ja hoitajat, muista työpaikoista puhumattakaan. Massamaahanmuutto on edessä.

        Ihanaa. Lisää etnistä väriä ja kulttuuria vaan Suomeen!!!!


      • Vain 2 lasta
        Tantta kirjoitti:

        Minkä ikäisiä sun lapset ovat? jos ne on ihan pieniä, niin ei ne saa mitään irti siitä että niitä roudaa ympäri maailmaa. Pienille lapsille on nääs tärkeintä, että vanhemmilla on niille aikaa, lukee vaikka iltasatuja tai läträä vesiväreillä niiden kanssa. Aikuiset taas tykkää matkustaa ympäri maailmaa ja kierrellä nähtävyyksiä. Mikä on aikuisille laatuaikaa, ei välttämättä ole sitä perheen pienimmille.

        Nuo hellittelynimet sitten ovat aika pitkälle kaikkien ihan oma asia. Suomen kieli on niin erilaista eri nurkissa tätä maata, ja kaikki perheetkin on ihan oma yksikkönsä, että hei HALLOOTA, älkää viitsikö väitellä turhasta.

        psykologisoida.

        Tiedän suurinpiirtein nuo ensimmäisen kappaleen asiat.

        21 ja 19 v.

        Eikä lapset ole kaikilla matkoilla ollu mukana.


      • el kirahwi
        Eliza kirjoitti:

        Syntyvyys olisi nykyisen 1,7 sijaan 1,5- 1,6 ilman lestoja, kuulin jostain tutkimuksesta.
        Tunnustaudun rasistiksi, sanan positiivisessa merkityksessä. Kannatan suomalaiselle "rodulle" tai onko tämä laji(ke), samaa kohtelua kuin mustalle väelle täällä. Nuorillepareille heti tilavat asunnot, jotta perhepuuhat voi alkaa. Vai onko kukaan kuullut asunnottomista murjaaneista ?
        Asiaan. Muukalaisten maahantuonti perustuu -minäolenhyvä- asenteelle, salatulle piilovihalle omaa väkeä kohtaan. Näyttävä hyväntekijäisyys muukalaisia, miel värillisiä kohtaan on samaa patsastelua kuin fariseuksella: annan almua, paastoan jne. Se kiinnostaa enemmän kuin että salaa suikata setelin nälkäisen seinänaapurin kouraan. Siitä saa mainetta ja voi täyttää tyhjiön. Monellehan tuli aatetyhjiö kun vahva pohja, NL ideologioineen kaatui. Yhtä ruusuisin unelmin lähtivät ihmiset rakentamaan utopistista onnelaa 30-luvulla rajan taa, kuin nyt rakennetaan monikulttuurionnelaa.
        Kuka kehtaa avata suunsa, sanoa että se naapurikorttelin somali on musta pakana joka menee ilman Jeesusta helvettiin ? Kuka toitottaisi lähetystyön tarvetta sinne, mihin humanitääristä apua viedään ?

        Itse en tunnustaudu rasistiksi millään tavalla. Minun puolestani tänne saavat tulla kaikki, ketkä vain ikinä haluavat. Mutta ei mitään erityiskohtelua! Tässä olen samaa mieltä Elizan kanssa. Jokainen pärjätköön samoilla ehdoilla, samoilla oikeuksilla ja samoilla velvollisuuksilla.


      • el kirahwi
        Tantta kirjoitti:

        Ihanaa. Lisää etnistä väriä ja kulttuuria vaan Suomeen!!!!

        Yes, tänne vaan kaikki värikkäät ja vähemmän värikkäät! Mutta kuten kirjoitin edellä, samat oikeudet ja samat velvollisuudet päteköön kuin suomalaisillekin.


      • Jeremias
        el kirahwi kirjoitti:

        On näille rasistisuomalaisille ihan oikein, että vanhana vanhainkodissa saa sitten valita ottaako ruokansa, lääkkensä, kylvetyksensä somalilta vaiko lestadiolaiselta. Mitenkähän siinä suu pannaan kun pitää valita kahdesta pahasta pienempi? ;)

        Tähänhän sitä ollaan kovaa vauhtia menossa. Suomalaisille ei enää synny tarpeeksi lapsia (paitsi lestadiolaisille), että tulevaisuudessa saataisiin vanhuksille eläkkeet ja hoitajat, muista työpaikoista puhumattakaan. Massamaahanmuutto on edessä.

        Mielummin Somaali kiitos!! Ei ahdasmielisille lestoille jotka ovat rutsasia hulluja.


      • makeh
        Jeremias kirjoitti:

        Mielummin Somaali kiitos!! Ei ahdasmielisille lestoille jotka ovat rutsasia hulluja.

        paskapuhetta, voin näyttää sukupuuni joka todistaa etten ole rutsainen, sekä sotilaspassin/lääkärintodistuksen, joka todistaa etten ole edes hullu. Tyhmää tulla heittää tollasta paskapuhetta ilman todisteenhäivää.


      • Kellari
        Jeremias kirjoitti:

        Mielummin Somaali kiitos!! Ei ahdasmielisille lestoille jotka ovat rutsasia hulluja.

        sinunkaan tiedon- ja keskusteluntasosi kadehdittavalla tasolla.


      • hmmm
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        sinä tulet muutaman muun kanssa resinalla perässä.

        "olet siis sukupuoleton. Helpommillakin sanakäänteillä voisi ilmaista, että on mies."

        Onko mies sukupuoleton? Käytin vain rikasta suomen kieltä ilmaistessasi sukupuoleni. Meni ilmeisesti yli sinun ymmärryksesi. No onneksi sait naapurista tulkkiapua.

        "No, yhtäkaikki kuvittelet olevasi maailman ainoa aidosti ja oikeasti lapsiaan rakastava isä"

        Missä näin olen sanonut?

        "Jatka sinä mielikuvituksetonta tarpomista lastesi kanssa, me muut käytämme laajemmin tätä rikasta suomen kieltä!"

        Ei kuule ole minun eikä lapsieni tarvinnut tarpoa mielikuvituksettomasti.

        Ollaan käyty USA:t, Kiinat, Boliviat, Intiat, Thaimaat, Vietnamit, Espanjat, Meksikot, Brasiliat, Euroopan maista nyt puhumattakaan. Siihen on kuule mahtunut VARSIN MIELENKIINTOISTA TARPOMISTA - kaukana mielikuvituksettomuudesta.

        Eihän nyt siitä kait ollut kysymys, vaan siitä onko KERSA sovelias nimitys lapselle.
        Minun mielestäni ei ole.

        PS. Oletkohan hieman HÖLMÖ ihminen?

        ihan huumori oot.. ootta käyny vaikka missä, kylläpä sitä ollaan ihana perhe ja täydellinen ISÄ. (olen pahoillaan et en arvannu sun sukupuolta oikein, kannattiko siihen silti tarttua)
        just tuota tarkoitin "siitä puhe mistä puute" et täällä kerskaat miten ihania söpönimiä lapsistasi käytät ja missä kaikissa maailman kolkassa olettekaan mukamasten käyny,... että puhutkohan vähän sitä mitä haluaisit lapsillesi olla. täydellinen..mutta et ihan siihen silti kykene. et ainakaa oo yhtään kypsä isksi, täällä turhanpäiväsellä palstalla väittelet turhista asioista "teinien" kans. käyttäsit senki ajan vaikka lasten kans reissaamiseen.
        kasva aikuiseksi ISÄ.


      • Vain 2 lasta
        hmmm kirjoitti:

        ihan huumori oot.. ootta käyny vaikka missä, kylläpä sitä ollaan ihana perhe ja täydellinen ISÄ. (olen pahoillaan et en arvannu sun sukupuolta oikein, kannattiko siihen silti tarttua)
        just tuota tarkoitin "siitä puhe mistä puute" et täällä kerskaat miten ihania söpönimiä lapsistasi käytät ja missä kaikissa maailman kolkassa olettekaan mukamasten käyny,... että puhutkohan vähän sitä mitä haluaisit lapsillesi olla. täydellinen..mutta et ihan siihen silti kykene. et ainakaa oo yhtään kypsä isksi, täällä turhanpäiväsellä palstalla väittelet turhista asioista "teinien" kans. käyttäsit senki ajan vaikka lasten kans reissaamiseen.
        kasva aikuiseksi ISÄ.

        harvinaisen typerä kommentti.


      • Persilja
        el kirahwi kirjoitti:

        On näille rasistisuomalaisille ihan oikein, että vanhana vanhainkodissa saa sitten valita ottaako ruokansa, lääkkensä, kylvetyksensä somalilta vaiko lestadiolaiselta. Mitenkähän siinä suu pannaan kun pitää valita kahdesta pahasta pienempi? ;)

        Tähänhän sitä ollaan kovaa vauhtia menossa. Suomalaisille ei enää synny tarpeeksi lapsia (paitsi lestadiolaisille), että tulevaisuudessa saataisiin vanhuksille eläkkeet ja hoitajat, muista työpaikoista puhumattakaan. Massamaahanmuutto on edessä.

        Eli osittain on myös kyse siitä, että suomalaiselle korkeammin koulutetulle ei kelpaa enää niin herkästi kaikki työt. Tehdastyö ym raskaampi tahi yksitoikkoisempi työ ei enää kelpaa, joten virosta esim. saa halpaa työvoimaa liukuhihnalle, laivateollisuuteen jne.

        Kahdesta pahasta pienempi- vertauksesi oli kyllä suupieliä ylöspäin nostattava :))


      • Persilja
        el kirahwi kirjoitti:

        Miltäs kuulostaisi sana "rotta" lapsen hellittelynimenä? Olen nimittäin kuullut... Nuori lestadiolaisäiti (1. lapsi) käytti sitä omalle lapselleen puhuessaan tyyliin: "Äidin pikku rotta", ja äänensävystä kyllä kuuli, ettei siinä ollut tippaakaan halventavaa sisältöä, ääni oli paremminkin syvästi rakastunut. Eiköhän jokainen saa käyttää lapsestaan mitä nimitystä haluaa, ja sanojen sisältöhän tunnetusti vaihtelee käyttäjästä toiseen. Ja varsinkin sanoihin liittyvät tunnelataukset vaihtelevat hyvinkin suuresti.

        Tulipahan tuosta vaan mieleen asia ihan vierestä..

        Eli kaupassa kuulimme kuinka romaaninainen sanoi lapselleen "Oo hiljaa tai mä lyön turpiin." Ja mikä hassuinta, sanoi ihan neutraalilla äänensävyllä, ei raivopäissään tai tosi vihaisena. Siinä sitä mallia lapselle kielenkäytössä !!! Näytti olevan pari romaaniperhettä ostoksilla. Miehet viipotti eri suuntiin ja naiset toiseen, ja lapset sitten siinä välissä.

        Mutta kyllä nuo turpiinhommat tuntuu olevan romaaneiden keskuudessa TOSI yleisiä, olen kuullut muitakin.

        Sori. NYT meni kyllä aika vierestä, noin niin kuin herätysliikekeskusteluksi ;)))


      • Minä
        Ihmetellen kirjoitti:

        .. televisiotakaan kieltää??

        Se joka kieltää TV:n katselemisen on omatunto...
        Sieltä kun tulee niin paljon "huonoo" ohjelmaa...
        Tietokone ei ole kuin TV, jos et oo vielä huomannu, netissä on niitä.....sivuja joita ei tarvii käydä kattomassa.....


      • Tantta
        Persilja kirjoitti:

        Tulipahan tuosta vaan mieleen asia ihan vierestä..

        Eli kaupassa kuulimme kuinka romaaninainen sanoi lapselleen "Oo hiljaa tai mä lyön turpiin." Ja mikä hassuinta, sanoi ihan neutraalilla äänensävyllä, ei raivopäissään tai tosi vihaisena. Siinä sitä mallia lapselle kielenkäytössä !!! Näytti olevan pari romaaniperhettä ostoksilla. Miehet viipotti eri suuntiin ja naiset toiseen, ja lapset sitten siinä välissä.

        Mutta kyllä nuo turpiinhommat tuntuu olevan romaaneiden keskuudessa TOSI yleisiä, olen kuullut muitakin.

        Sori. NYT meni kyllä aika vierestä, noin niin kuin herätysliikekeskusteluksi ;)))

        Oli kerran hyttikaverina laivalla romaninainen pienen tyttönsä kanssa. Nainen sanoi tytölleen: ota ne räpylät (=kädet) siitä pois. Ihan vaan tuosta kielen käytöstä:)


      • Lissu
        Mie kirjoitti:

        Lest. monen lapsen äidit eivät ehdi käydä keskustelemas tääl, ja sitä paitsi he eivät kerro ulkopuolisille tuntemuksiaan. Ulospäin pitää puhua hyvää uskonyhteisöstään. Sisäpiirin uskotuimmille ystävättärille puhutaan että en enää jaksa tätä lapsentekoa jne.. tai valitetaan naimattomille yksinäisille naisille kateudesta heidän itsenäisyyttään kohtaan.
        Kokenut olen tämän puhumattomuuden, koska olin monta vuotta lestadiolainen ja kuulin valitusta että he tuntevat itsensä lehmäksi maha jatkuvasti paksuna jne.. jne... mutta nyt kun olen kääntänyt kelkkani ja jättänyt yhteisön, minulle puhutaan vain puolustelevia puheita eikä mitään epäilyksiä ja haukkuja uskonyhteisön sääntöjä kohtaan enää kuule.

        MIksi niin monet entiset lestadiolaiset ovat juuri kaltaisiasi? Oletko koskaan miettinyt, että kuulostatte todella katkerilta. Joka asiasta on varmasti jotakin valittamista! Olen itse lestadiolaisesta perheestä. Meillä on 8 lasta. Äiti ei ole KOSKAAN, ei IKINÄ valittanut sitä, että lasten synnyttäminen kävisi yli voimien. Jumala ei anna lapsia liikaa yhellekkää äidille, vaan juuri sen verran ku tietää ja näkee äidin ja isän jaksavan. Juuri te, jotka olette jättäneet uskonne, olette pahimpia morkkaamaan meitä lestadiolaisia. Itse olen tullut siihen tulokseen että olette vain katkeria meille..ette tiedä asioista tarpeeksi ja puhutte tietämättömyyttänne. Ottakaa huomioon että meitä lestadiolaisia on paljon ja joka ikinen on oma ittensä, kukaa ei oo samalainen! JOkaisella on omat mielipiteet, vaikka oppi onki sama. Kunnioittakaa meitäki siinä missä muitaki ja lopettakaa tuo toisten ihmisten mustamaalaaminen!


      • Lissu
        nm kirjoitti:

        Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä. Vähän samalla lailla kuin siskoni koira tiesi, että nyt silitellään, kun sille huudeltiin, että "Rakki-piski-rötkäle, tuleppas tänne!"

        Että sellaisia halventavia nimityksiä.

        Rakkaalla lapsella monta nimeä.. Miks pitää aina takertua joka sanaan. (en tarkota sulle palautteena:) )


      • Lissu
        Vain 2 lasta kirjoitti:

        "Kersa, kakara, ipana... Ainakin meidän perheessä näitä sanoja käytetään yhtälailla hellittelyniminä kuin kultaa tai pikkumiestä"

        Okei se on teidän perheen tapa.

        Minä hyväksyn noista kolmesta ns. hellittelynimiksi ipanan (paras), kakara (nippa nappa hellittelynimenä), mutta en missään nimessä KERSAA.

        Siinä on SELKEÄSTI loukkaava ja alentava sointi.

        Ei viititä tarttua kaikkiin yksittäisiin sanoihin, maailmassa paljo suurempiaki ongelmia..


      • Anonyymi
        nm kirjoitti:

        Kuule, samat himot ne on niillä lestadiolaisnaisillakin. Minä ainakin innolla odotan sitä viidettätoista lasta... :) Ihan oikeasti haluaisin sen viisitoista, vähintään! :)

        Kaikkeen ne lestadiolaisnaiset alistuukin. Ja sitten lestadiolaismiehet juoksee vieraissa, koska mitä ei kotona saa kun vaimo on taas viimeisillään niin sitä haetaan vieraista.


      • Anonyymi
        Mie kirjoitti:

        Lest. monen lapsen äidit eivät ehdi käydä keskustelemas tääl, ja sitä paitsi he eivät kerro ulkopuolisille tuntemuksiaan. Ulospäin pitää puhua hyvää uskonyhteisöstään. Sisäpiirin uskotuimmille ystävättärille puhutaan että en enää jaksa tätä lapsentekoa jne.. tai valitetaan naimattomille yksinäisille naisille kateudesta heidän itsenäisyyttään kohtaan.
        Kokenut olen tämän puhumattomuuden, koska olin monta vuotta lestadiolainen ja kuulin valitusta että he tuntevat itsensä lehmäksi maha jatkuvasti paksuna jne.. jne... mutta nyt kun olen kääntänyt kelkkani ja jättänyt yhteisön, minulle puhutaan vain puolustelevia puheita eikä mitään epäilyksiä ja haukkuja uskonyhteisön sääntöjä kohtaan enää kuule.

        Tunnen ainakin yhden lestadiolaismiehen jolla on entinen vaimo en tiedä kuinka monta lasta. Eronnut ja taas uusi emäntä jolla on tyttö ennestään. Ja juoksee vieraissa sen kun töiltään ehtii. Ja. niin epärehellinen ja valheessa elävä. Ihmettelen miten voi elää noin valheellista elämää.


      • Anonyymi
        Salama kirjoitti:

        Kirjoitit että raamattu ei kiellä tietokoneen käyttöä. Minä en ole löytänyt raamatusta jaetta joka kieltää TV:n katselun!!!!!!!!!

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Salama !
        Kirjoitit että sinä et ole löytänyt Raamatusta jaetta joka kieltää television katselun .
        Tutkimma nyt Jumalan armon kautta kuinka pitää ymmärtää tämä kristillisyyden valkeudessa ja rukoilemma ensin suurta rintinkantajaa että hän antaisi meille oikeaa ymmärrystä Amen
        Jos siis televisio johdattaisi ihmistä hyvyyteen ja Jumalan kunnioittamiseen se toisi suurta siunausta Suomen kansankin keskuuteen . Mutta kun rietas on ottanut joitakin ohjelmia talutus nuoraansa josta se sylkee sisältään huoramaisia ohjelmia väkivaltaa Jumalan sanan vastaisuutta pornoa ja muuta kauheuksia niin se kone ei rakenna kristityn kokematonta sielua . Televisiossa on tosin uutisia luonto elokuvia opetus ohjelmia poliittisia ohjelmia mutta kun allekirjoittaneen usko on niin heikko että rietas pääsee niitten riettaitten ohjelmien kautta hävittämään uskon elämää joka vaikuttaa suruttomuutta . Sen vuoksi on sanassa kirjoittettu : Ja silmäin pyyntö se ei ole isästä vaan maailmasta


    • Purnu Jr

      Painu v***uun galluppisi kanssa ennen kuin tulen lyömään.

      • v-lesta 17wee, oujee

        Wai et tunnenko olevani lapsenteko kone..
        no en TODELLAKAAN:) hih..
        mä ainaki nautin elämästä nii paljo ku sielu sietää
        ja mä oon onnellinen!
        vaikka usee tietää et oon lesta ni ne ei aattele et oon ylimielinen, jota jotku lestat on uskottomii kohtaan tai toisii lestoi... jokka ei käykkään joka pyhä seuroissa, vaikka ei viitti ottaa selvää että
        etes miks ne ei oo sielä ku vaa jauhaa.
        Mä haluun pyytää anteeks kaikilt niilt epäuskosilt ihmisilt joilla on sellanen kuva v-lestoista!! se riippuu täysin ihmisestä..
        niillä ei varmaan omassa elämässä oo nii paljo mielenkiintoo et niitten täytyy olla semmosia, mutta kyllä neki ihan uskomassa on!! kaikki ihmiset vaan ei oo samanlaisia, pitää hyväksyy kaikki!!! mut mä ainaki otan vastaan nii paljo lapsii ku niitä annetaan, mutta ei mulla oo kiire ollenkaan naimisiin.. kaikkia muuta!!


      • Pelastakaa Naiset ry
        v-lesta 17wee, oujee kirjoitti:

        Wai et tunnenko olevani lapsenteko kone..
        no en TODELLAKAAN:) hih..
        mä ainaki nautin elämästä nii paljo ku sielu sietää
        ja mä oon onnellinen!
        vaikka usee tietää et oon lesta ni ne ei aattele et oon ylimielinen, jota jotku lestat on uskottomii kohtaan tai toisii lestoi... jokka ei käykkään joka pyhä seuroissa, vaikka ei viitti ottaa selvää että
        etes miks ne ei oo sielä ku vaa jauhaa.
        Mä haluun pyytää anteeks kaikilt niilt epäuskosilt ihmisilt joilla on sellanen kuva v-lestoista!! se riippuu täysin ihmisestä..
        niillä ei varmaan omassa elämässä oo nii paljo mielenkiintoo et niitten täytyy olla semmosia, mutta kyllä neki ihan uskomassa on!! kaikki ihmiset vaan ei oo samanlaisia, pitää hyväksyy kaikki!!! mut mä ainaki otan vastaan nii paljo lapsii ku niitä annetaan, mutta ei mulla oo kiire ollenkaan naimisiin.. kaikkia muuta!!

        sä vielä voikaan tuntea, kun et ole yhtään lasta tehnyt!!!

        Toista tuumit, kun oot 40 v. ja jos oot aikanas joutu lestaukon kanssa naimisiin.

        Hih!

        Buaahhah :)


      • anna
        Pelastakaa Naiset ry kirjoitti:

        sä vielä voikaan tuntea, kun et ole yhtään lasta tehnyt!!!

        Toista tuumit, kun oot 40 v. ja jos oot aikanas joutu lestaukon kanssa naimisiin.

        Hih!

        Buaahhah :)

        siis ite en oo lesta ja ihmettelen miten jotku kusipäät kuvittelee et lestat joutuu tekee sikana penskoi ku ne ei käytä ehkäsyy, no mäkää en käytä mieheni kans ehkäsyy, ja meillä ei oo yhtää skidei, johtuu siitä et suurin osa kuukaudesta on ns. varmaa aikaa, jolloin saa leikkii petis ilman ehkäsyy niin paljo ku sielu sietää, eikä vaaraakaa et pamahtais paksuksi.


      • Pelastakaa Naiset ry
        anna kirjoitti:

        siis ite en oo lesta ja ihmettelen miten jotku kusipäät kuvittelee et lestat joutuu tekee sikana penskoi ku ne ei käytä ehkäsyy, no mäkää en käytä mieheni kans ehkäsyy, ja meillä ei oo yhtää skidei, johtuu siitä et suurin osa kuukaudesta on ns. varmaa aikaa, jolloin saa leikkii petis ilman ehkäsyy niin paljo ku sielu sietää, eikä vaaraakaa et pamahtais paksuksi.

        "siis ite en oo lesta ja ihmettelen miten jotku kusipäät kuvittelee et lestat joutuu tekee sikana penskoi ku ne ei käytä ehkäsyy"

        Tiedätkö mitään mistä puhut?

        Tiedätkö, kuinka paljon lestadiolaisperheissä on keskimäärin lapsia?


      • Pelastetut Naiset ry/Frälsta
        Pelastakaa Naiset ry kirjoitti:

        "siis ite en oo lesta ja ihmettelen miten jotku kusipäät kuvittelee et lestat joutuu tekee sikana penskoi ku ne ei käytä ehkäsyy"

        Tiedätkö mitään mistä puhut?

        Tiedätkö, kuinka paljon lestadiolaisperheissä on keskimäärin lapsia?

        Lestadiolaisperheissä on lapsia 0 - 17 (en ole varma suurimmasta määrästä, mutta lienee antamani luku). Sisaruksillani (6), jotka kaikki ovat lestadiolaisia, on lapsia 2 - 9 (kahdella 2, yhdellä kolme, yhdellä neljä jne). Kolmea lukuunottamatta kaikki ovat käytänössä ohittaneet jo "lisääntymisiän". Tämä on faktaa, ei takapihapuheita!
        Väestörekisterikeskuksesta saa jonkinlaisen otannan vaikka kunnittain keskimääräisestä lapsiluvusta. Lehtiartikkelien mukaan se on 2,9 - 3,4 vahvoilla lestadiolaisalueilla, kun se koko maassa on 1,7 - 1,8.


      • Pelastakaa naiset ry
        Pelastetut Naiset ry/Frälsta kirjoitti:

        Lestadiolaisperheissä on lapsia 0 - 17 (en ole varma suurimmasta määrästä, mutta lienee antamani luku). Sisaruksillani (6), jotka kaikki ovat lestadiolaisia, on lapsia 2 - 9 (kahdella 2, yhdellä kolme, yhdellä neljä jne). Kolmea lukuunottamatta kaikki ovat käytänössä ohittaneet jo "lisääntymisiän". Tämä on faktaa, ei takapihapuheita!
        Väestörekisterikeskuksesta saa jonkinlaisen otannan vaikka kunnittain keskimääräisestä lapsiluvusta. Lehtiartikkelien mukaan se on 2,9 - 3,4 vahvoilla lestadiolaisalueilla, kun se koko maassa on 1,7 - 1,8.

        Teidän sukukunta tuntuu olevan harvinaisen vähäsikiävää noin lestadiolaiseksi.
        Pitäisiköhän vähän kiristää vauhtia?


      • jenna
        Pelastakaa naiset ry kirjoitti:

        Teidän sukukunta tuntuu olevan harvinaisen vähäsikiävää noin lestadiolaiseksi.
        Pitäisiköhän vähän kiristää vauhtia?

        eiköhä se ole jumalan päätettävissä mitenkä paljon niitä lapsia lopulta siunaantuu ilman ehkäisyn käyttöä.


      • lapseton
        jenna kirjoitti:

        eiköhä se ole jumalan päätettävissä mitenkä paljon niitä lapsia lopulta siunaantuu ilman ehkäisyn käyttöä.

        Asia on todella niin, että ihminen päättää ja Jumaala säätää.
        Ei lapsia kuule noin vain tehdä, niitä saa jos niitä meille annetaan. Ole iloinen jokaisesta joka sinulle annetaan. Se ei ole vähäpätöinen asia että lapsia siunataan, se sisältää ison vastuun myös. Kasvata heitä taivasta varten ja Jumalan yhteyteen.
        Meidän tulee osata olla kiitollinen Jumalan antamista siunauksista, myös lapsista, myös kaikesta muusta, kodista, ystävistä ....ei mikään ole sattumaa, vaan Herran siunaamaa.


      • täti
        jenna kirjoitti:

        eiköhä se ole jumalan päätettävissä mitenkä paljon niitä lapsia lopulta siunaantuu ilman ehkäisyn käyttöä.

        sen asian kanssa ei ole mitään tekemistä. Luonto se on joka.... Käyttäisitte lestat joskus järkeäkin sen petisähellyksen lisäksi. Raamattu ei kiellä järjen käyttöä. Emme enää elä Aatamin ja Eevan päiviä. Lisäksi lestoissa on paljon sisäsiittoisia, koska puolison on kuuluttava samaan oikeaan uskoon ja lestoissakin on toisten lestojen mielestä vääräuskoisia lestoja. lukekaa vaikka Vittula- kirja, niin tiedätte, Tai Mukan Maa on syntinen laulu. Taitavat vaan olla kiellettyjen listalla, mutta jos nyt kumminkin lukisitte, saattehan sitten aikananne syntinne anteeksi. Ruotsiksi lestoja kutsutaan förlåtareiksi, anteeksiantajiksi.


      • nm
        täti kirjoitti:

        sen asian kanssa ei ole mitään tekemistä. Luonto se on joka.... Käyttäisitte lestat joskus järkeäkin sen petisähellyksen lisäksi. Raamattu ei kiellä järjen käyttöä. Emme enää elä Aatamin ja Eevan päiviä. Lisäksi lestoissa on paljon sisäsiittoisia, koska puolison on kuuluttava samaan oikeaan uskoon ja lestoissakin on toisten lestojen mielestä vääräuskoisia lestoja. lukekaa vaikka Vittula- kirja, niin tiedätte, Tai Mukan Maa on syntinen laulu. Taitavat vaan olla kiellettyjen listalla, mutta jos nyt kumminkin lukisitte, saattehan sitten aikananne syntinne anteeksi. Ruotsiksi lestoja kutsutaan förlåtareiksi, anteeksiantajiksi.

        Sisäsiittoisuutta kieltämättä meidän piireissämme esiintyy, mutta huonoksi sitä asiaa en vielä ole nähnyt. On vain turvallisempi olo, kun melkein jokaisen uuden tuttavuuden kanssa löytyy joku kaukainen yhteinen sukulainen... Niin kuin yhteinen pikkuserkun pikkuserkku tms. Sukurutsaan asti ei kuitenkaan ole jouduttu. Se on tärkeintä.


      • Päivi
        jenna kirjoitti:

        eiköhä se ole jumalan päätettävissä mitenkä paljon niitä lapsia lopulta siunaantuu ilman ehkäisyn käyttöä.

        Eipä ole jumalalla osaa eikä arpaa lastenteossa.

        Miksi se olisi meille tyrkännyt sellaisen, kun poikakaverini ja itse vielä opiskelemme, ja tilanne muutenkaan ei ole taloudellisesti otollinen. Me teimme abortin.


      • jehovant.
        Päivi kirjoitti:

        Eipä ole jumalalla osaa eikä arpaa lastenteossa.

        Miksi se olisi meille tyrkännyt sellaisen, kun poikakaverini ja itse vielä opiskelemme, ja tilanne muutenkaan ei ole taloudellisesti otollinen. Me teimme abortin.

        murha, ootki oikee murhaajapaskiainen, toivottavasti omatunto pikkasen soimaa, jos ei nyt niin joskus, jos tuollaisella hirviöllä edes omaatuntoa on.


      • maria
        jehovant. kirjoitti:

        murha, ootki oikee murhaajapaskiainen, toivottavasti omatunto pikkasen soimaa, jos ei nyt niin joskus, jos tuollaisella hirviöllä edes omaatuntoa on.

        teidän mielestänne näyttää olevan..
        voi lässynlää. abortti on murha ja raiskaus naisen vika...?
        ah näitä elämän totuuksia, joista te niin mielellänne meille muille julistatte.
        toivottavasti omatunto pikkasen soimaa, jos ei nyt niin joskus, jos tuollaisella hirviöllä edes omaatuntoa on. ;)
        mene itseesi -- älä muiden asioihin!


      • hmmm
        Päivi kirjoitti:

        Eipä ole jumalalla osaa eikä arpaa lastenteossa.

        Miksi se olisi meille tyrkännyt sellaisen, kun poikakaverini ja itse vielä opiskelemme, ja tilanne muutenkaan ei ole taloudellisesti otollinen. Me teimme abortin.

        kokeilkaa sitten uuestaan ko ootte nelikymppisiä, hieno talo, auto, velat maksettu. lycka till. ja tovottavasti ettette koskaan saa lapsia ko on pokkaa tappaakki niitä syystä ettei oo taloudellisesti vakaata. itsekkäitä paskoja..


      • Kivitys
        hmmm kirjoitti:

        kokeilkaa sitten uuestaan ko ootte nelikymppisiä, hieno talo, auto, velat maksettu. lycka till. ja tovottavasti ettette koskaan saa lapsia ko on pokkaa tappaakki niitä syystä ettei oo taloudellisesti vakaata. itsekkäitä paskoja..

        Se joka on synnitön, heittäkööt ensimmäisen kiven.
        Sanatarkasti tämä ei Raamatusta ole, mutta näin Jeesus sanoi. Jehovantodistajan jos kenen tämä pitäisi tietää, hehän tutkivat sanatarkasti Raamattua ja noudattavat sitä kirjaimellisesti. Ei ole ihmisen tehtävä tuomita ketään. Jumala tuomitsee.
        Ei ihmisen voi asettaa itseään toisen yläpuolelle "joka itsensä ylentää, se alennetaan" mutta nöyryyden tulee olla aitoa "joka itsensä alentaa, se ylennetään". Aitoa nöyryttä ei ole se, että tuomitsee toisen hänen tekojensa tähden. Jokainen valitsee itse oman elämänsä tien ja joutuu tekemään siinä ratkaisuja, joita me ulkopuoliset emme ymmärrä. Joskus on tilanne, jossa pitää valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta se vähemmän huono...

        Kun nainen on raskaana, seuraukset ovat koko elämänmittaiset, olipa ratkaisu kumpi tahansa: lapsen synnyttäminen tai abortti. Ja abortti ei ole murhaajan ratkaisu, se ei ole helppo ratkaisu: se on kipeä, tuskainen päätös, joka kulkee mukana koko loppuelämän, vaikka lapsia myöhemmin tulisi kaksikymmentä!

        Minusta on järkyttävää, että nämä hyvät ja paremmat ihmiset, jotka tuomitsevat abortin, koska se on murha ja koska jokaisella ihmisalulla on oikeus kehittyä ihmiseksi ja syntyä - he kunnioittavat niin paljon elämää - ja nämä samat ihmiset ovat valmiita kivittämään, nöyryyttämään, tappamaan fyysisesti tai henkisesti sellaisen ihmisen joka on päätynyt tähän kipeään päätökseen!! Minne se ihmisarvo ja empaattisuus ovat silloin kadonneet? Miten ihminen, joka toisaalla puolustaa elämää, on toisaalla valmis tappamaan?


      • Lissu
        Päivi kirjoitti:

        Eipä ole jumalalla osaa eikä arpaa lastenteossa.

        Miksi se olisi meille tyrkännyt sellaisen, kun poikakaverini ja itse vielä opiskelemme, ja tilanne muutenkaan ei ole taloudellisesti otollinen. Me teimme abortin.

        Tuo taloudellinen tilanne on niin säälittävä tekosyy ettei mikää! Jos sä saat lapsen, lapsi saa lapsilisän jolla saa sille lapselle leivän ja kodin. Siis pelkällä lapsilisällä ei saa kotia, mutta suomessa tuskin on montakaa perhettä jolla ei sitä kotia ois, edes jonkinlaista. Eriasia sitte sellanen tilanne,että kotia ei ole perheongelmien takia. Mutta kunnon kansalainen saa valtiolta tukea, ettei joudu vauvan kanssa pihalla nukkumaan!
        Ja, tässä itse perustelit juuri sen, miksi me lestat emme harrasta esiaviollista seksiä- hankitaan ensin koti ja mennään naimisiin,ennenku aletaan odottamaan ja toivomaan että niitä lapsia siunaantuisi.


      • mauru
        Lissu kirjoitti:

        Tuo taloudellinen tilanne on niin säälittävä tekosyy ettei mikää! Jos sä saat lapsen, lapsi saa lapsilisän jolla saa sille lapselle leivän ja kodin. Siis pelkällä lapsilisällä ei saa kotia, mutta suomessa tuskin on montakaa perhettä jolla ei sitä kotia ois, edes jonkinlaista. Eriasia sitte sellanen tilanne,että kotia ei ole perheongelmien takia. Mutta kunnon kansalainen saa valtiolta tukea, ettei joudu vauvan kanssa pihalla nukkumaan!
        Ja, tässä itse perustelit juuri sen, miksi me lestat emme harrasta esiaviollista seksiä- hankitaan ensin koti ja mennään naimisiin,ennenku aletaan odottamaan ja toivomaan että niitä lapsia siunaantuisi.

        voi ku muutki tajuais pidättäytyä seksistä ennen avioliittoa. Mä pidättäydyin ja ihana mieheni tajusi sen täysin.


    • nm

      En. En nyt enkä koskaan.

      • Gallup

        "Olipa fiksu kysymys."

        *Kumartaa herrasmiehen tavoin*


      • .

        No et tietenkään koska sinua on lapsesta asti aivopesty ajattelemaan tietyllä tavalla.

        Jos todella uskot, niin mikset anna lapsillesi valinnanmahdollisuutta löytää itse uskoaan. Kasvata neutraalista ja kerro kaikesta tasapuolisesti.

        Jos uskosi on oikea, niin tokihan lapsetkin sen oikean valitsevat. Asia on Jumalan hallussa, miksi siis tuputat lapsillesi ajatusmaailmaasi?


    • Hmm..

      Hassu kysymys.

      Miksi se sua kiinnostaa? Joku saattaa tuntea itsensä joskus ahdistuneeksi siksi, että nykyihmiset katsovat kieroon ja arvostelevat lestadiolaisäitejä (myös -isiä!!!) lapsimäärän vuoksi. Mutta lopulta kysymys on jokaisen HENKILÖKOHTAISESTA valinnasta. Ei ketään pakoteta naimisiin ja "tekemään" lapsia, mutta joku kuitenki haluaa olla kuuliainen, sille mitä jo aikojen alussa on kirjoitettu. Vaikkakaan missään ei sanota, ettei sinkku vois olla onnellinen, että olis pakko mennä naimisiin. Mutta avioliitto vaatii nöyryyttä ja kuuliaisuutta, tahtoa.

      Tässä sinkkunaisen ajatuksia..

      • Gallup

        Ihmisen pitää olla monista asioista kiinnostunut säilyttääkseen vireytensä ja ehkäistäkseen vanhuudessa uhkaavaa dementiaa.

        :))


    • Dream

      Olen miettinyt tätä yhteiskunnan lapsivihamielisyyttä. Jos nuori nainen tulee "vahingossa" raskaaksi, ensimmäiseksi neuvotaan aborttia. Jos lapset koettaisiin aarteina ja Jumalan lahjoina, eikö vahinko saataisi käännettyä onneksi ympäristön tuella. Toki siihen tarvittaisiin myös yhteiskunnan taloudellista tukea. Mitkä henkiset tuskat abortin kokeneilla lienevätkään.

      • Minä meiltä

        "Olen miettinyt tätä yhteiskunnan lapsivihamielisyyttä. Jos nuori nainen tulee "vahingossa" raskaaksi, ensimmäiseksi neuvotaan aborttia."

        Ei varmastikaan ole kysymys mistään yhteiskunnan lapsivihamielisyydestä.

        Varmaankaan ei monessa tilanteessa alle 18-vuotiaan tyttölapsen raskautta ja mahdollista lasta koeta "aarteena".

        Hänellä on vielä kaikki asiat "rempallaan". Koulu kesken, ei oikein tiedä miksi haluaisi isona, murrosikä juuri ohitettu... ja siihen mylläkkään se pieni "aarre" sitten tulla putkahtaa!

        Abortti on erittäin huono "ehkäisymuoto", mutta joissakin tilanteissa varmasti kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto.

        Eiköhän tässä ole enemmänkin kysymyksessä nykynuorison holtiton seksuaalikäyttäytyminen ja sen seurauksena alkavat ei-toivotut raskaudet.

        Tämän päivän nuoret tytöt (16-17 v.) alkavat hävetä kaveripiirissä sitä, että ovat "vielä" neitsyitä. Ennen siitä asiasta oltiin ylpeitä.

        Tähän on tultu!!


      • vaan...
        Minä meiltä kirjoitti:

        "Olen miettinyt tätä yhteiskunnan lapsivihamielisyyttä. Jos nuori nainen tulee "vahingossa" raskaaksi, ensimmäiseksi neuvotaan aborttia."

        Ei varmastikaan ole kysymys mistään yhteiskunnan lapsivihamielisyydestä.

        Varmaankaan ei monessa tilanteessa alle 18-vuotiaan tyttölapsen raskautta ja mahdollista lasta koeta "aarteena".

        Hänellä on vielä kaikki asiat "rempallaan". Koulu kesken, ei oikein tiedä miksi haluaisi isona, murrosikä juuri ohitettu... ja siihen mylläkkään se pieni "aarre" sitten tulla putkahtaa!

        Abortti on erittäin huono "ehkäisymuoto", mutta joissakin tilanteissa varmasti kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto.

        Eiköhän tässä ole enemmänkin kysymyksessä nykynuorison holtiton seksuaalikäyttäytyminen ja sen seurauksena alkavat ei-toivotut raskaudet.

        Tämän päivän nuoret tytöt (16-17 v.) alkavat hävetä kaveripiirissä sitä, että ovat "vielä" neitsyitä. Ennen siitä asiasta oltiin ylpeitä.

        Tähän on tultu!!

        Ku ne oliski jo 16-17v. ne tytöt jotka häpeää neitsyyttään, mutta niin moni nuorempikin...


    • Minäkö alistettu?

      Joo en todellakaan tunne olevani "kone".

      Lapsia ei tehdä, sehän on jo selvä. Ei kai kukaan pariskunta ole "tehnyt" lasta onnistuneesti. Lapsia kyllä tilataan mutta ne tulee silti ajallaan. Tarkoitan tällä että kun ehkäisy päätetään lopettaa niin harvalla tärppää heti, ehkä jo ensi vuonna.

      Eli en ole "lapsentekokone" vaan neljänlapsen 23v äiti joka on onnellinen, ei alistettu.

      Niin ja pieni lisäys. Lesta miehet ei ole sonneja vaan kaikkea muuta. Sonniksi voisin kutsua viinanhöyryistä äijää joka tunkeutuu sisään, tälläisiähän tuttavuuksia taitaa valitettavan monelta löytyä.

      • JOO

        joo, v-lest. miehet ovat rehellisiä, huomaavaisia, SELVÄPÄISIÄ, rakastavia, väkivallattomia...
        sen olen nähnyt kotona ja kylässä kun vertaa ei-lest. kavereiden kotiin.
        ja tiedoksi. olen 17-v, haluaisin lopettaa koulun ja saada lapsia. eikö ole KAMALAA? varmaan kamalan alkeellista? :) rakastan lapsia.


      • Soopaa
        JOO kirjoitti:

        joo, v-lest. miehet ovat rehellisiä, huomaavaisia, SELVÄPÄISIÄ, rakastavia, väkivallattomia...
        sen olen nähnyt kotona ja kylässä kun vertaa ei-lest. kavereiden kotiin.
        ja tiedoksi. olen 17-v, haluaisin lopettaa koulun ja saada lapsia. eikö ole KAMALAA? varmaan kamalan alkeellista? :) rakastan lapsia.

        V-lest. miehillä on jo kunnia, mutta naisilla ei ole, koska he ovat naisia.
        Vai väkivallattomia...
        Heissä on ainakin yhtä paljon lapsiaan pahoinpiteleviä isiä ellei enemmän (koska ottavat Raamatusta siihen luvan) kuin epäuskoisissa ja vaimojaan ainakin henkisesti pahoinpiteleviä yhtä lailla kuin uskottomissakin.
        Vaimojen pahoinpitely kriminalisoitiin vasta muutama vuoskymmen sitten ja lasten pahoinpitely vielä myöhemmin. Kiitos vanhoillisen opetuksen.


      • Tupu
        JOO kirjoitti:

        joo, v-lest. miehet ovat rehellisiä, huomaavaisia, SELVÄPÄISIÄ, rakastavia, väkivallattomia...
        sen olen nähnyt kotona ja kylässä kun vertaa ei-lest. kavereiden kotiin.
        ja tiedoksi. olen 17-v, haluaisin lopettaa koulun ja saada lapsia. eikö ole KAMALAA? varmaan kamalan alkeellista? :) rakastan lapsia.

        Kerrompa tarinan jo edesmenneestä appiukostani.
        Villin nuoruutensä hän vietti viinan naisten ja tupakan parissa tapellen ja muutenkin levottomasti eläen. parikymppisenä hän sitten hurahti vanhoillislestadioilaisuuteen. Siinä jäi viina( ainakin julkisesti) aviopuolisokin löytyi. oikein herttainen nainen. Lapsia syntyi elossa 8. yksi raju keskenmeno joka meinasi viedä äidinkin mennessään. yksi lapsista hukkui parivuotiaana päästen näin taivaan kotiin.(anoppini sanat)
        elämä näytti auvoisalta ulospäin. mutta kodin sisällä tämä mies (siis appiukkoni)
        oli yksi piru. Piti koko perhettä kirveen alla.(ehkä hieman ontuva vertaus) Aikuisia lapsia hän holhosi ja uhkasi kadotuksella.
        minä tulin sukuun 80 luvulla. Poika oli kiva ja rauhallinen(näin luulin) tosin vanhempiensa uskoa ei ollut perinyt Mutta huomasin heti tulevan appeni kaksinaamaisuuden. puolivuotta ennen kuolemaansa hän suututti minut niin etten puhunut hänelle enää sanaakaan. Kuolin vuoteeltaan hän lähetti minulle terveisiä ja anteeksipyyntönsä vaimonsa välityksellä. annoin anteeksi.. mutten unohda koskaan.
        Mietinkin miten näin ihana ihminen kuin anoppini oli kesti miestä joka alisti vaimoaan aina. samoin lapsiaan. Anopissani ei ollut mitään vikaa hän uskoi jumalaan vilpittömästi eli niiden ajatusten mukaan 100% kunnioittaen myös toista ihmistä. Voin sanoa rehellisesti että anoppini oli minulle tärkein ihminen sitten oman äitini.
        kun anoppini parivuotta sitten pääsi Taivaan Isän luo kiitin häntä haudalla yhteisistä vuosista ja ikävä on edelleen hyvin suuri. Anoppini pääsi lepoon tietämättä että hänen pojastaan(miehestäni) oli tullut isänsä kaltainen alistaja ja meidän tiemme oli päättyneet eroon. Emme kertakaikkiaan voineet sitä hänelle kertoa koska vakavasairaus oli verottanut hänen voimiaan.

        Tarinan opetus on tämä.
        ei missään uskonlahkossa voida sanoa että heillä miehet on tuota mitä sanot viestissäsi olevan. rehellisiä selväpäisiä väkivallattomia.. rakastavia?.....
        meissä kaikissa on virheemme mutta Jumala hyväksyy meidät virheinemme. Mutta valitkaa miehenne ja vaimonne muun kuin uskonnon perusteella. Luonne voisi olla sopiva kriteeri

        Kaikella ystävällisyydellä niin lestadiolaisille kuin muillekin ihmisille

        Tupu


    • Pantero

      et turha tehä galluppia

      • makeh

        no ei taida paljo sun kieltos tepsiä, meitä ku on kuiteski pelkästään v-lestadiolaisiaki se reilut 100000 tyyppiä nii ei taida mennä toi sun kieltos ihan perille.


      • Pantero
        makeh kirjoitti:

        no ei taida paljo sun kieltos tepsiä, meitä ku on kuiteski pelkästään v-lestadiolaisiaki se reilut 100000 tyyppiä nii ei taida mennä toi sun kieltos ihan perille.

        luulin ettei lestadiolaiset saa ees kattoo tv:tä??? vai onks se viime vuosisadan juttui? kerro jos oon vääräs. vai lipsutteko uskossa?


      • makeh
        Pantero kirjoitti:

        luulin ettei lestadiolaiset saa ees kattoo tv:tä??? vai onks se viime vuosisadan juttui? kerro jos oon vääräs. vai lipsutteko uskossa?

        TV on yleisesti kielletty, internet on silti vielä suurempi osa sivistystä ja valtavirtaa ja siitä ei passaa jäädä pois, internetti on todellakin sallittu kaikissa lestadiolais suuntauksissa.


      • mziz
        makeh kirjoitti:

        TV on yleisesti kielletty, internet on silti vielä suurempi osa sivistystä ja valtavirtaa ja siitä ei passaa jäädä pois, internetti on todellakin sallittu kaikissa lestadiolais suuntauksissa.

        Olette aika psyykkisiä lestat....tv ei ja internet kyllä......tiesittekös että internetistä voi seurata rajuakin pornoa ja tv:stä ei.....=)
        Olette kyl tekopyhää laumaa. TämäKÖ on teistä äärettömän sivistynyttä ku tänne suurella ryökäle joukolla chatttaatte?
        Naurais Jumalalaki teät pellolle.
        Internetin käyttö on jopa vaarallisempaa ku telkku....jää erittäin helposti koukkuun....itsekin olen sen huamannut....
        Voi teitä....sivistykää ja pysykää siel suvikokouksissanne....ei täällä=)
        HEI lestat=)


      • makeh
        mziz kirjoitti:

        Olette aika psyykkisiä lestat....tv ei ja internet kyllä......tiesittekös että internetistä voi seurata rajuakin pornoa ja tv:stä ei.....=)
        Olette kyl tekopyhää laumaa. TämäKÖ on teistä äärettömän sivistynyttä ku tänne suurella ryökäle joukolla chatttaatte?
        Naurais Jumalalaki teät pellolle.
        Internetin käyttö on jopa vaarallisempaa ku telkku....jää erittäin helposti koukkuun....itsekin olen sen huamannut....
        Voi teitä....sivistykää ja pysykää siel suvikokouksissanne....ei täällä=)
        HEI lestat=)

        Lestat oli muuan vampyyri, ei mikään uskovainen.
        Ja psyykkisiä, joo tottakai! Sulla ei näytä psyyke kestävän.


    • the sun

      lestadiolainen, mutta tuli heistä yksi asia mieleeni...

      Yleensähän nää naikkoset kasvatetaan jo pienestä asti tähän uskontoon ja elämäntyyliin. Naiset ajattelevat jo pienestä lapsesta lähtien, että tämä on tuleva elämä. Siksi he eivät välttämättä koe itseänsä "lapsentekokoneeksi", vaan se on heidän tapansa elää.

      Totuus on kuitenkin se, että kun lapsia on viidestä ylöspäin, niin isommat lapset hoitavat pienempiä - ei äiti siihen yksin pysty. Esim. ajatelkaas nyt sellaisia äitejä, joilla on esim. 15 lasta. He eivät todellakaan voi huolehtia kaikista yksin, vaan isommat hoitavat pienempiä. Mutta voiko lapselle antaa vastuuta pienemmistä sisaristaan jo "lapsena", sillä he ovat rajoitettuna elämään omaa elämäänsä (=suom. omaa lapsuuttansa), ja heillä on liikaa vastuuta liian nuorena.

      En usko, että lestadiolainen mies olisi "sonni". Varmasti niitäkin löytyy - ihan samalla lailla, kuin meistä muistakin. Mutta en usko, että he alistavat naista, kuten muslimimies (joka muuten joissakin kulttuureissa on sonni: hääyönä naista nussitaan niin paljon, että lakanassa on verta ja sitä näytetään muille kyläläisille ylpeänä suorituksena). Olen saanut käsityksen, että nainen kuitenkin on lestadiolaisessa perheessä arvoasteikolla alempana, kuin mies ja mies päättää perheen asiat.

      Mä olen mielenkiinnosta tutkiskellut kaiken laisia uskontoja - silti tiedän niistä vain pintaraapaisun. Itse olen täysin ateisti ja olen sitä mieltä, että ehkäisyä saa käyttää, kun meille on annettu siihen mahdollisuuskin. Eihän "jumala" luonut meille vaatteitakaan - ja me käytetään niitäkin. Autojakaan ei luotu - ja niitäkin käyttävät myös lestadiolaiset (ja auto sentään "tuhoaa" luontoa, eli luulisi sen olevan parempi peruste kieltämiselle).

      Mun mielestä kaikki ääriuskonnot pitäisi lailla kieltää. Kyllä mä uskonnot ymmärrän sellasissa maissa, joissa ei ole ruokaa tms., on vain kurjuutta - ja tällöin pitää olla joku, jonka varaan luottaa - jolta saada toivoa jaksaa. Mutta en näinkin hyvävoipaisessa maassa, kuin Suomi.


      The Sun

      • girl85

        Monet vl isommat lapset hoitavat mielellään pienempiään sisaruksiaan eikä he koe olevansa määrätty siihen tehtävään. ja he silti saavat olla myös omiensa kavereittensa kanssa.


      • hmm

        sulla oli monia hauskoja näkökulmia.. luulen että olet vihre vegetaristi and so on., enkä näe siinä mitään pahaa (en siis siksi sanonu)
        olen megaisolapsisen perheen puolesta välistä ja olen joutunut auttamaan äitiä, olet ihan oikeassa. mutta olen myös ollut lapsi ja saanut olla lapsi. minulla on ihan älyttömänä hyviä kavereita pikkutyttöajoista joka kertoo sen että on sitä ollut muutakin. koen olevani tasapainoinen ja järkevä yksilö, olen saanut kotoa mahdottoman hyvän kasvatuksen siis. yksi tai kaksilapsisen perheen muksut ovat liianusein epäsosiaalisia, itsekeskeisiä ja laiskoja. voi sen myöntää moni muukin. he ovat kyllä saaneet rakkautta kotonaan muttei rajoja eikä kasvatusta ihmisten sekaan. vain omaan pieneen perheeseen jossa hänet AINA huomataan. ei se ole hyväksi. minun vanhempani rakastavat minua, koen että ne rakastavat JUURI minua yksilönä. olen miettinyt, miten meillä voikin olla niin suuri perhe, se ei nimittäin tunnu siltä. (on muuten kauhean vaikeaa kuvailla elämää ison perheen lapsena)
        sitten vielä tuosta tasa-arvosta. ihan kauheana nauratti ko sanoit et meillä isä on yleensä se perheen pää, meillä isä kulkee seiniä pitkin jos äiti on pahalla päällä ja tekee ruokaa yms just sillon ko äiti tahtoo. eli on tossun alla. isä on kyllä yrittäjä et työelämässä sillä kai riittää bossena olemista ja kotona se sit onkin hupsista vaan toisin päin.
        ja vielä yks juttu: kukaan ei tiedä miten paljon loukkaa eilestojen käsitys siitä että me ollaan jotenki kasvettu tähän uskoon. ite sen niin hyvin tiedän että teini-ikäsenä kävin kovan pohtimisen ollakko vaiko ei. en voi etes kuvata sitä tunnetta. tein totista valintaa ja murkkuiässä siihen ei vaikuttanu isä eikä äiti,ei suku eikä puhujat. jumalan ja mun välinen juttu.
        jos siis ajateltas että saisit tahtosi läpi ja kaikkia uskontoja alettas lakkauttaa.. arvaa mikä voima esim mulla on taistella sun tahtoa vastaan? voima ylhäältä. ei ole suurempaa, etkä tiedä miten turvallista siihen voimaan on luottaa, myös täällä suomessa.


      • makeh

        kyllä se ilmeisesti on lestadiolaisperheissä samallailla perhekohtaista tuo arvoasteikko kuin muissakin perheissä, ja siihen ettei jumala luonut ehkäisyä, ei perustu v-lestadiolaisten siitä kieltäytyminen.


      • neitipee

        "Mutta voiko lapselle antaa vastuuta pienemmistä sisaristaan jo "lapsena", sillä he ovat rajoitettuna elämään omaa elämäänsä (=suom. omaa lapsuuttansa), ja heillä on liikaa vastuuta liian nuorena."

        Itse olen äärettömän kiitollinen siitä, että olen saanut olla veljeni perheessä apuna alle kymmenvuotiaasta asti. Koskaan en ole kokenut vastuuta liian suurena, vaikka jo viisitoistavuotiaana sain joskus viikonloppuisin viiden lapsen huolehtimisen kokonaan. Tiesin pärjääväni, pärjäsin. Lapsilla oli hyvä olla, enkä minäkään liikaa rasittunut. Nyttemmin olen hoitanut näiden lasten äidin tehtäviä jopa viikon, pari kerrallaan, kun äiti on ollut esim. sairaalassa. Ja lapsia on nyt seitsemän, itse olen yhä alaikäinen. Nautin siitä täysin siemauksin, unelmoin isosta perheestä ja kotiäidin työstä - tiedän mitä se on, mutta tiedän myös, että pystyn siihen, koska olen sen itselleni pystynyt näyttämään. Vastuu kasvattaa, mutta lapsuus ja nuoruus minulla kyllä on ollut. Yhä vieläkin saan olla nuori, vaikka itse elämästäni jo kokonaisvastuun kannankin.

        "Mutta en usko, että he alistavat naista, kuten muslimimies (joka muuten joissakin kulttuureissa on sonni: hääyönä naista nussitaan niin paljon, että lakanassa on verta ja sitä näytetään muille kyläläisille ylpeänä suorituksena). Olen saanut käsityksen, että nainen kuitenkin on lestadiolaisessa perheessä arvoasteikolla alempana, kuin mies ja mies päättää perheen asiat."

        Tähän on ihan pakko kommentoida, vaikka se nyt ei ehkä ihan tämän palstan asioihin kuulukaan. Kun tyttö menettää neitsyytensä, hänestä tulee useimmiten verta, ainakin, ellei hän ole käyttänyt tamponia. Muslimikulttuurissa vaimo on käytännössä täysin halveksittava olento, jos hän ei ole neitsyt hääyönä.

        Sitten tuo toinen asia, että nainen muka olisi miestä alempana. Tunnen todella paljon lestadiolaisperheitä, joissa nainen päättää lähes kaikesta ja mies on "tossun alla". Silti vielä enemmän tunnen niitä perheitä, joissa aviopuolisot ovat täysin tasaveroiset ystävät keskenään, ja näin ollen päättävät asioista yhdessä keskustellen. Yhtään perhettä ainakaan minun lähipiiristäni en äkisti muista, jossa mies alistaisi vaimonsa täysin määräysvaltansa alle. Toki niitä varmasti on - mutta niin on kaikissa muissakin piireissä, ei pelkästään lestadiolaisissa.

        Miksi sitten nainen saa helpommin miehen "tossun alle" kuin mies vaimon? Ehkä se meikäläisten keskuudessa johtuu siitä, että naisen tahto voimistuu useiden raskauksien ja synnytysten aikana, ja samalla miehen kunnioitus vaimoaan kohtaan lisääntyy. Kotiin ja perheeseen liittyen vaimoilla usein on kokonaisvaltaisempi käsitys asioista, kun he monesti työskentelevät kotiäiteinä. Moni mies on kuitenkin mielellään myös vähän "tossukka", eikä koe olevansa alistettu.

        Ongelmat eivät kasaudu pelkästään lestadiolaisuuteen. Ihmettelen minäkin, miksi täällä ei puhuta körttiläisyydestä, evankelisista ja muista herätysliikkeistä. Tarkastelkaa välillä heitäkin! Minäkin lestadiolaisena mielelläni sellaisiakin keskusteluja seuraisin, sillä tahtoisin heidänkin tavoistaan paremmin päästä selvyyteen. En nimittäin luota kovin paljoa huhupuheisiin, kun itse tiedän, miten helposti niitä syntyy, ja täysin perättömästi.


      • neitipee

        Ongelmat eivät kasaudu pelkästään lestadiolaisuuteen. NIITÄ ON KAIKISSA PERHEISSÄ JA YHTEISÖISSÄ, JOKAISELLA IHMISELLÄ OMAT PROBLEMANSA. Ihmettelen minäkin, miksi täällä ei puhuta körttiläisyydestä, evankelisista ja muista herätysliikkeistä. Tarkastelkaa välillä heitäkin! Minäkin lestadiolaisena mielelläni sellaisiakin keskusteluja seuraisin, sillä tahtoisin heidänkin tavoistaan paremmin päästä selvyyteen. En nimittäin luota kovin paljoa huhupuheisiin, kun itse tiedän, miten helposti niitä syntyy, ja täysin perättömästi.


      • Tantta
        neitipee kirjoitti:

        "Mutta voiko lapselle antaa vastuuta pienemmistä sisaristaan jo "lapsena", sillä he ovat rajoitettuna elämään omaa elämäänsä (=suom. omaa lapsuuttansa), ja heillä on liikaa vastuuta liian nuorena."

        Itse olen äärettömän kiitollinen siitä, että olen saanut olla veljeni perheessä apuna alle kymmenvuotiaasta asti. Koskaan en ole kokenut vastuuta liian suurena, vaikka jo viisitoistavuotiaana sain joskus viikonloppuisin viiden lapsen huolehtimisen kokonaan. Tiesin pärjääväni, pärjäsin. Lapsilla oli hyvä olla, enkä minäkään liikaa rasittunut. Nyttemmin olen hoitanut näiden lasten äidin tehtäviä jopa viikon, pari kerrallaan, kun äiti on ollut esim. sairaalassa. Ja lapsia on nyt seitsemän, itse olen yhä alaikäinen. Nautin siitä täysin siemauksin, unelmoin isosta perheestä ja kotiäidin työstä - tiedän mitä se on, mutta tiedän myös, että pystyn siihen, koska olen sen itselleni pystynyt näyttämään. Vastuu kasvattaa, mutta lapsuus ja nuoruus minulla kyllä on ollut. Yhä vieläkin saan olla nuori, vaikka itse elämästäni jo kokonaisvastuun kannankin.

        "Mutta en usko, että he alistavat naista, kuten muslimimies (joka muuten joissakin kulttuureissa on sonni: hääyönä naista nussitaan niin paljon, että lakanassa on verta ja sitä näytetään muille kyläläisille ylpeänä suorituksena). Olen saanut käsityksen, että nainen kuitenkin on lestadiolaisessa perheessä arvoasteikolla alempana, kuin mies ja mies päättää perheen asiat."

        Tähän on ihan pakko kommentoida, vaikka se nyt ei ehkä ihan tämän palstan asioihin kuulukaan. Kun tyttö menettää neitsyytensä, hänestä tulee useimmiten verta, ainakin, ellei hän ole käyttänyt tamponia. Muslimikulttuurissa vaimo on käytännössä täysin halveksittava olento, jos hän ei ole neitsyt hääyönä.

        Sitten tuo toinen asia, että nainen muka olisi miestä alempana. Tunnen todella paljon lestadiolaisperheitä, joissa nainen päättää lähes kaikesta ja mies on "tossun alla". Silti vielä enemmän tunnen niitä perheitä, joissa aviopuolisot ovat täysin tasaveroiset ystävät keskenään, ja näin ollen päättävät asioista yhdessä keskustellen. Yhtään perhettä ainakaan minun lähipiiristäni en äkisti muista, jossa mies alistaisi vaimonsa täysin määräysvaltansa alle. Toki niitä varmasti on - mutta niin on kaikissa muissakin piireissä, ei pelkästään lestadiolaisissa.

        Miksi sitten nainen saa helpommin miehen "tossun alle" kuin mies vaimon? Ehkä se meikäläisten keskuudessa johtuu siitä, että naisen tahto voimistuu useiden raskauksien ja synnytysten aikana, ja samalla miehen kunnioitus vaimoaan kohtaan lisääntyy. Kotiin ja perheeseen liittyen vaimoilla usein on kokonaisvaltaisempi käsitys asioista, kun he monesti työskentelevät kotiäiteinä. Moni mies on kuitenkin mielellään myös vähän "tossukka", eikä koe olevansa alistettu.

        Ongelmat eivät kasaudu pelkästään lestadiolaisuuteen. Ihmettelen minäkin, miksi täällä ei puhuta körttiläisyydestä, evankelisista ja muista herätysliikkeistä. Tarkastelkaa välillä heitäkin! Minäkin lestadiolaisena mielelläni sellaisiakin keskusteluja seuraisin, sillä tahtoisin heidänkin tavoistaan paremmin päästä selvyyteen. En nimittäin luota kovin paljoa huhupuheisiin, kun itse tiedän, miten helposti niitä syntyy, ja täysin perättömästi.

        "Ihmettelen minäkin, miksi täällä ei puhuta körttiläisyydestä, evankelisista ja muista herätysliikkeistä. Tarkastelkaa välillä heitäkin! Minäkin lestadiolaisena mielelläni sellaisiakin keskusteluja seuraisin, sillä tahtoisin heidänkin tavoistaan paremmin päästä selvyyteen. En nimittäin luota kovin paljoa huhupuheisiin, kun itse tiedän, miten helposti niitä syntyy, ja täysin perättömästi."

        Huhupuheita syntyy tosi helposti, ja usein asiat vielä vääristyy niissä. Kokemusta on Tantallakin. Körttejä taas ei varmaan tunnista mistään ulkoisista asioista. Eräs entinen opettajani vertasi aina suomalaisia körtteihin, kun ollaan niin totista kansaa. Itse en tiedä heistä just mitään. Aloittaisko joku körttipalstan, pliis.


      • Cherry

        Kirjoittamasi juttu siitä, että vanhemmat sisarukset(etenkin tytöt) hoitavat nuorempiaan oli täysin totta ja välttämätöntäkin, kun lapsia v-lestadiolaisissa perheissä on perinteisestikin lukuisia.
        Tunnen erään erittäin mukavan ja ihanan lestadiolaisen tytön, josta vähitellen tuli hyvä ystäväni. Ollessani hänen kotonaan, ihmettelin, kuinka hän vanhimpana lapsena joutui hoitamaan koko taloutta, kun vanhemmat ovat molemmat vuorotyössä. Tämä ystäväni teki päivittäin ruoan kaikille muille yhdeksälle(ensimmäisinä vuosina hänen vasta "opetellessaan" tätä "taloudenhoitajan työtä" lapsia ei tosin ollut vielä yhtä monta) perheenjäsenelle, pesi pyykit, siivosi, pesi pienimmät lapset, vaihtoi vaippoja, luki satuja, vahti hieman vanhempien lasten läksyjentekoa yms.Sitten joskus myöhään yöllä kun koko muu perhe nukkui jo, hän ehkä ehti tehdä omatkin läksynsä. Hän käytännössä pyöritti koko kotia ollesaan vasta yläasteella! Tämä kaikki oli luonnollisesti hyvin rankkaa tytölle, joka alkoi vähitellen käyttäytyä hyvin itsetuhoisesti. Tuota "kotiorjan"työtä jatkui vuosia ja vasta hänen muuttaessaan pois kotoa hän sai aikaa elää.
        Aika surullista sinänsä, ettei tämä tyttö luultavastikaan saa elää montakaan vuotta itseään varten, sillä kun hän täyttää 18-vuotta, hän luultavasti menee nopeasti naimisiin(tuleva mieskin on jo valmiina) ja tulee mahdollisesti raskaaksi... Minua hieman säälittää se, kuinka hänen koko elämänsä on ollut tähän mennessä vain tavallaan koulutusta lestadiolaisäidin elämää varten.
        Tuntemani lestadiolaiset pojat saavat mielestäni elää enemmän nuoruuttaan ja heille sallitaan enemmän vapaa-aikaa ja menemisiä, tytöt taas ovat koko ajan apuna kotona.
        Itse en koskaan tahtoisi tuollaista elämältäni (mutta minähän olenkin itsekeskeinen epäuskoinen, kuten eräs uskovainen minulle selväsanaisesti ilmaisi), mutta jokainen tekee valintansa itse


      • makeh
        Cherry kirjoitti:

        Kirjoittamasi juttu siitä, että vanhemmat sisarukset(etenkin tytöt) hoitavat nuorempiaan oli täysin totta ja välttämätöntäkin, kun lapsia v-lestadiolaisissa perheissä on perinteisestikin lukuisia.
        Tunnen erään erittäin mukavan ja ihanan lestadiolaisen tytön, josta vähitellen tuli hyvä ystäväni. Ollessani hänen kotonaan, ihmettelin, kuinka hän vanhimpana lapsena joutui hoitamaan koko taloutta, kun vanhemmat ovat molemmat vuorotyössä. Tämä ystäväni teki päivittäin ruoan kaikille muille yhdeksälle(ensimmäisinä vuosina hänen vasta "opetellessaan" tätä "taloudenhoitajan työtä" lapsia ei tosin ollut vielä yhtä monta) perheenjäsenelle, pesi pyykit, siivosi, pesi pienimmät lapset, vaihtoi vaippoja, luki satuja, vahti hieman vanhempien lasten läksyjentekoa yms.Sitten joskus myöhään yöllä kun koko muu perhe nukkui jo, hän ehkä ehti tehdä omatkin läksynsä. Hän käytännössä pyöritti koko kotia ollesaan vasta yläasteella! Tämä kaikki oli luonnollisesti hyvin rankkaa tytölle, joka alkoi vähitellen käyttäytyä hyvin itsetuhoisesti. Tuota "kotiorjan"työtä jatkui vuosia ja vasta hänen muuttaessaan pois kotoa hän sai aikaa elää.
        Aika surullista sinänsä, ettei tämä tyttö luultavastikaan saa elää montakaan vuotta itseään varten, sillä kun hän täyttää 18-vuotta, hän luultavasti menee nopeasti naimisiin(tuleva mieskin on jo valmiina) ja tulee mahdollisesti raskaaksi... Minua hieman säälittää se, kuinka hänen koko elämänsä on ollut tähän mennessä vain tavallaan koulutusta lestadiolaisäidin elämää varten.
        Tuntemani lestadiolaiset pojat saavat mielestäni elää enemmän nuoruuttaan ja heille sallitaan enemmän vapaa-aikaa ja menemisiä, tytöt taas ovat koko ajan apuna kotona.
        Itse en koskaan tahtoisi tuollaista elämältäni (mutta minähän olenkin itsekeskeinen epäuskoinen, kuten eräs uskovainen minulle selväsanaisesti ilmaisi), mutta jokainen tekee valintansa itse

        jos näkisit mun systerin nii et alkas yleistää tuollain, meillä on lapsia reilu kymmenkunta, se ei silti vaikuta siskoni elämään millään tavalla, äitilläni on aina ollut sopivissa määrin äitiyslomaa, joka on riittänyt aivan hyvin lapsen hoitoon, ja mä olen huomannut että suurehkoista perheistä olevat lestadiolaistytöt on keskimäärin henkisesti vahvempia kuin ns. "ainokaiset", johtuen jo nuorena saadusta vastuusta. Joten tuskin kovinkaan monella on noita mainitsemiasi itsetuhoajatuksia.


      • Neea
        Cherry kirjoitti:

        Kirjoittamasi juttu siitä, että vanhemmat sisarukset(etenkin tytöt) hoitavat nuorempiaan oli täysin totta ja välttämätöntäkin, kun lapsia v-lestadiolaisissa perheissä on perinteisestikin lukuisia.
        Tunnen erään erittäin mukavan ja ihanan lestadiolaisen tytön, josta vähitellen tuli hyvä ystäväni. Ollessani hänen kotonaan, ihmettelin, kuinka hän vanhimpana lapsena joutui hoitamaan koko taloutta, kun vanhemmat ovat molemmat vuorotyössä. Tämä ystäväni teki päivittäin ruoan kaikille muille yhdeksälle(ensimmäisinä vuosina hänen vasta "opetellessaan" tätä "taloudenhoitajan työtä" lapsia ei tosin ollut vielä yhtä monta) perheenjäsenelle, pesi pyykit, siivosi, pesi pienimmät lapset, vaihtoi vaippoja, luki satuja, vahti hieman vanhempien lasten läksyjentekoa yms.Sitten joskus myöhään yöllä kun koko muu perhe nukkui jo, hän ehkä ehti tehdä omatkin läksynsä. Hän käytännössä pyöritti koko kotia ollesaan vasta yläasteella! Tämä kaikki oli luonnollisesti hyvin rankkaa tytölle, joka alkoi vähitellen käyttäytyä hyvin itsetuhoisesti. Tuota "kotiorjan"työtä jatkui vuosia ja vasta hänen muuttaessaan pois kotoa hän sai aikaa elää.
        Aika surullista sinänsä, ettei tämä tyttö luultavastikaan saa elää montakaan vuotta itseään varten, sillä kun hän täyttää 18-vuotta, hän luultavasti menee nopeasti naimisiin(tuleva mieskin on jo valmiina) ja tulee mahdollisesti raskaaksi... Minua hieman säälittää se, kuinka hänen koko elämänsä on ollut tähän mennessä vain tavallaan koulutusta lestadiolaisäidin elämää varten.
        Tuntemani lestadiolaiset pojat saavat mielestäni elää enemmän nuoruuttaan ja heille sallitaan enemmän vapaa-aikaa ja menemisiä, tytöt taas ovat koko ajan apuna kotona.
        Itse en koskaan tahtoisi tuollaista elämältäni (mutta minähän olenkin itsekeskeinen epäuskoinen, kuten eräs uskovainen minulle selväsanaisesti ilmaisi), mutta jokainen tekee valintansa itse

        "Minua hieman säälittää se, kuinka hänen koko elämänsä on ollut tähän mennessä vain tavallaan koulutusta lestadiolaisäidin elämää varten."..pyh, se on ihan ittensä päätettävissä meneeks naimisiin vai ei, ei se siihen vaikuta jos nuorena joutuu/saa lapsia hoitaa.


      • Hyp
        Neea kirjoitti:

        "Minua hieman säälittää se, kuinka hänen koko elämänsä on ollut tähän mennessä vain tavallaan koulutusta lestadiolaisäidin elämää varten."..pyh, se on ihan ittensä päätettävissä meneeks naimisiin vai ei, ei se siihen vaikuta jos nuorena joutuu/saa lapsia hoitaa.

        Pyh!


      • Cherry
        makeh kirjoitti:

        jos näkisit mun systerin nii et alkas yleistää tuollain, meillä on lapsia reilu kymmenkunta, se ei silti vaikuta siskoni elämään millään tavalla, äitilläni on aina ollut sopivissa määrin äitiyslomaa, joka on riittänyt aivan hyvin lapsen hoitoon, ja mä olen huomannut että suurehkoista perheistä olevat lestadiolaistytöt on keskimäärin henkisesti vahvempia kuin ns. "ainokaiset", johtuen jo nuorena saadusta vastuusta. Joten tuskin kovinkaan monella on noita mainitsemiasi itsetuhoajatuksia.

        En tietenkään voi yleistää, mutta kyllä se aika vakavasti kosketti, kun näki ystävänsä hädän ja sen, kuinka hänen vanhempansa vain olankohautuksella ohittivat aikuisuuden tuoman vastuun.

        puhuit, että äidilläsi on ollut äitiysloma LAPSEN hoitoon..ja kuitenkin sanoit, että teitä lapsia on kymmenkunta. Eihän nyt lapsen hoitotarve lopu siihen, että vauvaikä loppuu. Vielä yläastelaisetkin tarvitsevat äitiään jokapäiväisessä elämässä (psyykkisellä tasolla äitiä takuulla tarvitsee läpi elämän).
        Mainitsit, että lestadiolaistytöt ovat henk.vahvempia kuin ainokaiset... Ehkä he ovat valmiimpia lasten hoitoon(näkevät alusta alkaen millaista suurperheen äidin arki on, ja osaavat asennoitua siihen, että mahdollisesti tulevat kokemaan saman), mutta (ehkä hieman yleistäen:)menetetty nuoruus tuskin ketään vahvistaa.


    • Joonantan

      ...keskustelussa ei löydy koskaan, ei koskaan yksimielisyyttä, joten väittely on kaiketi turhaa. Luulen, että täällä nimettömänä ja tuntemattomana tulee syvimpiä ajatuksia julki, eikä kenenkään tarvitse omaa totuutta vääristellä.

    • Kirjafani
    • Lissu

      Lapsia saadaan, niitä ei tehdä. Ja minä ite ainaki otan kaikki lapset vastaan, jotka Jumala antaa.Jos joskus ensin saan aviomiehen ja lasten saaminen olisi edes siten mahdollista

      • jorma

        siinä kuitenkin tarvitaan tiettyä aktiviteettia.

        Ei haikara tuo lapsia.

        Eli on pelkkää sanallista kikkailua. Saadaanko lapsia vai tehdäänkö lapsia.


      • Lissu
        jorma kirjoitti:

        siinä kuitenkin tarvitaan tiettyä aktiviteettia.

        Ei haikara tuo lapsia.

        Eli on pelkkää sanallista kikkailua. Saadaanko lapsia vai tehdäänkö lapsia.

        ole pelkkää sanallista kikkailua. Sanoilla tehdä ja saada on eri merkitys..tottakai täytää olla yhdynnässä ennenku se lapsi on edes mahollista saada, mutta et sä välttämättä voi tosta vaa päättää että teet lapsen.
        Sä et varmaan osaa arvostaa sitä asiaa, mutta kysyppä niiltä jotka ei jostain syystä pysty lasta synnyttämään,toisella puolisolla on jokin vika ettei etes tuu raskaaksi tai pysty saattamaan toista raskaaksi tms., TEHDÄÄNKÖ niitä lapsia tosta vaa... Älä vaa mee kellekkää puhuu lasten tekemisestä, koska se joku saattaa olla juuri sellainen joka ei tekemälläkää sitä lasta saa!


      • Hanna
        Lissu kirjoitti:

        ole pelkkää sanallista kikkailua. Sanoilla tehdä ja saada on eri merkitys..tottakai täytää olla yhdynnässä ennenku se lapsi on edes mahollista saada, mutta et sä välttämättä voi tosta vaa päättää että teet lapsen.
        Sä et varmaan osaa arvostaa sitä asiaa, mutta kysyppä niiltä jotka ei jostain syystä pysty lasta synnyttämään,toisella puolisolla on jokin vika ettei etes tuu raskaaksi tai pysty saattamaan toista raskaaksi tms., TEHDÄÄNKÖ niitä lapsia tosta vaa... Älä vaa mee kellekkää puhuu lasten tekemisestä, koska se joku saattaa olla juuri sellainen joka ei tekemälläkää sitä lasta saa!

        Oma mielipiteeni on että lapsia voidaan tehdä mielinmäärin, mutta eria asia on saadaanko yhtään.


    • Anonyymi

      Mä kuusikymppinen nyt eronnut lesta nainen. Saatte haukkua lapsia useita.
      Töissä käynyt aina. Syntinen oon käynä vieraissa rakastunut varattuun pomooni. Jäänyt kiinni rakastunut erilaisiin ihmisiin antanut heille..

    • Anonyymi

      Naapurina hullu, räksyttävä lesta nainen, joka luulee että heille kaikki on sallittua ja muille ei mikään! Tätä lestaverkostoa näyttää olevan siten kaupungin organisaatiossakin. Muija haukkuu ja valittaa. Ukko hissukka, eronnut ja lapsia tehnyt. Tämän räksyttävän kanssa vain yksi ainoa lapsi.
      Joka pyhä rukoillaan syntejä anteeksi - on se kumma jos saa anteeksi jokapäiväisen naapureiden kiusaamisen ja että olisi vielä taivadpaikkakin????????

    • Anonyymi

      Tuo vaarojen ja tunturien kätköissä syntynyt lestadiolainen usko on mystinen oppi sillä on valoisa puoli ja sillä on pimeä puoli. Voisin viisi tuntia kehua miten ihana, taivaaseen asti yltävä oppi se on mutta voin heti perään haukkua toiset viisi tuntia miten pimeä, repivä, nujertavat, saatanallinen oppi se on

    • Anonyymi

      Kun lestadiolaisäidillä menee hermot lapsiinsa se ei ole kaunista kuultavaa. Sen voin sanoa. Tietty kaikki äidithän menettävät joskus hermot mutta ymmärrettäköön, jos lapsia on yli 10 niin...

      • Anonyymi

        Tehtävä on lähes mahdoton sille äidille.
        Pitäisi vain rakastaa vaikka onkin niin väsynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtävä on lähes mahdoton sille äidille.
        Pitäisi vain rakastaa vaikka onkin niin väsynyt.

        Voimia teille.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe