ÖÖ..meni sormi suuhun..Mittasin eilen verenpaineeni,ja tulos on 127/60.Olen reilu 30v. sadan kilon keijukainen,jolla ollut ankaraa huimausta jonkin aikaa.Kuvittelin,että verenpaine lienee koholla,mutta tulos yllätti.
Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa?Osaakos kukaan valottaa tilannetta,pitääkö olla huolestunut?Liittyykö millään muotoa huonontuneeseen verenkiertoon(jaloissa väri ja ihomuutoksia,usein kipua,tunne että jalat tarvisi saada ylös..)
Pikaneuvoa?
Lääkäriin pitäs mennä joo,tiedetään..
Liian alhainen alapaine
14
33617
Vastaukset
- ole hyvilläsi
Alhaisesta verenpaineesta ei ole muuta haittaa kuin mainitsemasi huimaus. Ole tyytyväinen että verenpaineesi on alhainen, varsinkin jos sinulla on muutama ylimääräinen kilo.
Mielestäni sinun ei tarvitse käydä ko asian takia lääkärillä, koska se ei ole sairaus.
Voit ainoastaan varautua huimauksiin, niihin tottuu.
Itselläni on myös alhainen verenpaine, vaikka olen jo kohta 50 v. Verenpaine voi tosin nousta vuosien myötä, mutta ainakaan mulla ei vielä ole tapahtunut näin. - normaali verenpaine
Eikö normaali verenpaine ole juuri 120/60?
Itseltäni mitattiin kerran 107/58.
Sitä voi jo kutsua alhaiseksi (pari tuntia pyörtymisen jälkeen). Inhottavaa.- nimetön
on 120/80,tai 125/85.Ja etenkin reilusti ylipainoisilla tavanomaista koholla oleva verenpaine,ei alhaalla.
- alapaine aina matala
nimetön kirjoitti:
on 120/80,tai 125/85.Ja etenkin reilusti ylipainoisilla tavanomaista koholla oleva verenpaine,ei alhaalla.
Siis optimaalinen on < 120/80 ja normaali < 130/85 (Käypä hoito -suosituksen mukaan).
Nuo ovat siis ylärajat, yhtä tarkkaa lukemaa ei voi antaa, ainoastaan yleisesti sovitut ylärajat :) - paineita ei
Oi voi sentään....
Minulla on ollut jo pidemmän aikaa kurja ja paha olo. Näin mainoksen verenpainemittarista, ja menin ostamaan sen.
No joo... Olen nyt mitannut parina päivänä, ja paineita ei oikein ole :( Sellaista 101/42 on ollut. En tiedä onko se hyvä vai huono, mutta olo ei ainakaan ole mitenkään hyvä.
Puutuu hyvin herkästi kädet ja jalat. Painetta mitatessakin menee se käsi ihan tunnottomaksi.
Hauska mittauslaite tämä ostokseni on! Se puhuu suomea. Pari kertaa se on ilmoittanut minulle: mahdollinen rytmihäiriö havaittu.
Tuon takia valitsin juuri tämän mittarin, koska minulla on ollut jo monta kuukautta rytmihäiriöitä. Ne eivät ikävä kyllä koskaan onnistu näkymään sydänkäyrässä, joka on otettu terveyskeskuksessa.
- Mint Mint
Öääh, eihän tuossa tosiaan ole mitään ihmeellistä, parempi vain, että se on alhainen. Mitä vähemmän sydän joutuu rasittamaan itseään ja pystyy silti pienemmällä ponnistuksella pitämään yllä verenkiertoa, hyvä niin.
Itse olen n. 20 v tyttö painolla 52kg/172cm ja verenpaine on usein siinä 102/62, ei muita vaivoja kuin huimausta toisinaan, kylmät raajat ja lisälyönnit (jotka ovat kaikkein ärsyttävimpiä) - ihan maallikko
hei, verenpainelukemat ok. Huimaus voi johtua alhaisesta alapaineesta. Koska paineiden ero (pulssipaine) on niin korkea, mittaisin myös kolesteroliarvot. Teorian mukaan pulssipaineen lisääntymisen aiheuttaa verisuonien seinämien kovettuminen ja se on 40 muorella aikuisella ja vanhuksella 70. Sulla se oli 67. Miksiköhän? Kolesterolin saat tarvittaessa alas, kun vältät tyydyttyneitä rasvoja ja syöt lohta ja Cameliinaöljyä (omega 3-rasvat). Kestävyysliikunta (kuten kävely tai uinti) ja 15% painon lasku auttaa myös tavattomasti. Verenpaine saattaa vaihdella eri mittauskerroilla jonkin verran. http://www.kaypahoito.fi löydät paljon tietoa ja vinkkejä sekä verenpaineen, että kolesterolin hallintaan. Itse olen elämäntavoilla laskenut molempia 10-20 % lyhyessä ajassa, nyt on kolesterolikin alle 5. Mittasin sen, koska aloitin liikunnan ja laihduttamisen. Nyt on yli 10 kg mennyt. Onnea sinullekin!
- Kiitos!
Olipas asiantuntevan oloinen kommentti.
Kiitos kovasti! - tosi korkea
Mulla on tuo pulssipaine tosi korkea. Kuitenkin kokesteroliarvot ovat vallan mainiot, kokonaiskolesteroli alle 4 ja hyvän ja huonon suhde kunnossa. Ja valtimoiden kimmoisuuttakin on tutkittu, mutta tulos oli: normaaleissa rajoissa :)
Mulla tuo pulssipaine siis on siinä 65-90 mittauskerrasta riippuen eikä yläpaineen tarvi olla kuin siinä 140, mutta kun tuo alapaine on lähes aina alle 60. Niin ja ikää on alle 50v.
- nina r 94
tuli yhtenä aamuna sellanen hirvee pyörtymis kohtaus. pyörryin kaksi kertaa ennen kouluun lähtöä. mutsi meni ihan paniikkiin ku oon vasta 13. se soitti ambulanssin ja sitte se tuli varmaaan 15 päästä. mut vietii tiputuksee ja olin sairaalas muutaman tunnin. sen vaan muistan että hikoilin jopa poskista ja olin ihan valkonen. olin ihan ku pilves.
vereenpaine oli 127/90 huonoimmillaan. paljon sen pitäisi olla ?- j,hfvhv nb vnb
äitini vernepaine on 75/50, silti elossa. mutta kuinka kauan?
- s.eepra87
ONKO 117/67 VERENPAINE HYVÄ??
KUN SUVUSSA ON MATALAA VERENPAINETTA,JA
USEIN PYÖRRYTTÄVÄ JA HEIKKO OLO..
SIIS TOSI USEIN:(
MYÖSKIN KYLMÄT JALAT JA KÄDET..- alhainen verenpaine
Lukemani ovat 116/68
Yleensä kun lääkärit mittaavat verenpaineen, he kysyvät että huomaako minua? Murkkuiässä, vielä kasvaessa minua huomasi isein, nyt vanhempana (40v)huimausta ei ole ollut. Oma tyttäreni (13v)oli pyörtyä tänään ja hänellä veranpaine on nyt 105/74. Valitettavasti ei tullut mitattua aamulla (4-5 tuntia sitten), kun hän sai "kohtauksen", jossa silmissä musteni ja hän kaatui. Epäilin heti perintötekijöitä. Muistin nuorena saamani huimaukset samassa iässä. - T.K.S.
alhainen verenpaine kirjoitti:
Lukemani ovat 116/68
Yleensä kun lääkärit mittaavat verenpaineen, he kysyvät että huomaako minua? Murkkuiässä, vielä kasvaessa minua huomasi isein, nyt vanhempana (40v)huimausta ei ole ollut. Oma tyttäreni (13v)oli pyörtyä tänään ja hänellä veranpaine on nyt 105/74. Valitettavasti ei tullut mitattua aamulla (4-5 tuntia sitten), kun hän sai "kohtauksen", jossa silmissä musteni ja hän kaatui. Epäilin heti perintötekijöitä. Muistin nuorena saamani huimaukset samassa iässä.Muutama päivä sitten kävin lääkärissä, koska en pysynyt kunnolla pystyssä. Paineet oli 100/70. Käskettiin lisätä ruokaan 3tl suolaa/päivä kolmen päivän ajan. Seur. mittauksessa nyt 114/74. Suolalla saa siis painetta ylös, mutta jos taas romahtaa, (etenkin alle sadan) on tutkittava tarkemmin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222648- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821189