ymmärrettävä vastarinta..

scorpioboy

se että ihmiset vastustavat ajatusta 13. tähtimerkistä eli käärmeenkantajasta on vähän sama kuin aikoinaan ei hyväksytty sitä että maapallo onkin pyöreä eikä litte... on ihan ymmärrettävää että ihmiset ensin vastustaa uutta tietoa, mutta kun tämä tieto ei ole enää kovin uusi sitä vaan ei olla haluttu hyväksyä astrologian perinteen kunnioittamisen syistä.. mutta mua ainkin kiinostaa astrologia tieteenä ei pelkkänä perinteenä ja siksi hyväksyn 13. merkin koska SE ON TOTTA!!!!

19

1158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sporaan uskova

Astrologia on yhtä totta kuin sporalogia, eli Helsingin raitiovaunujen sijainti syntymähetkellä vaikuttaa elämäämme ihan yhtä lailla kuin astronomian jutut. Hullu on se, joka sporalogiaa epäilee!

• Jynskyti

Ja mistä lähtien astrologia on ollut tiedettä!? Mistä voin lukea julkaisuja, joissa sen väitteitä on todistettu?

• vai teoriaa

"Ja mistä lähtien astrologia on ollut tiedettä!? Mistä voin lukea julkaisuja, joissa sen väitteitä on todistettu?"

Ainakin herra nimeltä Percy Seymour on jonkin yliopiston professori ja hän on jokusen astrologiaan liittyvän tutkinuksen julkaissut.

Mutta hänen tuloksensa ovat vasta teorian tasolla, sillä ei hänen teorioitansa voi kumotakaan, koska ei niissä mitään varsinaista väärää ole. Mittasuhteet ja teoriat ovat vain niin universaaleissa mittakaavoissa, ettei niitä kumotakaan voi. Ihmettelen edelleen, että miksi Seymour ei saa tukea maailman tiedeyhteisöistä ympäri maailmaa, jos hänen teoriansa ovat niin vedenpitäviä. Silti hänen tutkimuksiinsa vedotaan astrologiapiireissä usein.

• Jynskyti
        vai teoriaa kirjoitti:

"Ja mistä lähtien astrologia on ollut tiedettä!? Mistä voin lukea julkaisuja, joissa sen väitteitä on todistettu?"

Ainakin herra nimeltä Percy Seymour on jonkin yliopiston professori ja hän on jokusen astrologiaan liittyvän tutkinuksen julkaissut.

Mutta hänen tuloksensa ovat vasta teorian tasolla, sillä ei hänen teorioitansa voi kumotakaan, koska ei niissä mitään varsinaista väärää ole. Mittasuhteet ja teoriat ovat vain niin universaaleissa mittakaavoissa, ettei niitä kumotakaan voi. Ihmettelen edelleen, että miksi Seymour ei saa tukea maailman tiedeyhteisöistä ympäri maailmaa, jos hänen teoriansa ovat niin vedenpitäviä. Silti hänen tutkimuksiinsa vedotaan astrologiapiireissä usein.

Ensinnäkin sinä et näy tietävän, mitä tieteellisellä teorialla tarkoitetaan. Sinulla on tavallisen pulliaisen käsitys, että teoria on vain jokin ilman todisteita oleva ajatuskyhäelmä. Sitä nimitetään tieteessä HYPOTEESIKSI. Teoria on tiedepiireissä yleisesti hyväksytty ja usein empiirisestikin toimivaksi todettu. Esim. evoluutio teoria ei ole "vain teoria", vaan yleisesti hyväksytty oppi, jonka takana on runsaasti eliöiden morfologisia, biokemiallisia, fysiologisia ja etologisia todisteita.

"Mutta hänen tuloksensa ovat vasta teorian tasolla, sillä ei hänen teorioitansa voi kumotakaan, koska ei niissä mitään varsinaista väärää ole" Luin juuri erään tekstin, jossa kerrottiin herra Seymourin opeista. Siellä ei missään kerrottu, miten käytännössä tutkimukset on tehty ja miten tulokset saatiin. Tieteellisen teorian pätevyyden voi saada vain, jos kokeet pystytään TOISTAMAAN. Tietääkseni kukaan yleisesti tiedeyhteisössä hyväksytty henkilö ei ole saanut mitään astrologien teorioita vastaavia tuloksia. Sen takia Nature- ja Science-lehdissä ei käsitellä astrologiaa ja siksi se ei ole tiedettä

"Mittasuhteet ja teoriat ovat vain niin universaaleissa mittakaavoissa, ettei niitä kumotakaan voi". Tuo oli aika käsittämätön virke. Tarkoitat varmaankin, ettei niiden tutkiminen ole mahdollista niiden mittakaavojen takia. Miten ne on voitu sitten joku voinut todistaa? Opiskele vaikkapa fysiikan laitosten tähtitiedettä.

• Jynskyti

No, Suomessa on ehkä muutama sata ihmistä, jotka nimittävät astrologiaa tieteeksi, mutta nämä ihmiset tuskin edes tietävät, mitä tieteellä tarkoitetaan. Ihan sama kuin nimittäisi scientologia-nimistä rahastususkontoa tieteeksi.

Tieteen tekijä on aina skeptikko, joka kyseenalaistaa teorioita. Teille astrologia on kuin uskonto, jonka oppien kritisoimisesta suututte kuin jumalanpilkasta. Te haluatte uskoa kohtalonne olevan sinetöity tähtiin. Tieteen pitää pystyä perustelemaan ja todistamaankin teoriansa. Olisi mielenkiintoista tietää, millä mekanismilla tähdet vaikuttavat henkilön persoonallisuuteen?

• planeetoista en tiedä

"Olisi mielenkiintoista tietää, millä mekanismilla tähdet vaikuttavat henkilön persoonallisuuteen?"

En ihan täysin lähtisi väitettä dissaamaankaan, koska tilastotieteellisesti on todettu, että ihmisten luonteenpiirteissä on eroja vuodenaikojen vaihteluiden mukaan.

Eri asia on, onko taivaankappaleilla mitään tekemistä ihmismielen kanssa. Asiaa on syytä tutkia, mutta nykyisellään yksikään teoria ei tuota pysty selittämään.

• Eli ilmeisesti siis uteliasuus on kiellettyä?

• Jynskyti
        Leena kirjoitti:

Eli ilmeisesti siis uteliasuus on kiellettyä?

En nyt oikein ymmärrä, mitä ajat takaa kysymykselläsi. Kyllä, uteliaisuus on mielestäni hyve. Minäkin olen todella utelias. Minusta on kiehtovaa oppia uutta organismeista. Siitä miten geenit, fysiologia ja ympäristö tekevät toimivat yksilön. Minusta on vain häväistys tiedettä kohtaan rinnastaa astrologia siihen kaikkeen tieteen tuottamaan tietoon, josta on lähtenyt paljon nykyihmistä hyödyttäviä sovelluksia, joiden avulla nyky-Suomessa mm. vastasyntyneiden kuolleisuus on alle prosentin luokkaa, kun se sata vuotta sitten oli monisatakertainen.

Olen siinäkin mielessä utelias, että olen kiinnostunut siitä, mikä saa jotkut ihmiset uskomaan kaikkeen absurdiin humpuukiin.

• Jynskyti kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä, mitä ajat takaa kysymykselläsi. Kyllä, uteliaisuus on mielestäni hyve. Minäkin olen todella utelias. Minusta on kiehtovaa oppia uutta organismeista. Siitä miten geenit, fysiologia ja ympäristö tekevät toimivat yksilön. Minusta on vain häväistys tiedettä kohtaan rinnastaa astrologia siihen kaikkeen tieteen tuottamaan tietoon, josta on lähtenyt paljon nykyihmistä hyödyttäviä sovelluksia, joiden avulla nyky-Suomessa mm. vastasyntyneiden kuolleisuus on alle prosentin luokkaa, kun se sata vuotta sitten oli monisatakertainen.

Olen siinäkin mielessä utelias, että olen kiinnostunut siitä, mikä saa jotkut ihmiset uskomaan kaikkeen absurdiin humpuukiin.

"Olen siinäkin mielessä utelias, että olen kiinnostunut siitä, mikä saa jotkut ihmiset uskomaan kaikkeen absurdiin humpuukiin."

Luulet siis,että kaikki astrologiaa tutkivat tai siitä kiinnostuneet eivät omaisi millään lailla kriittisyyttä sitä kohtaan mitä lukevat astrologiasta?(Näin tulkitsen tuon vastauksesi!)

Se on harhaluulo!Kaikkea ei pidä ottaa vakavissaan ja tervejärki astrologian tulkintoja kohtaan on suotavaa..en minäkään kaikkea usko...
        Hyvää illanjatkoa sinulle!

• Triton

Minä en hyväksy Käärmeenkantajaa koska suhtaudun astrologiseen karttaan geometris-matemaattisesti. 12 merkkiä jakaa kartan harmonisesti 12 vyöhykkeeseen ja minua kiinnostavat planeettojen väliset aspektit jotka perustuvat tuohon 12-järjestelmään (360 asteesta 1/12, 2/12, 3/12 jne.) - joskin toki inkonjunktio 150 astetta on myös kiintoisa vaikkei tuohon 12-järjestelmään kaiketi mahdukaan.

13 on huono luku lähteä jakamaan yhtään mitään. Ja sikäli kuin astrologia ei ole mitään modernia tiedettä, vaan jotain toistaiseksi täysin selvittämätöntä mikä sikisi jo tuhansia vuosia sitten, niin minkä takia siihen yhtäkkiä pitäisi ottaa jotain näennäisesti uusia tähdistöjä mukaan? Toisaalta modernit astrologit eivät edes väitäkään että astrologiassa merkitsisivät tähdistöt, vaan vaikkapa vuodenaika tai "ajan laatu".

Koska astrologia ei ole virallinen tiede eikä myöskään uskonto (vaikka sitäkin näkemystä on tuputettu), jokainen voi toki vapaasti valita häntä kiinnostavan muodon siitä. Joku on jokatapauksessa sitä mieltä että astrologia kuuluu nimenomaan samaan sarjaan sen "litteän maan" kanssa, joten on ihan turha suutahtaa "perinteitä kunnioittaville"... :P

Miten elementit (vesi, tuli, ilma, maa) ja laadut (johtava, kiinteä, muuttuva) jakautuisivat 13 merkin järjestelmässä? Päin helvettiä? Vai pitäisikö keksiä yksi uusi elementti ja yksi uusi laatu, ja arvatkaapa ottaisiko muita päähän kun se yksi Käärmeenkantaja olisi jotain aivan ihmeellistä yksinänsä...

Mutta eipä silti. Onhan noita maya-astrologioita ja kuulema joku afrikkalainenkin. Kukin taaplaa tavallaan. Trooppinen 12-järjestelmälle perustuva astrologia on minusta mielekkäin ja helpoin, ja siinä pitäydyn, vaikka niitä tähdistöjä vedeltäisiin kieli poskella sinne taivaalle ihan miten sattuu. Siinäkin on jo askartelemista kun löydetään uusia planeettoja...

• scorpioboy

mitä tarkotat "näennäisiä merkkejä"?? sori vaan mutta teiän kirjotuksista kyllä huomaa kuinka paljon olette perehtyneet tähän asiaan, nimittäin ette paskan vertaa!!!

• scorpioboy

kaikille tiedoksi astrologia on todellakin todistettu tieteeksi siinä missä esim. matikka ja luonnontiedekin.. se perustuu fysiikkaan,kemiaan ja matematiikkaan.. ja toiseksi etkö tiedä että sillon kun astrologia keskittiin ei kaikkea vielä tiedetty niin tarkasti kuin nyt tiede kehittyy urpo!.. olen sitäpaitsi huomannut että kun katson jotain jonka pitäisi olla esim. kaskonen että se on ihan selvä härkä, ja juuri se todistaa että tämä on oikea järjestelmä..

• että sellaista
        scorpioboy kirjoitti:

kaikille tiedoksi astrologia on todellakin todistettu tieteeksi siinä missä esim. matikka ja luonnontiedekin.. se perustuu fysiikkaan,kemiaan ja matematiikkaan.. ja toiseksi etkö tiedä että sillon kun astrologia keskittiin ei kaikkea vielä tiedetty niin tarkasti kuin nyt tiede kehittyy urpo!.. olen sitäpaitsi huomannut että kun katson jotain jonka pitäisi olla esim. kaskonen että se on ihan selvä härkä, ja juuri se todistaa että tämä on oikea järjestelmä..

"kaikille tiedoksi astrologia on todellakin todistettu tieteeksi siinä missä esim. matikka ja luonnontiedekin.. se perustuu fysiikkaan,kemiaan ja matematiikkaan.."

Astrologia ei täytä kyllä nykyaikaisen tieteen tunnusmerkkejä.

Pääasiassa tämä johtuu siitä, että astrologian väitteitä on mahdotonta mitata taikka falsifioida.

• Jynskyti
        scorpioboy kirjoitti:

"kaikille tiedoksi astrologia on todellakin todistettu tieteeksi siinä missä esim. matikka ja luonnontiedekin.. " Kukakohan on todistanut?Se, että sanot astrologian hyödyntävän luonnontieteitä kuten matematiikkaa ja muita luonnontieteitä, ei tee siitä itsestään tiedettä. Kuka tahansa voi keksiä omia oppejaan ja väittää niiden perustuvan esim. matematiikkaan. Vaikka astrologia hyödyntäisikin matematiikkaa ja fysiikkaa esim. planeettojen kulmien laskemisessa, itse astrologian väitteet eivät ole tiedettä, koska ne on monissa tutkimuksissa kumottu eikä niillä ole mitään muita todisteita kuin joidenkin ihmisten "mutu". Astrologia onkin siis uskomus. Oikeastaan minä nimittäisin sitä uskonnoksi.

Sinun kannattaisi harjoittaa keskustelutaitoasi ja argumentaatiotasi, kun käyt taistoon "tieteesi" puolesta. Tekstisi nimittäin ei luo kovin uskottavaa kuvaa sinusta akateemisena tieteen puolustajana! :)

• Triton
        scorpioboy kirjoitti:

mitä tarkotat "näennäisiä merkkejä"?? sori vaan mutta teiän kirjotuksista kyllä huomaa kuinka paljon olette perehtyneet tähän asiaan, nimittäin ette paskan vertaa!!!

Tarkoitan tällä sitä että ne viivat mitä sinne tähtien välille vedelleen mielivaltaisesti eivät näy siellä taivaalla.

Jos "muinaiset" ihmiset päättivät että heidän taivaallaan on olemassa ns. eläinrata jossa on 12 merkkiä, heillä saattoi olla siihen joku hyvä syy.

Mikä hyvä syy meillä olisi tunkea sinne joukkoon väkisin 1 uusi merkki?

Mutta tietenkin siderologit voivat sinne tunkea vaikka 100 merkkiä, sillä trooppista astrologiaa harrastavat eivät taivaankantta tuijottele jakaessaan kartan lohkoihinsa. Pahoittelen että tämä ei nyt heti juolahtanut mieleeni. Ehkäpä sinun kannattaisi enemmän korostaa sitä siderologisuuttasi ja vaatia tänne oma palsta sideeristä systeemiä varten.

(Esitin itse moista palstaa aikoinaan, mutta Suomi24 ei sitä jostain syystä perustanut.)

Itselleni suosikkiteorioita astrologian olemassaolon syyksi ovat tällä hetkellä auringon sähkömagneettisen säteilyn muutokset (=saavat aikaan 12 erilaista ihmistyyppiä) sekä luonnonaikojen vaihtuminen.

Ja kuten taisin edellä tehdä selväksi, olen kiinnostunut matemaattisesti harmonisesta astrologiasta. 12 vaan on hemmetin hyvä luku millä jakaa, taisivat sen jo Mesopotamiassa huomata.

Tieteillä yleensä on pitkälliset perinteet takanaan. Minua ei kiinnosta astrologia joka perustuu siihen että ilmeisesti 1920-luvulla väkisin taivaalle ympätty eli liian NUORI tähdistö otetaan mukaan sotkemaan kuvioita.

Eikä "paskan vertuudet" ja mitkä hyvänsä haistattelut ja sättimiset tätä muuksi muuta.

• kiinnostaa
        scorpioboy kirjoitti:

.... Koulutuksesi. Onko sulla luonnontieteellinen koulutus? Jos olet opiskellut yliopistotasolla fysiikkaa , niin olet huomannut luonnon symmetrian ja sen merkityksen tieteen etenemisessä. Sitten en ymmärrä miten "matematiikka on todistettu tieteeksi". Uskon kyllä että aikanaan astrologia hyväksytään tieteeksi, onhan kasvatustiedekin tiedettä. Joskus kyllä ihmettelen että miksi. Olen nimittäin ammattikasvattaja. Alkujaan aspekteja oli vain yhtymä, muut tuli myöhemmin. Kysymys astrologiasta on analoginen ? sielu ja ruumis mysteerille. Descartesin virheeksi kutsutaan sitä, että D. erotti sielun ja ruumiin toisistaan. Voiko astrologiset tulkinnat elää ilman planeettoja tai tähtimerkkejä? Mutta symmetrian vuoksi 13 merkki ei sovi tähtikartalle. QED eli m.o.t.

• edell.
        kiinnostaa kirjoitti:

.... Koulutuksesi. Onko sulla luonnontieteellinen koulutus? Jos olet opiskellut yliopistotasolla fysiikkaa , niin olet huomannut luonnon symmetrian ja sen merkityksen tieteen etenemisessä. Sitten en ymmärrä miten "matematiikka on todistettu tieteeksi". Uskon kyllä että aikanaan astrologia hyväksytään tieteeksi, onhan kasvatustiedekin tiedettä. Joskus kyllä ihmettelen että miksi. Olen nimittäin ammattikasvattaja. Alkujaan aspekteja oli vain yhtymä, muut tuli myöhemmin. Kysymys astrologiasta on analoginen ? sielu ja ruumis mysteerille. Descartesin virheeksi kutsutaan sitä, että D. erotti sielun ja ruumiin toisistaan. Voiko astrologiset tulkinnat elää ilman planeettoja tai tähtimerkkejä? Mutta symmetrian vuoksi 13 merkki ei sovi tähtikartalle. QED eli m.o.t.

Kännykkäni ryssi edell. jutun sulle. Se piti mennä skorpipojalle.

• geometrikko

Jostain usalaisesta aspektikirjasta luin, että nuo kulmat saadaan kun 360 ast jaetaan luonnollisella luvulla eli 1, 2, 3, jne. Tällöin saadaan esim 15 ast ja sitten sen monikerrat. Näin aspekteja on ääretön määrä. Kirjan sain tampereelta kirjastosta. Se olis hyvä kirja olla itsellä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      90
      5459
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      49
      3625
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2995
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2201
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1966
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      296
      1856
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1616
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      96
      1501
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      45
      1395
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      9
      1353
    Aihe