Sertraliini (Zoloft, Sertralin) + alkoholi?

bedtime story

Aihetta on varmasti käsitelty aiemminkin, mutta ei osunut silmään.

Millaisia kokemuksia on alkoholin käytöstä sertraliinikuurilla?
Pitäisi aloittaa tänään Sertralin Ratiopharm 25mg/vrk mutta aikomusta lopettaa viikonloppujuomista ei ole.
Apteekkitäti sanoi ettei mielellään koska alkoholi voimistaa lääkkeen vaikutusta, eikä sen vaikutuksista aina tiedä.
Käyttöohjeessa juomista ei kuitenkaan kielletä, ohimennen vaan väläytetään jotain hillitystä käytöstä.

46

49205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukka

      Vaihdoin pari viikkoa sitten sepramista zoloftiin ja aloitin juuri tuolla 25mglla. Pikkujoulut olivat viime viikonloppuna ja juotua tuli melko runsaasti; itse en huomannut mitään negatiivisia vaikutuksia niin päihtymisen kuin krapulankaan suhteen, näin tosin oli myös sepramin kanssa.

    • fze

      Laajemmasta valmisteyhteenvedosta: "Keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet ja alkoholi: Sertraliinin 200 mg:n vuorokausiannos yhdessä alkoholin, karbamatsepiinin, haloperidolin tai fenytoiinin kanssa ei potensoinut terveillä vapaaehtoisilla tutkimushenkilöillä näiden aineiden vaikutuksia kognitiiviseen ja psykomotoriseen suorituskykyyn. Sertraliinin ja alkoholin samanaikaista käyttöä ei kuitenkaan suositella."

      • bedtime story

        Voisivat kyllä kertoa miksi alkoholin käyttöä ei suositella jos ei kerran ole komplikaatioita ilmennyt.

        Alkoholi kiihdyttää myös epäsuorasti serotoniinin vapautumista, joten voisi melkein luulla että mielihyvävaikutus tältä osin voimistuisi kun takaisinotto on estetty, mutta taitaa olla vähän monimutkaisempi tuo vaikutusprosessi.

        10 minuuttia sitten lähti muuten ensimmäinen nakkula. Vähän hermostuttaa tuleeko sivuvaikutuksia kun en ole koskaan ennen mielialalääkkeitä syönyt.


      • myös aloitan..
        bedtime story kirjoitti:

        Voisivat kyllä kertoa miksi alkoholin käyttöä ei suositella jos ei kerran ole komplikaatioita ilmennyt.

        Alkoholi kiihdyttää myös epäsuorasti serotoniinin vapautumista, joten voisi melkein luulla että mielihyvävaikutus tältä osin voimistuisi kun takaisinotto on estetty, mutta taitaa olla vähän monimutkaisempi tuo vaikutusprosessi.

        10 minuuttia sitten lähti muuten ensimmäinen nakkula. Vähän hermostuttaa tuleeko sivuvaikutuksia kun en ole koskaan ennen mielialalääkkeitä syönyt.

        ???


    • miriam

      Nuo haittavaikutukset voi alkaa ihan yllättäen. Ite en huomannut aluksi mitään sivuoireita, kun käytin zoloftia ja juopottelin. Sitten jossain vaiheessa käytökseni alkoi muuttua. Mielialani alkoivat mennä vuoristorataa, uhkailin itsemurhalla, lähettelin itsesäälisiä viestejä tutuilleni, lopulta aloin myös viillellä itseäni ihan huvin vuoksi.Yksi aamu sitten heräsin jälleen kädet veressä ja useita viestejä lähetettyäni. Päätin lopettaa koko touhun hyvällä. lopetin sekä lääkkeet että juomisen ja oloni on nyt mitä parhain. Veikkaan että masennukseni aikoinaan alkoikin ainoastaan alkoholin käyttöni takia. Alkoholi lisää masennusta, paniikkihäiriöitä jnejne.

      • Ihaa

        Sinun oireet viittasivat alkoholismiin ja sillä ei ole mitään tekemistä mielialalääkkeiden kanssa. Valitettavasti esim. Zoloft ei todellakaan auta juoppohulluuskohtauksiin vaan siihen tarvitaan järeämmät lääkkeet.


      • Mattius iV
        Ihaa kirjoitti:

        Sinun oireet viittasivat alkoholismiin ja sillä ei ole mitään tekemistä mielialalääkkeiden kanssa. Valitettavasti esim. Zoloft ei todellakaan auta juoppohulluuskohtauksiin vaan siihen tarvitaan järeämmät lääkkeet.

        Terve,

        alkoholin käyttämiseen on vain yksi syy: Mielialan kemiallinen kontrolloiminen. Syihin en tässä puutu.

        Jos lisäksi käyttää lääketieteen kehittämiä mielialalääkkeitä, joilla on siis kemiallinen vaikutus reseptoreihin sun muihin välittäjäaineisiin ja solutoimintoihin kehossamme, niin lääkkeen tehovaihtelut eri vuorokauden aikoina ym. ja alkoholin, sekä yleisesti yhdessä nikotiinin ja kofeiinin vaikutukset saattavat viedä elimistön oman mielialansäätelymekanismin ahtaalle. Kun näin käy, niin ihminen tulee mielihalujensa mukaan käyttämien ulkoisten vaikuttajien ohjaamaksi ilman "peräsintä". Lopputulos onkin enää Varjeluksesta kiinni. Monet säästyvät, koska se on Jumalan hyvä tahto. Myös useiden puolesta rukoillaan jatkuvasti kyynelsilmin, vaikka henkilö itse ei sitä itse vielä tietäisikään, niin lopputulos on sama - aivan kuten tajuttoman potilaan hoidon kohdalla.

        En ole lääkäri, joten niiltä osin mitä sanomani lääketieteellisiä koskee, voit jättää itsesi arvosteltavaksi, mutta mitä Jeesuksesta kirjoitan, niin sen minä varmasti tiedän todeksi.


    • Ihaa

      Itseasiasssa ongelma alkoholin ja tämän lääkkeen kanssa on se, että alkoholi vie sen tehon - ei missään nimessä voimista! Alkoholin ongelma on siinä, että se vaikuttaa negatiivisesti serotoniinin aineenvaihduntaan eli tavallaan estää silloin kyseisen lääkkeen vaikutukset.

      Väitettyjä maksaongelmia en ole havainnut vaikka olen syönyt kyseistä lääkettä monta vuotta - ja dokannut myös viikonloppuisin. Maksatesteissäkin olen käynyt säännöllisesti eikä ole ollut mitään ongelmia.

      Tuo lääke on auttanut minua ainakin niin paljon, että en tiedä, olisinko elossa ilman sitä. Eli jos se tulee tarpeeseen, syö ihmeessä koko kuuri! Itseasiassa tuon lääkkeen parhaat vaikutukset alkavat vasta usean kuukauden päästä.

      • Serotoniini

        Olen Ihaan kanssa täysin samaa mieltä. Minun nuppini nyt vaan jostain syystä on sellainen, että pihtaa serotoniinin kanssa. Lekurikin tuumasi, että joillakin vain on sellainen valmistusvirhe, mutta onneksi siihen on hyvät lääkkeet tehty. Olen muutoin tasapainoinen ja onnellinen ihminen, mutta serotoniin takaisinoton estäjästä on tullut osa elämää. Olen viiden vuoden ajan syönyt sitä (Zoloft ja Sertralin) ja lopetusyritykset ovat osoittaneet, että ilman ei pärjää. Tulen kärttyiseksi, ärtyneeksi ja masennun, jos vähennän lääkkeen määrää. En halua, että perhe ja työkaverit joutuu kestämään häiriöistä ihmistä, joten napsin annokseni tunnollisesti. Ainoa mikä harmittaa, on se, että ilmeisesti elimistö jotenkin "tottuu" siihen, koska annosmäärä on vuosien kuluessa joutunut nostamaan. Alkoholi sen sijaan on myrkkyä, jonka kanssa on syytä olla varovainen söi lääkkeitä tai ei, mutta ei siinäkään absolutisti tarvitse olla.


      • jessika(99
        Serotoniini kirjoitti:

        Olen Ihaan kanssa täysin samaa mieltä. Minun nuppini nyt vaan jostain syystä on sellainen, että pihtaa serotoniinin kanssa. Lekurikin tuumasi, että joillakin vain on sellainen valmistusvirhe, mutta onneksi siihen on hyvät lääkkeet tehty. Olen muutoin tasapainoinen ja onnellinen ihminen, mutta serotoniin takaisinoton estäjästä on tullut osa elämää. Olen viiden vuoden ajan syönyt sitä (Zoloft ja Sertralin) ja lopetusyritykset ovat osoittaneet, että ilman ei pärjää. Tulen kärttyiseksi, ärtyneeksi ja masennun, jos vähennän lääkkeen määrää. En halua, että perhe ja työkaverit joutuu kestämään häiriöistä ihmistä, joten napsin annokseni tunnollisesti. Ainoa mikä harmittaa, on se, että ilmeisesti elimistö jotenkin "tottuu" siihen, koska annosmäärä on vuosien kuluessa joutunut nostamaan. Alkoholi sen sijaan on myrkkyä, jonka kanssa on syytä olla varovainen söi lääkkeitä tai ei, mutta ei siinäkään absolutisti tarvitse olla.

        turha väittää,etteikö lääkkeellä olisi ollut vaikutusta kyseiseen itsetuhoisuuteen,itselläni on TÄYSIN samanlainen kokemus masennuslääkkeestä alkoholi yhdessä. Näköjään aiheuttaa tuollaista. niin käsittämättömälle kun tuntuukin,En sitä ensiksi ite edes tajunnu,kunnes lekurille kerroin asiasta.


      • nyt se on myöhäistä
        Serotoniini kirjoitti:

        Olen Ihaan kanssa täysin samaa mieltä. Minun nuppini nyt vaan jostain syystä on sellainen, että pihtaa serotoniinin kanssa. Lekurikin tuumasi, että joillakin vain on sellainen valmistusvirhe, mutta onneksi siihen on hyvät lääkkeet tehty. Olen muutoin tasapainoinen ja onnellinen ihminen, mutta serotoniin takaisinoton estäjästä on tullut osa elämää. Olen viiden vuoden ajan syönyt sitä (Zoloft ja Sertralin) ja lopetusyritykset ovat osoittaneet, että ilman ei pärjää. Tulen kärttyiseksi, ärtyneeksi ja masennun, jos vähennän lääkkeen määrää. En halua, että perhe ja työkaverit joutuu kestämään häiriöistä ihmistä, joten napsin annokseni tunnollisesti. Ainoa mikä harmittaa, on se, että ilmeisesti elimistö jotenkin "tottuu" siihen, koska annosmäärä on vuosien kuluessa joutunut nostamaan. Alkoholi sen sijaan on myrkkyä, jonka kanssa on syytä olla varovainen söi lääkkeitä tai ei, mutta ei siinäkään absolutisti tarvitse olla.

        Mielialalääkkeisiin tulee myös riippuvaisiksi, ne suorastaan muuttavat ihmisen persoonallisuutta, jos niitä puputtaa vuositolkulla. Ei niitä ole tarkoitettu syötäväksi koko elämää. Korkeinta vuosi. Ne vaan auttaa pahimman yli, ei ne paranna. Serotoniinitaso kun on riippuvainen paljon muistakin asioista kuin pillerit. Eräs ulkomaalaissyntyinen suomalainen psykiatri sanoi kerran minulle, että suurin syy suomalaisten masentuneisuuteen on valon puute. Olen samaa mieltä. Ei muuta ku lamppukauppaa ostamaan kirkasvalolamppu. Tai jos se serotoniini ei uskalla tulla Suomen pimeydessä esiin, niin muuta pois. Vittuako täällä kituamaan.


      • Mattius IV
        nyt se on myöhäistä kirjoitti:

        Mielialalääkkeisiin tulee myös riippuvaisiksi, ne suorastaan muuttavat ihmisen persoonallisuutta, jos niitä puputtaa vuositolkulla. Ei niitä ole tarkoitettu syötäväksi koko elämää. Korkeinta vuosi. Ne vaan auttaa pahimman yli, ei ne paranna. Serotoniinitaso kun on riippuvainen paljon muistakin asioista kuin pillerit. Eräs ulkomaalaissyntyinen suomalainen psykiatri sanoi kerran minulle, että suurin syy suomalaisten masentuneisuuteen on valon puute. Olen samaa mieltä. Ei muuta ku lamppukauppaa ostamaan kirkasvalolamppu. Tai jos se serotoniini ei uskalla tulla Suomen pimeydessä esiin, niin muuta pois. Vittuako täällä kituamaan.

        Terve,

        jos et halua olla yhden mielipiteen varassa elämäsi suurimman tarpeen, se on elämäsi suhteen, kysy myös toinen mielipide. Esimerkin mainitakseni: Kristillisen seurakunnan pastorilta.

        Pillerivalmistajan edustajan jakelija; reseptin kirjoittava lääkäri, on varmasti vakaumuksensa ja ammattietiikkansa sekä ymmärryksensä mukaisesti sinun parastasi tarkoittava taho. Jos tulokset eivät kuitenkaan miellytä sinua, vaan toivot esimerkiksi vähemmän turtaa mieltä itsellesi, niin käytä Luojasi tarkoittamia "alkuperäisvaraosia": Rukous ja sydämen alkuperäinen tarve kääntyä Valoon.

        Toisinaan näyttäisi olevan Jumalan Sallimusta, että syntinen ihminen jotenkin saisi pelastua edes kärsimyksensä riisumana. Sen sijaan, että mentäisiin kaasutellen kadotukseen ilman jarruja: kärsinyt olen minäkin.

        Vai miten itse ajattelisit sen, että esimerkiksi köyhä, ruma, sairas ja yksinäinen ihminen voi kuulla Herransa kutsun ja pelastua, mutta juuri päinvastaisella ihmisellä puuttuisikin sydämen ymmärrys sovituksen Armoon kääntymyksen kautta? Voi olla päinkin vastoin, en tuomitse ketään ulkoisen ihmisen takia.

        Jos jo tästä maailmasta tasa-arvoa etsit, niin kuoleman jälkeen saatat kohdata aika erilaista "väkeä" kuin tässä ajassa olet asian ajatellut määränpäässä olevan.

        Ainoastaan usko - Jeesukseen, pelasti minutkin vääriltä ajatus- ja toimintamalleilta, HänenTyönsä on vieläkin kesken, kun potilaansa on hidas oppimaan.


      • Anonyymi
        Mattius IV kirjoitti:

        Terve,

        jos et halua olla yhden mielipiteen varassa elämäsi suurimman tarpeen, se on elämäsi suhteen, kysy myös toinen mielipide. Esimerkin mainitakseni: Kristillisen seurakunnan pastorilta.

        Pillerivalmistajan edustajan jakelija; reseptin kirjoittava lääkäri, on varmasti vakaumuksensa ja ammattietiikkansa sekä ymmärryksensä mukaisesti sinun parastasi tarkoittava taho. Jos tulokset eivät kuitenkaan miellytä sinua, vaan toivot esimerkiksi vähemmän turtaa mieltä itsellesi, niin käytä Luojasi tarkoittamia "alkuperäisvaraosia": Rukous ja sydämen alkuperäinen tarve kääntyä Valoon.

        Toisinaan näyttäisi olevan Jumalan Sallimusta, että syntinen ihminen jotenkin saisi pelastua edes kärsimyksensä riisumana. Sen sijaan, että mentäisiin kaasutellen kadotukseen ilman jarruja: kärsinyt olen minäkin.

        Vai miten itse ajattelisit sen, että esimerkiksi köyhä, ruma, sairas ja yksinäinen ihminen voi kuulla Herransa kutsun ja pelastua, mutta juuri päinvastaisella ihmisellä puuttuisikin sydämen ymmärrys sovituksen Armoon kääntymyksen kautta? Voi olla päinkin vastoin, en tuomitse ketään ulkoisen ihmisen takia.

        Jos jo tästä maailmasta tasa-arvoa etsit, niin kuoleman jälkeen saatat kohdata aika erilaista "väkeä" kuin tässä ajassa olet asian ajatellut määränpäässä olevan.

        Ainoastaan usko - Jeesukseen, pelasti minutkin vääriltä ajatus- ja toimintamalleilta, HänenTyönsä on vieläkin kesken, kun potilaansa on hidas oppimaan.

        Juu😀

        HänenTyönsä on vieläkin kesken, kun potilaansa on hidas oppimaan.


    • oma kokemukseni

      Aloitin pari päivää sitten uudelleen sertralinin käytön. Lopetin noin vuosi sitten, kun en voinut käyttää alkoholia sen ainkana ja seksi ei tuntunut miltään. Pari annosta alkoholia vei muistin ja olin aivan sekaisin, eikä sellaista ole tapahtunut ennen tai jälkeen sertralinin. Nyt kuitenkin masennus alkoi vaivata niin, että ainoa vaihtoehto oli aloittaa uudelleen mielialalääke. Saa nähdä kuinka seksin kanssa käy, mutta alkoholia en ota kuin korkeintaan yhden saunaoluen tai lasin viiniä illalla.

      • sertralin ja seksi

        Sain tuota ko. lääkettä juuri siihen tarkoitukseen, kun on seksihalut mennyt kokonaan (osittain masennuksen syytä). Jaa, saa sitten nähdä viekö halut lopullisesti. Alkoholia en ole uskaltanut käyttää, mutta edelliset viestit luettuani aion kyllä muutaman oluen ottaa sillon tällön.


      • kaameita kokemuksia
        sertralin ja seksi kirjoitti:

        Sain tuota ko. lääkettä juuri siihen tarkoitukseen, kun on seksihalut mennyt kokonaan (osittain masennuksen syytä). Jaa, saa sitten nähdä viekö halut lopullisesti. Alkoholia en ole uskaltanut käyttää, mutta edelliset viestit luettuani aion kyllä muutaman oluen ottaa sillon tällön.

        mulle on kaksi kertaa käynyt niin etta noin kymmenen tuntia juomisen lopettamisen jalkeen on iskenyt tajuttomuus ja olen herännyt sairaalassa.Eka kerralla todettiin hyponatreemia ( natriumin vajausta ) ja sita ei osattu selittaa kukaan mista se johtui;ei ainakaan suolan puutteesta.Olen netistä löytänyt tieteellistä tutkimustulosta joka antaa viitteitä siihen että sertraliinin tapaisten lääkkeiten ja alkoholin yhteiskäytöstä voi mahdollisesti esiintyä hyponatreemia.Joten itse pidän sitä vaarallisena yhdistelmänä.


      • DGDGSDGG
        kaameita kokemuksia kirjoitti:

        mulle on kaksi kertaa käynyt niin etta noin kymmenen tuntia juomisen lopettamisen jalkeen on iskenyt tajuttomuus ja olen herännyt sairaalassa.Eka kerralla todettiin hyponatreemia ( natriumin vajausta ) ja sita ei osattu selittaa kukaan mista se johtui;ei ainakaan suolan puutteesta.Olen netistä löytänyt tieteellistä tutkimustulosta joka antaa viitteitä siihen että sertraliinin tapaisten lääkkeiten ja alkoholin yhteiskäytöstä voi mahdollisesti esiintyä hyponatreemia.Joten itse pidän sitä vaarallisena yhdistelmänä.

        DEPRESSIOLÄÄKKEET VOIVAT AIHEUTTAA HYPONATREMIAA, CSWS (CEREBRAL SALT WASTING SYNDROME).


      • ashtray

        Aloitin Sertralin-hoidon eilen. Itseäni pelottaa juuri tämä, että hoidon jatkuessa seksi ei tunnu enää miltään.
        Onko yleistä että seksihalut lähtevät? Onko kokemuksia?
        Seurustelevana ihmisenä haluaisin mieheni kuitenkin omassa sängyssäni edelleen pitää, ja tyytyväisenä.


      • äiti komelle
        ashtray kirjoitti:

        Aloitin Sertralin-hoidon eilen. Itseäni pelottaa juuri tämä, että hoidon jatkuessa seksi ei tunnu enää miltään.
        Onko yleistä että seksihalut lähtevät? Onko kokemuksia?
        Seurustelevana ihmisenä haluaisin mieheni kuitenkin omassa sängyssäni edelleen pitää, ja tyytyväisenä.

        En ole huomannut seksihaluissa mitään muutoksia. Orgasmiasioissa kylläkin. Aikaisemmin söin Optibaria, silloin piti keskittyä orgasmin saamiseen oikein kunnolla ja kesti kauan ennenkuin sain. Nyt Sertralinia aikana orgasmi tulee aivan normaalisti. Olenkin ihmetellyt, kun Sertralinista puhutaan, että se vaikeuttaa orgasmin saantia.

        Mites teillä muilla?


      • Ei ilman seksiä
        sertralin ja seksi kirjoitti:

        Sain tuota ko. lääkettä juuri siihen tarkoitukseen, kun on seksihalut mennyt kokonaan (osittain masennuksen syytä). Jaa, saa sitten nähdä viekö halut lopullisesti. Alkoholia en ole uskaltanut käyttää, mutta edelliset viestit luettuani aion kyllä muutaman oluen ottaa sillon tällön.

        Justiinsa piti aloittaa tuo kuuri ja popsin muutama päivä sitten ensimmäisen tabletin. Kaksi päivää ekan tabletin oton jälkeen naisystävä hieman hermostui kun yli yhdeksän tunnin seksisession aikana en lauennut kertaakaan. Seisokki ei myöskään ollut niin hyvä kuin pitäisi. Saas nähdä kuinka tänään on kun tulee taasen kylään...
        Toisena sivuoireena olen havainnut päänsäryn. Tämä lääke menee vaihtoon. Nuo kaksi sivuoiretta on liikaa. Hyvä seksi nostaa mielialaa enemmän kuin mikään lääke ;-)


    • joku vain

      Itse olen syönyt Sertralinia jo seitsemän vuotta ja kertaakaan en ole huomannut mitään poikkeavaa vaikutusta humalassa.

      • sipula

        Olen käyttänyt Sertraliinia jonkin aikaa. Hyvä lääke. Mieskin on tyytyväinen kun on saanut vanhan hyväntuulisen muijansa takaisin. Niin asiaan. Otin tuossa jonki aika sitte viinaa. Yleensä mulle tulee aina stoppi puolen yö aikaa enkä pysty juomaa enää mitää. Nyt ei mitää stoppia tullut...seuraus ....oksensin ja paskoin huoltsikan vessas. Mies kanto autoon ja kotiin ja sänkyyn. En ota viinaa enää. Mun kohdalla humalaan liittyvä paha ei tullut.


      • pakko lopettaa?
        sipula kirjoitti:

        Olen käyttänyt Sertraliinia jonkin aikaa. Hyvä lääke. Mieskin on tyytyväinen kun on saanut vanhan hyväntuulisen muijansa takaisin. Niin asiaan. Otin tuossa jonki aika sitte viinaa. Yleensä mulle tulee aina stoppi puolen yö aikaa enkä pysty juomaa enää mitää. Nyt ei mitää stoppia tullut...seuraus ....oksensin ja paskoin huoltsikan vessas. Mies kanto autoon ja kotiin ja sänkyyn. En ota viinaa enää. Mun kohdalla humalaan liittyvä paha ei tullut.

        Sertralinia olen syönyt nyt muutamana päivän. Melkein heti sivuoireena alkoi vasemman korvan soiminen. Soiminen on jatkuvaa, eikä korvalla tahdo oikein kuulla mitään ja kovat äänet sattuvat. Keskittyminen herpaantuu. Mietin vain, että onkohan tämä pysyvä oire vai loppuuko se ajan mittaan.


    • psykoedu

      Alkoholi yksinään, sekä lääkkeet yksinään vaikuttavat eri ihmisiin eri lailla. Alkoholia masentuneen ei tulisi juoda ollenkaan koska:
      -pahentaa masennusta
      -vaikuttaa masennuslääkkeiden tehoon ja saattaa olla negat. yhteisvaikutuksia
      -kännissä itsetuhoisuus kasvaa
      Itse olen sertralinia syönyt n. kuukauden ajan eikä humalaan ole ainakaan paljon vaikuttanut.MUTTA krapulat ovat aivan jäätäviä, paljon enemmän ahdistuneisuutta ja 'pelkotiloja'.
      Mutta siis edelleen juon melkein joka/joka toinen vkloppu.Kyllä niistä krapuloistakin olen selvinnyt.
      Toisaalta tuttavani joka söi Zoloftia (siinä vaikuttava aine siis myös sertraliini)ei voinut juoda alkoholia koska meni siitä aivan sekaisin. Hän on kumminkin aina ollut humalassa aggressiivinen ja sekava (lääkkeillä tai ilman). Eli ehkäpä kannattaa miettiä niitä syitä miksi juo, ja muistella minkälainen on humalassa ennen lääkitystä ollut.Ja AINA kannattaa kertoa jollekin ystävälle oma tilanne, että voivat katsoa perään :)
      On muuten ollut hieno huomata, että enemmän pidän silmällä omaa juomistani lääkkeiden aloittamisen jälkeen ettei menisi överiksi..
      Söin ennen sertralinia sepramia, itselleni oli täysin turha lääke, ei vaikutusta alkoholiin tosin, mutta ei kyllä mihinkään muuhunkaan.Paitsi että väsytti enemmän kuin koskaan.
      Voimia kaikille!

      • KL

        Itse aloin syödä Sertralinia eilen. Lääkärille kerroin myös alkoholin liikakäytöstäni, ja hän antoi säännöksi juoda vain viikonloppuisin muutaman annoksen. "Lärvien vetäminen ei lääketieteen kannalta ole koskaan terveellistä." Luultavasti tämä rajoitus oli enemmän tarkoitettu alkavan alkoholismini hillitsemiseen, eikä lääkäri voisikaan sanoa, että vedä vaan kännit, mutta älä joka päivä. Sanoi siinä myös, että jos käyttää liikaa alkoholia, lääke ei toimi, vaan vaikutus on lähinnä vastakkainen. Minun tapauksessani liikaa oli siis ihan jotain muuta kuin vain joka viikonloppu... Mutta siihen viikonloppujuomiseen, muutamalla annoksella, sain tosiaan ihan luvan.


      • zoloft
        KL kirjoitti:

        Itse aloin syödä Sertralinia eilen. Lääkärille kerroin myös alkoholin liikakäytöstäni, ja hän antoi säännöksi juoda vain viikonloppuisin muutaman annoksen. "Lärvien vetäminen ei lääketieteen kannalta ole koskaan terveellistä." Luultavasti tämä rajoitus oli enemmän tarkoitettu alkavan alkoholismini hillitsemiseen, eikä lääkäri voisikaan sanoa, että vedä vaan kännit, mutta älä joka päivä. Sanoi siinä myös, että jos käyttää liikaa alkoholia, lääke ei toimi, vaan vaikutus on lähinnä vastakkainen. Minun tapauksessani liikaa oli siis ihan jotain muuta kuin vain joka viikonloppu... Mutta siihen viikonloppujuomiseen, muutamalla annoksella, sain tosiaan ihan luvan.

        Olen käyttänyt sertraliinia 12 päivää.
        Tänään oli kova ahdistus herätessä ja on jatkunut koko päivän.


      • Donski
        zoloft kirjoitti:

        Olen käyttänyt sertraliinia 12 päivää.
        Tänään oli kova ahdistus herätessä ja on jatkunut koko päivän.

        Olen ottanut masennuslääkkeitä jo yhdeksän vuoden ajan. Aloitin Cipramililla ja nyt viime aikoina on käytössä ollut Sertralin.

        Tässä vuosien aikana on kuta kuinkin nähnyt, miten se vaikuttaa pitkällä ajalla. Kertaakaan en ole onnistunut irtautumaan lääkkeistä. Ehkä tarvitsisin sitten valohoitoa, kuten edellä joku ehdotti.
        Aina, kun olen koettanut päästä lääkkeistä eroon, olen muuttunut kärttyiseksi, katkeraksi ja saan raivokohtauksia, jotka yllättävät itsenikin.

        Haluaisin kuitenkin eroon niistä, koska ne muuttavat persoonaa todella. Toisaalta muutun leppoisaksi, mukavaksi, rauhalliseksi ja huolettomaksi. Sivuoireena ne kuitenkin ovat minulta vieneet seksihalut. Ei tee juuri koskaan mieli, mieluummin menen nukkumaan. Tarmoa ei ole. Aiemmin olin tunnollinen ja tarkka, nyt en jaksa välittää, ja mukavasti menee näinkin. Välillä se huolestuttaa. Jos tulee päiviä, jolloin tiedän tarvitsevani energisyyttä ja jolloin pitäisi saada jotakin aikaan, jätän lääkkeen ottamatta, vaikka lääkäri kieltää. Muuten ei tule tehtyä sitäkään vähää.

        Painokin on noussut yhdeksässä vuodessa yhdeksän kiloa. Ruokahalu on hyvä. Olo on vähän raskas kyllä.

        Alkoholi jostakin syystä maistuu paremmalta silloin, kun käytän mielialalääkkeitä. Aiemmin ei tarvinnut säädellä ja miettiä alkoholin käyttöäni, mutta nykyään rajoitan sitä tietoisesti. Suurkuluttaja en kuitenkaan ole vieläkään. Juomisen jälkeen olen seuraavana päivänä vähän kärsimätön.


      • Celavix
        Donski kirjoitti:

        Olen ottanut masennuslääkkeitä jo yhdeksän vuoden ajan. Aloitin Cipramililla ja nyt viime aikoina on käytössä ollut Sertralin.

        Tässä vuosien aikana on kuta kuinkin nähnyt, miten se vaikuttaa pitkällä ajalla. Kertaakaan en ole onnistunut irtautumaan lääkkeistä. Ehkä tarvitsisin sitten valohoitoa, kuten edellä joku ehdotti.
        Aina, kun olen koettanut päästä lääkkeistä eroon, olen muuttunut kärttyiseksi, katkeraksi ja saan raivokohtauksia, jotka yllättävät itsenikin.

        Haluaisin kuitenkin eroon niistä, koska ne muuttavat persoonaa todella. Toisaalta muutun leppoisaksi, mukavaksi, rauhalliseksi ja huolettomaksi. Sivuoireena ne kuitenkin ovat minulta vieneet seksihalut. Ei tee juuri koskaan mieli, mieluummin menen nukkumaan. Tarmoa ei ole. Aiemmin olin tunnollinen ja tarkka, nyt en jaksa välittää, ja mukavasti menee näinkin. Välillä se huolestuttaa. Jos tulee päiviä, jolloin tiedän tarvitsevani energisyyttä ja jolloin pitäisi saada jotakin aikaan, jätän lääkkeen ottamatta, vaikka lääkäri kieltää. Muuten ei tule tehtyä sitäkään vähää.

        Painokin on noussut yhdeksässä vuodessa yhdeksän kiloa. Ruokahalu on hyvä. Olo on vähän raskas kyllä.

        Alkoholi jostakin syystä maistuu paremmalta silloin, kun käytän mielialalääkkeitä. Aiemmin ei tarvinnut säädellä ja miettiä alkoholin käyttöäni, mutta nykyään rajoitan sitä tietoisesti. Suurkuluttaja en kuitenkaan ole vieläkään. Juomisen jälkeen olen seuraavana päivänä vähän kärsimätön.

        Olen käyttänyt Sertraliniä noin 9 kuukautta. Ajattelin kokeilla kuuria, jotta pääsisin masennuksesta. Alussa on toivonut paljon ja siinä toivossa elänyt, mutta nyt voin sanoa, että lääkkeestä ei ollut muuta apua, kuin se, että sain pidettyä itseni juomatta alkoholia koko kuurin aikana. Päätin itse lopettaa lääkkeen käytön ja nyt käyn läpi vieroitusoireita. Alkoholia olen ruvennut käyttämään, mutta päämäärä on lopettaa molempien käyttö. Vaikutukset lääkkeen ja alkoholin käytöstä ovat yksilölliset, samoin kuin lääkkeen sivuvaikutukset ja teho. Vain kokeilemalla selviää. Haluan kuitenkin sanoa, että ennen kannattaa yrittää korjata ne syyt, jotka masennuksen ovat aiheuttaneet ja jotka vaikuttivat nykyiseen tilaamme ja maailmankatsomukseemme. Täytyy löytää rauha ja päämäärä elämässä. Olen juuri nyt sillä tiellä. Kemialliset aineet kyllä vaikuttavat meihin, sillä onhan elimistömme niistä tehty, mutta minä uskon, että syvempi olemuksemme, eli henkemme, tai "sydämemme" määräävät perusvointimme. Ne asiat kun saa kuntoon niin elimistönkin pitää totella. Voin olla väärässä, muttä toivo on ihmeellinen voima..


    • fiuu

      Pakkausselosteissa /apteekissa/ lääkärissä alkoholia tuskin suositellaan otettavaksi yhtään minkään lääkkeen kanssa, eikä kyllä muutenkaan =) Liekö sitten laitettu ohjeeseen juuri sitä ajatellen, ettei masennukseen kannata juopotella.
      Itsekin käytän sertraliinia, eikä alkoholi ole omassa kehossani sen kanssa vaikuttanut (ainakaan itse huomatakseni) yhtään mihinkään suuntaan. Kukaan ole edes varoittanut. Toki jos vasta aloittaa sen lääkkeen käyttöä, niin elimistön totutellessa saattaa joka tapauksessa pukata huonoa oloa.

    • Casimir E.

      Hyvä, että asioista puhutaan täällä reilusti ja niiden oikeilla nimillä.

      Pitäneekö paikkansa, että SSRI-lääkkeet eivät sovi 12-14 prosentille käyttäjistä ollenkaan? Karmeimmat ja samalla vaietut vaikutukset tulevat esiin 0,4 prosentilla käyttäjistä.

      Joten on syytä olla tarkkana lääkkeiden käytön, lopettamisen kuin viinan käytön kanssa. Eli lääkärin ohjeita pitää noudattaa. Erityisesti nuorien. Samoin vanhempien tulee tietää mahdollisten haittavaikutusten ilmenemisestä ja miten pitää ongelmien ilmetessä toimia.

      Jos kumminkin vakavia haittavaikutuksia ilmenee, niin lääkkeiden ei-toivotuista vaikutuksista korvataan lääkevahinkojen poolityyppisen vakuutuksen kautta. Ainakin jotain. Tosin Suomessa tiedossa ei ole yhtään SSRI korvausta alla olevista asioista. Joten on hyvä, että joku yrittää avata Suomessa puhumisen asioista niiden oikeilla nimillä.

      http://www.youtube.com/
      Hakusanalla > lääkevahinkovakuutus

      ... myös yli kielirajojen

    • Kunnonkänni

      Muutama vuosi sitten aloitin sertralin "syönnin"no annokseni on max,200mg/vrk.Eipä edes oikein viina maistu onneksi ennen maistu vähän liiankin hyvältä.Kyllä tollaset alottelijoiden juhlat kestää juhannus,vappu,uusivuosi jne..........Mutta ei muulloin

      • siirise

        Hei!
        Olen käyttänyt sertraliinia vuoden.100mg/päivässä.
        Seksihalut meni,siis ei tunnu miltään....:((((
        Ja vaikutus masennukseen hmm..ei oikeastaan.Uni ei tule tai ei ole kunnollista.
        Pitäisikö annostusta nostaa,ja auttaako sitten???


    • sugababe777

      mun mielestä alkoholi ei vaikuta millään tavalla sen lääkkeen kanssa.

      ainoastaan vaan olen huomannut että runsaalla käytöllä , ehkä heikentää sen tehoa ja itse viina tunnetusti lisää masennusoireita. kyllä kohtuudella voi ottaa. jos haluaa voida hyvin niin välttää.

    • krkrkr

      mulla kokeiltiin varmaan kymmentä eri lääkettä ennen kuin löyty omalle päälle ja kropalle sopiva. nykyinen lääkitys on sertralin hexal. ainakin mun 200mg/vrk määrä vaikuttaa tosi paljon keskushermostoon luonnollisestikin, kirkkaita ei voi juoda tai herää aamulla omasta pissista ja täytyy muutenkin tietää omat rajat. alkoholi nostaa serotoniinia ja moni ilman lääkitystäkin oleva muunmuassa kokee hirveetä masennusta ja morkkista aamuisin, itselläni se on päinvastoin ja darrapäivä on paraspäivä, aivot jumissa ajatus ei kulje ja kaikki on hyvin ja tyytyy vähään.

      itse lääkitys ei pelkästään paranna ketään, vaan suuret elämänmuutokset vaikuttaa myös, ja turha kuvitella että pilleri päivässä muuttaa elämän jos kaikki asiat on rempallaan. täytyy itse haluta parantua ja voida paremmin. tuun hautaan asti syömään itse lääkitystä paniikkihäiriöön. mieli monella tasaantuu 25-27 ikävuoteen mennessä joten mielialanvaihtelut johtuen synnynnäisesti vähäisestä sertraliinista alkaa helpottaa.

      täytyy muistaa et eri ihmiset reagoi lääkkeisiin eri tavalla. ei siis voi sanoa että jos toisella käy näin niin kaikilla käy niin. lääkkeet ei aiheuta itsetuhoisuutta tms häiriökäyttäytymistä reseptin mukaan käytettynä, huumeet ja alkoholi aiheuttavat.

      huom! syö, nuku ja liiku säännöllisesti, valitse ystävät oikein niin elämänlaatu varmasti paranee:)
      voimia ja tsemppiä kaikille itsensä kanssa painiskeleville!

      • ikht

        joo, on nuo vaikutukset ovat aika yksilöllisiä... kun itse aloin lääkettä käyttää ja annos nostettiin 100mg:aan, niin sitä meni seksihalut (ja silloin harvoin kun halutti, niin orgasmia ei meinannut saada) , ruokahalu sekä makeanhimo. alkoholin kanssa en huomannut mitään sivuvaikutusta (tosin juon harvoin ja maltillisesti), mutta painonputoaminen (-5kg) oli kiva juttu ja sitten näin kaiket yöt hauskoja&kivoja unia sekä olin päivisin hyväntuulinen ja tyytyväinen elämääni, vaikka moni asia oli yhä kurjasti. en vaan ollut ahdistunut enää kuten ennen eli sertraaliinin käyttö oli todella aiheellista ja minun olisi pitänyt kokeilla sitä jo paljon aiemmin. vuoden käytin lääkettä ja lopetin viime talvena. elämä sujui hyvin ilman monen positiivisen muutoksen ansiosta, mutta loppukesästä alkoi taas niin montaa murhetta kasaantua päällekäin, että oli pakko aloittaa uudelleen. nyt en ole enää huomannut samanlaisia seksi- tai ruokahaluttomuusoireita. itse asiassa seksihalujen vähentyminen on ollut hyvä juttu, koska olen sinkku ja aina ollut mielestäni turhankin halukas, mutta en halua harrastaa yhdenillanjuttuja ja vakavaa suhdetta haluavaa sopivaa miestä ei taas ole löytynyt...


      • sssssssri
        ikht kirjoitti:

        joo, on nuo vaikutukset ovat aika yksilöllisiä... kun itse aloin lääkettä käyttää ja annos nostettiin 100mg:aan, niin sitä meni seksihalut (ja silloin harvoin kun halutti, niin orgasmia ei meinannut saada) , ruokahalu sekä makeanhimo. alkoholin kanssa en huomannut mitään sivuvaikutusta (tosin juon harvoin ja maltillisesti), mutta painonputoaminen (-5kg) oli kiva juttu ja sitten näin kaiket yöt hauskoja&kivoja unia sekä olin päivisin hyväntuulinen ja tyytyväinen elämääni, vaikka moni asia oli yhä kurjasti. en vaan ollut ahdistunut enää kuten ennen eli sertraaliinin käyttö oli todella aiheellista ja minun olisi pitänyt kokeilla sitä jo paljon aiemmin. vuoden käytin lääkettä ja lopetin viime talvena. elämä sujui hyvin ilman monen positiivisen muutoksen ansiosta, mutta loppukesästä alkoi taas niin montaa murhetta kasaantua päällekäin, että oli pakko aloittaa uudelleen. nyt en ole enää huomannut samanlaisia seksi- tai ruokahaluttomuusoireita. itse asiassa seksihalujen vähentyminen on ollut hyvä juttu, koska olen sinkku ja aina ollut mielestäni turhankin halukas, mutta en halua harrastaa yhdenillanjuttuja ja vakavaa suhdetta haluavaa sopivaa miestä ei taas ole löytynyt...

        Itse aloitin sertraliinin syönni ollessani 16v. Kärsin vakavasta masennuksesta, vaikka itse sitä en ollut ajatellut, itkuisuutta oli, huonoa oloa ja muutenkin ahdistuneisuutta, sekä kovaa väsymystä. Pahoja pakko-oireita myös. Tarkistelua, pakonomaista siivoilua jne... Kerkesin noin puoltoista vuotta lääkettä syödä, aloitin 50mg ja ruettiin nostamaan 125mg. Alussa oli sivuvaikutuksena kovaa väsymystä, jolloin sainkin töistä 1kk sairaslomaa (olin kerennyt käydä yksityiskoulun ja saada itselleni ammatin jo 16vuotiaana ja tein täysipäiväisesti töitä viisi päivää viikossa). Jonkin aikaa meni että olotila alkoi tasaantua, mutta jatkossa ei ollut mitään edellä mainituista sivuvaikutuksista/oireista. Ihan mahtava lääke. Nyt unohdin parina päivänä lääkkeen ottaa, ja olo kun on muutenkin jo erittäin hyvä ja mieliala tasaauntunut jo reilun aikaa, niin ajattelin jättää lääkkeen kokonaan pois, mikä saattoi sinänsä olla virhe, että pistin kuurin kerrasta poikki. Nyt reilu viikon ilman oltua, on jo paripäivää ollut jonkunverrran vieroitusoireita. Oireina kova väsymys, univaikeuksia, keskittymisvaikeuksia, katsetta ei saa kohdistettua, huimausta, josta johtuu taas pieni pahoinvointi ja päänsärky. Sydänmentykytyksiä on ja kaikenmuunnäköisiä tykytyksiä myös ympärikroppaa ! :D Mutta ei pahoja. Jos nämä parissa viikossa ohi menee niinkun lupaillaan ja eivät tästä rupea pahenemaan niin hyvin tämän kestää. Toivottavasti ei vaan tule takapakkia mielialan kanssa...


    • f.43

      lopetin sertralin käytön seinään ja pari viikkoa sen jälkeen alkoi yllättäen pakko-oireet, jotka olivat hirveitä, niska kramppasi ja pää kääntyi väkisin milloin mihinkin suuntaan. sairaalassa meinasin tukehtua kun leuka painui rintakehään sellaisella voimalla ettei happi enään kulkenut, tunsin kuolevani sinne... ja ns turvallisia lääkkeitä muka?, bentsot ollut tähän asti paras v aikutukseltaan ja nopeudeltaan, eikä niihin ole liittynyt minkään näköisiä pakko-oireita, riippuvuudesta kaikki lääkärit puhuvat minulle diapamin suhteen, mutta ennemmin olen riippuvainen vaikka lopun ikäni, kuin masentunut, ahdistunut ja peloissaan.

      • Anti SSRI

        Juupa juu..noita SSRI paskoja ne lykkää sitten nykyään "joka vaivaan".Minullekin (PAROKSETIINIA)ja meinas käydä kalpaten.Aloin saamaan jonkinlaisia poissaolo kohtauksia joihin liittyi sitten neljän raajan hetkellinen kramppaus ja olo oli kuin sähköjäniksellä eli en nukkunut enää ollenkaan enkä jaksanut enää mitään!Masennuin entisestään ja turhauduin mutta söin kuitenkin.Söin niin kauan etten enää liikkunut ulos kun tuntui että flippaan suorilta jaloilta tonne kadulle.Olo oli kuin painajaisessa.Läheiset sitten puuttui "peliin" ja sanoivat et jos en lopeta noitten syömistä kaatavat he ne pöntöstä alas!Lopetin mielelläni ja olo alkoi parantua.Kerroin tästä lääkärille joka jaksoi vielä inttää mutta kirjoitti kuitenkin diazepamia(STESOLID) 2x5mg vrk. tarvittaessa ja mitään muuta en syö.Olen kuin uudistunut!!!Nukun ja voin paremmin.Jaksan innostua asioista ja suoritan ne loppuun.Mikä hemmetti noista diazepameista ja bentsoista yleensä tekee niin suuren mörkön lääkityksistä päättäville tahoille???Ne jaksaa kyllä jauhaa tota riippuvuutta mut siinä on jotain muutakin.Olen 40v.


    • Quit smoking

      http://howtoquitsmoking.eu

    • RainOnMe

      Suunnilleen vuosi sertraliinia ja sivuvaikutuksina mm. seksihalujen menettäminen ja orgasmivaikeudet, kauhea makeanhimo ja lihominen (liittynee tuohon makeanhimon lisääntymiseen) myös ruokahalu muutenkin lisääntyi. Minulle nuo lääkkeet ja alkoholi ei sopinut laisinkaan, ottaen huomioon toki sen, että aina alkoholin kanssa mulla on lipsunut ote, juon liian paljon kun alan juomaan (kenties jonkinsortin alkoholiongelma) no nykyään en polta enkä juo, mikä on hieno juttu minusta. Tuli mieleen tuosta itsetuhoisuudesta että alkoholin ja sertraliinin vaikutuksenalaisena olin aika välinpitämätön elämästäni. Alkoholi varmaan vaikuttaa siihen just et voimistaa sen pahan olon. Nykyän syön sertraliinia 50mg annoksella ja kaikki nuo sivuvaikutukset on lieventyneet.En pysty lopettamaan kokonaan koska muuten masennus tulis pahana takaisin. nim. vaikea uusiutuva masennus O_O & paniikkihäiriö

    • Valeria

      Minulla on annoksena 200 mg Sertralinia, 200 mg Azonaa, 40 mg Propralia ja 50 mg Lamictalia. Olin laivalla ja tuli nappailtua koko päivä tasaiseen tahtiin olutta. Sen verran olen jo vahingosta viisastunut, että väkeviä en ota enää. Siitä on seurannut epämukavia yllätyksiä: muisti on mennyt ja on tullut möhläiltyä sitä sun tätä.
      Mutta uskon, että mietojen alkoholijuomien kanssa ei ole ongelmia, eikä edes krapula ollut paha.

    • inez

      Ei minulle ainakaan kovin paljoa alkoholin käyttö vaikuttanut sertralinin käytön aikana eri lailla kuin aikaisemmin. Ehkä vähän enemmän nousi päähän juoma kuin aikaisemmin, mutta ei merkittävää eroa.

    • Sopii liiankin hyvin

      Olen käyttänyt Sertralinia reilun parin vuoden ajan annoksella 50-100 mg. humalaan vaikutukset ovat mieltä kohottavia ja tavallaan yhteisvaikutus on hypo-maaninen. Muisti ei mene koskaan kovallakaan dokaamisella tai tee muutenkaan muuta kovin typerää mitä jälkeenpäin katuisin. Krapulassa kärsin ennen pelkotiloista ja ahdistuksesta, nykyään en juurikaan, ainoastaan väsyttää valtavasti.

      Seksihaluja ei lääke ole ainakaan vähentänyt orgasmeista puhumattakaan. Olen tosin aina ollut aika halukas ja ullut helposti. Lääkkeillä olen seksuaalisesti halukkaampi ja itsevarmempi.

      Tosin minulla diaknosoitiin bipolaari tyyppi 2, lääkärin mukaan lääke laukaisee hypomanian, tiedä siitä. en ainakaan suurempia ongelmia ole itselleni tai muille aiheuttanut huippufiiliksilläni.

      Haittavaikutuksina univaikeudet, levottomuus ja yöhikoilu erityisesti lääkitystä aloitettaessa/nostettaessa ja kuvotus. Ai niin ja painon lasku ja ruokahalun väheneminen, mistä nyt ei haittaa ole mielestäni(olen hieman alle ihannepainon).

    • Epävakaa

      Minulla on ollut mieliala- ja mielialantasaajalääkitykset jo vuosikausia, eikä alkoholi enää vaikuta juuri mitenkään eri tavalla kuin ilman lääkityksiä, mutta silloin alussa kun rupesin syömään lääkkeitä, niin minun muistikuvani mukaan tuli juotua perseet olalle ja muisti meni, tod.näköisesti helpommin kuin tänä päivänä. Luulen, että kun lääkkeen vaikutus ja serotoniinitaso vakiintuu, niin alkoholin vaikutuskin alenee.
      By the way, alkoholi NOSTAA serotoniinitasoja silloin kun sitä on elimistössä, ja niin myös mielialalääke, ja kun alkoholi poistuu verestä, niin nämä serotoniinitasot alkavat laskea huimasti, jolloin ne painuvat alle sen mitä olivat ennen dokaamista, ja tämä aiheuttaa sen, että seuraa masennusta, unettomuutta ja ahdistusta varsinkin runsaan alkoholinkäytön jälkeen.

    • moro6

      Sattuupahan olemaan vanha keskustelu... Nyt pikaisia vastauksia! Ajattelin tänään nauttia muutaman (4-5) olutta. Sertralin 150 mg käytössä aamuisin, iltaisin riordi joku ... No kuitenki joku psyykelääke, onko ihan viisasta?

    • Kariperse

      Aloitin 50mg sertraliinin ihan vasta ja tänään oli "bileet" pari kaveria kutuin juomaan meille ja jostain kummasta syystä rupesin yhtäkkiä väkivaltaiseksi ja hakkasin kaverini en tiedä miksi en ole ennen ollut väkivaltainen edes juopuneena

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1575
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1305
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1186
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe