elikäs pannaan tänne kantri osastolle tällänen Folk musiikin helmet keskustelu, koska on folk enemmän kantria kuin rockia.
Ja ideana on mainita lempiartisteja ja levyjä ja biisejä, lähinnä vanhempaa 60-amerikka meininkiä ajattelin kun siihen olen tutustunut mutta uusiakin saa toki sanoa jos tykkää.
elikkäs mun top 3 folkkarit on
bob dylan
leonard cohen
woody guthrie
albumeista pidän erityisesti dylanin blood on the tracksista, freewheelin' istä, no oikeastaan kaikista mutta noi on suosikit.
biisit:
cohen: suzanne, the stranger song, sisters of mercy, so long marianne
dylan: forever young(kaunis), blowin in the wind, desolation row, like a rolling stone (muutaman mainitakseni)
guthrie: pidän melkein kaikista yhtä lailla koska ne ovat ei nyt voi sanoa samanlaisia mutta melko samantapaisia kaikki.
cohenin alkupään matsku iskee suoraan sieluun kun kuuntelee kitaran vievän sointuja eteenpäin sanojen samalla uppoavan syvälle tajuntaan.
ja guthrie on aina guthrie, kyllä te tiedätte :>
ja sitte vaan kovasti kirjottelemaan folk musiikista ja sen loistavuudesta
Folk musiikin helmet
8
813
Vastaukset
- Berano
Kyllähän Bob dylan on ykkönen minun listallani. On muuten hyvä tämä uusi dokumentti. Blowin' in the wind yksi lempibiiseistäni myös. Johnny Cash toinen kova.
- Plantsu
siis hyviä folk-muusikoita joista valita. Oletko muuten jo ehtinyt tutustua Phil Ochs -nimisen miekkosen tuotantoon? Vaikutti lähinnä 60-luvulla.
Kantrin ja folkin välimaastossa kulkevat monet ns. outlaw-kantrin edustajat, esim. Guy Clark, Jerry Jeff Walker, Steve Young.- zimmer
kiitos ochsin suosittelijalle, perehdyn miehen musiikkiin lähipäivinä jos sitä jostain löytyy
- Bocephus
zimmer kirjoitti:
kiitos ochsin suosittelijalle, perehdyn miehen musiikkiin lähipäivinä jos sitä jostain löytyy
Joo kyl on tullu kantrin ohella kuunneltua näitä tunnetuimpia jos nyt tost ulko muistista sanon.
Bobilta: kaikki levyt ennenkuin vaihto sähköön ja biiseistä vaikka "Oxford town", "song to W
oody" ei huonoja akustisia oikeastaan olekkaan.
Leonardilta: Tunnustan en muista levyjen nimiä mut biisejä vaikka:"Sister´s of mercy""partisan""Chelsea hotel" ja kaikki vanhat
Woodylta: Mulla on joku kokelma ja vinyyli täynnä patobiisejä, biiseistä "This land is your land""jackhammer blues""married man sing a worried song"
Kannattaa ostaa cd tai dvd joka kertoo woodysta ja ledbellystä, siinä laulaa monia alan tyyppejä ja myös autenttisia pätkiä kuullaan, en muista nimeä. Mellencamp, willie, bruce, jne
- Flatland Hillbilly
On ainakin mulle ykkönen folktyypeistä. Leadbelly on toinen mestari ja Pete Seeger.Elikkä vanhemmat jutut
kolahtaa kovemmin ku 60-luvun folk. Dylania kuuntelin joskus mutta ansioistaan huolimatta jää e.m. tyyppien varjoon. - Jkantri
...eikä unohtaa sovi heitäkään:
Ian & Sylvia (Tyson),
Ramblin` Jack Elliott,
Peter, Paul & Mary,
Kingston Trio,
Billy Edd Wheeler... - basher
-musiikki on alkuajan mies/kitara-asetelmasta jalostunut moni-ilmeisemmäksi singer/songwriter-musiikiksi ja toisaalta myöskin folkrockiksi sekä countryrockiksi. Tässä pieni otanta vuosikymmenien suosikeistani:
- Fairport Convention
- Lindisfarne
- Harry Chapin
- Neil Young
- Bob Dylan
- Lucinda Williams
- Byrds
- Love
- Lovin´Spoonful
- John Prine
Siinä aluksi kymmenen kovaa nimeä. Näitähän olisi varmaankin satoja, jos alkaisi tosissaan aihetta pöyhiä. - Poro Tallinnasta
Pomolta ilmestyy 25.04. uusi albumi, jolla on 13 Pete Seegerin säveltämää ja/tai tunnetuksi tekemää biisiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187464Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662156- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691220RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551151Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019