Tehdäänkö suomessa vatsalaukun pienennys leikkauksia?Jos tehdään niin missä sairaaloissa?Millaisille ihmisille niitä tehdään ja paljo ne maksaa?
Vatsalaukun pienennys
6
5626
Vastaukset
- Alicia
Mahalaukun pienennysleikkauksia tehdään ainakin KYS:ssa Kuopiossa, muista sairaaloista en tiedä. Kyseessä on siis tähystysteitse tehtävä mahalaukun "ohitusleikkaus" (gastric bypass), jossa mahan tilavuuskin pienenee merkittävästi (1-2 dl:aan). Kriteereinä on sairaalloinen lihavuus (BMI > 40) sekä myöskin tästä "lievempi" eli vaikea lihavuus (BMI > 35), mikäli on kehittynyt sairauksia, joiden takia laihdutus olisi välttämätöntä. Esim tuossa linkissä voit laskea BMI:n helposti: http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/bmi/). Ahmimishäiriötä ei saisi olla. Myös tulisi olla takana useita laihdutusyrityksiä ns. konservatiivisilla menetelmillä kuten erittäin niukkaenerginen dieetti (VLCD) tms. Tässä siis karkeasti ottaen muutama kriteeri, tarkemmat kartoitukset tehdään tietenkin sairaalassa leikkausta harkittaessa.
Jos siis ylipainoa on todella paljon eikä laihdutuksesta tule mitään ravitsemusterapeutinkaan ohjauksessa, kannattaa kysyä omalääkäriltä missä on lähin paikka teettää ko. leikkaus (voi tosin olla että muissa sairaaloissa käytetään eri leikkaustekniikoita) ja pyytää lähetettä leikkausarvioon. Tulokset ainakin KYS:ssa ovat tähän mennessä olleet kannustavia; kannattaa kuitenkin muistaa että kyseessä todellakin on leikkaus ja operaatioihin liittyy aina omat riskinsä.- Viidestä kilosta yli 125kg:oon
terve,
Olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa tietoa juuri tuosta kertomastasi asiasta. Kiitos kovasti asiantuntevasta vastauksestasi. Onko sinulla tai jollakin tutulla kokemusta asiasta. Itse olen hyvin kiinnostunut aiheesta, mutta en tunne asiaa riittävän hyvin. Kerroit, että oma lääkäri saattaisi osata neuvoa asiassa. Onko näin? Mistä voisin löytää lisätietoja leikkauksesta. Vastaa tänne, mutta voin antaa sinulle omankin sähköpostin myöhemmin.
Takaan, että olen rehellisesti tällä asialla.
terveisin Jussi Tampereelta (125 kg 172 cm) että semmonen tapaus :) - 125kg/155cm
Viidestä kilosta yli 125kg:oon kirjoitti:
terve,
Olen etsinyt kissojen ja koirien kanssa tietoa juuri tuosta kertomastasi asiasta. Kiitos kovasti asiantuntevasta vastauksestasi. Onko sinulla tai jollakin tutulla kokemusta asiasta. Itse olen hyvin kiinnostunut aiheesta, mutta en tunne asiaa riittävän hyvin. Kerroit, että oma lääkäri saattaisi osata neuvoa asiassa. Onko näin? Mistä voisin löytää lisätietoja leikkauksesta. Vastaa tänne, mutta voin antaa sinulle omankin sähköpostin myöhemmin.
Takaan, että olen rehellisesti tällä asialla.
terveisin Jussi Tampereelta (125 kg 172 cm) että semmonen tapaus :)Onko kalliskin toimenpide?
- hitto ku sais 160kg
125kg/155cm kirjoitti:
Onko kalliskin toimenpide?
heh, on siinäkin ihmiset! 180/150kg ja TUNNEN ITSENI PIENEKSI!
lopettakaa ruikutus painosta ja olkaa rehellisiä; teillä ei ole enää varaa syödä ;)
jos on varaa niin olkaa syömättä jos häiritsee. - sinä
hitto ku sais 160kg kirjoitti:
lopettakaa ruikutus painosta ja olkaa rehellisiä; teillä ei ole enää varaa syödä ;)
jos on varaa niin olkaa syömättä jos häiritsee.vajaa älyinen.
Vaikka kuinka tuntuu pahalta itsetuntoosi niin se on tosiasia että kaikkien elimistö ei pysty sellaisiin laihdutuskuureihin kuin toisten. Kyllä minä kannustan ihmistä tällaisiin leikkauksiin jos se on viimeinen vaihtoehto siinä kuin masennuksestakin menemään psykiatrille. Kysyvä ei tieltä eksy. Se ei ole tyhmä joka kysyy vaan tyhmä joka jättää kysymättä... että näin. Onnea vaan kaikille mikäli tällaisiin leikkauksiin on tarpeellista mennä ja on viimeinen vaihtoehto. - Ikuinen laihduttaja
hitto ku sais 160kg kirjoitti:
jos on varaa niin olkaa syömättä jos häiritsee.Hei odotan laihdutusleikaukseen pääsyä joka voi toteutua huhti-toukokuussa.Sitä ennen minun pitäisi kuullemma pystyä 4viikkoa "syömään" näitä nutraletteja tmv. tosin joitakin kasviksia saa syödä samaan aikaan mikä ei tuo ongelmia mutta ne ällön makuiset pussikeitot ja juomat. Onko mitään vinkkejä miten niistä saisi siedettävän makuisia. Ainoa kompastuskivi oksettaa ajatuskin niistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517113Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414874HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002748- 1482052
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321607- 171547
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki251474Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111263