Kuinka moni aikoo herätä joulukirkkoon tänä vuonna? Omaan joulutraditioon se on kuulunut pienestä asti. Kellojen soitto, kaunis urkumusiikki, jouluevankeliumi ja jouluvirret tuovat aitoa joulutunnelmaa. Varhainen herätys, lumiset puut, aamukahvin ja tortun tuoksu, hiljainen kylätie, pakkasta.... Tämä on täydellinen vastakohta edellisillan lahjahässäkälle. Miten kaunis perinne siirrettäväksi omillekin lapsilleni.
Olen kuitenkin pistänyt merkille, että joulukirkossa kävijöiden määrä on kovassa laskussa. Aattoillan hartaus on vienyt joulukirkon suosiota. Kaunis, harras hiljentymishetki sekin haudalla käynnin kera.
Kirkossa käyntiä suosittelen muulloinkin. On erittäin arvokas asia, että vanhoillilestadiolaiset kuuluvat luterilaiseen kirkkoon. Siellä meillä on hyvä mahdollisuus tuoda viestimme seurakuntalaisten tietoon. Sellaisten seurakuntalaisten, jotka eivät eksy rauhanydistykselle. Meillä on ilahduttava määrä uskovaisia pappeja, josta meidän kaikkien tulisi olla ylpeitä. On kuitenkin harmillista huomata, että uskovaiset osallistuvat heikosti kirkon toimintaan. Useilla paikkakunnilla järjestetään lähes päällekkäistä toimintaa rauhanyhdistysten kanssa. Uskovainen pappi, joka juuri päättää jumalanpalveluksen, kiirehtii samassa jo ry:lle pitämään seuroja. Miksi nämä seurat kirkossa eivät kelpaa uskovaisille? Halveksivatko uskovaiset Herran temppeliä? Vai onko kyse rauhanyhdistysopista, jota täällä on ansiokkaasti käsitelty muilla palstoilla jo aikaisemmin?
Minulle kirkko on tärkeä ja käyn mahdollisuuksien mukaan jumalanpalveluksissa, vaikka uskovaista pappia ei olisikaan. Jeesuksellakin oli tapana käydä synagoogassa sapattina. Siinä on meille paras esimerkki. Ottakoon kukin opikseen ja varokoon halveksimasta arvokasta kansankirkkoamme!
Mennään kaikki joulukirkkoon huomenna! Nähdään siellä.
Rauhaisaa joulupäivää Seimen lapsen äärellä.
halveksitko kirkkoa
69
3310
Vastaukset
- tylsää
tylsää
- pakkula
Jos en pitkän matkan vuoksi pääse kirkkoon, kuuntelen kuitenkin radiosta. Huomenna olisi hyvä tilaisuus, monesti olen käynyt, ehkä huomennakin.
- tehty
Samoin täällä.
- uskoa että
Kirkko halveksii seurakuntaa.. ja syntiä tekee samalla..
- löydä
Jumalaa kirkosta..
- lukeneiston edustaja
löydä kirjoitti:
Jumalaa kirkosta..
Etsikää, niin te löydätte.
- kuusenkynttilä
Jo alkuheräyksessä vaikuttaneet katsoivat kirkon suojelan elävää kristillisyyttä. Syntyi kananmunaoppi. Uloimmainen kuori on valtio, sisempi kuori kirkko ja näiden suojaamana elävä sisus, kananpoika voi turvallisesti elää.
Vl-kristillisyydessä on kirkon halveksintaa ja jopa saarnamiesten suhtautuminen kirkkoon vaihtelee. Aloittaja on ilmiselvästi kuullut Seppo Lohen viimekesäisen saarnan kirkoon kuulumisen puolesta. Monet tapauskovaiset VL:t ei kerta kaikkiaan ymmärrä näitä asioita mitä ne merkitsevät. Kirkkoon kuuluminen on suojannut omaa kristillisyyttämmekin monilta ylilyönneiltä.- Uskon rakennukseksi
Kirkkkoon kuuluminen suojannut ylilyönneiltä?
Esittelemäsi ajatus sisältää itse asissa epäluottamuslauseen Jumalalle ja Seurakunta-äidin käsitteelle. Jumala ihan varmasti varjelee laumaansa täällä maan päällä, ei siinä meidän pidä mennä lämmittelemään vierailla tulilla. Eivät vieraat paimenet "varjele ylilyönneiltä", kuinka he sen voisivat tehdä?
Ja vielä vakavampi kysymys kohdallasi on, mitä oikeastaan mahdat tarkoittaa siionin ylilyönneillä. - että hän
Uskon rakennukseksi kirjoitti:
Kirkkkoon kuuluminen suojannut ylilyönneiltä?
Esittelemäsi ajatus sisältää itse asissa epäluottamuslauseen Jumalalle ja Seurakunta-äidin käsitteelle. Jumala ihan varmasti varjelee laumaansa täällä maan päällä, ei siinä meidän pidä mennä lämmittelemään vierailla tulilla. Eivät vieraat paimenet "varjele ylilyönneiltä", kuinka he sen voisivat tehdä?
Ja vielä vakavampi kysymys kohdallasi on, mitä oikeastaan mahdat tarkoittaa siionin ylilyönneillä.tarkoitta mm. 70-lukua. Aivan yhden esimerkin mainitakseni. "Jumalan valtakunta" on erehtymätön, mutta Rauhanyhdistys ei ole. Uskotko tämän?
- Ääni seurapenkistä
että hän kirjoitti:
tarkoitta mm. 70-lukua. Aivan yhden esimerkin mainitakseni. "Jumalan valtakunta" on erehtymätön, mutta Rauhanyhdistys ei ole. Uskotko tämän?
Mikä Suomen rauhanyhdistyksistä on todennut erehtyneensä?
- Erehtyväinen
Ääni seurapenkistä kirjoitti:
Mikä Suomen rauhanyhdistyksistä on todennut erehtyneensä?
Ei yksikään. Ei mikään uskovaisten yhteisö koskaan erehdy. Vain yksittäinen uskovainen on jossain joskus voinut erehtyä... joku jossain..
Tosin Raamatun mukaan ei ole maan päällä erehtymätöntä yhteisöä. Jo alkuseurakunnan aikaan kokonaiset seurakunnat harhautuivat ja joutuivat tutkimaan menettelyjään.
Mutta nyky-vl-liike ei. - muutosta
Erehtyväinen kirjoitti:
Ei yksikään. Ei mikään uskovaisten yhteisö koskaan erehdy. Vain yksittäinen uskovainen on jossain joskus voinut erehtyä... joku jossain..
Tosin Raamatun mukaan ei ole maan päällä erehtymätöntä yhteisöä. Jo alkuseurakunnan aikaan kokonaiset seurakunnat harhautuivat ja joutuivat tutkimaan menettelyjään.
Mutta nyky-vl-liike ei.Oikeassa olet. On tosiaan käsittämätöntä, että pian Jeesuksen kuoleman jälkeen oltiin jo vaatimassa uudelleen pakanoiden ympärileikkaamista, julmaa peniksen silpomista, vaikka Jeesus oli justiin kumonnut tämän vanhantestamentin liitonmerkin! Tässä näkyy kuinka tärkeää meidän on pitäytyä Raamatun teksteissä ja varoa tuomasta liikkeeseen mitään ylimääräisiä tapoja. Kaikki perinnäissäännöt on kumottu. Eikä yhtään uutta saa tuoda tilalle. Kaikenlaiset listat miten meidän tulee käyttäytyä missäkin tilanteessa ovat laittomia. Näitä kehitellään koko ajan ”yhteisiksi taistelusopimuksiksi”, mutta ne ovat Raamatun vastaisia. Ne kaatuvat aina itseään vastaan. Niillä ruvetaan vain säätämään kanssamatkaajan elämää. Ei sellaisia tarvita. Jos Raamatun ydintä saarnataan oikein niin se riittää. Muuta ei tarvita, armo opettaa meitä elämään raittiisti ja kohtuullisuudella.
Valtava määrä energiaa ja mustetta on kulutettu siihen miten täällä tulisi tallustaa raapustamalla erilaisia listoja mitä ei saa tehdä ja mitä saa tehdä. Tämä energia olisi pitänyt käyttää Raamatun ja Potillojen opettamiseen kansalle. Voi kuinka heikkoa näiden kirjoitusten tuntemus meillä kaikilla on. Postilloja lukiessani olen kiinnittänyt huomiota siihen mitä listoja Luther opetti aikanaan ihmisille: en ole löytänyt yhtään listaa. Luther, niin kuin Paavalikin voimakkaasti paheksuvat sellaisten pykälien laatimista ja seurakunnan rasittamista niillä. Mutta kuinka kauniista molemmat keskittyvät varsinaiseen ilosanomaan, Kristukseen. Sitä lukiessa, kaikki muu varisee pois ja tuntuu turhalta.
Päivämiehen teemanumeroissa käsiteltiin näitä perinnäissääntöjä ja niiden tarpeellisuutta. Arvosanalla heikko. Lopputulos ahdistava. Moninpaikoin perusteluista puuttui täysin Raamatun näkemys asioista. Esimerkiksi alkoholinumerossa ei sanallakaan mainittu miten viiniä käytettiin ruokajuomana sen ajan kulttuurissa. Eikä viini ole syntiä niin kuin nyt opetetaan. Juopottelu on syntiä. Se lukee Raamatussa. Olisi pitänyt sanoa niin kuin asiat on vaikka absolutismin kannalla ollaankin. Tällainen kirjoittelu paljastaa kirjoitusten takaa asiantuntemattomuutta, asenteellisuutta, ja avoimuuden pelkoa. Nykytietoyhteiskunnassa sivistyneet ihmiset eivät enää siedä tällaista journalismia. On valitettavaa että pohjoimaiden suurimman herätyliikkeen päälehti on tällä tasolla. Kyse ei ole etteikö sitä osattaisi tehdä paremminkin. Ammattitaitoa löytyy aivan varmasti. Kyse on asenteista ja linjauksista, jotka eivät ole rohkaisevan raittiita. Kaipaan muutosta. Toivon muutosta. Odotan muutosta. Näenkö sitä? - anssi
muutosta kirjoitti:
Oikeassa olet. On tosiaan käsittämätöntä, että pian Jeesuksen kuoleman jälkeen oltiin jo vaatimassa uudelleen pakanoiden ympärileikkaamista, julmaa peniksen silpomista, vaikka Jeesus oli justiin kumonnut tämän vanhantestamentin liitonmerkin! Tässä näkyy kuinka tärkeää meidän on pitäytyä Raamatun teksteissä ja varoa tuomasta liikkeeseen mitään ylimääräisiä tapoja. Kaikki perinnäissäännöt on kumottu. Eikä yhtään uutta saa tuoda tilalle. Kaikenlaiset listat miten meidän tulee käyttäytyä missäkin tilanteessa ovat laittomia. Näitä kehitellään koko ajan ”yhteisiksi taistelusopimuksiksi”, mutta ne ovat Raamatun vastaisia. Ne kaatuvat aina itseään vastaan. Niillä ruvetaan vain säätämään kanssamatkaajan elämää. Ei sellaisia tarvita. Jos Raamatun ydintä saarnataan oikein niin se riittää. Muuta ei tarvita, armo opettaa meitä elämään raittiisti ja kohtuullisuudella.
Valtava määrä energiaa ja mustetta on kulutettu siihen miten täällä tulisi tallustaa raapustamalla erilaisia listoja mitä ei saa tehdä ja mitä saa tehdä. Tämä energia olisi pitänyt käyttää Raamatun ja Potillojen opettamiseen kansalle. Voi kuinka heikkoa näiden kirjoitusten tuntemus meillä kaikilla on. Postilloja lukiessani olen kiinnittänyt huomiota siihen mitä listoja Luther opetti aikanaan ihmisille: en ole löytänyt yhtään listaa. Luther, niin kuin Paavalikin voimakkaasti paheksuvat sellaisten pykälien laatimista ja seurakunnan rasittamista niillä. Mutta kuinka kauniista molemmat keskittyvät varsinaiseen ilosanomaan, Kristukseen. Sitä lukiessa, kaikki muu varisee pois ja tuntuu turhalta.
Päivämiehen teemanumeroissa käsiteltiin näitä perinnäissääntöjä ja niiden tarpeellisuutta. Arvosanalla heikko. Lopputulos ahdistava. Moninpaikoin perusteluista puuttui täysin Raamatun näkemys asioista. Esimerkiksi alkoholinumerossa ei sanallakaan mainittu miten viiniä käytettiin ruokajuomana sen ajan kulttuurissa. Eikä viini ole syntiä niin kuin nyt opetetaan. Juopottelu on syntiä. Se lukee Raamatussa. Olisi pitänyt sanoa niin kuin asiat on vaikka absolutismin kannalla ollaankin. Tällainen kirjoittelu paljastaa kirjoitusten takaa asiantuntemattomuutta, asenteellisuutta, ja avoimuuden pelkoa. Nykytietoyhteiskunnassa sivistyneet ihmiset eivät enää siedä tällaista journalismia. On valitettavaa että pohjoimaiden suurimman herätyliikkeen päälehti on tällä tasolla. Kyse ei ole etteikö sitä osattaisi tehdä paremminkin. Ammattitaitoa löytyy aivan varmasti. Kyse on asenteista ja linjauksista, jotka eivät ole rohkaisevan raittiita. Kaipaan muutosta. Toivon muutosta. Odotan muutosta. Näenkö sitä?kirjoitit: "Esimerkiksi alkoholinumerossa ei sanallakaan mainittu miten viiniä käytettiin ruokajuomana sen ajan kulttuurissa. Eikä viini ole syntiä niin kuin nyt opetetaan. Juopottelu on syntiä. Se lukee Raamatussa. Olisi pitänyt sanoa niin kuin asiat on vaikka absolutismin kannalla ollaankin."
Just näin. Minusta tämä on sanalla sanoen epärehellistä. Siis vähintäänkin puolittaista valehtelua. Pimitetään kolikon toinen puoli. Varmaan pelätään jotakin kamalaa jos kansa saa tietää totuuden...
Olen absolutismin kannalla. En kuitenkaan valehtelemisen kannalla. - Avoin yhteiskunta
anssi kirjoitti:
kirjoitit: "Esimerkiksi alkoholinumerossa ei sanallakaan mainittu miten viiniä käytettiin ruokajuomana sen ajan kulttuurissa. Eikä viini ole syntiä niin kuin nyt opetetaan. Juopottelu on syntiä. Se lukee Raamatussa. Olisi pitänyt sanoa niin kuin asiat on vaikka absolutismin kannalla ollaankin."
Just näin. Minusta tämä on sanalla sanoen epärehellistä. Siis vähintäänkin puolittaista valehtelua. Pimitetään kolikon toinen puoli. Varmaan pelätään jotakin kamalaa jos kansa saa tietää totuuden...
Olen absolutismin kannalla. En kuitenkaan valehtelemisen kannalla.Teeskentely ja propagandistinen yksipuolisen tiedon levittäminen muka elävän kristillisyyden periaatteina rappeuttaa vl-liikkeen moraalisesti sisältäpäin.
Nykyään ihmisillä on mahdollisuus hankkia itse tietoja ja heillä on yhä parempi koulutus. Yhtä lailla heillä on halu toimia rehellisesti.
Avoimessa yhteiskunnassa salailu ja manipulointi on yhä vaikeampaa, vaikka sen tekisi Jumalan sanan varjolla. - rauhansanalainen
Uskon rakennukseksi kirjoitti:
Kirkkkoon kuuluminen suojannut ylilyönneiltä?
Esittelemäsi ajatus sisältää itse asissa epäluottamuslauseen Jumalalle ja Seurakunta-äidin käsitteelle. Jumala ihan varmasti varjelee laumaansa täällä maan päällä, ei siinä meidän pidä mennä lämmittelemään vierailla tulilla. Eivät vieraat paimenet "varjele ylilyönneiltä", kuinka he sen voisivat tehdä?
Ja vielä vakavampi kysymys kohdallasi on, mitä oikeastaan mahdat tarkoittaa siionin ylilyönneillä.Miksi VL:t eivät mene ehtoolliselle jouluaaton yökirkossa Kokkolassa?
- asiaa
Kiitos tapanille aloituksesta. Tämä on tärkeä keskusteluaihe. Minuakin ihmetyttää se päällekkäisyys että kun kirkossa on uskovainen pappi pitää jumalanpalveluksen niin miksi pitää olla uudelleen kohta seurat ry:llä. Eikö nämä riitä? Miksi ei uskovaiset mene porukalla kirkkoon? Ei kai Jumalan sana ole siellä sen halvempi arvoista? Jumalanpalvelus musiikkeineen on juhlava ja arvokas aloitus pyhäpäivälle. Eikhän olisi aika miettiä tämä käytänö uudelleen ry:n johtokunnissa ja lopettaa turha päällekkäisyys varsinkin niillä paikkakunnilla, joissa uskovaisia pappeja toimii.
- pakkula
Tehkää esitys omalla paikkakunnallanne. Kun asiat valmistellaan ja sovitaan eri elimissä, syntyy väkisellä koordinaatiovajetta.
- munkki
Hyvin tärkeä asia.
Raamattu ja kirkko pitäisi molemmat saada korkeammalle kurssille! Minusta ei olisi mitään haittaa vaikka jumalanpalveluksissa käytäisiin sillonkin kun siellä puhuu ei-vl. Suorastaan tähän pitäisi rohkaista. Siinä oppisi kuuntelemaan toisten kristittyjen puheita, poimimaan olennaista ja erottamaan opetuksen vivahteet. Samalla vähenisi ennakkoluulot - kaikki me olemme vajavaisia.
Näin joulunaikaan on havainnollista tuo Itämaan viisaiden kertomus. Kuka opasti heidät Jerusalemista eteenpäin: "...Hän kutsui koolle kansan ylipapit ja lainopettajat ja tiedusteli heiltä, missä messiaan oli määrä syntyä."
Vastaus tuli siis "vääräuskoisilta". Siksi että he tunsivat kirjoitukset!
Jeesus kävi tapansa mukaan joka sapatti synagogassa, riippumatta siitä kuka saarnasi. Tässä toinen rohkaiseva esimerkki.
Me emme ymmärrä miten arvokas foorumi kansankirkkomme on mm. lähetystyömielessä. Ja pappimme saavat tehdä työtä palkallisena. Meidän tulisi osoittaa kiitollisuutta tämän mahdollisuuden antajaa kohtaan! - kuuluviin
munkki kirjoitti:
Hyvin tärkeä asia.
Raamattu ja kirkko pitäisi molemmat saada korkeammalle kurssille! Minusta ei olisi mitään haittaa vaikka jumalanpalveluksissa käytäisiin sillonkin kun siellä puhuu ei-vl. Suorastaan tähän pitäisi rohkaista. Siinä oppisi kuuntelemaan toisten kristittyjen puheita, poimimaan olennaista ja erottamaan opetuksen vivahteet. Samalla vähenisi ennakkoluulot - kaikki me olemme vajavaisia.
Näin joulunaikaan on havainnollista tuo Itämaan viisaiden kertomus. Kuka opasti heidät Jerusalemista eteenpäin: "...Hän kutsui koolle kansan ylipapit ja lainopettajat ja tiedusteli heiltä, missä messiaan oli määrä syntyä."
Vastaus tuli siis "vääräuskoisilta". Siksi että he tunsivat kirjoitukset!
Jeesus kävi tapansa mukaan joka sapatti synagogassa, riippumatta siitä kuka saarnasi. Tässä toinen rohkaiseva esimerkki.
Me emme ymmärrä miten arvokas foorumi kansankirkkomme on mm. lähetystyömielessä. Ja pappimme saavat tehdä työtä palkallisena. Meidän tulisi osoittaa kiitollisuutta tämän mahdollisuuden antajaa kohtaan!Hyvä munkki. Minusta on tätä asiaa saisi pitää paremmin esillä Päivämiehessäkin. Tässä olisi oikea teemanumero. Tämä on sitä oikeaa lähetystyötä. Ei terveet tarvitse parantajaa vain sairaat. Puhujien maallikkovoittoisuus heijastuu negatiivisesti tähän kirkkoasiaankin. Mistähän ovat senkin oppineet?
- kunniaan
kuuluviin kirjoitti:
Hyvä munkki. Minusta on tätä asiaa saisi pitää paremmin esillä Päivämiehessäkin. Tässä olisi oikea teemanumero. Tämä on sitä oikeaa lähetystyötä. Ei terveet tarvitse parantajaa vain sairaat. Puhujien maallikkovoittoisuus heijastuu negatiivisesti tähän kirkkoasiaankin. Mistähän ovat senkin oppineet?
Negatiivinen suhtautuminen kirkkoon juontuu varmaan sekin sieltä 70-luvulta. Kirkkokuoroissa laulaminen kiellettiin kaiken muunkin ylimääräisen toiminnan ja harrastuksen ohella. Luulenpa että näistä asioista on jäänyt jonkilainen peikko monille ja kirkon toiminassa nähdään vieläkin asioita, jotka eivät ole sopivia uskovaiselle. Kirkkoon ei siis kannata mennä. Tämä on harmittavan väärää opetusta eikä sitä yhtään paranna Päivämiehen viimeaikaiset käsittämättömät kannanotot musiikista. Epäuskoisen kanssa ei voi laulaa tai ainakin se on ongelma. Toimitaanko tässä taas vastoin Paavalin ohjetta ”älkää antako heille turhia pahentumisen aiheita”. Vai pitäisiköhän tässäkin kohtaa varoa ettei istu siellä missä pilkaajat istuvat, kirkossahan ei uskovaisia juuri näy.
Kirkko ja sen toiminta nähdään hyvin vieraana Siionissamme. Tämä on hyvin oireellinen piirre ja täytyy saada pysähtymään, ettei tulevat sukupolvet kokonaan unohda kirkkomme arvokkaita tradioita. Samalla pysäytetään uskovaisten ”luostaroitumis- ja eristäytymiskierre” ry:iden, opistojen ja kotisiionin muurien taakse. Ja samalla tuetaan uskovaisten pappien ja kanttoreiden arvokasta työtä evankeliumin sanan levittämiseksi sinne missä sitä tarvitaan. - kirkosta?
kunniaan kirjoitti:
Negatiivinen suhtautuminen kirkkoon juontuu varmaan sekin sieltä 70-luvulta. Kirkkokuoroissa laulaminen kiellettiin kaiken muunkin ylimääräisen toiminnan ja harrastuksen ohella. Luulenpa että näistä asioista on jäänyt jonkilainen peikko monille ja kirkon toiminassa nähdään vieläkin asioita, jotka eivät ole sopivia uskovaiselle. Kirkkoon ei siis kannata mennä. Tämä on harmittavan väärää opetusta eikä sitä yhtään paranna Päivämiehen viimeaikaiset käsittämättömät kannanotot musiikista. Epäuskoisen kanssa ei voi laulaa tai ainakin se on ongelma. Toimitaanko tässä taas vastoin Paavalin ohjetta ”älkää antako heille turhia pahentumisen aiheita”. Vai pitäisiköhän tässäkin kohtaa varoa ettei istu siellä missä pilkaajat istuvat, kirkossahan ei uskovaisia juuri näy.
Kirkko ja sen toiminta nähdään hyvin vieraana Siionissamme. Tämä on hyvin oireellinen piirre ja täytyy saada pysähtymään, ettei tulevat sukupolvet kokonaan unohda kirkkomme arvokkaita tradioita. Samalla pysäytetään uskovaisten ”luostaroitumis- ja eristäytymiskierre” ry:iden, opistojen ja kotisiionin muurien taakse. Ja samalla tuetaan uskovaisten pappien ja kanttoreiden arvokasta työtä evankeliumin sanan levittämiseksi sinne missä sitä tarvitaan.Joo. Toisinaan kuulee esitettävän vl:ien eroamista kirkosta. Kuvitelkaapa tilannetta, että näin kurjasti todella päädyttäisiin tekemään: luovuttaisiin koulutetuista papeista, ei joulukirkkoa, ei Kauneimpia Joululauluja, ei kirkkohäitä, ei kirkkohautajaisia, ei sävelhartauksia, ei isämaallisia jumalanpalveluksia, ei koulunpäätös jumalanpalvelusta, ei isojen seurojen ehtoolliskirkkoja, ei mitään. Seurakunnan rippikouluihinhan ei juuri osallistutakaan enää. Tämähän vasta olisi hauskaa, laajennettasiin vain ry: tiloja ja säästyisihän se kirkollisvero. Eikä tulisi kirkkokuoro kaapuineen käytävällä vastaan.
Kammottava painajainen. Tämä se olisi se lopullinen lahkoutuminen ja eristäytyminen. Lopetetaan kuvittelu. Poikki. Mennään takaisin kirkkoon, porukalla.
Jumalan sanaa saarnataan ja Jumala vaikuttaa vielä rauhanyhdistyksen seinien ulkopuolellakin. Kiitos niin. Arvostetaan sitä. - Kirkkotielle!
Jos joku pyhä jäisi seurat väliin, saattaisi käydä niin että polku seuroihin ry:lle alkaisi nurmettua. On suuri vaara ainakin. Jäisi sinne kikkotielle kuolematon sielu. Ei kirkossa saa kuulla elävää Jumalan sanaa!
- allergiselle
Kirkkotielle! kirjoitti:
Jos joku pyhä jäisi seurat väliin, saattaisi käydä niin että polku seuroihin ry:lle alkaisi nurmettua. On suuri vaara ainakin. Jäisi sinne kikkotielle kuolematon sielu. Ei kirkossa saa kuulla elävää Jumalan sanaa!
Entäpä jos kirkossa saarnaa uskovainen pappi? Oletko todella sitä mieltä että Sana on kuollutta, jos sitä saarnataan muualla kuin rauhanyhdistyksellä? Kirkossa luetaan Raamattua monesta kohtaa joka sunnuntai. Ja lauletaan samoja virsiä kuin ry:lläkin. Se on Jumalan Sanaa.
Jos kirkko on noin jumalaton paikka, miksiköhän Jeesus meni sinne sitten joka sapatti? Ei siellä ollut uskovaisia saarnamiehiä. Ja missä kohtaa Raamattua meitä käsketään eristäytymään uskomme kanssa tästä maailmasta? Eikö Jeesuksen lähetyskäsky ja Paavalin vertaus lähetyskirjeestä kerro jotain aivan toista. Ei kynttilää saa panna vakan alle. - Kalle
Kirkkotielle! kirjoitti:
Jos joku pyhä jäisi seurat väliin, saattaisi käydä niin että polku seuroihin ry:lle alkaisi nurmettua. On suuri vaara ainakin. Jäisi sinne kikkotielle kuolematon sielu. Ei kirkossa saa kuulla elävää Jumalan sanaa!
Toivottavasti et ole vl vaan ihan joku muu tai sitten pelkkä feikki.
Aivan järkyttäviä kannanottoja. "Jäisi sinne kikkotielle kuolematon sielu. Ei kirkossa saa kuulla elävää Jumalan sanaa!"
Tottakai siellä kuulee, joka pyhä, eripuolilla koto-Suomea.
Kannanottosi kertoo, että halveksit Jeesuksen itsensä asettamaa ehtoollisen sakramenttia, joka nautitaan uskon vahvistukseksi. Jos se ei ole elävää Jumalansanaa, niin mikä sitten on?
Neuvoisin kyllä parannuksen askelille tässä asiassa.
Kansankirkko on meille rakas ja pyhä. Se on ja pysyy sen jälkeenkin kun kaikki RY:t ovat lahonneet paikoilleen.
- kaikki vaan
Mielestäni pappien pitämät puheet ovat yleensä hyvin mielenkiintoisia ja virkistäviä, koska he valmistautuvat tehtävään huolellisemmin ja ovat paremmin tietoisia tekstien taustoista ja historiasta. Teologinen koulutus näkyy. Toisilla on sitten vielä lahja tuoda tekstit elävänä tähän päivään. Kuulijakin viihtyy paremmin valmistellun sanan äärellä. Ei tarvitse pelätä että avautuuko se sieltä vai lähdetäänkö etsimään uusia tekstikohtia. Lutherin luoma jumalanpalvelusjärjestys on hyvin juhlava. Uskovaiset osallistuvat hävettävän heikosti monilla paikkakunnilla jumalanpalveluksiin ja tästä olisi syytä keskustella laajastikin Siionissamme. Samalla voisimme muodostaa uudelleen suhteemme kirkkomusiikkiin, kirkkokuoroihin ja kirkkokonsertteihin. Jumalan on antanut runsaasti musiikinlahjoja uskovaisillekin ja niistä tulisi kaikkien pystyä aidosti nauttimaan. Valitettavasti suhtautuminen näihin asioihin on tällä hetkellä uskovaisten kesken kaaoottinen ja rasittaa Siionia huolestuttavasti. Kirkkomusiikin ja yleensäkin klassisen musiikin arvotus tulee virittää uudelleen uskovien sydämeen.
Ystävät rohkeasti kirkkoon vaan Raamattua oppimaan. - melodi
Hyvä kirjoitus, TAPANI! Mina tykkään myös käydä kirkossa. Olen osallistunut muutenkin seurakunnan toimintaan. Joku nosti esille kirkkokonsertit ja kuoromusiikin. Minä menen kirkkoon sävelhartauksiin ja konsertteihin aina kun saan kotimiehen! Kauniita hetkiä, tuovat mukavasti vaihtelua arkiseen aherrukseen.
Meikalaisillä on tosiaankin vähän jännä asenne kirkkoa ja seurakuntaa kohtaan. Sanotaan, että mummothan ne vaan siellä istuu eikä varmasti niin aikaisin kukaan jaksa heratä! Hienoja messukaavoja tai kuorolaulua pidetään tekopyhinä. Vierastaahan monet pappien tekemää ristinmerkkiäkin. Kirkossa esiintyvä symboliikka on todella kaunista ja sen tunteminen syventää jumalanpalveluksen sanomaa.
Seurakunnan toimintaan osallistutaan vaihtelevasti. Jotkut jahkailevat, voivatko lapset mennä seurakunnan päiväkerhoihin tai lastenleireille. Mun kokemus on positiivinen. Siellä ammattilaiset lastenohjaajat vetävät taitavasti toimintaa ja opettavat lapsiläheisesti Raamatun asioista. Kuoroihin aika harvat menevät. MIKSI? Minä olen käynyt lapsikuorossa aikanaan. Se oli aivan paras harrastus! Vieläkin osaan ulkoa sieviä lauluja, kuoro kehitti yhdessä musisoimisen taitoja ja opetti toimimaan ryhmässä, niidenkin lasten kanssa, jotka eivät rauhayhdistyksellä käyneet. Lapset tarvisevat kehittaviä harrastuksia, samoin aikuiset! Olisihan seurakunnissa aikuisillekin toimintaa: kerhoja, kuoroja, peliiltoja yms. Seurakunnan toiminnat ovat yleensä vielä ilmaisia. Ei meidän tarvitse pelätä epäuskoisten kanssa olemista.- Uskovaisena siionissa...
Voihan asioista noinkin ajatella, mutta MUTTA! Mitä onkaan opetettu, älkää vetäkö samaa iestä epäuskoisten kanssa. Kirkkokuorot ja konsertit on varoituksen sanoin todettu kertakaikkiaan sopimattomaiksi uskovaiselle. Tästä on siionissa yhdenkaltainen ymmärrys.
Sitä varten meillä on paljon omia kuoroja ja myuös omaa toimintaa lapsille ja nuorille. - Johannes
Kyllä uskovaisilla pitäisi olla tiedossa että asiasta on puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksen virallinen päätös, että emme osallistu kuoroihin emmekä konsertteihin esiintyjinä emmekä myös istu niitä tilaisuuksia seuraamassa. Moni on näiden sinänsä aluksi ehkä pieneltä synniltä tuntuvissa asioissa alkanut hoiperrella, ja seuraukset ovat johtaneet synnin luvallisuuteen ja eroon seurakunnan rakkaudesta.
- syntiä?
Johannes kirjoitti:
Kyllä uskovaisilla pitäisi olla tiedossa että asiasta on puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksen virallinen päätös, että emme osallistu kuoroihin emmekä konsertteihin esiintyjinä emmekä myös istu niitä tilaisuuksia seuraamassa. Moni on näiden sinänsä aluksi ehkä pieneltä synniltä tuntuvissa asioissa alkanut hoiperrella, ja seuraukset ovat johtaneet synnin luvallisuuteen ja eroon seurakunnan rakkaudesta.
Millä perusteella kuorot ja konsertit ovat syntiä? Mikä niissä on syntiä? Tuomitset siis uskovaisten kanttorien työn tällä ilmoituksella. Uskovaisillakin on kuoroja, joita tosin kutsutaan lauluryhmiksi, koska kuorosana tuli jossain vaiheessa mustalle listalle, ja on vaikea korjata syntynyttä virhettä. Miten perustelet Raamatulla hyvän musiikin synniksi? Miten klassisen musiikin harrastus voi olla synti? Tästä asiasta ei ole missään määrin yhteisymmärrystä, mikä näkyy uskovaisten kuoroharrastuksissa eri puolilla maata ja kirjoituksissa näilläkin palstoilla. Päivämiehen julkinen teemanumero edusti keskusjohdon ahdasmielistä näkemystä asiasta, se ei edusta Siionin todellista musiikkikantaa. Hyvän musiikin harrastaminen ja esittäminen on Jumalan lahja ja siihen tulee kannustaa niin nuoria kuin vanhempiakin.
Olen aina ihmetellyt miten syntikäsitys voi olla niin erilainen uskovaisilla. Yksinkertaisesti näyttää siltä, että ei edes tiedetä mikä on syntiä. Tämä on huolestuttava ilmiö tämänpäivän kristillisyydessä. Mielikuvitus tuottaa jatkuvasti uusia syntilistoja ja niillä käydään veljien ja sisarten kimppuun hyvinkin varmoina siitä että asian syntiä. Eivät kaikki puhujainkokouksessa listatut asiat ole automaattisesti syntiä niinkuin niitä opetetaan. - lähimmäisiäsi
Uskovaisena siionissa... kirjoitti:
Voihan asioista noinkin ajatella, mutta MUTTA! Mitä onkaan opetettu, älkää vetäkö samaa iestä epäuskoisten kanssa. Kirkkokuorot ja konsertit on varoituksen sanoin todettu kertakaikkiaan sopimattomaiksi uskovaiselle. Tästä on siionissa yhdenkaltainen ymmärrys.
Sitä varten meillä on paljon omia kuoroja ja myuös omaa toimintaa lapsille ja nuorille.Ystävä hyvä, miten Jeesus suhtautui epäuskoisiin? Eikö juuri hän ollut syntisten ystävä ja viihtynyt heidän seurassaan? Ja antoi meille vieläpä sanansakin: ei terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Miten me tehdään lähetystyötä, jos Sanaa ei saarnata siellä missä on uskostaosattomia. Rauhanyhdistyksille ne eivät eksy, sehän tiedetään. Kirkossa sitä työtä tehdään. Sinne meidän pitäisi rohkaistua Sanaa viemään ja osallistumaan, eikä panssaroitua rauhanyhdistyksen seinien sisälle erityksiin. Meillä on jo liikaakin instituutioita, joilla varmitetaan että kanssakäyminen uskottomien kanssa minimoidaan: omat seuratoiminta ry:llä, kirkkoviha, omat päiväkerhot, omat rippikoulut, omat opistot jne. Tästä ei puutu kuin oma luostari. Tiesitkö että Paavali piti seuroja sen ajan suurilla esiintymislavoilla, aina siellä missä oli ihmisiäkin. Ei iesksen vetäminen tarkoita sitä että meidän tulee pelätä uskovaisten seuraa ja välttää kanssakäymistä heidän kanssaan. Näin on väärin opetettu, siitä olen samaa mieltä. Uskovaisina emme lähde maailmalliseen riehaan mukaan, mutta meidät tulisi uudelleen kouluttaa käyttäytymään ja viihtymään uskottomienkin normaalissa seurassa. Hekin ovat sinun lähimmäisiäsi. Heille sinun tulee olla lähetyskirje, heille sinun tulee julistaa Jeesuksesta, eikä vain juosta pakoon rauhanyhdistyksen seinien sisään. Kirkko tarjoaa meille tähän hyvän mahdollisuuden. Mutta kirkkoa häväistään uskovaisten keskuudessa kuten tässäkin ketjussa näkyy. Tämä ei ole kaukana Jumalan Sanan häväistyksestä.
- viesti
Johannes kirjoitti:
Kyllä uskovaisilla pitäisi olla tiedossa että asiasta on puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksen virallinen päätös, että emme osallistu kuoroihin emmekä konsertteihin esiintyjinä emmekä myös istu niitä tilaisuuksia seuraamassa. Moni on näiden sinänsä aluksi ehkä pieneltä synniltä tuntuvissa asioissa alkanut hoiperrella, ja seuraukset ovat johtaneet synnin luvallisuuteen ja eroon seurakunnan rakkaudesta.
Hyvin kummallinen syntikäsitys. Eikä perustu Raamattuun. On ehkä annettu ”rakkauden neuvoksi” välttämään näitä tilaisuuksia 70-luvulla, kun allot löivat korkeina, mutta kuoro tai konsertti eivat sinäsä voi olla syntiä. Monta muutakin vastaavaa neuvoa on annettu samoihin aikoihin ja niitä tulisi tarkistaa sisältöpohjaisesti näin: on olemassa hyviä ja huonoja kuoroja, hyviä ja huono ja konsertteja. Syntiseksi ne tulevat silloin, kun aletaan pilkata Jumalaa tai lähimmäistä tai muuten vaan rienamaan. Kukapa sellaisessa viihtyykään. Mutta entäpä jos pienet suloiset kuoropojat laulavat kirkkaalla äänellä Matteuspassiota tai muita Bachin kantaatteja, jotka perustuvat Raamatun teksteihin? Voiko tämä olla syntiä? Ei tietenkään. Mutta valitettavan monelle näin opetetaan. Ja he saavat siitä kelpoaiheen ryhtyä taas nuhtelemaan sisaria ja veljiä ja tehdä sinäsä hyvästä viattomasta asiasta koko seurakuntaa riepovan rakkauden kysymyksen. Nämä ”maalatut synnit”, joista Lutherkin puhuu sopivat hyvin sielunvihollisen aseistukseen yhteisen rakkauden hävittämiseksi.
Mitäpä jos menisit ensi pääsiäisenä kuuntelemaan Bachin Johannes- tai Matteus- passion vaikkapa Helsingin tuomiokirkkoon. Et jää kylmäksi. Sielusi virvoittuu lauletun Jumalan Sanan äärellä. Sooloaariat selittävät tekstejä tavattoman kauniilla ja oikealla tavalla. Bachin musiikkihan on Jumalan erityinen lahja ihmiskunnalle, meidän uskovaistenkin iloksi tämän rautalankamusiikin aikakautena. Tällaista lahjaa ja hyvää asiaa ei voi kieltää puhujainkokouksessa. Näethän miten aika muuttuu ja muutoksia tapahtuu muihinkin kannanottoihin: piru asui ennen kiharoissa ja verhotangoissa, kuka niistä enää niin välittää; liikkuva kuva pelotti ja kiellettiin, nyt viedot ja netti asuu lähes joka kodissa. Alä kiinny noihin puhujainkokouksien päätöksiin; tutki Raamattua, Lutherin postilloja ja Lestadiuksen tekstejä. Niissä on yhteisymmärrys uskomme ytimestä: Kristuksesta ja Hänen sovintotyöstä. - hyvä
lähimmäisiäsi kirjoitti:
Ystävä hyvä, miten Jeesus suhtautui epäuskoisiin? Eikö juuri hän ollut syntisten ystävä ja viihtynyt heidän seurassaan? Ja antoi meille vieläpä sanansakin: ei terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Miten me tehdään lähetystyötä, jos Sanaa ei saarnata siellä missä on uskostaosattomia. Rauhanyhdistyksille ne eivät eksy, sehän tiedetään. Kirkossa sitä työtä tehdään. Sinne meidän pitäisi rohkaistua Sanaa viemään ja osallistumaan, eikä panssaroitua rauhanyhdistyksen seinien sisälle erityksiin. Meillä on jo liikaakin instituutioita, joilla varmitetaan että kanssakäyminen uskottomien kanssa minimoidaan: omat seuratoiminta ry:llä, kirkkoviha, omat päiväkerhot, omat rippikoulut, omat opistot jne. Tästä ei puutu kuin oma luostari. Tiesitkö että Paavali piti seuroja sen ajan suurilla esiintymislavoilla, aina siellä missä oli ihmisiäkin. Ei iesksen vetäminen tarkoita sitä että meidän tulee pelätä uskovaisten seuraa ja välttää kanssakäymistä heidän kanssaan. Näin on väärin opetettu, siitä olen samaa mieltä. Uskovaisina emme lähde maailmalliseen riehaan mukaan, mutta meidät tulisi uudelleen kouluttaa käyttäytymään ja viihtymään uskottomienkin normaalissa seurassa. Hekin ovat sinun lähimmäisiäsi. Heille sinun tulee olla lähetyskirje, heille sinun tulee julistaa Jeesuksesta, eikä vain juosta pakoon rauhanyhdistyksen seinien sisään. Kirkko tarjoaa meille tähän hyvän mahdollisuuden. Mutta kirkkoa häväistään uskovaisten keskuudessa kuten tässäkin ketjussa näkyy. Tämä ei ole kaukana Jumalan Sanan häväistyksestä.
vastaus. Kiitos.
Edellisen kirjoittajan kommentti oli kamala. Niin täynnä omavanhurskasta farisealaisuutta, että olen syvästi pahoillaan kaikkien ei-VL:ien puolesta. Toivottvasti tuo ei ole yhteinen "käsitys".
Ieksen vetäminen epäuskoisten kanssa tarkoittaa synnin harrastamista = epäusko Jeesukseen. Kysynkin, uskooko tämä "ies"kirjoittaja itseensä, omaan paikallisseurakuntaansa vai Jeesukseen. Minusta Jeesuksen sana siitä, että et voi palvella kahta, mammonaa ja Jumalaa, pitäisi nyky-vanhoillislestadiolaisuudessa saarnata siten, että et voi yhtä aikaa palvella Rauhanyhdistystä ja Jeesusta. Niin kamalaksi on mennyt tämä "rauhanyhdistysoppi" ja sen seurauksena ulkopuolisten syvä halveksunta ja lähimmäisten tarpeiden laiminlyönti.
Meillä "Jumalan valtakunnan työ" = Rauhanyhdistyksen työ. Jeesus kuitenkin opetti juutalaiselle Laupiaan Samarialaisen vertauksen avulla, että lähimmäisiämme ovat kaikki ihmiset, uskovaiset ja epäuskoiset, ja hän sanoi: "Mee sinä ja tee samoin."
Olemme tehneet samoin? - sinulle Johannes
Johannes kirjoitti:
Kyllä uskovaisilla pitäisi olla tiedossa että asiasta on puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksen virallinen päätös, että emme osallistu kuoroihin emmekä konsertteihin esiintyjinä emmekä myös istu niitä tilaisuuksia seuraamassa. Moni on näiden sinänsä aluksi ehkä pieneltä synniltä tuntuvissa asioissa alkanut hoiperrella, ja seuraukset ovat johtaneet synnin luvallisuuteen ja eroon seurakunnan rakkaudesta.
Oletkohan oikeasti VL? Käsityksesi ei kumpua Raamatun ja Hengen opetuksen mukaisena.
"...näiden sinänsä aluksi ehkä pieneltä synniltä tuntuvissa asioissa alkanut hoiperrella..."
Sanoisin sinulle, että tiedätkö mitä on omavanhurskaus? Tämä kirjoituksesi huokuu omaa ylpeyttä ja muiden halveksuntaa.
Ymmärrän. Olet ehkä vain toistamassa mitä on jankattu. Mutta katso itse asiaa, lue Raamattua ja keskustele. Tulet havaitsemaan, että kaikki opetus ei nyky-VL:ssä ole oikeaa, ja kaikki opetus ei ole sitä mitä Luther, Lestadius ja Raattamaa opettivat. Erityisesti, lue Päivämiestä avoimen kriittisesti. Jeesus opetti, että sudet tulevat "lampaiden vaatteissa". Tunnistatko heitä? - Johannes
sinulle Johannes kirjoitti:
Oletkohan oikeasti VL? Käsityksesi ei kumpua Raamatun ja Hengen opetuksen mukaisena.
"...näiden sinänsä aluksi ehkä pieneltä synniltä tuntuvissa asioissa alkanut hoiperrella..."
Sanoisin sinulle, että tiedätkö mitä on omavanhurskaus? Tämä kirjoituksesi huokuu omaa ylpeyttä ja muiden halveksuntaa.
Ymmärrän. Olet ehkä vain toistamassa mitä on jankattu. Mutta katso itse asiaa, lue Raamattua ja keskustele. Tulet havaitsemaan, että kaikki opetus ei nyky-VL:ssä ole oikeaa, ja kaikki opetus ei ole sitä mitä Luther, Lestadius ja Raattamaa opettivat. Erityisesti, lue Päivämiestä avoimen kriittisesti. Jeesus opetti, että sudet tulevat "lampaiden vaatteissa". Tunnistatko heitä?"Tulet havaitsemaan, että kaikki opetus ei nyky-VL:ssä ole oikeaa, ja kaikki opetus ei ole sitä mitä Luther, Lestadius ja Raattamaa opettivat."
On sanottava että käsityksesi eivät käy yksiin omieni kanssa. Kehottaisin sinua ottamaan tuollaliset ajatuksesi vakavalla mielellä esiin omassa siionissasi uskonystävien tai kahden kesken luotettavaksi kokemasi puhujan kanssa. Katsokaat ettette eksyisi... Sillä muistammehan että eksytyksiä keskellänne on aina oleva "- mutta voi niitä joiden kautta eksytys tulee". - sen kyllä
Johannes kirjoitti:
"Tulet havaitsemaan, että kaikki opetus ei nyky-VL:ssä ole oikeaa, ja kaikki opetus ei ole sitä mitä Luther, Lestadius ja Raattamaa opettivat."
On sanottava että käsityksesi eivät käy yksiin omieni kanssa. Kehottaisin sinua ottamaan tuollaliset ajatuksesi vakavalla mielellä esiin omassa siionissasi uskonystävien tai kahden kesken luotettavaksi kokemasi puhujan kanssa. Katsokaat ettette eksyisi... Sillä muistammehan että eksytyksiä keskellänne on aina oleva "- mutta voi niitä joiden kautta eksytys tulee".Joulun lapsi on Jeesus, ja minun turvani on hän.
"Teidän voittajan kruunuanne ei saa riistää teiltä kukaan joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin...", kirjoittaa Paavali.
Elävän kristillisyyden suurin uhka nousee sisältä, silloin kun omavanhurskaus pääsee vallalle. Näin kävi 70-luvulla, ja nyt ovat enteet pahat. Jotkut yrittävät jälleen erottautua "paremmiksi" ja "puhtaammiksi" uskovaisiksi näillä farisealaisilla kuoro-opetuksilla.
Raattamaa opetti, että vaarallisin synti on omavanhurskaus. Se tuhoaa oman uskon ja liäksi sillä lyödään muita.
Olen tässä asiassa ehdoton. Vain Kristus on meidän Vapahtajamme, ei seurakunta. - Uskovaisena siionissa...
hyvä kirjoitti:
vastaus. Kiitos.
Edellisen kirjoittajan kommentti oli kamala. Niin täynnä omavanhurskasta farisealaisuutta, että olen syvästi pahoillaan kaikkien ei-VL:ien puolesta. Toivottvasti tuo ei ole yhteinen "käsitys".
Ieksen vetäminen epäuskoisten kanssa tarkoittaa synnin harrastamista = epäusko Jeesukseen. Kysynkin, uskooko tämä "ies"kirjoittaja itseensä, omaan paikallisseurakuntaansa vai Jeesukseen. Minusta Jeesuksen sana siitä, että et voi palvella kahta, mammonaa ja Jumalaa, pitäisi nyky-vanhoillislestadiolaisuudessa saarnata siten, että et voi yhtä aikaa palvella Rauhanyhdistystä ja Jeesusta. Niin kamalaksi on mennyt tämä "rauhanyhdistysoppi" ja sen seurauksena ulkopuolisten syvä halveksunta ja lähimmäisten tarpeiden laiminlyönti.
Meillä "Jumalan valtakunnan työ" = Rauhanyhdistyksen työ. Jeesus kuitenkin opetti juutalaiselle Laupiaan Samarialaisen vertauksen avulla, että lähimmäisiämme ovat kaikki ihmiset, uskovaiset ja epäuskoiset, ja hän sanoi: "Mee sinä ja tee samoin."
Olemme tehneet samoin?Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaksi vedellä ja sanalla. Ef 5:25,26.
Meidän tulee avata silmämme, tuntemaan ja uskomaan seurakunta pyhäksi, vaikka jotkut ihmiset loukkaantuvatkin seurakunnan nykyiseen muotoon. - seurakunta
Uskovaisena siionissa... kirjoitti:
Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaksi vedellä ja sanalla. Ef 5:25,26.
Meidän tulee avata silmämme, tuntemaan ja uskomaan seurakunta pyhäksi, vaikka jotkut ihmiset loukkaantuvatkin seurakunnan nykyiseen muotoon.on KRISTUKSEN seurakunta. Huomaa että Paavali lähestyy seurakuntaa Kristuksen kautta. Se on oikea näkökulma. Meidänkin tulee lähestyä seurakuntaa ja sen opetusta Kristuksen kautta eli Jumalan Sanan kautta.
Ja ennenkaikkea: Siioni = Jumalan valtakunta on ERI asia kuin paikallinen seurakunta eli Rauhanyhdistys.
Opettele tämä ulkoa: Rauhanyhdistys on ERI asia kuin Jumalan valtakunta tai Raamatun "Siioni" -termi.!!! - Kalle
Uskovaisena siionissa... kirjoitti:
Voihan asioista noinkin ajatella, mutta MUTTA! Mitä onkaan opetettu, älkää vetäkö samaa iestä epäuskoisten kanssa. Kirkkokuorot ja konsertit on varoituksen sanoin todettu kertakaikkiaan sopimattomaiksi uskovaiselle. Tästä on siionissa yhdenkaltainen ymmärrys.
Sitä varten meillä on paljon omia kuoroja ja myuös omaa toimintaa lapsille ja nuorille.Siinä kohdassa puhutaan Kristuksen ikeen kantamisesta, eikä mistään ajallisista asioista.
Älä sekoita asioita. - Kalle
Johannes kirjoitti:
Kyllä uskovaisilla pitäisi olla tiedossa että asiasta on puhujien ja seurakuntavanhinten kokouksen virallinen päätös, että emme osallistu kuoroihin emmekä konsertteihin esiintyjinä emmekä myös istu niitä tilaisuuksia seuraamassa. Moni on näiden sinänsä aluksi ehkä pieneltä synniltä tuntuvissa asioissa alkanut hoiperrella, ja seuraukset ovat johtaneet synnin luvallisuuteen ja eroon seurakunnan rakkaudesta.
Höpön pöpön Johannes. Tiedät varmasti hyvin itsekin, että mitään "virallisia päätöksiä" ei ole, ei tule, eikä voi olla eikä tulla. Sen kieltää Raamattu, Jumalan sana ja myös Luther otti tiukan kannan erilaisiin päätöksiin jotka ovat riistämässä uskovaiselta uskonvapautta. Jos tälläisiä päätöksiä jossakin tehtäisiin, olisi jokaisen uskovaisen velvollisuus nousta sellaisia vastustamaan uskon raittiuden nimessä.
Tällaiset päätökset ja varsinkin niiden noudattaminen johtaisivat aikaa myöten teko-oppiin ja uskonvanhurskauden perusteiden murentumiseen.
Myös Paavali on tässä asiassa ehdoton.
Epäilen sinua feikiksi. - Johannes
Kalle kirjoitti:
Höpön pöpön Johannes. Tiedät varmasti hyvin itsekin, että mitään "virallisia päätöksiä" ei ole, ei tule, eikä voi olla eikä tulla. Sen kieltää Raamattu, Jumalan sana ja myös Luther otti tiukan kannan erilaisiin päätöksiin jotka ovat riistämässä uskovaiselta uskonvapautta. Jos tälläisiä päätöksiä jossakin tehtäisiin, olisi jokaisen uskovaisen velvollisuus nousta sellaisia vastustamaan uskon raittiuden nimessä.
Tällaiset päätökset ja varsinkin niiden noudattaminen johtaisivat aikaa myöten teko-oppiin ja uskonvanhurskauden perusteiden murentumiseen.
Myös Paavali on tässä asiassa ehdoton.
Epäilen sinua feikiksi.On hyvin ikävää että tällä palstalla on jo pitemmän aikaa tehty hajotustyötä Jumalan valtakuntaa vastaan, ja kommenttisi viittaa juuri tähänä hajottamiseen ja yksimielisyyden murtamiseen. Ko. asiasta voin vain viitata:Pudasjärven suviseuroissa tehty päätös, ohjeeksi kaikille jumalanlapsille.
- luetko
Johannes kirjoitti:
On hyvin ikävää että tällä palstalla on jo pitemmän aikaa tehty hajotustyötä Jumalan valtakuntaa vastaan, ja kommenttisi viittaa juuri tähänä hajottamiseen ja yksimielisyyden murtamiseen. Ko. asiasta voin vain viitata:Pudasjärven suviseuroissa tehty päätös, ohjeeksi kaikille jumalanlapsille.
muuta kuin noita kyseisiä lappusia. Ensisijainen ja ainut opas uskovaiselle on kuitenkin Raamatu. Ja se ei sano samalla tavalla kuin mainisemasi päätöslauselma.
Tässä kristillisyydessä on Päivämiehen johdolla nousemassa uudelleen hajottava porukka joka lyö arkoja Jumalan lapsia Mooseksen miekalla. Hajottajat tulevat miekkapuolelta, ei Kristuksen puolelta.
Harkitse vielä, Johannes, kenen puolelle asetut, Kristuksen vai ns. "seurakunnan".
Tällä palstalla on ilahduttavan paljon hyvin Raamattua tuntevia VL:iä, jotka kirkastavat täällä hyvin Kristus-keskeisesti uskon ydintä. Siinä on meidän pelastuksemme, nimittäin Kristuksessa.
Hajottavat voimat ovat aivan muualla. Nyt vaan on nähtävästi niin, että valveutunet VL:t eivät anna heille työrauhaa. Olemme häirinneet ilmeisesti sinuakin?
Vielä kerran. Harkitse onko opetuksesi Kristuksen kirkastamista vai omaa vanhurskautta?
- tapani
Heräsin joulukirkkoon. Sytytin kynttilän. Joululvirret kajahtivat taas. Papilla valkoinen stoola, symboliikka kertoo, nyt on juhlapäivä! Kirkko on puolillaan. Kuorokin esiintyi – ”On ruusu Iisain juureen...”. Jouluevankeliumi.
Tuttuja kyläläisten kasvoja, uskovainen kirkkovaltuustonedustaja, ja nuo muutamat vanhat uskovaiset sisaret tunnistan. Tervehditään. Heillä on tapana käydä kirkossa muulloinkin. Mutta missä muut uskovaiset? Maksavia jäseniä on huomattavasti enemmän. Ja lapset päälle. Miksi kirkkoon ei tulla? Uskovainen pappi palvelee. Ei edes jouluna? Aah, sitten muistan, illalla on seurat rauhanyhdistyksellä. Jouluseurat. Sama pappi. Varmaan sama teksti. Jouluevankeliumi on niin iloinen, että ei haittaa, vaikka se luetaankin uudestaan.
Kirkossa kannetaan vapaaehtoinen kolehti. Kirkossa käyminenkin on vapaaehtoista.
Mutta onko jotakin hassusti, jään miettimään.
Joulukirkko ei petä. Mennään huomenna Tapaninpäivän kirkkoon. Se on marttyyrien muistolle. Tehdään kirkossa käymisestä tapa.- esille
Voidaan sanoa ainakin että kirkosta ei ole tullut tapakristillisyyttä vl:lle. Ehkä pappien tulisi nostaa tätä asiaa voimakkaammin esille niillä paikkakunnilla, joissa vaikuttavat. Tiedän että se ei ole helppo tällaisessa toimitalokristillisyydessä.
- Utilitarismi kunniaan
Miksi ihmeessä kävisimme kirkossa kun meillä on omat seurat? Mitä hyötyä on sielulle istua kuuntelemassa pappien höpinöitä? Seuroissa tiedämme mistä puhutaan ja mitä sillä tarkoitetaan, seurapuheissahan toistellaan samat asiat joka kerta. Ei tarvitse miettiä ihmeemmin. Ja on tutut ihmiset, ei tarvitse kaiken maailman vieraita ihmisiä nähdä.
Me haluamme ottaa kirkon jäsenyydestä vain rusinat = taloudelliset ja organisatoriset hyödyt. SRK ja rauhanyhdistykset eivät missään tapauksessa kykenisi maksamaan itse kaikille vl-papeille ja rippikoulun- sekä uskonnonopettajille palkkoja. Meille tulisi kuulkaa roima korotus rauhanyhdistyksen jäsenmaksuun jos itse kaikki maksettaisiin. Nyt voidaan hyötyä kirkosta osallistumatta sen touhuihin. - Äes
Avaus ja vastaukset ovat kutakuinkin asiallisia, mutta eräs yhteinen häiritsevä piirre niissä on. Kaikki vl:t käyttävät itsestään termiä 'uskovainen', mikä tarkoittanee 'oikea kristitty'. Mistä kukaan teistä tietää niiden ei-vl-pappien tai muiden kirkonpenkkiä kuluttavien ihmisten sieluntilan, että voitte niin varmoin mielin tuomita heidät epäuskoisiksi ja lähtystyötänne tarvitseviksi?
- acim la i nen
Minulle ovat nimittäin kirkastuneet nämä asiat:
-Jumala ei asu ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä
-Jeesus on läsnä siellä missä kaksi tai kolme on kokoontunut Hänen nimeensä
-Pyhän Hengen temppeleitä ovat ihmiset eivätkä ihmisten tekemät rakennukset.
-lihallisen ruumiin aisteja hivelevät kokemukset kuten kauniit laulut saattavat vetää huomion pois Jumalasta- anssi
Mikä on sinun "seurakuntasi"?
Missä käyt kuulemassa Jumalan Sanaa?
Hyökkäät täällä sinne sun tänne ja leimaat ja haukut muita ihmisiä ja kristittyjä ryhmittymiä, mm. vanhoillisia. Nyt sinulle ei kelpaa edes luterilainen kirkko. Sinähän se taidat olla varsinainen heppu. Montako oikein uskovaa kuuluu sinun laumaasi? Oletko samaa porukka kuin ne, jotka eivät antaneet piispa Huoviselle ehtoollista?
Voisitko kerrankin kertoa mikä on sinun mielestä oikeaa, ja oikea lauma, ja minne meidän muiden tulisi mennä jos kirkko yms ovat väärässä? - allergiaa
Apua mikä mielipide. Tuskin Jeesuskaan kävi temppelissä kauniiden pylväikköjen ja patsaiden vuoksi. Hän kävi siellä, koska temppelissä opetettiin Hänen Sanaansa. Hän kuunteli ja opetti siellä. Kirkkomusiikilla ja kirkkosymboliikalla havainnollisestetaan ja juhlistetaan tilaisuuksia. Se auttaa syventymään päivän teksteihin. Saarna on jumalanpalveluksen ydin. Toivottavasti papit pitävät huolta että ne tulevat asianmukaisesti ja ahkerasti valmistettua. Sellaisen työn Pyhä Henki mielellään siunaa. Uskovaisten tulee osallistua jumalanpalveluksiin kirkonjäseninä, erityisesti silloin kun uskovainen pappi palvelee, mutta myös muulloin. Tämä ei tarkoita etteikö rauhanyhdistykselläkin vielä kerkeä käymään tai että ry:tä halveksittaisiin. Käyttäkää hyväksi mahdollisuutta vieläkun saamme nauttia luterilaisen kirkon palveluista.
- Äes
Kauniit laulut vetävät huomion pois Jumalasta? Pysyvästikö? Et kai koko ajan ajattele muutenkaan tietoisesti Jumalaa. Silloinhan sinulta jäisivät keskittymistä vaativat työt tekemättä. Höpöjä laskettelet.
- acim la i ne n
Äes kirjoitti:
Kauniit laulut vetävät huomion pois Jumalasta? Pysyvästikö? Et kai koko ajan ajattele muutenkaan tietoisesti Jumalaa. Silloinhan sinulta jäisivät keskittymistä vaativat työt tekemättä. Höpöjä laskettelet.
Ihminen voi tuudittautua kauniisiin kokemuksiin samalla tavoin kuin johonkin huumeeseen. Kuitenkaan nämä kauniit kokemukset ja elämykset eivät ole itse Jumala. Ihmisen päämäärä on itse Jumala mutta jos ihminen tyytyy lihallisen ruumiin kautta koettaviin ihanuuksiin niin Jumala jää tavoittamatta.
Olen aivan äskettäin eronnut luterilaisesta kirkosta. - acim la i ne n
anssi kirjoitti:
Mikä on sinun "seurakuntasi"?
Missä käyt kuulemassa Jumalan Sanaa?
Hyökkäät täällä sinne sun tänne ja leimaat ja haukut muita ihmisiä ja kristittyjä ryhmittymiä, mm. vanhoillisia. Nyt sinulle ei kelpaa edes luterilainen kirkko. Sinähän se taidat olla varsinainen heppu. Montako oikein uskovaa kuuluu sinun laumaasi? Oletko samaa porukka kuin ne, jotka eivät antaneet piispa Huoviselle ehtoollista?
Voisitko kerrankin kertoa mikä on sinun mielestä oikeaa, ja oikea lauma, ja minne meidän muiden tulisi mennä jos kirkko yms ovat väärässä?..mennä Jumala tykö. Raamattu neuvoo tien. Sille joka haluaa tietää totuuden näistä kaikista asioista on luvattu että hän myös saa sen löytää. Jokainen etsivä löytää. Siis etsivä, ei sellainen joka vain on etsivinään. Pitää olla rehellinen eikä saa asettaa ketään ihmistä, pappia, uskovaista, kirkkoa, oppia, ei kertakaikkiaan mitään Jumalan edelle.
- olisit
acim la i ne n kirjoitti:
..mennä Jumala tykö. Raamattu neuvoo tien. Sille joka haluaa tietää totuuden näistä kaikista asioista on luvattu että hän myös saa sen löytää. Jokainen etsivä löytää. Siis etsivä, ei sellainen joka vain on etsivinään. Pitää olla rehellinen eikä saa asettaa ketään ihmistä, pappia, uskovaista, kirkkoa, oppia, ei kertakaikkiaan mitään Jumalan edelle.
siis aikanaan hylännyt Paavalinkin.
Olet kyllä melkoinen. Haukut täällä vanhoillislestadiolaiset ja sitten osoittautuu että olet itse vielä huomattavasti rajoittuneempi kaveri. Sinun seurakuntaasi ei siis kuulu itsesi lisäksi kai muita?
Mikä on seurakuntasi?
Missä käyt kuuntelemassa Sanaa?
Kuka on veljesi?
Voisitko vastata?
Jeesus opettaa että hänon portti ja hänen seuraajansa muodostavat lauman. Aivan kuten opetuslpasetkin muodostivat lauman. Lauma ei pelasta, mutta se koostuu Kristuksen seuraajista. Missä on sinun laumasi? - siis ja mars
acim la i ne n kirjoitti:
Ihminen voi tuudittautua kauniisiin kokemuksiin samalla tavoin kuin johonkin huumeeseen. Kuitenkaan nämä kauniit kokemukset ja elämykset eivät ole itse Jumala. Ihmisen päämäärä on itse Jumala mutta jos ihminen tyytyy lihallisen ruumiin kautta koettaviin ihanuuksiin niin Jumala jää tavoittamatta.
Olen aivan äskettäin eronnut luterilaisesta kirkosta.olisit kertonut tämän jo aikaisemmin. Olet siis perustanut oman uskon. Piiskaat itseäsi ja kieltäydyt jopa virsistä. VL:t kieltäytyvät vain konserteista ja siitä olet heille raakkunut. Nyt käy ilmi että itse kiellät kauniit laulutkin.
Paavali sanoo: "teidän voittajan kruunuanne ei saa riistä teiltä kukaan joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin".
Etkö osaa lukea näin selvää suomea? Ihminen ei omin ANSIOIN pääse aivaaseen. Kristus vapautta ihmisen elämään ja nauttimaan, samalla SYNTÄ välttäen. Itse elän mukavassa vapaudessa, sillä olenhan VL. Suosittelen. - acim la i nen
siis ja mars kirjoitti:
olisit kertonut tämän jo aikaisemmin. Olet siis perustanut oman uskon. Piiskaat itseäsi ja kieltäydyt jopa virsistä. VL:t kieltäytyvät vain konserteista ja siitä olet heille raakkunut. Nyt käy ilmi että itse kiellät kauniit laulutkin.
Paavali sanoo: "teidän voittajan kruunuanne ei saa riistä teiltä kukaan joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin".
Etkö osaa lukea näin selvää suomea? Ihminen ei omin ANSIOIN pääse aivaaseen. Kristus vapautta ihmisen elämään ja nauttimaan, samalla SYNTÄ välttäen. Itse elän mukavassa vapaudessa, sillä olenhan VL. Suosittelen.Mutta ymmärräthän itsekin että kauniilla lauluilla itseään helliminen ei riitä tuomaan sielun pelastusta sen enempää kuin mikään muukaan tämän maailman aikaansaama nautintokokemus. Tästä oli kyse.
Ja tuo ottamasi Paavalin sana on erittäin hyvä tässä yhteydessä sillä en todellakaan tarkoita sitäkään että lauluista kieltäytyminen toisi sielun pelastusta. - Äes
acim la i nen kirjoitti:
Mutta ymmärräthän itsekin että kauniilla lauluilla itseään helliminen ei riitä tuomaan sielun pelastusta sen enempää kuin mikään muukaan tämän maailman aikaansaama nautintokokemus. Tästä oli kyse.
Ja tuo ottamasi Paavalin sana on erittäin hyvä tässä yhteydessä sillä en todellakaan tarkoita sitäkään että lauluista kieltäytyminen toisi sielun pelastusta.Yritätkö yhdistää buddhalaisuuden ja kritinuskon? Kieltäytymisilläkö yrität päästä eroon kaikenlaisista lihallisista haluista ja saavuttaa valaistumisen?
- kirkko allergiselle
acim la i nen kirjoitti:
Mutta ymmärräthän itsekin että kauniilla lauluilla itseään helliminen ei riitä tuomaan sielun pelastusta sen enempää kuin mikään muukaan tämän maailman aikaansaama nautintokokemus. Tästä oli kyse.
Ja tuo ottamasi Paavalin sana on erittäin hyvä tässä yhteydessä sillä en todellakaan tarkoita sitäkään että lauluista kieltäytyminen toisi sielun pelastusta.Katso aiempia viestejä, niistä selviää hyvin miksi kirkossa käydään. Sana on jumalanpalveluksen ydin, mutta Herra ylistetään myös virsin, lauluin, psalttarein; harpuin, huiluin, kantelein niin kuin tehtiin jo Vanhan testamentin aikana. Symboliikka on aina ollut osa kristittyjen arkea, ristinmerkit,värit ja asut. Ne viestittävät samaa ilosanomaa Jeesuksesta ja kirkkovuoden tapahtumista. Eivät tietenkään korvaa Jumalan Sanaa. Vl:t ei kuvia palvo eivätkä myöskään halveksi niin kuin eräissä muissa uskontokunnissa saatetaan tehdä (ortodoksit, anglikaanit). Harmillista jos olet näihin pahentunut, kadottanut kirkon toiminnan ytimen, jumalanpalveluksen , ja eksynyt harhateille muiden uskontojen pariin. Tuhlaajapojat otetaan kuitenkin meillä ilomielin takaisin vastaan. Ole rohkea ja tule takaisin.
VL:t kuuluvat luterilaiseen kirkkoon, vaikka asenne ja osallistuminen on ollut heikkoa ja outoakin välillä. Eniten ollaan harhailtu musiikki ja kuorokysymyksissä eikä niistä vieläkää ole saavutettu sitä tervettä osallistumiseen kannustavaa yhteistämielipidettä, ei edes kirkkomusiikissa. Ilokseni löytyy kuitenkin sellaisiakin musiikin harrastajia, jotka ovat tietä avaamassa. Heitä yritettään jossakin määrin kammeta kumoon ja kaikkien musiikin ystävien olisikin yhdessä vastustettava tällaisia hyöokkayksiä ja tuettava tätä alkanutta positiivista kehitystä. Toivottasti tämän 24:n kautta useammat ihmiset rohkaistuvat, arvioivat tilannetta uudestaan ja päästään eteenpäin. - hyvä vastaus
kirkko allergiselle kirjoitti:
Katso aiempia viestejä, niistä selviää hyvin miksi kirkossa käydään. Sana on jumalanpalveluksen ydin, mutta Herra ylistetään myös virsin, lauluin, psalttarein; harpuin, huiluin, kantelein niin kuin tehtiin jo Vanhan testamentin aikana. Symboliikka on aina ollut osa kristittyjen arkea, ristinmerkit,värit ja asut. Ne viestittävät samaa ilosanomaa Jeesuksesta ja kirkkovuoden tapahtumista. Eivät tietenkään korvaa Jumalan Sanaa. Vl:t ei kuvia palvo eivätkä myöskään halveksi niin kuin eräissä muissa uskontokunnissa saatetaan tehdä (ortodoksit, anglikaanit). Harmillista jos olet näihin pahentunut, kadottanut kirkon toiminnan ytimen, jumalanpalveluksen , ja eksynyt harhateille muiden uskontojen pariin. Tuhlaajapojat otetaan kuitenkin meillä ilomielin takaisin vastaan. Ole rohkea ja tule takaisin.
VL:t kuuluvat luterilaiseen kirkkoon, vaikka asenne ja osallistuminen on ollut heikkoa ja outoakin välillä. Eniten ollaan harhailtu musiikki ja kuorokysymyksissä eikä niistä vieläkää ole saavutettu sitä tervettä osallistumiseen kannustavaa yhteistämielipidettä, ei edes kirkkomusiikissa. Ilokseni löytyy kuitenkin sellaisiakin musiikin harrastajia, jotka ovat tietä avaamassa. Heitä yritettään jossakin määrin kammeta kumoon ja kaikkien musiikin ystävien olisikin yhdessä vastustettava tällaisia hyöokkayksiä ja tuettava tätä alkanutta positiivista kehitystä. Toivottasti tämän 24:n kautta useammat ihmiset rohkaistuvat, arvioivat tilannetta uudestaan ja päästään eteenpäin.Meidän musiikkimyönteisten on parasta ryhtyä toimeen eli antaa itse esimerkkiä. Osallistua, käydä konserteissa, laulaa kuoroissa. Tämä on ainoa tapa saada "tapa-asioihin" muutoksia. Näinhän tehtiin videokysymyksessäkin. Ihmiset eivät piitanneet turhista kielloista vaan elivät omantuntonsa mukaan todeksi "elävää kristillisyyttä", joka muokkautuu ajan mukaan.
Näin tulee käymään myös konsertti- ja kuoroasioissa varmuudella. Voi mennä 1-v, 2-v tai 10-v. Mutta viimeistään silloin. Sisältö näissä on varmuudella oikea, nyt pitää vaan totuttautua ajatukseen ja uuteen tapaan. - rehellisten?
hyvä vastaus kirjoitti:
Meidän musiikkimyönteisten on parasta ryhtyä toimeen eli antaa itse esimerkkiä. Osallistua, käydä konserteissa, laulaa kuoroissa. Tämä on ainoa tapa saada "tapa-asioihin" muutoksia. Näinhän tehtiin videokysymyksessäkin. Ihmiset eivät piitanneet turhista kielloista vaan elivät omantuntonsa mukaan todeksi "elävää kristillisyyttä", joka muokkautuu ajan mukaan.
Näin tulee käymään myös konsertti- ja kuoroasioissa varmuudella. Voi mennä 1-v, 2-v tai 10-v. Mutta viimeistään silloin. Sisältö näissä on varmuudella oikea, nyt pitää vaan totuttautua ajatukseen ja uuteen tapaan.Mutta entä ne ensimmäiset, rehelliset, jotka joutuvat rusennetuksi, "sidotuksi", erotetuksi ja helvettiin tuomituksi, erilleen uskonyhteisöstä ja ystävistään, jopa suvustaan ja aviopuolisostaan. Ne jotka johto leimaa väärähenkiseksi, kun eivät hyväksy kieltolistoja sellaisenaan.
Kuinka heidän käy?
Yksikään joukostamme ei rohkene, pelkureita kun olemme, nousta heitä puolustamaan. Yritämme vain istua hiljaa paikallamme seurapenkissä, keskellä vaatteita ja takarivissä etteivät näkisi ja kiinnitätisi meihin huomiota. Että saisimem vielä vaeltaa Jumalan lasten joukossa ilman tuomitsemista "Saatanan lapseksi". - Muusikkomies
hyvä vastaus kirjoitti:
Meidän musiikkimyönteisten on parasta ryhtyä toimeen eli antaa itse esimerkkiä. Osallistua, käydä konserteissa, laulaa kuoroissa. Tämä on ainoa tapa saada "tapa-asioihin" muutoksia. Näinhän tehtiin videokysymyksessäkin. Ihmiset eivät piitanneet turhista kielloista vaan elivät omantuntonsa mukaan todeksi "elävää kristillisyyttä", joka muokkautuu ajan mukaan.
Näin tulee käymään myös konsertti- ja kuoroasioissa varmuudella. Voi mennä 1-v, 2-v tai 10-v. Mutta viimeistään silloin. Sisältö näissä on varmuudella oikea, nyt pitää vaan totuttautua ajatukseen ja uuteen tapaan.Tavat eivät muutu hetkessä!
- tarvitaan
Muusikkomies kirjoitti:
Tavat eivät muutu hetkessä!
Kyllä tähän pitää saada pikakelaus tällä kertaa, ääni on nyt parhaimmillaan ja jos mennään vanhalla kaavalla muutos tulee ehkä ensi vuosikymmenellä. Silloin on laulut laulettu ja liityn katkerana vastustajiin, ja se viivästyttää taas päätöstä kymmenellä vuodella. Kyllä tämä kanteluprosessi on sitten yhtä hidasta kuin pakolaisten turvapaikkahakemukset. Liike on nimensä mukaisesti vanhoillinen näissä kohdissa. Ja väärähenkinen, koska ei perusta musiikkiopetusta Raamattuun.
- meitä
rehellisten? kirjoitti:
Mutta entä ne ensimmäiset, rehelliset, jotka joutuvat rusennetuksi, "sidotuksi", erotetuksi ja helvettiin tuomituksi, erilleen uskonyhteisöstä ja ystävistään, jopa suvustaan ja aviopuolisostaan. Ne jotka johto leimaa väärähenkiseksi, kun eivät hyväksy kieltolistoja sellaisenaan.
Kuinka heidän käy?
Yksikään joukostamme ei rohkene, pelkureita kun olemme, nousta heitä puolustamaan. Yritämme vain istua hiljaa paikallamme seurapenkissä, keskellä vaatteita ja takarivissä etteivät näkisi ja kiinnitätisi meihin huomiota. Että saisimem vielä vaeltaa Jumalan lasten joukossa ilman tuomitsemista "Saatanan lapseksi".ensimmäisiä alkaa jo olla aika rutkasti. Itsekin olen jo muutaman vuoden ajan kulkenut konserteissa, tosin pienellä äänellä. Samoin tunnen useita kavereitani jotka käyvät silloin tällöin konserteissa.
Minusta niissä ei kerta kaikkiaan ole etsimälläkään mitään sopimatonta. Usein tulen seuroista turmeltuneena, kun konserteista olen aina poistunut hyvin iloisella mielellä.
- miten suhtautua?
Tykkään käydä kirkossa, mutta miten pitäisi suhtautua naispappeihin? Miksi vl:t teki ”rimpiläiset” tässä kysymyksessä. Jotkut naispapit ovat hyviä saarnaamaan. Löytyykö tälle oikeastaan Raamatullista perustaa? Olen ymmärtänyt kysymys jää lopulta aika tulkinnanvaraiseksi. Eihän Jumalan Sana levittäminen voi olla sukupuoleen sidottua, eikä olekaan. Meillä on esimerkit Magdalan Mariasta, joka toi ensimmäisenä iloviestin Jeesuksen ylösnousemuksesta, Lapin Maria, joka välitti evankeliumin Lestadiukselle ja oli siten ”synnyttämässä” Kristusta Pyhän Hengen kautta Pohjolaan aivan kuten Neitsyt Maria 2000 vuotta aikaisemmin Betlehemissä. Ei olleet olosuhteet seimiä kummemmat Ruotsin Lapin erämaissa. Mutta miksi naiset eivät saisi saarnata julkisesti? Oliko tämä kuttuurikysymys Raamatun aikana? Naisilla riitti hommia kotonakin. Sinänäsä vl:ien suhde naispappeuteen ja naisiin tyätovereina on terveensorttinen.
- munkki
Itse suhtaudun tähän asiaan neutraalisti. En pidä tätä millään tavalla ratkaisevana kysymyksenä, suuntaan tai toiseen.
Naispappeus on joka tapauksessa oppiasioista niitä vähäisimpiä.
Raamatun ajan yhteiskunta oli täysin miesvaltainen. Nainenhan ei kelvannut edes oikeuteen todistajaksi. Miksi tällaisia "todistuskelvottomia" olis laitettu sitten todistamaan Jeesuksesta? Oli luonnollista, että Jeesuksen todistajien oli oltava "todistuskelpoisia". Tänä päivänä naisten uskottavuus ja luotettavuus on vähintään yhtä hyvä kun miesten, ja siten tällaista ongelmaa ei tule eteen.
Meillä kristillisydessä on aivan riittävästi (ehkä liikaakin) puhujia - valitettavan monet eivät vaan tunne Raamattua ja puhuvat tuntitolkulla omiaan. Pulaa ei siis ole saarnaajista vaan Raamatun tuntijoista ja Raamatun selittäjistä. - Vulgata.
munkki kirjoitti:
Itse suhtaudun tähän asiaan neutraalisti. En pidä tätä millään tavalla ratkaisevana kysymyksenä, suuntaan tai toiseen.
Naispappeus on joka tapauksessa oppiasioista niitä vähäisimpiä.
Raamatun ajan yhteiskunta oli täysin miesvaltainen. Nainenhan ei kelvannut edes oikeuteen todistajaksi. Miksi tällaisia "todistuskelvottomia" olis laitettu sitten todistamaan Jeesuksesta? Oli luonnollista, että Jeesuksen todistajien oli oltava "todistuskelpoisia". Tänä päivänä naisten uskottavuus ja luotettavuus on vähintään yhtä hyvä kun miesten, ja siten tällaista ongelmaa ei tule eteen.
Meillä kristillisydessä on aivan riittävästi (ehkä liikaakin) puhujia - valitettavan monet eivät vaan tunne Raamattua ja puhuvat tuntitolkulla omiaan. Pulaa ei siis ole saarnaajista vaan Raamatun tuntijoista ja Raamatun selittäjistä.Viimeistään tämä palsta on osoittanut, että meillä on harkitsevia ja erinomaisesti Raamattua tuntevia uskovaisia naisia. (Tosin täällä ei aina voi ola varma sukupuolesta... ja juuri se nimenomaan osoittaakin ettei uskonasioiden ymmärtäminen ja julistaminen ole sukupuolisidonnainen kyky ja lahja!) Itse pidän todennäköisenä että naisia aletaan kutsua puhujiksi - mutta vasta kun nykyjohto on väistynyt. Heistä liian moni on hitsannut itsensä, ajattelunsa ja asemansa kiinni 60- ja 70-luvun kiistoihin, ja maailmankuva ja uskonnäkemys on sitä tasoa.
- Huomautus
Vulgata. kirjoitti:
Viimeistään tämä palsta on osoittanut, että meillä on harkitsevia ja erinomaisesti Raamattua tuntevia uskovaisia naisia. (Tosin täällä ei aina voi ola varma sukupuolesta... ja juuri se nimenomaan osoittaakin ettei uskonasioiden ymmärtäminen ja julistaminen ole sukupuolisidonnainen kyky ja lahja!) Itse pidän todennäköisenä että naisia aletaan kutsua puhujiksi - mutta vasta kun nykyjohto on väistynyt. Heistä liian moni on hitsannut itsensä, ajattelunsa ja asemansa kiinni 60- ja 70-luvun kiistoihin, ja maailmankuva ja uskonnäkemys on sitä tasoa.
"Itse pidän todennäköisenä että naisia aletaan kutsua puhujiksi - mutta vasta kun nykyjohto on väistynyt."
että naisia alettaisiin kutsua puhujiksi. Jumalan valtakunta ei ole toiminut, eikä toimi konjuktuuriperiaatteella, ei tässäkään asiassa. Tämä ei ole mikään organisatoorinen "johdon" asia. - Nuori vl-teologinainen
Huomautus kirjoitti:
"Itse pidän todennäköisenä että naisia aletaan kutsua puhujiksi - mutta vasta kun nykyjohto on väistynyt."
että naisia alettaisiin kutsua puhujiksi. Jumalan valtakunta ei ole toiminut, eikä toimi konjuktuuriperiaatteella, ei tässäkään asiassa. Tämä ei ole mikään organisatoorinen "johdon" asia.Niin, kuulostaa tutulta tuo sinun näkemyksesi.
:-)
Varmasti asia ei ole helppo, vastustusta on paljon. Mutta mihin se oikeastaan perustuu? Onko vastustus kristillisyyden perustan mukainen vai onko se osa perinnäissääntöjä? Tätäkin on pakko meidän syvällisesti miettiä.
- Perinteet kunniaan
Menisin joulukirkkoon nyt aamulla klo 7 eli puolentoista tunnin kuluttua. En pääse. Bussit ei kulje. Seurakunta ei järjestä kuljetusta. :(
Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa teitä kaikkia tervehdin,
Nuo aloituksessa mainitut Jouluiset tunnelmat, kuvaavat hyvin sitä, mihin koko usko on kaatunut, eli kaikenlaisiin tunnelmiin ja muihin tyhjänpäiväisyyksiin, joita pidetään kovin tärkeinä tänään, vaikka mitään viitteitä sellaisiin tapoihin te ette löydä siitä Raamatusta jota sanotte seuravanne.
Ja siksi sanonkin teille kaikille, että tuollaiset tunnekuohut ovat pelkkää totuutta vääristelevää viettelystä, joka eksyttää ihmisiä kääntämällä sydämet totuudesta tunnelmien palvontaan, eli hyvän olon palvelemiseen, jossa totuus vääristyy, kuten on käyny jo.
Mutta jos joku teistä omaa tahtoa ja ymmärrystä, hän erottautukoon tuosta viettelyksen paulasta ja puhdistakoot itsensä kaikesta joutavasta ja taivuttakoot itsensä oikean Jumalan ja Herran puoleen.
Sillä tämän olen teille ilmoittanut, jotta edes jotkut teistä ottaisivat sanan vastaan ja kääntyisivät, siihen totiseen Jumalaan ja totiseen uskoon.
Kehoituksen sana
Mikko Ainasoja
Jahven, sekä Herran Jeesuksesn Kristuksen palvelija ja valittu opettajaEn mene ainakaan luopuneeseen kansankirkkoon.
Room.16:17 Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa. 18 Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa732015- 1021883
- 1421773
- 971421
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo351389MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil3171265- 601229
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1301112Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2761066Kuulin juttua että Jeesus on kopioitu krishnasta
Pitääkö paikkansa että kertomukset ovat samat kummankin uskonnon kirjoissa446963