Linux halunnee fat32:n ja siinä lie videoeditoinnin kannalta eräs huono puoli: tiedostojen on oltava max. neljän gigan kokoisia, kun avi-tiedostot dv-nauhalta ovat suurempia.
En ole (vielä) linuxin käyttäjä, joten löytyisikö jotakuta kärsivällistä sielua opastamaan mitenkä toimia?
Videoeditointiongelmia linuxilla?
9
847
Vastaukset
- mehulinko
onhan niitä muitakin vaihtoehtoja kuin tuo fat32..
miks just se pitäis olla? mistä niin päättelet että GNU/Linux haluaisi FAT32:sta?
Mikä vika on reiser/ext2/ext3/jfs ja mitä noita muita nyt sit onkaan...?
Esim. Reiser 3.6:lla ==> 1 Ei, mikä on 1000000G (mikäli oikein noita lukuja pyöritin!)
ja ext3:lla ==> 2T 2.4.x sarjalla ja 4T 2.6.x sarjalla 32bittisissä systeemeissä...- Purkkiorja
Nämä mainitsemasi n. kolmekirjaimiset lyhenteet ovat itselleni varsin vieraita...
- etkö osaa?
Purkkiorja kirjoitti:
Nämä mainitsemasi n. kolmekirjaimiset lyhenteet ovat itselleni varsin vieraita...
www.google.fi
Purkkiorja kirjoitti:
Nämä mainitsemasi n. kolmekirjaimiset lyhenteet ovat itselleni varsin vieraita...
ext2 ja ext3, sekä noita muita saman tapaisia?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_file_systems
Sit noihin lukuihin liittyen...
http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix
- tumppu1st
...tarkoittaa tuolla FAT32:n haluamisella Linux/Windows -yhteisjakoa tyyliin luku ja kirjoitus molempiin suuntiin?
Jos et, niin tarkennatko, jotta minua gurummat osaavat vastata....
-T- Purkkiorja
Miten tulisi toimia, että voin käyttää linuxia ja olla varma että myös yli neljän gigan tiedostot pelittävät?
Ensimmäinen asia kuitenkin on, että minkä linuxin valitsen. - Höpö
Purkkiorja kirjoitti:
Miten tulisi toimia, että voin käyttää linuxia ja olla varma että myös yli neljän gigan tiedostot pelittävät?
Ensimmäinen asia kuitenkin on, että minkä linuxin valitsen...Linuxin filesysteemit ymmärrä 4gigaa isompia tiedostoja. Tuon fat32:n käyttöä voi puolustella ainoastaan silloin kun samoja tiedostoja kiintolevyltä käyttävät sekä Linux että Windows. Linukat eivät nimittäin pysty kirjoittamaan ntfs:lle (lukemaan kyllä pystyvät) ainakaan riittävän luotettavasti. Windowsit taas eivät ymmärrä hevon vittua mistään muista kuin omista systeemeistään.
Jos siis et tarvitse Windowsia niin unohda fatit. Purkkiorja kirjoitti:
Miten tulisi toimia, että voin käyttää linuxia ja olla varma että myös yli neljän gigan tiedostot pelittävät?
Ensimmäinen asia kuitenkin on, että minkä linuxin valitsen.asennuksessa reiserfs:n, jota taitavat kaikki nykyiset jakelut tukea, niin maksimi tiedostokoko on se aiemmin mainitsemani 1E, eli 1000000G (1000T) joka uskoakseni riittää jopa sinulle.
Ja jakeluna omasta kokemuksesta suosittelen SuSE, mut Mandriva/Fedora/Ubuntu ovat kanssa harkinnan väärttejä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681919- 1261381
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321333- 1401064
- 101927
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654