Saksan suolaus

Joni

Lueskelin vanhaa Auto Bildiä,ja pisti silmään vanhan auton harrastajan lause.Hän hakee käytetyn auton mieluummin ranskan puolelta,koska teitä ei suolata niin paljon kuin saksassa.Olen ymmärtänyt teiden suolaamisen olevan minimaalista saksanmaalla muutenkin.Onkohan tässä eroa pohjois tai eteläsaksan välillä?

62

10977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suolataan

      En tiedä erosta eri osien välillä. Mutta suolaa käytetään tolkuttomasti ainakin moottoriteillä. Iso osa saksalaisistahan ajelee kesärenkailla läpi vuoden ja suolattunakin kolareita tapahtuu valtava määrä. Olen ihmetellyt miten Saksasta löytyy vain näitä ruosteettomia autoja vaikka autot ajavat pari kolme kuukautta suolavellin joukossa.

      • ihmettele

        Saksassa puuttuu "hiekkapuhallus".
        Katso vaikka 10 vuotiaan saksanauton pohjaa, on kuin uusi.
        Suomi autolle riittää yksi syksy niin pohja on täynnä paskaa.
        Eron huomaa selvästi myös siitä että vanhojenkin saksanautojen alustan pultit (esim iskarin kiinnitykset) aukeaa helposti.
        Ps. Suomessahan ei siivota katuja edes kesäksi.
        Saksassa tai muussa sivistysvaltiossa auto ei kuraannu kesäisin ollenkaan sateella ajaessa. Entäs meillä?


      • nastoja
        ihmettele kirjoitti:

        Saksassa puuttuu "hiekkapuhallus".
        Katso vaikka 10 vuotiaan saksanauton pohjaa, on kuin uusi.
        Suomi autolle riittää yksi syksy niin pohja on täynnä paskaa.
        Eron huomaa selvästi myös siitä että vanhojenkin saksanautojen alustan pultit (esim iskarin kiinnitykset) aukeaa helposti.
        Ps. Suomessahan ei siivota katuja edes kesäksi.
        Saksassa tai muussa sivistysvaltiossa auto ei kuraannu kesäisin ollenkaan sateella ajaessa. Entäs meillä?

        Saksassa suolataan vain, jos on välttämätöntä. Periaatteessa suolaus on kiellettyä. Pahinta ei ole lumi vaan musta jää. Saksassa käytetään kitkarenkaita ja lumiketjuja. Suomessa nastat irrottavat pikeä asfaltista, mikä liimautuu auton pohjaan. Tätä paksua moskakerrosta auton pohjassa ei saksalaisissa autoissa ole.


    • Brat Wurst

      Eipä tartte saksalaisen juuri murehtia lumesta tai jäästä talvella. Siellä osataan tiet suolata niin perusteellisesti, että autobahnillakin pärjää euro-kitkoilla tai jopa kesärenkailla.

      Siksi myös sikäläisten talvirenkaiden tärkeimpiä ominaisuuksia ovat märkäpito ja nopeusluokka.

      Suomessa on suolan käyttö loppunut ilmeisesti kokonaan, kun tiet on tätä nykyä jatkuvasti kuuran peitossa. Siinähän ei sitten pidä sen paremmin kitka kuin nastakaan...

    • vouhotusta

      Eikö tämä kateellisten panettelu koskaan lopu. Ei Saksassa mitään suolata. Suomi24:ssa luki niin. Jos siellä tiellä on jotain valkoista se on lunta. Taikka sokeria.

      • team-ahma

        Kuka viitsii puhua tollasta paskaa, kysyn herra/rva "kummallista vouhotusta"
        Oletko edes koskaan käynyt saksassa talvikelillä?
        Terveisin:
        OsterBahnstrasse XXb
        XX521 XXXXXXXXX


      • ...
        team-ahma kirjoitti:

        Kuka viitsii puhua tollasta paskaa, kysyn herra/rva "kummallista vouhotusta"
        Oletko edes koskaan käynyt saksassa talvikelillä?
        Terveisin:
        OsterBahnstrasse XXb
        XX521 XXXXXXXXX

        havainnut edellisessä viestissä lainkaan ironiaa?


    • tämä nyt sitten

      ymmärtää nin että minun pittää ottaa tuo viimeinen ysi noista hintalapusta pois etta saan nuo mersut myytyä?

    • SEC euromies

      että Ranskassa ei sada lunta kuin murto-osa siitä mitä Saksassa. Tosin Saksan läntisissä osissa kelit itään verrattuna aivan toisenlaiset. Kyllä autovienti suuntautuu varsinkin raja-alueilla käytännössä Saksasta Ranskaan. Etelä- ja pohjois-Saksan ilmasto on erilainen.(vrt. Suomen etelärannikko-Lappi) Suolaa käytetään kun siihen on tarvetta. Muuten täällä tukkeentuu kaikki.

    • airport

      minulla on se käsitys että Saksan teitä ei suolata vaan liukkauden estoon käytetään samaa kamaa kuin lentokentilläkin.
      Suomessa käytetään suolaa koska se on halvempaa ja täällä kuluttajat antavat autojen ruostua kun taas saksalainen ei hyväksy ruostuttavaa vaihtoehtoa.

      • kyllä näin

        on.

        Lentokentät ovat betonia, saksan baanat ovat betonia. Mitä raaka tiesuola tekee betonille?

        Siis on se mönjä mitä vaan, niin suolaa se ei ole.

        Ja taas tähän joku fanaattinen pässinpää vastaa: on se suolaa, ja monta tonnia jne. hahaha.

        Kävisivät itse toteamassa. Kaiken lisäksi Saksassa on tiesuolan käyttö lailla kielletty. Samoin kuin nastarenkaatkin.

        Osaavat pitää kalliista omaiseuudestaan huolta.


      • vähän
        kyllä näin kirjoitti:

        on.

        Lentokentät ovat betonia, saksan baanat ovat betonia. Mitä raaka tiesuola tekee betonille?

        Siis on se mönjä mitä vaan, niin suolaa se ei ole.

        Ja taas tähän joku fanaattinen pässinpää vastaa: on se suolaa, ja monta tonnia jne. hahaha.

        Kävisivät itse toteamassa. Kaiken lisäksi Saksassa on tiesuolan käyttö lailla kielletty. Samoin kuin nastarenkaatkin.

        Osaavat pitää kalliista omaiseuudestaan huolta.

        Tai kyllä siellä moottoritiellä betoniakin on mutta ei yleensä ihan pinnassa. Betonipintaa on oikeasti kovin vähän. Pitää ikävää ääntä poikittaissaumojen kohdalla. Betoni on kyllä hyvä kantavissa rakenteissa.


      • henkilö,
        vähän kirjoitti:

        Tai kyllä siellä moottoritiellä betoniakin on mutta ei yleensä ihan pinnassa. Betonipintaa on oikeasti kovin vähän. Pitää ikävää ääntä poikittaissaumojen kohdalla. Betoni on kyllä hyvä kantavissa rakenteissa.

        joka ei ole ikinä Saksan baanaa nähnyt????

        Siis mitkä helvetin "poikittais saumat" ja ei pinnassa, oletko tosissasi vai suomalainen tiemestari?

        Baanat tehdään jatkuvalla liukuvalusysteemillä, pinnan paksuus vaihtelee 40 ja 70 cm:n välillä.

        Missähän maassa olet käynyt?


      • euroopassa
        henkilö, kirjoitti:

        joka ei ole ikinä Saksan baanaa nähnyt????

        Siis mitkä helvetin "poikittais saumat" ja ei pinnassa, oletko tosissasi vai suomalainen tiemestari?

        Baanat tehdään jatkuvalla liukuvalusysteemillä, pinnan paksuus vaihtelee 40 ja 70 cm:n välillä.

        Missähän maassa olet käynyt?

        Siksi tiedän. Jos betonipinnassa ei ole poikittaissaumoja lämpölaajenemisen takia, siihen ilmestyy niitä itsestään. Betoni kun ei kestä vetorasitusta paljoakaan.


      • sakuissa sitten
        henkilö, kirjoitti:

        joka ei ole ikinä Saksan baanaa nähnyt????

        Siis mitkä helvetin "poikittais saumat" ja ei pinnassa, oletko tosissasi vai suomalainen tiemestari?

        Baanat tehdään jatkuvalla liukuvalusysteemillä, pinnan paksuus vaihtelee 40 ja 70 cm:n välillä.

        Missähän maassa olet käynyt?

        korjataan kuluneita betoniteitä? Kertoisitko sen kun näytät olevan noin viisas. Betonivalullako? Suomessa on ihmeellisiä käsityksiä saksalaisesta elämänmenosta. Tämä suolakeskustelukin sen osoittaa. Lauotaan varmoja mielipiteitä tietämättä asioiden oikeaa laitaa. Eivät nuo pitempään saksassa asuneet mitään suunsoittajia näytä olevan.


      • diileri
        sakuissa sitten kirjoitti:

        korjataan kuluneita betoniteitä? Kertoisitko sen kun näytät olevan noin viisas. Betonivalullako? Suomessa on ihmeellisiä käsityksiä saksalaisesta elämänmenosta. Tämä suolakeskustelukin sen osoittaa. Lauotaan varmoja mielipiteitä tietämättä asioiden oikeaa laitaa. Eivät nuo pitempään saksassa asuneet mitään suunsoittajia näytä olevan.

        Minä olen nähnyt kun baanaa tehdään valmiista betonielementeistä joihin jää tietysti sauma.
        Kun auton rengas kulkee betonielementtien sauman yli syntyy tuo baanallaajolle niin tyypillinen ääni.Tuntuu kyllä että vain harva on oikesti baanaalla käynyt vai liekö syynä voimakkaat päiväunet.Vai valetaan elementtejä paikallaan,,hah,hah,haaaaa


      • jammu
        diileri kirjoitti:

        Minä olen nähnyt kun baanaa tehdään valmiista betonielementeistä joihin jää tietysti sauma.
        Kun auton rengas kulkee betonielementtien sauman yli syntyy tuo baanallaajolle niin tyypillinen ääni.Tuntuu kyllä että vain harva on oikesti baanaalla käynyt vai liekö syynä voimakkaat päiväunet.Vai valetaan elementtejä paikallaan,,hah,hah,haaaaa

        hommat tehdään liukuvaluna kuten joku tossa aiemmin yrittikin kertoa.

        Tällöin ajoradan reunaan asennetaan kiskotus, jota myöten liukuvalusta huolehtiva laitteisto liikkuu. Lopputulos on siloista, komiaa ja vahvaa betonipäällystettä. Vetolujuudesta huolehtii siltojen ja talonrakennuksen malliin raudoitus (tai korvaavat komposiittirakenteet) .

        Homman pitäisi olla tuttua jokaiselle joka Saksan moottoritieverkolla kesäaikaan liikkuu.

        Noiden saumojen osalta tilanne on kuten VR:n kiskojenkin osalta. Aiemmin laajeneminen huomioitiin jokaisessa kiskon pätkässä. Sittemmin opittiin että kiskot ankkuroidaan suorilla osuuksilla ja lämpölaajenemiset ohjataan ja sallitaan hallituissa rajoissa kaarteiden osuuksilla. Sama homma pätee betonitiehen, kaukolämpöputkiin jne..

        AB:n (asfaltin) ongelma on huonon kulutuskestävyyden lisäksi heikko kantavuus. AB pehmenee kuumuudessa ja painuu urille (homman voi todeta vaikkapa Hesan bussipysäkeillä). Vahvan ja kantavan betonirungon päälle levitettävä ohut AB kerros on usein hyvä ja taloudellinen ratkaisu urautuneen betonitien korjaukseen.

        Saksan laajalla tieverkolla on käytössä kaikki "järkevät" tekniikat ja materiaalit.


      • Ei "Suomiauto"
        kyllä näin kirjoitti:

        on.

        Lentokentät ovat betonia, saksan baanat ovat betonia. Mitä raaka tiesuola tekee betonille?

        Siis on se mönjä mitä vaan, niin suolaa se ei ole.

        Ja taas tähän joku fanaattinen pässinpää vastaa: on se suolaa, ja monta tonnia jne. hahaha.

        Kävisivät itse toteamassa. Kaiken lisäksi Saksassa on tiesuolan käyttö lailla kielletty. Samoin kuin nastarenkaatkin.

        Osaavat pitää kalliista omaiseuudestaan huolta.

        Joittenkin on vaikea myöntää mitä "Suomiauto" oikeasti tarkoittaa: että suola on syövyttänyt takuuvarmasti ja hiekotuskivet ovat rikkoneet maalipinnan vähintään keulasta. Moottori on ihan loppu, koska pakkasessa starttailtu ja käytetty kone kuluu todella nopeasti. SIIS ei kannata mennä paatokselliseen "Suomi-propagandaan" mukaan!


      • Suomiauto
        Ei "Suomiauto" kirjoitti:

        Joittenkin on vaikea myöntää mitä "Suomiauto" oikeasti tarkoittaa: että suola on syövyttänyt takuuvarmasti ja hiekotuskivet ovat rikkoneet maalipinnan vähintään keulasta. Moottori on ihan loppu, koska pakkasessa starttailtu ja käytetty kone kuluu todella nopeasti. SIIS ei kannata mennä paatokselliseen "Suomi-propagandaan" mukaan!

        Itse en ymmärrä, tätä tuontiauto on parempi, kuin Suomiauto väitettä. Millaisilla vanhoilla paskoilla olette Suomessa aiemmin ajelleet? Itsellä on vanhin auto ostettaessa ollut 3v:tta ja 77 tkm:ä ajettu. Ei ole löytynyt näistä huomauttamista.
        Kyllä pitää varmaan osaksi paikkansa yli 5v:lla, mutta turha sitä on yleistää uudempiin. Itsellä ei kyllä herätä, mitään kateutta 10v vanhaan tuontimersuun. Ei ole tapana, niin vanhoilla ajella. Oli malli mikä tahansa.
        Kuluttajasuojan perään on helpompi Suomessa huudella, jos ei ole tyytyväinen. Itselle tuonnin ymmärrän kyllä, mutta ylihintainen jobbarointi on pelkkä vitsi.


    • kokemukseni

      Vastaus ketjun aloittajalle.

      Olen asunut Sakassa 5 vuotta, kahdella eri paikkakunnalla, ja ajanut Saksaa ristiin rastiin noin 350.000km pian kahden vuosikymmenen ajan.

      Saksassa kyllä suolataan, koska se on ihan pakko. Mutta vain murto-osan siitä, mitä Suomessa. Senhän sanoo jo vilkaisu karttaan: talvi, ja se aika, jolloin suolausta saatetaan tarvita, on Saksassa noin 2,5-3kk lyhyempi kuin Etelä-Suomessa.

      Suolaus tapahtuu tyypillisesti ajanjaksoittain. Kun kylmä sää tulee Keski-Eurooppaan, sitä kestää yleensä muutaman päivän, ja silloin suolataan. Tosin pakkanen sinänsä ei yleensä aiheuta suolaustarvetta, vaan juuri tietynlainen, liukkautta aiheuttava ilmanala. Sellainen sääjakso vallitsee ehkä 3-4 kertaa talven aikana, ja silloin monet jättävät autonsa kotiin, varsinkin kesärenkailla ajavat. On muuten hyvä merkki, jos autossa ei tule talvirenkaita mukana!

      Erot Saksan osien välillä ovat suuret. Etelä-Saksassa Bayernissa olot muistuttavat Etelä-Ruotsin olosuhteita, koska seutu on 500m meren pintaa korkeammalla. Sellä on usein oikea talvi.
      Maassa on suuria korkeuseroja, ja jos haluaa tietää, onko auto ollut talvisille keleille ja suolaukselle alttiina, kannattaa selvittää, missä se on ollut rekisteröitynä.

      Läntinen Saksa on lauhkeaa ja alavaa, ja talviset kelit ovat siellä harvinaisia, ehkä 1-2 kertaa vuodessa - useana vuonna ei kertaakaan.

      Kyllä ilmasto ja suolaus selittävät hyvin paljon autojen ruosteettomuutta meikäläisiin autoihin verrattuna. Sen voi käydä vaikka katsastusmieheltä kysymässä.

      • näin on

        Ostin tässä taannoin auton Krefeldistä viisvitoselta mieheltä.

        Kaupanteko sujui nopeasti ja täsmällisesti kunnes kysyin häneltä talvirenkaista.
        Ensin äijä katseli hämmästyneenä ja sitten hän tokaisi: meillä on täällä talvea neljä päivää vuodessa enkä aja niinä päivinä.
        Siis talvirenkaita ei ollut, mutta oli autokin sen näköinen, että ei ollut "talvea nähnyt".

        PS. Se Saksan maantiesuola ei ole suolaa.


      • sokeriahan
        näin on kirjoitti:

        Ostin tässä taannoin auton Krefeldistä viisvitoselta mieheltä.

        Kaupanteko sujui nopeasti ja täsmällisesti kunnes kysyin häneltä talvirenkaista.
        Ensin äijä katseli hämmästyneenä ja sitten hän tokaisi: meillä on täällä talvea neljä päivää vuodessa enkä aja niinä päivinä.
        Siis talvirenkaita ei ollut, mutta oli autokin sen näköinen, että ei ollut "talvea nähnyt".

        PS. Se Saksan maantiesuola ei ole suolaa.

        se ja kaikki ostavat helmen


      • SEC euromies

        Juuri noinhan minä olen yrittänyt täällä muutamia kertoja selvittää. Olet tehnyt aivan oikeita havaintoja. Vaikka nyt täällä lännessä on juuri satanut 5 cm uutta lunta. Tiet suolattu paljaiksi ja lumi ei yleensä montaa päivää vanhene. Nyt täytyy lopettaa RTL:llä alkaa Saksan "Idols"


      • helvetissä
        sokeriahan kirjoitti:

        se ja kaikki ostavat helmen

        jokainen ostaa helmen. Kuka nyt paskan ostaisi, kun on kerran helmiäkin. Ainakin yhtä paljon kuin koko Suomen autokanta yhteensä.

        Yksitään mobile de:ssä ja autoscout24:ssä on enemmän autoja myynnissä kuin koko meidän autokantamme. Ja noilla saiteilla ei ole kuin n. 3% myytävästä massasta.

        Kato helmiä löytyy!

        PS. Voi siinä "tiesuolassa" olla sokeriakin. Senverran tahmaista se on.


    • Ei suolata

      Pari viimeistä viikkoa Saksassa olleena voi luvata että kyllä ainakin Kuopion puolessa harjoitettava suolaus on noviisien harjoittelua verrattuna saksalaiseen tehokkuuteen. Joulukuun puoleen väliin mennessä en nähnyt kertaakaan suolaa Kuopion ja Valtimon välillä. Täällä ei ole suolasta pulaa. En ole maistanut mutta kyllä nuo alkuasukkaat siitä suolana puhuvat.

      PS. Alla on omatuonti CLK.

    • tieinssi

      Saksassa todellakin käytetään suolaa vuositasolla yhteensä jopa enemmän kuin pohjoismaissa!
      Tämä on fakta.

      • LAATUA

        Saksassa käytetyn suolan laatu on sellaista että se ei ruostuta autoa.


      • arska
        LAATUA kirjoitti:

        Saksassa käytetyn suolan laatu on sellaista että se ei ruostuta autoa.

        Suolaa on aikalailla saksan autobahneilla kun on liukasta. Matkailuauton nokassa oli n. 2-3 mm kerros suolaa saksan läpiajon jälkeen viime joulun aikaan kun tulin Espanjasta Suomeen.
        Vähäisemmän ruostumisen syynä voi olla myös se että suola pestään pois autoista tavallisesti heti kun ne ovat likaantuneet, ei jatetä pesua kevääseen niinkuin täällä Suomessa.


      • sitten lukea
        arska kirjoitti:

        Suolaa on aikalailla saksan autobahneilla kun on liukasta. Matkailuauton nokassa oli n. 2-3 mm kerros suolaa saksan läpiajon jälkeen viime joulun aikaan kun tulin Espanjasta Suomeen.
        Vähäisemmän ruostumisen syynä voi olla myös se että suola pestään pois autoista tavallisesti heti kun ne ovat likaantuneet, ei jatetä pesua kevääseen niinkuin täällä Suomessa.

        Saksassa oikeasti ajaneen kertomusta. Luepa se.


      • puppua
        LAATUA kirjoitti:

        Saksassa käytetyn suolan laatu on sellaista että se ei ruostuta autoa.

        Saksassa käytetyn auton kilometrien laatu on sellaista että se ei kuluta autoa. Eikä mittarissakaan näy kuin joka toinen.


      • arska
        sitten lukea kirjoitti:

        Saksassa oikeasti ajaneen kertomusta. Luepa se.

        Jaa häh?, no ehkä sitten vain luulin ajaneeni Saksan läpi,vai? Mistä se suolakerros siihen autoon ilmestyi? Ei ainakaan Suomesta, koska se oli jo Tanskan lautalla siinä. Ranskan puolella kyllä myös suolattiin (Lyonin ja Mullhousen välillä, mutta se ei ollut niin paksua mössöä kuin Saksan puolella A5:lla).
        Totta on että Saksassa suolataan vain muutaman kerran vuodessa, mutta mielestäni sitäkin enemmän silloin kun suolataan.Talvikelillä näemmä kovin harva on ajanut keskieuroopassa tai sitten he ovat paljon fiksumpia kun eivätkä viitsi kirjoitella tällaisille palstoille jotka vilisevat kaikennäköisiä kuhilaita.
        Mistä näitä besserwissereitä tänne ilmestyy?


      • palstalta
        arska kirjoitti:

        Jaa häh?, no ehkä sitten vain luulin ajaneeni Saksan läpi,vai? Mistä se suolakerros siihen autoon ilmestyi? Ei ainakaan Suomesta, koska se oli jo Tanskan lautalla siinä. Ranskan puolella kyllä myös suolattiin (Lyonin ja Mullhousen välillä, mutta se ei ollut niin paksua mössöä kuin Saksan puolella A5:lla).
        Totta on että Saksassa suolataan vain muutaman kerran vuodessa, mutta mielestäni sitäkin enemmän silloin kun suolataan.Talvikelillä näemmä kovin harva on ajanut keskieuroopassa tai sitten he ovat paljon fiksumpia kun eivätkä viitsi kirjoitella tällaisille palstoille jotka vilisevat kaikennäköisiä kuhilaita.
        Mistä näitä besserwissereitä tänne ilmestyy?

        kyllä uskoisin sinun ymmärtävän. Todellakkin suolataan vain muutaman kerran vuodessa ja silloinkin moni välttää ajamista.


      • arska
        palstalta kirjoitti:

        kyllä uskoisin sinun ymmärtävän. Todellakkin suolataan vain muutaman kerran vuodessa ja silloinkin moni välttää ajamista.

        Luettuani koko palstan läpi, totesin että taidan lopettaa kommentoinnin tähän. Esson miehet ovat ihmeellistä ja kunnioitusta herättävää porukkaa.


      • toopet
        arska kirjoitti:

        Luettuani koko palstan läpi, totesin että taidan lopettaa kommentoinnin tähän. Esson miehet ovat ihmeellistä ja kunnioitusta herättävää porukkaa.

        että Saksassa ei juurikaan suolata. Ihme vimma niillä on väittää vastaan vaikka palstalle kirjoittaa Saksassa asuvia ihmisiä.


    • odotinkin taas

      tätä vakio paskanjauhantaa.

      1. Saksassa teiden suolaus on jotain poikkeuksia lukuunottamatta lailla kielletty.

      2. Liukkauden torjunta suoritetaan glygolipohjaisilla nesteillä ja jauheilla.

      3. Valtaosa Saksan teistä on betonia, jokainen alakansakoulun käynytkin tietää, mitä suolaliuos tekee betonille!? (Tämä lienee syy suolankielto lakiin)

      4. Myös nastarenkaiden käyttö on lailla kielletty. Syy tiestön nopea urautuminen.

      5. Jokainen tietää millainen "kukkien kasteluun" tarkoitettu käsisuihkepullo on. Huoltoasemat Saksassa myyvät näissä pulloissa samaa liuosta, jota käytetään tiestöön. Paikalliset suihkuttavat sitä esim tuulilasiin jäätymisen ehkäisemiseksi.
      Suihkuttaisitko sinä suolaliuosta oman autosi tuulilasiin?

      Niin että repikää tästä, mutta hyvää Uutta Vuotta kuitenkin kaikille paskanjauhajillekin.

      • No joo

      • sitten millään vai
        No joo kirjoitti:

        linkkihttp://www.bbv-net.de/public/article/themenwelt/auto/ratgeber/81103
        jossa on kuva että suolataan.samassa artikkelissa neuvotaan höyrypesun auttavan suolan vahinkoja vastaan.
        Jos et osaa saksaa kysy siltä vieressäistuvasta viksummalta ammattikoulupojalta mitä artikkelissa sanotaan.

        Saksassa teiden suolaus ON LAILLA KIELLETTY!!!

        Liukkauden torjunta suoritetaan glugoli pohjaisilla aneilla. Vrt esim. lentokentät.

        Mutta tätä samaa jauhavat vain nämä suomisuola raiskattujen omistajat.


      • No joo
        sitten millään vai kirjoitti:

        Saksassa teiden suolaus ON LAILLA KIELLETTY!!!

        Liukkauden torjunta suoritetaan glugoli pohjaisilla aneilla. Vrt esim. lentokentät.

        Mutta tätä samaa jauhavat vain nämä suomisuola raiskattujen omistajat.

        Tässä on germaanin resepti talvisuolaukseen,


        Als Streusalze sind Natriumchlorid (NaCl), Magnesiumchlorid (MgCl2), Calciumchlorid (CaCl2) und Magnesiumchlorid-Calciumchlorid-Salzmischungen in Gebrauch. Das übliche Streusalz besteht aus Natriumchlorid, auch Steinsalz oder Kochsalz genannt. Als natürliche Begleitstoffe kommen unlösliche Bestandteile, z.B. Ton, und andere Salze, z.B. Calciumsulfat bzw. Gips, vor. Natriumchlorid ist das preiswerteste Auftausalz und eignet sich für Temperaturen von –1 °C bis –10 °C, während bei tieferen Temperaturen Magnesium- und Calciumchlorid besser geeignet sind. Dementsprechend ist es das in Deutschland zur Eisfreihaltung von Straßen am häufigsten verwendete Streusalz. Der Durchschnittsbedarf liegt bei ungefähr 1,5 Millionen Tonnen pro Saison, schwankt jedoch je nach Stärke des Winters enorm.

        Tosin siellä keskustellaan vaihtoehtoisista aineista:

        3. Abstumpfende Streustoffe als Alternative?

        Salzfreie Streumittel Split, Kies, Granulat und Sand scheinen auf den ersten Blick umwelt­freundlicher zu sein als chemische Auftaumittel, sind aber insgesamt betrachtet aus Umweltsicht nicht besser zu werten als Auftausalze.

        Todetaan kuitenkin että ei kannata...

        Lait ovat kokeiluna olleet joissain osavaltioissa(saksa koostuu niistä ja niillä on oma lainsääsäntönsä) Ovat nyttemmin loppuneet koska korvikeaineet eivat ole parempia.

        Eli Germaanit suolaavat, n.10g/m2 on suositus tällä hetkellä ainakin Baijerin winterdienstin mukaan.
        Oheisen linkin lopussa on julkaisuja ja muuta asiaan liittyvää, josta voi kasvattaa tietojansa alalla.



        Linkki:http://www.gsf.de/flugs/streusalz-2005.phtml


      • ystävällisesti
        No joo kirjoitti:

        Tässä on germaanin resepti talvisuolaukseen,


        Als Streusalze sind Natriumchlorid (NaCl), Magnesiumchlorid (MgCl2), Calciumchlorid (CaCl2) und Magnesiumchlorid-Calciumchlorid-Salzmischungen in Gebrauch. Das übliche Streusalz besteht aus Natriumchlorid, auch Steinsalz oder Kochsalz genannt. Als natürliche Begleitstoffe kommen unlösliche Bestandteile, z.B. Ton, und andere Salze, z.B. Calciumsulfat bzw. Gips, vor. Natriumchlorid ist das preiswerteste Auftausalz und eignet sich für Temperaturen von –1 °C bis –10 °C, während bei tieferen Temperaturen Magnesium- und Calciumchlorid besser geeignet sind. Dementsprechend ist es das in Deutschland zur Eisfreihaltung von Straßen am häufigsten verwendete Streusalz. Der Durchschnittsbedarf liegt bei ungefähr 1,5 Millionen Tonnen pro Saison, schwankt jedoch je nach Stärke des Winters enorm.

        Tosin siellä keskustellaan vaihtoehtoisista aineista:

        3. Abstumpfende Streustoffe als Alternative?

        Salzfreie Streumittel Split, Kies, Granulat und Sand scheinen auf den ersten Blick umwelt­freundlicher zu sein als chemische Auftaumittel, sind aber insgesamt betrachtet aus Umweltsicht nicht besser zu werten als Auftausalze.

        Todetaan kuitenkin että ei kannata...

        Lait ovat kokeiluna olleet joissain osavaltioissa(saksa koostuu niistä ja niillä on oma lainsääsäntönsä) Ovat nyttemmin loppuneet koska korvikeaineet eivat ole parempia.

        Eli Germaanit suolaavat, n.10g/m2 on suositus tällä hetkellä ainakin Baijerin winterdienstin mukaan.
        Oheisen linkin lopussa on julkaisuja ja muuta asiaan liittyvää, josta voi kasvattaa tietojansa alalla.



        Linkki:http://www.gsf.de/flugs/streusalz-2005.phtml

        linkittää myös tiedon, että laki olisi ollut vain väliaikainen? Ja vain joissain osavaltioissa? Ja että vain kokeiluluontoisesti?

        Paskan jauhamisellakin on rajansa. Taidat kuulua siihen joukkoon, joka kertoo "saksan betoniteiden välisaumoista".

        PS. Nyt en pysty viikkoon kommentoimaan, olen Saksassa työmatkalla.


      • no joo
        ystävällisesti kirjoitti:

        linkittää myös tiedon, että laki olisi ollut vain väliaikainen? Ja vain joissain osavaltioissa? Ja että vain kokeiluluontoisesti?

        Paskan jauhamisellakin on rajansa. Taidat kuulua siihen joukkoon, joka kertoo "saksan betoniteiden välisaumoista".

        PS. Nyt en pysty viikkoon kommentoimaan, olen Saksassa työmatkalla.

        Kuinkas oli sen väittämäsi suolauksen laita?
        Siellähän suolataan.
        Linkkejä löydät googlella kun laitat esim. avainsanoiksi: Winterdienst, salz, umgebung


      • Puolueeton huvittuja
        no joo kirjoitti:

        Kuinkas oli sen väittämäsi suolauksen laita?
        Siellähän suolataan.
        Linkkejä löydät googlella kun laitat esim. avainsanoiksi: Winterdienst, salz, umgebung

        Voi että, mikä tossa Saksan suolauksessa niin intohimoja herättelee.

        Vastaan: Se saatanan suuri kateus ja oma luulotautisuus ja asiantuntemattomuus.

        Vituttaa, kun kaveri toi, mutta itse on kyvytön, niin sitten hurraa huudetaan jollekin "suolalle".

        Edelleenkään, saksan teille ei kylvetä sitä samaa mönjää kun meillä.
        Käy nyt saatanan tunari se itse toteamassa, äläkä rasita sitä kirjaston konetta tollasilla hömppäjutuilla. Vai oikein googletit!!! hahahah.

        PS En ole tuoja enkä viejä. Satun nyt vain muuten työnipuolesta siellä liikkumaan niin kesällä kuin talvellakin.
        Lähinnä huvittaa tämä "suolakeskustelu". Vain idiootti pitää suomisuolattujen kuntoa parempana kuin keskimäärin vastaava Saksalainen.


      • no joo
        Puolueeton huvittuja kirjoitti:

        Voi että, mikä tossa Saksan suolauksessa niin intohimoja herättelee.

        Vastaan: Se saatanan suuri kateus ja oma luulotautisuus ja asiantuntemattomuus.

        Vituttaa, kun kaveri toi, mutta itse on kyvytön, niin sitten hurraa huudetaan jollekin "suolalle".

        Edelleenkään, saksan teille ei kylvetä sitä samaa mönjää kun meillä.
        Käy nyt saatanan tunari se itse toteamassa, äläkä rasita sitä kirjaston konetta tollasilla hömppäjutuilla. Vai oikein googletit!!! hahahah.

        PS En ole tuoja enkä viejä. Satun nyt vain muuten työnipuolesta siellä liikkumaan niin kesällä kuin talvellakin.
        Lähinnä huvittaa tämä "suolakeskustelu". Vain idiootti pitää suomisuolattujen kuntoa parempana kuin keskimäärin vastaava Saksalainen.

        Ei kai siinä mikään intohimoja herätä, olen itse tuonut kolme matkailuautoa saksasta, ensimmäisen v.-96.Eivät mitkään autoista olleet ruostuneet, jos tässä sitä haetaan. Totuus on kuitenkin että saksassa suolataan teitä, ei niin sokea tarvitse olla vaikka kuinka on asiansa puolesta. Luulotautia taitaa olla jossain muualla, vai onko saksassa Winterdienstissä salaliitto joka tekee nettiin ja lehtiin artikkeleita teiden suolauksesta?
        Jos mielipidettäni kysytään saksasta tuotujen autojen ruostetilanteesta, vastaan siihen että eivät varmaan ole niin ruostuneita kuin vastaavanikäiset suomi-autot, sanoohan sen nyt jo järkikin, siellä suolataan vain muutaman kerran vuodessa ja mikä tärkeitä: autot pestään.


      • kohta Minäkin
        no joo kirjoitti:

        Ei kai siinä mikään intohimoja herätä, olen itse tuonut kolme matkailuautoa saksasta, ensimmäisen v.-96.Eivät mitkään autoista olleet ruostuneet, jos tässä sitä haetaan. Totuus on kuitenkin että saksassa suolataan teitä, ei niin sokea tarvitse olla vaikka kuinka on asiansa puolesta. Luulotautia taitaa olla jossain muualla, vai onko saksassa Winterdienstissä salaliitto joka tekee nettiin ja lehtiin artikkeleita teiden suolauksesta?
        Jos mielipidettäni kysytään saksasta tuotujen autojen ruostetilanteesta, vastaan siihen että eivät varmaan ole niin ruostuneita kuin vastaavanikäiset suomi-autot, sanoohan sen nyt jo järkikin, siellä suolataan vain muutaman kerran vuodessa ja mikä tärkeitä: autot pestään.

        Saksassa olen käynyt minäkin monta kertaa.

        Auto kannattaa usein ostaa merkkiliikkeestä. Ei varmasti ole mittareita ruuvailtu.
        Itse en ole vielä tuonut Saksasta autoa ja tuon vasta sitten kun autoveropäätös selviää.
        Puolituttu kaveri noita tuo ja olen niistä tutkinut 20-30 kpl. Ovat selvästi Suomiautoja parempikuntoisia. Varusteet ovat selvästi paremmat.
        Ja hinta halvempi.

        Kylläpä täällä ollaan kateellisia tuontiautoille. Syy on aivan selvä: ei uskalleta, ostetaan se uusi riisipussi. Ollaan nysväreitä kaikki. Naama punaisena sitten itketään kun se Kalekin osti semmoisen vanhan turkkilaisten linttaan piereksimän Bemarin.


    • kii

      saksassa ei suolata. kateellisten toyotakuskien juttuja.

    • Silminnäkijä

      Kuusi vuotta vanha saksalaismersu on ihan toisenlaisessa kunnossa kuin samanikäinen meidän suolateillä ajettu. Olen nähnyt omin silmin. Jos saksassa suolataankin NIIN VAIN HYVIN VÄHÄN.

      • Romu mikä Romu

        Olikohan se 80-luvun lopulla kun kaikista Ladoista piti päästä eroon ja niitä roudattiin urakalla Venäjälle. Kohta meillä on niin saatanasti - tai on jo - 15v vanhoja Mersuja että niitäkin pitäisi johonkin alkaa roudaamaan. Mutta ajat ovat muuttuneet. Enää niitä, mersujakaan, ei voi viedä Venäjälle, koska venäläiset eivät osta niitä. Venäläiset ostavat uudempia ja kalliimpia mersuja, ja autoja. Myös Ruotsissa ja Norjassa on parempi ja uudenpi autokanta kuin Suomessa eli ei löydy paikkaa, muuta kuin suomalainen paalaamo, mihin vanhat mersut on vietävä. En tiijä ostaskohan Puolalaiset? Heillekin tosin Saksa on lähempänä ja halvempi maa ostaa kuin Suomi.

        Kyllähän noita muitakin 10-15v vanhoja autoja on hirveesti. Se on kyllä mielenkiintoista tietää että miten tässä käy, kun ne jotka ovat saksasta nyt auton hakeneet, sen 10-15v vanhan, ja pitävät sitä sen 5 vuotta, jonka jälkeen niistä pitäisi päästä eroon. Kuka haluaa silloin ostaa auton jonka ikä on 15-20 vuotta!!?? Nobody. Tai no kyllähän suomalainen ostaa jos HALVALLA saa!!=) Joka puolestaan tarkoittaa sitä että Suomen autokanta ei tätä menoa uudistu IKINÄ. Se on ja tulee pysymään 10 vuodessa. Sehän tarkoittaa että vuonna 2016 autojen keskimääräinen vuosimalli on 2006.


      • SAKSASTA
        Romu mikä Romu kirjoitti:

        Olikohan se 80-luvun lopulla kun kaikista Ladoista piti päästä eroon ja niitä roudattiin urakalla Venäjälle. Kohta meillä on niin saatanasti - tai on jo - 15v vanhoja Mersuja että niitäkin pitäisi johonkin alkaa roudaamaan. Mutta ajat ovat muuttuneet. Enää niitä, mersujakaan, ei voi viedä Venäjälle, koska venäläiset eivät osta niitä. Venäläiset ostavat uudempia ja kalliimpia mersuja, ja autoja. Myös Ruotsissa ja Norjassa on parempi ja uudenpi autokanta kuin Suomessa eli ei löydy paikkaa, muuta kuin suomalainen paalaamo, mihin vanhat mersut on vietävä. En tiijä ostaskohan Puolalaiset? Heillekin tosin Saksa on lähempänä ja halvempi maa ostaa kuin Suomi.

        Kyllähän noita muitakin 10-15v vanhoja autoja on hirveesti. Se on kyllä mielenkiintoista tietää että miten tässä käy, kun ne jotka ovat saksasta nyt auton hakeneet, sen 10-15v vanhan, ja pitävät sitä sen 5 vuotta, jonka jälkeen niistä pitäisi päästä eroon. Kuka haluaa silloin ostaa auton jonka ikä on 15-20 vuotta!!?? Nobody. Tai no kyllähän suomalainen ostaa jos HALVALLA saa!!=) Joka puolestaan tarkoittaa sitä että Suomen autokanta ei tätä menoa uudistu IKINÄ. Se on ja tulee pysymään 10 vuodessa. Sehän tarkoittaa että vuonna 2016 autojen keskimääräinen vuosimalli on 2006.

        OLEN SEN VERRAN AJELLUT EUROOPAN MOOTTORITEILLÄ ETTÄ OLEN TUTUSTUNUT HEIDÄN KAAHAILUUNSA MOOTTORITEILLÄ, JA ETTÄ TYHMEMPIKIN TIETÄÄ ETTEI AUTON MOOTTORI VOITELE NIILLÄ YLIKIERROKSILLA JA KULUMINEN ON SITÄ LUOKKAA, ETTÄ TUONTIAUTOT OVAT POIKKEUKSETTA ROMUJA
        SUOMESTA VIETIIN LADOJA VIROON JOUKOITTAIN, NIIN VIRON HALLITUS MÄÄRÄSIKIN TUONTITULLIN SITÄ SUUREMMAN MITÄ VANHEMPI OLI AUTO "VIRO EI HALUA OLLE SUOMEN AUTOJEN KAATOPAIKKA"
        NYT SUOMI ON EUROOPAN ROMUJEN KAATOPAIKKA JA PETETYT INNOKKAAT MAKSAVAT. SE ON NÄHTY.


      • Tänään tällä nimellä
        SAKSASTA kirjoitti:

        OLEN SEN VERRAN AJELLUT EUROOPAN MOOTTORITEILLÄ ETTÄ OLEN TUTUSTUNUT HEIDÄN KAAHAILUUNSA MOOTTORITEILLÄ, JA ETTÄ TYHMEMPIKIN TIETÄÄ ETTEI AUTON MOOTTORI VOITELE NIILLÄ YLIKIERROKSILLA JA KULUMINEN ON SITÄ LUOKKAA, ETTÄ TUONTIAUTOT OVAT POIKKEUKSETTA ROMUJA
        SUOMESTA VIETIIN LADOJA VIROON JOUKOITTAIN, NIIN VIRON HALLITUS MÄÄRÄSIKIN TUONTITULLIN SITÄ SUUREMMAN MITÄ VANHEMPI OLI AUTO "VIRO EI HALUA OLLE SUOMEN AUTOJEN KAATOPAIKKA"
        NYT SUOMI ON EUROOPAN ROMUJEN KAATOPAIKKA JA PETETYT INNOKKAAT MAKSAVAT. SE ON NÄHTY.

        nyt ensiksi minkä merkkisellä ja mallisella autolla olet nähnyt ajettavan ylikierroksilla.

        Ei nyt heti tule mieleen sellaista edes 90 luvun autoa josta puuttuisi kierroslukurajoitin.

        Moottorin kannalta tuhoisimpia ovat kuormitettuna ajetut (jurnutetut) matalat kierrosnopeudet, jolloin kiertokanget, kampiakseli ja niiden laakerit joutuu pyörityksen sijaan "iskujen" kohteeksi. Lisäksi jos tuntisit hieman moottoriteknologiaa tietäisit että moottorin voitelu myös toimii huonommin matalilla kierroksilla. Vilkaiseppa joskus öljynpainemittariin ja huomioi paineiden ja voitelun suhde kierroksiin.

        Yleensä moottorin kannalta paras käyttönopeus löytyy moottorin parhaan vääntökäyrän huipun tuntumasta (tyypillisesti 3 200 - 4 800 rpm).

        Suomiautojen ongelma on karstoittuminen, kylmäkäynnistykset, jurnutus liian pienillä kierroksilla ja v..ttumaiset sääolosuhteet. Em. syystä joillakin automerkeilla ja mallisarjoilla on vain Pohjoismaiden oloissa tarvittavia korjausosia ja vain Pohjoismaissa ilmeneviä moottorien "tyyppivikoja".


      • MB 300 D
        SAKSASTA kirjoitti:

        OLEN SEN VERRAN AJELLUT EUROOPAN MOOTTORITEILLÄ ETTÄ OLEN TUTUSTUNUT HEIDÄN KAAHAILUUNSA MOOTTORITEILLÄ, JA ETTÄ TYHMEMPIKIN TIETÄÄ ETTEI AUTON MOOTTORI VOITELE NIILLÄ YLIKIERROKSILLA JA KULUMINEN ON SITÄ LUOKKAA, ETTÄ TUONTIAUTOT OVAT POIKKEUKSETTA ROMUJA
        SUOMESTA VIETIIN LADOJA VIROON JOUKOITTAIN, NIIN VIRON HALLITUS MÄÄRÄSIKIN TUONTITULLIN SITÄ SUUREMMAN MITÄ VANHEMPI OLI AUTO "VIRO EI HALUA OLLE SUOMEN AUTOJEN KAATOPAIKKA"
        NYT SUOMI ON EUROOPAN ROMUJEN KAATOPAIKKA JA PETETYT INNOKKAAT MAKSAVAT. SE ON NÄHTY.

        Tämä kaveri ei ole käynyt kuin Ruotsinlaivalla juomassa lonkeroa. Aivan hoopoa juttua.


    • Jauhannalle

      Aivan sama suolataanko, mitä suolataan ja kuinka paljon suolataan ja milloin suolataan.

      AIVAN SAMA!

      Joka tapauksessa katkera totuus on. Nyt kuunnelkaa Suomen tossut:

      SAKSASSA UUTENA REKISTERÖIDYT JA KÄYTETTYINÄ SUOMEEN TUODUT OVAT PELLEILTÄÄN PALJON PAREMMASSA KUNNOSSA KUIN SUOMESSA UUTENA REKISTERÖIDYT, NS. SUOMISUOLALIEMILINTAT.

      ELI NS. TUONTIAUTO ON AINA RUOSTEETTOMAMPI!

      ELI TUONTIAUTO ON AINA PAREMPI. Onko vaikeaa nieltävää? Katkeraa totuutta?

      • vähemmän suolaa

        Veho ja Laakkonen myy TAKUULLA miedommin suolattuja laatuautoja.Tämä suola on köyhien luusereiden ongelma.


      • Suolavapaat tuontiautot ovat suosittuja myös siksi, että niitä on helppo hankkia autojobbareilta. Tarvitaan vain 15 %:n omarahoitusosuus, eivätkä kaikki jobbarit edes välitä aiemmista maksuhäiriömerkinnöistä. Tyhjätaskuillekin tarjoutuu siten oiva tilaisuus elvistellä vanhoilla Bemareilla tai Mersuilla.


      • Huopaaja

        Aivan sama suolataanko ja minkä verran. Saksasta tuodut autot ovat aina vähemmän ajettuja kuin suomiautot. Ja jos eivät ole, niin niistä tehdään.


      • Joku niissä on pielessä koska
        Yleismies kirjoitti:

        Suolavapaat tuontiautot ovat suosittuja myös siksi, että niitä on helppo hankkia autojobbareilta. Tarvitaan vain 15 %:n omarahoitusosuus, eivätkä kaikki jobbarit edes välitä aiemmista maksuhäiriömerkinnöistä. Tyhjätaskuillekin tarjoutuu siten oiva tilaisuus elvistellä vanhoilla Bemareilla tai Mersuilla.

        Ihmetyttää miksi niin useat jotka ovat tuontiauton tuoneet, ovat vaihtamassa sitä käytettyyn tai uuteen suomiautoon jo muutaman kuukauden kuluttua tuonnista. Onko mahdollisesti selvinnyt, että pommi tuli hankittua ja yritetään sitten päästä siitä eroon. Tuskin kuitenkaan tilinteko mielessä. Koska onhan yleisesti tiedossa, että näistä tuontipeleistä ei kunnon hyvitystä saa.


      • kanootille
        Joku niissä on pielessä koska kirjoitti:

        Ihmetyttää miksi niin useat jotka ovat tuontiauton tuoneet, ovat vaihtamassa sitä käytettyyn tai uuteen suomiautoon jo muutaman kuukauden kuluttua tuonnista. Onko mahdollisesti selvinnyt, että pommi tuli hankittua ja yritetään sitten päästä siitä eroon. Tuskin kuitenkaan tilinteko mielessä. Koska onhan yleisesti tiedossa, että näistä tuontipeleistä ei kunnon hyvitystä saa.

        Älä nyt viitsi höpöjä kirjoitella. Kerran tuontiauton tuoneet eivät enään ikinä suomiauton suuntaan edes pyllistä.

        Minun asiakkaani myyvät joskun omansa ja kääntyvät taas minun puoleeni hankkiakseen uuden käytetyn Saksasta tilalle.


      • lisää pnttöjä
        Huopaaja kirjoitti:

        Aivan sama suolataanko ja minkä verran. Saksasta tuodut autot ovat aina vähemmän ajettuja kuin suomiautot. Ja jos eivät ole, niin niistä tehdään.

        Etkö tiedä että Saksassa autot ovat keskimäärin oikeasti paljon vähemmän ajettuja kuin "Suomalaiset". Kun saku kyllästyy parin vuoden päästä autoonsa, hän kävelee kauppaan ja ostaa uuden auton kaikilla varusteilla.

        Köyhän suomalaisen apinan on pakko jyystää sillä hirmuverotetulla karvalakkimallillaan ja hitsata pohjaan palaa kun alkaa menee tossu lattian läpi.

        Onko tämä katkera totuus niin vaikea niellä?


      • Ostan kaiken Saksasta
        vähemmän suolaa kirjoitti:

        Veho ja Laakkonen myy TAKUULLA miedommin suolattuja laatuautoja.Tämä suola on köyhien luusereiden ongelma.

        Rikas ja yksinkertainen typerys suomalainen kävelee kaulukset pystyssä laakkoselle ja ostaa UUDEN auton. Sitten syödään pari vuotta kaurapuuroa ja juostaan tarjousten perässä.

        Älykäs ostaa Saksasta uuden veroisen ja tilaa ravintolasta sisäfilettä.

        Onko vaikea tunnustaa olevansa yksinkertainen?


      • Uudenveroisesta Tuontiautosta

      • Asiantuntija
        kanootille kirjoitti:

        Älä nyt viitsi höpöjä kirjoitella. Kerran tuontiauton tuoneet eivät enään ikinä suomiauton suuntaan edes pyllistä.

        Minun asiakkaani myyvät joskun omansa ja kääntyvät taas minun puoleeni hankkiakseen uuden käytetyn Saksasta tilalle.

        Taidat kirjoitella täydellisen tietämättömyyden antamalla asiantuntemuksella. Tuontiauton tuoneissa/tuottaneissa löytyy ainakin täälläpäin joka lähtöön: niitä jotka eivät enää kusekaan tuontiautoon päin. Kuten myös niitä jotka hankkivat seuraavankin tuontiauton. Yhteistä molemmille ryhmille on se että saivat "yllättävän vähän" siitä tuontiautostaan. Ei sillä, harvapa se liikaa saa Suomiautoistaankaan.


      • semmosista
        Yleismies kirjoitti:

        Suolavapaat tuontiautot ovat suosittuja myös siksi, että niitä on helppo hankkia autojobbareilta. Tarvitaan vain 15 %:n omarahoitusosuus, eivätkä kaikki jobbarit edes välitä aiemmista maksuhäiriömerkinnöistä. Tyhjätaskuillekin tarjoutuu siten oiva tilaisuus elvistellä vanhoilla Bemareilla tai Mersuilla.

        asioista mistä et tiedä mitään.


      • Tuontipäällikkö

    • Anonyymi

      Pari laadukasta tuontiautoa omaan käyttöön tuoneena hyvillä kokemuksilla.
      Ei valiettavasti löydy tuontiautojen mollaajien riemuksi ruostetta.
      Sehän on toki eri asia, josko ostaa ruosteisen, tai muuten viallisen menopelin, joita löytyy helposti Suomesta ja paljon korkeampaan hintaan.
      Saksassa on myös paljon suurempi tarjonta valmistajan toimesta varustelluista autoista ja tuo kilometrimäärän oikeellisuuskaan ei ole ongelma, kun ostaa merkkiä edustavilta liikkeiltä autoja, joiden historiatiedot ovat kelvolliset...ei ole pyöritelty mittarista lukemia pienemmiksi katsastusten välillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe