Folk musiikin helmet

zimmer

elikäs pannaan tänne kantri osastolle tällänen Folk musiikin helmet keskustelu, koska on folk enemmän kantria kuin rockia.

Ja ideana on mainita lempiartisteja ja levyjä ja biisejä, lähinnä vanhempaa 60-amerikka meininkiä ajattelin kun siihen olen tutustunut mutta uusiakin saa toki sanoa jos tykkää.

elikkäs mun top 3 folkkarit on

bob dylan
leonard cohen
woody guthrie

albumeista pidän erityisesti dylanin blood on the tracksista, freewheelin' istä, no oikeastaan kaikista mutta noi on suosikit.

biisit:

cohen: suzanne, the stranger song, sisters of mercy, so long marianne
dylan: forever young(kaunis), blowin in the wind, desolation row, like a rolling stone (muutaman mainitakseni)
guthrie: pidän melkein kaikista yhtä lailla koska ne ovat ei nyt voi sanoa samanlaisia mutta melko samantapaisia kaikki.

cohenin alkupään matsku iskee suoraan sieluun kun kuuntelee kitaran vievän sointuja eteenpäin sanojen samalla uppoavan syvälle tajuntaan.

ja guthrie on aina guthrie, kyllä te tiedätte :>

ja sitte vaan kovasti kirjottelemaan folk musiikista ja sen loistavuudesta

8

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Berano

      Kyllähän Bob dylan on ykkönen minun listallani. On muuten hyvä tämä uusi dokumentti. Blowin' in the wind yksi lempibiiseistäni myös. Johnny Cash toinen kova.

    • Plantsu

      siis hyviä folk-muusikoita joista valita. Oletko muuten jo ehtinyt tutustua Phil Ochs -nimisen miekkosen tuotantoon? Vaikutti lähinnä 60-luvulla.

      Kantrin ja folkin välimaastossa kulkevat monet ns. outlaw-kantrin edustajat, esim. Guy Clark, Jerry Jeff Walker, Steve Young.

      • zimmer

        kiitos ochsin suosittelijalle, perehdyn miehen musiikkiin lähipäivinä jos sitä jostain löytyy


      • Bocephus
        zimmer kirjoitti:

        kiitos ochsin suosittelijalle, perehdyn miehen musiikkiin lähipäivinä jos sitä jostain löytyy

        Joo kyl on tullu kantrin ohella kuunneltua näitä tunnetuimpia jos nyt tost ulko muistista sanon.

        Bobilta: kaikki levyt ennenkuin vaihto sähköön ja biiseistä vaikka "Oxford town", "song to W
        oody" ei huonoja akustisia oikeastaan olekkaan.

        Leonardilta: Tunnustan en muista levyjen nimiä mut biisejä vaikka:"Sister´s of mercy""partisan""Chelsea hotel" ja kaikki vanhat

        Woodylta: Mulla on joku kokelma ja vinyyli täynnä patobiisejä, biiseistä "This land is your land""jackhammer blues""married man sing a worried song"

        Kannattaa ostaa cd tai dvd joka kertoo woodysta ja ledbellystä, siinä laulaa monia alan tyyppejä ja myös autenttisia pätkiä kuullaan, en muista nimeä. Mellencamp, willie, bruce, jne


    • Flatland Hillbilly

      On ainakin mulle ykkönen folktyypeistä. Leadbelly on toinen mestari ja Pete Seeger.Elikkä vanhemmat jutut
      kolahtaa kovemmin ku 60-luvun folk. Dylania kuuntelin joskus mutta ansioistaan huolimatta jää e.m. tyyppien varjoon.

    • Jkantri

      ...eikä unohtaa sovi heitäkään:
      Ian & Sylvia (Tyson),
      Ramblin` Jack Elliott,
      Peter, Paul & Mary,
      Kingston Trio,
      Billy Edd Wheeler...

    • basher

      -musiikki on alkuajan mies/kitara-asetelmasta jalostunut moni-ilmeisemmäksi singer/songwriter-musiikiksi ja toisaalta myöskin folkrockiksi sekä countryrockiksi. Tässä pieni otanta vuosikymmenien suosikeistani:

      - Fairport Convention
      - Lindisfarne
      - Harry Chapin
      - Neil Young
      - Bob Dylan
      - Lucinda Williams
      - Byrds
      - Love
      - Lovin´Spoonful
      - John Prine

      Siinä aluksi kymmenen kovaa nimeä. Näitähän olisi varmaankin satoja, jos alkaisi tosissaan aihetta pöyhiä.

    • Poro Tallinnasta

      Pomolta ilmestyy 25.04. uusi albumi, jolla on 13 Pete Seegerin säveltämää ja/tai tunnetuksi tekemää biisiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe